Děkujeme za pochopení.
S71t50a83n76i39s91l51a44v 33J62e61l33e69n
Ještě aby bylo jasno, jak to s tou silou je, uvedu příklad:
Představme si bicykl s pedály délky 20 cm, ozubeným talířem o poloměru10cm, zadním kolečkem o poloměru 5 cm a kolem o poloměru 40 cm.
Délky jsou jen ilustrativní, kolo jsem si neměřil, takže nemusí být reálné. Klidně nahraďte skutečnými rozměry.
...
Pokud cyklista sešlápne pedál silou 1000 Newtonů (to je metrákový cyklista plnou svou vahou) tak na obvodu ozubenho talíře i na řetězu vznikna síla 1000*20/10=2000 Newtonů. Tato síla se řetězem přenese na obvod zadního ozubeného kola.
Poznámka: Síla na obvodu obou kol je sice stejná, ale díky jinému poloměru se změnil moment síly (který v blogu vůbec není zmíněn a zkuste si jej jako cvičení spočíst pro obě ozubená kola).
Na zadním kole se projeví princip páky (či kola na hřídeli).
Na plášť proto bude přenesena síla 2000 *5/40=250 N.
J12a28n 22T63o68m42á94š66e61k
tak díky za další poznámku - ten moment síly bych si také rád vyjasnil
S64t96a56n96i41s90l91a78v 36J34e65l89e66n
Převod mezi ozubeným kolem a obvodem hnacího kola u motocyklu i bicyklu máte popsaný opačně. Oba jsou do rychla, nikoliv do síly. Je to princip kola na hřídeli či páky, nikoliv princip převodu mezi ozubenými koly.
Co se týče elektrické části blogu: tam stačí počítat s tím, že vypínač má limitně vysokou, ale stále ještě konečnou rezistanci. Pak se Vám tam najednou objeví i limitně malý proud a pomocí Ohmova a Kirchhoffových zákonů můžete zjišťovat chartkterisiky obvodu.
J91a67n 16T77o10m68á86š57e37k
tak díky za poznámku
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x