Velká cena Brna a motocykly Kawasaki

11. 07. 2021 5:56:12
Svodka na dané téma -z různých podkladů. Jistým překvapením bylo zjištění -- že značka Kawasaki byla velmi úspěšná dejme tomu ve zlatém období původního brněnského okruhu - tedy přibližně kole roku 1980.

ROZCESTNÍK AUTO - MOTO - CYKLISTIKA

cyklistika, motorismus

silniční motocykly Původní Masarykův okruh a Velká cena 1984 - Blog iDNES.cz, Velká cena Brna a motocykly Kawasaki - Blog iDNES.cz, Velká cena Brna a motocykly Kawasaki (tento příspěvek)

různé druhy motocyklových pohonů, silniční cyklistika, sálová cyklistika, motokros, enduro Mechanika KFD 2 - pomaluběžný nebo rychloběžný motor, cyklistické závody - Blog iDNES.cz

motocykly poháněné závěsným motorem (byť okrajově) zmíněny v příspěvku Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz

cyklistika podle značek, motorismus podle značek Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo a radiány a přepočet rychlosti bicyklu - Blog iDNES.cz jízdní kola Eska

motorismus podle značek Mechanika DPM/W výkon okamžitý z frekvence, nebo statistický z práce - nákladní vozy - Blog iDNES.cz motocykly Praga

silniční cyklistika Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo a radiány a přepočet rychlosti bicyklu - Blog iDNES.cz

cyklokros, šlapačky Oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány a přepočet rychlosti vstup - výstup - Blog iDNES.cz součástí příspěvku je také alternativní výpočet rychlosti z frekvence nebo dráhy, a také výpočet vstupní a výstupní rychlosti bicyklu

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.5320012821396763&type=3 motocykly BMW

laminování, motocykly Simson Aero továrna na letadla / kompozity - konstrukční materiál pro letectví a kosmonautiku - Blog iDNES.cz

automobilový průmysl

Laurin a Klement, Škoda

iDNES.cz Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz + automobilová opravna Josef Procházka Jihlava z časů první republiky

Mercedes - Benz, vojenská vozba

Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství - Blog iDNES.cz

nákladní vozidla různých značek Mechanika DPM/W výkon okamžitý z frekvence, nebo statistický z práce - nákladní vozy - Blog iDNES.cz

1. něco na úvod

KAWASAKI

Kawasaki's Aircraft Company zahájila vývoj motocyklového motoru v roce 1949. Vývoj byl dokončeen v roce 1952 a sériová výroba byla zahájena v roce 1953. Motor byl vzduchem chlazený, 148 ccm, OHV, čtyřdobý ̋ jednoválec s maximální­m výkonem 4 PS (2,9 kW; 3,9 k) při 4 000 ot/min. V roce 1954 byl první kompletní­ motocykl Kawasaki vyroben pod názvem Meihatsu, dceřiinou společnností letecké továrny Kawasaki Aircraft. V roce 1960 Kawasaki dokončil výstavbu nové továrny a koupil továrnu na motocykly Meguro. Firemní barva je limetkově zelená.


Grand Prix, MotoGP
Z jezdců na strojích Kawasakiho první­ titul získal Dave Simmonds v roce 1969, kdy vyhrál mistrovstvi­ světa do 125 ccm. V letech 1978 až 1982 značka Kawasaki ovládla závody Grand Prix 250 ccm a 350 ccm a zí­skala čtyři tituly v každé kategorii. Toto období lze považovat za zlatou éru Kawaski.

2. Mistrovství světa silničních motocyklů a Velká cena Brna v létech 1970 - 82


1970 – Z programu zmizely pětistovky, ale naopak se zde poprvé v rámci MS představily sajdkáry; přijeli všichni ze světové špičky včetně úřadujícího mistra světa Klause Enderse - ale i mistr tesař se utne; v tréninku se svým spolujezdce Wolfgangem Kalauchem havaroval a na místo vážně zraněného spolujezdce musel narychlo zaskočit Ralf Engelhardt, s nímž už Enders slavil v letech 1967 a 1969 titul mistra světa; vyhráli nejen tento závod v Brně, ale také titul; v letech 1972-1974 přidali ještě další tři.

1975 – Jubilejní 25. GP Československa se konala na zkráceném okruhu 10,920 km a trať již míjela obce Kohoutovice, Pisárky a Nový Lískovec; prvně přijela nejzářivější kometa sezóny Johnny Cecotto, ale ani jeden ze svých dvou závodů nedokončil; pětistovky ovládl opět Read na na MV Agustě, postupně svedl úžasné souboje s oběma jezdci Suzuki, Sheenem a Länsivuorim, jimž ale jejich stroje nevydržely; 2.místo Agostiniho znamenalo jeho 15. titul a současně první v 500 ccm pro Yamahu
KAWASAKI


1978 – Kork Ballington s Greggem Hansfordem na svých zelených továrních „rosničkách“ Kawasaki, to byl hlavní kolorit celé sezóny kubatur 250 a 350 ccm; v Brně také obsadili v obou těchto třídách první dvě příčky ve výsledkové listině a Balligton to ještě podtrhl ziskem obou dvou mistrovských titulů; po čase byla v Brně k vidění i tovární Jawa, ovšem s mnohem skromnější prezentací, Angličan Hickman ani zdaleka nenaplnil očekávání a dojel až na 17. místě.


1979 – Opět Ballington, opět Kawasaki, opět dvě vítězství a opět dva mistrovské tituly pro tohoto jihoafrického závodníka; k tomu ale také překvapivé vítězství dosud téměř neznámého Francouze Bertina ve 125 ccm a rovněž první vítězství sajdkárisky Rolfa Bilanda, ovšem v dalších letech nezůstalo jen u něho a Biland zde postupně přidal celou řadu dalších prvenství, nezastavil ho ani pozdější přechod na nový motodrom a nakonec se stal nejúspěšnějším sajdkáristou v historii naší Grand Prix.
1980 – Kawasaki pokračovala ve vítězném tažení – tentokráte v sedle s Toni Mangem; to byl hukot, a to nejen na trati, ale především v ochozech, kde bylo v posledních letech vždy přítomno několik desítek tisíc východoněmeckých návštěvníků, při každém Mangově průjezdu dělali „Dederoni“ jako zkažený a vůbec jim nevadilo, že z politického hlediska by měl být Mang vlastně jejich kapitalistickým třídním nepřítelem, všichni Němci bez rozdílu měli Toniho prostě za svýho.

,

1981 – Toni Mang obhájil svá dvě loňská vítězství v kubaturách do 250 a 350 ccm a získal v nich také titul mistra světa; na takové mety namohli naši zástupci ani pomyslet, a tak snad jen v nejslabší kubatuře 50 ccm jsme si mohli malovat jakés takés naděje na nějaký ten mistrovský bodík, z osmičky našich jezdců ale dokončili závod jen otec a syn Havrdové, jejich 14. a 18. místo bylo ovšem až za bodovanými pozicemi.

3. Mistrovství Evropy a Mistrovství Světa Tourist Trophy. F2 a Velká cena Brna v létech 1983 – 1986

Brněnský okruh pro mistrovsví světa svými parametry byl označen jako nevyhovující - ale několik let se zde pořádaly ještě méně známé mezinárodní závody - ovšem z hlediska publika návštěvnost zůstávala stále velmi slušná - neboť závody bylo rovněž jistým oknem na západ.

Roku 1983 na brněnském okruhu poprvé pořádányjen závody Mistrovství Evropy. 1984 – Závodní program byl rozšířen o závod MS TT F2, tedy kategorii motocyklů, vycházejících především ze sériové produkce a velice populárních hlavně ve Velké Británii včetně legendárného závodu Tourist Trophy.

4. nový okruh

Novou kapitolu v historii brněnského okruhu začal psát rok 1987, kdy v červnu zahájil svůj provoz speciální automotodrom o délce 5,394 km, vybudovaný v členitém terénu původních lesů poblíž osady Kývalka, vzdálené od boxů starého okruhu sotva deset kilometrů. Projekční vývoj Masarykova okruhu je pevně spjat se jménem inženýra Jaroslava Suchého. Není bez zajímavosti, že v projektu byla snaha zachovat některé původní partie okruhu - třeba Farinnovu zatáčku. Na okruh se také vrátily závody mistrovství světa silničních motocyklů, které zde od roku 1987 vynechaly pouze jeden ročník (1992). A zanedlouho trať získala zpět historický název Masarykův okruh.

období kdy se na okruhu jezdilo mistrovství Evropy je věnován jiný blog

Původní Masarykův okruh a Velká cena 1984 - Blog iDNES.cz

Autor: Jan Tomášek | neděle 11.7.2021 5:56 | karma článku: 6.77 | přečteno: 342x

Další články blogera

Jan Tomášek

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů

Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje

13.1.2023 v 5:39 | Karma článku: 5.08 | Přečteno: 322 | Diskuse

Jan Tomášek

Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy

Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.

28.8.2022 v 5:43 | Karma článku: 6.96 | Přečteno: 921 | Diskuse

Jan Tomášek

Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most

Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.

24.8.2022 v 21:48 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 541 | Diskuse

Jan Tomášek

Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola

Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.

20.7.2022 v 16:09 | Karma článku: 4.43 | Přečteno: 782 | Diskuse

Další články z rubriky Sport

Petr Těthal

Pavel Kousal – skrytý „poklad“, zatím jen v ELH?

Sparta letos naplňuje očekávání a její hráči taktéž. Mě asi nejvíc překvapil Pavel Kousal. A to svojí komplexností a vlivem na hru.

27.3.2024 v 14:37 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 47 | Diskuse

Petr Těthal

MS v ledním hokeji divize IIIA

V Kyrgyzstánu se konalo MS jedné z nižších divizí (divize IIIA), pojďme se na tento turnaj podívat malinko blíž.

19.3.2024 v 14:44 | Karma článku: 7.04 | Přečteno: 199 | Diskuse

Petr Mašín

Iron Dad – První nádech svobody

První kapitola mé cesty na dlouhý triatlonový závod, Iron Man. O mém bezstarostném dětství a prvním horském kole, díky kterému jsem pochopil, že v životě budu chtít dál a výš.

16.3.2024 v 15:29 | Karma článku: 10.38 | Přečteno: 136 | Diskuse

Milan Macho

Fotbalové nůžky se rozevírají

Budíček! Probuďme se ze snu, že se úroveň české fotbalové ligy nějak výrazně zvedla. Fakta z Evropské ligy: Liverpool – Sparta 11:2, AC Milán – Slavia 7:3. Smutný rezultát měření sil zástupců české ligy s anglickými a italskými.

15.3.2024 v 19:22 | Karma článku: 14.21 | Přečteno: 327 | Diskuse

Petr Těthal

Play-off, baráž, systém prolínání soutěží… Co je nejvíce fér?

V ELH započaly vyřazovací boje. A jako každý rok zároveň s nimi začala debata o tom, kolik týmů by mělo postoupit do play-off a samozřejmě se stočí i řeč na baráž. 100 lidí = 100 názorů. Tady je ten můj.

15.3.2024 v 13:35 | Karma článku: 5.13 | Přečteno: 148 | Diskuse
Počet článků 153 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 678

Zajímám se o spoustu témat - která se trochu mění podle let a období.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...