Boříkova parta, Holešovice - Zátory a pražské tramvaje
Boříkova parta versus Zátoráci, literární toulky Holešovicemi, pražské tramvaje, Praha podle čtvrtí
rozcestník pražská doprava, pražská nádraží a Praha podle čtvrtí
1/ Holešovice a Zátory: Boříkova parta versus Zátoráci
2/ nádraží Holešovice
3/ pražské tramvaje, tramvaj T3 a rozcestník elektrické dráhy a proud stejnosměrného napětí (DC)
rozcestník tramvaje
rozcestník firma František Křižík
4/elektrárna Holešovice,(tzv. Holešovická centrála)
rozcestník elektrárny
5/ tramvaje pro rok 2025
rozcestník pražská doprava a Praha podle čtvrtí, linka metra C3
Praha 5 Smíchov a Barrandov a tramvaj T5 metro, jízdní řády, přestupy Přestupy mezi dálkovou a městskou dopravou - jízdní řády a dopravní architektura - Blog iDNES.cz
Praha 8, firma František Křižík a Karlín Akumulace el. energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům, firma Křižík Karlín - Blog iDNES.cz linka metra C3 stanice Florenc - Sokolovská
Praha 7, nádraží Praha - Bubny Lokomotivy stejnosměrné trakce E 144.0 a E 144.1 - úkony při odstavení a zprovoznění - Blog iDNES.cz linka metra C3 stanice Vltavská
Praha 7, pražské tramvaje - Boříkova parta versus Zátoráci, pražské tramvaje - tramvaj T5 a nádraží Praha - Holešovice (nádraží Franze Kafky) - tento příspěvek - linka metra C3 stanice Fučíkova - Nádraží Holešovice
pražské poštovnictví - jak se dostat na letiště Kbely a Letňany Jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ), letecká pošta, Vojenské neveřejné mezinárodní letiště Praha - Kbely - Blog iDNES.cz
Praha 8, částečně 7 a 9 Libeň
Praha - Libeň horní nádraží Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz a automobilka Praga
Praha 9 Vysočany "elektrické kolo" Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz
Praha 4 Kavčí hory (Podolí a Nusle) a odkaz na příspěvek na téma koncesionářské poplatky Televizní vysílání a jeho administrativa - Blog iDNES.cz
1. část
Holešovice a Zátory
Boříkova parta versus Zátoráci
Pokud by mělo toto platit o Holešovicích, takto Boříkově bydlišti, pak o Zátorách – jakési přičleněné svébytné části Holešovic by toto mělo platit dvojnásob. Zátory byly pravděpodobně ještě starší, ještě krásnější a ještě zbouranější čtvrtí než Holešovice. Byly to vlastně pouhé tři ulice, kde se za večera ozýval tak nanejvýš štěkot psů – popřípadě zpěv Zátoráků.
nádraží Holešovice
Nádraží Praha - Holešovice bylo otevřeno spolu s novou železniční tratí zvaná Holešovická přeložka - která měla dva účely - jednak umožnila zaústění všech železničních tratí do Hlavního nádraží - a za druhé umožnila zrušit úvraťové trasování mezinárodních rychlíků přes Masarykovo nádraží - pod tehdejším názvem nádraží Praha střed. Ponejprv byl z více důvodů využíván zejména ten druhý účel - tedy vynechat přepřahání lokomotiv na nádraží Střed a nově otevřené nádraží Holešovice se stalo novým pražským výstupním a nástupním nádražím mezinárodních rychlíků v Praze které ve většině případů ve směru od Ústí odbočovaly do Libně a na Hlavní nádraží zajížděly spíše ojediněle...
Se zprovozněním nádraží Holešovice se dočkala nového zaústění rovněž vlečka do Holešovického přístavu - neboli Holešovická přístavní dráha.
Strossmayerovo náměstí a kostel Sv. Antonína Paduánského
Náměstí s kostelem, které je něčím jako orientačním středem Holešovic.
rozcestník pražská doprava, pražská nádraží a Praha podle čtvrtí
1/ Holešovice a Zátory: Boříkova parta versus Zátoráci
2/ nádraží Holešovice
3/ pražské tramvaje, tramvaj T3 a rozcestník elektrické dráhy a proud stejnosměrného napětí (DC)
rozcestník tramvaje
rozcestník firma František Křižík
4/elektrárna Holešovice,(tzv. Holešovická centrála)
rozcestník elektrárny
5/ tramvaje pro rok 2025
3. část
pražské tramvaje
tramvaj T3 a rozcestník elektrické dráhy a proud stejnosměrného napětí (DC), napájení tramvaje, rozcestník elektrárny
tramvaj T3 v ulici na Zátorách
Tramvaj typu T3 vychází ze svého předchůdce, tramvaje Tatra T2, a je dalším členem typové řady tramvají odpovídajících americké koncepci PCC. To znamená, že jde o jednosměrný jednočlánkový motorový tramvajový vůz se dvěma dvounápravovými podvozky a podlahou v jedné úrovni, určený pro provoz sólo nebo v soupravě shodných spřažených vozů, bez vlečného vozu (dobově někdy označován jako „velkoprostorový vůz“.
Všechna dvojkolí jsou poháněna stejnosměrnými elektromotory se sériovým buzením; vždy dva motory téhož podvozku jsou elektricky spojeny do série a obě skupiny jsou trvale spojeny paralelně.
stejnosměrný motor a jeho princip zejména v příspěvku Válka rozvodů Edison - Tesla a Malá vodní elektrárna Strž Kroměříž + další malé elektrárny - Blog iDNES.cz což je zároveň rozcestník na téma elektomagnetismus
Stejnosměrný motor - druhy zapojení: derivační paralelní, sériový, koupadní - smíšený, samostatný zdroj pro rotor a stator. Paralelní a sériové zapojení se liší - že na jeden uzel jsou napojeny dvě odbočky, zatímco u sériového motoru z uzlu vychází jedna odbočka - tudíš jsou dvě odbočky po sobě - jedna na stator - druhá na rotor. Ovšem zde je míněno, že do série jsou zapojeny dva motory pro každou nápravu na podvozku - paralelně pak dvě dvojice motorů pro každý podvozek.
DC motor byl vyvinut dříve než střídavý AC motor - a byl také hmotnější - ostatně i DC rozvody jsou podstatně robusnější než AC rozvody. DC motor má vždy napájená rotor i stator - DC proud se za komutátorem mění na quaziAC proud. U AC motorů elektrický proud ze statoru na rotor se přenáší indukcí - tudíž může stačit jenom když je napájen stator.
V podvozku jsou umístěny podélně a pohánějí dvojkolí přes kloubový hřídel a kuželovou převodovku konstruovanou s ohledem na nízký vyzařovaný hluk. Hluk jízdy snižují také pryžové vložky v kolech.
T3 byla vyvinuta především kvůli velké hmotnosti typu Tatra T2, který nebyl pro menší provozovatele s nekvalitním kolejovým svrškem ideální. Oproti T2 byla zcela přepracována stavba skříně s cílem snížení hmotnosti, k tomu přispívalo i použití skořepinových laminátových čel.
Co se týče interiéru byly použity koženkové červené sedačky v příčném uspořádání 1+1. Od roku 1964 byly instalovány laminátové - zpestřením bylo střídání šedého a červeného provedení, případně žlutého a červeného.
výroba elektřiny a napájení tramvaje
obsah
rozcestník pražská doprava, pražská nádraží a Praha podle čtvrtí
1/ Holešovice a Zátory: Boříkova parta versus Zátoráci
2/ nádraží Holešovice
3/ pražské tramvaje, tramvaj T3 a rozcestník elektrické dráhy a proud stejnosměrného napětí (DC)
rozcestník tramvaje
rozcestník firma František Křižík
4/elektrárna Holešovice,(tzv. Holešovická centrála)
rozcestník elektrárny
5/ tramvaje pro rok 2025
cesty elektřiny z elektrárny to pohonu tramvaje
- 3F AC proud elektrárny
- měnírna na DC jednofázový proud
- rozvod nejprve vedením až dovnitř vozidla do motoru
- motor: zde se v komutátoru stejnosměrný DC proud mění na quazistřídavý
- obvykle jednofázový quazi AC proud mezi statorem a kotvou motoru
transformační a měnící stanice Praha Vokovice
rozcestník tramvaje a další elektrické dráhy stejnosměrného napětí
hlavní příspěvek na téma elektřina pro tramvaje Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna - Blog iDNES.cz
Boříkova parta versus Zátoráci, literární Holešovice, pražské tramvaje, Praha podle čtvrtí (tento příspěvek)
rozvody pro trolejbus Krátce ze Šlapanic u Brna - počátky výroby turbín a Ohmův zákon pro trolejbus - Blog iDNES.cz
Po stopách jabloneckých tramvají - Blog iDNES.cz
Tramvají z Liberce do Jablonce - Blog iDNES.cz
elektrické dráhy ve Slezsku Horské a lanové dráhy v Čechách a blízkém zahraničí - Blog iDNES.cz
jiné zdroje Nové tramvaje Škoda ForCity Plus 52T vyjedou v Praze poprvé v roce 2025 (msn.com)
s pražskými tramvajemi a elektrotechnickým průmyslem je neodmyslitelně spojena
rozcestník firma František Křižík
Pražské tramvaje jsou spojeny především s firmou František Křižík.
František Křižík začínal podnikat v Plzni. Později ve spolupráci se strojírnou Breifield - Daněk jako elektrotechnickou továrnou v Praze - Karlíně,
/V Brně zastával obdobnou pozici jako křižíkův závod Strojírenský závod T. Bracegirdle Brno. Spoluzakládali R. Bartelmus a J. Donát. Továrna se stala nejvýznamnější továrnou na Moravě/
rozcestník firma František Křižík
odkaz na příspěvek na téma elektromobil Akumulace elektrické energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům pro elektromobil, firma František Křižík a industriální Karlín - Blog iDNES.cz (část 4 firma František Křižík)
odkaz na příspěvek na téma malé a střední elektrárny, Křižíkova oblouková lampa Válka rozvodů Edison - Tesla a Malá vodní elektrárna Strž Kroměříž + další malé elektrárny - Blog iDNES.cz
Holešovice - Zátory a pražské tramvaje, také firmy František Křižík (tento příspěvek)
"elektrické kolo" Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz
obsah
rozcestník pražská doprava, pražská nádraží a Praha podle čtvrtí
1/ Holešovice a Zátory: Boříkova parta versus Zátoráci
2/ nádraží Holešovice
3/ pražské tramvaje, tramvaj T3 a rozcestník elektrické dráhy a proud stejnosměrného napětí (DC)
rozcestník tramvaje
rozcestník firma František Křižík
4/elektrárna Holešovice,(tzv. Holešovická centrála)
rozcestník elektrárny
5/ tramvaje pro rok 2025
4. část
elektrárna Holešovice (Holešovická centrála)
Holešovice elektrárna, plynárna, stanice Praha - Bubny a Praha Holešovice zastávka a další industriální prvky v Holešovicích...
odkaz na příspěvek plynárny Benzínky a další čerpací stanice - ropa a zemní plyn, a také rozvody vody - Blog iDNES.cz
Holešovická Centrála ovšem "v užším smyslu" spíš název pro tramvajovou vozovnu v Holešovicích - kam bylo ovšem rovněž zaústěno napájení tramvají.
Elektrárna nedodávala elektřinu jen pro pohon tramvají, ale i pro veřejné osvětlení a soukromníkům. V roce 1925 se začalo s dálkovou dodávkou tepla z Holešovické elektrárny. Jedním z podnětů byla výstavba budovy Veletržního paláce. To způsobilo prudký vzrůst poptávky a vedlo k rozšíření Holešovické elektrárny o dva Löfflerovy kotle v roce 1938; třetí kotel byl uveden do provozu v roce 1940. V roce 1938 nechalo ředitelství postavit dva obytné domy pro své zaměstnance v ulici U elektrárny.
rozcestník elektrárny
elektrárna Holešovice Boříkova parta versus Zátoráci, pražské tramvaje (tento příspěvek)
černouhelná tepelná elektrárna Oslavany Cesty elektrické energie a Ohmův zákon 2 - elektrárna Oslavany, Západomoravské elektrárny - Blog iDNES.cz
Městská elektrárna Brno Cesty elektrické energie 23h (systém spínání transformačních stanic) - ZME v Brně - Blog iDNES.cz historická elektrárna pro Divadlo na hradbách
kombinovaná elektrárna: veřejná síť + domácí elektrárna (tepelné čerpadlo, fotovoltaika) + alternativní výroba elektřiny (příbojové elektrárny, elektrárny na vzdušném balónu) Cesty elektrické energie 10 / stavba 3 - kombinované elektrárny a stavební výkres - Blog iDNES.cz
jaderné elektrárny Cesty elektrické energie 2JEDT - Jaderná elektrárna Dukovany a Temelín - Uranové doly Dolní Rožínka, dolování uranu bez těžních věží - Blog iDNES.cz
střední městské elektrárny Válka rozvodů Edison - Tesla a Malá vodní elektrárna Strž Kroměříž + Městská elektrárna Planá u Mariánských lázní - Blog iDNES.cz
větrné elektrárny Větrné elektrárny Východní Frísko - Zenerova dioda proti nadměrnému odběru, účinnost - Blog iDNES.cz
"elektrické kolo" - rozcestník na téma elektřina a současně rozcestník ČKD Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz
zahraniční elektrárny Hnědouhelné elektrárny a další průmysl v Porýní - Kolín nad Rýnem 1998 - Blog iDNES.cz Porýní a současně odkaz na rozcestník Německo
obsah
rozcestník pražská doprava, pražská nádraží a Praha podle čtvrtí
1/ Holešovice a Zátory: Boříkova parta versus Zátoráci
2/ nádraží Holešovice
3/ pražské tramvaje, tramvaj T3 a rozcestník elektrické dráhy a proud stejnosměrného napětí (DC)
rozcestník tramvaje
rozcestník firma František Křižík
4/elektrárna Holešovice,(tzv. Holešovická centrála)
rozcestník elektrárny
5/ tramvaje pro rok 2025
Pražský dopravní podnik koupí až 200 moderních tramvají: První vyjedou v roce 2025 a slibují vyšší bezpečnost
V Praze budou jezdit zbrusu nové tramvaje. Pražský dopraví podnik jich koupí až 200. Kdy vyjedou první vozy? Čím jsou tak unikátní?
Pražský dopravní podnik (DPP) koupí až 200 jednosměrných článkových tramvají značky Škoda ForCity za 16,6 miliard korun. Vyjíždět tak budou nově z vozovny v Hloubětíně. První vozy mají vyjet na konci příštího roku.
Praha potřebuje nové tramvaje, uvedl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. Dále prohlásil, že hlavní město zažívá tramvajový boom, neboť se staví nové tramvajové tratě. Zmínil také to, že v loňském roce došlo k otevření 3 nových tratí v celkové délce 5 kilometrů. A v plánu je další rozvoj tramvajových sítí.
Nové a zcela nízkopodlažní tramvajové vozy
Tramvaj Škoda ForCity Plus Praha 52T bude měřit 31,99 metru na délku a 2,5 metru na šířku. Kapacitou pojme 243 cestujících, z čehož bude 173 míst ke stání. K dispozici bude 70 polstrovaných sedaček, z nichž 44 bude po směru a 26 proti směru jízdy. Konstrukční rychlost je plánována na 80 kilometrů v hodině a vážit tento nový model bude 48 tun. Tyto nové tramvaje budou mít více prostoru v místech spojujících jednotlivé články. Bude se jednat o kompletně nízkopodlažní typy se změnou způsobu brzdění, který bude plynulejší. Tramvaje budou vybaveny úsporným LED osvětlením v interiéru i exteriéru a dojde ke změně i podoby informačních panelů ve voze. Novinkou bude automatický systém sčítání cestujících.
Tramvaje v moderním designu budou vybavené antikolizním systémem, který bude sledovat prostor před tramvají. Upozorní tak řidiče v případě překážky v cestě. Tramvaj automaticky zastaví, pakliže řidič na danou informaci zavčas nezareaguje.
Probíhá dokončení posledních detailů
Aktuálně Škoda Transportation dokončuje detaily a společnost by měla letos v 1. pololetí začít se svařováním karosérie. Na konci letošního roku by měl být vyroben první testovací vůz. Do provozu by se měla nová tramvaj dostat koncem příštího roku. Mělo by tak dorazit prvních 20 modelů.
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Pořadatelka nahé párty dostala v Rusku pokutu, provinila se kritikou války
Moskevský soud ve čtvrtek uložil pokutu 50 tisíc rublů (asi 12 750 korun) televizní moderátorce a...
S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO
V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...
POLITICKÝ DIÁŘ: Pověstná „střídačka“ ODS a Kupkův úspěch na kongresu
Premium Byť se před čtrnácti dny na kongresu ODS v Ostravě téměř nic nestalo (natož aby šlo o něco...
Odvrátili jsme dronový útok na Minsk z území Litvy, tvrdí Bělorusko
Šéf běloruské tajné služby (KGB) Ivan Tertel ve čtvrtek uvedl, že se podařilo zmařit dronový útok...
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x