Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu

Úvodní příspěvek na téma elektrotechnika a současně příspěvek na téma vedlejší veličíny Ohmova zákona, jako je indukčnosti cívky. Tentokrát ovšem vycházející z předpokladu - že elektrický proud se na cívce zpožďuje za napětím.

OBSAH

ČKD město strojní práce
rozcestník pražská doprava a průmyslová zastavení na lince metra "B"
dva rozdělovníky, které obsahují rozcestníky podle konkrétnějšího určení a pak vlastní příspěvek, který se člení na tři části 

rozcestník ČKD a lokomotivy

první rozdělovník
O1 "ELEKTRICKÉ KOLO" - rozdělovník podle výrobců a děl a výrobků od silnoproudu po slaboproud"

ROZCESTNÍK AC nebo DC napětí? 
ROZCESTNÍK výkon v elektrotechnice i mechanice a motor v elektrotechnice, rozvody v průmyslu (včetně spínání a jištění) a veřejné rozvody elektřiny
ROZCESTNÍK CESTY ELEKTRICKÉ ENERGIE - SILNOPROUD rozvody (přibližně řazeno od dálkových přes transformační stanice, jištění, spínače po  místní a domovní rozvody)  - stroje a přístroje
ROZCESTNÍK ELEKTRÁRNY
ROZVODY na ŽELEZNICI a pro TRAMVAJ a TROLEJBUS
ROZCETNÍK PROUD o NORMÁLNÍM NAPĚTÍ (běžné spotřebiče pro domácnost - pračky, vysavače atd)ROZCETNÍK PROUD o NORMÁLNÍM NAPĚTÍ (běžné spotřebiče pro domácnost - pračky, vysavače atd)
ROZCESTNÍK ELEKTRICKÉ OSVĚTLENÍ
ROZCESTNÍK ATOELEKTRIKA
ROZCESTNÍK SLABOPROUD - ELEKTRORTECHNIKA, RADIOTECHNIKA 
hospodářský rozcestník Praha pro obor elektrotechnika, světelné zdroje  a akumulace elektrické energie

druhý rozdělovník 
O2 "OHMŮV ZÁKON" - rozdělovník teorie 

1.část původní - indukčnost cívky, kdy se proud zpožďuje za napětím
2.část - zpožďování a předbíhání proudu za a před napětím jako takové 
3. část "ČKD" - město strojní práce 2 (zajímavosti z historie a různé výrobky)

ČKD lokomotivka
ČKD autojeřáby      
       

rozcestník doly Příbram
rozcestník letectví první republiky Praha (konstrukční oddělení ČKD Praga)
rozcestník ČKD

vlastní příspěvek 

Co se děje kolem elektřiny 16 - cívka, kondenzátor - předbíhání, zpožďování proudu, napětí 

ČKD - město strojní práce

Adresa sídla: Kolbenova 609/38, Praha, 190 00, Česká republika

ČKD (původně zkratka z Českomoravská-Kolben-Daněk, po znárodnění podniku se zkratka nerozepisovala) - byla spolu s plzeňskou Škodovkou pravděpodobně nejvýznamnějším strojírenským (a také elektrotechnickým) podnikem v Československu. Vzestup podniku však začal. v druhé polovině 19. století - v období označovaném také jako "český ekonomický zázrak". Dnes se značkou ČKD v názvu působí v Česku několik menších společností.

V roce 1854 založil Čeněk Daněk v Karlíně společnost Daněk a spol. Ta se roku 1872 sloučila se společností Breitfeld & Evans a vznikla tak Akciová společnost strojírny, dříve Breitfeld, Daněk i spol. Do jejího výrobního programu patřilo hlavně vybavení dolů a potravinářského průmyslu.

V roce 1871 byla založena akciová společnost První Českomoravská továrna na stroje v Praze a na ploše přes 10 ha postavila svůj závod v Libni u Prahy. Mezi její velké realizace patřila i Petřínská rozhledna či Průmyslový palác na Pražském výstavišti. Na přelomu století zahájila výrobu kolejových vozidel,[1] v roce 1907 pak spolu se společností Ringhoffer založila výrobce automobilů Praga.

Roku 1896 založil ve Vysočanech inženýr Emil Kolben společnost Kolben a spol. O dva roky později fúzovala se společností Pražská a.s. a vznikla tak Elektrotechnická a.s. Od roku 1901 vyráběla kompletní vybavení pro vodní elektrárny.

Roku 1921 se První Českomoravská továrna na stroje v Praze sloučila s Elektrotechnickou a.s. a vznikla tak Českomoravská – Kolben. Ta se v roce 1927 spojila s Akciovou společností Strojírny, dříve Breitfeld, Daněk a spol. a vznikla Českomoravská–Kolben–Daněk (ČKD), největší strojírna v tehdejším Československu. V čele podniku stál Emil Kolben, a to až do roku 1939, dne 6. června 1943 byl zatčen nacisty.

 

 

rozcestník ČKD a lokomotivy

ROZDĚLOVNÍK O1 ELEKKTROTECHNIKA (ELEKTRICKÉ KOLO)

 

"elektrické kolo" rozcestník pro tento příspěvek - Co se děje kolem elektřiny 16 / Ohmův zákon 16

nejprve elektřina ekonomicky  ceny elektřiny Cesty energie E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HUTE - Blog iDNES.cz

některé pojmy

Dodavatel/prodejce elektřinu "prodává" - může jich být několik v okrese - cena za energii při tom obsahuje "pružnou" část, která se liší podle dodavatele (vlastně dodavatel takto předklá zákazníkovi různé výhody a benefity) + cena zahrnuje také fixní část pro distributora, danou distributorem v konkrétním okrese...

Aktuálně v ČR kolem 350 dodavatelů, ale hlavní distributoři jsou  jen 3 (EDG, ČEZ, PRE) - přičemž distributor - navzdory anglickému názvu zajišťuje dodávky elektřiny technicky. Tedy dodavatelé by měli být civilové - zatímco zaměstnanci distribuce jsou "vojáci elektrotechniky - soldiers of electric" . 

Distributor elektřinu dodává prakticky a technicky - v okrese je jenom jeden.

CO SE DĚJE KOLEM ELEKTŘINY 16 - ROZCESTNÍK PRO ELEKTROTECHNIKU

 

rozcestník pro elektrotechniku

odkud?

zkoumaný výrobce: ČKD Praha

kam...

ROZCESTNÍK AC nebo DC napětí ? 

rozdíl AC/DC proud, frekvence, perioda, amplituda, oscilační proměnná Co se děje kolem elektřiny 5.6/ na rádiových vlnách 6 - AC/DC napětí, frekvence, amplituda, oscilační proměnná, firma Iron rádio Brno - Blog iDNES.cz  a současně rozcestník pro rozhlasové vysílání

rozdíl AC/DC proud Co se děje kolem elektřiny 1 AC, DC proud - rozcestník na téma elektro spotřebiče - Blog iDNES.cz

válka rozvodů Edison DC - Tesla (Křižík) AC  Malá vodní elektrárna Strž firmy Křižík a Simonova továrna - Blog iDNES.cz

 

jiné produkty ČKD než elektrotechnika v části "3" tohoto příspěvku

ČKD lokomotivka: Parní stroj - od čerpání vody ze zatopených dolů po parní lokomotivy a lokomotiva 312.4 - Blog iDNES.cz

ROZCESTNÍK výkon v elektrotechnice mechanice a motor v elektrotechnice, rozvody v průmyslu (včetně spínání a jištění) a veřejné rozvody elektřiny

Příkon (celkový výkon) je tvořen "jalovým výkonem" a "využitým výkonem" - což může být například štípaní dříví na otop  a vlastní topení.

 

odkaz na  rozcestník na téma výkon Mechanika - elektrotechnika MFE 5 - výkon - jako moment třetího stupně, kruhový diagram - Blog iDNES.cz

rozdíl výkon P apříkon S - účinnost a účiník  Výkon a příkon, větrné elektrárny Východní Frísko - Zenerova dioda proti nadměrnému odběru, účinnost - Blog iDNES.cz

Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou - Blog iDNES.cz  třífázový AC motor

Industriální Kroměříž - Malá vodní elektrárna Strž firmy Křižík a Simonova továrna - Blog iDNES.cz  stejnosměrný motor (DC) i AC motor

CEE 16 - DC magnet pro nakládku kovů - přístav Wilhelmshaven a elektrické rozvody pro ponorky - Blog iDNES.cz  přístavní stejnosměrný (DC) magnet 

Cesty elektrické energie 1 - přenosová a distribuční soustava energie - Blog iDNES.cz

 

jištění rozvodu

rozvodny a transformovny

Cesty elektrické energie 2,3" spínání transformační stanice" a  "transformační stanice" (Uranové doly Horní Rožínka) - Blog iDNES.cz

Cesty elektrické energie 5 (spínače VN) - rozvodna Sokolnice a transformační stanice Lesná - Blog iDNES.cz

Cesty elektrické energie 9 (spínání transformačních stanice Černovice) - ZME v Brně - Blog iDNES.cz

Cesty elektrické energie 11 - rozvody a jištění v průmyslu (Zetor a Zbrojovka v Brně) - Blog iDNES.cz

elektrické rozvody na železnici Elektřina na železnici 2 - stanice na neelektrifikované trati + spínače VN - Blog iDNES.cz

Olejový vypínač ČKD Praha

 

stručný popis vypínače
zde se vypínač připojuje k vedení
zhášecí komora
zde se při rozpojování kontaktů vytváří oblouk, který se zháší v oleji
spínací mechanismus, zde se vypínač ovládá

Cesty elektrické energie 6 (pojistky) - Blog iDNES.cz

Cesty elektrické energie 7 (rozcestník na téma jištění a pojistky) - Blog iDNES.cz

Mechanika JB2 - Cesty elektrické energie 8 (pojistky 3 + mostové jeřáby) - Blog iDNES.cz

předsunuté rozvodny ve velkých podnicích s koncentrovaným odběrem elektřina na několika místech

domovní rozvody 1/ elektrárna bez připojení k veřejné síti Co se děje kolem elektřiny 1 AC, DC proud - rozcestník na téma elektro spotřebiče - Blog iDNES.cz

domovní rozvody 2 + domácí elektrárna Domácí minielektrárna technicky vzato - kombinované zdroje elektřiny různých druhů - Blog iDNES.cz

domovní rozvody 3 Co se děje kolem elektřiny 17 - jak vařit elektricky doma i na cestách, veganská kuchařka - Blog iDNES.cz v části příspěvku pojednán "Světový den veganství 2017"

domovní rozvody 4 Co se děje kolem elektřiny... (2) - elektronické součástky dioda, tranzistor, triak, domovní DC rozvody/ AC pračky a historie praní - Blog iDNES. cz   AC rozvody i DC rozvody

 

odkud?

zkoumaný objekt : stanice Židlochovice

kam...

elektřina na železnici AC proud

Elektřina na železnici 1 - vlakem znovu do Židlochovic - stanice na elektrifikované trati - Blog iDNES.cz

Lokomotivy střídavé trakce řady S 489.0, S 499.0 a S 699.0 - Blog iDNES.cz

Dvousystémové elektrické lokomotivy ESO a dvousystémová jednotka Škoda 440 - Blog iDNES.cz

odkud?

zkoumaný objekt : měnírna na konečné v Řečkovicích

kam...

elektřina pro železnici, tramvaj a trolejbus DC proud

tramvaje v Brně Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna - Blog iDNES.cz

tramvaje v Brně Co mi prozradily tramvajové zastávky v Brně - aneb malé kovové stavby - Blog iDNES.cz

tramvaje v Praze / firma František Křižík Boříkova parta versus Zátoráci, pražské tramvaje, firma František Křižík - Blog iDNES.cz

Lokomotivy stejnosměrné trakce E 144.0 a E 144.1 - úkony při odstavení a zprovoznění - Blog iDNES.cz

odkaz na železniční rozcestník Úzkokolejkou do České Kanady, likérka Mariazell a Vídeň - rozcestník Rakousko a dráhy - Blog iDNES.cz odkaz na železniční rozcestník, kuriozitou je větvení trati - kdy hlavní trať z Tábora do Č. Budějovic je napájena elektřinou střídavého  napětí AC 25 000 Voltů a frekvenci 50 Hz a z ní odbočující historicky elektrifikovaná trať z časů monarchie  o stejnosměrném napětí DC 1500V, respektive 700V + 700V  

 

 

,

normální proud 

Co se děje kolem elektřiny 1 AC, DC proud - rozcestník na téma elektro spotřebiče - Blog iDNES.cz

zkoumaný výrobce: elektrárna Oslavany 

Co se děje kolem elektřiny 17 - EJF Brno, elektromagnetická indukce, veganská kuchařka - Blog iDNES.cz

indukční vařič a elektromagnetická indukce 

zkoumaný výrobce: 
Strojírenský závod T. Bracegirdle Brno - Elektrotechnické závody Julia Fučíka (EJF)

 

elektrospotřebiče 

domácí elektrospotřebiče 1

Co se děje kolem elektřiny 1 - energie z elektrárny, druhy elekrospotřebičů, rozdíl AC/ DC - Blog iDNES.cz

domácí elektrospotřebiče 2, pračky 

zkoumaný výrobce ALFA SEPARATOR Okříšky

Co se děje kolem elektřiny2 - elektronické součástky dioda, tranzistor + pračky - Blog iDNES.cz

rozcestník elektrické osvětlení 

elektrické osvětlení - rozdělení

 

osvětlení "XL" elektrické rozvody v továrnách Cesty elektrické energie 3p - rozvody a jištění v průmyslu (Zetor a Zbrojovka) - Blog iDNES.cz - výbojky

osvětlení 1 firma Křižík Karlín Akumulace el. energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům, firma Křižík Karlín - Blog iDNES.cz - historické obloukové zářivky a autožárovky
 

osvětlení 2 Osram Bubny - Holešovice   Lokomotivy stejnosměrné trakce E 144.0 a E 144.1 - stanice Choceň a Praha - Bubny - Blog iDNES.cz -především klasické žárovky 

osvětlení 4 "velkoobchod" se světelnými zdroji Hasscom Brno Slatina  Cesty energie 5 - místní rozvody, el. mag, indukce, ekologie, elektro v bytě a na cestách - Blog iDNES.cz - především úsporné zářivky do interiérů a výbojky pro pouliční osvětlení, dieselagregáty pro výrobu elektřiny

 

auto elektrika 

Firma Křižík - Praha Karlín Akumulace elektrické energie 1 - autobaterie a elektromobil - Blog iDNES.cz

Josef Procházka - Opravna vozů Škoda (Reprezentace Škodových závodů) Jihlava v Žižkově (Seifertově) ulici Hallův efekt - Blog iDNES.cz

 

měřící přístroje

Co se děje kolem elektřiny 4 - osciloskop - Blog iDNES.cz

 

zkoumaný výrobce: Tesla Brno

 

slaboproud - elektronika, elektronické součástky a rozhlasové vysílání

nejprve hlavní příspěvky pro elektrospotřebiče a  rozhlasové vysílání Co se děje kolem elektřiny 1 - energie z elektrárny, druhy elekrospotřebičů, rozdíl AC/ DC - Blog iDNES.cz  současně rozcestník pro elekrospotřebiče /  Co se děje kolem elektřiny 5.6/ na rádiových vlnách 6 - AC/DC napětí, frekvence, amplituda - Blog iDNES.cz současně rozcestník pro rozhlasové vysílání

Na rádiových vlnách (prvotní rádia a zesilovače) - Blog iDNES.cz

dioda / tranzistor / triak Co se děje kolem elektřiny2 - elektronické součástky dioda, tranzistor + pračky - Blog iDNES.cz

Na rádiových vlnách 2 (jak vlastně vzniká rozhlasové vysílání) - Blog iDNES.cz

Na rádiových vlnách 3 (rozhlasové vysílání a krystalka) - Blog iDNES.cz

Co se děje kolem elektřiny 3 - Zenerova dioda proti nadměrnému odběru, výkon a příkon - Blog iDNES.cz

Na rádiových vlnách 4 (opět krystalky) - Blog iDNES.cz

Co se děje kolem elektřiny 5 - jak funguje tranzistor jako elektronická součástka - Blog iDNES.cz (jak se nastavuje rozhlasový přijímač - tranzistorová rádia)

na rádiových vlnách 5,2 Co se děje kolem elektřiny 5 - jak funguje tranzistor jako elektronická součástka - Blog iDNES.cz

na rádiových vlnách 6 Co se děje kolem elektřiny 5.6/ na rádiových vlnách 6 - AC/DC napětí, frekvence, amplituda - Blog iDNES.cz

na rádiových vlnách 7 - jak funguje rozhlasový zesilovač Tábor Jetřichovice + rozcestník SSM, Pionýr a časopisové listování, na rádiových vlnách 7 - Blog iDNES.cz

Co se děje kolem elektřiny 9 - DC a AC magnetismus - jak na mikrovlnku 5 - Blog iDNES.cz jak funguje magnetron

Letiště Brno a polská LOT a Fokker F-VII/1m, Junkers 52 a letecká rádiostanice LR 10 - Blog iDNES.cz

Letiště Brno, Mig 21 a elektrotechnické a radiotechnické vybavení letadel - Blog iDNES.cz

 

elektromagnetismus  a mikrozáření

Co se děje kolem elektřiny 6 - jak na mikrovlnku 2 - Blog iDNES.cz

zkoumaný výrobce: MOŠ Přerov - výrobce úsporných sporáků

 

odkud ?

zkoumaný výrobce: Tesla Rožnov

kam ?

telefonie

Haló, haló 1 - telefon elektromechanický, elektronický, bezšňůrový, mobilofon, MNT - Blog iDNES.cz

Haló, haló 2 (smartphone) - Blog iDNES.cz

Haló, haló 2,5 Vyzváněcí obvod TESLA MA 6520 - Blog iDNES.cz

Haló haló 3 Jak se připojit k internetu 12- tarify, aplikace, telefon místo počítače (tento příspěvek)

Na cestu s telefonní mapou - Haló, haló 4 - Blog iDNES.cz

Haló haló 3 Jak se připojit k internetu 12- tarify, aplikace, telefon místo počítače - Blog iDNES.cz Telefonní zesilovací stanice Olomouc 

Haló, haló 11 V zajetí počítačů 6 "h" - jak zprovoznit počítač technicky, telekomunikační úřad Brno - Blog iDNES.cz rozcestník telekomunikace a rozcestník Brno

,

rozcestník ČKD město strojní práce

 

OBSAH

ČKD město strojní práce
rozcestník pražská doprava a průmyslová zastavení na lince metra "B"
dva rozdělovníky, které obsahují rozcestníky podle konkrétnějšího určení a pak vlastní příspěvek, který se člení na tři části 

první rozdělovník
O1 "ELEKTRICKÉ KOLO" - rozdělovník podle výrobců a děl a výrobků od silnoproudu po slaboproud"

ROZCESTNÍK AC nebo DC napětí? 
ROZCESTNÍK výkon v elektrotechnice i mechanice a motor v elektrotechnice, rozvody v průmyslu (včetně spínání a jištění) a veřejné rozvody elektřiny
ROZCESTNÍK CESTY ELEKTRICKÉ ENERGIE - SILNOPROUD rozvody (přibližně řazeno od dálkových přes transformační stanice, jištění, spínače po  místní a domovní rozvody)  - stroje a přístroje
ROZCESTNÍK ELEKTRÁRNY
ROZVODY na ŽELEZNICI a pro TRAMVAJ a TROLEJBUS
ROZCETNÍK PROUD o NORMÁLNÍM NAPĚTÍ (běžné spotřebiče pro domácnost - pračky, vysavače atd)ROZCETNÍK PROUD o NORMÁLNÍM NAPĚTÍ (běžné spotřebiče pro domácnost - pračky, vysavače atd)
ROZCESTNÍK ELEKTRICKÉ OSVĚTLENÍ
ROZCESTNÍK ATOELEKTRIKA
ROZCESTNÍK SLABOPROUD - ELEKTRORTECHNIKA, RADIOTECHNIKA 
hospodářský rozcestník Praha pro obor elektrotechnika, světelné zdroje  a akumulace elektrické energie

druhý rozdělovník 
O2 "OHMŮV ZÁKON" - rozdělovník teorie 

1.část původní - indukčnost cívky, kdy se proud zpožďuje za napětím
2.část - zpožďování a předbíhání proudu za a před napětím jako takové 
3. část "ČKD" - město strojní práce 2 (zajímavosti z historie a různé výrobky)

ČKD lokomotivka
ČKD autojeřáby      
       

rozcestník doly Příbram
rozcestník letectví první republiky Praha (konstrukční oddělení ČKD Praga)
rozcestník ČKD

 

ROZDĚLOVNÍK O2

"O2" - rozdělovník Ohmův zákon a teorie

"8obvod jen pod napětím 

Co se děje kolem elektřiny 8 - Ohmův zákon pro zvídavé 3 - Blog iDNES.cz / Co se děje kolem elektřiny 8 - Ohmův zákon pro nezapojený obvod - jak vzniká napětí - Blog iDNES.cz s ilustračními obrazci - v nezprovozněném obvodu jsou zastoupeny veličiny odpor a napětí - proud a výkon absentují.

"2 Ohmův zákon dětem" Co se děje kolem elektřiny 6 - malá vodní elektrárna na 12V a přívoz u Senoradskýho mlýna - Blog iDNES.cz další základní pojmy z teorie - rozdíl odpor, impedance, reaktance, indukční reaktance atd... 

"7 zapojený obvod - k napětí přibude proud a výkonCo se děje kolem elektřiny 7 - Ohmův zákon dětem 2 - Blog iDNES.cz /  Co se děje kolem elektřiny 7 - Ohmův zákon pro zapojený obvod - funkce a integrál - Blog iDNES.cz

"11 další odvozené veličiny - watthodiny, ampérhodinyMechanika A/ DPMW Co se děje kolem elektřiny 11 - Ohmův zákon 4 - watthodiny a ampérhodiny - Blog iDNES.cz aktualizovaný rozdělovník veličin - také hierarchie elektrotechnických veličin a porovnání vojenských hodností 

"14" vedlejší veličiny Co se děje kolem elektřiny 14 - volty proti ohmům - Blog iDNES.cz / Co se děje kolem elektřiny 14 - volty proti ohmům - rozdělovník vedlejších veličin - Blog iDNES.cz

Industriální Kroměříž - Malá vodní elektrárna Strž firmy Křižík a Simonova továrna - Blog iDNES.cz (v rámci příspěvku též pojednána tzv. válka rozvodů - Edison / Tesla / Křižík)

Co se děje kolem elektřiny 6 - malá vodní elektrárna na 12V a přívoz u Senoradskýho mlýna - Blog iDNES.cz (Proč rychlovarná konvice vyhazuje pojistky - část 2 původní příspěvek) - která tvoří něco jako dvoupříspěvek s příspěvkem Co se děje kolem elektřiny 12 - Ohmův zákon pro zvídavé 5 - napětí a výkon baterky - Blog iDNES.cz )...

K příspěvku  "Přívoz u Senoradskýho mlýna"  -  původním názvem Ohmův zákon dětem - rozdělení elektrotechnických veličin

Účelem příspěvku by měl být nástin elektrotechnických pojmů zjednodušeným způsobem -který by byl stravitelný i pro začátečníky. A protože výchozím místem elektrotechniky je "Ohmův zákon" - zaměřil jsem se tímto směrem, a původní název příspěvku Ohmův zákon dětem.

V tématu zařazen specifický příklad malé vodní elektrárny na 12 voltů (proud se ovšem používá k běžné spotřebě - východiskem je reálné místo) a snažil se najít rozdíly mezi běžným rozvodem a rozvodem na 12 V.

Zjednodušeně řečeno - napětí na 12 V je jako polní cesta s malou rychlostí (výška napětí vlastně naznačuje, jakou má elektřina rychlost (potenciál rychlosti) - a když je dán malý potenciál rychlosti - pro stejný proud jaký by měla mít žárovka na běžných 220 V) je třeba zvýšit průtok - neboli průměr vodiče. Stručně řečeno  vedení na 12 V je od běžného vedení na 220 V rozpoznatelné velkým průměrem drátů.

 

"12 s jakým napětím vybrat baterky  ke svítilně podle výkonu žárovky"  Co se děje kolem elektřiny 12 - Ohmův zákon pro zvídavé 4 - v čase a nečase (verze 2) - Blog iDNES.cz / Co se děje kolem elektřiny 12 - Ohmův zákon pro zvídavé 5 - napětí a výkon baterky, tepelné čerpadlo - Blog iDNES.cz

"14 a 16 - vedlejší veličiny jako indukčnost a kapacita"

"14" tentokrát ze zaměřením především na cívku

Co se děje kolem elektřiny 14 - volty proti ohmům - Blog iDNES.cz / Co se děje kolem elektřiny 14 - volty proti ohmům - rozdělovník vedlejších veličin - Blog iDNES.cz

"16" zeména pojmy předbíhání a zpožďování napětí

Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání, zpožďování proudu, napětí (tento příspěvek) - současně hlavní rozcestník elektrotechnika a ČKD

co se děje kolem elektřiny

 

vlevo praxe silnoproud (XL. L) a normální proud (M)

uprostřed teorie - zde příspěvky především o elektrickém poli - Ohmův zákon

vpravo praxe elektronika (S)

 

OBSAH

ČKD město strojní práce
dva rozdělovníky, které obsahují rozcestníky podle konkrétnějšího určení a pak vlastní příspěvek, který se člení na tři části 

první rozdělovník
O1 "ELEKTRICKÉ KOLO" - rozdělovník podle výrobců a děl a výrobků od silnoproudu po slaboproud"

druhý rozdělovník 
O2 "OHMŮV ZÁKON" - rozdělovník teorie 

1.část původní - indukčnost cívky, kdy se proud zpožďuje za napětím
2.část - zpožďování a předbíhání proudu za a před napětím jako takové 
3. část "ČKD" - město strojní práce 2 (zajímavosti z historie a různé výrobky)

ČKD lokomotivka
ČKD autojeřáby      
       

rozcestník doly Příbram
rozcestník letectví první republiky Praha (konstrukční oddělení ČKD Praga)
rozcestník ČKD

 

rozcestník ČKD a lokomotivy

1.část  - kondenzátor "proud předbíhá napětí" - cívka "proud se zpožďuje" za napětím

pár postřehů na úvod

obrat "proud se předbíhá před napětím", či "proud se předbíhá" za napětím spíž než popis vlastního fyzikálního děje, je zřejmě víc obrat na zapamatování - skrze odlišení elekro- fyzikálních dějů na cívce a na kondenzátoru

možná přesnější by byl výraz fázová frekvence proudu se odliší od fázové frekvence napětí - fázová frekvence proudu se posune vůči fázové frekvenci napětí - jinak velikost napětí a velkost proudu po nabytí kondenzátoru a po vytvoření konstantního magnetického pole na cívce - tedy po uvedení obvodu do stabilního stavu velkost napětí a proudu zůstává konstantní -> a jaký je fázový posuv frekvence proudu -> vůči výchozí  frekvenci napětí není pro funkci spotřebičů již tak zásadní

střídavý obvod

 

kondenzátor "proud předbíhá napětí" - cívka "proud se 
zpožďuje" za napětím

kondenzátor
 

po zapojení obvodu - (obvod je pod napětím vždy) začne sice kondenzátorem procházet proud, ale napětí se rovněž "spotřebovává" na nabíjení kondenzátoru

při této dvojí funkci se frekvence napětí v kondenzátoru zdvojnásobí, zatímco proud má původní frekvenci - tedy je vlastně "rychlejší" než proud - což se na výstupu projeví rozdílem ve fázi a frekvence proudu na výstupu - proud se takzvaně předbíhá před napětím - možná přesnější by bylo vyjádření, že fáze frekvence napětí a proudu se na výstupu z kondenzátoru liší

cívka
 

po zapojení obvodu - (obvod je pod napětím vždy) začne se cívka nejprve začne magnetizovat (přesněji indukuje se zde nejprve magnetizační pole - na což se spotřebovává proud) - podobně jako u transformátoru - po ukončení magnetizace se na cívce vytvoří quazistacionární magnetické pole střídavého proudu (podobné stacionárnímu magnetickému poli stejnosměrného proudu DC)

proud na cívce vytvoří něco jako zpětnou okliku - v rámci magnetizace se vrátí nejprve zpět na začátek cívky - a teprve po ukončení magnetizace cívkou prochází dál do obvodu

/původní předpoklad byl - že předbíhání a zpožďování napětí vůči proudu je přesně naopak - tedy že kondenzátor se nejprve nabíjí - a proud se tedy zpozdí, a na cívce zase vytvoří něco jak zkratku - podle aktuálních  informací kondenzátor se zároveň nabíjí a zároveň jím prochází proud - napětí se tedy "zpomalí" dvojí "aktivitou"  - cívka se nejprve "magnetizuje" - čímž se zpozdí proud/

 

kondenzátor - proud se předbíhá před napětím - cívka - proud se zpožďuje za napětím

1.část původní - indukčnost cívky, kdy se proud zpožďuje za napětím

Jakmile se obvod s cívkou připojí ke zdroji a cívka se dostane pod napětí - automaticky se kolem cívky začne vytvářet magnetické pole. Čistě teoreticky se magnetické pole utváří i kolem lineárního vodiče - jeho hodnota je ovšem oproti magnetickému poli cívky prakticky zanedbatelná.

Magnetické pole charakterizují a definuji indukční veličiny indukčnost (L), magnetická indukce (B) a magnetický indukční tok (psí). Magnetická indukce je orientována od mínus k plus - neboli od severu k jihu - tedy má opačnou orientaci než elektrický proud od plus k mínus.

Jelikož se v blízkosti cívky nenachází žádný další vodivý předmět - nastane situace, že indukční tok přesně kopíruje průběh indukce - směřuje tedy se vzdálenějšího konce cívky od zdroje (tedy pomyslného minus, či severu cívky obchvatem zpět na začátek cívky - tedy než její jižní magnetický pól neboli plus).

Indukční tok tedy na téže cívce ze které vychází indukuje další elektrické pole - ovšem s opačnou orientací - a tedy i opačnou polaritou napětí. V cívce se pak vytvoří (dejme tomu) protinapětí oproti původnímu napětí ze zdroje. Jinak hodnota tohoto indukovaného napětí ve voltech je úplně stejná jako původního napětí ze zdroje. Alespoň na počátku.

Jelikož k indukci elektrického napětí dochází pouze u NEstacionárního magnetetického (tedy zvyšujícího se, či snižujícího se) - nikoliv u magnetického pole stacionárního - nadále jsou možné dvě varianty).

1. po upotřebení napětí ze zdroje na indukci se takto vytvořené magnetické pole se ustálí na maximální hodnotě  - čímž se magnetické pole změní na stacionární a přestane začne na cívce indukovat (proti)napětí -> načež toto indukované napětí začne slábnout - a na cívce se umožní průchod elektrického proudu - který při poklesu napětí na nulu dosáhne maximální hodnoty a elektrický obvod se začne chovat jako běžný obvod s napětím i proudem - jenom s jistým zpožděním.

2. v úvahu přichází i varianta že magnetické pole kolem cívky z počátečního maxima poklesne na nulu - tedy indukované (proti)napětí se bude snižovat tímto způsobem.

Tedy asi tímto způsobem by u cívky mělo docházet ke zpožďování proudu za napětím.

OBSAH

ČKD město strojní práce
dva rozdělovníky, které obsahují rozcestníky podle konkrétnějšího určení a pak vlastní příspěvek, který se člení na tři části 

první rozdělovník
O1 "ELEKTRICKÉ KOLO" - rozdělovník podle výrobců a děl a výrobků od silnoproudu po slaboproud"

druhý rozdělovník 
O2 "OHMŮV ZÁKON" - rozdělovník teorie 

1.část původní - indukčnost cívky, kdy se proud zpožďuje za napětím
2.část - zpožďování a předbíhání proudu za a před napětím jako takové 
3. část "ČKD" - město strojní práce 2 (zajímavosti z historie a různé výrobky)

ČKD lokomotivka
ČKD autojeřáby      
       

rozcestník doly Příbram
rozcestník letectví první republiky Praha (konstrukční oddělení ČKD Praga)
rozcestník ČKD

 

2.část - zpožďování a předbíhání proudu za a před napětím jako takové 

jak zbylo zmíněno v úvodu - proud jako takový se za napětím nezpožďuje ani nepředbíhá - spíše se posouvá fáze frekvence proudu vůči napětí 

zapojený obvod vlastně nikdy není bez napětí - a proud se začne vytvářet, nebo alespoň spotřebovávat - až po zapojení spotřebiče, čili pojem proud se předbíhá před napětím je poněkud zavádějící, neboť obvod je pod napětím vždy

jak tedy asi probíhá jev nazývaný předbíhání, či zpožďování proudu...

kondenzátor,kde se proud tzv. předbíhá

po zapojení obvodu s kondenzátorem - je pod napětím celý obvod 

vytvoří se určitý přechodný - či počáteční stav - kdy obvodem sice začne procházet proud - ale zároveň se začne nabíjet kondenzátor - perioda frekvence napětí se tedy dejme tomu zahustí vůči procházejícího proudu- tento jev by měl probíhat až do chvíle nabytí kondenzátoru - v tomto okamžiku se hodnoty periody proudu a napětí srovnají - vzhledem k předchozímu přechodnému stavu - bude perioda proudu posunutá vůči napětí - což si lze představit že 0lová hodnota proudu (na počátku osy x) nastane v okamžiku kdy perioda napětí bude mít maximální velikost - ovšem zápornou hodnotu -> tedy výchozí nula vůči záporu se může jevit jako předbíhání

cívka, kde se proud tzv. zpožďuje

po zapojení obvodu s cívku - je pod napětím celý obvod 

na cívce se ovšem ponejprv vytvoří - či indukuje proměnlivé magnetické pole - a proud nepokračuje v obvodu nadále jako souputník napětí <<< nýbrž zpět po magnetickém indukčním toku na začátek cívky - cívka se do svého nabytí chová přibližně jako transformátor, přesněji transformátor či transportér vlastního proudu zpět na začátek cívky

skrze magnetický indukční tok se proud transformovaný zpět na začátek cívky začne opět indukovat na vodiči - kde se posiluje - zatímco původní proud se spotřebovává na indukci cívky a slábne

po spotřebování - či po snížení výchozího proudu na nulu indukce ustane - proměnlivé magnetické pole na cívce se promění na stacionární -  proud již prochází cívkou a dál celým obvodem, jenom váze jeho frekvence je poněkud opožděna vůči napětí - vzhledem k předchozí probíhající indukci.

OBSAH

ČKD město strojní práce
dva rozdělovníky, které obsahují rozcestníky podle konkrétnějšího určení a pak vlastní příspěvek, který se člení na tři části 

první rozdělovník
O1 "ELEKTRICKÉ KOLO" - rozdělovník podle výrobců a děl a výrobků od silnoproudu po slaboproud"

druhý rozdělovník 
O2 "OHMŮV ZÁKON" - rozdělovník teorie 

1.část původní - indukčnost cívky, kdy se proud zpožďuje za napětím
2.část - zpožďování a předbíhání proudu za a před napětím jako takové 
3. část "ČKD" - město strojní práce 2 (zajímavosti z historie a různé výrobky)

ČKD lokomotivka
ČKD autojeřáby      
       

rozcestník doly Příbram
rozcestník letectví první republiky Praha (konstrukční oddělení ČKD Praga)
rozcestník ČKD

 

rozcestník ČKD a lokomotivy

3. část "ČKD" - město strojní práce 

3L ČKD lokomotivka

ČKD město strojní práce
jak se vyrábí lokomotiva

rozcestník ČKD lokomotivka

Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD  - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu (hlavní příspěvek na téma ČKD) - dieselové lokomotivy 2

ČKD Lokomotivka (dieselové lokomotivy) Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy - Blog iDNES.cz

ČKD Blansko (parní lokomotivy + strojírenská energetika) Parní stroj - od čerpání vody ze zatopených dolů po parní lokomotivy a lokomotiva 312.4 - Blog iDNES.cz včetně akumulační parní lokomotivy 

Dvousystémové elektrické lokomotivy ESO a dvousystémová jednotka Škoda 440, druhy trakcí - Blog iDNES.cz rozcestník lokomotivy podle trakcí

stejnosměrné elektrické lokomotivy Lokomotivy stejnosměrné trakce E 144.0 a E 144.1 - stanice Praha Bubny a Choceň - Blog iDNES.cz

střídavé elektrické lokomotivy Stanice Havl. brod a střídavé lokomotivy S 489.0, S 499.0, S 699.0 / textilní průmysl - Blog iDNES.cz

Zajímavým výrobkem ČKD (kupodivu ČKD mělo i pobočku v Brně)  je třeba železniční drezína s jeřábem MUV - 69,2 - 154 .

Lokomotiva řady 710 (původně řada T 334.0) je motorová lokomotiva s hydrodynamickým přenosem výkonu, určená pro lehký posun a lehkou traťovou službu v nákladní dopravě. Vyráběla ji pražská firma ČKD (závod Sokolovo, od lokomotiv T334.0534 a T334.0038 pak závod Tatra Smíchov do r. 1966). Výroba pak pokračovala na Slovensku v SMZ Dubnica a TS Martin. Pro ČSD, včetně TSS bylo dodáno 99 strojů, dalších několik set kusů bylo vyrobeno pro vlečkové provozy v podnicích i na export do NDR, Maďarska, Indie i Rumunska. Byla vyráběna v letech 1961–1973.[zdroj?]

Zhruba v polovině padesátých let došlo v Československu k rozhodnutí vyzkoušet u motorových lokomotiv kromě elektrického přenosu také přenos hydrodynamický. Vzhledem k tomu že by byl vývoj příslušných komponent příliš dlouhý a složitý, byla vyjednána licence na části převodovek se švédskou firmou Svenska Rotor Maskiner. Ve spolupráci ČKD-SRM tak vzniklo několik typů převodovek pro různé výkonové kategorie lokomotiv. Jednou z nich byla převodovka H 350 Lr, určená pro připravovanou třínápravovou lokomotivu pro lehký posun. Před sériovou výrobou řady T 334.0 (710) bylo toto konstrukční řešení ověřováno na prototypu označeném jako T 324.0 a vyrobeném v roce 1959. Jeho zkoušky proběhly sice s problémy (zejména závady na motoru), ale po úpravách požadovaných objednavatelem ČSD byla zahájena sériová výroba lokomotiv řady T 334.0. Prototyp T 324.001 zůstal osamocen a pro svou atypičnost byl v depu Kolín nakonec odstaven a v roce 1974 zrušen. 

 

železniční drezína MUV 69

MUV 69 je typové označení kolejového motorového univerzálního vozíku hojně používaného na českých a slovenských železnicích jako motorová drezína s plošinou pro přepravu nákladu a v různých modifikacích jako pojízdný pracovní stroj (vybavení hydraulickou rukou či jeřábem, sklopnou korbou, svářecím agregátem, elektrickým generátorem, plošinou pro opravy trolejového vedení, stroji pro údržbu traťové zeleně atd.). Výrobcem byl útvar ČSD Mechanizace traťového hospodářství Praha (závod Brno-Horní Heršpice). Od května 1992 byl útvar transformován v samostatný podnik MTH Praha a. s..

Modernizovaný kolejový univerzální vozík MUV 69.9 (původně 69.2), Ostrava-Mariánské Hory.
Vyrobeno bylo kolem 1000 vozíků tohoto typu.[1] MTH Praha uvádí v referencích na svých stránkách 741 kusů MUV 69 dodaných v letech 1968–1991 do České republiky, 234 na Slovensko a 6 kusů MUV 69/750 do Německa.[2] Rekonstruované a modernizované verze mají například označení MUV 69.1 až MUV 69.7, MUV 71, MUV 73. Na bázi tohoto typu jsou postaveny také například stroje ZŠ 72, KSF 70, PUŠL 71, MMD 01, MV 20 a tatranská úzkorozchodná modifikace MUV 1000.

s Brnem rovněž souvisí provoz další lokomotivy ČKD, která 

Lokomotiva řady 710 (původně řada T 334.0) je motorová  lokomotiva s hydrodynamickým přenosem výkonu, určená pro lehký posun a lehkou traťovou službu v nákladní dopravě. Vyráběla ji pražská firma ČKD (závod Sokolovo, od lokomotiv T334.0534 a T334.0038 pak závod Tatra Smíchov do r. 1966). Výroba pak pokračovala na Slovensku v SMZ Dubnica a TS Martin. Pro ČSD, včetně TSS bylo dodáno 99 strojů, dalších několik set kusů bylo vyrobeno pro vlečkové provozy v podnicích i na export do NDR, Maďarska, Indie i Rumunska. Byla vyráběna v letech 1961–1973.

Zhruba v polovině padesátých let došlo v Československu k rozhodnutí vyzkoušet u motorových lokomotiv kromě elektrického přenosu také přenos hydrodynamický. Vzhledem k tomu že by byl vývoj příslušných komponent příliš dlouhý a složitý, byla vyjednána licence na části převodovek se švédskou firmou Svenska Rotor Maskiner. Ve spolupráci ČKD-SRM tak vzniklo několik typů převodovek pro různé výkonové kategorie lokomotiv. Jednou z nich byla převodovka H 350 Lr, určená pro připravovanou třínápravovou lokomotivu pro lehký posun. Před sériovou výrobou řady T 334.0 (710) bylo toto konstrukční řešení ověřováno na prototypu označeném jako T 324.0 a vyrobeném v roce 1959. Jeho zkoušky proběhly sice s problémy (zejména závady na motoru), ale po úpravách požadovaných objednavatelem ČSD byla zahájena sériová výroba lokomotiv řady T 334.0. Prototyp T 324.001 zůstal osamocen a pro svou atypičnost byl v depu Kolín nakonec odstaven a v roce 1974 zrušen. 

 

Úzkorozchodné lokomotivy TU 47,0 / 705,9

Dieselelektrické úzkorozchodné lokomotivy - původně řady T 47.0, později TU 47.0, od roku 1988 podle zcela nového označení jako 705.9 objednalo ministerstvo dopravy v roce 1946t a úzkorozchodky ČSD se měly stát prvními tratěmi kde byla ve veřejné dopravě zrušena parní trakce. Šlo prakticky o první dieselelektrické lokomotivy, vyvíjené v ČKD zcela od základu a první stroj byl  vyroben až v červenci 1954.Lokomotivní skříň je postavena na hlavním rámu, který je sestaven ze dvou podélníků a několika příčníků, zvláštností jsou chybějící čelníky.

Mechanická část
Uspořádání lokomotivy
Lokomotiva řady 705.9 je skříňová podvozková lokomotiva se dvěma čelními neprůchozími kabinami strojvedoucího, přesněji  stanovišti, služebním  oddílem a strojovnou. 

Podvozky
Lokomotiva má dva hnací podvozky, každy podvozek se dvěma nápravami, tedy na každé straně čtyři hnaná kola.

Pohon
Ve strojovně je uloženo motorgenerí, skládající se ze spalovacího motoru a  připojeného trakčního generátoru. Spalovací motor je typu ČKD 12 V 170 DR - jde o vznětový čtyřdobý nepřeplňovaný dvanáctiválec s válci do V a přímým vstřikem paliva. Palivo je dopravováno samospádem z palivové nádrže nad motorem. Chlazení motoru je vodní, se dvěma chladiči. Další dvojice chladičů obstarává chlazení mazacího oleje.

Trakční generátor
Zdrojem elektrické energie pro trakční motory je stejnosměrný elektrický stroj - konkrétně trakční dynamo typu SS 53/28x4. Ověem při startu v sériovém buzení slouží trakční dynamo jako startér.

Regulace výkonu a rychlosti
Otáčky motoru a tím i trakční výkon jsou voleny pákovým šestistupňovým řídicím kontrolérem (i když DC stroj na rozdíl od AC elektrických motoru regulaci výkonu  umožňuje, zejména pokud je v systému jen jeden motor).

Elektřina na stanovišti
Elektrickou energii pro palubní síť dodává niklokadmiová akumulátorová baterie o 80 článcích a napětí 110 V. Dobíjení baterie zajišťuje mechanicky poháněné dynamo. Rekonstruované lokomotivy disponují novou baterií o napětí 24 V.

odkaz na rozcestník úzkorozchodné železnice Úzkokolejkou do České Kanady, likérka Mariazell a Vídeň - rozcestník Rakousko a dráhy - Blog iDNES.cz

a toto je naše poslední lokomotiva
a jaktože poslední táto?
jakože poslední v pořadí synku

rozcestník jeřáby a stavební stroje (nejen z ČKD)

ČKD město strojní práce Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD  - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu (hlavní příspěvek na téma ČKD) - autojeřáby ČKD

Mechanika JB2 - Cesty elektrické energie 8 (pojistky 3 + mostové jeřáby) - Blog iDNES.cz

Mechanika JB přístavní jeřáb - jak se připojit k internetu 4 (počítač a námořní přístav) - Blog iDNES.cz

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz

 

autojeřáby ČKD

Jak se dělá dálnice - autojeřáb Tatra 148 / ČKD

jeřáb ČKD na podvozku vozu Tatra 148 při a jak se staví Barandovský most 

příspěvek na téma stavební stroje Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz

statika mostů a album mostů Statika 1 - mosty 1 + 1 (oddělený ohyb mostovky a tlak podpory), vojenské stavby - Blog iDNES.cz

stacionární těžní parní těžní stroj firmy Braitfeld - Daněk

více "dolování stříbra a olova v Příbrami" Parní stroj - od čerpání vody ze zatopených dolů po parní lokomotivy a lokomotiva 312.4 - Blog iDNES.cz

rozcestník ČKD a lokomotivy

letecké konstrukční oddělení PRAGA

Koncern ČKD vyráběl také letadla - ovšem pod značkou PRAGA  - což byl i název leteckého konstrukčního oddělení v rámci koncernu. Vlastně výroba probíhala ve vojensko-tovární letištním komplexu Letňany a letadla PRAGA doplnila Aero, Letov a Avii. Letouny PRAGA - spíše sportovní byly charakteristické svou koncepcí hornoplošníku....

Praga E 216

Poměrně originálním letounem byla Praga E-210 bylo čtyřmístné dopravní letadlo postavené leteckým oddělením ČKD roku 1936.  Mělo neobvyklou konfiguraci umístění motorů Walter Minor 4 v tlačném provedení. Ocasní plochy a podvozek byly významně změněny před druhou světovou válkou a po válce byl modifikován na silnější verzi označenou jako E-211. 

Použit dvakrát řadový čtyřválec  inverzní motor Waiter Minor. Výhodná hmotnost byla dosažena použitím hliníkových a manganisiových slitin, podobně jako u motorů Rols - Royce. 4 x zalomený klikový hřídel chromhliníkové oceli, rozvod OHV disponoval v každé hlavě sacím a výfukovým ventilem, které byli ovládány vačkovým hřídelem uloženým v klikové skříni.

automobilka Praga Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz

OBSAH

ČKD město strojní práce
dva rozdělovníky, které obsahují rozcestníky podle konkrétnějšího určení a pak vlastní příspěvek, který se člení na tři části 

první rozdělovník
O1 "ELEKTRICKÉ KOLO" - rozdělovník podle výrobců a děl a výrobků od silnoproudu po slaboproud"

druhý rozdělovník 
O2 "OHMŮV ZÁKON" - rozdělovník teorie 

1.část původní - indukčnost cívky, kdy se proud zpožďuje za napětím
2.část - zpožďování a předbíhání proudu za a před napětím jako takové 
3. část "ČKD" - město strojní práce 2 (zajímavosti z historie a různé výrobky)

ČKD lokomotivka
ČKD autojeřáby      
       

rozcestník doly Příbram
rozcestník letectví první republiky Praha (konstrukční oddělení ČKD Praga)
rozcestník ČKD

rozcestník letectví první republiky Praha

firma AERO

letecká pošta a letiště Kbely Jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ), letecká pošta - Blog iDNES.cz

Aero továrna na letadla / kompozity - konstrukční materiál pro letectví a kosmonautiku - Blog iDNES.cz

firma Avia

Letoun Avia Av-57, jak se počítá na tachometru rychlost letounu 4 - Blog iDNES.cz

konstrukční oddělení Praga

Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD  (tento příspěvek)

rozcestník. letecký mechanický pohon

hlavní příspěvek pro pohon v mechanice Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz

hlavní příspěvek pro pohon v letectví C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody - Blog iDNES.cz

letecký pístový pohon

pístové letecké motory Zlín

Mechanika DAV(PM): Holešov - rychlost letounu Z 142 - okamžitá a statistická, zrychlení - Blog iDNES.cz

pístové letecké motory Praga

Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD  (tento příspěvek)

Fler BLOG | archivace.kvalitne / Letadla Praga a pražská tovární letiště ve Vysočanech

pístové letecké motory Dawotine

U Madridu se bojuje za Prahu a francouzský stíhač Dewotine D.510 - Blog iDNES.cz

turbovrtulový pohon

Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz

 

OBSAH

ČKD město strojní práce
dva rozdělovníky, které obsahují rozcestníky podle konkrétnějšího určení a pak vlastní příspěvek, který se člení na tři části 

první rozdělovník
O1 "ELEKTRICKÉ KOLO" - rozdělovník podle výrobců a děl a výrobků od silnoproudu po slaboproud"

druhý rozdělovník 
O2 "OHMŮV ZÁKON" - rozdělovník teorie 

1.část původní - indukčnost cívky, kdy se proud zpožďuje za napětím
2.část - zpožďování a předbíhání proudu za a před napětím jako takové 
3. část "ČKD" - město strojní práce 2 (zajímavosti z historie a různé výrobky)

ČKD lokomotivka
ČKD autojeřáby      
       

rozcestník doly Příbram
rozcestník letectví první republiky Praha (konstrukční oddělení ČKD Praga)
rozcestník ČKD

 

Autor: Jan Tomášek | pátek 9.4.2021 15:38 | karma článku: 10,05 | přečteno: 940x
  • Další články autora

Jan Tomášek

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů

Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje

13.1.2023 v 5:39 | Karma: 5,08 | Přečteno: 332x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Kamna na piliny - "piliňák"

Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.

10.12.2022 v 11:03 | Karma: 5,07 | Přečteno: 517x | Diskuse| Hobby

Jan Tomášek

Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy

Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.

28.8.2022 v 5:43 | Karma: 6,96 | Přečteno: 941x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most

Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.

24.8.2022 v 21:48 | Karma: 0 | Přečteno: 561x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola

Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.

20.7.2022 v 16:09 | Karma: 5,75 | Přečteno: 796x | Diskuse| Věda
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

  • Počet článků 192
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1043x
Zajímám se o spoustu témat - která se trochu mění podle let a období.

Seznam rubrik