Pondělí 24. ledna 2022, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 24. ledna 2022 Milena

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J15a52n 77V28l19k 6243185928861

jen pro doplnění : na rozjezd vozidla není průběh momentu spalovacího motoru zrovna ideální. V mnoha vozidlech se začala používat hydrodynamická spojka a často i hydrodynamický měnič krouticího momentu.

Přenos momentu mezi pumpou a turbínou je pomocí kapaliny přes pasivní lopatkové kolo a díky tomu můžeme krouticí moment zvednout např. na trojnásobek. Uplatnění je u dieselových lokomotiv, stavebních strojů a pod. Tak lze docílit, že s motorem menšího výkonu roztáhneme obrovsky hmotnou soupravu, energii na rozjezd musíme dodat pomocí měniče krout. momentu a následně jen využíváme výkon motoru pro rozjetou soupravu při krytí běžných ztrát pojezdu.

+1/0
4.9.2021 19:49
Foto

J78a60n 97T96o59m10á49š24e66k 3926870621779

tak díky za upřesnění - řekl bych, že je to doplnění se značnou informační hodnotou, už přesně nevím proč - informace jsem čerpal s více zdrojů - ale přišlo mi názornější "rychlost 1" a "rychlost 2" nějak konkrétněji pojmenovat - možná proto aby se nezaměňoval úhel potočení hřídele psí při výpočtu momentu otáčení a úhel psí při výpočtu výkonu

0/0
5.9.2021 7:24
Foto

P29a91v65e26l 78D63v55o43ř76á64k 5179105614580

Totéž dokáže i rychlostní skříň.

+1/0
5.9.2021 11:35
Foto

J82a57n 90V41l82k 6393545648491

Rychlostní skříň, předpokládám převodová skříň s ozubenými koly. Popisuji řešení u trakčních vozidel, buldozerů, tanků,tahačů, atp. Vždy musí být za motorem hydrodynamický měnič krouticího momentu a k tomu se s oblibou připojuje převodovka s řazením pod zatížením. Klasické řešení dle vzoru Zetor A25 dnes naprosto nevyhovuje. Vše je o tom přenášet vhodně kroutící moment na kola ve všech režimech provozu.

+1/0
5.9.2021 13:41
Foto

S21t69a53n39i66s27l61a83v 69J45e37l32e85n 8612925446

Vždycky nemusí.

U motorových vozů bývala často mechanická spojka. Ta byla i u mnoha tanků.

Rozšířenější je u trakčních vozidel elektrický přenos výkonu, který se vyznačuje ještě lepší trakční charakteristikou než hydraulický, nepotřebuje převodovku a má proti čistě hydrodynamickému řešení obvykle menší ztráty. Prosazuje se i u pracovních strojů (velké nákladní vozy, velké buldozery).

+1/0
5.9.2021 17:55
Foto

L54u46m53í11r 94V90i95t97h50a 2657657746612

Hydrodynamická spojka se začala používat u automatických převodovek, aby se nemuselo při stání vozidla s běžícím motorem stát na spojce. Hydrodynamická převodovka umožňuje pomocí regulace množství oleje ve spojkové skříni rozpojit přenos točivého momentu a zase ho sepnout.

Co se týče násobiče točivého momentu, standardně se používá mechanický, ve formě dvoustupňové planetové převodovky. Je konstrukčně jednoduchý, spolehlivý a přenáší mnohem větší točivý moment při daleko menších ztrátách. Pomocí něj je možné měnit točivý moment bez přerušení přenosu (typicky "zajíček x želvička" u Zetoru Crystal). Hydrodynamický násobič točivého momentu se používá opět spíše v kombinaci s automatickou převodovkou.

+1/0
6.9.2021 12:58
Foto

A15n32t32o63n52í53n 55K35o33u87n25o24v80s47k64ý 9348360968948

Obojí.

S tím, že výkon není přímo měřitelný, je vždy vypočtený.

Výkon je zákazníky ochotně přijímaný vedlejší produkt točivého momentu.

A podstatný je průběh, nikoliv maxima.

Dva motory mohou mít shodný maximální točivý moment i výkon, ale díky rozdílnému průběhu bude jeden z nich příjemně jetelný v širokém rozsahu otáček a druhý bude dole v prostředku použitelných otáček takový dietní.

0/0
4.9.2021 16:46
Foto

V97o95k38o91u11n 63V53l30a72d54i87m11i60r 8862328649228

Tom jste mne teda Antonine Kounovsky hodne prekvapil. Vy asi nebudete moc technikou polibeny. Vzorec V x A = W vam asi nic nerika.

0/0
4.9.2021 19:33
Foto

Z14d68e42n17ě46k 19J30i58r37o85u24š52e41k 5731245681700

A co to společného s průběhem kroutícího momentu? Políbenče.

0/0
4.9.2021 20:18
Foto

V76o64k76o40u31n 10V97l33a82d79i44m86i63r 8372578829518

Ze jste vubec nepochopil o cem je rec. Antonin Kounovsky napise jeden nesmysl, a vy pripojite hned dalsi.

Vazeni mzdovi ucetni, piste prosim do temat o vyplaceni mezd, ale nemotejte se prosim do tech technickych.

0/0
4.9.2021 22:13
Foto

A29n67t63o86n60í86n 17K43o72u77n39o76v41s80k73ý 9418890208668

Nesmyslnými nařčeními jste zatím hýřil jen vy.

Až pochopíte vzorec P=Mk.n.Pi/30

a pro toho, kdo chce mít výsledek v kW, ještě děleno 1000, budete na nejlepší cestě moci něco rozumného k tématu dodat.

0/0
5.9.2021 1:51
Foto

V86o81k81o67u44n 83V63l39a84d70i72m58i65r 8692888539568

A co otacky pane Tomasku?

Abyste tu mel aspon jeden diskusni prispevek.

+1/0
4.9.2021 13:48
Foto

J14a82n 25T77o68m96á57š32e68k 3556500971709

tak dík za poznámku - na otáčky jsem se příliš nezaměřoval - ale řekl bych že otáčky motoru (ve válci motoru) poměrně úzce souvisí s "úhlovou rychlostí" - neboli "omega 1" je úhlová rychlost při rozjezdu - ze které by se měly dát odvodit příslušné otáčky - stejně z tak z úhlové rychlosti "omega 2" - kdy motor optimálně zabírá a má maximální "moment otáčení" - vlastním zdrojem pohybu vozidla je pak už standartní rychlost "vé" (nikoli úhlová) - kde se zohledňují již míry převodu (průměr r) - a to buď rychlost rotačního pohybu nápravy s kolem - nebo už zcela standartní lineární rychlost celého vozidla (takové malé shrnutí příspěvku)

0/0
4.9.2021 14:38
Foto

S54t73a27n90i94s69l47a98v 29J13e95l56e32n 8712105296

Přitom právě přes otáčky máte svázaný točivý moment a výkon:

Výkon = točivý moment * otáčky * 2 * Pí

"úzká souvislost" mezi otáčkami a úhlovou rychlostí je velmi prostá: úhlová rychchlost odpovídající skutečné rychlosti na obvodu kola o poloměru 1 metr. Proto je také

omega = otáčky * 2 * Pí (například při 1 otáčce za sekundu musí bod na obvodu kola o r=1m urazit 6,3 metru, úhlová rychlost je tedy 6,3 s<sup>-1</sup>)

+2/0
4.9.2021 15:11
Foto

J73a16n 52T37o27m37á17š93e87k 3286840341459

tak dík za pozornost - bych chtěl příspěvek doplnit ještě dalšími ilustracemi - kvůli názornosti - takže další upřesňující jsou vítany - zejména mě zajímají vzájemné převody různých veličin - a třeba zrovna převod moment - výkon mi chyběl

0/0
4.9.2021 16:07

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz