Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý?

  Mechanika DPM - dynamika výkonů a momentů - v toto případě je záměrem jednak kvantifikovat výkonost samotného motoru a výkonost je často spojována s přepravou nákladů - jsou kromě pohonu rovněž v zájmu převody. 

 

obsah

výběr z příspěvku - aneb co je to veličina výkon?

rozcestník pro výkon a dynamiku - mechanika DPM
rozcestník traktor Zetor, VUT Brno, Praga - auto Škoda, kinematika, dynamika a matematika (prodloužený rozcestník) a výroba

část 1 moment otáčení/moment síly neboli "torque" pro traktor , rozcestník moment otáčení
moment otáčení/síly nejnovější vzorec (přepočet z páky na osu a z osy na místo záběru)
liší se moment otáčení a síly? 

rozcestník moment síly / otáčení

část 2 výkon a přehled momentů podle posloupnosti rozjezd a moment setrvačnosti (moment 0.tého stupně) - jízda moment otáčení/ síly (moment 1.stuoně) a výkon jako moment 2. stupně

část 3 "kolo převodu a kolo vozidla", přehled posloupnosti mechanismů (pohon, převod, kolo) a veličin (např. rychlost a síla)

rozdělovník vozidel podle převodů a hnaných kol

jak se liší hnaná kola podle druhu vozidel?

část 4 proč má traktor  velké zadní kolo a přitom je pomalý?

část 5 "kolo převodu a kolo vozidla" (5/1) posloupnost přepočtů  /mechanika pohybu obecně a kinematika a dynamika a posloupnost přepočtů rozjezd - jízda - výkon (5/2)

část 6 výkon z převodu a pohonu /proč má traktor  velké zadní kolo a přitom je pomalý? II/

část 7 zemědělské stroje - album

Zatímco moment otáčení z hlediska rytmu má tutéž frekvenci jako rychlost anebo frekvence  (klapání mlýna) - výkon P  je dělen časem na druhou - z tohoto hlediska pokud by moment otáčení měl frekvenci deset otáček za vteřinu - což také odpovídá realitě - pomyslnému klapání mlýna - výkon by měl z matematického hlediska frekvenci sto otáček na druhou - vysvětlení? zatímco moment otáčení vychází z běžné (neboli lineární) matematické funkce y=x(na n-tou) -výkon vychází z kvadratické funkce y na druhou = x (na n-tou).

výpočet výkonu dvojím dělením časem otáčky - podruhé např. přepočtem časem otáčky například  při přepočtu práce na výkon - první dělení časem otáčky při výpočtu práce, variantně síly nebo rychlosti

Pvýkon = OMEGA úhlová rychlost na ose  (na druhou - jednou za rychlost, jednou za sílu) x r (poloměr) 

výše uvedený vzorec pro výkon je asi nejvíc vystihující tuto veličinu

níže pokus o přepočet výkonu z veličiny obvodová (což je současně) o lineární rychlost celého vozu 

Pvýkon = rychlost na druhou lomeno  r (poloměr kola) na třetí 

princip výpočtů spočívá v přepočtu síly přes páku na osu - hřídel - kde má sídlo úhlová rychlost omega (což je vlastně odmocnina síly) - a z úhlová rychlost neboli rotace na hřídeli je přepočítávána na další veličiny  - zejména obvodová rychlost a moment otáčení / síly

a konečně upřesněný vzorec pro výkon na principu výkon = rychlost x síla by zněl

Pvýkon = ODMOCNINA (Fsíla na obvodu kola  x r poloměr kola) x (rychlost v lomeno poloměr r)

Zatímco moment otáčení z hlediska rytmu má tutéž frekvenci jako rychlost anebo frekvence  (klapání mlýna) -výkon P  je dělen časem na druhou - z tohoto hlediska pokud by moment otáčení měl frekvenci deset otáček za vteřinu - což také odpovídá realitě - pomyslnému klapání mlýna - výkon by měl z matematického hlediska frekvenci sto otáček na druhou - vysvětlení? zatímco moment otáčení vychází z běžné matematické funkce y=x(na n-tou) -

Pvýkon  vychází z kvadratické funkce y na n-tou= x (na n-tou).

 

výkon - moment otáčení - moment setrvačnosti

 

3

OMEGAOMEGApoloměr

2

TorquepoloměrurMt

1

bez
hmotnost

Veličina výkon tedy zahrnuje dělení (časem otáčky) 2x - nejprve se spočte například rychlost pohybu (případně práce W jako násobek síly F a dráhy - a poté se znovu dělí časem jedné otáčky motoru - a teprve takto by se měla vypočítat výsledná veličina - tedy výkon P.

výpočet výkonu dvojím dělením časem otáčky - podruhé např. přepočtem časem otáčky například  při přepočtu práce na výkon - první dělení časem otáčky při výpočtu práce, variantně síly nebo rychlosti

V některých případech - například v grafech je zkoumáno a porovnáván průběh výkonu jenom v rámci tohoto druhého dělení časem - tedy v rozmezí například výkon P - práce W.

 

DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý?

 

rozcestník "výkon" dynamika - mechanika DPM 

 

"první díl dynamiky " Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? (přepočet síla a momenty) + výpočet výkonu vnitřní cestou - úhlová rychlost krát moment otáčení  - v části 3 tohoto příspěvku

dynamika - druhý díl pro mechaniku i elektrotechniku Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou - Blog iDNES.cz

druhý díl pro dynamiku "nákladní vozy 2Mechanika DPM 2 /W moment setrvačnosti / úhlová rychlost - moment síly - síla / výkon okamžitý z frekvence a statistický z práce - nákladní vozy 3 - Blog iDNES.cz ovšem příspěvek je rovněž zaměřen na zkoumání rozjezdového momentu setrvačnosti, automobilka Praga, Praha Libeň horní nádraží, rozcestník pražská nádraží, linka metra B

třetí díl pro kinematiku - radián a různé druhy frekvence Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia - Blog iDNES.cz radián 3

výkon traktoru  Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? (tento příspěvek) 

výkon nákladních automobilů - přepočty výkon - práce Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz

výkon v letectví Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz

 

 

 

rozcestník traktor Zetor a Praga, auto Škoda, VUT Brno,  matematika, fyzika, mechanika i elektrotechnika a výroba (mechanika KDF a DPM)

 

nejprve traktory - především Zetor

"traktory Zetor 1 " Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? (tento příspěvek)

Zbrojovka a Zetor 2 (zemědělské stroje na Vysočině) Letní čtení na táboře a krásné staré zemědělné stroje - rozcestník Vysočina - Blog iDNES.cz

Zbrojovka a Zetor 3p - elektrické rozvody v továrnách Cesty elektrické energie 3p - rozvody a jištění v průmyslu (Zetor a Zbrojovka) - Blog iDNES.cz

 dále matematika a mechanika,VUT Brno a opravna automobilů Josef Procházka Škoda Jihlava

první díl pro matematiku a auto Škoda Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda - Blog iDNES.cz radián 1a

první díl pro matematiku VUT Brno (Vysoké učení technické v Brně) Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky - Blog iDNES.cz

matematika integrálních a diferenciálních počtů A11V Eulerova konstanta, integrály, derivace, logaritmy (Co se děje kolem matematiky 11) - Blog iDNES.cz

první díl pro kinematiku i dynamiku a auto Škoda Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz

"první díl dynamiky " Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? (přepočet síla a momenty) + výpočet výkonu vnitřní cestou - úhlová rychlost krát moment otáčení  - v části 3 tohoto příspěvku

první díl pro cyklistiku - značky bicyklů C1 Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo radiány - přepočet rychlosti, značky bicyklů - Blog iDNES.cz radián 1c, přepočty úhlů, stupně – minuty – hodiny, dekadenty, radiány

druhý díl pro cyklistiku a motorismus, a současně druhý díl pro kinematiku - pomalu a rychloběžný motor, motocyklový pohon dvoutakt a čtyřtakt, pneumatický pohon C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody - Blog iDNES.cz  příspěvek se zabývá i přepočtem veličin (jezdec/pohon u motocyklů a bicyklů)(konkrétně část "V" KFD mechanika - kinematika a dynamika bicyklu - přepočet rychlosti pohonu (šlapání) na rychlost bicyklu)

dynamika - druhý díl pro mechaniku i elektrotechniku Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou - Blog iDNES.cz

druhý díl pro dynamiku "nákladní vozy 2"čím se liší veličiny tlak - síla  a práce?  -  nákl. vozy Škoda/Praga " dále přepočet síla/tlak moment setrvačnosti a moment otáčení při ose - a síla na obvodu kola,  Mechanika DPM 2 /W moment setrvačnosti / úhlová rychlost - moment síly - síla / výkon okamžitý z frekvence a statistický z práce - nákladní vozy 3 - Blog iDNES.cz ovšem příspěvek je rovněž zaměřen na zkoumání rozjezdového momentu setrvačnosti, automobilka Praga, Praha Libeň horní nádraží, rozcestník pražská nádraží, linka metra B

třetí díl pro kinematiku - radián a různé druhy frekvence Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia - Blog iDNES.cz radián 3

inverzní moment síly, který se zvětšuje k obvodu (?) neblaze proslulá hranatá okénka u letounu Comet de Havilland kde se na okrajích vytvářely mikroskopické praskliny Paní Simpsonová a Goethe / De Havilland DH 106 Comet - Blog iDNES.cz

výkon v mechanice i elektrotechnice 

"dynamika - díl 5 "souhrnný příspěvek výkon v mechanice a elektrotechnice Mechanika DPM 5 - elektrotechnika MFE 5 - výkon - moment třetího stupně, kruhový diagram - Blog iDNES.cz

výpočty výkonu - Mechanika DPM - dynamika - přepočty sil a momentů (rozjezd - jízda  výkon) se však rovněž zabývají další příspěvky

Nádraží a vlak - rychlost a zrychlení - mechanika integrálních a diferenciálních počtů - Blog iDNES.cz rozcestník pro mechaniku pohybu 

výrobce traktorů Zetor ve Zbrojovce a ZKL  Cesty elektrické energie 3p - rozvody a jištění v průmyslu (Zetor a Zbrojovka) - Blog iDNES.cz  a současně rozcestník elektrické rozvody v továrnách, počítače a Brno 

 

 

 

Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý?

 

obsah

výběr z příspěvku - aneb co je to veličina výkon?

rozcestník pro výkon a dynamiku - mochanika DPM
rozcestník traktor Zetor, VUT Brno, Praga - auto Škoda, kinematika, dynamika a matematika (prodloužený rozcestník) a výroba

přehled momentů v mechanice 

část 1 moment otáčení/moment síly neboli "torque" pro traktor , rozcestník moment otáčení
moment otáčení/síly nejnovější vzorec (přepočet z páky na osu a z osy na místo záběru)
liší se moment otáčení a síly? 

rozcestník moment síly / otáčení

část 2 výkon a přehled momentů podle posloupnosti rozjezd a moment setrvačnosti (moment 0.tého stupně) - jízda moment otáčení/ síly (moment 1.stuoně) a výkon jako moment 2. stupně

část 3 "kolo převodu a kolo vozidla", přehled posloupnosti mechanismů (pohon, převod, kolo) a veličin (např. rychlost a síla)

rozdělovník vozidel podle převodů a hnaných kol

jak se liší hnaná kola podle druhu vozidel?

část 4 proč má traktor  velké zadní kolo a přitom je pomalý?

část 5 "kolo převodu a kolo vozidla" (5/1) posloupnost přepočtů  /mechanika pohybu obecně a kinematika a dynamika a posloupnost přepočtů rozjezd - jízda - výkon (5/2)

část 6 výkon z převodu a pohonu /proč má traktor  velké zadní kolo a přitom je pomalý? II/

část 7 zemědělské stroje - album

výběr z příspěvku

část 1 moment otáčení moment síly neboli "torque

malá anotace - co je to moment otáčení či kroucení / neboli moment síly?

podle nejnovějších bádání by moment síly by vlastně měla být dvousložková veličina (nebo dva momenty otáčení vzájemně násobené - první od "rukojeti" na osu otáčení F . r1  a druhý od osy otáčení k čelisti klíče omega . r2

"primární moment otáčení" rameno r1 - rukojeť osa klíče a matice 

"sekundární moment otáčení" rameno r2 - osa matice a hrana klíče 

pro moment otáčení by měl platit vzorec 

Mt = omega . r2 = odmocnina F.r1 x r2

Moment síly, otáčení (neboli "Torque") - podle aktuálních úvah - není výsledná hodnota - ale rovnice zvaná "momentová věta" platná vlastně pro výpočet, či přepočet síly. Podstata momentové věty by měla spočívat právě ve stejné hodnotě momentu otáčení - a navíc tyto momenty otáčení (či síly) jsou vlastně dva - jeden na rameni (například klíče) a druhý na jeho čelisti. A tyto momenty by vlastně  měly mít stejnou hodnotu...

F1 (síla na držadle klíče) krát r1 (rameno klíče) = F2 (síla na čelisti) krát r2 (poloměr závitu klíče)
alternativně
r1 (rameno klíče) krát OMEGA1 (úhlová rychlost neboli záběr) na společné ose otáčení pro rameno klíče) = 
r2 (poloměr závitu klíče) krát OMEGA2 (úhlová rychlost neboli záběr) na společné ose otáčení pro čelist klíče

moment otáčení (síly) torque ramene a čelisti - momentová věta

Z výše uvedeného plyne - že moment otáčení neboli síly platí vždy ve dvojicích - a není výsledná hodnota, ale něčím jako rovnice pro výpočet síly F - nebo například rychlosti v. 

"výchozí moment otáčení" rameno r1 - rukojeť osa klíče a matice 

"působící moment otáčení" rameno r2 - osa matice a hrana klíče 

Momentová věta pro moment otáčení (moment otáčení neboli síly - jinak také Torque tvoří vždy dvojice sil - jedna síla například na "rukojeti" a druhá síla na "čelisti" klíče ) by zněla
Fxr = Fxr  nebo přesněji F1 xr1 = F2 xr2  

Síluna obvoduFovšem lze vyjádřit i tzv.úhlovou rychlostí OMEGAkterá má působiště na ose hřídele (vpodstatě se jedná o něco jako sílu ovšem s působištěm na hřídeli).

Pokud by se síla vyjádřila úhlovou rychlostí OMEGA na ose - pak by přepočetOMEGA-síla Fzně

=OMEGAxr

momentová věta vyjádřená úhlovou rychlostí OMEGA
by pak měla tvar  OMEGA1 x r1x r1 = OMEGA2 x rna druhou 

 

liší se moment síly moment otáčení?

moment otáčení na kole vozu má v podstatě podobný význam jako obvodová rychlost - jenomže obvodová rychlost je spojována spíše s rychlými vozy (sice podobně  jako traktor s velkými koly - ale v případě rychlých vozů jsou velká kola reálně kvůli rychlosti - na rozdíl od traktoru,, kde jsou velká kola kvůli obratnosti v terénu)

rozdělovník momentů a výkonů - moment síly moment otáčení (torque) jsou sice označovány jako ta samá veličina, ale podle bádání zde by moment síly by mohl být něco jako "zrcadlová" veličina k momentu otáčení - moment otáčení by se měl vytvářet z rotace (OMEGAkterou vytváří síla na ose 

 moment síly by se měl vytvářet přepočtem z výkonu (což je vlastně síla krát rychlost) - a dále z práce, což je jako výkon vynásobený časem práce(výkon je vlastně 2x dělen periodou, neboli časem otáčky - a pokud by se vynásobil časem práce - jedno dělení časem by se vykrátilo)   moment síly- stejná veličina jako moment otáčení, jenom by oba momenty byly v jiném sektoru kartézských souřadnic - tento moment síly by se také mohl nazývat hodinová výkon a v elektrotechnice by tak trochu odpovídal kilowatthodinám - které jsou po vykrácení veličin vlastně přibližně totéž - co elektrický proud

rozdělení momentů v dynamice

 

aktualizovanými přepočty - síla ku obvodová rychlost se zase spektrum veličina v oborech kinematika - dynamika - na ilustraci níže zprava do leva - tedy v protisměru hodin

moment síly (otáčení) nebo rychlost je přesně ta veličina kterou nazírá nebo slyší řidič - nebo pozorovatel vně, perioda T odpovídá otáčkám motoru!!! - vlastně by bylo možno moment otáčení, či točivý nebo také kroutící moment označit jako výkon jízdy, nebo "výkon rychlosti" - jelikož rychlost je přesně to co řidič nejvíce ovlivňuje 

na základě nejnovějšího bádání  - i moment síly/otáčení je daleko názornější vyjadřovat veličinou rychlost (úhlová na ose omega, rotační kola = lineární celého vozu) neboť rychlost je rotační veličina a podle mocniny se pozná zda zda se počítá ROZJEZD (jako moment 0 tého  stupně, JÍZDA jako moment prvního stupně, nebo VÝKON  jako moment druhého stupně) - neboť mocnina rychlosti vždy odpovídá stupni momentu - zatímco v případě síly vychází síla vždy na prvou - pokud se momenty počítají přes veličinu síla!!! 

 

rozcestník moment síly/otáčení

Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? (tento příspěvek)

Mechanika A0/ KFD 0 rozcestník matematika/kinematika - jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz

rozcestník pro celé strojírenství a přehled norem Návštěva staré tiskárny - části strojů a mechanismy - rozcestník pro průmysl - Blog iDNES.cz

jinak v praxi  se momentu síly využívá v různých oborech
- jedním z nich je "soustružnický efektů

kdy k  nástroj soustruhu lze přiřadit veličinu "síla" a tříska vytvářená při soustružení v podstatě je znázorněním momentu síly

za zcela jednoduchý stroj (tedy přesněji nástroj) lze považovat například zámečnický klíč - zde příklad momentu síly neboli otáčení,

který se vytváří silou působící na držadle klíče na vlastním klíči na matici

moment otáčení (síly) torque ramene a čelisti - momentová věta

 

část 2 výkon a přehled momentů podle posloupnosti rozjezd a moment setrvačnosti (moment 0.tého stupně) - jízda moment otáčení/ síly (moment 1.stupně) a výkon jako moment 2. stupně

nejprve  rozjezd vozidla - moment setrvačnosti

momenty 0. stupně

moment setrvačnosti "Mi"

Moment setrvačnosti má ovšem více významů - ovšem vychází vlastně z hmotnosti vozidla která  se  přepočítává na obvod  kola - a navíc moment setrvačnosti (s dalšími vzorcem v posloupnosti kterým je moment otáčení ) umožňuje přepočítat hmotnost na sílu při lineárním pohybu vozu...

moment setrvačnosti má ovšem více významů
moment setrvačnost vychází z podstaty kola (pro střed kola se používá označení "disk" - pro vnějšek kola zase označení "obruč") -> z tohoto hlediska má moment setrvačnosti význam především pro zjištění setrvačnosti
pro rozjezd vozidla má ovšem význam spíš část kola - nazývaná "disk" - střed kola jakoby zastupoval celou hmotnost vozidla

rozjezdem vozidla a momentem setrvačnosti se ovšem spíše zabývají  příspěvky

Mechanika DPM 1 /W výkon okamžitý z frekvence a statistický z práce / moment setrvačnosti - rozjezd vozidla -  nákladní vozy a autobusy 1 - Blog iDNES.cz

Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia - Blog iDNES.cz

momenty 1. stupně

moment otáčení (síly)  - především pojednán v části 1 tohoto příspěvku

přepočtový kotouč

 

 Přepočtový kotouč - kompletní přepočet všech veličin - síla na páce obvodu - přepočítaná na úhlovou rychlost na ose (což je vlastně něco jako odmocnina síly z obvodu a vzdálenosti ke středu - s jednotkou odmocnina newton metry)  - osa neboli hřídel je vlastně východiště pro působnost všech veličin mechaniky - odtud přepočty směrem k obvodu - variantně přepočet na moment síly na pomysné hraně klíče - nebo na obvodovou rychlost - a to celé přepočítáno na výkon (výkon je v zásadě sice síla krát rychlost - ovšem ne síla a rychlost s různými přepočtovými koeficienty) 

 

momenty 2. stupně

výkon P

bezčasí a moment setrvačnosti nultého stupně - rozjezd a jízda a moment otáčení 1. stupně a výkon jako moment 2. stupně

 

přepočet rychlost síla

 

výběr z příspěvku

část 2 přehled momentů podle posloupnosti (v části 2 na závěr)

kterou veličinu reálně nazírá (spíš naslouchá) řidič traktoru nebo pozorovatel vně...?

traktory Praga

 

když se traktor rozjede  - tak je nejnázornější veličinou rychlost v

zóna 1 jízda charakterizovaná momentem síly/otáčení (torque) ... jednou děleno periodou otáček motoru

nejprve se přepočte obvodová síla na rotaci (potenciál pohybu) omega na hřídeli

úhlová rychlost omega = odmocnina (síla x poloměr kola)

moment síly/otáčení = omega x poloměr kola = odmocnina (síla na obvodu x poloměr kola)x poloměr kola 

obvodová rychlost =  omega x poloměr kola na druhou 

moment síly/otáčení vyjádřený rychlostí= obvodová rychlost poloměr kola (traktoru) na třetí

rychlost - nebo rychlosti vyjádřený moment otáčení (veličiny jednou dělené periodou motoru T, se asi nejvíce podobají reálným vjemům a zvukům

 

zóna 2 jízda charakterizovaná momentem druhého stupně - veličinou výkon  dvakrát děleno periodou otáček motoru

různé druhy frekvence - úhlová rychlost, úhlová frekvence, frekvence - otáčky za sekundu, otáčky za minutu

výkon jako moment druhého stupně je (matematicky) zkreslená veličina s frekvencí či inverzní periodou na druhou (tedy vlastně dvojím dělením otáčkami motoru) a neodpovídá reálným vjemům...! pokud by bylo možno výkon nějak slovně popsat - tak asi nejvýstižněji jako výkon rychlosti a práce, na rozdíl od kroutícího momentu - jako pouze výkonu rychlosti 

 

Zatímco moment otáčení z hlediska rytmu má tutéž frekvenci jako rychlost anebo frekvence  (klapání mlýna) -výkon P  je dělen časem na druhou - z tohoto hlediska pokud by moment otáčení měl frekvenci deset otáček za vteřinu - což také odpovídá realitě - pomyslnému klapání mlýna - výkon by měl z matematického hlediska frekvenci sto otáček na druhou - vysvětlení? zatímco moment otáčení vychází z běžné matematické funkce y=x(na n-tou) -výkon vychází z exponenciální funkce y na n-tou= x (na n-tou).

 

na základě nejnovějšího bádání  - i moment síly/otáčení je daleko názornější vyjadřovat veličinou rychlost (úhlová na ose omega, rotační kola = lineární celého vozu) neboť rychlost je rotační veličina a podle mocniny se pozná zda zda se počítá ROZJEZD (jako moment 0 tého  stupně, JÍZDA jako moment prvního stupně, nebo VÝKON  jako moment druhého stupně) - neboť mocnina rychlosti vždy odpovídá stupni momentu - zatímco v případě síly vychází síla vždy na prvou - pokud se momenty počítají přes veličinu síla!!! 

 

Souhrnnou veličinou v mechanice pohybu by byla veličina výkon. Výkon je vlastně momentem druhého stupně (ostatně momenty - jak moment setrvačnosti - tedy bezčasový moment nultého stupně - tak moment otáčení "Torque" - 1. stupně probíhající v reálném čase jsou poměrně nenázorné veličiny - spíš se jedná o matematickou funkci, či rovnici než o nějakou konkrétní veličinu - tedy výkon P jako moment 2. stupně lze vyjádřit vícerým způsobem - ale čím je výkon asi nejvíc typický - je, že se jedná o veličinu znovu - či podruhé dělenou časem - ovšem čas je ve veličině která se znovu dělí časem již jednou zahrnut. Výkon je tedy například "práce W" dělená dobou - neboli časem práce (jinak veličina "práce W" je v podstatě "síla F" vynásebená "dráhou s" - dráhu s lze zase přepočíst z "úhlové dráhy Psí" a vynásobit ji poloměrem kola r. Jinak je veličina "Výkon P" poměrně často popisována jako "rychlost v" krát "síla F" - což výkon sice poměrně vystihuje - ale není příliš přesné matematicky. Asi nejpřesnější by bylo výkon P definovat veličinou "úhlová rychlost OMEGA" na druhou x "poloměr r". Ostatně sídlem výkonu P jako by bylo rozmezí mezi osou a hřídelí a obvodem kola daným poloměrem "r". Ostatně dvojí násobení úhlovou rychlostí OMEGA jenom potvrzuje tvrzení o dvojím dělení časem. Dvojí dělení časem je sice možno také zjistit u veličiny "zrychlení a" - ale v případě zrychlení jde vlastně o dvojí čas na jeden úkon - z čehož jeden z těchto časů lze přičíst právě změně - kterou představuje zryhlení. V případě výkonu je věc jiná. Jeden úkon jakoby se porovnával s časem dvakrát. Například již hotová veličina práce W se znovu dělí časem. Veličina práce W je veličina síla F přenásobená dráhou s. Z hlediska mechaniky pohybu je ovšem než veličina síla F asi více příznačná veličina "rychlost v" - jelikož výpočty a přepočty veličin "rychlost" a "čas" jsou vymezeny podstatně jednoznačněji než přepočty síla a čas - síla je spíš pohybovou variací hmotnosti než variací času... Pokud by se pro výpočet veličiny "výkon P" - vycházelo z teze výkon přiblžně odpovídá rychlost síla - pak by přepočet výkonu jenom přes rychlost vycházel asi následovně...

Výkon  P z obvodové rychlosti = "v rot" (jako rychlost) x (rychlost přepočtená na sílu)"v rot" /lomeno poloměr na třetí
Výkon P z úhlové ryhlosti OMEGA na hřídeli = OMEGA na druhou x "poloměr r"  (při přepočtech úholové rychlosti OMEGA na obvodovou rychlost "v" podle vzorce "OMEGA" = V /lomeno "r na druhou" - by vyšel ten samý vzorec jak uvedeno výše... 

3

OMEGAOMEGApoloměr

2

TorquepoloměrurMt

1

bez
hmotnost

 

zóna 2 výkon P je vlastně momentem druhého stupně  -  dvakrát děleno periodou otáček motoru

(z hlediska řidiče či pozorovatele se ovšem jedná o veličinu klamnou, neboť reálně je vnímána pouze jedno dělení periodou motoru - dvojí dělení je matematický klam) 

obecné vyjádření výkonu síla F krát rychlost v je platné pouze přibližně - s řadou přepočtových koeficientů zahrnujících poloměr kola a odmocňování

výkon P lze vyjádřit těmito způsoby
úhlová rychlost omega na druhou x poloměr kola
rychlost x síla (s přepočtovými koeficienty)
jenom silou
jenom rychlostí 

ovšem nejnázornější vyjádření výkonu by bylo rychlostí, po různých přepočtech by pro výkon, neboli moment 2.stupně (vyjádřený rychlostí) vyšel vzorec

P = v (na druhou) lomeno poloměr kola r na třetí

ovšem asi nejpřesnější a nejvýstižnější je výkon vyjadřovat úhlovou rychlostí OMEGA- což je něco jako záběr na ose nebo na hřídeli...

Pvýkon = OMEGA úhlová rychlost na ose  (na druhou - jednou za rychlost, jednou za sílu) x r (poloměr) 

 

výkon - moment otáčení - moment setrvačnosti
výkon  - 1 bezčasí a moment setrvačnosti 2.1 rozjezd - moment setrvačnosti se mění na moment otáčení 2.2 jízda a moment otáčení 3. výkon - se dvojím dělením časem - jednou za rychlost, podruhé za sílu

Veličina výkon tedy zahrnuje dělení (časem otáčky) 2x - nejprve se spočte například rychlost pohybu (případně práce W jako násobek síly F a dráhy - a poté se znovu dělí časem jedné otáčky motoru - a teprve takto by se měla vypočítat výsledná veličina - tedy výkon P.

výpočet výkonu dvojím dělením časem otáčky - podruhé např. přepočtem časem otáčky například  při přepočtu práce na výkon - první dělení časem otáčky při výpočtu práce, variantně síly nebo rychlosti

V některých případech - jakým může být průběh výkonu v grafu - je zkoumán a porovnáván průběh výkonu jenom v rámci  druhého dělení časem - tedy v rozmezí například výkon P - práce W. Výkon v tomto "užším" pojetí by se tedy jakoby nepočítal od "nuly" ale nepřesně řečeno až od rychlosti (ve zmíněném grafu se výkon porovnává s otáčkami motoru). 

výpočet výkonu dvojím dělením časem otáčky - podruhé např. přepočtem časem otáčky například  při přepočtu práce na výkon - první dělení časem otáčky při výpočtu práce, variantně síly nebo rychlosti

V některých případech se  ovšem veličina výkon P zkoumá jenom v rozmezí druhého dělení časem otáčky - tedy například v rozmezí výsledný výkon P - otáčky motoru (čistě teoreticky by mohl být porovnáván i s jinou veličinou než otáčky motoru - tedy například veličinou rychlost v, práce W, nebo síla F

dělení

 

 

porovnání výkonu a počtu otáček u vozu Praga V3S

Graf pro znázornění průběhu výkonu.

obsah

výběr z příspěvku - aneb co je to veličina výkon?

rozcestník pro výkon a dynamiku - mochanika DPM
rozcestník traktor Zetor, VUT Brno, Praga - auto Škoda, kinematika, dynamika a matematika (prodloužený rozcestník) a výroba

přehled momentů v mechanice 

část 1 moment otáčení/moment síly neboli "torque" pro traktor , rozcestník moment otáčení
moment otáčení/síly nejnovější vzorec (přepočet z páky na osu a z osy na místo záběru)
liší se moment otáčení a síly? 

rozcestník moment síly / otáčení

část 2 výkon a přehled momentů podle posloupnosti rozjezd a moment setrvačnosti (moment 0.tého stupně) - jízda moment otáčení/ síly (moment 1.stuoně) a výkon jako moment 2. stupně

část 3 "kolo převodu a kolo vozidla", přehled posloupnosti mechanismů (pohon, převod, kolo) a veličin (např. rychlost a síla)

rozdělovník vozidel podle převodů a hnaných kol

jak se liší hnaná kola podle druhu vozidel?

část 4 proč má traktor  velké zadní kolo a přitom je pomalý?

část 5 "kolo převodu a kolo vozidla" (5/1) posloupnost přepočtů  /mechanika pohybu obecně a kinematika a dynamika a posloupnost přepočtů rozjezd - jízda - výkon (5/2)

část 6 výkon z převodu a pohonu /proč má traktor  velké zadní kolo a přitom je pomalý? II/

část 7 zemědělské stroje - album

 

 

 

 

 

obsah

rozcestník pro výkon a dynamiku (zkrácený)

výběr z příspěvku

rozcestník traktor Zetor, VUT Brno, Praga - auto Škoda, kinematika, dynamika a matematika (prodloužený rozcestník) a výroba

část 1 moment otáčení/moment síly neboli "torque" pro traktor , rozcestník moment otáčení
moment otáčení/síly nejnovější vzorec (přepočet z páky na osu a z osy na místo záběru)
liší se moment otáčení a síly? rozdíl  výkon (moment 3. stupně) a moment otáčení (2.stupně)  

rozcestník moment síly / otáčení

část 2 výkon a přehled momentů podle posloupnosti rozjezd a moment setrvačnosti (moment 0.tého stupně) - jízda moment otáčení/ síly (moment 1.stuoně) a výkon jako moment 2. stupně

část 3 "kolo převodu a kolo vozidla", přehled posloupnosti mechanismů (pohon, převod, kolo) a veličin (např. rychlost a síla)

rozdělovník vozidel podle převodů a hnaných kol

jak se liší hnaná kola podle druhu vozidel?

část 4 proč má traktor  velké zadní kolo a přitom je pomalý?

část 5 "kolo převodu a kolo vozidla" (5/1) posloupnost přepočtů  /mechanika pohybu obecně a kinematika a dynamika a posloupnost přepočtů rozjezd - jízda - výkon (5/2)

část 6 výkon z převodu a pohonu /proč má traktor  velké zadní kolo a přitom je pomalý? II/

část 7 zemědělské stroje - album

 

část 3 "kolo převodu a kolo vozidla"

převody do pomala či rychla (proč má traktor velké kolo a je pomalý)

převody se  podrobněji zabývají jiné příspěvky, např. 

Mechanické převody (kolo a pastorek) a převody elektrické (trafa) - a o vozech Mercedes - Blog iDNES.cz

převod do síly
nebo převod do rychlosti ?

Je jistý rozdíl, jedná li se o převod z osy - nebo o převod z obvodu - například zuby ozubených kol vně.

Pokud je převod z obvodu - pak by se mělo jednat o převod do síly, kdy na obvodu působí síla a na ose se vytváří moment síly, což je vlastně teprve výsledný čintel síly. V tomto případě by tedy mělo jít o převod do síly. 

převod do rychlosti - nebo do síly?

Pokud by se jednalo o převod z osy - pak by je k je poháněcím činitelem tzv. úhlová rychlost omega - zde také nazývaná rychlostnost - a v zásadě se jedná o podobnou veličinu jako síla - a pokud se vynásobí OMEGA poloměrem kola - vytvoří se moment síly. Problém je ovšem, že moment síly působí na ose, stejně jako OMEGA. Bylo by tedy z hlediska posloupnosti správné přepočíst moment otáčení neboli síly přes obvodovou rychlost. Jelikož při zdrojem pohybu převodu z osy je úhlová rychlost - pak by prvotně vlastně mělo jít o převod do rychlosti - pokud vychází z osy.

Pokud známe sílu a poloměr - je tedy možno spočítat moment síly (otáčení, angl. Torque) jak vypočítat úhlovou rychlost OMEGA na ose a obvodovou rychlost na obvodu - což je současně i výsledná lineární rychlost celého vozu?

Vzorec vychází z rovnosti momentu otáčení/síly pokud se počítá ze síly i úhlové rychlosti OMEGA, Jenomže pokud se počítá ze síly - tak se poloměrem nejprve násobí - a pokud by se z momentu otáčení měla zjistit úhlová rychlost - pak se naopak dělí...

Po vykrácení by pro přepočet síly na rychlost měl vyjít následující vzorec...

rychlost v = síla F krát poloměr r na druhou...

převod malý pastorek - velké druhé kolo a malé třetí kolo - s velkým momentem síly - používané tedy u tahačů

 

převody jak mechanické, tak elektrické 

Převody mechanické (kolo a pastorek) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství - Blog iDNES.cz

obsah

rozcestník pro výkon a dynamiku (zkrácený)

výběr z příspěvku

rozcestník traktor Zetor, VUT Brno, Praga - auto Škoda, kinematika, dynamika a matematika (prodloužený rozcestník) a výroba

část 1 moment otáčení/moment síly neboli "torque" pro traktor , rozcestník moment otáčení
moment otáčení/síly nejnovější vzorec (přepočet z páky na osu a z osy na místo záběru)
liší se moment otáčení a síly? rozdíl  výkon (moment 3. stupně) a moment otáčení (2.stupně)  

rozcestník moment síly / otáčení

část 2 výkon a přehled momentů podle posloupnosti rozjezd a moment setrvačnosti (moment 0.tého stupně) - jízda moment otáčení/ síly (moment 1.stuoně) a výkon jako moment 2. stupně

část 3 "kolo převodu a kolo vozidla", přehled posloupnosti mechanismů (pohon, převod, kolo) a veličin (např. rychlost a síla)

rozdělovník vozidel podle převodů a hnaných kol

jak se liší hnaná kola podle druhu vozidel?

část 4 proč má traktor  velké zadní kolo a přitom je pomalý?

část 5 "kolo převodu a kolo vozidla" (5/1) posloupnost přepočtů  /mechanika pohybu obecně a kinematika a dynamika a posloupnost přepočtů rozjezd - jízda - výkon (5/2)

část 6 výkon z převodu a pohonu /proč má traktor  velké zadní kolo a přitom je pomalý? II/

část 7 zemědělské stroje - album

 

rozdělovník vozidel podle převodů a hnaných kol

účinek pohonu jako by vycházel od osy kola  - a při rovnosti momentu síly - tedy síla krát páka se snižuje výstupní síla ale narůstá rychlost...

rozdělovník převodů a poháněných vozidel

 

traktor Zetor 50 - legenda 50-tých let

 

jak se liší hnaná kola podle druhu vozidel?

v případě rychlosti ovšem obvodová rychlost nabývá s nárustem poloměru - z čehož plyne

rychlé vozy mají velká hnaná kola

tahače - nákladní vozy zase obvykle mají kola o nevelkém  poloměru

a traktor má sice velké hnané kolo - ale v tomto případě jde spíš o vyšší obratnost v terénu

rozdělovník převodů a poháněných vozidel

převodům - přesněji převodovým poměrům je pak věnován příspěvek  Převody mechanické (kolo a pastorek) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství - Blog iDNES.cz

obsah

rozcestník pro výkon a dynamiku (zkrácený)

výběr z příspěvku

rozcestník traktor Zetor, VUT Brno, Praga - auto Škoda, kinematika, dynamika a matematika (prodloužený rozcestník) a výroba

část 1 moment otáčení/moment síly neboli "torque" pro traktor , rozcestník moment otáčení
moment otáčení/síly nejnovější vzorec (přepočet z páky na osu a z osy na místo záběru)
liší se moment otáčení a síly? rozdíl  výkon (moment 3. stupně) a moment otáčení (2.stupně)  

rozcestník moment síly / otáčení

část 2 výkon a přehled momentů podle posloupnosti rozjezd a moment setrvačnosti (moment 0.tého stupně) - jízda moment otáčení/ síly (moment 1.stuoně) a výkon jako moment 2. stupně

část 3 "kolo převodu a kolo vozidla", přehled posloupnosti mechanismů (pohon, převod, kolo) a veličin (např. rychlost a síla)

rozdělovník vozidel podle převodů a hnaných kol

jak se liší hnaná kola podle druhu vozidel?

část 4 proč má traktor  velké zadní kolo a přitom je pomalý?

část 5 "kolo převodu a kolo vozidla" (5/1) posloupnost přepočtů  /mechanika pohybu obecně a kinematika a dynamika a posloupnost přepočtů rozjezd - jízda - výkon (5/2)

část 6 výkon z převodu a pohonu /proč má traktor  velké zadní kolo a přitom je pomalý? II/

část 7 zemědělské stroje - album

 

část 4 proč má traktor  velké zadní kolo a přitom je pomalý?

 

velikostí kola se zvyšuje víc rychlost

podle vzorce rychlost v = úhlová rychlost omega krát poloměr r na druhou

velikostí kola se ale také zvětšuje moment otáčení/síly - přesněji sekundární moment otáčení podle vzorce (jelikož primární moment otáčení v principu odpovídá úhlové rychlosti)

podle vzorce moment síly Mt = úhlová rychlost omega krát poloměr r na druhou

 

 

převody se však podrobněji zabývají jiné příspěvky, např. 

Mechanické převody (kolo a pastorek) a převody elektrické (trafa) - a o vozech Mercedes - Blog iDNES.cz

obsah

rozcestník pro výkon a dynamiku (zkrácený)

výběr z příspěvku

rozcestník traktor Zetor, VUT Brno, Praga - auto Škoda, kinematika, dynamika a matematika (prodloužený rozcestník) a výroba

část 1 moment otáčení/moment síly neboli "torque" pro traktor , rozcestník moment otáčení
moment otáčení/síly nejnovější vzorec (přepočet z páky na osu a z osy na místo záběru)
liší se moment otáčení a síly? rozdíl  výkon (moment 3. stupně) a moment otáčení (2.stupně)  

rozcestník moment síly / otáčení

část 2 výkon a přehled momentů podle posloupnosti rozjezd a moment setrvačnosti (moment 0.tého stupně) - jízda moment otáčení/ síly (moment 1.stuoně) a výkon jako moment 2. stupně

část 3 "kolo převodu a kolo vozidla", přehled posloupnosti mechanismů (pohon, převod, kolo) a veličin (např. rychlost a síla)

rozdělovník vozidel podle převodů a hnaných kol

jak se liší hnaná kola podle druhu vozidel?

část 4 proč má traktor  velké zadní kolo a přitom je pomalý?

část 5 "kolo převodu a kolo vozidla" (5/1) posloupnost přepočtů  /mechanika pohybu obecně a kinematika a dynamika a posloupnost přepočtů rozjezd - jízda - výkon (5/2)

část 6 výkon z převodu a pohonu /proč má traktor  velké zadní kolo a přitom je pomalý? II/

část 7 zemědělské stroje - album

 

část 5 "kolo převodu a kolo vozidla" a poslopnost přepočtů rozjezd - jízda - výkon 

část 5/1 "kolo převodu a kolo vozidla"

 

mechanika pohybu obecně / kinematika a dynamika

kinematika
teorie pohybu vycházejícího z rotace
nauka o frekvenci a úhlové dráze
teoretická před-disciplína dynamiky

dynamika
nauka o výkonu, rychlosti a zrychlení

 

zde by měl být přehled základních veličin oborů kinematika a dynamika

výpočty kinematika - dynamika
 

výpočty jsou možné 
"zprava do leva" - tedy nejprve kinematika a následně dynamika 
- neboli od "řidiče po kolo vozu" - tedy veličiny frekvence a úhlové pootočení (přiřazené k prvnímu kolu převodu - pastorku) - přes dynamiku 2. kola - kola pohonu (úhlová rychlost na ose nebo variantně síla na obvodu) - až po dynamiku 3. kola - kola vozu (s veličinami buď moment otáčení s maximem na ose - nebo variantně s obvodovou rychlostí s maximem na obvodu kola)

výpočty "dynamika kola pohonu i kola vozu" - "dynamika kola vozu" - "setrvačnost"
 

nebo některé výpočty či přepočty jsou možné jen v rámci oboru dynamika "zdola vpravo nahoru"
- tedy rozjezd (moment setrvačnosti - zde označen jako moment nultého stupně  bez času, podobný momentům ve statice) - jízda (moment otáčení, rychlost, zrychlení - značené jako momenty 1. stupně)  až po zjištění výkonu (zde označen jako moment 2. stupně - jelikož se znovu násobí, či vytváří mocninu ty samé veličiny jako třeba v momentu prvního stupně - momentu otáčení

proč ty samé veličiny někdy jsou jen jednou, někdy  vytváří mocninu a jindy zase odmocninu...
 

VÝKON
v kartézských souřadnicích při ose "y"
výkon (moment 2. stupně) - násobí se ty samé veličiny na kole pohonu (kolo 2) a na kole vozu (kolo 3) - tedy vytváří mocninu - variantně integrál

Integral či exponenciál funkce – dvakrát inverzní čas ve frekvenci (jmenovatel zlomku)

JÍZDA
moment otáčení(momenty 1. stupně),  nebo rychlost rychlost, zrychlení (momenty 1. stupně) - započítává se jen kolo vozu (kolo 3)

vlastní funkce pro jídu (na základě momentu otáčení Mt) – jedenkrát inverzní čas ve frekvenci (jmenovatel zlomku)

ROZJEZD
v kartézských souřadnicích těsně nad osou "x"
vlastní funkce "pro rozjezd (na základě momentu setrvačnosti Mi)"

moment setrvačnosti (moment 0. stupně) - vůz se zastavuje - odmocňuje se tou samou veličinou kterou se například počítá moment otáčení kola vozu během jízdy - zde se tedy z matematického hlediska uplatňuje odmocnina - variantně derivace

DERIVACE - PRŮNĚT JÍZDY 
hodnota rychlosti na ose "X"

 

výkonpřevodu a pohonu

 

 

3ýsledek2převod1pohon
"dynamika"síla
veličinasílavýkonveličina)sílakrátsílavýkon"kinematikadynamika"

 

následuje

část 5 "dynamika"

"kolo převodu a kolo vozidla" a poslopnost přepočtů a posloupnost rozjezd - jízda - výkon  

část 5/2 posloupnost rozjezd - jízda - výkon

přehled a posloupnost veličin v mechanice pohybu

1 pohon je spíše záležitost síly

ale

2 převod -  je spíš záležitost rychlosti a poměru mezi rotací (nepřesně frekvencí) pastorku a druhého kola 

výkon jako výsledek je ovšem součin síly pohonu a rychlosti dané převodem 

u jakéhokoliv kola pohon jako by vycházel z obvodu (pomyslného držadla páky) - ale účinnost veličin jakoby se soustředila kolem osy - a výstupní veličiny (v silničním provozu je sledována nejčastěji rychlost) se počítaly od středu k obvodu

na ose kola se soustředí všechny tři momenty (výsledný výkon, moment otáčení - síly, i rozjezdový moment setrvačnosti)

mechanika DPM

 

přepočet sil, momentů, rychlostí a výkonu (mechanika DPM) na kole vozu i celém vozidle

"díl 1" Mechanika DPM1 -  Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý?

"díl 2"  pokračování přepočtů - se zaměřením úhlová rychlost, moment setrvačnosti a moment otáčení na ose - a síla na obvodu kola v příspěvku "nákladní vozy 3Mechanika DPM 2 /W moment setrvačnosti / úhlová rychlost - moment síly - síla / výkon okamžitý z frekvence a statistický z práce - nákladní vozy 2 - Blog iDNES.cz

"díl 3 "a další pokračování - kde přepočty doplní i přepočet úhlová rychlost - rotační rychlost na obvodu v příspěvku Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz

"díl 5 "souhrnný příspěvek výkon v mechanice a elektrotechnice Mechanika DPM 2 - elektrotechnika MFE 5 - výkon - moment třetího stupně, kruhový diagram - Blog iDNES.cz

pohon
výkonvýkonnikolisílaprácelomenočasem
rychlost1sílysílu)
1
tlaksíla

 

část 6

výkon z převodu a pohonu /proč má traktor  velké zadní kolo a přitom je pomalý? II/

výkon (u traktoru)

výkon obecně je rychlost krát síla

výkon - jako další momenty v mechanice pohybu - tedy moment otáčení (síly)  a rozjezdový moment  setrvačnosti
 

výkon "P" je typickým "momentem druhého stupně" - tedy moment síly (jehož zdrojem je tlak) krát úhlová rychlost OMEGA (tedy rotace na ose)
 

výkon dvojím způsobem

velikost výkonu by se měla stanovit dvojím způsobem

1/ měřením
2/ přepočtem z momentu otáčení (který zahrnuje i druhé vynásobení hodnotou času)
výsledek by měl být totožný

(výkon je vlastně dvousložková veličina kde se započítávají dva zdroje pohybu - rotace (tzv. úhlová - možná přesněji vnitřní rychlost - a tlak - což je vlastně moment otáčení, neboli moment síly) 

 

1 výkon jako práce za čas (takzvaný definiční)

1 výkon jako rotace krát tlak (konkrétněji úhlová - neboli vnitřní rychlost krát moment otáčení

co je to výkon

veličina výkon - kromě obecně známým vyjádřením - tedy práce dělená časem - lze vyjádřit vícerým způsobem

(dlužno podotknout - definiční vzorec pro výkon - tedy práce lomeno čas spíš podává souhrnnou statistickou informaci o výkonu - už třebas proto, že práce může probíhat s různou intenzitou, s přestávkami - a takto vypočítaný výkon zahrnuje i prodlevy)

z vícerých vzorců pro výkon je vcelku zajímavý příspěvek na španělské Wikipedii - kde je výkon definován jako síla krát obvodová rychlost (pokud se zjišťuje výkon z obvodu kola vozu) nebo úhlová rychlost krát moment síly (pokud se výkon zjišťuje na ose kola)

- zde rovněž možno zmínit - že obě výstupní  či výsledné veličiny - zde zkoumaného pohybujícího se vozidla - mají maximum přesně naopak - rotační či obvodová rychlost narůst s téměř nulové velikosti na ose na maximum na obvodu 

a moment síly (či moment otáčení) má maximum uvnitř kola - a směrem vně slábne

a zde (na obrázku dole)  určitá kuriozita - ilustrace pro moment síly, ale vzorec pro výkon

výkon je "dvousložková veličina" - vlastně se jedná o násobek úhlové (neboli vnitřní) rychlosti a momentu síly (nebo ještě obecněji - rychlosti a tlaku)

moment druhé stupně - výkon

a zde (na obrázku výše) určitá kuriozita - ilustrace pro moment síly, ale vzorec pro výkon

 

 

kromě rychlostí (rotační, úhlové) by další veličinou dynamiky měl být výkon

 

 

 

obsah

rozcestník pro výkon a dynamiku (zkrácený)

výběr z příspěvku

rozcestník traktor Zetor, VUT Brno, Praga - auto Škoda, kinematika, dynamika a matematika (prodloužený rozcestník) a výroba

část 1 moment otáčení/moment síly neboli "torque" pro traktor , rozcestník moment otáčení
moment otáčení/síly nejnovější vzorec (přepočet z páky na osu a z osy na místo záběru)
liší se moment otáčení a síly? rozdíl  výkon (moment 3. stupně) a moment otáčení (2.stupně)  

rozcestník moment síly / otáčení

část 2 výkon a přehled momentů podle posloupnosti rozjezd a moment setrvačnosti (moment 0.tého stupně) - jízda moment otáčení/ síly (moment 1.stuoně) a výkon jako moment 2. stupně

část 3 "kolo převodu a kolo vozidla", přehled posloupnosti mechanismů (pohon, převod, kolo) a veličin (např. rychlost a síla)

rozdělovník vozidel podle převodů a hnaných kol

jak se liší hnaná kola podle druhu vozidel?

část 4 proč má traktor  velké zadní kolo a přitom je pomalý?

část 5 "kolo převodu a kolo vozidla" (5/1) posloupnost přepočtů  /mechanika pohybu obecně a kinematika a dynamika a posloupnost přepočtů rozjezd - jízda - výkon (5/2)

část 6 výkon z převodu a pohonu /proč má traktor  velké zadní kolo a přitom je pomalý? II/

část 7 zemědělské stroje - album

 

 

 

část 7

 

zemědělské stroje (album)

automobilní stroj žací z počátku 20. stol.

automobilní stroj žací z počátku 20 stol.

zemědělské stroje https://www.facebook.com/media/set/?vanity=nabdaz&set=a.896247445226990 album na FCB

V Českých zemích bylo výrobců zemědělských strojů mnoho, i když asi nejznámějšími zůstávají traktory Zetor.

1

traktory Zetor (původně ze Zbrojovky)

a znovu tedy Zetor 50 - legenda padesátých let

traktor Zetor 50 - legenda 50-tých let

traktory Zetor

traktory Zetor - původně ze Zbrojovky

stručný přehled traktorů Zetor

traktory Zetor -  výroba traktorů v Brně započala ve Zbrojovce a pokrčovala v "Líšeňce" ZKL (Zetoru)  prototyp Zetor 15 dokončen 45, výroba začala 48  Zetor 25 vyráběn od r. 49, 52 jeho výroba přesunuta do ZKL Líšeň roku 49 také představen prototip 30 roku 52 ale šel do výroby výkonějšé Zetor 35, od roku 60 se vyráběl v modernizované verzi jako Zetor 50 od roku 1957 vyvíjena unifikovaná řada UR 1 s tipy 2011,. 3011 a 4012  roku 68 proběhla modernizace a traktory 2511, 3511 měly již hranatější design

 

traktory Honda

motor čtyřtakt Honda pro malotraktor českého výrobce

čtyřtakt Honda pro motocykl i malotraktor

malotraktor + obraceč píce

obraceč píce

LIAZ zemědělské tahače

zemědělský tahač LIAZ ŠT 180 (s motorem PRAGA)

zemědělský tahač LIAZ s motorem Praga

a jistá kuriozita...

mechanická sklizeň hlávkového salátu v Kalifornii

mechanizovaná sklizeň salátu v Kalifornii

a současně zde i odkaz na příspěvek na téma kinematika stavebních strojů

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz

tedy trocha vyprávění na téma zemědělské stroje

Tento příspěvek věnován spíš výpočtům, příběh z jedné podhorské vesnice kde sei v dobách zkolektivizovaného zemědělství hospodařilo soukromě  v příspěvku ... Letní čtení na táboře a krásné staré zemědělné stroje - rozcestník Vysočina - Blog iDNES.cz

Družstevní zemědělství rovněž zmíněno v příspěvku... Historie začíná u Kaštanů - Blog iDNES.cz

příspěvek vně

Škodu Agromobil měli vyrábět ve Strakonicích. Plány ale před 60 lety vzaly zasvé (msn.com)

obsah

rozcestník kinematika, dynamika a matematika a výroba

část 1 moment otáčení/moment síly neboli "torque" pro traktor , rozcestník moment otáčení
moment otáčení/síly nejnovější vzorec (přepočet z páky na osu a z osy na místo záběru)
liší se moment otáčení a síly? rozdíl  výkon (moment 3. stupně) a moment otáčení (2.stupně)    

část 2 přehled momentů podle posloupnosti rozjezd a moment setrvačnosti (moment 0.tého stupně) - jízda moment otáčení/ síly (moment 1.stuoně) a výkon jako moment 2. stupně

část 3 "kolo převodu a kolo vozidla", přehled posloupnosti mechanismů (pohon, převod, kolo) a veličin (např. rychlost a síla)

převody do pomala či rychla (proč má traktor velké kolo a je pomalý?)

část 4 Zemědělské stroje - album

Autor: Jan Tomášek | sobota 4.9.2021 8:03 | karma článku: 9,00 | přečteno: 985x
  • Další články autora

Jan Tomášek

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů

Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje

13.1.2023 v 5:39 | Karma: 5,08 | Přečteno: 330x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Kamna na piliny - "piliňák"

Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.

10.12.2022 v 11:03 | Karma: 5,07 | Přečteno: 513x | Diskuse| Hobby

Jan Tomášek

Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy

Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.

28.8.2022 v 5:43 | Karma: 6,96 | Přečteno: 940x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most

Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.

24.8.2022 v 21:48 | Karma: 0 | Přečteno: 560x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola

Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.

20.7.2022 v 16:09 | Karma: 5,75 | Přečteno: 794x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky

základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost

22.6.2022 v 10:12 | Karma: 5,19 | Přečteno: 649x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I

Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.

25.5.2022 v 15:47 | Karma: 10,67 | Přečteno: 489x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská

Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.

17.4.2022 v 20:29 | Karma: 10,11 | Přečteno: 657x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody

V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .

7.3.2022 v 4:36 | Karma: 8,32 | Přečteno: 545x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematické úvahy u sázení brambor

některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování

1.3.2022 v 6:16 | Karma: 8,53 | Přečteno: 525x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29

Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)

24.1.2022 v 21:22 | Karma: 8,69 | Přečteno: 965x | Diskuse| Ostatní

Jan Tomášek

Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna

Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.

1.1.2022 v 9:43 | Karma: 8,11 | Přečteno: 858x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142

Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...

15.12.2021 v 10:12 | Karma: 4,99 | Přečteno: 447x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna

Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.

10.12.2021 v 11:04 | Karma: 10,49 | Přečteno: 1791x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou

Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru

5.12.2021 v 8:49 | Karma: 5,50 | Přečteno: 586x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině

Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu

2.12.2021 v 5:19 | Karma: 6,42 | Přečteno: 621x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy

Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...

19.11.2021 v 9:35 | Karma: 12,00 | Přečteno: 1323x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"

Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...

13.11.2021 v 2:55 | Karma: 6,33 | Přečteno: 518x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda

Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda

6.10.2021 v 13:25 | Karma: 4,68 | Přečteno: 1435x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína

Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.

23.9.2021 v 11:29 | Karma: 4,55 | Přečteno: 252x | Diskuse| Věda
  • Počet článků 192
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1043x
Zajímám se o spoustu témat - která se trochu mění podle let a období.

Seznam rubrik