Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý?
obsah
výběr z příspěvku - aneb co je to veličina výkon?
rozcestník pro výkon a dynamiku - mechanika DPM
rozcestník traktor Zetor, VUT Brno, Praga - auto Škoda, kinematika, dynamika a matematika (prodloužený rozcestník) a výroba
část 1 moment otáčení/moment síly neboli "torque" pro traktor , rozcestník moment otáčení
moment otáčení/síly nejnovější vzorec (přepočet z páky na osu a z osy na místo záběru)
liší se moment otáčení a síly?
rozcestník moment síly / otáčení
část 2 výkon a přehled momentů podle posloupnosti rozjezd a moment setrvačnosti (moment 0.tého stupně) - jízda moment otáčení/ síly (moment 1.stuoně) a výkon jako moment 2. stupně
část 3 "kolo převodu a kolo vozidla", přehled posloupnosti mechanismů (pohon, převod, kolo) a veličin (např. rychlost a síla)
rozdělovník vozidel podle převodů a hnaných kol
jak se liší hnaná kola podle druhu vozidel?
část 4 proč má traktor velké zadní kolo a přitom je pomalý?
část 5 "kolo převodu a kolo vozidla" (5/1) posloupnost přepočtů /mechanika pohybu obecně a kinematika a dynamika a posloupnost přepočtů rozjezd - jízda - výkon (5/2)
část 6 výkon z převodu a pohonu /proč má traktor velké zadní kolo a přitom je pomalý? II/
část 7 zemědělské stroje - album
Zatímco moment otáčení z hlediska rytmu má tutéž frekvenci jako rychlost anebo frekvence (klapání mlýna) - výkon P je dělen časem na druhou - z tohoto hlediska pokud by moment otáčení měl frekvenci deset otáček za vteřinu - což také odpovídá realitě - pomyslnému klapání mlýna - výkon by měl z matematického hlediska frekvenci sto otáček na druhou - vysvětlení? zatímco moment otáčení vychází z běžné (neboli lineární) matematické funkce y=x(na n-tou) -výkon vychází z kvadratické funkce y na druhou = x (na n-tou).
Pvýkon = OMEGA úhlová rychlost na ose (na druhou - jednou za rychlost, jednou za sílu) x r (poloměr)
výše uvedený vzorec pro výkon je asi nejvíc vystihující tuto veličinu
níže pokus o přepočet výkonu z veličiny obvodová (což je současně) o lineární rychlost celého vozu
Pvýkon = v rychlost na druhou lomeno r (poloměr kola) na třetí
princip výpočtů spočívá v přepočtu síly přes páku na osu - hřídel - kde má sídlo úhlová rychlost omega (což je vlastně odmocnina síly) - a z úhlová rychlost neboli rotace na hřídeli je přepočítávána na další veličiny - zejména obvodová rychlost a moment otáčení / síly
a konečně upřesněný vzorec pro výkon na principu výkon = rychlost x síla by zněl
Pvýkon = ODMOCNINA (Fsíla na obvodu kola x r poloměr kola) x (rychlost v lomeno poloměr r)
Zatímco moment otáčení z hlediska rytmu má tutéž frekvenci jako rychlost anebo frekvence (klapání mlýna) -výkon P je dělen časem na druhou - z tohoto hlediska pokud by moment otáčení měl frekvenci deset otáček za vteřinu - což také odpovídá realitě - pomyslnému klapání mlýna - výkon by měl z matematického hlediska frekvenci sto otáček na druhou - vysvětlení? zatímco moment otáčení vychází z běžné matematické funkce y=x(na n-tou) -
Pvýkon vychází z kvadratické funkce y na n-tou= x (na n-tou).
3 | OMEGAOMEGApoloměr | 2 | TorquepoloměrurMt |
---|---|---|---|
1bez | hmotnost |
Veličina výkon tedy zahrnuje dělení (časem otáčky) 2x - nejprve se spočte například rychlost pohybu (případně práce W jako násobek síly F a dráhy - a poté se znovu dělí časem jedné otáčky motoru - a teprve takto by se měla vypočítat výsledná veličina - tedy výkon P.
V některých případech - například v grafech je zkoumáno a porovnáván průběh výkonu jenom v rámci tohoto druhého dělení časem - tedy v rozmezí například výkon P - práce W.
DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý?
rozcestník "výkon" dynamika - mechanika DPM
"první díl dynamiky " Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? (přepočet síla a momenty) + výpočet výkonu vnitřní cestou - úhlová rychlost krát moment otáčení - v části 3 tohoto příspěvku
dynamika - druhý díl pro mechaniku i elektrotechniku Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou - Blog iDNES.cz
druhý díl pro dynamiku "nákladní vozy 2" Mechanika DPM 2 /W moment setrvačnosti / úhlová rychlost - moment síly - síla / výkon okamžitý z frekvence a statistický z práce - nákladní vozy 3 - Blog iDNES.cz ovšem příspěvek je rovněž zaměřen na zkoumání rozjezdového momentu setrvačnosti, automobilka Praga, Praha Libeň horní nádraží, rozcestník pražská nádraží, linka metra B
třetí díl pro kinematiku - radián a různé druhy frekvence Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia - Blog iDNES.cz radián 3
výkon traktoru Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? (tento příspěvek)
výkon nákladních automobilů - přepočty výkon - práce Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz
výkon v letectví Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz
rozcestník traktor Zetor a Praga, auto Škoda, VUT Brno, matematika, fyzika, mechanika i elektrotechnika a výroba (mechanika KDF a DPM)
nejprve traktory - především Zetor
"traktory Zetor 1 " Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? (tento příspěvek)
Zbrojovka a Zetor 2 (zemědělské stroje na Vysočině) Letní čtení na táboře a krásné staré zemědělné stroje - rozcestník Vysočina - Blog iDNES.cz
Zbrojovka a Zetor 3p - elektrické rozvody v továrnách Cesty elektrické energie 3p - rozvody a jištění v průmyslu (Zetor a Zbrojovka) - Blog iDNES.cz
dále matematika a mechanika,VUT Brno a opravna automobilů Josef Procházka Škoda Jihlava
první díl pro matematiku a auto Škoda Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda - Blog iDNES.cz radián 1a
první díl pro matematiku VUT Brno (Vysoké učení technické v Brně) Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky - Blog iDNES.cz
matematika integrálních a diferenciálních počtů A11V Eulerova konstanta, integrály, derivace, logaritmy (Co se děje kolem matematiky 11) - Blog iDNES.cz
první díl pro kinematiku i dynamiku a auto Škoda Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz
"první díl dynamiky " Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? (přepočet síla a momenty) + výpočet výkonu vnitřní cestou - úhlová rychlost krát moment otáčení - v části 3 tohoto příspěvku
první díl pro cyklistiku - značky bicyklů C1 Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo radiány - přepočet rychlosti, značky bicyklů - Blog iDNES.cz radián 1c, přepočty úhlů, stupně – minuty – hodiny, dekadenty, radiány
druhý díl pro cyklistiku a motorismus, a současně druhý díl pro kinematiku - pomalu a rychloběžný motor, motocyklový pohon dvoutakt a čtyřtakt, pneumatický pohon C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody - Blog iDNES.cz příspěvek se zabývá i přepočtem veličin (jezdec/pohon u motocyklů a bicyklů)(konkrétně část "V" KFD mechanika - kinematika a dynamika bicyklu - přepočet rychlosti pohonu (šlapání) na rychlost bicyklu)
dynamika - druhý díl pro mechaniku i elektrotechniku Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou - Blog iDNES.cz
druhý díl pro dynamiku "nákladní vozy 2"čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga " dále přepočet síla/tlak moment setrvačnosti a moment otáčení při ose - a síla na obvodu kola, Mechanika DPM 2 /W moment setrvačnosti / úhlová rychlost - moment síly - síla / výkon okamžitý z frekvence a statistický z práce - nákladní vozy 3 - Blog iDNES.cz ovšem příspěvek je rovněž zaměřen na zkoumání rozjezdového momentu setrvačnosti, automobilka Praga, Praha Libeň horní nádraží, rozcestník pražská nádraží, linka metra B
třetí díl pro kinematiku - radián a různé druhy frekvence Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia - Blog iDNES.cz radián 3
inverzní moment síly, který se zvětšuje k obvodu (?) neblaze proslulá hranatá okénka u letounu Comet de Havilland kde se na okrajích vytvářely mikroskopické praskliny Paní Simpsonová a Goethe / De Havilland DH 106 Comet - Blog iDNES.cz
výkon v mechanice i elektrotechnice
"dynamika - díl 5 "souhrnný příspěvek výkon v mechanice a elektrotechnice Mechanika DPM 5 - elektrotechnika MFE 5 - výkon - moment třetího stupně, kruhový diagram - Blog iDNES.cz
výpočty výkonu - Mechanika DPM - dynamika - přepočty sil a momentů (rozjezd - jízda výkon) se však rovněž zabývají další příspěvky
Nádraží a vlak - rychlost a zrychlení - mechanika integrálních a diferenciálních počtů - Blog iDNES.cz rozcestník pro mechaniku pohybu
výrobce traktorů Zetor ve Zbrojovce a ZKL Cesty elektrické energie 3p - rozvody a jištění v průmyslu (Zetor a Zbrojovka) - Blog iDNES.cz a současně rozcestník elektrické rozvody v továrnách, počítače a Brno
Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý?
obsah
výběr z příspěvku - aneb co je to veličina výkon?
rozcestník pro výkon a dynamiku - mochanika DPM
rozcestník traktor Zetor, VUT Brno, Praga - auto Škoda, kinematika, dynamika a matematika (prodloužený rozcestník) a výroba
přehled momentů v mechanice
část 1 moment otáčení/moment síly neboli "torque" pro traktor , rozcestník moment otáčení
moment otáčení/síly nejnovější vzorec (přepočet z páky na osu a z osy na místo záběru)
liší se moment otáčení a síly?
rozcestník moment síly / otáčení
část 2 výkon a přehled momentů podle posloupnosti rozjezd a moment setrvačnosti (moment 0.tého stupně) - jízda moment otáčení/ síly (moment 1.stuoně) a výkon jako moment 2. stupně
část 3 "kolo převodu a kolo vozidla", přehled posloupnosti mechanismů (pohon, převod, kolo) a veličin (např. rychlost a síla)
rozdělovník vozidel podle převodů a hnaných kol
jak se liší hnaná kola podle druhu vozidel?
část 4 proč má traktor velké zadní kolo a přitom je pomalý?
část 5 "kolo převodu a kolo vozidla" (5/1) posloupnost přepočtů /mechanika pohybu obecně a kinematika a dynamika a posloupnost přepočtů rozjezd - jízda - výkon (5/2)
část 6 výkon z převodu a pohonu /proč má traktor velké zadní kolo a přitom je pomalý? II/
část 7 zemědělské stroje - album
výběr z příspěvku
část 1 moment otáčení / moment síly neboli "torque"
malá anotace - co je to moment otáčení či kroucení / neboli moment síly?
podle nejnovějších bádání by moment síly by vlastně měla být dvousložková veličina (nebo dva momenty otáčení vzájemně násobené - první od "rukojeti" na osu otáčení F . r1 a druhý od osy otáčení k čelisti klíče omega . r2
"primární moment otáčení" rameno r1 - rukojeť osa klíče a matice
"sekundární moment otáčení" rameno r2 - osa matice a hrana klíče
pro moment otáčení by měl platit vzorec
Mt = omega . r2 = odmocnina F.r1 x r2
Moment síly, otáčení (neboli "Torque") - podle aktuálních úvah - není výsledná hodnota - ale rovnice zvaná "momentová věta" platná vlastně pro výpočet, či přepočet síly. Podstata momentové věty by měla spočívat právě ve stejné hodnotě momentu otáčení - a navíc tyto momenty otáčení (či síly) jsou vlastně dva - jeden na rameni (například klíče) a druhý na jeho čelisti. A tyto momenty by vlastně měly mít stejnou hodnotu...
F1 (síla na držadle klíče) krát r1 (rameno klíče) = F2 (síla na čelisti) krát r2 (poloměr závitu klíče)
alternativně
r1 (rameno klíče) krát OMEGA1 (úhlová rychlost neboli záběr) na společné ose otáčení pro rameno klíče) =
r2 (poloměr závitu klíče) krát OMEGA2 (úhlová rychlost neboli záběr) na společné ose otáčení pro čelist klíče
Z výše uvedeného plyne - že moment otáčení neboli síly platí vždy ve dvojicích - a není výsledná hodnota, ale něčím jako rovnice pro výpočet síly F - nebo například rychlosti v.
"výchozí moment otáčení" rameno r1 - rukojeť osa klíče a matice
"působící moment otáčení" rameno r2 - osa matice a hrana klíče
Momentová věta pro moment otáčení (moment otáčení neboli síly - jinak také Torque tvoří vždy dvojice sil - jedna síla například na "rukojeti" a druhá síla na "čelisti" klíče ) by zněla
Fxr = Fxr nebo přesněji F1 xr1 = F2 xr2
Síluna obvoduFovšem lze vyjádřit i tzv.úhlovou rychlostí OMEGAkterá má působiště na ose hřídele (vpodstatě se jedná o něco jako sílu ovšem s působištěm na hřídeli).
Pokud by se síla vyjádřila úhlovou rychlostí OMEGA na ose - pak by přepočetOMEGA-síla Fzně
F =OMEGAxr
a momentová věta vyjádřená úhlovou rychlostí OMEGA
by pak měla tvar OMEGA1 x r1x r1 = OMEGA2 x r2 na druhou
liší se moment síly a moment otáčení?
moment otáčení na kole vozu má v podstatě podobný význam jako obvodová rychlost - jenomže obvodová rychlost je spojována spíše s rychlými vozy (sice podobně jako traktor s velkými koly - ale v případě rychlých vozů jsou velká kola reálně kvůli rychlosti - na rozdíl od traktoru,, kde jsou velká kola kvůli obratnosti v terénu)
rozdělovník momentů a výkonů - moment síly a moment otáčení (torque) jsou sice označovány jako ta samá veličina, ale podle bádání zde by moment síly by mohl být něco jako "zrcadlová" veličina k momentu otáčení - moment otáčení by se měl vytvářet z rotace (OMEGA) kterou vytváří síla na ose
a moment síly by se měl vytvářet přepočtem z výkonu (což je vlastně síla krát rychlost) - a dále z práce, což je jako výkon vynásobený časem práce(výkon je vlastně 2x dělen periodou, neboli časem otáčky - a pokud by se vynásobil časem práce - jedno dělení časem by se vykrátilo) moment síly- stejná veličina jako moment otáčení, jenom by oba momenty byly v jiném sektoru kartézských souřadnic - tento moment síly by se také mohl nazývat hodinová výkon a v elektrotechnice by tak trochu odpovídal kilowatthodinám - které jsou po vykrácení veličin vlastně přibližně totéž - co elektrický proud
aktualizovanými přepočty - síla ku obvodová rychlost se zase spektrum veličina v oborech kinematika - dynamika - na ilustraci níže zprava do leva - tedy v protisměru hodin
moment síly (otáčení) nebo rychlost je přesně ta veličina kterou nazírá nebo slyší řidič - nebo pozorovatel vně, perioda T odpovídá otáčkám motoru!!! - vlastně by bylo možno moment otáčení, či točivý nebo také kroutící moment označit jako výkon jízdy, nebo "výkon rychlosti" - jelikož rychlost je přesně to co řidič nejvíce ovlivňuje
na základě nejnovějšího bádání - i moment síly/otáčení je daleko názornější vyjadřovat veličinou rychlost (úhlová na ose omega, rotační kola = lineární celého vozu) neboť rychlost je rotační veličina a podle mocniny se pozná zda zda se počítá ROZJEZD (jako moment 0 tého stupně, JÍZDA jako moment prvního stupně, nebo VÝKON jako moment druhého stupně) - neboť mocnina rychlosti vždy odpovídá stupni momentu - zatímco v případě síly vychází síla vždy na prvou - pokud se momenty počítají přes veličinu síla!!!
rozcestník moment síly/otáčení
Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? (tento příspěvek)
rozcestník pro celé strojírenství a přehled norem Návštěva staré tiskárny - části strojů a mechanismy - rozcestník pro průmysl - Blog iDNES.cz
jinak v praxi se momentu síly využívá v různých oborech
- jedním z nich je "soustružnický efektů
kdy k nástroj soustruhu lze přiřadit veličinu "síla" a tříska vytvářená při soustružení v podstatě je znázorněním momentu síly
za zcela jednoduchý stroj (tedy přesněji nástroj) lze považovat například zámečnický klíč - zde příklad momentu síly neboli otáčení,
který se vytváří silou působící na držadle klíče na vlastním klíči na matici
část 2 výkon a přehled momentů podle posloupnosti rozjezd a moment setrvačnosti (moment 0.tého stupně) - jízda moment otáčení/ síly (moment 1.stupně) a výkon jako moment 2. stupně
nejprve rozjezd vozidla - moment setrvačnosti
momenty 0. stupně
moment setrvačnosti "Mi"
Moment setrvačnosti má ovšem více významů - ovšem vychází vlastně z hmotnosti vozidla která se přepočítává na obvod kola - a navíc moment setrvačnosti (s dalšími vzorcem v posloupnosti kterým je moment otáčení ) umožňuje přepočítat hmotnost na sílu při lineárním pohybu vozu...
moment setrvačnosti má ovšem více významů
moment setrvačnost vychází z podstaty kola (pro střed kola se používá označení "disk" - pro vnějšek kola zase označení "obruč") -> z tohoto hlediska má moment setrvačnosti význam především pro zjištění setrvačnosti
pro rozjezd vozidla má ovšem význam spíš část kola - nazývaná "disk" - střed kola jakoby zastupoval celou hmotnost vozidla
rozjezdem vozidla a momentem setrvačnosti se ovšem spíše zabývají příspěvky
Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia - Blog iDNES.cz
momenty 1. stupně
moment otáčení (síly) - především pojednán v části 1 tohoto příspěvku
Přepočtový kotouč - kompletní přepočet všech veličin - síla na páce obvodu - přepočítaná na úhlovou rychlost na ose (což je vlastně něco jako odmocnina síly z obvodu a vzdálenosti ke středu - s jednotkou odmocnina newton metry) - osa neboli hřídel je vlastně východiště pro působnost všech veličin mechaniky - odtud přepočty směrem k obvodu - variantně přepočet na moment síly na pomysné hraně klíče - nebo na obvodovou rychlost - a to celé přepočítáno na výkon (výkon je v zásadě sice síla krát rychlost - ovšem ne síla a rychlost s různými přepočtovými koeficienty)
momenty 2. stupně
výkon P
výběr z příspěvku
část 2 přehled momentů podle posloupnosti (v části 2 na závěr)
kterou veličinu reálně nazírá (spíš naslouchá) řidič traktoru nebo pozorovatel vně...?
když se traktor rozjede - tak je nejnázornější veličinou rychlost v
zóna 1 jízda charakterizovaná momentem síly/otáčení (torque) ... jednou děleno T periodou otáček motoru
nejprve se přepočte obvodová síla na rotaci (potenciál pohybu) omega na hřídeli
úhlová rychlost omega = odmocnina (síla x poloměr kola)
moment síly/otáčení = omega x poloměr kola = odmocnina (síla na obvodu x poloměr kola)x poloměr kola
obvodová rychlost = omega x poloměr kola na druhou
moment síly/otáčení vyjádřený rychlostí= obvodová rychlost x poloměr kola (traktoru) na třetí
rychlost - nebo rychlosti vyjádřený moment otáčení (veličiny jednou dělené periodou motoru T, se asi nejvíce podobají reálným vjemům a zvukům
zóna 2 jízda charakterizovaná momentem druhého stupně - veličinou výkon dvakrát děleno T periodou otáček motoru
výkon jako moment druhého stupně je (matematicky) zkreslená veličina s frekvencí či inverzní periodou na druhou (tedy vlastně dvojím dělením otáčkami motoru) a neodpovídá reálným vjemům...! pokud by bylo možno výkon nějak slovně popsat - tak asi nejvýstižněji jako výkon rychlosti a práce, na rozdíl od kroutícího momentu - jako pouze výkonu rychlosti
Zatímco moment otáčení z hlediska rytmu má tutéž frekvenci jako rychlost anebo frekvence (klapání mlýna) -výkon P je dělen časem na druhou - z tohoto hlediska pokud by moment otáčení měl frekvenci deset otáček za vteřinu - což také odpovídá realitě - pomyslnému klapání mlýna - výkon by měl z matematického hlediska frekvenci sto otáček na druhou - vysvětlení? zatímco moment otáčení vychází z běžné matematické funkce y=x(na n-tou) -výkon vychází z exponenciální funkce y na n-tou= x (na n-tou).
na základě nejnovějšího bádání - i moment síly/otáčení je daleko názornější vyjadřovat veličinou rychlost (úhlová na ose omega, rotační kola = lineární celého vozu) neboť rychlost je rotační veličina a podle mocniny se pozná zda zda se počítá ROZJEZD (jako moment 0 tého stupně, JÍZDA jako moment prvního stupně, nebo VÝKON jako moment druhého stupně) - neboť mocnina rychlosti vždy odpovídá stupni momentu - zatímco v případě síly vychází síla vždy na prvou - pokud se momenty počítají přes veličinu síla!!!
Souhrnnou veličinou v mechanice pohybu by byla veličina výkon. Výkon je vlastně momentem druhého stupně (ostatně momenty - jak moment setrvačnosti - tedy bezčasový moment nultého stupně - tak moment otáčení "Torque" - 1. stupně probíhající v reálném čase jsou poměrně nenázorné veličiny - spíš se jedná o matematickou funkci, či rovnici než o nějakou konkrétní veličinu - tedy výkon P jako moment 2. stupně lze vyjádřit vícerým způsobem - ale čím je výkon asi nejvíc typický - je, že se jedná o veličinu znovu - či podruhé dělenou časem - ovšem čas je ve veličině která se znovu dělí časem již jednou zahrnut. Výkon je tedy například "práce W" dělená dobou - neboli časem práce (jinak veličina "práce W" je v podstatě "síla F" vynásebená "dráhou s" - dráhu s lze zase přepočíst z "úhlové dráhy Psí" a vynásobit ji poloměrem kola r. Jinak je veličina "Výkon P" poměrně často popisována jako "rychlost v" krát "síla F" - což výkon sice poměrně vystihuje - ale není příliš přesné matematicky. Asi nejpřesnější by bylo výkon P definovat veličinou "úhlová rychlost OMEGA" na druhou x "poloměr r". Ostatně sídlem výkonu P jako by bylo rozmezí mezi osou a hřídelí a obvodem kola daným poloměrem "r". Ostatně dvojí násobení úhlovou rychlostí OMEGA jenom potvrzuje tvrzení o dvojím dělení časem. Dvojí dělení časem je sice možno také zjistit u veličiny "zrychlení a" - ale v případě zrychlení jde vlastně o dvojí čas na jeden úkon - z čehož jeden z těchto časů lze přičíst právě změně - kterou představuje zryhlení. V případě výkonu je věc jiná. Jeden úkon jakoby se porovnával s časem dvakrát. Například již hotová veličina práce W se znovu dělí časem. Veličina práce W je veličina síla F přenásobená dráhou s. Z hlediska mechaniky pohybu je ovšem než veličina síla F asi více příznačná veličina "rychlost v" - jelikož výpočty a přepočty veličin "rychlost" a "čas" jsou vymezeny podstatně jednoznačněji než přepočty síla a čas - síla je spíš pohybovou variací hmotnosti než variací času... Pokud by se pro výpočet veličiny "výkon P" - vycházelo z teze výkon přiblžně odpovídá rychlost a síla - pak by přepočet výkonu jenom přes rychlost vycházel asi následovně...
Výkon P z obvodové rychlosti = "v rot" (jako rychlost) x (rychlost přepočtená na sílu)"v rot" /lomeno poloměr na třetí
Výkon P z úhlové ryhlosti OMEGA na hřídeli = OMEGA na druhou x "poloměr r" (při přepočtech úholové rychlosti OMEGA na obvodovou rychlost "v" podle vzorce "OMEGA" = V /lomeno "r na druhou" - by vyšel ten samý vzorec jak uvedeno výše...
3 | OMEGAOMEGApoloměr | 2 | TorquepoloměrurMt |
---|---|---|---|
1bez | hmotnost |
zóna 2 výkon P je vlastně momentem druhého stupně - dvakrát děleno T periodou otáček motoru
(z hlediska řidiče či pozorovatele se ovšem jedná o veličinu klamnou, neboť reálně je vnímána pouze jedno dělení periodou motoru - dvojí dělení je matematický klam)
obecné vyjádření výkonu síla F krát rychlost v je platné pouze přibližně - s řadou přepočtových koeficientů zahrnujících poloměr kola a odmocňování
výkon P lze vyjádřit těmito způsoby
úhlová rychlost omega na druhou x poloměr kola
rychlost x síla (s přepočtovými koeficienty)
jenom silou
jenom rychlostí
ovšem nejnázornější vyjádření výkonu by bylo rychlostí, po různých přepočtech by pro výkon, neboli moment 2.stupně (vyjádřený rychlostí) vyšel vzorec
P = v (na druhou) lomeno poloměr kola r na třetí
ovšem asi nejpřesnější a nejvýstižnější je výkon vyjadřovat úhlovou rychlostí OMEGA- což je něco jako záběr na ose nebo na hřídeli...
Pvýkon = OMEGA úhlová rychlost na ose (na druhou - jednou za rychlost, jednou za sílu) x r (poloměr)
Veličina výkon tedy zahrnuje dělení (časem otáčky) 2x - nejprve se spočte například rychlost pohybu (případně práce W jako násobek síly F a dráhy - a poté se znovu dělí časem jedné otáčky motoru - a teprve takto by se měla vypočítat výsledná veličina - tedy výkon P.
V některých případech - jakým může být průběh výkonu v grafu - je zkoumán a porovnáván průběh výkonu jenom v rámci druhého dělení časem - tedy v rozmezí například výkon P - práce W. Výkon v tomto "užším" pojetí by se tedy jakoby nepočítal od "nuly" ale nepřesně řečeno až od rychlosti (ve zmíněném grafu se výkon porovnává s otáčkami motoru).
V některých případech se ovšem veličina výkon P zkoumá jenom v rozmezí druhého dělení časem otáčky - tedy například v rozmezí výsledný výkon P - otáčky motoru (čistě teoreticky by mohl být porovnáván i s jinou veličinou než otáčky motoru - tedy například veličinou rychlost v, práce W, nebo síla F.
dělení |
---|
Graf pro znázornění průběhu výkonu.
obsah
výběr z příspěvku - aneb co je to veličina výkon?
rozcestník pro výkon a dynamiku - mochanika DPM
rozcestník traktor Zetor, VUT Brno, Praga - auto Škoda, kinematika, dynamika a matematika (prodloužený rozcestník) a výroba
přehled momentů v mechanice
část 1 moment otáčení/moment síly neboli "torque" pro traktor , rozcestník moment otáčení
moment otáčení/síly nejnovější vzorec (přepočet z páky na osu a z osy na místo záběru)
liší se moment otáčení a síly?
rozcestník moment síly / otáčení
část 2 výkon a přehled momentů podle posloupnosti rozjezd a moment setrvačnosti (moment 0.tého stupně) - jízda moment otáčení/ síly (moment 1.stuoně) a výkon jako moment 2. stupně
část 3 "kolo převodu a kolo vozidla", přehled posloupnosti mechanismů (pohon, převod, kolo) a veličin (např. rychlost a síla)
rozdělovník vozidel podle převodů a hnaných kol
jak se liší hnaná kola podle druhu vozidel?
část 4 proč má traktor velké zadní kolo a přitom je pomalý?
část 5 "kolo převodu a kolo vozidla" (5/1) posloupnost přepočtů /mechanika pohybu obecně a kinematika a dynamika a posloupnost přepočtů rozjezd - jízda - výkon (5/2)
část 6 výkon z převodu a pohonu /proč má traktor velké zadní kolo a přitom je pomalý? II/
část 7 zemědělské stroje - album
obsah
rozcestník pro výkon a dynamiku (zkrácený)
výběr z příspěvku
rozcestník traktor Zetor, VUT Brno, Praga - auto Škoda, kinematika, dynamika a matematika (prodloužený rozcestník) a výroba
část 1 moment otáčení/moment síly neboli "torque" pro traktor , rozcestník moment otáčení
moment otáčení/síly nejnovější vzorec (přepočet z páky na osu a z osy na místo záběru)
liší se moment otáčení a síly? rozdíl výkon (moment 3. stupně) a moment otáčení (2.stupně)
rozcestník moment síly / otáčení
část 2 výkon a přehled momentů podle posloupnosti rozjezd a moment setrvačnosti (moment 0.tého stupně) - jízda moment otáčení/ síly (moment 1.stuoně) a výkon jako moment 2. stupně
část 3 "kolo převodu a kolo vozidla", přehled posloupnosti mechanismů (pohon, převod, kolo) a veličin (např. rychlost a síla)
rozdělovník vozidel podle převodů a hnaných kol
jak se liší hnaná kola podle druhu vozidel?
část 4 proč má traktor velké zadní kolo a přitom je pomalý?
část 5 "kolo převodu a kolo vozidla" (5/1) posloupnost přepočtů /mechanika pohybu obecně a kinematika a dynamika a posloupnost přepočtů rozjezd - jízda - výkon (5/2)
část 6 výkon z převodu a pohonu /proč má traktor velké zadní kolo a přitom je pomalý? II/
část 7 zemědělské stroje - album
část 3 "kolo převodu a kolo vozidla"
převody do pomala či rychla (proč má traktor velké kolo a je pomalý)
převody se podrobněji zabývají jiné příspěvky, např.
převod do síly
nebo převod do rychlosti ?
Je jistý rozdíl, jedná li se o převod z osy - nebo o převod z obvodu - například zuby ozubených kol vně.
Pokud je převod z obvodu - pak by se mělo jednat o převod do síly, kdy na obvodu působí síla a na ose se vytváří moment síly, což je vlastně teprve výsledný čintel síly. V tomto případě by tedy mělo jít o převod do síly.
Pokud by se jednalo o převod z osy - pak by je k je poháněcím činitelem tzv. úhlová rychlost omega - zde také nazývaná rychlostnost - a v zásadě se jedná o podobnou veličinu jako síla - a pokud se vynásobí OMEGA poloměrem kola - vytvoří se moment síly. Problém je ovšem, že moment síly působí na ose, stejně jako OMEGA. Bylo by tedy z hlediska posloupnosti správné přepočíst moment otáčení neboli síly přes obvodovou rychlost. Jelikož při zdrojem pohybu převodu z osy je úhlová rychlost - pak by prvotně vlastně mělo jít o převod do rychlosti - pokud vychází z osy.
Pokud známe sílu a poloměr - je tedy možno spočítat moment síly (otáčení, angl. Torque) jak vypočítat úhlovou rychlost OMEGA na ose a obvodovou rychlost na obvodu - což je současně i výsledná lineární rychlost celého vozu?
Vzorec vychází z rovnosti momentu otáčení/síly pokud se počítá ze síly i úhlové rychlosti OMEGA, Jenomže pokud se počítá ze síly - tak se poloměrem nejprve násobí - a pokud by se z momentu otáčení měla zjistit úhlová rychlost - pak se naopak dělí...
Po vykrácení by pro přepočet síly na rychlost měl vyjít následující vzorec...
rychlost v = síla F krát poloměr r na druhou...
převody jak mechanické, tak elektrické
obsah
rozcestník pro výkon a dynamiku (zkrácený)
výběr z příspěvku
rozcestník traktor Zetor, VUT Brno, Praga - auto Škoda, kinematika, dynamika a matematika (prodloužený rozcestník) a výroba
část 1 moment otáčení/moment síly neboli "torque" pro traktor , rozcestník moment otáčení
moment otáčení/síly nejnovější vzorec (přepočet z páky na osu a z osy na místo záběru)
liší se moment otáčení a síly? rozdíl výkon (moment 3. stupně) a moment otáčení (2.stupně)
rozcestník moment síly / otáčení
část 2 výkon a přehled momentů podle posloupnosti rozjezd a moment setrvačnosti (moment 0.tého stupně) - jízda moment otáčení/ síly (moment 1.stuoně) a výkon jako moment 2. stupně
část 3 "kolo převodu a kolo vozidla", přehled posloupnosti mechanismů (pohon, převod, kolo) a veličin (např. rychlost a síla)
rozdělovník vozidel podle převodů a hnaných kol
jak se liší hnaná kola podle druhu vozidel?
část 4 proč má traktor velké zadní kolo a přitom je pomalý?
část 5 "kolo převodu a kolo vozidla" (5/1) posloupnost přepočtů /mechanika pohybu obecně a kinematika a dynamika a posloupnost přepočtů rozjezd - jízda - výkon (5/2)
část 6 výkon z převodu a pohonu /proč má traktor velké zadní kolo a přitom je pomalý? II/
část 7 zemědělské stroje - album
rozdělovník vozidel podle převodů a hnaných kol
účinek pohonu jako by vycházel od osy kola - a při rovnosti momentu síly - tedy síla krát páka se snižuje výstupní síla ale narůstá rychlost...
jak se liší hnaná kola podle druhu vozidel?
v případě rychlosti ovšem obvodová rychlost nabývá s nárustem poloměru - z čehož plyne
rychlé vozy mají velká hnaná kola
tahače - nákladní vozy zase obvykle mají kola o nevelkém poloměru
a traktor má sice velké hnané kolo - ale v tomto případě jde spíš o vyšší obratnost v terénu
převodům - přesněji převodovým poměrům je pak věnován příspěvek Převody mechanické (kolo a pastorek) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství - Blog iDNES.cz
obsah
rozcestník pro výkon a dynamiku (zkrácený)
výběr z příspěvku
rozcestník traktor Zetor, VUT Brno, Praga - auto Škoda, kinematika, dynamika a matematika (prodloužený rozcestník) a výroba
část 1 moment otáčení/moment síly neboli "torque" pro traktor , rozcestník moment otáčení
moment otáčení/síly nejnovější vzorec (přepočet z páky na osu a z osy na místo záběru)
liší se moment otáčení a síly? rozdíl výkon (moment 3. stupně) a moment otáčení (2.stupně)
rozcestník moment síly / otáčení
část 2 výkon a přehled momentů podle posloupnosti rozjezd a moment setrvačnosti (moment 0.tého stupně) - jízda moment otáčení/ síly (moment 1.stuoně) a výkon jako moment 2. stupně
část 3 "kolo převodu a kolo vozidla", přehled posloupnosti mechanismů (pohon, převod, kolo) a veličin (např. rychlost a síla)
rozdělovník vozidel podle převodů a hnaných kol
jak se liší hnaná kola podle druhu vozidel?
část 4 proč má traktor velké zadní kolo a přitom je pomalý?
část 5 "kolo převodu a kolo vozidla" (5/1) posloupnost přepočtů /mechanika pohybu obecně a kinematika a dynamika a posloupnost přepočtů rozjezd - jízda - výkon (5/2)
část 6 výkon z převodu a pohonu /proč má traktor velké zadní kolo a přitom je pomalý? II/
část 7 zemědělské stroje - album
část 4 proč má traktor velké zadní kolo a přitom je pomalý?
velikostí kola se zvyšuje víc rychlost
podle vzorce rychlost v = úhlová rychlost omega krát poloměr r na druhou
velikostí kola se ale také zvětšuje moment otáčení/síly - přesněji sekundární moment otáčení podle vzorce (jelikož primární moment otáčení v principu odpovídá úhlové rychlosti)
podle vzorce moment síly Mt = úhlová rychlost omega krát poloměr r na druhou
převody se však podrobněji zabývají jiné příspěvky, např.
obsah
rozcestník pro výkon a dynamiku (zkrácený)
výběr z příspěvku
rozcestník traktor Zetor, VUT Brno, Praga - auto Škoda, kinematika, dynamika a matematika (prodloužený rozcestník) a výroba
část 1 moment otáčení/moment síly neboli "torque" pro traktor , rozcestník moment otáčení
moment otáčení/síly nejnovější vzorec (přepočet z páky na osu a z osy na místo záběru)
liší se moment otáčení a síly? rozdíl výkon (moment 3. stupně) a moment otáčení (2.stupně)
rozcestník moment síly / otáčení
část 2 výkon a přehled momentů podle posloupnosti rozjezd a moment setrvačnosti (moment 0.tého stupně) - jízda moment otáčení/ síly (moment 1.stuoně) a výkon jako moment 2. stupně
část 3 "kolo převodu a kolo vozidla", přehled posloupnosti mechanismů (pohon, převod, kolo) a veličin (např. rychlost a síla)
rozdělovník vozidel podle převodů a hnaných kol
jak se liší hnaná kola podle druhu vozidel?
část 4 proč má traktor velké zadní kolo a přitom je pomalý?
část 5 "kolo převodu a kolo vozidla" (5/1) posloupnost přepočtů /mechanika pohybu obecně a kinematika a dynamika a posloupnost přepočtů rozjezd - jízda - výkon (5/2)
část 6 výkon z převodu a pohonu /proč má traktor velké zadní kolo a přitom je pomalý? II/
část 7 zemědělské stroje - album
část 5 "kolo převodu a kolo vozidla" a poslopnost přepočtů rozjezd - jízda - výkon
část 5/1 "kolo převodu a kolo vozidla"
mechanika pohybu obecně / kinematika a dynamika
kinematika
teorie pohybu vycházejícího z rotace
nauka o frekvenci a úhlové dráze
teoretická před-disciplína dynamiky
dynamika
nauka o výkonu, rychlosti a zrychlení
zde by měl být přehled základních veličin oborů kinematika a dynamika
výpočty kinematika - dynamika
výpočty jsou možné
"zprava do leva" - tedy nejprve kinematika a následně dynamika
- neboli od "řidiče po kolo vozu" - tedy veličiny frekvence a úhlové pootočení (přiřazené k prvnímu kolu převodu - pastorku) - přes dynamiku 2. kola - kola pohonu (úhlová rychlost na ose nebo variantně síla na obvodu) - až po dynamiku 3. kola - kola vozu (s veličinami buď moment otáčení s maximem na ose - nebo variantně s obvodovou rychlostí s maximem na obvodu kola)
výpočty "dynamika kola pohonu i kola vozu" - "dynamika kola vozu" - "setrvačnost"
nebo některé výpočty či přepočty jsou možné jen v rámci oboru dynamika "zdola vpravo nahoru"
- tedy rozjezd (moment setrvačnosti - zde označen jako moment nultého stupně bez času, podobný momentům ve statice) - jízda (moment otáčení, rychlost, zrychlení - značené jako momenty 1. stupně) až po zjištění výkonu (zde označen jako moment 2. stupně - jelikož se znovu násobí, či vytváří mocninu ty samé veličiny jako třeba v momentu prvního stupně - momentu otáčení
proč ty samé veličiny někdy jsou jen jednou, někdy vytváří mocninu a jindy zase odmocninu...
VÝKON
v kartézských souřadnicích při ose "y"
výkon (moment 2. stupně) - násobí se ty samé veličiny na kole pohonu (kolo 2) a na kole vozu (kolo 3) - tedy vytváří mocninu - variantně integrál
Integral či exponenciál funkce – dvakrát inverzní čas ve frekvenci (jmenovatel zlomku)
JÍZDA
moment otáčení(momenty 1. stupně), nebo rychlost rychlost, zrychlení (momenty 1. stupně) - započítává se jen kolo vozu (kolo 3)
vlastní funkce pro jídu (na základě momentu otáčení Mt) – jedenkrát inverzní čas ve frekvenci (jmenovatel zlomku)
ROZJEZD
v kartézských souřadnicích těsně nad osou "x"
vlastní funkce "pro rozjezd (na základě momentu setrvačnosti Mi)"
moment setrvačnosti (moment 0. stupně) - vůz se zastavuje - odmocňuje se tou samou veličinou kterou se například počítá moment otáčení kola vozu během jízdy - zde se tedy z matematického hlediska uplatňuje odmocnina - variantně derivace
DERIVACE - PRŮNĚT JÍZDY
hodnota rychlosti na ose "X"
výkon z převodu a pohonu
3ýsledek | 2převod | 1pohon | |
"dynamika" | síla | ||
veličinasílavýkonveličina)sílakrátsílavýkon | "kinematikadynamika" |
následuje
část 5 "dynamika"
"kolo převodu a kolo vozidla" a poslopnost přepočtů a posloupnost rozjezd - jízda - výkon
část 5/2 posloupnost rozjezd - jízda - výkon
přehled a posloupnost veličin v mechanice pohybu
1 pohon je spíše záležitost síly
ale
2 převod - je spíš záležitost rychlosti a poměru mezi rotací (nepřesně frekvencí) pastorku a druhého kola
3 výkon jako výsledek je ovšem součin síly pohonu a rychlosti dané převodem
u jakéhokoliv kola pohon jako by vycházel z obvodu (pomyslného držadla páky) - ale účinnost veličin jakoby se soustředila kolem osy - a výstupní veličiny (v silničním provozu je sledována nejčastěji rychlost) se počítaly od středu k obvodu
na ose kola se soustředí všechny tři momenty (výsledný výkon, moment otáčení - síly, i rozjezdový moment setrvačnosti)
přepočet sil, momentů, rychlostí a výkonu (mechanika DPM) na kole vozu i celém vozidle
"díl 1" Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý?
"díl 2" pokračování přepočtů - se zaměřením úhlová rychlost, moment setrvačnosti a moment otáčení na ose - a síla na obvodu kola v příspěvku "nákladní vozy 3" Mechanika DPM 2 /W moment setrvačnosti / úhlová rychlost - moment síly - síla / výkon okamžitý z frekvence a statistický z práce - nákladní vozy 2 - Blog iDNES.cz
"díl 3 "a další pokračování - kde přepočty doplní i přepočet úhlová rychlost - rotační rychlost na obvodu v příspěvku Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz
"díl 5 "souhrnný příspěvek výkon v mechanice a elektrotechnice Mechanika DPM 2 - elektrotechnika MFE 5 - výkon - moment třetího stupně, kruhový diagram - Blog iDNES.cz
pohon | |||||
výkon | výkonnikolisílaprácelomenočasem | ||||
rychlost | 1sílysílu) | ||||
1 | |||||
tlaksíla |
část 6
výkon z převodu a pohonu /proč má traktor velké zadní kolo a přitom je pomalý? II/
výkon (u traktoru)
výkon obecně je rychlost krát síla
výkon - jako další momenty v mechanice pohybu - tedy moment otáčení (síly) a rozjezdový moment setrvačnosti
výkon "P" je typickým "momentem druhého stupně" - tedy moment síly (jehož zdrojem je tlak) krát úhlová rychlost OMEGA (tedy rotace na ose)
výkon dvojím způsobem
velikost výkonu by se měla stanovit dvojím způsobem
1/ měřením
2/ přepočtem z momentu otáčení (který zahrnuje i druhé vynásobení hodnotou času)
výsledek by měl být totožný
(výkon je vlastně dvousložková veličina kde se započítávají dva zdroje pohybu - rotace (tzv. úhlová - možná přesněji vnitřní rychlost - a tlak - což je vlastně moment otáčení, neboli moment síly)
1 výkon jako práce za čas (takzvaný definiční)
1 výkon jako rotace krát tlak (konkrétněji úhlová - neboli vnitřní rychlost krát moment otáčení)
veličina výkon - kromě obecně známým vyjádřením - tedy práce dělená časem - lze vyjádřit vícerým způsobem
(dlužno podotknout - definiční vzorec pro výkon - tedy práce lomeno čas spíš podává souhrnnou statistickou informaci o výkonu - už třebas proto, že práce může probíhat s různou intenzitou, s přestávkami - a takto vypočítaný výkon zahrnuje i prodlevy)
z vícerých vzorců pro výkon je vcelku zajímavý příspěvek na španělské Wikipedii - kde je výkon definován jako síla krát obvodová rychlost (pokud se zjišťuje výkon z obvodu kola vozu) nebo úhlová rychlost krát moment síly (pokud se výkon zjišťuje na ose kola)
- zde rovněž možno zmínit - že obě výstupní či výsledné veličiny - zde zkoumaného pohybujícího se vozidla - mají maximum přesně naopak - rotační či obvodová rychlost narůst s téměř nulové velikosti na ose na maximum na obvodu
a moment síly (či moment otáčení) má maximum uvnitř kola - a směrem vně slábne
a zde (na obrázku dole) určitá kuriozita - ilustrace pro moment síly, ale vzorec pro výkon
výkon je "dvousložková veličina" - vlastně se jedná o násobek úhlové (neboli vnitřní) rychlosti a momentu síly (nebo ještě obecněji - rychlosti a tlaku)
a zde (na obrázku výše) určitá kuriozita - ilustrace pro moment síly, ale vzorec pro výkon
kromě rychlostí (rotační, úhlové) by další veličinou dynamiky měl být výkon
obsah
rozcestník pro výkon a dynamiku (zkrácený)
výběr z příspěvku
rozcestník traktor Zetor, VUT Brno, Praga - auto Škoda, kinematika, dynamika a matematika (prodloužený rozcestník) a výroba
část 1 moment otáčení/moment síly neboli "torque" pro traktor , rozcestník moment otáčení
moment otáčení/síly nejnovější vzorec (přepočet z páky na osu a z osy na místo záběru)
liší se moment otáčení a síly? rozdíl výkon (moment 3. stupně) a moment otáčení (2.stupně)
rozcestník moment síly / otáčení
část 2 výkon a přehled momentů podle posloupnosti rozjezd a moment setrvačnosti (moment 0.tého stupně) - jízda moment otáčení/ síly (moment 1.stuoně) a výkon jako moment 2. stupně
část 3 "kolo převodu a kolo vozidla", přehled posloupnosti mechanismů (pohon, převod, kolo) a veličin (např. rychlost a síla)
rozdělovník vozidel podle převodů a hnaných kol
jak se liší hnaná kola podle druhu vozidel?
část 4 proč má traktor velké zadní kolo a přitom je pomalý?
část 5 "kolo převodu a kolo vozidla" (5/1) posloupnost přepočtů /mechanika pohybu obecně a kinematika a dynamika a posloupnost přepočtů rozjezd - jízda - výkon (5/2)
část 6 výkon z převodu a pohonu /proč má traktor velké zadní kolo a přitom je pomalý? II/
část 7 zemědělské stroje - album
část 7
zemědělské stroje (album)
automobilní stroj žací z počátku 20. stol.
zemědělské stroje https://www.facebook.com/media/set/?vanity=nabdaz&set=a.896247445226990 album na FCB
V Českých zemích bylo výrobců zemědělských strojů mnoho, i když asi nejznámějšími zůstávají traktory Zetor.
1
a znovu tedy Zetor 50 - legenda padesátých let
traktory Zetor
stručný přehled traktorů Zetor
traktory Zetor - výroba traktorů v Brně započala ve Zbrojovce a pokrčovala v "Líšeňce" ZKL (Zetoru) prototyp Zetor 15 dokončen 45, výroba začala 48 Zetor 25 vyráběn od r. 49, 52 jeho výroba přesunuta do ZKL Líšeň roku 49 také představen prototip 30 roku 52 ale šel do výroby výkonějšé Zetor 35, od roku 60 se vyráběl v modernizované verzi jako Zetor 50 od roku 1957 vyvíjena unifikovaná řada UR 1 s tipy 2011,. 3011 a 4012 roku 68 proběhla modernizace a traktory 2511, 3511 měly již hranatější design
traktory Honda
motor čtyřtakt Honda pro malotraktor českého výrobce
malotraktor + obraceč píce
LIAZ zemědělské tahače
zemědělský tahač LIAZ ŠT 180 (s motorem PRAGA)
a jistá kuriozita...
mechanická sklizeň hlávkového salátu v Kalifornii
a současně zde i odkaz na příspěvek na téma kinematika stavebních strojů
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz
tedy trocha vyprávění na téma zemědělské stroje
Tento příspěvek věnován spíš výpočtům, příběh z jedné podhorské vesnice kde sei v dobách zkolektivizovaného zemědělství hospodařilo soukromě v příspěvku ... Letní čtení na táboře a krásné staré zemědělné stroje - rozcestník Vysočina - Blog iDNES.cz
Družstevní zemědělství rovněž zmíněno v příspěvku... Historie začíná u Kaštanů - Blog iDNES.cz
příspěvek vně
Škodu Agromobil měli vyrábět ve Strakonicích. Plány ale před 60 lety vzaly zasvé (msn.com)
obsah
rozcestník kinematika, dynamika a matematika a výroba
část 1 moment otáčení/moment síly neboli "torque" pro traktor , rozcestník moment otáčení
moment otáčení/síly nejnovější vzorec (přepočet z páky na osu a z osy na místo záběru)
liší se moment otáčení a síly? rozdíl výkon (moment 3. stupně) a moment otáčení (2.stupně)
část 2 přehled momentů podle posloupnosti rozjezd a moment setrvačnosti (moment 0.tého stupně) - jízda moment otáčení/ síly (moment 1.stuoně) a výkon jako moment 2. stupně
část 3 "kolo převodu a kolo vozidla", přehled posloupnosti mechanismů (pohon, převod, kolo) a veličin (např. rychlost a síla)
převody do pomala či rychla (proč má traktor velké kolo a je pomalý?)
část 4 Zemědělské stroje - album
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Jan Tomášek
Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky
základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost
Jan Tomášek
Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I
Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.
Jan Tomášek
Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská
Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.
Jan Tomášek
C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody
V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .
Jan Tomášek
Matematické úvahy u sázení brambor
některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování
Jan Tomášek
Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29
Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)
Jan Tomášek
Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna
Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.
Jan Tomášek
Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142
Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...
Jan Tomášek
Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna
Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.
Jan Tomášek
Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou
Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru
Jan Tomášek
Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině
Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu
Jan Tomášek
A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy
Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...
Jan Tomášek
Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"
Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...
Jan Tomášek
Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda
Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda
Jan Tomášek
Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína
Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x