Stanice Havl. brod a střídavé lokomotivy S 489.0, S 499.0, S 699.0
OBSAH
rozcestník elektrotechnika
železniční rozcestník
Lokomotivy střídavé trakce řady S 489.0, S 499.0 a S 699.0
rozcestník "elektřina pro dráhy"
Cesty elektrické energie 1 - přenosová a distribuční soustava energie - Blog iDNES.cz rozcestník elektrárny
ELEKTRICKĚ ROZVODY AC napětí a AC lokomotivy
Elektřina na železnici 2 - stanice na neelektrifikované trati + spínače VN - Blog iDNES.cz
Lokomotivy střídavé trakce řady S 489.0, S 499.0 a S 699.0 (tento příspěvek)
Paříž východu - rumunská elektrická lokomotiva řady 060 A - Blog iDNES.cz/ transformátor pro lokomotivu Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství - Blog iDNES.cz
ELEKTRICKÉ ROZVODY DC napětí
Dvousystémové elektrické lokomotivy ESO a dvousystémová jednotka Škoda 440 - Blog iDNES.cz
Lokomotivy stejnosměrné trakce E 144.0 a E 144.1 - úkony při odstavení a zprovoznění - Blog iDNES.cz
Úzkokolejkou do České Kanady - Blog iDNES.cz elektrické rozvody na lokálních tratích
elektrické dráhy ve Slezsku Horské a lanové dráhy v Čechách a blízkém zahraničí - Blog iDNES.cz
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy - Blog iDNES.cz část 1, podčást 3 železniční doprava na Ukrajině a v Rusku - střídavá vysokorychlostní lokomotiva Škoda ČS 4
rozcestník strojírenství, doprava
železniční rozcestník Úzkokolejkou do České Kanady, likérka Mariazell a Vídeň - rozcestník Rakousko a dráhy - Blog iDNES.cz
parní trakce na železnici Parní stroj - od čerpání vody ze zatopených dolů po parní lokomotivy a lokomotiva 312.4 - Blog iDNES.cz
Návštěva staré tiskárny - části strojů a mechanismy - Blog iDNES.cz
Železo z Moravy - v okolí Adamova a na Blanensku - Blog iDNES.cz (slevárenská technologie)
Lokomotivy střídavé trakce řady S 489.0, S 499.0 a S 699.0
Poměrně dlouho neelektrifikovaná zůstávala dvojkolejná dráha (původně STEGu) mezi stejnosměrnou trakcí na hlavním železničním tahu "Severočeské hnědouhelné doly" - Praha - Česká Třebová - Ostravsko - Košice - která je aktuálně obsluhována třeba elektrickými jednotkami Škoda 440 vyrobenými Vagonkou Škoda - pro oba napájecí systémy 3 kV DC/25 kV 50 Hz AC.
Důvodů pro zavedení odlišné - druhé napájecí trakce na střídavý proud bylo povícero , jedním z nich byl fakt - že střídavý proud je ekonomičtější - a vedení je levnější už z důvodů - že jako konstrukční materiál není třeba používat měď. K dalším důvodů patřilo třeba ověření nových technologií .
V šedesátých letech tedy začala vznikat na hlavních železničních tratích spíše na jihu republiky nová napájecí soustava a na elektrifikované tratě pak vyjely lokomotivy zcela nového provedení - odlišné i barevně žluto-červenými tóny. Typy lokomotiv co vyjely na tratě byly podle označení vlastně dva, téměř identické - v prototypu byla však zkonstruována ještě jedna lokomotiva - oproti zmíněným dvěma typům lišící se například prodloužený rozměrem délky a navýšeným počtem náprav ze čtyř na šest. Není bez zajímavosti - že zmíněný prodloužený prototyp byl z těchto tří zmíněných typů lokomotiv zkonstruován vůbec nejdříve - a další dvě lokomotivy ze zde ověřených technologií vyšly.
Do provozu se tak nejdříve dostaly lokomotivy řady 230 - pozdějším označením S 230 vyráběné v letech 1967 a 1968. V letech 1968 až 1969 bylo z důvodu potřeby dalších střídavých lokomotiv navázáno na výrobu lokomotivní řady S 489.0 (230). Nová, ještě početnější série lokomotiv, u kterých se uplatnil změněný nápravový převod a některá další konstrukční zlepšení, získala řadové označení S 499.0 (240).
Šestinápravový prototyp řady 280 neboli S 699.0 byl zkontruován již v roce 1963 a došlo k ověření některých nových konstrukčních celků, zejména použití sklolaminátu na lokomotivní skříň. Tento stroj, vyrobený v roce 1963 ve ŠKODĚ Plzeň, je tak první lokomotivou s laminátovou skříní na světě. ČSD neměly o lokomotivu zájem, protože ji pokládaly za zbytečně výkonnou a nepříliš operativní. Sériová stroje již měly běžný rám z kovu a laminátové panely byly použity jen na opláštění a uváděná nejvyšší povolená rychlost se u sériových strojů snížila za 160ti km/h na 120.
Všechny lokomotivy - ač s napájením na střídavý proud byly opatřeny stejnosměrnými - regulování rychlosti se uskutečňovalo vyřazováním oporů při vstupu do transformátoru.
Hlavním důvodem vzniku lokomotivy řady S 699.0 (280) byla potřeba ověření některých nových konstrukčních celků, zejména použití sklolaminátu na lokomotivní skříň. Tento stroj, vyrobený v roce 1963 ve ŠKODĚ Plzeň, je tak první lokomotivou s laminátovou skříní na světě. ČSD neměly o lokomotivu zájem, protože ji pokládaly za zbytečně výkonnou a těžkopádnou. Lokomotiva ale položila základy koncepci pozdějších čtyřnápravových lokomotiv S 489.0 (230), dodávaných narozdíl od prototypu S 699.0 (280) ve velkých sériích.
| S
K přepřahání lokomotiv při změně trakce docházelo v Kutné hoře - kde bylo potřeba čekat - což je poměrně známo.
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov
Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...
V Česku přibývá nakažených malárií, nemoc si lidé vozí z dovolené
Po útlumu v době covidu-19 opět roste počet Čechů, kteří se v zahraničí nakazili malárií. Loni jich...
Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří
Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...
Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar
Rozstřel Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x