Pondělí 24. ledna 2022, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 24. ledna 2022 Milena
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

L79u79m62í73r 87V66i21t50h23a 2397617146952

U turbovrtulového motoru u letouni Il 18

90 % hybnosti vychází z vrtulového pohonu a 10 % z trysky

Zdroj: https://jantomasek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=779789

To je úplný nesmysl. Turbíny turbovrtulových motorů pracují na zcela jiném principu než proudové motory. Turbíny turbovrtulového pohonu mají za úkol co nejvíc kinetické energie plynů, které proudí přes jejich lopatky, přeměnit na otáčivý pohyb hřídele a ten přenést na vrtuli. Rychlost plynů vystupujících z turbíny je velmi nízká. Tak nízká, že některá letadla (např. L 410) mají obrácený (protisměrný) průchod plynů motorem - sání vzadu a výfuk vpředu.

+1/0
doporučit
2.12.2021 8:52
Foto

J55a46n 34T15o74m78á39š34e96k 3726220401519

ale vždyť mám napsáno totéž - zcela prvotní je u turbovrtulového motoru pohon vrtule (90%) - i když tento příspěvek je spíše o pohybu letadla jako celku z hlediska kinematiky - díky za poznámku - například motor pro L 410 my byl poněkud záhadou - například ve srovnání s motorem Il 18

0/0
doporučit
2.12.2021 9:22
Foto

S68t89a54n84i65s38l21a21v 41J71e53l48e46n 8622885446

Obrácený pohyb vzduchu v některých turbovrtulových motorech se používá především proto, aby nebylo třeba mít v motoru technicky složitou soustavu souosých hřídelí.

Il-18 neměl obrácený chod plynů. Takže tvrzení o malé části tahu, dodaného tryskou, je v tomto případě vpořádku. (Il-14 měl pístové motory, takže toho se popis netýká)

Problém je spíš v tom, že celý fyzikální popis v blogu je tradičně naprosto špatně. Naopak jsou tam ale moc hezké kresby těch letadel.

+1/0
doporučit
2.12.2021 9:26
Foto

L57u69m90í55r 85V44i16t10h60a 2677757636672

"Il-18 neměl obrácený chod plynů. Takže tvrzení o malé části tahu, dodaného tryskou, je v tomto případě vpořádku."

Netvrdil bych, že je to "vpořádku", spíš bych použil obrat "nelze popřít". Stejně, jako nelze popřít ani to, že vozidlo, které má výfuk vodorovně vzad, z malé části využívá tahu dodaného výfukovými plyny.

Rozhodně nebyl záměr využívat tahu unikajících plynů v turbovrtulovém motoru, protože tím by se měnily poměry na vrtuli. Ta by se tak stávala spíše brzdou.

0/0
doporučit
2.12.2021 9:39
Foto

J97a61n 53T33o75m77á62š60e37k 3736100551259

tak díky za jisté informace - abych přiznal z dávna jsem měl vysvětlení - které dávalo výfuku plynů z turbovrtoluvého motoru větší význam pro pohon, než patrně má, z Vašich poznámek mám dejem, že je spíše problém jak zužitkovat zbytkovou 10% energii plynů

nicméně zde v příspěvcích je spíš hlavní bádání nad matematicko- fyzikálními veličinami - než nad konstrukčně-technickýmy

třeba z důvodu, že fyzikálních veličin s podobnými názvy je velmi mnoho (síla, impuls síly, moment síly, hybnost, moment hybnosti) - takže aktuálně je zde snahou od sebe spíše odlišit tyto matematické veličiny a například jim přiřadit určitou typickou funkci

třeba "zachování hybnosti" - tedy hybnost pohonu a opačně orientovaná dodatečná hybnost vlastního poháněného stroje

(včetně obvyklých zpochybnujících poznámek)

0/0
doporučit
2.12.2021 10:03
Foto

S72t77a26n95i74s49l83a12v 61J91e60l27e82n 8442735476

Vrtule není brzdou. Vrtule zpracovává větší hmotnost plynů menší rychlostí než turbína a proto má vyšší účinnost (k udělení stejné hybnosti potřebuje menší energii). Ze stejného důvodu se dělají dvouproudové motory namísto jednoduchých proudových. Ale i po průchodu turbínami mají výfukové plyny ještě dost energie, kterou by byla škoda nevyužít k pohonu.

Rozdíl proti autu s pístovým motorem je v tom, že využívají výkon různým způsobem. Vozidlo odhazuje za sebe celou Zemi, zatímco letecký motor jen vzduch. Z pístového motoru také unikají plyny pomaleji. Příspěvek výfuku k získání kinetické energie celého dopravního prostředku je proto u auta s pístovým motorem relativně mnohem nižší než u letadla s turbínou.

Můžeme to klidně probrat na konkrétních motorech, ke kterým seženeme potřebné parametry.

0/0
doporučit
2.12.2021 10:15
Foto

J54a73n 91T75o11m37á82š73e64k 3836200291959

přes nekonkrétnost a vágnost poznámky bych na základě předchozích příspěvků si dovolil tvrdit, že tvrzení "všechno je špatně" je poněkud polemické - v předchozích příspěvcích obvykle tomu bylo tak - že zde byla jedna, nebo dvě "zásadní chyby - třeba něco bylo zakresleno zrcadlově obráceně" - jinak díky za drobnou pochvalu - ale aktuálně je myslím podstatnější spíš ta fyzikálně teoretická část, kterou zpochybňujete

0/0
doporučit
2.12.2021 9:44
Foto

S24t59a78n26i63s35l54a80v 33J27e35l44e94n 8522415906

Onlouvám se za odmítnutí šmahem. Část je asi dobře.

Mne odradilo Vaše psaní o momentu hybnosti. Ten je pro samotný let nepodstatný. Poznáte to i podle skutečnosti, že jste jeho velikost nikde ve svém popisu nepoužil k určení nějaké jiné hodnoty. Pokud byste vyškrtal vše, co jste napsal o momentech, asi by to šlo akceptovat jako víceméně správné.

Ještě bych poznamenal, že ani rychlost nemá samostatnou jednotku. Také se udává jako podíl jiných jednotek (metr za sekundu, kilometr za hodinu)

0/0
doporučit
2.12.2021 10:04
Foto

J39a63n 16T69o91m90á76š13e16k 3916950731849

pokusím se tématem probrat - základní rychlost je vcelku jednoduchá jednotka - ale v různých formách frekvencí a úhlových rychlostí jsem měl značnou dobu chaos - řekl bych, že poměrně zajímavou jednotkou je úhlová frekvence - což je vlastně úhlová rychlost s proměnlivým úhlem (která poměrně věrně kopíruje závislost otáček a sešlápnutí pedálu s plynem)--- co ce týče MOMENTŮ je to velmi obsáhlý obor - a dle osobního názoru je to společná podstata různých oborů mechaniky, podstata mechaniky - provozní veličina - některé momenty se vyskytují v kinematice i ve statice - a přes stejný název mají odlišný význam - navíc různí autoři používají různé názvosloví, různé zkratky nebo symboly pro totéž

0/0
doporučit
2.12.2021 10:35
Foto

S74t61a51n44i51s58l14a14v 93J65e69l45e28n 8452325536

Moment je prostě působení na páce (na hřídeli, na kole, nebo něčem jiném, co je v jednom místě uchycené a jinde to zkoumáme), přepočtené na jednotkovou páku.

Máte-li moment síly třeba 10 Nm, můžete si ho představit jako působení 10N na konci metrové páky. Kroutící či točivý moment je totéž jako moment síly. Moment hybnosti je opět totéž, jako hybnost tělesa, pohybujícího se na konci metrové páky. Moment setrvačnosti je totéž jako hmotnost na konci metrové páky. Úhlová rychlost je rycjhlost na konci metrové páky. A tak dále.

To je skoro celé.

Ideální by bylo, kdybyste si tyhle věci vyzkoušel, změřil a vedle spočítal, jestli Váím vyjde totéž, co naměříte. Vizme příklad s bicyklem, který jsem Vám popsal v diskusi některého z Vašich předchozích blogů.

0/0
doporučit
2.12.2021 10:55
Foto

J91a86n 98T48o96m87á59š52e31k 3486330821749

jojo - tak díky ---- tak já jsem začal s momenty u statiky - a třeba moment kroucení je vlastně ohybový moment když na jedné straně mostu převis - tak místo toho aby se nosník ohýbal - tak se tento jev nazývá kroutící moment - naopak, to co jsem osobně nazýval krutem - třeba, když se ždímá ručník - tedy se kroutí na obou koncích proti sobě - se v některých podkladech nazývá smyk

jinak i v příspěvcích je uvedeno - že moment síly je totéž, co moment otáčení

jiná věc je moment setrvačnosti, zde se nejedná o moment síly - ale podstatně větší roli zde hraje hmotnost - než síla

0/0
doporučit
2.12.2021 12:21
Foto

S19t71a38n80i94s58l65a82v 98J53e92l36e85n 8442975456

Tak znovu zjednodušeně:

- Moment setrvačnosti má efekt hmotnosti na konci metrové páky.

- Moment hybnosti má efekt hybnostI na konci metrové páky

- Kroutící moment má efekt síly na konci metrové páky.

Slovy "má efekt" mám na mysli to, že číselně se jedná o totéž a klidně si to tak lze i představit.

Je asi jasné, že hmotnost je něco jiného než hybnost a obojí je jěco jiného než síla. Podobně se liší i momenty.

0/0
doporučit
2.12.2021 12:34
Foto

J34a72n 54T53o59m23á14š96e35k 3876850111989

tak asi nejnázornější je moment setrvačnost, co se týče momentu kroucení, ten je mi trochu záhada, ale aspoň další námět

0/0
doporučit
2.12.2021 13:13
Foto

S23t12a34n31i38s83l93a41v 64J32e86l66e69n 8922425156

Spočtěte a změřte si ten bicykl.

Není lepší způsob, jak se něco naučit, než si to vyzkoušet v praxi.

0/0
doporučit
2.12.2021 16:06
Foto

J22a20n 52T60o16m96á75š77e38k 3256950661419

jinak připouštím že máte určitý postřeh - zde v příspěku jsou spojeny vlastně dvě odlišná témata - fyzikální jednotky hybnost - a úvodní krátká pasáž o letadlech - jinak hybnost přímo z funkcí leteckého motoru - zejména z úhlu konstruktéra asi příliš nesouvisí - zde by měla být hybnost letadla pojímána spíš s pohledu řekněme návštěníka leteckého dne - sledujícího let letounu ze země

0/0
doporučit
2.12.2021 10:51
Foto

S54t17a71n63i82s85l51a68v 14J57e59l14e14n 8682495676

Hybnost plynů, které motor s vrtulí urychlí za jednotku času, určuje tah. To konstruktéra zajímat musí.

0/0
doporučit
2.12.2021 11:00

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz