Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou

Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru 

Mechanika  DPM 2  - elektrotechnika  MFE 5 - výkon  jako moment třetího stupně a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou na krátko

obsah 

rozcestník rozvody a výroba

úvaha o výkonu, řídící neznámá "y"  a výkonná neznámá "x", rozdíl mezi x a y v rovnici a mezi osou X a y v kartézských souřadnicích   

rozcestník elektro a mechanika

část jedna m - rozdělení momentů v mechanice, spektrum veličin v mechanice

část dva m - čas, frekvence a rychlost (původní příspěvek) 

část tři m  - momenty ve statice - momenty v dynamice - provozu a výkonu

část čtyři  m - výkon jako moment druhého stupně 

a hlavní námět příspěvku

část pět e/m  (elektro) - výkon v elektrotechnice a  třífázový asynchronní elektromotor a kruhový diagram (první pokračování části 2  tedy v bádání nad časem ve frekvenci a periodě)

rozcestník rozvody v průmyslu, rozcestník "střídavý motor"

nákladní vozidla s hybridním pohonem (v přípravě)

rozcestník na téma elektromotory

AC motor Mechanika  DPM 2  - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou (tento příspěvek)

rozcestník DC motor

Industriální Kroměříž - Malá vodní elektrárna Strž firmy Křižík a Simonova továrna - Blog iDNES.cz (v rámci příspěvku též pojednána tzv. válka rozvodů - Edison / Tesla / Křižík)

Co se děje kolem elektřiny 5/ na rádiových vlnách 6 - AC/DC napětí, frekvence, amplituda - Blog iDNES.cz v příspěvku rovněž zmíněn rozdíl AC/DC - i u motorů

CEE 16 - DC rozvody, stejnosměrný motor a magnet / Brémy a Východní Frísko 1999 - Blog iDNES.cz

lineární elektromotor Horské a lanové dráhy v Čechách a blízkém zahraničí - Blog iDNES.cz zde v části zaměřené na nekonvenční dráhy

DC a AC motor a rozvody

rozcestník AC motor

AC motor Mechanika  DPM 2  - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou  (tento příspěvek, současně příspěvek na téma výkon v mechanice i elektrotechnice )

Hvězda - trojúhelník (Co se děje kolem elektřiny 5, Cesty elektrické energie 11) - Blog iDNES.cz

Hvězda - trojúhelník 2 (Co se děje kolem elektřiny 7, Cesty elektrické energie 12) - Blog iDNES.cz

AC nebo DC motor? tzv. válka rozvodů Industriální Kroměříž - Malá vodní elektrárna Strž firmy Křižík a Simonova továrna - Blog iDNES.cz

 

rozcestník na téma rozvody a výroba

Cesty elektrické energie 1 - přenosová a distribuční soustava energie - Blog iDNES.cz

Cesty elektrické energie 11 - rozvody a jištění v průmyslu - Blog iDNES.cz členění rozvodů především z prostorového hlediska

Tento příspěvek by měl přinést především porovnání obdobných veličin v mechanice a elektrotechnice, především veličiny výkon

jako jsou například

mechanický výkon - elektrotechnický výkon

rychlost v mechanice - napětí v elektrotechnice

a tak dále...

 

odkaz na hlavní rozcestník na téma elektrotechnika Co se děje kolem elektřiny... AC, DC proud - rozcestník na téma elektrotechnika - Blog iDNES.cz

dalším příspěvkem - kde se porovnávají obdobné veličiny v různých oborech je příspěvek Co se děje kolem elektřiny 5/ na rádiových vlnách 6 - AC/DC napětí, frekvence, amplituda - Blog iDNES.cz který přináší především informace o veličinách vyskytujících se u rozhlasového vysílání - nicméně obdobné veličiny se rovněž vyskytují v mechanice

 

Úvaha o výkonu, řídící neznámá "y"  a výkonná neznámá "x", rozdíl mezi x a y v rovnici a mezi osou X a y v kartézských souřadnicích   

úvaha na téma grafy

x a y v rovnici a grafu kartézských souřadnic není totéž

řídící neznámá "y"  a výkonná neznámá "x", tedy x a y jak se zapisuje v rovnici
a osy X a Y v  kartézských souřadnicích   není zdaleka totéž  - vlastně se jedná o dvě zcela odlišné záležitosti

neznámé z rovnice - a to jednak řídící (vnější souhrnná) neznámá "Y" a to jednak výkonné neznámé na opačné straně rovnice, případně i další neznámá z - se v grafu - neboli kartézských souřadnicích ve všech případech zobrazují na ose "Y" - či přesněji promítají se pod různými úhly - neboť jejich reálný průběh je někde v meziprostoru mezi osami y a x 

jednotlivé sledované veličiny - tedy neznámé y, x, případně z jako funkce v prostoru xy mají různou strmost - přičemž nejméně pozvolná je výsledná (řídící či vnější) funkce "Y" - což je c elektrotechnice zpravidla napětí U, v mechanice zase síla F - vnitřní neznámé z rovnice - tedy neznámé "X" mají zpravidla strmější průběh - v elektrotechnice se zpravidla jedná o proud nebo výkon - v mechanice zase moment otáčení (neboli síly) a výkon 

x a y v rovnici a grafu

 

co je to výkon jako veličina vlastně?

výkon je vlastně dvousložková veličina

výkon se dá zjistit vícerým způsobem - třeba podle definice práce krát čas

 

ovšem výkon lze také zjistit přímo ze zdroje pohybu, a zdroje pohybu jsou obvykle dva

výkon odpovídá násobku mezi vyjádřením rotace a násobkem pro veličinu tlak

nebo přesněji - takovými párovými veličinami které definují výkon rychlost a síla

nebo ještě přesněji by se dal základní vzorec pro výkon definovat jako

výkon je rychlost krát moment síly

alternativou v elektrotechnice by byl zase vztah

výkon je napětí krát proud

Ohmův zákon i integrovaném tvaru a v základní tvaru

Když se řekne elektřina - co se vlastně vyrábí?

Napětí U  je na prvním místěElektrická energie E,elektrický výkon P  a proud I jsou vlastně odvozené veličiny které se dají vyjádřit násobky či odmocninami napětí U+ dalšími neelektrickými veličinami - délka či poloměr nebo průměr, délka jako funkce času - tedy dráha a časoběrný interval.

Z hlediska spotřebitele je pak podstatnou veličinou zase výkon spotřebiče P.

při výrobě elektřiny napětí U je na 1. místě, výkon P je napětí krát proud

Ohmův zákon i integrovaném tvaru a v základní tvaru

 

 

obsah 

rozcestník rozvody a výroba

úvaha o výkonu, řídící neznámá "y"  a výkonná neznámá "x", rozdíl mezi x a y v rovnici a mezi osou X a y v kartézských souřadnicích   

rozcestník elektro a mechanika

část jedna m - rozdělení momentů v mechanice

část dva m - čas, frekvence a rychlost (původní příspěvek) 

část tři m  - momenty ve statice - momenty v dynamice - provozu a výkonu

část čtyři  m - výkon jako moment druhého stupně 

část pět e/m  (elektro) -výkon v elektrotechnice a  třífázový asynchronní elektromotor a kruhový diagram (první pokračování části 2  tedy v bádání nad časem ve frekvenci a periodě)

rozcestník AC motor a rozvody v průmyslu

část šest  m - nákladní vozidla s hybridním pohonem (v přípravě) 

 

odkazy na úvod

rozcestník na téma výkon

 

 

VÝKON ELEKTROTECHNIKA

rozdělovník veličin v elektrotechnice  (hlavních veličin vycházejících z Ohmova zákona)

Ohmův zákon - rozdělovník veliřin

rozdělovník hlavních a odvozených hlavních veličin Ohmova zákona - z prava do leva:; energie ze sítě / vykonaná práce - kwh - kapacita baterie Ah - výkon P Watty - proud I Ampéry - odpor/impedance Ohmy - napětí Volty

VÝKON ELEKTRO

Mechanika DPM 2  - elektrotechnika MFE 5 - výkon - jako moment třetího stupně, kruhový diagram (tento příspěvek)

"malé výkony" u elektrospotřebičů Co se děje kolem elektřiny 12 - Ohmův zákon pro zvídavé 5 - napětí a výkon baterky - Blog iDNES.cz

výkon elektrického obvodu po zprovoznění spotřebiče  Co se děje kolem elektřiny 7 - Ohmův zákon pro zapojený obvod - funkce a integrál - Blog iDNES.cz

Co se děje kolem elektřiny 3 - Zenerova proti nadměrnému odběru, výkon a příkon - Blog iDNES.cz

elektrotechnické jednotky a veličiny Co se děje kolem elektřiny 11 - Ohmův zákon pro zvídavé 4 - watthodiny a ampérhodiny - Blog iDNES.cz

výkon "velké elektrárny" Cesty energie E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HUTE - Blog iDNES.cz

výkonost elektrických vozidel Akumulace elektrické energie 1 - autobaterie a elektromobil - Blog iDNES.cz

rozvody v průmyslu Cesty elektrické energie 11 - rozvody a jištění v průmyslu - Blog iDNES.cz

 

rozcestník osciloskop  - a měřící přístroje pro výkon, proud a napětí

"osciloskop 1" Co se děje kolem elektřiny 8 - Ohmův zákon pro nezapojený obvod - jak vzniká napětí - Blog iDNES.cz

"osciloskop 2"  Co se děje kolem elektřiny 7 - Ohmův zákon (2) a tři verze pro zapojený obvod, osciloskop - Blog iDNES.cz

"osciloskop  prakticky 4" Co se děje kolem elektřiny 4 - osciloskop - Blog iDNES.cz

"osciloskop a wattmetr 5" Co se děje kolem elektřiny 12 - Ohmův zákon pro zvídavé 5 - napětí a výkon baterky - Blog iDNES.cz

 

MECHANIKA I ELEKTRO

Porovnávání alternativ výpočtů  (mechanika DPMW) 

Co se děje kolem elektřiny 11 - Ohmův zákon pro zvídavé 4 - watthodiny a ampérhodiny - Blog iDNES.cz  (výkon z práce) 

Mechanika DPM výkon okamžitý z frekvence, nebo statistický z práce - nákladní vozy - Blog iDNES.cz

Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz (porovnávání výpočtu rychlosti statistického výpočtu rychlosti dráha lomeno čas a výpočtu rychlosti přepočtem z frekvence) 

 

Výkon a matematika (mechanika A - DPMA) 

výkon a příkon Co se děje kolem elektřiny 3 - něco dalšího o diodách - Blog iDNES.cz

Nádraží a vlak - rychlost a zrychlení - mechanika integrálních a diferenciálních počtů - Blog iDNES.cz

výkon elektrického obvodu po zprovoznění spotřebiče  Co se děje kolem elektřiny 7 - Ohmův zákon pro zapojený obvod - funkce a integrál - Blog iDNES.cz

 

VÝKON MECHANIKA

spektrum veličin v mechanice (bez momentu setrvačnosti)

k nákresu níže

Spektrum veličin začíná vlevo dole - což je rozběhový moment setrvačnosti, po rozběhu pohonu se mění na  moment síly moment otáčení (torque), které jsou sice označovány jako ta samá veličina, ale podle bádání zde by moment síly by mohl být něco jako "zrcadlová" veličina k momentu otáčení -moment otáčení by se měl vytvářet z rotace (OMEGAkterou vytváří síla moment síly by se měl vytvářet přepočtem z výkonu což je vlastně síla krát rychlost) - a dále z práce, což je jako výkon vynásobený časem práce, a z práce vydělením dráhy a dalšími přepočty by měl vzniknout moment síly- stejná veličina jako moment otáčení.

rozdělení momentů v dynamice

veličiny na ilustraci níže zprava do leva z prava - tedy v protisměru hodin

úhlová rychlost OMEGA - přenásobená poloměrem kola  na moment otáčení Mt- ten znovu vynásoben úlovou rychlostí OMEGA vychází výkon P - z výkonu po přenásobení dobou provozu by se měla vytvořit práce W , z práce vynásobené dráhou pak síla F - výnásobenímsíly F a poloměru kola by se měl vytvořit rovněžmoment otáčení Mt -- v tomto případě nazývanýmoment síly Mt - v podstatě by ale mělo jít o stejnou veličinu 

 

Mechanika - moment síla a výkon  (mechanika DPM) 

společné přepočty pro veličiny mechaniky pohybu KFD/DPM

přepočty veličin hřídel / obvod - např. úhlová rychlost na ose - obvodová rychlost nebo moment síly - síla Mechanika A3/ KFD 3 rozcestník matematická mechanika a jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz

Mechanika DPM (výkon z rychlosti a momentu otáčení) - dynamika / přepočty sil a momentů (rozjezd - jízda - rychlost a síla - výkon)

"první díl" Mechanika DPM 1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz  pojednáván především moment otáčení neboli síly (moment 1. stupně) a výkon (moment 2. stupně) - přepočet síly na obvodu  a momentu otáčení na ose + výpočet výkonu vnitřní cestou - úhlová rychlost krát moment otáčení  - v části 3 tohoto příspěvku

Mechanika DPM 2  - elektrotechnika MFE 5 - výkon - jako moment třetího stupně, kruhový diagram (tento příspěvek)

Mechanika DPM 2 výkon okamžitý z frekvence, nebo statistický z práce, moment setrvačnosti - nákladní vozy 2 - Blog iDNES.cz

a nákladní vozy 3 (rozjezd sanitky) Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia - Blog iDNES.cz

s výkonem  pak přímo souvisejí převody Převody mechanické (kolo a pastorek) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství - Blog iDNES.cz

 

STROJE PODLE DRUHŮ (užitkové automobily a jejich modifikace)

album stavební stroje Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz (závěr tohoto příspěvku)

album jeřáby Mechanika JB /DPMW přístavní jeřáb - jak se připojit k internetu 4 (přirovnání k přístavu) - Blog iDNES.cz - závěr tohoto příspěvku

rozcestník nákladní a užitkové automobily (včetně sanitek)

nákladní vozy 1 Mechanika A1/KFD - radián, druhy frekvence, rychlá nákladní vozidla a jejich rozjezd 1 - Blog iDNES.cz

nákladní vozy 2 Mechanika DPM 2  - elektrotechnika MFE 5 - výkon - jako moment třetího stupně, kruhový diagram (tento příspěvek)

Mechanika DPM 3 /W výkon okamžitý z frekvence a statistický z práce - nákladní vozy 3 - Blog iDNES.cz

rozdělení příspěvků na téma mechanika

mechanika pohybu - rozdělení tématických okruhů

 

MECHANIKA a MATEMATIKA

 

Mechanika pohybu

Mechanika KFD - linie frekvence - rychlost (linie kinematika - dynamika)

Mechanika DAV - statistická, okamžitá rychlost a zrychlení / rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz  pojednávající hlavně o přepočtech perioda - frekvence - úhlové pootočení - úhlová rychlost a rychlost

dále příspěvek Mechanika A/ KFD 3 rozcestník matematická mechanika a jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz příspěvek srovnává především dva zdroje pohybu - statickou sílu - ze které plyne moment síly (z něhož částečně vyplývá i soustružnický efekt) a kinematickou sílu - ze které zase vyplývá rychlost 

Mechanika DPM - dynamika - přepočty sil a momentů (rozjezd - jízda  výkon)

"dvouapůltý díl" přepočty "osa - obvod / úhlová rychlost - rotační rychlost" Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz

Mechanika DPM výkon okamžitý z frekvence, nebo statistický z práce - nákladní vozy - Blog iDNES.cz

Mechanika DAV (PM)  - dynamika - rychlost a zrychlení

Mechanika DAV - statistická, okamžitá rychlost a zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz  pojednávající hlavně o přepočtech perioda - frekvence - úhlové pootočení - úhlová rychlost a rychlost - zde zrychlení a jeho odvození z frekvence

naopak zrychlení jako "dvousložková veličina" - pohyb rovnoměrný a pohyb zrychlený Vlak a mechanika integrálních a diferenciálních počtů - rozcestník pro mechaniku pohybu - Blog iDNES.cz

Mechanika DAV(PM) - Holešov - vzlet letounu Z 142 a okamžitá a statistická rychlost - Blog iDNES.cz

Letecké měřící přístroje a odpovídající veličiny, letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz příspěvek zase porovnává různé varianty výpočtu výkonu

Mechanika A/ DAV (PM) - zrychlení neboli vzlet - Blog iDNES.cz

Mechanika DHM - mechanika hybnosti a méně obvyklých veličin (dvojitých momentů) 

Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz

(Mechanika JB - mechanika jeřábů a bagrů - více praktická verze mechaniky hybnosti)

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz

Mosty od klenbových po vysuté (statika 2) - soustava staticky (ne, pře) určitá - Blog iDNES.cz album stavebních strojů 

Mechanika JB2 - Cesty elektrické energie 8 (pojistky 3 + mostové jeřáby) - Blog iDNES.cz 

Mechanika JB /DPMW přístavní jeřáb - jak se připojit k internetu 4 (přirovnání k přístavu) - Blog iDNES.cz

Matematická mechanika

Mechanika A  - úhly a míry

Matematická mechanika A/ KFD - Ludolfovo číslo a radián - přepočty různých druhů frekvence - Blog iDNES.cz

se pak zabývá spíše matematickými přepočty - či převody - třeba úhlová frekvence k radiánu, celoúhlová frekvence, otáčky za minutu atd...

Oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány (výkon a točivý moment 4) - Blog iDNES.cz

(Mechanika integrálů a derivací v rámci Mechaniky DPM)

což je i hlavní rozcestník pro mechaniku pohybu  Vlak a mechanika integrálních a diferenciálních počtů - rozcestník pro mechaniku pohybu - Blog iDNES.cz

Statika

Mechanika SK  - statika staveb a konstrukcí

Cesty elektrické energie 10/ stavba 3 - rozvody a stavba - administrativa a výkres - Blog iDNES.cz

Mechanika SM  - statika mostů

odkaz na původní rozcestník "mechanika" - tedy i statika

Nad ohybovými momenty u jednoduchých mostů (statika 1) -rozcestník pro mechaniku - Blog iDNES.cz

 

 

 

 

 

 

obsahem příspěvku je především

elektro, ale i mechanika   ( v závěru příspěvku rovněž třífázový asynchronní indukční motor a kruhový diagram) a odkazy na další příspěvky elektro - zejména elektromotory, dále matematika i mechanika

 

obsah 

rozcestník rozvody a výroba

úvaha o výkonu, řídící neznámá "y"  a výkonná neznámá "x", rozdíl mezi x a y v rovnici a mezi osou X a y v kartézských souřadnicích   

rozcestník elektro a mechanika

část jedna m - rozdělení momentů v mechanice

část dva m - čas, frekvence a rychlost (původní příspěvek) 

část tři m  - momenty ve statice - momenty v dynamice - provozu a výkonu

část čtyři  m - výkon jako moment druhého stupně 

část pět e/m  (elektro) -výkon v elektrotechnice a  třífázový asynchronní elektromotor a kruhový diagram (první pokračování části 2  tedy v bádání nad časem ve frekvenci a periodě)

rozcestník AC motor a rozvody v průmyslu

část šest  m - nákladní vozidla s hybridním pohonem (v přípravě) 

 

 

část jedna  - rozdělení momentů v mechanice
----------------------------------------------------------------

 

otázka může znít - co je to vlastně moment v mechanice? mohlo by se říct moment síly - ale to je možná příliš zúžený pojem - ale proč ne ...

moment síly je vlastně záběr síly - síla, či tíha působící na nějaký předmět - nejnázorněji automobil projíždějí po mostě  by přímo a stoprocentně patrně zabírala jen v místě, když automobil přejíždí právě přes podpěru - pokud síla nezabírá přímo proti sobě - ale záběr se děje s nějakým posunem - vytváří se moment - který lze s jistým zjednodušením označit jako moment síly

 

 

základní rozdělení momentů ve statice

 

momenty v mechanice by bylo možno rozdělit

na momenty zcela bez času - což jsou zejména momenty ve statice - neboli momenty 0tého stupně - důležité zejména u konstrukcí mostů

a pak by následovaly momenty u pohybujících se mechanizmů - které lze rozdělit zda je zde veličina čas zastoupena pouze jednou na momenty 1.stupně - neboli kinematické momenty

jistou zajímavostí je moment setrvačnosti - podobně jako statické momenty zcela bez času - platný zejména pro rozjezd strojů  u strojů v provozů pak platí již moment otáčení - což je standartní moment v kinematice, kde veličina čas figuruje jednou

momenty 2. stupně - výkony - které by bylo možno zařadit jako momenty v dynamice, u kterých veličina čas figuruje dvakrát - a tímto momentem 2, stupně je výkon P

 

spektrum veličin v mechanice (bez momentu setrvačnosti)

k nákresu níže

Spektrum veličin začíná vlevo dole - což je rozběhový moment setrvačnosti, po rozběhu pohonu se mění na  moment síly moment otáčení (torque), které jsou sice označovány jako ta samá veličina, ale podle bádání zde by moment síly by mohl být něco jako "zrcadlová" veličina k momentu otáčení - moment otáčení by se měl vytvářet z rotace (OMEGAkterou vytváří síla moment síly by se měl vytvářet přepočtem z výkonu což je vlastně síla krát rychlost) - a dále z práce, což je jako výkon vynásobený časem práce, a z práce vydělením dráhy a dalšími přepočty by měl vzniknout moment síly- stejná veličina jako moment otáčení.

rozdělení momentů v dynamice

Pokud se počítá výkon, moment otáčení, síla nebo rychlost  - časem se nenásobí, ale dělí - jelikož je obsažen ve frekvenci - tedy jmenovateli zlomku - výchozí hodnota času na ose x jako by byla jedna (což je i interval frekvence)...

Poprvé se frekvencí dělí když se počítá rychlost (úhlová na ose) - i obvodová na obvodu kola - potažmo i moment otáčení (síly) na ose kola.

Jelikož výkon je tlak - přepočítaný na sílu (síla je tlak děleno plochou) - síla přepočítaná na práci vynásobením dráhou - a práce přepočítaná na výkon - vydělením práce časem (de facto frekvencí pohonu) -   tedy výkon je na obvodu v principu jednosložková veličina vycházející z tlaku - výkon se ovšem na obvodu jenom počítá - jeho "sídlem" je osa kola - kde se výkon projevuje (a počítá) jako dvousložková veličina - vycházející z přepočtu  síla x rychlost (ovšem převedena z obvodu na střed kola) a vzorec se tedy modifikuje na veličiny působící na ose - což je  moment síly krát  úhlová rychlost ,  což jsou v principu ty samé samé veličiny - jenom moment otáčení je rovněž úhlová rychlost  navíc vynásobená  poloměrem kola, tedy úhlová rychlost se ve výpočtech vyskytuje  vlastně dvakrát...

 

(- pro úplnost - v grafu není zahrnut moment setrvačnosti - neboť moment setrvačnosti nezahrnuje čas) v grafu tedy zleva  úhlová rychlost OMEGA - přenásobená poloměrem kola  na moment otáčení Mt- ten znovuvynásoben úlovou rychlostí OMEGA vychází výkon P - z výkonu po přenásobení dobou provozu by se měla vytvořit práce W , z práce vynásobené dráhou pak síla F 

zcela obdobný graf vychází i pro elektrotechniku

Ohmův zákon - přehled všech jednotek

 

 

obsah 

rozcestník rozvody a výroba

rozcestník rozvody a výroba

úvaha o výkonu, řídící neznámá "y"  a výkonná neznámá "x", rozdíl mezi x a y v rovnici a mezi osou X a y v kartézských souřadnicích   

rozcestník elektro a mechanika

část jedna m - rozdělení momentů v mechanice

část dva m - čas, frekvence a rychlost (původní příspěvek) 

část tři m  - momenty ve statice - momenty v dynamice - provozu a výkonu

část čtyři  m - výkon jako moment druhého stupně 

část pět e/m  (elektro) -výkon v elektrotechnice a  třífázový asynchronní elektromotor a kruhový diagram (první pokračování části 2  tedy v bádání nad časem ve frekvenci a periodě)

rozcestník AC motor a rozvody v průmyslu

část šest  m - nákladní vozidla s hybridním pohonem (v přípravě) 

část dva  - čas, frekvence a rychlost
-----------------------------------------------------

 

nejnovější poznatky na téma mechanika - kinematika 

zejména rozdíl rychlost - úhlová rychlost - frekvence

Mechanika a elektrotechnika 17 - jak se děje jeví uvnitř a vně - zejména pak frekvence - Blog iDNES.cz

 

malá poznámka k veličině jako takové - ve výpočtech či znázorněních se vlastně lze setkat se dvěmi formami času

1. (časo)sběrný čas (ve směru osy x) - který jak známo jde pouze jedním směrem (zde značen modře)

2. čas provozní - který není směrově omezen, neboť motor, jak rovněž známo, může mít i zpětný chod
- tento provozní čas v podstatě lze pojmout jako totožný s frekvencí - rozsah od 0lové frekvence kdy osa provozního času přiléhá k ose X a stáčí se k ose Y - čímž připomíná sešlápnutí pedálu s plynem od minima po maximum (zde značen fialově)

frekvence - de facto je totéž co provozní čas (přesněji převrácený čas, inverze času)

úhlová frekvence (omega) k radiánu, běžná frekvence (f) k celému úhlu 360 st, i otáčky za minutu je vlastně ta samá veličina - kterou lze vzájemně převést
úhlová rychlost (omega) je vlastně rovněž frekvence - úhlová frekvence s proměnlivým úhlem (při přepočtech je tedy třeba rovněž zohlednit konkrétní velkost úhlu)

frekvence je z hlediska délky bezrozměrná jednotka

rychlost (v) a perioda (T)

rychlost je podíl (či srovnání, poměr)
délkové jednotky s
s provozním časem (tedy frekvencí)
a časem na časosběrné ose x - přesněji intervalu na časosběrné ose

tento interval na časosběrné ose je buď

zanedbatelně malý - v případě rychlosti v

nebo jedna (vteřina či minuta) v případě periody T

v výsledné hodnotě - či jednotce rychlosti (m/s, km/h)
by jednotka času měla figurovat vlastně dvakrát
a to
1. jako jednotka provozního času (což je převrácená frekvence)
2. jako interval času na časosběrné ose (který je ovšem buď zanedbatelně malý, nebo jedna)

s obou důvodů se tedy druhá jednotka času ruší

podle této teorie by m/s - tedy metry za sekundu měly být m/1s - tedy metry za jednu sekundu

 

tedy jako příklad rozbor této fiktivní jednotky

metry (vzdálenost)  lomeno jedna  (jedna vteřina jako časosběrný interval na ose x) krát (počet sekund jako provozní hodnota na výkonnostní ose y)

Obvodová rychlost je ta samá veličina jako výstupní lineární rychlost vozidla - lineární rychlost je vlastně rozvinutá obvodová rychlost. 

konec části dva 

 

obsah 

rozcestník rozvody a výroba

úvaha o výkonu, řídící neznámá "y"  a výkonná neznámá "x", rozdíl mezi x a y v rovnici a mezi osou X a y v kartézských souřadnicích   

rozcestník elektro a mechanika

část jedna m - rozdělení momentů v mechanice

část dva m - čas, frekvence a rychlost (původní příspěvek) 

část tři m  - momenty ve statice - momenty v dynamice - provozu a výkonu

část čtyři  m - výkon jako moment druhého stupně 

část pět e/m  (elektro) -výkon v elektrotechnice a  třífázový asynchronní elektromotor a kruhový diagram (první pokračování části 2  tedy v bádání nad časem ve frekvenci a periodě)

rozcestník AC motor a rozvody v průmyslu

část šest  m - nákladní vozidla s hybridním pohonem (v přípravě) 

 

následuje 

část tři - momenty ve statice - momenty v dynamice - provozu a výkonu
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

základní rozdělení momentů ve statice

část dva - momenty ve statice - momenty v dynamice - provozu a výkonu
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

momenty "0 stupně"-  statické momenty
---------------------------------------------------

zcela bez času (čas se ve "statice měří na desítky let)

ohybový moment - asi nejzákladnější moment ve statice

moment kroucení - ve statice vzniká u přečnívajích konců přes podporu - například u krakorců

kroutící moment rovněž figuruje u kinematických mechanismů - jedná se o součin hmotnosti a ramene (tedy zcela bez veličiny času) - tento kroutící moment je poměrně důležitý při rozjezdu vozu

moment setrvačnosti - ovšem i v mechanice pohybu - dynamice figuruje výkonnostní veličina - moment - zcela bezčasová - a touto veličinou je 

rozjezdový moment -moment setrvačnosti - zkoumá především příspěvek ->

Mechanika DPM/W výkon okamžitý z frekvence, nebo statistický z práce - nákladní vozy - Blog iDNES.cz

zde malá ukázka

a především zkoumán úhel záběru plynu při rozjezdu

MOMENT SETRVAČNOSTI  a úhel PSÍ 1
úhel PSÍ1 - úhel pedálu při záběru plynu když se stroj rozjede je výchozí veličinou pro stanovení 
MOMENTU SETRVAČNOSTI

momenty prvního stupně -provozní momenty v dynamice
--------------------------------------------------------------------------------
(momenty s frekvencí, jednou násobené hodnotou času)

typickým momentem je v tomto případě jemoment síly, u motorů se vlastně jedná základní veličinu - podle které se posuzují provozní vlastnosti motoru - točící moment

pokračování původního příspěvku

momenty druhého stupně - výkon v dynamice
-------------------------------------------------------------
(momenty s rychlostí, podruhé násobené hodnotou času)

typickým "momentem druhého stupně"
je výkon

velikost výkonu by se měla stanovit dvojím způsobem

1/ měřením
2/ přepočtem z momentu otáčení (který zahrnuje i druhé vynásobení hodnotou inverzního času ve frekvenci)
výsledek by měl být totožný

(výkon je vlastně dvousložková veličina kde se započítávají dva zdroje pohybu - rotace (tzv. úhlová - možná přesněji vnitřní rychlost - a tlak - což je vlastně moment otáčení, neboli moment síly) 

úhel záběru plynu - a jeho vliv na výkon a točivý moment

pro zobrazení výkonu a dalších vlastností motoru
je poměrně důležitá veličina 
kterou je úhel ze kterého vychází úhlová rychlost
úhel by bylo například možno nazvat
"úhel záběru plynu"

úhel záběru plynu a jeho vliv na  - moment setrvačnosti a moment točení - zkoumá především příspěvek ->

Mechanika DPM/W výkon okamžitý z frekvence, nebo statistický z práce - nákladní vozy - Blog iDNES.cz

výkon dvojím způsobem

1 výkon jako práce za čas (takzvaný definiční)

1 výkon jako rotace krát tlak (konkrétněji úhlová - neboli vnitřní rychlost krát moment otáčení

 

 

obsah 

rozcestník rozvody a výroba

úvaha o výkonu, řídící neznámá "y"  a výkonná neznámá "x", rozdíl mezi x a y v rovnici a mezi osou X a y v kartézských souřadnicích   

rozcestník elektro a mechanika

část jedna m - rozdělení momentů v mechanice

část dva m - čas, frekvence a rychlost (původní příspěvek) 

část tři m  - momenty ve statice - momenty v dynamice - provozu a výkonu

část čtyři  m - výkon jako moment druhého stupně 

část pět e/m  (elektro) -výkon v elektrotechnice a  třífázový asynchronní elektromotor a kruhový diagram (první pokračování části 2  tedy v bádání nad časem ve frekvenci a periodě)

rozcestník AC motor a rozvody v průmyslu

část šest  m - nákladní vozidla s hybridním pohonem (v přípravě) 

 

část čtyři   - výkon jako moment 2. stupně
------------------------------------------------------------

pokračování úvah z úvodu příspěvku

veličina výkon - kromě obecně známým vyjádřením - tedy práce dělená časem - lze vyjádřit vícerým způsobem

(dlužno podotknout - definiční vzorec pro výkon - tedy práce lomeno čas spíš podává souhrnnou statistickou informaci o výkonu - už třebas proto, že práce může probíhat s různou intenzitou, s přestávkami - a takto vypočítaný výkon zahrnuje i prodlevy)

z vícerých vzorců pro výkon je vcelku zajímavý příspěvek na španělské Wikipedii - kde je výkon definován jako síla krát obvodová rychlost (pokud se zjišťuje výkon z obvodu kola vozu) nebo úhlová rychlost krát moment síly (pokud se výkon zjišťuje na ose kola)

co je to výkon

- zde rovněž možno zmínit - že obě výstupní  či výsledné veličiny - zde zkoumaného pohybujícího se vozidla - mají maximum přesně naopak - rotační či obvodová rychlost narůst s téměř nulové velikosti na ose na maximum na obvodu 

a moment síly (či moment otáčení) má maximum uvnitř kola - a směrem vně slábne

a zde (na obrázku dole)  určitá kuriozita - ilustrace pro moment síly, ale vzorec pro výkon

výkon je "dvousložková veličina" - vlastně se jedná o násobek úhlové (neboli vnitřní) rychlosti a momentu síly (nebo ještě obecněji - rychlosti a tlaku)

moment druhé stupně - výkon

a zde (na obrázku výše) určitá kuriozita - ilustrace pro moment síly, ale vzorec pro výkon

 

obsah 

rozcestník rozvody a výroba

úvaha o výkonu, řídící neznámá "y"  a výkonná neznámá "x", rozdíl mezi x a y v rovnici a mezi osou X a y v kartézských souřadnicích   

rozcestník elektro a mechanika

část jedna m - rozdělení momentů v mechanice

část dva m - čas, frekvence a rychlost (původní příspěvek) 

část tři m  - momenty ve statice - momenty v dynamice - provozu a výkonu

část čtyři  m - výkon jako moment druhého stupně 

část pět e/m  (elektro) -výkon v elektrotechnice a  třífázový asynchronní elektromotor a kruhový diagram (první pokračování části 2  tedy v bádání nad časem ve frekvenci a periodě)

rozcestník AC motor a rozvody v průmyslu

část šest  m - nákladní vozidla s hybridním pohonem (v přípravě) 

odkazy na úvod

 

část pět  - výkon v elektrotechnice a třífázový asynchronní elektromotor s kotvou na krátko a kruhový diagram (+ pokračování v bádání nad časem ve frekvenci a periodě, tedy části dva)
--------------------------------------------------------------------

 

ve výchozí ilustraci (malý světlý diagram uvnitř)

čas zakreslen poněkud neobvykle na  ose y (tedy ose okamžitých hodnot)

z výše uvedeného bádání by tedy mělo vyplývat že se jedná nikoli o čas jako časosběrnou veličinu, ale o čas jako provozní veličinu (což je v podstatě převrácená frekvence - a vzhledem k tomu, že je tento "provozní čas" orientován po ose y - jedná se maximální frekvenci - zjišťovaná veličina je tedy srovnávána s maximálními otáčkami motoru)

dokreslená část na žlutém podkladu je pokus pootočit osy tak - aby byl čas na časosběrné ose y - což je vlastně již nadbytečné - jelikož z výše uvedeného vyplývá, že se jedná o provozní hodnotu času, tedy vlastně formu frekvence

 

kruhový diagram indukčního třífázového motoru

 

z

kde se zkoumaná veličina zapisuje v rovnici - a kde se zobrazuje a načítá v grafu

 

zápis rovnice X = Y na ntou

v případě elektřiny  U = P na ntou (zjednodušená rovnice pro napětí v síti)

v exponenciálním tvaru U na druhou = P na ntou (je li zkoumán výkon elektrárny)

zpravidla není totožný se zobrazením v kartézských souřadnicích (tedy grafu xy, případně xyz)

v kartézských souřadnicích se průbeh funkce  X zobrazuje v kolem meziosy xy

ale čte na ose y

 

zatímco zjišťovaná veličina  Y se zobrazuje poblíž osy (nebo přímo na této ose), kde se rovněž čte její hodnota

KRUHOVÝ DIAGRAM

kruhový diagram indukčního motoru - dva odlišné případy znázornění elektrofyzikálních veličin
ve výchozí předloze je napětí "U" poněkud neobvykle znázorněno nahoře - tedy na ose "y" a proud "I" na ose "X"

současně je původním předloha doplněna převodem proudu na osu y jakožto výkonné veličiny - a napětí na osu x jakožto stavové veličiny

kruhový diagram indukčního třífázového motoru

kruhový diagram  pro AC motor - na rozdíl od běžného kartézského grafu XY jako by zkoumal "zkoumanou" veličinu nikoliv s časem - ale s napětím

pokud by se zkoumané veličiny zapsaly do rovnice, pak by vyšlo

něco jako Y =  X na ntou

případněI =P na ntou

 

malá odbočka k průběhu "vnitřních veličin v elektrotechnice" 

perioda T

z dřívějšího příspěvku (s tím, že průběh periody je zakreslen přesně naopak - tedy červeně orámované elipsy - by měly byt na začátku časosběrné osy a postupně se zmenšovat)

tedy na výkonnostní ose y by měla být

doba otáčky (při referenční intervalu frekvence - což je jedna vteřina) - tedy čas jako provozní veličina (inverze frekvence) - a podle této veličiny by se měla měnit výška elipsy periody

na časosběrné ose x 

interval frekvence - tedy jedna vteřina

a co se týče standartní rychlosti "v"

v toto případě by se měla zobrazovat jenom hodnota provozního času na ose y

neboť interval na časosběrné ose x je zanedbatelně malý, teoreticky by měl odpovídat frekvenci snímače

což je trochu zasvědceným z časů chemické fotografie - například kinofilmové 

ze dvou hodnot, které se nastavují

tedy clona - čas

právě hodnota čas - tedy interval na časosběrné ose

 

možná z trochou  nadsázky ba zacloněný objektiv o okamžiku snímku šel připodobnit k periodě..., ale to je již poněkud volné přirovnání

novelizace 04. 02. 22

již překreslený graf z frekvencí, periodou a amplitudo 

Frekvence = počet otáček za minutu, ve frekvenci se srovnávají dvě veličiny - jednak pomyslný zdroj pohybu - "potenciál" - tedy u elektrické varianty frekvence napětí - a pak čas, který má ovšem ve frekvenci jednotkovou hodnotu - tedy číslici jedna - která jak známo vlastní hodnotu nenásobí ani nedělí - z kinematického hlediska se tedy frekvence jeví jako rovnoměrně přímočarý pohyb

Perioda = "doba otáčky za minutu" - tedy doba otáčky a převrácená frekvence -což je jedna vteřina, jde vlastně o doplňkovou veličinu k frekvenci - která podává informaci o době trvání jedné otáčky ,

perioda vlastně zahrnuje dvě hodnoty času

dobu otáčky na ose y (doba jedné otáčky - tedy výkonnostní čas periody - nebo také perioda v užším smyslu)

a

-časosběrný interval na ose x (jedna vteřina - což je vlastně jednotkový čas frekvence)
 

 

měřící letecké přístroje a zkoumané veličiny na diagramu XY

perioda má tedy tvar elipsy jejíž rozměr na ose x je dán dobou otáčky a rozměr na osy x je jedna vteřina - interval frekvence

 

v příspěvku výše byl zmíněn tzv.kruhový (či kružnicový) diagram  pro GRAFICKÉ  zjišťování reálného výkonu či odběru proudu u třífázového asynchronního elektromotoru -> čímž bylo nastíněno jako téma elektrotechnika

 

jak se  se liší od kruhový diagram od  běžného grafu XY

 

třeba pootočením os než je obvyklé - tedy hodnoty výkonů na ose y - a statistické hodnoty na ose x

budiž tedy znovu připomenuta koncepce běžného grafu (se zaměřením na hodnoty leteckých měřících přístrojů)

měřící letecké přístroje a zkoumané veličiny na diagramu XY

z tohoto důvodu zde opět připomenut diagram XY kde jsou jednotlivým osám přičleněny různé fyzikální veličiny - lišící se především intervalem času - ke kterému jsou tyto veličiny snímány

osa Y výkonová osa - čas t - mikrointerval snímače

mezi osa XY provozní osa - perioda T - jedna sekunda

(a ještě při pokusu u úplnou přesnost - ještě jedna meziosa - meziosa XXY rozjezdová osa - kde se mění moment setrvačnosti na moment otáčení - čas dle intervalu od startu do rozjezdu)

osa x statistická osa - celkový čas, doba letu, doba jízdy ... případně zdolaná vzdálenost

 

z hlediska uživatele jsou důležité výkonové veličiny na ose y

obvykle nejvíc sledovaná rychlost

 

z provozních veličin na ose XY pak zejména otáčky motoru

(přísně pojato - otáčkoměr vlastně neměří frekvenci - ale obvodovou rychlost - frekvence je ostatně - jako další provozní veličiny - třeba moment otáčení poměrně nenázorná veličina - protože frekvence je stejná bez ohledu na poloměr - kdežto obvodová rychlost se s poloměrem mění)

 

nu a z veličin na ose X - tedy statistických veličin je nejsledovanější především výška na výškoměru

PRAVDĚPODOBNĚ DŮVODEM POOTOČENÍ KRUHOVÉHO DIAGRAMU VŮČI BĚŽNÉMU GRAFU BUDE DŮVOD VÝPOČTŮ a to GRAFICKÉ ODEČTY u kruhového diagramu a BĚŽNÉ VÝPOČTY  u standartního grafu XY

TOLIK TEDY MENŠÍ POODBOČENÍ K RŮZNÝM ZOBRAZENÍM DIAGRAMŮ A NYNÍ ZPĚT VLASTNÍ PŘÍSPĚVEK - který by měl pokračovat tématem KRUHOVÝ DIAGRAM

 

pokud by měl diagram výše jiný popis - kdy by jako nulová byla brána mezosa XY s frekvencí jako provozní bezčasovou hodnotou - na ose x by bylo možno odečítat velikost periody (tedy čas jedné otáčky motoru)

tedy opět 

elektrický

část pět (pokračování v elektrotechnice) - třífázový asynchronní elektromotor a kruhový diagram 

Kruhový (či kružnicový) diagram by měl mít  účel  
odečet reálného výkonu a reálnou spotřebu proudu 
při určitém jmenovitém skluzu 
- a to grafickou metodou -
tedy v podstatě za pomocí kružítka a pravítka.

Přičemž dost podstatným jevem -
typickým právě pro zkoumaný stroj 
tedy třífázový asynchronní motor 
je oproti magnetickému poli statoru 
určité zpoždění - neboli SKLUZ.

právě například velikostí SKLUZU 
se od sebe  různé motory můžou odlišovat.

 

Kružnicový (kruhový) diagram asynchronního stroje 
je vlastně zobrazením polohy koncového vektoru proudu 
do komplexní roviny při různé velikosti skluzu stroje. 

kruhový diagram indukčního motoru

 

kruhový diagram indukčního třífázového motoru

kruhový nebo ktružnicový diagram třífázového asynchronního motoru?

kruhový diagram elektromotoru

jak se konstruuje kruhový diagram

na základě poznámek 

Napětí na svorkách motoru je pro kreslení toho diagramu považováno za neměnné (tedy až na to, že se jedná o střídavé napětí). I frekvence střídavého proudu je tam stálá. Myslím si, že vůbec nechápete, co a v jakém měřítku v tom diagramu je. On totiž vůbec neodpovídá běžnému pojetí vztahu veličin, jak si jej nejslíš představujete.

 

také v elektrotechnice se lze počítat výkon dvojím způsobem

výkon dvojím způsobem

1 výkon jako práce za čas (takzvaný definiční)

1 výkon jako rotace krát tlak (konkrétněji úhlová - neboli vnitřní rychlost krát moment otáčení

 

 

obsah 

rozcestník rozvody a výroba

úvaha o výkonu, řídící neznámá "y"  a výkonná neznámá "x", rozdíl mezi x a y v rovnici a mezi osou X a y v kartézských souřadnicích   

rozcestník elektro a mechanika

část jedna m - rozdělení momentů v mechanice

část dva m - čas, frekvence a rychlost (původní příspěvek) 

část tři m  - momenty ve statice - momenty v dynamice - provozu a výkonu

část čtyři  m - výkon jako moment druhého stupně 

část pět e/m  (elektro) -výkon v elektrotechnice a  třífázový asynchronní elektromotor a kruhový diagram (první pokračování části 2  tedy v bádání nad časem ve frekvenci a periodě)

rozcestník AC motor a rozvody v průmyslu

část šest  m - nákladní vozidla s hybridním pohonem (v přípravě) 

 

 

 

rozcestník AC motor

Hvězda - trojúhelník (Co se děje kolem elektřiny 5, Cesty elektrické energie 11) - Blog iDNES.cz

Hvězda - trojúhelník 2 (Co se děje kolem elektřiny 7, Cesty elektrické energie 12) - Blog iDNES.cz

Mechanika  DPM 2  - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou  (tento příspěvek)

AC nebo DC motor? tzv. válka rozvodů Industriální Kroměříž - Malá vodní elektrárna Strž firmy Křižík a Simonova továrna - Blog iDNES.cz

rozcestník rozvody v průmyslu

Cesty elektrické energie 10/ stavba 3 - rozvody a stavba - administrativa a výkres - Blog iDNES.cz

Cesty elektrické energie 11 - rozvody a jištění v průmyslu - Blog iDNES.cz

Autor: Jan Tomášek | neděle 5.12.2021 8:49 | karma článku: 5,50 | přečteno: 578x
  • Další články autora

Jan Tomášek

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů

Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje

13.1.2023 v 5:39 | Karma: 5,08 | Přečteno: 325x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Kamna na piliny - "piliňák"

Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.

10.12.2022 v 11:03 | Karma: 5,05 | Přečteno: 502x | Diskuse| Hobby

Jan Tomášek

Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy

Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.

28.8.2022 v 5:43 | Karma: 6,96 | Přečteno: 931x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most

Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.

24.8.2022 v 21:48 | Karma: 0 | Přečteno: 552x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola

Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.

20.7.2022 v 16:09 | Karma: 5,75 | Přečteno: 792x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky

základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost

22.6.2022 v 10:12 | Karma: 5,19 | Přečteno: 638x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I

Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.

25.5.2022 v 15:47 | Karma: 10,67 | Přečteno: 478x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská

Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.

17.4.2022 v 20:29 | Karma: 10,11 | Přečteno: 647x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody

V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .

7.3.2022 v 4:36 | Karma: 8,31 | Přečteno: 538x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematické úvahy u sázení brambor

některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování

1.3.2022 v 6:16 | Karma: 8,53 | Přečteno: 520x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29

Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)

24.1.2022 v 21:22 | Karma: 8,69 | Přečteno: 950x | Diskuse| Ostatní

Jan Tomášek

Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna

Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.

1.1.2022 v 9:43 | Karma: 8,11 | Přečteno: 851x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142

Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...

15.12.2021 v 10:12 | Karma: 4,99 | Přečteno: 447x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna

Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.

10.12.2021 v 11:04 | Karma: 10,49 | Přečteno: 1778x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině

Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu

2.12.2021 v 5:19 | Karma: 6,42 | Přečteno: 608x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy

Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...

19.11.2021 v 9:35 | Karma: 12,00 | Přečteno: 1316x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"

Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...

13.11.2021 v 2:55 | Karma: 6,32 | Přečteno: 509x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda

Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda

6.10.2021 v 13:25 | Karma: 4,68 | Přečteno: 1428x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína

Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.

23.9.2021 v 11:29 | Karma: 4,55 | Přečteno: 242x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

C1 Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo radiány - přepočet rychlosti, značky bicyklů

Bádání nad úhlovými mírami a jednotkami a výpočtem délky oblouku nebo celého obvodu kruhu. Druhým tématem je cyklistika a motorismus - podle továrních značek. Cyklistika 1.

19.9.2021 v 8:16 | Karma: 4,86 | Přečteno: 623x | Diskuse| Věda
  • Počet článků 193
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1038x
Zajímám se o spoustu témat - která se trochu mění podle let a období.

Seznam rubrik