Pondělí 24. ledna 2022, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 24. ledna 2022 Milena

Mechanika 4 - hybnost, moment hybnosti a změna hybnosti a letadla Iljušin v Brně Slatině

2. 12. 2021 5:19:33
Navazují příspěvek na předchozí úvahy z kinematiky a dynamiky a také jistý ohlas z oblasti letectví.

OBSAH

1- letadla Il v Brně

2- hybnost a moment hybnosti

3 - impuls síly a změna hybnosti

1

Iljušin Il 14 a Il 18 v Brně

Pro vnitrostátní leteckou dopravu sedmdesátých (a podle všeho také předcházející dekády šedesátých let) byla typická pístová vrtulová letadla Il 14. a brněnské letiště Tuřany, stejně jako původní letiště často nazývané i Slatina, pravidlo jenom potvrzovaly.

O dost rozměrnější turbovrtulový letoun Il 18, zejména pokud byl ve stejné kamufláži svého bratříka s číslicí 14 poměrně hodně připomínal - i když mezi oběma letouny byla řada odlišností - nejpovědomějšími je patrně změna pohonu z pístového na turbovrtulový, a také počet motorů se zvýšil ze dvou na čtyři.

V Brně Slatině se měl letoun Iljušin 18 (podle dostupných pramenů) objevit zcela vyjímečně, a to ve vypjaté atmosféře léta roku 68, a to v barvách Aeroflotu - což nebyla pro tehdejší ČSSR typická kamufláž tohoto letounu.

2

Hybnost a moment hybnosti

Pro funkci leteckých motorů jsou příznačné fyzikální veličiny hybnost, a moment hybnosti - v předchozím (ne zcela dokončeném příspěvku zařazené chybně do "rozjezdové zóny" při ose X (kam patří třeba veličiny fyzikální síla nebo moment setrvačnosti) - správněji by měla být hybnost i moment hybnosti zařazeny v "v provozní zóně mezi osami XY.

Hybnost, zachování hybnosti a vrtulový letecký motor

Na principu zachování hybnosti je založena činnost lodního šroubu a vrtule motoru letadla.

hybnost je hmotnost krát rychlost

<<< hybnost (i rychlost) letounu směřuje dopředu

hybnost vzduchu vytlačeného vrtulí (třeba i běžného ventilátoru) směřuje dozadu >>>

Hybnost a proudový letecký motor nebo raketový motor

Plyny při vysoké rychlosti, a tedy s vysokou hybností, unikají tryskou v zadní části motoru nebo rakety, které současně získávají dodatečnou hybnost rovnající se hybnosti vyvržených plynů, ale směřující dopředu.

>>> směr hybnosti (média pohonu)

<<< dodatečná hybnost (vlastní letoun)

U turbovrtulového motoru u letouni Il 18

90 % hybnosti vychází z vrtulového pohonu a 10 % z trysky, jde tedy o první a druhou výchozí hybnost.

>>>>>>>>> 1. hybnost > 2. hybnost

totéž platí i pro pohyb samotného letounu

<<<<<<<<< 1. dodatečná hybnost < 2. dodatečná hybnost

V systému SI nemá jednotka hybnosti samostatný název, ale je určena jinými jednotkami, např. kilogram·metr/sekunda [kg·m/s] nebo newton·sekunda [N·s].

Moment hybnosti je zase vektorová fyzikální veličina, která popisuje dynamicky rotační pohyb tělesa, přesněji výhradně rotační pohyb, Názornou ukázkou hybnosti je tedy letecká vrtule.

Moment hybnosti je roven hybnost krát rameno (tedy poloměr) - u vrtule tedy hybnost krát poloměr vrtule.

3

Hybnost a impuls síly

Newton·sekunda [N·s]. je rovněž jednotkou jiné mechanické veličiny - kterou jeimpuls síly.

De facto se impuls síly rovná změně hybnosti - což je sice objektivní formulace - ale možný nepříliš názorná - snad jen, žeimpuls - změna hybnosti, jako provozní fyzikální veličina, která patří do skupiny silových momentů (tedy momentů 1.stupně) které násobením veličinou času (tedy operandem času) převádí z rozběhových momentů 0téeho stupně (příměrem trochu z jiného oboru by byl moment otáčení - který se vytváří násobením operandem času - či potenciálem času) z výchozího momentu setrvačnosti).

Co tedy vlastně impuls síly - změna hybnosti jako mechanická veličina je, k čemu by se dala připodobnit?

Z hlediska zařazení do širší skupiny fyzikálních veličin patří do skupinysilových momentů 1. stupně, na jejichž vytvoření by spotřebován jeden potenciál času (proběhlo jedno násobení časem) oproti rozběhovým momomentům 0téeho řádu - ovšem ještě jeden potenciál času by zbyl na eventuelní přepočet silového momentu na výkon.

Ale zpět k veličině impuls síly ...

impuls síly - změna hybnosti - houpačka by bylo možno charakterizovat jako veličinu příbuznou momentu síly složenou ze dvou energií.

Hlavní energie -kinetická energie

Přidaná energie -jiná energie

Podrobněji...

Hlavní energie - kinetická energie

Letadlo v letu

Tok řeky

Rozhoupaná (ideální) houpačka

>>> zdrojem tohoto pohybu je hmotnost a rychlost

Přidaná energie - jiná energie

Letadlo v letu - let letounu se nějakým nezávislým způsobem urychlí (namátkou přídavný raketový pohon)

Tok řeky do řeky se třeba v době jarního tání střílí, kinetická energie toku je změněna

Rozhoupaná houpačka - kyvadlo houpačky se urychlí třeba odrazy od země

shrnuto

impuls síly - změna hybnosti

= VÝCHOZÍ STABILNÍ KINETICKÁ ENERGIE NARUŠENÁ NĚJAKOU JINOU FORMOU ENERGIE

Autor: Jan Tomášek | čtvrtek 2.12.2021 5:19 | karma článku: 5.46 | přečteno: 294x

Další články blogera

Jan Tomášek

Industriální Kroměříž - malá elektrárna, továrna na uzeniny (elektřina VN a NN 14)

Malá parní elektrárna, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.

1.1.2022 v 9:43 | Karma článku: 6.94 | Přečteno: 258 | Diskuse

Jan Tomášek

Mechanika 6 - vzlet letounu a diagram XY jako statistika provozu a výkonu

Navozující příspěvek na předchozí příspěvky o mechanice . v pozornosti opět veličiny čas, frekvence, rychlost - a dále síla, moment síly, výkon

15.12.2021 v 10:12 | Karma článku: 4.85 | Přečteno: 243 | Diskuse

Jan Tomášek

Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramavají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna

Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.

10.12.2021 v 11:04 | Karma článku: 9.81 | Přečteno: 599 | Diskuse

Jan Tomášek

Mechanika 5 - tři stupně momentů - statické momenty, moment síly, výkon a čas a rychlost

Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska

5.12.2021 v 8:49 | Karma článku: 5.44 | Přečteno: 288 | Diskuse

Další články z rubriky Věda

Dana Tenzler

Slunce prolétá obří bublinou

Díky vyhodnocení materiálů, které dodala vesmírná sonda Gaia, odhalili vědci, jak vypadá naše nejbližší kosmické okolí. Nacházíme se v obří bublině. (délka blogu 5 min.)

24.1.2022 v 8:00 | Karma článku: 18.29 | Přečteno: 284 | Diskuse

Tomáš Flaška

Jsem paranoidní, nebo mě Čína fakt chce špehovat?

Taková drobnost. Koupě obyčejného nabíjecího kabelu na telefon přes čínský eshop za pár šupů. Jenomže tady něco nehraje.

23.1.2022 v 12:13 | Karma článku: 31.44 | Přečteno: 1371 | Diskuse

Jan Mestan

Pohádka o putujících deskách

Čím to, že výsledkem rozdílu extrémně extrémně (2x extrémně tam není náhodou) nepřesného modelu pohybů desek a reálného měření GPS má být dokonalé pole deformací uvnitř desky? Chyba je na straně rámce, ve kterém měření provádíme.

22.1.2022 v 19:13 | Karma článku: 11.62 | Přečteno: 475 |

Jan Mestan

Komentář: Souostroví Tonga – tektonický rámec

Na webu Geofyzikálního ústavu Akademie věd České republiky se objevil text k erupci sopky Hunga Tonga–Hunga Haʻapai. Krátce na něj zareaguji.

21.1.2022 v 3:34 | Karma článku: 14.31 | Přečteno: 368 |

Jaroslav Flegr

Proč nebude vakcína na omikron a proč je to vlastně fuk

Máme se očkovat vakcínami proti wuhanskému viru, nebo si máme radši počkat na vakcíny proti novým variantám? Odpověď zní – je třeba se očkovat tím, co je. Ostatně, vakcíny proti jiným variantám nejspíš ani nebudou. Proč?

20.1.2022 v 14:50 | Karma článku: 44.55 | Přečteno: 25975 | Diskuse
Počet článků 242 Celková karma 7.10 Průměrná čtenost 429

Zajímám se o spoustu témat - která se trochu mění podle let a období.

Najdete na iDNES.cz