Pondělí 24. ledna 2022, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 24. ledna 2022 Milena

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

S97t17a54n34i20s39l42a94v 17J91e50l21e25n 8212165576

POkud mohu autorovi doporučit:

Než se pustíte do dalších článků o fyzice, zkuste si vyzkoušte na nějakých příkladech, jestli máte znalosti, odpovídající základní, střední nebo vysoké škole. Ke znalostem fyziky je třeba se propočítat a pokud možno i "propokusovat". Vlastním řešením více příkladů a porovnáním svých řešení s výsledky ale celkem dobře zjistíte, jestli jste fyzikální problematiku pochopil.

Příklady najdete třeba:

sbirkaprikladu.gym-karvina.cz/sbirka_prikladu/mechanika.html?stupen=s&menu (odděleně testuje znalosti základní i střední školy)

www.e-fyzika.cz/priklady/ (středoškolská fyzika, ale těžší)

webfyzika.fsv.cvut.cz/2mech.htm (na rozhraní střední a vysoké školy)

Pomocí Google určitě najdete dalších příkladů přehršel.

+1/0
12.9.2021 10:14
Foto

J86a70n 53T29o69m82á74š19e20k 3706110871259

tak díky za doporučení - vůbec není od věci - jinak e-fyziku navštěvuju, a mám vytištěny nějaké materiály, ke kterým jsem se nedostal - jinak chápu, že tento přístup každému nemusí vyhovovat - ale aktuálně mi přijde přínosnější z konkrétních aplikací na přístrojích vracet zpětně ke vzorcům pro výpočty - jinak e-fyzika je poměrně dobrý portál, v tom souhlas

0/0
12.9.2021 14:41
Foto

S82t65a65n74i65s19l65a24v 31J14e16l63e92n 8622205846

Kolik z příkladů, které tam poskytují, jste si sám kompletně spočítal bez předběžného náhledu do výsledků?

0/0
12.9.2021 20:15
Foto

J23a58n 16T85o74m15á96š45e13k 3456250411459

abych byl upřímný, k výpočtům jsem se příliš nedostal, spíš ten server používám spíš jako náhled určitých matematicko-fyzikálních funkcí, které se vyskytují u některých přístrojů a na e-fyzice jsou tyto funkce často popsány lépe než v různých odborných článcích

0/0
13.9.2021 4:10
Foto

S24t48a37n53i78s33l36a84v 45J58e11l50e42n 8652665476

To je celkem škoda. Důležitější než samotné výpočty je samozřejmě postup, kterým se k těm výpočtům dostanete. Protože právě hledáním způsobu, jak úlohu vyřešit (sestavením modelu a použitím správných vzorců a rovnic), si vyzkoušíte, jestli jste správně pochopil podstatu daného fyzikálního jevu. Pokud nejste schopen dospět k výsledku, nejspíš ještě dané problematice nerozumíte.

Prozatím jsou Vaše články sice psány stylem moudrého vypravěče, ale jejich obsah svědčí o jen velmi povrchních znalostech a často zcela zkreslené představě. Řešení příkladů je celkem dobrým způsobem, jímž si můžete ověřit, jestli jste pochopil fungování toho, o čem chcete psát.

0/0
13.9.2021 10:43
Foto

J65a75n 29T64o34m95á22š93e12k 3506770671299

tak já s Vámi vpodstatě souhlasím, ale aktuálně cítím jakousi prioritu zorientovat se ve funkci různých přístrojů a strojů - matematika je poměrně rozsáhlá disciplína, určitě velice zajímavá a potřebná, ale z různých, třeba s časových je aktuálně spíš vynechávám - to je fakt, nicméně díky za konstruktivní poznámku

0/0
13.9.2021 11:20
Foto

S70t29a93n33i78s16l64a77v 19J24e38l82e10n 8772985146

V mechanice na úrovni, kterou zde předkládáte, vystačíte se sčítáním, odčítáním, násobením a dělením. To je jen mikrominiaturní výsek z matematiky. Řešením příkladů si vyzkoušíte, jestli jste se zorientoval nebo zabloudil. Tím, že se samostatnému řešení příkladů vyhýbáte, obvykle zabloudíte aniž byste to poznal.

0/0
13.9.2021 19:34
Foto

J44a41n 48T39o97m47á68š95e76k 3216280351439

v tom asi máte pravdu - z matematiky se už asi přes třicet let zabývám jen kupeckými počty - což je z příspěvků možná patrné - mám zde spousty podkladů, ke kterým jsem se vůbec nedostal, žel, ale zrovna matematická skripta zde tedy nemám, zcela jistě jsem se kdysi integrální počtem zabýval - ale je fakt že aktuálně bych asi pohořel - na druhou stranu dřív jsem matematiku viděl spíš jako teoretickou disciplínu, teď ji jaksi nazírám víc integrovaně s praxí

0/0
13.9.2021 20:35
Foto

S51t38a55n67i64s73l39a17v 26J63e58l11e69n 8552615896

Ale vždyť k řešení těchhle příkladů obvykle kupecké počty stačí. Proto jsem Vám dal i odkaz i na příklady z fyziky pro základní školu.

Koneckonců, můžete si zkusit spočítat i něco praktického doma.

Pokud máte jízdní kolo, zkuste vzít metr tužku a papír, změřte potřebné rozměry a spočítejte:

1. Jaký točivý moment je na středové ose, pokud se celou svou vahou opřete do pedálu?

2. Jaký je točivý moment na ose zadního kola při zařazení některého z převodů?

3. jaká je síla. působící na obvodu zadního kola při zařazení stejného převodu jako výše a zatížení pedálu Vaší vahou?

4. Kolik ujedete při výše zvoleném převodu na jednu celou otočku pedálů?

5. jaký největší sklon stoupání byste za výše daných podmínek ještě udržel, aby kolo nezačalo couvat?

Pokud do spočítáte, bylo by to vhodným praktickým doplňkem k článku o převodech. Pokud to nezvládnete, nejspíš jste tenhle článek neměl psát, protože by to znamenalo, že píšete o věci, které vůbec nerozumíte.

0/0
14.9.2021 9:14
Foto

J80a33n 28T23o89m66á18š38e37k 3316330601969

tak teprv teď jsem narazil na vaši poznámku, abych byl upřímný o podobných přepočtech jsem také přemýšlel - ale aktuálně prostě nemám k většině přepočtů přiřazeny vzorce - aktuálně mám přiřazeny vzorce k věcem o kterých sem psal ale každopádně díky za typ na mustr

0/0
22.9.2021 5:56
Foto

S56t67a87n39i44s67l84a82v 25J44e13l69e95n 8282775896

Moment síly je ve fyzice pro sedmou třídu základních škol.

O všem, co potřebujete k zodpovězení výše položených otázek, jste v článku psal.

0/0
22.9.2021 10:36
Foto

J38a37n 90V17l15k 6943865988221

Pohyb částí vozu je trochu složitější - např. kolo dělá přímý pohyb a současně pohyb rotační = relativní pohyb. Pro každý jsou samostatné rovnice. Nebo vyjádříme rotaci kola k bodu dotyku kola s vozovkou, hned jsme v diferenciálním počtu. Pokud kolo navíc zatáčí přidá se k tomu Coriolisovo zrychlení ( franc. matematik), 2 . ω 32 x V 21, Známý moment, když se snažíte pohnout řídítka u roztočeného kola, každý si vyzkoušel.

+1/0
12.9.2021 7:56
Foto

J52a83n 29T26o39m43á49š78e19k 3696950691719

no něco takového jsem se v příspěvku snažil naznačit - že kolo dělá současně dva pohyby a tak dále

0/0
12.9.2021 19:30
Foto

Z35d87e75n16ě65k 87J24i52r92o48u40š48e98k 5921425531910

To, co tady již několik měsíců provozujete, je většinou náplň odborných předmětů Odborných učilišť. Jestli si doplňujete vzdělání, je to chválihodné. Ale většině jste pro srandu.

Příště něco o ČOV. Výroba plynu z extramantu.

0/0
11.9.2021 14:19
Foto

V60o79k88o26u90n 82V64l66a84d11i62m90i85r 8582818299668

Tak to by bylo zajimave. Extramant Flexibilný kábel C360 C355 C4011

Ale vyroba bioplynu v pojeti pana Tomaska by byla urcite zajimava.

+1/0
11.9.2021 17:14
Foto

P12a13v40e97l 38D97v83o68ř58á45k 5889765404500

Pane Tomášku, když sednu na kolo a šlapu, tak jedu. I když podle Vašeho výkladu bych se měl točit dokola, stoupat po imaginární ose a zakopnou o nějakou omegu, což je podle mne pokrmový tuk. ;-(

0/0
11.9.2021 10:51
Foto

J17a35n 27T18o25m80á54š43e14k 3216490801869

Tak asi Vám dám zapravdu, že příspěvek by se měl strukturovat jinak, jedná se o pokus nějak strukturovat fyzikální děje například při jízdě na kole, jako třeba různé formy rychlosti a jim přiřadit další veličiny typu moment síly či výkon

0/0
11.9.2021 12:51
Foto

S61t61a17n88i58s29l41a90v 39J22e92l32e81n 8142565416

V první řadě byste si ale měl opravich chyby. V obrázku uprostřed skoro správně napsáno, že 1 rad = 57,29° (skoro proto, že pokud byste zaokrouhloval podle pravidel zaokrouhlování, mělo by to být 57,30) , ale hned vedle toho máte vlevo napsáno, že 360°=1,05 rad, neboli vlastně píšete nesmysl, že 360°=60°. A vpravo zase píšete, že 2 rad, neboli 114,60 °je rovinný úhel.To je sice pravda, protože ve stupních i radiánech se měří rovinné a nikoliv prostorové úhly, ale proč to píšete o zrovna tomhle úhlu, není moc jasné. Navíc obrázek pod tím nápisem navozuje spíše dojem přímého úhlu.

A to je jen malá část toho, co je v tomhle blogu špatně.

0/0
11.9.2021 20:08
Foto

J47a75n 88T53o60m55á64š68e49k 3656470211679

360°=1,05 rad jsem na obrázku nenašel - ale nahoře v kružnicích jsou různé úhly 360 by měla být poměrná obvodová míra - respektive úhel celého kruhu tedy 2pí"rad" - co se týče míry radiánu ve stupních 57,30 tu jsem připsal dodatečně - co se týče dalších výtek - tak připouštím jistou nenázornost zejména pasáže o rychlostech - a to včetně různým odskoků k dalším fyzikálním veličinám jako například momenty síly, výkon- velikosti úhlů

abych byl upřímný - kdybych se třeba touto tématikou právě nezabýval - pasáž o rychlostech by na mě také působila zašmodrchaně a nesrozumitelně --- na druhou stranu - když bych si tématiku nezaznamenal aspoň takto - za týden bych už zase mnoho nevěděl

0/0
11.9.2021 21:26
Foto

S97t29a58n57i21s32l16a51v 55J40e57l97e59n 8772225336

Máte tam napsáno 360°=pi/3 rad. To je přibližně totéž, jako 360°=1,05 rad

(protože 3,14/3 = 1,05 - zaokrouhleno na dvě desetinná místa). A to je totéž, jako tvrdit, že 360°=60°.

Jinak: možná byste se vyvaroval mnoha zašmodrchání prostě tak, že byste si spočítal několik úloh na dané téma a poté si změřil, jestli výsledek odpovídá realitě. To platí jak o mechanice tak o elektřině, o kterých jste zde psal.

Spousta vztahů Vám uniká i proto, že nechápete fyzikákní rozměry veličin. Zjevně nemáte ani příliš ponětí o infinitizimálním počtu. Některé z veličin jsou totiž spojeny vztahem derivace a integrálu (třeba vzdálenost a rychlost). U mechanických převodů ale vystačíte obvykle jen se vztahy, které znali už před tisíciletími staří Řekové akteré se dodnes učí na základních a středních školách.

0/0
11.9.2021 22:32
Foto

J85a43n 76T96o11m66á44š60e36k 3356160961479

ad "360°=pi/3 rad" - si text projdu - asi se jedná o překlep

jinak dále s derivacemi a integrály asi budete mít kus pravdy - je fakt, že v rámci jakéhosi zjednodušení - či urychlení jsem integrální počty vynechal

0/0
12.9.2021 7:21
Foto

J49a91n 81V30l32k 6403925448731

Jen návrh - vysvětlení by mělo sledovat logickou linii :

nejdříve popsat geometrii, matematicky definovat prostor, pokračovat přes kinematiku, kde do prostoru matematicky vyjádřím hlavně rychlost a zrychlení. Nakonec přejdu na dynamiku, kde musí být započítány hmotnosti těles.

0/0
11.9.2021 8:23
Foto

J69a80n 49T89o90m44á40š54e11k 3766520441639

tak díky za poznámku a rozčlenění - ale ono to nákresu tak do určité míry je - v horní části jsou obloukové míry a ve spodní například rychlost - jen malá poznámka na okraj - on je jistý problém že některé veličiny pod stejným názvem - jako například moment otáčení - mají třeba trochu jiný význam ve statice a jiný v kinematice - nicméně díky poznámku a podnět jak strukturovat příspěvek

0/0
11.9.2021 21:36
Foto

S32t69a23n65i40s83l96a30v 84J26e19l13e16n 8472745776

Máte neobyčejný dar zamotat i poměrně jednoduché věci do naprosté nesrozumitelnosti. V obrázku i textu navíc máte hromadu chyb.

+4/0
10.9.2021 21:10
Foto

J36a46n 28T88o21m72á95š57e21k 3746980291809

tak do určité míry máte pravdu, že by text šel napsat jinak, přeformulovat

0/0
11.9.2021 0:05
Foto

P34a38v53e12l 84V69é21b16r 5669982192461

On by i Komunistický manifest šel napsal jinak, přeformulovat, ale tím by se z něj skvost ani tak nestal.

Vy prostě píšete o věcech, kterým ani za mák nerozumíte a o kterých sem tam něco narychlo pochytíte (spíš bych to nazval "pár bez ladu a skladu opsaných frází").

Pokud chce někdo poučovat druhé o odborných věcech, tak musí bezpodmínečně dané problematice aspoň trochu (raději však více) rozumět, jinak vznikne dadaistické dílo (najděte si něco o dadaismu a pochopíte ... možná)

+3/0
11.9.2021 7:55
Foto

V53o84k63o39u85n 84V96l64a76d73i40m34i54r 8522588739658

Na jednu si vzpominam. Byla to putna a uhliri ji vselijak seslapavali, aby vysetrili necoohli na prodej jinym.;-D

+1/0
10.9.2021 20:30

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz