Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia

rozjezd vozidla a moment setrvačnosti - dále bádání nad "obloukovými mírami" - a jejich přepočty na různé druhy frekvence - a také výpočet frekvence a rychlosti...se zaměřením na rozjezd vozů

 

 

 

 

obsah

rozcestníky matematika a mechanika

rozcestník Avia

rozcestník "radián"

ODDÍL 1- ROZJEZD VOZIDLA a MOMENTOVÁ VĚTA pro MOMENT SETRVAČNOSTI, MOMENT OTÁČENÍ a VÝKON

ODDÍL 2-  RADIÁN a přepočty úhlů,  úhlové míry a míry obvodu - rozcestník matematika doplňkových výpočtů 

ODDÍL 3 -  FREKVENCE, PERIODA, AMPLITUDA - RADIÁN PŘI PŘEPOČTECH RŮZNÝCH DRUHŮ FREKVENCÍ A VÝKON A TOČIVÝ MOMENT

ODDÍL  4 " KDF"  část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"

ODDÍL 5 - "DPM"  rozjezd vozidla a úhlová dráha (úhel sešlápnutí plynu) a moment setrvačnosti

ODDÍL 6 - nákladní vozidla a sanitky Avia a zdravotní záchranná služba a zdravotnictví celkově

 

Mechanika A3/KFD -  radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia

podstata příspěvku - jak zjistit hmotnost vozidla pro lineární sílu potřebnou  k rozjezdu vozu?

rozjezd vozidla - podle názvu - by měl asi nejvíce vystihovat "moment hybnosti" 
jenomže moment hybnosti je dvousložková veličina (používaná u pohybů - které mají více složek - třeba pohyb zdroj - odpor proti sobě (jako třeba u letadel) - nebo vykonávají složený pohyb (například stavební stroje)

rozjezd vozidla tedy spíše vychází z momentu setrvačnosti Mi což je bezčasová jednotka 

momenty ovšem vytváří něco jako dvojici pro kterou platí momentová věta - "moment (například) otáčení na pohonu = moment otáčení na kole

moment setrvačnosti má ovšem více významů
moment setrvačnost vychází z podstaty kola (pro střed kola se používá označení "disk" - pro vnějšek kola zase označení "obruč") -> z tohoto hlediska má moment setrvačnosti význam především pro zjištění setrvačnosti
pro rozjezd vozidla má ovšem význam spíš část kola - nazývaná "disk" - střed kola jakoby zastupoval celou hmotnost vozidla

momentu setrvačnosti Mi má především význam, že skrze moment setrvačnosti lze přepočítat hmotnost celého automobilu na obvod kolapodle vzorce

Mi = 1/2 m x r na druhou (kde m by měla být hmotnost vozu a r poloměr kola)

nicméně i pro moment setrvačnosti by měla platit momentová věta - moment otáčení pohonu moment moment otáčení kola

následující úvaha vychází z předpokladu - že momentová věta platí i pro moment setrvačnosti (tedy do okamžiku než se vůz rozjede) a kdy se z momentu setrvačnosti stane moment otáčení (respektive síly)

Fx=  = 1/2 m x  na druhou (moment otáčení pohonu = moment otáčení kola),

 

 

obsah příspěvku

Mechanika A3/KFD - radián, rychlá nákladní vozidla - sanitky AVIA - a jejich rozjezd (1) přepočty druhů frekvence

obsah

rozcestníky matematika a mechanik

rozcestník radián a matematika doplňkových výpočtů 

rozcestník Avia

ODDÍL 1- ROZJEZD VOZIDLA a MOMENTOVÁ VĚTA pro MOMENT SETRVAČNOSTI, MOMENT OTÁČENÍ a VÝKON

ODDÍL 2-  RADIÁN a přepočty úhlů,  úhlové míry a míry obvodu

ODDÍL 3 -  FREKVENCE, PERIODA, AMPLITUDA - RADIÁN PŘI PŘEPOČTECH RŮZNÝCH DRUHŮ FREKVENCÍ A VÝKON A TOČIVÝ MOMENT

ODDÍL  4 " KDF"  část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"

ODDÍL 5 - "DPM"  rozjezd vozidla a úhlová dráha (úhel sešlápnutí plynu) a moment setrvačnosti

ODDÍL 6 - nákladní vozidla a sanitky Avia a zdravotní záchranná služba a zdravotnictví celkově

ROZCESTNÍK AVIA

Letoun Avia Av-57, jak se počítá na tachometru rychlost letounu 4, letiště Čakovice - Blog iDNES.cz

stíhací dolnoplošník Avia BH3  z dvacátých let Letecká pošta, jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ) - Blog iDNES.cz

Letoun Avia Av-57, jak se počítá na tachometru rychlost letounu 4, letiště Čakovice - Blog iDNES.cz

sanitky a nákladní automobily Avia Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, texty zdravotnictví ( výkon, moment otáčení, moment setrvačnosti, přepočty úhlů, zejména zkoumán radián - a jeho dvě složky (úhel a poloměr a tři účely - úhel, poloměr kružnice a délka oblouku) - tento příspěvek 

Francouzský stíhač Dewotine D.510, Avia B - 534 - Blog iDNES.cz

ROZCESTNÍK RADIÁN a PŘEPOČTY ÚHLŮ a MATEMATIKA DOPLŇKOVÝCH VÝPOČTŮ

 

EULEROVA KONSTANTA, sinus, cosinus A11V Rovnice, funkce, derivace, logaritmy a Eulerova konstanta - Blog iDNES.cz

RADIÁN 1A

výchozí rozcestník pro mechaniku pohybu automobilů a rozcestník pro matematiku úhlů, měr a přepočtů Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda - Blog iDNES.cz

RADIÁN 1C přepočty úhlové míry – stupně, úhly, dekadenty C1 Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo radiány - přepočet rychlosti, značky bicyklů - Blog iDNES.cz

RADIÁN 3 Mechanika A3/KFD -  radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia? (tento příspěvek)

 

ROZCESTNÍK MATEMATIKA

zařazení tohoto příspěvku "A1" mezi ostatními příspěvky na téma matematika

úvodním příspěvkem a na téma matematika s označením "A" a současně rozcestník pro automobily Škoda původně pro automobilovou opravnu vozů Škoda (Representace Škodových závodů v Jihlavě v Žižkově ulici) Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost - Škoda - Blog iDNES.cz

A0 odkaz na rozdělovník příspěvků a hlavní příspěvek pro matematiku Mechanika A0/ KFD 0 rozcestník matematická mechanika a jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz

pak tedy tento příspěvek A1" se zaměření na přepočty různých druhů frekvence 

A2 rozjezd nákladních automobilů 2Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz

AS integrální a diferenciální počet  slovesně "AS" Matematika a mechanika slovesně - aneb jak se vaří bramborový guláš - Blog iDNES.cz

AV integrální a diferenciální počet Nádraží a vlak - rychlost a zrychlení - mechanika integrálních a diferenciálních počtů "AV - Blog iDNES.cz

A4s pravé a nepravé dělení (porcování a poměřování) Mechanika DAV(PM): Holešov - rychlost letounu Z 142 - okamžitá a statistická ,zrychlení - Blog iDNES.cz

vnitřní matematika – matematika přepočtů

 

vnější matematika – matematické funkce (i pro jiné obory)

 

 

ROZCESTNÍK MECHANIKA POHYBU

mechanika - rozdělení tématických okruhů

Mechanika pohybu

Mechanika KFD - linie frekvence - rychlost (linie kinematika - dynamika)

KFD 0

pak příspěvek Mechanika A0/ KFD 0 rozcestník matematická mechanika a jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz příspěvek srovnává především dva zdroje pohybu - statickou sílu - ze které plyne moment síly (z něhož částečně vyplývá i soustružnický efekt) a kinematickou sílu - ze které zase vyplývá rychlost - výpočet momentu otáčení - případně přepočet momentu otáčení z rychlosti, navzdory názvu poměrně  pojednává

 

KFD 0

doplňkové výpočty a matematika

rozcestník matematika a mechanika Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky - Blog iDNES.cz

rozcestník pro doplňkové výpočty a matematiku  Mechanika A/ KFD - Ludolfovo číslo a radián doplňkové výpočty v kinematice, bývalá opravna Škoda Jihlava - Blog iDNES.cz

přepočty perioda, frekvence, rychlost 

KFD 1

úvodní příspěvek - Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz (mechanika KFD 1 - podrobně zpracovaná zejména matematická linie přepočtů)

KFD 2

Mechanika KFD 2 - pomaluběžný nebo rychloběžný motor, cyklistické závody - Blog iDNES.cz - podrobně zpracovaná zejména matematická linie přepočtů jako v příspěvku 1 "rychlé vozy"

KFD 3

rozjezd vozidel

Mechanika A3/KFD -  radián, druhy frekvence, rozjezd a výkon sanitky (tento příspěvek)

KFD 4

Mechanika KFD 4 - návštěva tiskárny a části strojů -   Návštěva staré tiskárny - části strojů a mechanismy - Blog iDNES.cz

Mechanika DPM - dynamika - přepočty sil a momentů (rozjezd - jízda  výkon)

na výpočet momentu síly je zaměřen příspěvek Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz

Mechanika DAV (PM)  - dynamika - rychlost a zrychlení

Mechanika DHM - mechanika hybnosti a méně obvyklých veličin (dvojitých momentů) 

(Mechanika JB - mechanika jeřábů a bagrů - více praktická verze mechaniky hybnosti) 

Mechanika JB /DPMW přístavní jeřáb - jak se připojit k internetu 4 (přirovnání k přístavu) - Blog iDNES.cz

Matematika a matematická mechanika

Mechanika A  - úhly a míry

Eulerova konstanta (Co se děje kolem matematiky, fyziky a elektrotechniky 11) - Blog iDNES.cz

Mechanika A/ KFD 3 rozcestník matematická mechanika a jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz hlavní rozcestník pro matematiku

Mechanika A/KFD - oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány, úhlové míry a obvod (tento příspěvek) který tvoří dvopříspěvek s příspěvkem Mechanika A/ KFD - Ludolfovo číslo a radián - přepočty různých druhů frekvence - Blog iDNES.cz mechanika a matematika rozjezdu motoru

Mechanika A - oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány (výkon a točivý moment 3) - Blog iDNES.cz  pojednává stejné téma jako předchozí příspěvek

Oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány a přepočet rychlosti vstup - výstup - Blog iDNES.cz součástí příspěvku alternativní výpočet rychlosti z frekvence nebo dráhy

Mechanika a matematika  integrálů a derivací

"AV" Nádraží a vlak - rychlost a zrychlení - mechanika integrálních a diferenciálních počtů - Blog iDNES.cz

Rozcestník pro  rychlost zrychlení

 Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz

"podrozcestník pro rozjezd" - zejména nákladních vozů 

Mechanika DPM/W výkon okamžitý z frekvence, nebo statistický z práce - nákladní vozy - Blog iDNES.cz

a tento příspěvekMechanika A/KFD - úhly jako stupně a radiány, rozjezd vozidla1, na který navazuje příspěvek Mechanika A - oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány, rozjezd vozu 2 - Blog iDNES.cz

Rozcestník pohon a převod mechanice 

0. převody

0) Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství - Blog iDNES.cz

I. pohon lidskou či jinou živou sílou

Mechanika KFD 2,a cyklistika 2  - pomalu- nebo rychlo - běžný motor, cyklistické a motoristické  závody, druhy motocyklových pohonů  - Blog iDNES.cz

kinematika a dynamika jezdec "0", pastorek "první kolo v převodu 1", "druhé kolo převodu "2", kolo vozidla a silnice "3" Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / kinematika fotbalového míče / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz s současně druhý příspěvek pro původně pro automobilovou opravnu vozů Škoda (Representace Škodových závodů v Jihlavě v Žižkově ulici)

II. spalovací pohon silničních a pozemních vozidel a strojů 

2.0) motocykly s pomocným motorkem 

kinematika a dynamika jezdec "0", pastorek "první kolo v převodu 1", "druhé kolo převodu "2", kolo vozidla a silnice "3" Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / kinematika fotbalového míče / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz s současně druhý příspěvek pro původně pro automobilovou opravnu vozů Škoda (Representace Škodových závodů v Jihlavě v Žižkově ulici)

2) cyklistický a motocyklový pohon

čtyřdobý motor Honda pro motocykl i traktor
"dvoutaktat JAWA pro moped Stadión"
pneumatický pohon pro motocykl

Mechanika KFD 2,a cyklistika 2  - pomalu- nebo rychlo- běžný motor, cyklistické a motoristické  závody, druhy motocyklových pohonů  - Blog iDNES.cz

III. letecký mechanický pohon

3p) letecký pístový pohon

pístové letecké motory Praga

U Madridu se bojuje za Prahu a francouzský stíhač Dewotine D.510 - Blog iDNES.cz

III. letecký mechanický pohon

3p) letecký pístový pohon

pístové letecké motory Zlín

Mechanika DAV(PM): Holešov - rychlost letounu Z 142 - okamžitá a statistická, zrychlení - Blog iDNES.cz

pístové letecké motory Praga

U Madridu se bojuje za Prahu a francouzský stíhač Dewotine D.510 - Blog iDNES.cz

3t) turbovrtulový pohon

Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz

 

 

Mechanika A1/KFD - radián, rychlá nákladní vozidla - sanitky AVIA - a jejich rozjezd (1) přepočty druhů frekvence a momentová věta 

 

obsah

rozcestníky matematika a mechanik

rozcestník Avia

rozcestník "radián"

ODDÍL 1- ROZJEZD VOZIDLA a MOMENTOVÁ VĚTA pro MOMENT SETRVAČNOSTI, MOMENT OTÁČENÍ a VÝKON

ODDÍL 2-  RADIÁN a přepočty úhlů,  úhlové míry a míry obvodu

ODDÍL 3 -  FREKVENCE, PERIODA, AMPLITUDA - RADIÁN PŘI PŘEPOČTECH RŮZNÝCH DRUHŮ FREKVENCÍ A VÝKON A TOČIVÝ MOMENT

ODDÍL  4 " KDF"  část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"

ODDÍL 5 - "DPM"  rozjezd vozidla a úhlová dráha (úhel sešlápnutí plynu) a moment setrvačnosti

ODDÍL 6 - nákladní vozidla a sanitky Avia a zdravotní záchranná služba a zdravotnictví celkově

 

vlastní příspěvek 

Mechanika A1/KFD -  radián, rychlá nákladní vozidla a jejich rozjezd (1) přepočty druhů frekvence a momentová věta

ODDÍL 1- ROZJEZD VOZIDLA a MOMENTOVÁ VĚTA pro MOMENT SETRVAČNOSTI, MOMENT OTÁČENÍ a VÝKON

rozjezd vozidla - podle názvu - by měl asi nejvíce vystihovat "moment hybnosti" 

jenomže moment hybnosti je dvousložková veličina (používaná u pohybů - které mají více složek - třeba pohyb zdroj - odpor proti sobě (jako třeba u letadel) - nebo vykonávají složený pohyb (například stavební stroje)

rozjezd vozidla tedy spíše vychází z momentu setrvačnosti Mi což je bezčasová jednotka 

momenty ovšem vytváří něco jako dvojici pro kterou platí momentová věta - "moment (například) otáčení na pohonu = moment otáčení na kole

moment setrvačnosti má ovšem více významů
moment setrvačnost vychází z podstaty kola (pro střed kola se používá označení "disk" - pro vnějšek kola zase označení "obruč") -> z tohoto hlediska má moment setrvačnosti význam především pro zjištění setrvačnosti
pro rozjezd vozidla má ovšem význam spíš část kola - nazývaná "disk" - střed kola jakoby zastupoval celou hmotnost vozidla

momentu setrvačnosti Mi má především význam, že skrze moment setrvačnosti lze přepočítat hmotnost celého automobilu na obvod kolapodle vzorce

Mi = 1/2 m x r na druhou (kde m by měla být hmotnost vozu a r poloměr kola)

nicméně i pro moment setrvačnosti by měla platit momentová věta - moment otáčení pohonu moment moment otáčení kola

následující úvaha vychází z předpokladu - že momentová věta platí i pro moment setrvačnosti (tedy do okamžiku než se vůz rozjede) a kdy se z momentu setrvačnosti stane moment otáčení (respektive síly)

Fx=  = 1/2 m x  na druhou (moment otáčení pohonu = moment otáčení kola),

Z této variace momentové věty by se měla dát vypočítat síla z hmotnosti (vozu) pro lineární pohyb.

 

Mi = 1/2 m x r na druhou (kde m by měla být hmotnost vozu a r poloměr kola)

nicméně i pro moment setrvačnosti by měla platit momentová věta - moment otáčení pohonu moment moment otáčení kola

následující úvaha vychází z předpokladu - že momentová věta platí i pro moment setrvačnosti (tedy do okamžiku než se vůz rozjede) a kdy se z momentu setrvačnosti stane moment otáčení (respektive síly)

Fx=  = 1/2 m x  na druhou (moment otáčení pohonu = moment otáčení kola),

 

pro rozjezd vozu by tedy měl vyjít přepočet síla - hmotnost F x =  = 1/2 m x 

vycházející z rovnice - "momentové věty" kdy se na jedné straně porovnávají momenty platné pro vozidlo již během jízdy - na druhé straně když je vozidlo v klidu a mělo by se rozjet 

3 výkon (jako přibližně přepočet rychlost x síla) 2,2 jízda (moment otáčení - přesněji momentová moment otáčení záběru = moment otáčení pohonu) 2,2 rozjezd (moment otáčení záběru = moment setrvačnosti Mi pohonu) 1 "bezčasí" - kdy automobil není v pohybu a byl by definován buď hmotností - nebo impulsem síly (což je něco jako výchozí položka pro sílu)

 

MOMENT SETRVAČNOSTI  a úhel PSÍ 1
úhel PSÍ1 - úhel pedálu při záběru plynu když se stroj rozjede je výchozí veličinou pro stanovení 
MOMENTU SETRVAČNOSTI

***

změna úhlu na hodnotu optimálních otáček PSÍ 2 pro stanovení MOMENTu OTÁČENÍ

pro druhý silový moment v pořadí je zase důležitá změna úhlu sešlápnutí  plynu aby se motor dostal do optimálních otáček

***

VÝKON motoru a průběžná změna úhlu PSÍ z minima na maximum
 

úhel záběru plynu je rovněž důležitý pro zkoumání výkonu - ale přesto že se jedná o tutéž veličinu - nelze ji zaměňovat s úhlem PSÍ1 při rozjezdu, ani s úhlem PSÍ2 při optimálních otáčkách - spíše se jedná o průběh hodnot úhlu záběru z minima na maximum - například při maximální rychlosti či výkonu

 

 

 

popisek k ilustraci

zóna 1 nahoře MOMENT SETRVAČNOSTI
---------------------------------------------

Mi = m (hmotnost těžiště) x r (gyratační poloměr, přibližně poloměr k těžišti)

***

zóna 2 nahoře uprostřed MOMENT OTÁČENÍ
-------------------------------------------------

MT = MI (MOMENT SETRVAČNOST) x OMEGA 2 (úhlová rychlost při optimálních otáčkách)

***

zóna 2 nahoře vlevo VÝKON
-------------------------------

P = Mt (MOMENT OTÁČENÍ) x PSÍ min-max (průběžný úhel záběru plynu)

***

zóna 1 dole ÚHLOVÁ RYCHLOST (při rozjezdu)
---------------------------------------------------

OMEGA 1  = PSÍ 1 (úhel záběru plynu při rozjezdu) x "t1"  (doba rozjezdu)

***

zóna 2 dole ÚHLOVÁ RYCHLOST (při optimálních otáčkách, změna úhlové rychlost)
------------------------------------

OMEGA 2, DELTA OMEGA   = PSÍ 1 (úhel záběru plynu při rozjezdu) x "t2"  (doba od rozjezdu  k dosažení optimálních otáček)

***

zóna 3 dole RYCHLOST
--------------------------

"v" = OMEGA (úhlová rychlost) x r (poloměr převodového kola)

- v tomto případě se jedná o standartní rychlost otáčení převodového kola (nikoli o rychlost úhlovou) - dalším přepočtem by pak vyšla rychlost celého vozidla

a konečně třetí část

úhel záběru plynu - a jeho vliv na výkon a točivý moment

pro zobrazení výkonu a dalších vlastností motoru
je poměrně důležitá veličina 
kterou je úhel ze kterého vychází úhlová rychlost
úhel by bylo například možno nazvat
"úhel záběru plynu"

 

 

ÚHEL PSÍ - SHRUNUTÍ
veličina VÝKON úhel "psí" obsahuje vlastně dvakrát - ale jde vždy o úhel jiného původu - tedy i jiného měření (snad s vyjímkou, když by se počítal výkon v právě optimálních otáčkách)

VÝKON = PSÍ min-max (variabilní hodnota záběru pedálu plynu  dle fáze výkonu, která se právě vyhodnocuje)  x Mt(moment otáčení)
MOMENT OTÁČENÍ = čitatel  Mi (moment setrvačnosti) krát PSÍ 2 (úhel záběru pedálu plynu při optimálních otáčkách)   děleno jmenovatelem "t2" ( doba kdy se motor od rozjezdu dostane do optimálních otáček)

 

 

 

další pokračování příspěvku směrem k přepočtovým  úhlům 

 

 

ODDÍL 2 RADIÁN, úhlové míry a míry obvodu

Podle různých pramenů (wikipedie) je radián jednotkou obloukové míry. Jedná se o bezměrnou poměrnou jednotku. Pro tuto bezrozměrnou jednotku se používá označení radián, Radián jako poměrná jednotka je ovšem definován jak rovínný úhel se stanoveným přrevodem na úhlovou míru ve stupních 1RAD = 57.67 stupňů.

Jak mohl radián vzniknout.

Možná si někdo mohl všimnout, že mezi obvodem kružnice a jejím poloměrem je stálý poměr - i když velikost kružnice se mění. A možná zkusil tento poloměr vyjádřit podělením obvodu poloměrem.

délka kružnice

----------------------------- lomeno -----------------------------

poloměr kružnice

=== je rovno ===

6. 28 neboli 2 x 3. 14

a pro tento poměr, přesněji číslo poměru se ujalo označení
Ludolfovo číslo

a převodový poměr mezi obvodek kružnice a poloměrem je tedy

2?
a pokud se kružnice rozčlení

na 2? neboli 6.28 výsečí

v středu těchto výsečí s vytvoří úhel 57,67 stupňů

a pro výpočty různých úhlových veličin jako =uhlová rychlost OMEGA, úhlová frekvence OMEGA , moment otáčení, výkon se pravděpodobně pro zjednodušení

místo jiných úhlových měr

začala užívat číslice "1"

pro niž se ujalo označení RADIÁN

 

 

"bezrozměrnost" radiánu je velkou výhodou - lze kombinovat lineární délku a úhlovou velikost tak - že úhel přepočtený na bezrozměrnou veličinu prostřednictvím radiánů zjednodušuje výpočty - neboť  se k lineární délce připočítá (přinásobí) jako bezrozměrný koeficient vycházející ze zjištěného úhlu...

úhlové míry jsou udávány ve stupních nebo dalších mírách , ve kterých se vyskytuje buď Ludolfovo číslo "pí" nebo radiány

radián
-------

radián je definován jako "rovinný úhel"
podle všeho, spíš než úhlovým mírám ve stupních
má radián blíž goniometrické funkci "sinus"

rozdíl mezi funkcí "sinus" a "radián"
----------------------------------------

hodnoty funkce "radián" se počítají de fakto stejně jako hodnoty funkce "sínus"  tedy zjišťovaný úhel je roven protilehlé odvěsně ku přeponě

v případě "radiánu" je ovšem místo protilehlé odvěsny oblouk kružnice

RADIÁN a jeho dvě složky (úhel a poloměr a tři účely - úhel, poloměr kružnice a délka oblouku)
---------------------------

1 a 2 radián a oblouková míra

----------------------------------------

1 úhlová složka: radián (jako úhel) je roven přibližně 57,30 stupňů

2 délková složka - radián jako poloměr - přepona pomyslného trojúhelníku: radián (jako poloměr) je roven hodnotě "1 (metr)"
hodnota "1 m" může být označena jako měrný - referenční poloměr - při hodnotě poloměru kružnice  "1 m" má také většina zjišťovaných veličin stejnou hodnotu (například frekvence a perioda)

převody obloukové míry:
---------------------------

60 stupňů = 1/3 "pí"
90 st = 1/2 "pí"

U OBLOUKOVÉ MÍRY SE VÝRAZ "RADIÁN" VŮBEC NEVYSKYTUJE!

3 radián a délka obvodu kružnice (rozvinutý obvod)
----------------------------------------------

při výpočtech délky se stupně nepoužívají, zde je potřeba užít obloukovou míru s "pí"
kdy 360 st = 2 "pí" = teoreticky (2 "pí" rad - jelikož délková složka radiánu je jeden metr)

konkrétní délka oblouku

při "měrném průměru" jeden metr
rozvinutá délka kružnice = přesně "2 pí" metrů, tedy 
kružnice o průměru 2 metry má obvod 6,28 metrů

při "jiném poloměru než měrném, tedy jiném než jeden metr"
"2 pí" krát "r- poloměr" (metrů)

JAK PATRNO VÝRAZ RADIÁN SE VŽÁDNÉ ZE SLEDOVANÝCH VELIČIN
- tedy "oblouková míra"
- nebo "délka obvodu"
VŮBEC NEVYSKYTUJE
a to ani jako "jednotka RAD" a ani jako "činitel"

z čehož plyne - v případě radiánu - spíše než o jednotku se jedná o funkci 

úhel "rad úhel" = protilehlý oblouk ku poloměru kružnice = úhel (ve stupních nebo "pí")
poloměr kružnice "rad r" neboli  "rad 1"  = úhel v "pí" krát délka oblouku

další úhlové míry a míry obvodu

úhel ve stupních - nebo oblouk, případně celý obvod ve stupních (poměrná - relativní míra)

úhlová míra v "pí" a radiánech - úhel,  nebo oblouk, případně celý obvod jako součin konstant a radiánů - 2"pí" rad (poměrná - absolutní míra)

skutečná délka oblouku - nebo celého obvodu  - součin konstant a radiánů - 2"pí" r (pravá míra v metrech - či odvozených hodnotách délkové míry) - místo "rad" radiánů se dosadí délka například v centimetrech (pravá míra)

rovinný úhel v radiánech - což je vlastně něco jako poměrná délka uvnitř objektu ve tvaru kruhu - tedy veličina podobající se funkci sinus (poměrná míra)

 

 

ODDÍL 3 -  RADIÁN PŘI PŘEPOČTECH RŮZNÝCH DRUHŮ FREKVENCÍ A VÝKON A TOČIVÝ MOMENT

frekvence f

otáčky za vteřinu

(frekvencí je i úhlová rychlost omega, úhlová frekvence omega a otáčky za minutu RPM - liší de buď úhlem - radián, proměnlivý úhel, celý obvodový úhel´- nebo intervalem)

perioda T

doba otáčky (při referenční intervalu frekvence - což je jedna vteřina) - tedy čas jako provozní veličina (inverze frekvence) - a podle této veličiny by se měla měnit výška elipsy periody

PERIODA VLASTNĚ ZAHOJU DVĚ FORMY ČASU

VÝKONNÝ ČAS

na výkonové ose y čas jedné otáčky - velikost tohoto času je proměnlivá

STATISTICKÝ ČAS

na statistické ose x časosběrný interval frekvence - tedy jedna vteřina

jinými slovy - průběh periody má tvar ELIPSY - kde je stálý rozměr na ose x 

amplituda

něco jako spojnice periody - přizpůsobená tvaru periody

 

druhy frekvencí 
                                                 

    . 

f
RPM

 

 

ODDÍL 3,1 - přehled veličin (rychlost, čas, poloměry)  a možné záměny
oddíl 3,2 - část "rychlost"

rychlosti:

úhlová plynulá (při zvyšování otáček například šlapáním či přidáváním plynu (přeřazené děje moment setrvačnosti a otáčení) - současně s úhlovou rychlostí se mění i následující rychlosti v pořadí - tedy standarní "v" rotační a "v" lineární - výstupní rychlost celého vozidla

rychlost úhlová skoková při řazení (řazení jsou ve zdejší úvaze však přiřazeny standartní rychlosti dále v posloupnosti - a současně je řazení přiřazena veličina výkon

za úhlovou rychlostí (úhlovými rychlostmi) dále v posloupnosti standartní rychlost rotační a lineární - ke kterým je přiřazen, jak zmíněno výše - výkon

oddíl 3,2 - část "rychlost" - podrobnosti

 

zóna 3

zvyšování otáček a změna všech rychlostí od úhlové přes standartní rotační až po lineární rotační
- úlová rychlost "omega 1" - rozjed -> přiřazený děj "moment setrvačnosti MI" ("přidáním plynu" se rovněž mění "stadartní" rychlost "v" a to poměrná rotační "v-rot" tak i výstupní lineární celého vozidla)

zóna 2
- úlová rychlost "omega 2" - nebo delta omega -  optimální otáčky motoru  -> přiřazený děj "moment otáčení Mt" ("přidáním plynu" se rovněž mění "stadartní" rychlost "v" a to poměrná rotační "v-rot" tak i výstupní lineární celého vozidla)

zóna 1
skoková změna úhlové rychlosti a  standartní rychlost rotační "v- lin" i lineární celého vozidla "v-lin" -  řazení (změna převodového poměru)  -> přiřazený děj "výkon P" 

A1 oddíl  4  část "druhy veličiny času a jím odpovídající fyzikální děje"

Odpověď č. 1čas t1t2 - nebo delta t - odpovídající úhlu pootočení úhlové rychlosti -> přiřazená veličina pro výpočet - moment otáčení

perioda T (čas celého potočení například ozubeného kola - má význam pro výpočet standartní rychlosti (rotační v-rot a výstupní lineární v-len) a potažmo i pro výpočet výkonu

 

oddíl  4  část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"

gyratační poloměr "Rt"  poloměr k těžišti -> má význam pro výpočet momentu setrvačnosti "MI"

převodový poměr "rp" se uplatňuje při výpočtech rychlostí zejména při změnách na převodech - teoreticky od úhlové skokové - ale zejména standartních rychlostí jak rotační tak lineární

 

obsah

rozcestníky matematika a mechanik

rozcestník Avia

rozcestník "radián"

ODDÍL 1- ROZJEZD VOZIDLA a MOMENTOVÁ VĚTA pro MOMENT SETRVAČNOSTI, MOMENT OTÁČENÍ a VÝKON

ODDÍL 2-  RADIÁN a přepočty úhlů,  úhlové míry a míry obvodu

ODDÍL 3 -  FREKVENCE, PERIODA, AMPLITUDA - RADIÁN PŘI PŘEPOČTECH RŮZNÝCH DRUHŮ FREKVENCÍ A VÝKON A TOČIVÝ MOMENT

ODDÍL  4 " KDF"  část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"

ODDÍL 5 - "DPM"  rozjezd vozidla a úhlová dráha (úhel sešlápnutí plynu) a moment setrvačnosti

ODDÍL 6 - nákladní vozidla a sanitky Avia a zdravotní záchranná služba a zdravotnictví celkově, sanitky Latvija

 

ODDÍL 5 - mechanika výkonů a momentů DPM - moment setrvačnosti - rozjezd nákladních automobilů a úhlová dráha (a úhel "sešlápnutí" plynu)

nebo stručněji - rychlost a různé druhy převodu na jízdních kolech a motocyklech/

A1 oddíl 3 rozčlenění uvažovaných druhů  rychlostí

upřesnění k nákresu

v tomto případě není brána změna rychlosti otáčení v důsledku zrychlování,(přidávání plynu)  či zpomalování pohonu 
kdy se mění úhlová rychlost plynule

zde jsou brány tyto eventuality

- první eventualita změny rychlosti změna rychlosti převedovým poměrem (nemění se úhlová rychlost plynule, ale mění se skokově) což platí i pro následující rychlosti v posloupnosti - tedy od úhlové rychlosti skokové po všechny následující rychlosti v posloupnosti - tedy standartní rotační a
"v úvaze o výkonu a točivém momentu (předchozí příspěvek "výkon, či točivý moment 1" je této změně přiřazena výstupní lineární rychlost celého vozidla v předchozích ćástech označovaná jakorychlost "1" - ale současně se dvoučlenným převodem SKOKOVĚ (fixně dle převodového poměru) mění í "úhlová rychlost"
(v nákresu se tohoto případu týká cyklistický a motocyklový převod)

- druhá eventualita změny rychlosti - změna rychlosti podle průměru od středu k obvodu kola (nemění se úhlová plynule ani skokově , ale až dál rotační a výstupní lineární rychlost)
tzv. Kohoutkův přenos
v tomto případě se  úhlová rychlost  nemění vůbec
- ale narůstá výstupní lineární rychlost celého vozidla,
ale hlavně narůstá ve výpočtech dosud vynechávaná
ROTAČNÍ RYCHLOST "VÉ" - což je jakási mezifáze mezi úhlovou a výstupní lineární rychlostí

Otázka zní - dva hráči kopnou do dvou míčů - nebo udeří do koule kulečníku - na začátku se míče kotálí se stejnou frekvencí - jeden se však rychleji zpomalí - a druhý dokotálí dál ... proč to? - čímž by se měl zabývat obdobný příspěvek Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz  , tedy zejména veličinami úhlová dráha a úhlová rychlost OMEGA.

zóna 3 - rozjezd
"změna rychlosti podle druhu převodu"

hnací kolo - pastorek < menší na větší < hnané  kolo (= motocyklový, nebo jiný motorový převod do síly) - "poměrná" rotační  rychlost se snižuje

/převodový poměr - "pastorek" lomeno "kolo"  "i" větší  než 1 - jde převod kde se snižuje síla - převod do rychlosti/ 

hnací kolo - pastorek > větší na menší < hnané  kolo (= cyklistický převod) - "poměrná" rotační rychlost se zvyšuje

/převodový poměr - "pastorek" lomeno "kolo"  "i"  menší než 1 - jde převod kde se snižuje síla - převod do rychlosti/ 

"Kohoutův přenos" - poměrná rotační rychlost se zvyšuje od středu k obvodu

oddíl 3 ćást "veličiny čas a perioda"
 

čas t1, t2 - nebo delta t - odpovídající úhlu pootočení a úhlové rychlosti -> přiřazená veličina pro výpočet - moment otáčení

perioda T (čas celého potočení například ozubeného kola - má význam pro výpočet standartní rychlosti (rotační v-rot a výstupní lineární v-len) a potažmo i pro výpočet výkonu

oddíl 3 část  "poloměry kruhových elementů při výpočtech"
 

gyratační poloměr "Rt"  poloměr k těžišti -> má význam pro výpočet momentu setrvačnosti "MI"

převodový poměr "rp" se uplatňuje při výpočtech rychlostí zejména při změnách na převodech - teoreticky od úhlové skokové - ale zejména standartních rychlostí jak rotační tak lineární

  

rozdělení momentů - záběru síly - z hlediska kinematiky - ad část 1 hodnoty času ve výpočtech mechaniky

výkonová osa y - výkon a rychlost

z hlediska kinematiky by asi bylo výhodnější jako nulovou provozní  meziosu XY s frekvencí - a časem z hlediska provozu celého vozidla jako by nulovou hodnotou

výkon by se tedy zjišťoval přenásobením hodnotou  ? T2

(hodnota ? T2 vlastně není nic jiného než perioda odpovídající sešlápnutí plynu - nebo-li více odborně řečeno úhlové dráze)

 

 

provozní meziosa XY, pohyb vozidla jako jednotky vykonávající rovnoměrný přímočarý pohyb

s těmito veličinami: 

frekvence s hodnotou času z provozního hlediska - tedy odpovídající pohybu celého vozu T0  s jednotkovou hodnotou času rovnou jedné- kdy vozidlo vykonává rovnoměrně přímočarý pohyb

moment otáčení by měl vyjít

buď

1. cestou shora dolů - vydělením výkonu hodnotou odpovídající periody otáček motoru  ? T2

nebo

1. cestou zdola nahoru - přepočtem z frekvence motoru

časosběrná osa  X , pohyb vozidla zjišťován již od motoru - a na ose X se odečítají otáčky motoru

perioda - neboli interval frekvence   T1  k této hodnotě času možno dospět dvojím způsobem - buďto jednou derivací či jedním vydělením výkonu - případně ? T1 ? T2 dvojí derivací výkonu - čili pro zopakování derivováním úhlovým zrychlením 

 

pokud by měl diagram výše jiný popis - kdy by jako nulová byla brána mezosa XY s frekvencí jako provozní bezčasovou hodnotou - na ose x by bylo možno odečítat velikost periody (tedy čas jedné otáčky motoru)

ještě poznámka ke dvěma bezčasovým kinematickým momentům - tedy rozjezdovému momentu setrvačnosti a momentu kroucení (kladky) - tak tyto dva bezčasové momenty by šly znázornit jen v této podobě diagramu pro statiku - pokud by se diagram upravil pro kinematiku - tak aby nulová hodnota času byla na meziose XY - pak by v takto upraveném diagramu bezčasové momenty nešly znázornit vůbec - a na ose x - stále časosběrné zobrazovala perioda otáček - pokud by počty měly být důsledné - tak by tato perioda měla mít zápornou hodnotu

 

dalším příspěvkem - kde se porovnávají obdobné veličiny v různých oborech je příspěvek Co se děje kolem elektřiny 5/ na rádiových vlnách 6 - AC/DC napětí, frekvence, amplituda - Blog iDNES.cz který přináší především informace o veličinách vyskytujících se u rozhlasového vysílání - nicméně obdobné veličiny se rovněž vyskytují v mechanice

obsah

rozcestníky matematika a mechanik

rozcestník Avia

rozcestník "radián"

ODDÍL 1- ROZJEZD VOZIDLA a MOMENTOVÁ VĚTA pro MOMENT SETRVAČNOSTI, MOMENT OTÁČENÍ a VÝKON

ODDÍL 2-  RADIÁN a přepočty úhlů,  úhlové míry a míry obvodu

ODDÍL 3 -  FREKVENCE, PERIODA, AMPLITUDA - RADIÁN PŘI PŘEPOČTECH RŮZNÝCH DRUHŮ FREKVENCÍ A VÝKON A TOČIVÝ MOMENT

ODDÍL  4 " KDF"  část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"

ODDÍL 5 - "DPM"  rozjezd vozidla a úhlová dráha (úhel sešlápnutí plynu) a moment setrvačnosti

ODDÍL 6 - nákladní vozidla a sanitky Avia a zdravotní záchranná služba a zdravotnictví celkově, sanitky Latvija

 

ODDÍL 6 -  rozcestník Avia, sanitky a nákladní automobily AVIA zdravotní záchranná služba a zdravotnictví celkově

rozcestník Avia

stíhací dolnoplošník Avia BH3  z dvacátých letLetecká pošta, jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ) - Blog iDNES.cz

Letoun Avia Av-57, jak se počítá na tachometru rychlost letounu 4, letiště Čakovice - Blog iDNES.cz

sanitky a nákladní automobily Avia Mechanika A3/KFD -  radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, texty  zdravotnictví, Avia přepočty úhlů, zejména zkoumán radián - a jeho dvě složky (úhel a poloměr a tři účely - úhel, poloměr kružnice a délka oblouku) - tento příspěvek 

 

 

AVIA

AVIA A 30 v různých modifikacích

nahoře třítuny AVIA A 30/ 31 - i poněkud objemnější AVIA A 75 

všechny vyobrazené firmy měly sídlo u jedné rodinné  v Brně na Ponavě (která navazovala autodopravu ještě před znárodněním) - poblíž sportovního areálu

tedy malá odbočka k brněnskému místopisu

ke sportovnímu areálu na Ponavě  - na místě bývalé kolonie "Planýrka  či Na rybníčku"  byl také postaven brněnský plavecký stadión. 

více o Ponavě na závěr příspěvku Loď do Prahy a Hamburku - Blog iDNES.cz

 

ale zpět ke značce "AVIA"

značka Avia se stala proslulá třeba svými sanitkami, které byly jistým oživením v záplavě "dvanácetrojek"

a to jednak menší - a patrně i známější AVIA 15 FTR

vyobrazení výše má připomínat základnu sanitek na "28. října" - či "Milady Horákové" v Brně

již o něco objemnější byla AVIA na podvozku AVIA 20

I populární Trabant 601 měl (alespoň teoreticky) působit ve zdravotnictví a mohl získat označení "sanitka". Nebo se jedná jenom o hříčku?

 

 

 

 

obsah

rozcestníky matematika a mechanik

rozcestník Avia

rozcestník "radián"

ODDÍL 1- ROZJEZD VOZIDLA a MOMENTOVÁ VĚTA pro MOMENT SETRVAČNOSTI, MOMENT OTÁČENÍ a VÝKON

ODDÍL 2-  RADIÁN a přepočty úhlů,  úhlové míry a míry obvodu

ODDÍL 3 -  FREKVENCE, PERIODA, AMPLITUDA - RADIÁN PŘI PŘEPOČTECH RŮZNÝCH DRUHŮ FREKVENCÍ A VÝKON A TOČIVÝ MOMENT

ODDÍL  4 " KDF"  část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"

ODDÍL 5 - "DPM"  rozjezd vozidla a úhlová dráha (úhel sešlápnutí plynu) a moment setrvačnosti

ODDÍL 6 - nákladní vozidla a sanitky Avia a zdravotní záchranná služba a zdravotnictví celkově, sanitky Latvija

 

 

 

 

Autor: Jan Tomášek | čtvrtek 16.9.2021 10:10 | karma článku: 7,30 | přečteno: 749x
  • Další články autora

Jan Tomášek

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů

Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje

13.1.2023 v 5:39 | Karma: 5,08 | Přečteno: 330x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Kamna na piliny - "piliňák"

Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.

10.12.2022 v 11:03 | Karma: 5,07 | Přečteno: 513x | Diskuse| Hobby

Jan Tomášek

Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy

Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.

28.8.2022 v 5:43 | Karma: 6,96 | Přečteno: 940x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most

Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.

24.8.2022 v 21:48 | Karma: 0 | Přečteno: 560x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola

Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.

20.7.2022 v 16:09 | Karma: 5,75 | Přečteno: 794x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky

základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost

22.6.2022 v 10:12 | Karma: 5,19 | Přečteno: 645x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I

Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.

25.5.2022 v 15:47 | Karma: 10,67 | Přečteno: 488x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská

Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.

17.4.2022 v 20:29 | Karma: 10,11 | Přečteno: 657x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody

V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .

7.3.2022 v 4:36 | Karma: 8,32 | Přečteno: 545x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematické úvahy u sázení brambor

některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování

1.3.2022 v 6:16 | Karma: 8,53 | Přečteno: 524x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29

Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)

24.1.2022 v 21:22 | Karma: 8,69 | Přečteno: 965x | Diskuse| Ostatní

Jan Tomášek

Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna

Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.

1.1.2022 v 9:43 | Karma: 8,11 | Přečteno: 858x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142

Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...

15.12.2021 v 10:12 | Karma: 4,99 | Přečteno: 447x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna

Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.

10.12.2021 v 11:04 | Karma: 10,49 | Přečteno: 1784x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou

Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru

5.12.2021 v 8:49 | Karma: 5,50 | Přečteno: 586x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině

Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu

2.12.2021 v 5:19 | Karma: 6,42 | Přečteno: 621x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy

Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...

19.11.2021 v 9:35 | Karma: 12,00 | Přečteno: 1323x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"

Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...

13.11.2021 v 2:55 | Karma: 6,33 | Přečteno: 518x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda

Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda

6.10.2021 v 13:25 | Karma: 4,68 | Přečteno: 1435x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína

Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.

23.9.2021 v 11:29 | Karma: 4,55 | Přečteno: 252x | Diskuse| Věda
  • Počet článků 192
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1043x
Zajímám se o spoustu témat - která se trochu mění podle let a období.

Seznam rubrik