Střípky ze severních Čech - Teplice a Doubravka
obsah
část 1
Hadí lázně a trolejbusy v Teplicích, rozcestník doprava
část 2
Doubravka
část 1
Hadí lázně a trolejbusy v Teplicích
Trolejbus Škoda 9Tr. V letech 1958 až 1981 vyráběla 9Tr ve velkých počtech Škodovka z Ostrova nad Ohří, elektrickou výzbroj dodávala ČKD. Se 7372 vyrobenými kusy se jednalo o jeden nejvíce vyráběných typů trolejbusů na světě. V Teplicích jezdil jenom jeden vůz a to varianta 9TrHT. Pro teplický dopravní podnik byl ovšem typický předchozí typ - trolejbus 8Tr - zde zastoupený počtem 13 kusů.
rozcestník doprava a navigace
elektrické dráhy zejména v městské dopravě
odkazy na příspěvky související s městskou dopravou (tramvaje, trolejbusy)
Brněnské tramvaje Co mi prozradily tramvajové zastávky - Blog iDNES.cz (první část: toulky Brnem, dále příspěvek ne téma drobné stavby jako tramvajové zastávky) - Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramavají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna - Blog iDNES.cz (tato - druhá část, zaměřená více technologicky)
Po stopách jabloneckých tramvají - rozcestník pro elektrické dráhy - Blog iDNES.cz
Tramvají z Liberce do Jablonce - Blog iDNES.cz
Úzkokolejkou do České Kanady , likérka Mariazell a Vídeň - rozcestník Rakousko - Blog iDNES.cz
Tramvají z Liberce do Jablonce - Blog iDNES.cz
část 2
Doubravka
Poněkud bokem Teplic lze nalézt osamělý vrch Doubravská hora s troskami hradu.
Osobní dojem z někdejšího pobytu v Teplicích byl, že že se jedná vlastně o hrady dva. Z původní Doubravky zbyly jen ruiny a v těsné blízkosti byla postavena nová Doubravka jako romantická napodobenina hradu.
Doubravka se stala vlastně námětem jedné z dětských kreseb na LŠU ve které byl mimo jiné zdůrazněn detail zavřených dveří hradní vinárny.
Hrad Doubravka byl založen v 15. století vnukem husitského hejtmana Jakoubka z Vřesovic Janem Ilbrukem z Vřesovic se svolením krále Vladislava Jagellonského na vrcholku Doubravské hory, tedy v časech kdy se již mnoho nových hradů nezakládalo a šlechta spíš dávala přednost budování zámků. Nicméně ještě předtím zde pravděpodobně bylo nějaké starší opevněné sídlo.
Roku 1488 se pánem hradu stal jeho syn Vilém, který v roce 1507 požádal krále Vladislava II. o propuštění hradu z manství mosteckého hradu. Do dědičného držení hrad získal i s vesnicemi Trnovany a Šanov, které jsou dnes součástí města Teplice. Jeho syn Volf z Vřesovic později získal statky v Krupce, Teplicích, Kyšperku a jiné, pod samotným hradem si založil oboru a obehnal ji zdí. Po jeho smrti roku 1569 byl majetek rozdělen mezi manželku, bratra a dcery, ti však brzy po vzájemných sporech o hrad přišli. V roce 1578 hrad získal Vilém z Rožmberka, který ho vyměnil s císařem Rudolfem II. Ten hrad několikrát zastavil, až se roku 1581 stal jediným majitelem panství Jan starší z Lobkovic a po něm do roku 1590 Bohuslav Kaplíř ze Sulevic.
Doubravka jako renesanční pevnost...
Od roku 1590 hrad náležel pánům z Vchynic, kteří spravovali teplické panství. Ti zahájili výstavbu bastionového opevnění a Dobravka se vlastně stala soukromou pevností, což budilo jistou nelibost císařského dvora.. Práce na opevnění byly na určitou dobu přerušeny, protože Vilém Vchynský musel v roce 1624 opustit zemi, ale po návratu se mu podařilo pevnost dokončit. Ovšem po dokončení v roce 1626 na hradě vypukl požár, který způsobil škodu ve výši 16 000 tolarů.
Během třicetileté války byl hrad obsazen posádkou císařského vojska pod velením Pertolda z Valdštejna a o rok později byl hrad po sedmitýdenním obléhání dobyt Švédy poté, co se jeho posádka vzdala. V období 1632 až 1639 však hrad znovu ovládala císařská posádka, které ho v roce 1634 udržela během dvanáct týdnů dlouhého obléhání. Švédské vojsko hrad dobylo až v roce 1639. Po vytlačení Švédů ze země bylo v období 1644 až 1655 z hradu vystěhováno vybavení a opevnění zbořeno, aby ho nemohl využít nepřítel. Demolici řídil hejtman litoměřického kraje Gottfried ze Salhauzenu. Využitelné zůstaly jen sklepení a kasematy a teprve v roce 1791 si panský hlídač Josef Ritschel upravil kasematy na obydlí.
Doubravka jako hotel a hostinec
V 19. stoleti se zříceniny hradu i s horou byly se staly oblíbeným cíle špacírl hostů lázeňského města. V roce 1855 byla na Doubravce zřízena první malá restaurace - která využila prostory rytířského sálu původního hradu. V roce 1884 tehdejší tehdejší teplický podnikatel a majitel hradu Edmund Clary-Aldringen oslovil významného architekta Bedřicha Ohmanna, pozdějšího profesora pražské Umělecko-průmyslové školy a vídeňské Akademiea. Podle jeho návrhu vybudovat prostornou restauraci s hotelem inspirovanou středověkými hrady Anglie - tedy vlastně ve stylu pozdního romantismu. Do přístavby byly začleněny i prvky původního hradu - třeba zbytky západní věže nechal přizdít do původní výše a byly zakončeny střechou. Věž pak sloužila jako rozhledna.
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině
Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...
Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců
Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...
Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině
V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...
Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie
Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...
Pronájem bytu 2+1 45 m2 Bakov nad Jizerou
Bakov nad Jizerou - Malá Bělá, okres Mladá Boleslav
15 000 Kč/měsíc
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x