Elektřina na železnici 2 - stanice na neelektrifikované trati + motorové železniční vozy

14. 04. 2021 17:35:12
Další cyklus o elektřině a elektrotechnice - tentokrát se zaměřením na rozvody elektřiny v železniční stanici na neelektrifikované trati, speciálně pak na spínací prvky. Znovu pak ještě jeden příspěvek z dřívějška na téma spínače.

obsah

Rozcestník železniční trakce a železniční výrobci
Rozcestník elektrotechnika
1. ELEKTRICKÉ ROZVODY VE STANICI NA NEELEKTRIFIKOVANÉ ŽELEZNICI
2. SPÍNAČE V ŽELEZNIČNÍCH ROZVODNÁCH
Rozcestník rozvody, spínání a jištění vysokého napětí
3. MOTOROVÉ ŽELEZNIČNÍ VOZY ČSD/ČD

Rozcestník železniční trakce a železniční výrobci

výrobci lokomotiv a železničních vozidel

ČKD lokomotivka - výrobců lokomotiv a dalších železničních vozidel bylo v českých zemích mnoho (Škoda Plzeň, Vagónka Studénka atd) - ale v rámci jistého zjednodušení jsou přiřazeny k

hlavní příspěvek, rozcestník pro elektrickou trakci a další trakce - nádraží Havlíčkův brod

Dvousystémové elektrické lokomotivy ESO a dvousystémová jednotka Škoda 440, druhy trakcí - Blog iDNES.cz

ČKD Vysočany - zmínka o lokomotivách v části 3 odkazovaného příspěvku Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz

parní trakce

Parní stroj - od čerpání vody ze zatopených dolů po parní lokomotivy a lokomotiva 312.4 - Blog iDNES.cz a současně druhý příspěvek věnovaný firmě ČKD

motorová trakce

Posázavský Pacifik a lokomotiva 714 - Blog iDNES.cz

Elektřina na železnici 2 - stanice na neelektrifikované trati + spínače VN, motorová železniční vozidla: vozy motorový vůz M152 B1O a přípojný vůz BaAFX 010 pro lokální tratě, motorový vůz 842 (diesel, hydromechanický pohon) a motorový vůz 843 (dieselelektrický) - tento příspěvek

Rozcestník elektrotechnika

úvodní příspěvek pro elektrotechniku Co se děje kolem elektřiny 16 - cívka, kondenzátor - předbíhání, zpožďování proudu, napětí - Blog iDNES.cz

druhý úvodní příspěvek pro elektrotechniku Co se děje kolem elektřiny 1 AC, DC proud - rozcestník na téma elektro spotřebiče - Blog iDNES.cz

rozcestník pro rozvody "elektrárna - spotřebitel Cesty elektrické energie 1 - přenosová a distribuční soustava energie - Blog iDNES.cz

Rozcestník železniční trakce a železniční výrobci
Rozcestník elektrotechnika
1. ELEKTRICKÉ ROZVODY VE STANICI NA NEELEKTRIFIKOVANÉ ŽELEZNICI
2. SPÍNAČE V ŽELEZNIČNÍCH ROZVODNÁCH
Rozcestník rozvody, spínání a jištění vysokého napětí
3. MOTOROVÉ ŽELEZNIČNÍ VOZY ČSD/ČD

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

vlastní příspěvek

ad1 ELEKTRICKÉ ROZVODY VE STANICI NA NEELEKTRIFIKOVANÉ ŽELEZNICI

I železniční stanice na neelektrifikované trati se neobejde bez elektřiny.

Systémem přenosové s posléze distribuční soustavou je napojena na celou síť elektráren - která se propojuje nejprve v přenosových rozvodnách a posléze i distribučních rozvodnách, které jsou přeci jenom blíže koncovému uživateli - kterým může být například rozvodna ve stanici na neelektrifikované trati...

Elektřina se rozvádí v několika líniích - či okruzích. Například to můžou být lampy veřejného osvětlení - třeba nástupních prostor, okruh světelné signalizace jako jsou například semafory, nebo různé rozvody elektřiny přímo ve stanici a podobně...

Tato vedení vychází z rozvodny nízkého napětí - která je zase propojena s transformovnou. Ke transformátoru ve transformovně zase vede přívod z rozvodny vysokého napětí. Základním prvkem rozvodny je rozvodnice - na kterou je napojena (či jsou napojeny) přípojnice vysokého napětí.

Železniční závory - mechanické přejezdové zabezpečovací zařízení

Mechanické přejezdové zabezpečovací zařízení je základní mechanická výstraha je dávána polohou závor (závorových břeven). Obsluha mechanických závor je ruční pomocí drátovodů. Obsluhující zaměstnanec (závorář) závory uzavírá včas před jízdou vlaku pomocí ručního pohonu. V některých případech se vyskytují vedle ručních závorových pohonů i pohony elektrické.


Závory se v ČR, až na výjimky, sklápějí současně a řidič, který v rozporu s předpisy ještě „zkusí projet“, je uzavřen mezi břevny. V zahraničí v případě užití čtyřdílných závor převažuje řešení, kdy se vjezdová závora sklápí dříve než závora výjezdová, což má pro bezpečnost hned několik výhod. Jednak to fyzicky omezí prostor pro vjezd do přejezdu následkem nekázně či přehlédnutí výstražných světel (je „dříve zavřeno“) a jednak to umožní opuštění přejezdu i řidiči, který do něj nelegálně vjede těsně před začátkem sklápění závor. Výjezdová závora zůstává totiž ještě několik vteřin otevřena. Právě doplnění sekvenčního sklápění u čtyřdílných závor, tam kde to je technicky možné (například z pohledu vlečných křivek), by mohlo přispět k eliminaci některých typických dopravních nehod. Citlivou otázkou ovšem je zajištění bezpečného vedení chodců, třeba formou samostatné stezky se samostatnými světly a závorami. V současnosti máme v ČR 1 564 přejezdů se závorami – z toho 322 se čtyřdílnými závorami, které lze za dodržení jistých podmínek sklápět sekvenčně. Některá omezení vyplývají z technických předpisů ČSN 34 2650, TP 171

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ad 2 SPÍNAČE PŘI ŽELEZNIČNÍCH ROZVODNÁCH

Na rozvodnici rozvaděče ovšem nejprve navazuje systém spínačů (což je několik spínačů s odlišným názvem a odlišnou funkcí - až čtyři za sebou) a teprv pak následuje vlastní plně zatížená přípojnice - tedy vlastně už vedení vysokého napětí.

malá aktualizace názvosloví

v průběhu sestavování příspěvku se dostavil nápad změnit označování spínačů z obecných písmen abecedy A, B, C, X na více adresné označení naznačující účel (tedy zda se jedná o spínač proudu - či napětí - také dle velikosti zátěže na jakou jsou konstruvány - podle obvyklého značení velikostí)

takže

původní "X" - tedy pojistky zkratového proudu nyní "xl I"

"C" - tedy zátěžové vypínače nyní "I l"

"B" - tedy proudové odpínače nyní "I m"

a

"A" - tedy napěťové odpojovače nyní "U s"

Rozcestník rozvody, spínání a jištění vysokého napětí

První rozvodna vysokého napětí lze nalézt zpravidla hned za elektrárnou - což na Brněnsku bývala elektrárna Oslavany Cesty elektrické energie a Ohmův zákon 2 - elektrárna Oslavany, Západomoravské elektrárny - Blog iDNES.cz - aktuálně její funkci ovšem nahradila Jaderná elektrárna Dukovany- zde rovněž značená číslicí "2"Cesty elektrické energie 2JED/T - jaderná elektrárna a těžba uranu - Blog iDNES.cz - hned za elektrárnou následuje zpravidla přenosová zesilující rozvodna vysokého napětí která přijímá elektrickou energii z nedalekého výrobního zařízení a pomocí velkého výkonového transformátoru zvyšuje napětí pro přenos do vzdálených míst. Přenos a jištění vysokého napětí jsou pojednány v příspěvku Cesty elektrické energie 2,5 - jištění rozvodů vysokého napětí, zejména jištění proti přepjetí a nadproudům - Blog iDNES.cz. Různé línie vedení vysokého, přesněji velmi vysokého napětí se zpravidla shromažďují v tzv. zeslabující přenosové rozvodně velmi vysokého napětí - kterou by bylo možno také označit jako sběrná Cesty elektrické energie 3 (spínače VN) - přenosová rozvodna Sokolnice - Blog iDNES.cz na kterou navazuje distribuční rozvodna (Distribuční rozvodny jsou umístěny v blízkosti koncových uživatelů. Transformátory distribučních rozvoden mění přenosové velmi vysoké napětí napětí napětí na nižší úrovně - ovšem rovněž označované jako vysoké - označení "normální napětí" se zpravidla používá až pro elektřinu z obecních transformátorů). Funkce distribuční rozvodny poměrně podrobně popsána v tomto příspěvku Cesty elektrické energie 3,4 "distribuční rozvodna a spínání rozvodny vysokého napětíby , jako distribuční rozvodnu by pravděpodobně bylo možno označit třeba "transformátor Lesná Cesty elektrické energie 3 (spínače VN) - transformační stanice Lesná - Blog iDNES.cz . Distribuční rozvody zpravidla pokračují jako místní rozvody - nebo nějaké účelové rozvody - jako například rozvody v továrnách Cesty elektrické energie 3p - rozvody a jištění v průmyslu (Zetor a Zbrojovka) - Blog iDNES.cz. Na historii rozvodů elektrické energie na Brněnsku je pak zaměřen příspěvek Cesty elektrické energie 23h - Městská elektrárna v Brně, transformovna Černovice - Blog iDNES.cz.

Elektřina na železnici 2 - stanice na neelektrifikované trati + spínače VN - Blog iDNES.cz

Mechanika JB2 - Cesty elektrické energie 8 (pojistky 3 + mostové jeřáby) - Blog iDNES.czy

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SPÍNAČE PŘI ROZVODNÁCH VYSOKÉHO NAPĚTÍ

Na rozvodnici rozvaděče ovšem nejprve navazuje systém spínačů (což je několik spínačů s odlišným názvem a odlišnou funkcí - až čtyři za sebou) a teprv pak následuje vlastní plně zatížená přípojnice - tedy vlastně už vedení vysokého napětí.

Spínače ve standartním čtyřstupňovém uspořádání (dle abecedy podle výkonu a odolnosti od nejnižší hodnoty k nejvyšší) mohou být

(X. výkonová pojistka - schopná zastavit nárazový zkratový proud - v některých zapojeních je předřazována hned na první místo od rozvaděče)

A. odpojovač (izolátor) - který obě části vedení propojí pouze technicky propojí - rozvodna je od dálkového vedení nyní pod napětím

dále

B. odpínač (kontaktor) - přes který prochází běžná zátěž - tedy ustálený zátěžový proud

C výkonový (zátěžový) vypínač - patrně nejznámější spínač tohoto spínacího systému - který je konstruován i na ustálený zkratový proud

a v dle konkrétního zapojení přímo před vedením

(X. výkonová pojistka - schopná zastavit nárazový zkratový proud)

***

alternativně jsou však možná i různá jiná zapojení

některé spínače mohou sdružovat více funkcí, například poměrně častou alternativou (výkonového) vypínače je (výkonový) stykač

stykač a jeho odlišnosti od vypínače

kromě odlišností konstrukčních je takovou základní odlišností četnost vypínání a zapínání

stykač má vlastně podobný účel jako semafor - je konstruován pro časté zapínání a vypínání

alternativní propojení přípojnice spínacími prvky se stykačem k rozvodnici

ABC - výkonový stykač

X - pojistka

nebo

ABCX - jistící stykač

jiné alternativní zapojení se spínacím prvkem současně s pojistkami

ABCX - výkonová pojistka

v nákresu výše mohou být místní nepřesnosti - například "úsekový spínač" (na nákresu dole mezi rozvodnicí a transformátorem) patří spíše mezi napěťové odpojovače - tedy spínače typu "A" než mezi proudové odpojovače "B" jak je uvedeno

jinak se nabízí řada alternativních zapojení

spínače typu "A" - tedy napěťové odpojovače ve směru od vstupní přívodnice k rozvodnice ve směru od rozvodnice ke vlastní transformovně nahrazují (pravděpodobně - viz poznámka výše) úsekové spínače

spínače typu "B" - (ve vstupním spínacím systému) tedy proudové odpojovače mohou nahrazovat (proudové) přepojovače pro dvě přípojnice

různá alternativní zapojení spínačů typu "C" - výkonových spínačů zátěžového proudu - třeba prostřednictvím výkonových stykačů, jistících stykačů, případně výkonových pojistek byla zmíněna výše

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OBSAH

Rozcestník železniční trakce a železniční výrobci
Rozcestník elektrotechnika
1. ELEKTRICKÉ ROZVODY VE STANICI NA NEELEKTRIFIKOVANÉ ŽELEZNICI
2. SPÍNAČE V ŽELEZNIČNÍCH ROZVODNÁCH
Rozcestník rozvody, spínání a jištění vysokého napětí
3. MOTOROVÉ ŽELEZNIČNÍ VOZY ČSD/ČD

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ad 3 MOTOROVÉ ŽELEZNIČNÍ VOZY ČSD/ČD

Typickou soupravou na lokálních neelektrifikovaných tratích je dvojice vozů - motorák - vlečný vůz a to konkrétně motorový vůz M152 B1O a přípojný vůz BaAFX 010 - zde vyobrazen ve stanici Janovice nad Úhlavou (ještě před peronizací).

A takovou typickou soupravou na lokálních neelektrifikovaných tratích je dvojice vozů - motorák - vlečný vůz a to konkrétně motorový vůz M152 - nově 810 a přípojný vůz BaAFX 010

Populární lokálkový "Orchestrion řady 809, 810 a 811" - Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let výkony v regionální osobní přepravě stále rostly a ČSD postrádaly větší počet malých motorových vozů, které by umožnily nahradit zastaralé motorové vozy řady M 131.1 (801) a pomohly zvládnout rostoucí přepravní výkony. Dva prototypy nové řady M 151.0 byly vyvinuty ve Výzkumném ústavu kolejových vozidel (VÚKV) a Vagonce Tatra Studénka, kde také byly roku 1973 vyrobeny. Sériová výroba probíhala v letech 1975 až 1982, z důvodu nárůstu hmotnosti oproti prototypům byly ale značeny jako řada M 152.0 (810). Původně mělo být dodáno přibližně 300 těchto vozů, ale z důvodu nerealizovaných dodávek motorových vozů řady M 475.0 (860) se počet dodaných vozidel více než zdvojnásobil a dosáhl počtu 680 strojů.

Motorový vůz M 152 810. kde jsou použity například dieselový motor Liaz s chladičem a dvě převodovky - reversační v nápravě a hydromechanická u motoru.

Modifikovaná vozidla byla dovybavena systémem "zastávka na znamení", výdejním okénkem na jízdenky, označovačem a na stanovišti strojvedoucího se objevila radiostanice, zařízení pro kontrolu bdělosti a nová sedačka. Tyto vozy roku 1996 dostaly označení řadu 809. Od poloviny devadesátých let dochází k rekonstrukci vozů i na jiné nové řady. Dva rekonstruované vozy byly přeznačeny na řadu 811.

Motorák M152 z lokálek je poměrně známý - motorové vozy ovšem jezdí i na rychlíkových tratích, byť zpravidla nejde o hlavní tahy.

- generace motorových vozů pro rychlíkové tratě sedmdesátých let

Roku 1968 byl Výzkumnému ústavu kolejových vozidel zadán vývoj motorového čtyřnápravového vozu určeného pro výkony na hlavních neelektrifikovaných tratích. Požadavky obsahovaly výkon 600 koní (442 kW) a dieselový agregát (na rozdíl od předchozích vozů) umístěný pod podlahou vozu z důvodu úspory prostoru. Hrubé stavby obou vozů byly dokončeny již v roce 1970, avšak kvůli zpožděným dodávkám a změnám v použité regulaci výkonu byly oba prototypy označené řadou M 474.0 (později přeznačeny na M 475.0, ještě později na 860) dodány až v roce 1974. Motorové vozy řady 860 byly vyrobeny ve dvou prototypech v roce 1974 ve Vagónce Studénka (nyní Škoda Vagonka).

- generace motorových vozů pro rychlíkové tratě osmdesátých a devadesátých let

Motorový vůz842 (diesel, hydromechanický pohon) a motorový vůz 843 (dieselelektrický)

842

V letech 1988-1994 vyrobila Moravskoslezská vagónka (dříve Vagónka Tatra Studénka) 37 čtyřnápravových motorových vozů s hydromechanickým přenosem výkonu. První dva prototypy se od sériových vozů liší tvarem čel. Dostaly přezdívku „Kvatro“ nebo „Rohlík“.

Uspořádání náprav (1A)’(1A)’

Výkon 424 kW

Max. rychlost 100 km/h

Hmotnost 46 t

Max. počet cestujících 128

Délka přes nárazníky 25 200 mm

843

V letech 1995-1997 vyrobila Moravskoslezská vagónka (dříve Vagónka Tatra Studénka) 31 čtyřnápravových motorových vozů s elektrickým přenosem výkonu. Skříň a pojezd vycházejí z řady 842. Dostaly přezdívku „Rakev“ nebo „Apollo“.

Uspořádání náprav Bo’Bo’

Výkon 600 kW

Max. rychlost 110 km/h

Hmotnost 56 t

Max. počet cestujících 115

Délka přes nárazníky 25 200 m

Výroba čtyřnápravových motorových vozů řady M 475.0 (dnes řady 860) se nakonec neuskutečnila a ve Vagónce Studénka byl zadán projekt motorových vozů zcela nové generace - a to motorových vozů M 273.2 s hydromechanickým přenosem výkonu, což však ČSD braly jako nouzové řešení, neboť ty se u „velkých“ motorových vozů orientovaly na elektrický přenos výkonu. Dva prototypy již s novým označením 842.001 a 002 byly vyrobeny v roce 1988, do zkušebního provozu byly zařazeny o rok později. Problémovou součástkou se stala hydromechanická převodovka Praga. Vlastní pohon obstarávaly motory značky Liaz.

pult v kabině strojvedoucího

OBSAH

Rozcestník železniční trakce a železniční výrobci
Rozcestník elektrotechnika
1. ELEKTRICKÉ ROZVODY VE STANICI NA NEELEKTRIFIKOVANÉ ŽELEZNICI
2. SPÍNAČE V ŽELEZNIČNÍCH ROZVODNÁCH
Rozcestník rozvody, spínání a jištění vysokého napětí
3. MOTOROVÉ ŽELEZNIČNÍ VOZY ČSD/ČD

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Autor: Jan Tomášek | středa 14.4.2021 17:35 | karma článku: 6.68 | přečteno: 466x

Další články blogera

Jan Tomášek

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů

Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje

13.1.2023 v 5:39 | Karma článku: 5.08 | Přečteno: 322 | Diskuse

Jan Tomášek

Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy

Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.

28.8.2022 v 5:43 | Karma článku: 6.96 | Přečteno: 921 | Diskuse

Jan Tomášek

Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most

Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.

24.8.2022 v 21:48 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 541 | Diskuse

Jan Tomášek

Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola

Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.

20.7.2022 v 16:09 | Karma článku: 4.43 | Přečteno: 781 | Diskuse

Další články z rubriky Věda

Dana Tenzler

Barvy v kuchyni (3) - přírodní červená

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)

28.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 10.90 | Přečteno: 102 | Diskuse

Zdenek Slanina

Problém co začal už Arrhenius: Kysličník uhličitý a doba ledová - a teď i sopečné aktivity

Už S. Arrhenius řešil vztah obsahu CO2 v atmosféře i k době ledové. Tehdy hlavně ukázal, že jeho navyšování v atmosféře povede k nárůstu její teploty. Nyní výzkumy z univerzity v Sydney ukazují na roli sopek v nástupu ochlazování.

26.3.2024 v 5:22 | Karma článku: 23.61 | Přečteno: 508 |

Martin Tuma

Berte Viagru, dokud si na to vzpomenete

Rozsáhlá studie odhalila významné snížení výskytu Alzheimerovi nemoci u pravidelkných uživatelů Viagry

25.3.2024 v 14:17 | Karma článku: 13.60 | Přečteno: 303 | Diskuse

Dana Tenzler

Barvy v kuchyni (2) - průmyslová žlutá

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)

25.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 14.42 | Přečteno: 187 | Diskuse

Dana Tenzler

Barvy v kuchyni (1) - přírodní žlutá

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? První díl seriálu o barvách.

21.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 18.10 | Přečteno: 288 | Diskuse
Počet článků 153 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 677

Zajímám se o spoustu témat - která se trochu mění podle let a období.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...