Pondělí 24. ledna 2022, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 24. ledna 2022 Milena

Výkon nebo točivý moment ? (2) a úhlové míry a míry obvodu

10. 09. 2021 17:42:02
Příspěvek jednak navazuje na předchozí úvahy o výkonu a momentu otáčení - ale jednotlivé veličiny by měly být více rozčleněny a přiřazeny ke konkrétním fyzikálním dějům a jevům.

ODDÍL 1 úhlové míry a míry obvodu


úhel ve stupních - nebo oblouk, případně celý obvod ve stupních (poměrná - relativní míra)

úhlová míra v "pí" a radiánech - úhel, nebo oblouk, případně celý obvod jako součin konstant a radiánů - 2"pí" rad (poměrná - absolutní míra)

skutečná délka oblouku - nebo celého obvodu - součin konstant a radiánů - 2"pí" r (pravá míra v metrech - či odvozených hodnotách délkové míry) - místo "rad" radiánů se dosadí délka například v centimetrech (pravá míra)

rovinný úhel v radiánech - což je vlastně něco jako poměrná délka uvnitř objektu ve tvaru kruhu - tedy veličina podobající se funkci sinus (poměrná míra)

ODDÍL 2 - přehled veličin (rychlost, čas, poloměry) a možné záměny
oddíl 2 - část "rychlost"

rychlosti:

úhlová plynulá (při zvyšování otáček například šlapáním či přidáváním plynu (přeřazené děje moment setrvačnosti a otáčení) - současně s úhlovou rychlostí se mění i následující rychlosti v pořadí - tedy standarní "v" rotační a "v" lineární - výstupní rychlost celého vozidla

rychlost úhlová skoková při řazení (řazení jsou ve zdejší úvaze však přiřazeny standartní rychlosti dále v posloupnosti - a současně je řazení přiřazena veličina výkon

za úhlovou rychlostí (úhlovými rychlostmi) dále v posloupnosti standartní rychlost rotační a lineární - ke kterým je přiřazen, jak zmíněno výše - výkon

oddíl 2 - část "rychlost" - podrobnosti

zóna 3

zvyšování otáček a změna všech rychlostí od úhlové přes standartní rotační až po lineární rotační
- úlová rychlost "omega 1" - rozjed -> přiřazený děj "moment setrvačnosti MI" ("přidáním plynu" se rovněž mění "stadartní" rychlost "v" a to poměrná rotační "v-rot" tak i výstupní lineární celého vozidla)

zóna 2
- úlová rychlost "omega 2" - nebo delta omega - optimální otáčky motoru -> přiřazený děj "moment otáčení Mt" ("přidáním plynu" se rovněž mění "stadartní" rychlost "v" a to poměrná rotační "v-rot" tak i výstupní lineární celého vozidla)


zóna 1
skoková změna úhlové rychlosti a standartní rychlost rotační "v- lin" i lineární celého vozidla "v-lin" - řazení (změna převodového poměru) -> přiřazený děj "výkon P"

oddíl 2 část "druhy veličiny času a jím odpovídající fyzikální děje"

čas t1, t2 - nebo delta t - odpovídající úhlu pootočení a úhlové rychlosti -> přiřazená veličina pro výpočet - moment otáčení

perioda T (čas celého potočení například ozubeného kola - má význam pro výpočet standartní rychlosti (rotační v-rot a výstupní lineární v-len) a potažmo i pro výpočet výkonu

oddíl 2 část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"

gyratační poloměr "Rt" poloměr k těžišti -> má význam pro výpočet momentu setrvačnosti "MI"

převodový poměr "rp" se uplatňuje při výpočtech rychlostí zejména při změnách na převodech - teoreticky od úhlové skokové - ale zejména standartních rychlostí jak rotační tak lineární

ODDÍL 3 - rychlost a různé druhy převodů při stálé rychlosti pohonu

nebo stručněji - rychlost a různé druhy převodu na jízdních kolech a motocyklech/

ODDÍL 3 - rychlost a různé druhy převodů při stálé rychlosti pohonu

nebo stručněji - rychlost a různé druhy převodu na jízdních kolech a motocyklech/

oddíl 3 rozčlenění uvažovaných druhů rychlostí

upřesnění k nákresu

v tomto případě není brána změna rychlosti otáčení v důsledku zrychlování,(přidávání plynu) či zpomalování pohonu
kdy se mění úhlová rychlost plynule

zde jsou brány tyto eventuality

- první eventualita změny rychlosti - změna rychlosti převedovým poměrem (nemění se úhlová rychlost plynule, ale mění se skokově) což platí i pro následující rychlosti v posloupnosti - tedy od úhlové rychlosti skokové po všechny následující rychlosti v posloupnosti - tedy standartní rotační a
"v úvaze o výkonu a točivém momentu (předchozí příspěvek "výkon, či točivý moment 1" je této změně přiřazena výstupní lineární rychlost celého vozidla v předchozích ćástech označovaná jakorychlost "1" - ale současně se dvoučlenným převodem SKOKOVĚ (fixně dle převodového poměru) mění í "úhlová rychlost"
(v nákresu se tohoto případu týká cyklistický a motocyklový převod)

- druhá eventualita změny rychlosti - změna rychlosti podle průměru od středu k obvodu kola (nemění se úhlová plynule ani skokově , ale až dál rotační a výstupní lineární rychlost)
tzv. Kohoutkův přenos
v tomto případě se úhlová rychlost nemění vůbec
- ale narůstá výstupní lineární rychlost celého vozidla,
ale hlavně narůstá ve výpočtech dosud vynechávaná
ROTAČNÍ RYCHLOST "VÉ" - což je jakási mezifáze mezi úhlovou a výstupní lineární rychlostí

zóna 3 - rozjezd
"změna rychlosti podle druhu převodu"

hnací kolo - pastorek < menší na větší < hnané kolo (= motocyklový, nebo jiný motorový převod do síly) - "poměrná" rotační rychlost se snižuje

/převodový poměr - "pastorek" lomeno "kolo" "i" větší než 1 - jde převod kde se snižuje síla - převod do rychlosti/


hnací kolo - pastorek > větší na menší < hnané kolo (= cyklistický převod) - "poměrná" rotační rychlost se zvyšuje

/převodový poměr - "pastorek" lomeno "kolo" "i" menší než 1 - jde převod kde se snižuje síla - převod do rychlosti/

"Kohoutův přenos" - poměrná rotační rychlost se zvyšuje od středu k obvodu

oddíl 3 ćást "veličiny čas a perioda"

čas t1, t2 - nebo delta t - odpovídající úhlu pootočení a úhlové rychlosti -> přiřazená veličina pro výpočet - moment otáčení

perioda T (čas celého potočení například ozubeného kola - má význam pro výpočet standartní rychlosti (rotační v-rot a výstupní lineární v-len) a potažmo i pro výpočet výkonu

oddíl 3 část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"

gyratační poloměr "Rt" poloměr k těžišti -> má význam pro výpočet momentu setrvačnosti "MI"

převodový poměr "rp" se uplatňuje při výpočtech rychlostí zejména při změnách na převodech - teoreticky od úhlové skokové - ale zejména standartních rychlostí jak rotační tak lineární

Autor: Jan Tomášek | pátek 10.9.2021 17:42 | karma článku: 7.29 | přečteno: 393x

Další články blogera

Jan Tomášek

Industriální Kroměříž - malá elektrárna, továrna na uzeniny (elektřina VN a NN 14)

Malá parní elektrárna, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.

1.1.2022 v 9:43 | Karma článku: 6.94 | Přečteno: 258 | Diskuse

Jan Tomášek

Mechanika 6 - vzlet letounu a diagram XY jako statistika provozu a výkonu

Navozující příspěvek na předchozí příspěvky o mechanice . v pozornosti opět veličiny čas, frekvence, rychlost - a dále síla, moment síly, výkon

15.12.2021 v 10:12 | Karma článku: 4.85 | Přečteno: 243 | Diskuse

Jan Tomášek

Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramavají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna

Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.

10.12.2021 v 11:04 | Karma článku: 9.81 | Přečteno: 599 | Diskuse

Jan Tomášek

Mechanika 5 - tři stupně momentů - statické momenty, moment síly, výkon a čas a rychlost

Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska

5.12.2021 v 8:49 | Karma článku: 5.44 | Přečteno: 289 | Diskuse

Další články z rubriky Věda

Dana Tenzler

Slunce prolétá obří bublinou

Díky vyhodnocení materiálů, které dodala vesmírná sonda Gaia, odhalili vědci, jak vypadá naše nejbližší kosmické okolí. Nacházíme se v obří bublině. (délka blogu 5 min.)

24.1.2022 v 8:00 | Karma článku: 18.95 | Přečteno: 304 | Diskuse

Tomáš Flaška

Jsem paranoidní, nebo mě Čína fakt chce špehovat?

Taková drobnost. Koupě obyčejného nabíjecího kabelu na telefon přes čínský eshop za pár šupů. Jenomže tady něco nehraje.

23.1.2022 v 12:13 | Karma článku: 31.44 | Přečteno: 1386 | Diskuse

Jan Mestan

Pohádka o putujících deskách

Čím to, že výsledkem rozdílu extrémně extrémně (2x extrémně tam není náhodou) nepřesného modelu pohybů desek a reálného měření GPS má být dokonalé pole deformací uvnitř desky? Chyba je na straně rámce, ve kterém měření provádíme.

22.1.2022 v 19:13 | Karma článku: 11.63 | Přečteno: 477 |

Jan Mestan

Komentář: Souostroví Tonga – tektonický rámec

Na webu Geofyzikálního ústavu Akademie věd České republiky se objevil text k erupci sopky Hunga Tonga–Hunga Haʻapai. Krátce na něj zareaguji.

21.1.2022 v 3:34 | Karma článku: 14.32 | Přečteno: 371 |

Jaroslav Flegr

Proč nebude vakcína na omikron a proč je to vlastně fuk

Máme se očkovat vakcínami proti wuhanskému viru, nebo si máme radši počkat na vakcíny proti novým variantám? Odpověď zní – je třeba se očkovat tím, co je. Ostatně, vakcíny proti jiným variantám nejspíš ani nebudou. Proč?

20.1.2022 v 14:50 | Karma článku: 44.57 | Přečteno: 26115 | Diskuse
Počet článků 242 Celková karma 7.11 Průměrná čtenost 430

Zajímám se o spoustu témat - která se trochu mění podle let a období.

Najdete na iDNES.cz