Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Aero továrna na letadla / kompozity - konstrukční materiál pro letectví a kosmonautiku

Jak široce jsou kompozity známy jako poměrně široce uplatňovaný technický materiál je otázka - ale možná nepříliš podstatná. Podstatnější je možná  - co vlastně kompozity jsou.

 

 

rozcestník letectví 1. republika
část 1 továrna Aero 
rozcestník letectví, kosmonautika, materiálové inženýrství
část 2 kompozity a materiálové inženýrství
část 2 vrtulové letouny první republika
část 4 vrtulové letouny další generace a proudové letouny - proudový (tryskový, reakční) motor Motorlet / Walter M701 - přepočet tah (síla)a tlak -výpočet rychlosti podle druhu pohonu - rychlost v rovnici a kartézských souřadnicích 
Část 5 proudová letadla L29 Delfín, L39 Albatros, L159 Alca
Část 6 Aero Vodochody a dopravní letoun A220 
rozcestník materiálové inženýrství

ROZCESTNÍK LETIŠTĚ a LETECTVÍ 1. REPUBLIKA (+ vojenská letiště z pozdější doby)

podrozcestník "letiště Kbely"

letiště Kbely - firma AERO

letecká pošta a letiště Kbely Jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ), letecká pošta - Blog iDNES.cz

Aero továrna na letadla / kompozity - konstrukční materiál pro letectví a kosmonautiku (tento příspěvek)

firma Avia

Letoun Avia Av-57, jak se počítá na tachometru rychlost letounu 4, letiště Čakovice - Blog iDNES.cz

ČKD - konstrukční oddělení Praga

Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz

parašutismus a paragliding Krásné staré zemědělné stroje a letní čtení na táboře - Blog iDNES.cz část 3. Odboj 1939 - 45 a partizánská brigáda Jan Hus, skupina Vpřed

letiště  Brno

rozcestník pohon v letectví 

Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz  turbovrtulový a turbodmychadlový motor, rozdělení leteckých motorů

Letiště Brno a polská LOT a Fokker F-VII/1m, Junkers 52 a letecká rádiostanice LR 10 - Blog iDNES.cz (první republika a protektorát) + odkaz na pokračování předchozího odkazu (části Junkers 52)  - s názvem  Cesty elektrické energie 10 (se zaměřením příkon - výkon) a dodatek k vysílači pro Junkers - Blog iDNES.cz

Vojenské letiště Brno Letiště Brno, Mig 21 a elektrotechnické a radiotechnické vybavení letadel - Blog iDNES.cz

firma Baťa - Zlín Mechanika DAV(PM): Holešov - rychlost a zrychlení letounu Z 142 - Blog iDNES.cz

katalog letišť a letiště Holešov  Mechanika A/ DAV - rychlost, zrychlení, vzlet 3, katalog letišť, An - 12 a paragliding - Blog iDNES.cz

část 1 Aero - továrna na letadla

 

Letectvím se po vzniku Československa zabývaly tři firmy - ve svých počátcích spíš jen opravárenské dílny letounů, které nová republika zdědila po bývalém mocnářství, nebo jí byl levně  odprodán z poválečné  Francie.

Továrna Letov svou administrativou nejvíc  připomíná státní  podnik. Letov se v roce 1925 přestěhoval do Letňan - do nových objektů, Avia  se zase  v roce 1923 přestěhovala do Holešovic a v roce 1931 pak do nově postavené továrny v Čakovicích. Největší rozlet měla v počátečním období firma Aero, která začala s výstavbou nové továrny již v roce 1920 na „zelené louce“ ve Vysočanech, kam se v roce 1923 výroba přestěhovala.

Vedle nich byly v Praze i dvě továrny na letecké motory: Walter v Jinonicích a firma Praga v Karlíně. Ve třicátých létech se  leteckou výrobou začaly zabývati další firmy.

AERO továrna na letadla

Opravárenské dílny, později továrny a rovněž veřejná civilní a tovární či sportovní letiště by dal označit vojensko-tovární letištní komplex Letňany, tovární letiště koncernu Škoda – Avia Čakovice a vojensko-civilní mezinárodní letiště ve Kbelích, které vzniklo v roce 1918. To po šesti letech neustálého rozvoje již kapacitně nestačilo vojenské, tovární, zkušební a zároveň mezinárodní civilní letecké dopravě a dalo tak vzniknout v roce 1924 dalšímu letišti v Letňanech. Od roku 1923 se v Letňanech postupně vybudoval komplex letecké továrny Letov, později se sem přesouvá Vojenský letecký ústav studijní (dnes VZLÚ) a ke konci 30. let je komplex rozšiřován koncernem ČKD o další leteckou továrnu Praga, což ovšem bylo oddělní firmy ČKD se shodným názvem jako pražská automobilka.

Avia, která se v roce 1923 přestěhovala  do Holešovic se v roce 1931 přestěhovala z Holešovic do nově postavené továrny v Čakovicích, a lze předpokládat že v tomto  roce vzniklo třetí pražské letiště v oblasti - letiště Čakovice. 

Pokud lze jednotlivá letiště přiřadit k leteckým továrnám - tak zpočátku nejvýkonnější firma Aero (ostatně Aero Brandenburg je v podstatě ten samý letoun který podnikl první veřejný dopravní let Československých aerolinií)

Přiřazení jednotlivých letišť k příslušným firmám by mohlo vyjít následovně - firma Aero zřejmě ponejvíc využívala letiště Kbely, polostátní firma zase letiště v Letňanech - zejména ve 30tých letech velmi produktivní firma Avia zase letiště v Čakovicích.  - 

OBSAH

rozcestník letectví 1. republika
část 1 továrna Aero 
rozcestník letectví, kosmonautika, materiálové inženýrství
část 2 kompozity a materiálové inženýrství
část 2 vrtulové letouny první republika
část 4 vrtulové letouny další generace a proudové letouny - proudový (tryskový, reakční) motor Motorlet / Walter M701 - přepočet tah (síla)a tlak -výpočet rychlosti podle druhu pohonu - rychlost v rovnici a kartézských souřadnicích 
Část 5 proudová letadla L29 Delfín, L39 Albatros, L159 Alca
Část 6 Aero Vodochody a dopravní letoun A220 
rozcestník materiálové inženýrství

ROZCESTNÍK LETECTVÍ A KOSMONAUTIKA

rozcestník civilní letectví Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz

letecké měření 1 Mechanika A/ DAV (PM) - matematika slovesně, zrychlení neboli vzlet 1, katalog letišť - Blog iDNES.cz

letecké měření 2 Letecké měřící přístroje a odpovídající veličiny, letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz současně rozcestník vojenské letectví a vojenství obecně

 

Letiště Holešov - vzlet letounu Z 142 a diagram XY jako statistika provozu a výkonu - Blog iDNES.cz

Junkers 52 a letecká rádiostanice LR dvojpříspěvek s  pokračováním  Cesty elektrické energie 10 (se zaměřením příkon - výkon) a dodatek k vysílači pro Junkers - Blog iDNES.cz

Messerschmitt Me 262 v Žatci - Blog iDNES.cz

Paní Simpsonová a Goethe / De Havilland DH 106 Comet - Blog iDNES.cz letectví padesátých let

Mechanika 4 - hybnost, moment hybnosti a změna hybnosti a letadla Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz mechanika dvojitých momentů - moment hybnosti a impuls síly

U Madridu se bojuje za Prahu a francouzský stíhač Dewotine D.510 - Blog iDNES.cz

letectví -  doplňkové aktivity 

paragliding, parašutismus, padák, skoky s padákem - hlavní a záložní padák Mechanika A/ DAV (PM) - rychlost, zrychlení, vzlet 1, katalog letišť, paragliding - Blog iDNES.cz druhá část příspěvku 

vzduchoplavba

Vzduchoplavba osmdesátých let - jak upravovat fotky bez fotoshopu - Blog iDNES.cz

podrozcestník letecký průmysl 

Boeing 787 – Wikipedie (wikipedia.org)

Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu a další výrobky ČKD - Blog iDNES.cz

podrozcestník Boeing

V rakouské pustě, Letiště Vídeň - Schwechat a letoun Boeing 707 / 737 / 777 - Blog iDNES.cz

Letouny Boeing 737 v Brně a letecký navigační systém - Blog iDNES.cz

CEE 16 - DC stejnosměrný přístavní magnet / Brémy, Wilhelmshaven a Východní Frísko 1999 - Blog iDNES.cz

 

Vzduchoplavba

Vzduchoplavba osmdesátých let - jak upravovat fotky bez fotoshopu - Blog iDNES.cz

kosmonautika 

Hallův efekt, matematika kosmických letů ; autoelektrika a elektromobil - Blog iDNES.cz

odkazy vně

kosmonautika (8) Ondřej Šamárek: Na prahu nové epochy - Gagarinův let do historie (Pátečníci Stream, 12. 4. 2021) - YouTu

letectví Velká válka Historie bombardovacích letadel ve výškách (msn.com)

část 2 kompozity

část 2 kompozity

Co to tedy kompozity jsou. Zjednodušeně řečeno materiály sestavené z více - zpravidla dvou složek - čímž vznikne zcela nový materiál - jež  by měl absorbovat především přednosti obou materiálů. Jednou ze složek je výstuž (označovaná jako sekundární složka) - druhou výplň - neboli matrice - označovaná jako primárně. Dá se říci vlákno kompozitu se postřikuje tenkou hmotou výplně - neboli impregnuje - v podstatě se jedná o impregnaci - výroba kompozitů se také nazývá PREIMPREGNACE.

Svou podstatou by za kompozit mohl být považován i  poměrně široce známý železobeton - hojně užívaný při stavbách mostů - už proto - že oba výchozí materiály - beton a konstrukční ocel - mají naprosto odlišné vlastnosti - ale přesto - při obvyklých výrobních  postupech oba výchozí materiály spolu vytváří spolehlivý stavebně - konstrukční materiál. Proti  nepřesnostem  v terminologii je však na místě uvést  -  že železobeton za kompozit považován není. 

Dalším - poměrně široce známým materiálem, který už do kategorie kompozitů spadá - by mohl být laminát. Známé jsou například laminátové loďky - kanoe, kajaky - zejména dříve pro nedostatek podobného zboží na domácím trhu poměrně často vyhovovaly různé doplňky - osobně se mi ponejvíce vybavují motocyklové kapotáže - či spíš polokapotáže  - jako například u motocyklů Simson S 51 Elektronik.. Díly z laminátu se vyhotovovaly přibližně následovně. Nejprve se zhotovila forma - či matrice - například ze sádry - které se obandážovala - což byl už základ budoucího dílce. Jednotlivé vrstvy bandáže se potíraly epoxidovým lakem - a po vytuhnutí vlastně vznikl hotový laminátový dílec - který se jen obrousil - například smirkovým papírem - případně jinak povrchově upravil.

 
JÁKÉ MATERIÁLY VLASTNĚ VYHOVUJÍ VYMEZENÍ KATEGORIE KOMPOZITY A DALŠI POJMY Z OBORU 
Kompozity jsou konstrukční látky  složené z několika různých materiálů
- jasně oddělených fází, jsou tedy ve své podstatě nehomogenní, jako technický materiál se však musí považovat za homogenní - tedy jako jeden materiál!
? Zavádíme proto v kompozitu fiktivní hodnoty - napětí v kompozitu, relativní deformace kompozitu.
Nejstarší : Jakýkoliv vícefázový materiál, tvořící pevnou látku – dřevo, litina, beton
? Novější – fáze si ponechávají své vlastnosti, ale v systému se uplatní pouze jejich přednosti a potlačí nedostatky – i smaltovaná ocel
? Fáze musí být v objemu rovnoměrně rozděleny – (nevyžaduje se vždy)
? Fáze se musí vyskytovat odděleně a kompozit se vytvoří jejich kombinací – používají např experti EU, vylučuje usměrněné tuhnutí
? Někdy se požaduje uměle vytvořený systém, jindy se rozlišují přírodní a umělé kompozity – dřevo, skelný laminát
Anizotropie je vlastnost, kterou se označuje závislost určité veličiny na volbě směru. Vlastnosti jsou v různých směrech různé. Příkladem anizotropie je světlo přicházející přes polarizátor. Dalším příkladem je dřevo, které je jednodušší rozdělit podél letokruhů, než napříč letokruhy.
Závislost fyzikálních vlastností prostředí na směru, ve kterém se měří (op. izotropie).

konstrukční kompozity

 

Dá se říci - že kompozit je materiál, který  se šije na míru podle potřeby. Slovo "šije" přitom nebylo zvoleno čistě náhodně - sekundární složka kompozitu je vlastně tkanina - a je také podobně jako různé druhy textilních tkanin různým způsobem strukturována. Rovněž - podobně jako u textilních tkanin je i kompozitních tkanin základem materiálu vlákno - v případě Československa se nejvíce začalo uplatňovat vysocepevnostní uhlíkové vlákno. Jinými druhy vláken z kompozitu by mohla být vlákna z bóru - případně aromatických polyamidů - kevlaru.

Co se týče mechanických vlastností materiálu z kompozitu - i ty je možno v podstatě šít na míru. Pevnost, tuhost, případně další vlastnosti materiálu se dají se dají do značné míry ovlivňovat - na rozdíl od klasických materiálů jako třeba ocel, titan - či hliník. Součástka z uhlíkového kompozitu má pevnost oceli a při tom je pětkrát lehčí. Letecké kompozitní konstrukce jsou o 30% lehčí než hliníkové a jejich životnost je nejméně trojnásobná - protože únava materiálu v provozu probíhá mnohem pomaleji než u materiálů kovových. 

Další změna oproti konvenčním materiálům - díly z kompozitů se prakticky neobrábějí - kromě zakončení vyrobených dílů na okrajích - případně děr pro spoje.

Nevýhoda materiálů z kompozitu. Standartní nevýhoda - jakou je cena. Cena u kompozitů ovšem souvisí s výši produkce. Čím více - tím levněji. Dále platí zásada nevyrábět malé díly - které se pak pracně skládají - obrábějí a montují. Než se výroba kompozitů stane ekonomickou - je potřeba vložit nemalé peníze do strojů a výrobního zařízení.

Další změnou oproti klasickým materiálům je změna vlastností podle směru. V jednom směru mohou být - podle požadavků konstrukce - některé parametry posíleny - jiné naopak potlačeny.

Hotový dílec z laminátu s mnohdy nezadal s továrními dílci zahraničních výrobců - snad jen rubovou stranou - která se problematičtěji opracovávala - a u podomácku zhotovených dílců zpravidla bývala ponechávána v neopracovaném stavu.

A v jakých průmyslových odvětvích se kompozity ponejvíce uplatňují...
Ve stavebnictví plastobetony.
Jako univerzální konstrukční materiál jsou použivané například plněné termoplasty, které se uplatňují v různých odvětvích - jako třeba v dopravě - u sportovního nářadí - domácích robotů a tak dále...
Kompozity se staly hlavním konstrukčním materiálem i v leteckém průmyslu - kde do značné míry již nahradily po desetiletí dominující leteckou slitinu hliníku dural. Pro kompozity v letectví se zavedlo pojmenování špičkové kompozity - a často tvoří až 80% konstrukce letounů - třeba téměř celá křídla - s vyjímkou zakončení. 

Jak se díl z kompozitu vlastně vyrábí...

PŘEDFÁZE
Nejprve se vyhotovený polotovar - přesněji POLOTOVAR JEDNÉ VRSTVY vyhotovovaného dílu - jen přibližných rozměrů - ale  již z obou složek - tedy vlákna a plniva - neboli matrice. Polotovar bývá nazýván PREPEG (neboli před-impregnovaná tkanina). Vystřihuje se ručně - někdy také laserem, případně i vodním paprskem. 

FÁZE 1
Podle výkresů nebo šablon z před-impregnovaných polotovarů - PREPREGŮ  vyříznou NÁSTŘIHy jednotlivých vrstev požadovaných rozměrů a tvarů.

FÁZE 2
Podle předepsaného pořadí se nástřihy jednotlivých vrstev s patřičnou přesností složí - tedy navrství už do finálního rozměru dílce. Jednotlivé nástřihy se liší i  podle předem navržené odlišné orientace vláken podle metody šití na míru. Pro tuto činnost jsou již zavedeny i kladecí stroje - roboty.

FÁZE 3 
Složený - ale dosud nevytvrzený blok nástřihů se umístí do formy určující tvar budoucího výrobku. Forma se pak zaveze do vytvrzovacího zařízení - AUTOKLÁVu - kde působením tlaku a teploty díl dosáhne požadované pevnosti, tuhosti a tvarové stálosti.

FÁZE 4
Panel se vyjme z formy - očistí a projde mechanickou úpravou. Následuje prověření a důkladná kontrola bez porušení materiálu - například ultrazvukem a díl - například letounu je hotov.
Pokud by se jednalo o panel s výstužemi nebo voštinovým jádrem - komplikovanost výrobního procesu narůstá.

Výroba kompozitů dala vzniknout zcela novým oborům - například materiálovému inženýrství - ovlivnily ale i střední odborné školství.
 

OBSAH

rozcestník letectví 1. republika
část 1 továrna Aero 
rozcestník letectví, kosmonautika, materiálové inženýrství
část 2 kompozity a materiálové inženýrství
část 2 vrtulové letouny první republika
část 4 vrtulové letouny další generace a proudové letouny - proudový (tryskový, reakční) motor Motorlet / Walter M701 - přepočet tah (síla)a tlak -výpočet rychlosti podle druhu pohonu - rychlost v rovnici a kartézských souřadnicích 
Část 5 proudová letadla L29 Delfín, L39 Albatros, L159 Alca

část 3 letadla Aero první republika
 

Aero A 200
AERO A 204
AERO A 304

AERO továrna na letadla

 

část 4 vrtulové letouny další generace a proudové letounyL 29 Delfín

Aero L-29 Delfín

Aero L- 29 Delfín

proudový (tryskový, reakční) motor 

Proudový motor je typ motoru, který se používá v letectví. Pracuje na principu Newtonova zákona o akci a reakci – spaliny vycházející z motoru působí silou opačným směrem na motor, který tím ženou vpřed. Zákon o akci a reakci také připomíná veličinu hybnost - kdy jedna složka působí jedním směrem a druhá jiným - v tomto případě opačným což je řekněme "makrohybnost" - právě u proudového motoru - pro hybnost je ovšem typičtější, že jednotlivé složky síly působí v určitém úhlu, jako například obvodová rychlost a dostředivá rychlost u letecké vrtule - veličina hybnost je tedy něco jako dvousložková síla.

Proudový motor - v přední části motoru se nachází vstupní ústrojí, kterým do něj vstupuje vzduch, ten je dále nasáván kompresorem, který vzduch stlačuje; ten se tím zahřívá a následně putuje do spalovací komory. Zde se do vzduchu vstřikuje palivo. Zažehnutím směsi se uvolní tepelná energie a horké plyny, vycházející ze spalovací komory, roztáčejí turbínu v zadní části motoru, která přes hřídel vedoucí podélnou osou motoru pohání kompresor. Za turbínou, ve výstupní trysce, je vysoký tlak a tepelná energie se mění na kinetickou, tím vzniká tah motoru.

 

přepočet tah (tlak) proudového motoru "p"  a síla "F"

motor  Motorlet / Walter M701
 

Mezinárodní jednotkou tahu, obecně síly, je Newton (N), běžně se ale používá tisícinásobek, tedy kilonewton (kN). Větší představu o velikosti tahu ovšem v neanglické literatuře dává vyjádření v kilogramech (kg), správnější je ale používat kilopondy (kp). Anglicky psaná literatura používá imperiální měrný systém a pro tah je zde používanou jednotkou libra (lb, lbf).

jak zrušit trvalou platbu v George - tlak v letectví

Tah není tlak. Tah = obecnějčí veličina - která nezahrnuje průměr trysky. Tah je totéž co síla. Nezáleží tedy na velikosti (průměru) motoru - ale na jeho velkosti - síle.
Tah proudového motoru je v podstatě tatáž veličina jako síla - také se udává v Newtonech. Tlak je síla dělená plochou. Motor o menším průměru by měl větší tlak - což ovšem není zas tak podstatné, jelikož pro vzlet letounu je podstatnější veličinou tah proudového motoru. 

Mezinárodní jednotkou tahu, obecně síly, je Newton (N), běžně se ale používá tisícinásobek, tedy kilonewton (kN). Větší představu o velikosti tahu ovšem v neanglické literatuře dává vyjádření v kilogramech (kg), správnější je ale používat kilopondy (kp). Anglicky psaná literatura používá imperiální měrný systém a pro tah je zde používanou jednotkou libra (lb, lbf).

Kilo (symbol k) je předpona soustavy SI a znamená mocninu 103, tj. tisícinásobek hodnoty základní jednotky. Předpona pochází z řeckého ??????, což znamená tisíc.

 

1 kp = 1 kg
1 kp = 9,80665 N
1 lb = 0,453592 kp
1 lb = 4,448217 N
1 kN = 1000N = 101,9716 kp = 224,8091 lb (liber)

Příklad: 9500 kp = 93,16 kN = 20944 lb.

libra je tedy přibližně polovina newtonu - tedy newton ´= 2 libry

Klasický tah se měří v nulové výšce, při nulové rychlosti, při teplotě 15°C a tlaku 101,3 kPa, tedy při normálních fyzikálních podmínkách. 

výpočet rychlosti proudového motoru - čím se liší rychlost jako funkce výkonu a rychlost v kartézských souřadnicích jako časosběrná veličina

výpočty rychlosti podle druhu pohonu

výkon P je rychlost v  krát síla F

rychlost v síla F  jsou veličiny které lze vzájemně přepočítat 

z čehož vychází, že výkon lze například vypočítat pouze přepočtem z rychlosti

obecná rovnice pro výpočet výkonu z rychlosti

výkon P je rychlost v  na ntou 

jinak vychází rychlost u automobilu (zde se počítá podle síla a poloměru kola) a jinak u proudového motoru (tryskáče) - zde se počítá jenom ze síly 

rychlost u automobilu podle poloměru kolav=Fx r (poloměr kola) na druhou

rychlost u proudového letounu v=Fx k (což je obecná či předpokládaná) přepočtová konstanta

přepočty výkonsílarychlost automobilu se zabývají například příspěvky DPM například  Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz, nebo Mechanika A3/ KFD 3 rozcestník matematika/kinematika - jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz

o přepočtu výkonsílarychlost proudových motorů by zase měly pojednávat příspěvky JJak měří letecký tachometr rychlost letounu 2, letiště Žatec a Mig 29, mechanika DPMW - Blog iDNES.cz  a Aero továrna na letadla / kompozity - konstrukční materiál pro letectví a kosmonautiku (tento příspěvek) a příspěvek V rakouské pustě, Letiště Vídeň - Schwechat a letoun Boeing 707 / 737 / 777 - Blog iDNES.cz

x a y v kartézských souřadnicích a x a y v rovnici (tedy funkci)

odkazymatematika 

rozdíl mezi y v kartézských souřadnicích a rozdíl mezi x a y v rovnici (či funkci) se zabývají příspěvky 

A11V Eulerova konstanta, integrály, derivace, logaritmy (Co se děje kolem matematiky 11) - Blog iDNES.cz

Nádraží a vlak - rychlost a zrychlení - mechanika integrálních a diferenciálních počtů AV - Blog iDNES.cz

 

OBSAH

rozcestník letectví 1. republika
část 1 továrna Aero 
rozcestník letectví, kosmonautika, materiálové inženýrství
část 2 kompozity a materiálové inženýrství
část 2 vrtulové letouny první republika
část 4 vrtulové letouny další generace a proudové letouny - proudový (tryskový, reakční) motor Motorlet / Walter M701 - přepočet tah (síla)a tlak -výpočet rychlosti podle druhu pohonu - rychlost v rovnici a kartézských souřadnicích 
Část 5 proudová letadla L29 Delfín, L39 Albatros, L159 Alca
Část 6 Aero Vodochody a dopravní letoun A220 
rozcestník materiálové inženýrství

část 5 proudová letadla L39 Albatros, L 159 Alca a letecký výcvik 

 

Aero L-39 Albatros

letecký výcvik

Aero L- 39 Albatros - letecký výcvik

Ideální by bylo, když by pro každou etapu leteckého  výcviku existoval speciální letoun - což by snížilo náklady, včetně pohonných hmot - 
srovnání hodin leteckého výcviku Belgie a ČSA. 

různé varianty výcvikových osnov jednotlivých zemí

provozní charakteristika výcviku

provozní charakteristika výcviku

různé varianty výcvikových osnov jednotlivých zemí Belgie, Francie a ČR a různých letounů - L29 a L39 a Mig 23
1

Aero L 39 modernizace s novým motorem

Aero L 39 Albatros - modernizace s novým motorem Williams

Aero L39 modernizace s novým motorem Williams

palivový systém letadla aero

palivový systém letadla aero tvoří dvě pryžové nádrže v trupu a daplňují nádrže na okrajích křídel - celý systém je ovldán hydraulicky a vzájemně propojený 

Aero L 39 palivové nádrže

 

hydraulická soustava

hydraulickou kapalinu pod stálým tlakem udržují tři akumulátory
hydraulickou soustavu tvoří  
 - brzdy podvozků
 - brzdící klapky
 - vztlakové klapky
 - kryty podvozků

Aero L 39 Albatros

Aero L 39 Albatros

Aero L 39 Albatros

výcvik

pryžové palivové nádrže jsou uloženy v trupu

nádrže

palivový systém doplňují dvě okrajové nádrže na okrajích křídel

hermeticky uzavřená kabina

albatros kabina

se uzavírá kryty s ochranného skla

hydraulika letounu

hydraulická soustava

špice letounu

špička letounu má po obou stranách odklápěcí víka

přečerpávání paliva u letounu Albatros

palivo se přečerpává stlačeným vzduchem

náporová turbína

náporová turbína na kterou navazuje nouzový generátor při vysazení hlavního elektrického zdroje

prodlužovací roura

v trupu je vzadu uchycení pro prodlužovací rouru motoru

Albatros brzdy

dva vyklápěcí štíty tvoří aerodynamické brzdy letounu

Albatros podvozek

Albatros podvozek - hlavní podvozek se zatahuje pod křídla směrem k trupu

spouštěč motoru

generátor Safír 5 je vpodstatě malý proudový motor
kterého se využívá k roztočení turbíny spouštěče motoru

 

Aero L 39 rekonstrukce s motorem Williems

modernizace letounů Aero L 39 zástavbou zcela nových motorů Williems

Williems
modernizace

 

Aero L-159 Alca

Aero L159 Alca - výroba

Alca - výroba a montáž

Aero L 159 Alca

část 6 Aero meziročně navýší výrobu dílů pro dopravní letoun A220 o 80 procent

 

Vodochody (u Prahy) - Aero Vodochody, které pro Airbus vyrábí náběžné hrany křídel pro dopravní letoun A220, letos meziročně navýší jejich výrobu o 80 procent. Plánuje jich dodat 100, informovala dnes v tiskové zprávě mluvčí Aera Radka Černá.

Vodochody (u Prahy) - Aero Vodochody, které pro Airbus vyrábí náběžné hrany křídel pro dopravní letoun A220, letos meziročně navýší jejich výrobu o 80 procent. Plánuje jich dodat 100, informovala dnes v tiskové zprávě mluvčí Aera Radka Černá.

Stroj A220 patří k nejpopulárnějším dopravním letounům ve své kategorii. "Po těchto dopravních letounech je v současné době ve světě obrovská poptávka čítající vyšší stovky kusů, což je zároveň i skvělá zpráva a příležitost pro Aero na minimálně deset let," uvedl prezident Aera Viktor Sotona. Dodal, že už na konci loňského roku se podařilo Aeru vyrobit za dva měsíce 17 náběžných hran, což splnilo očekávání odběratele ohledně navýšení výroby.

Aiŕbus A220

Airbus A220 dříve známý jako Bombardier CSeries či Bombardier BD500 je série úzkotrupých dopravních letounů s dvěma proudovými motory navržených společností Bombardier Aerospace jejichž vývoj byl zahájen v roce 2004. V rámci CSeries jsou vyráběny dva modely: menší A220-100 (dříve CS100) a větší A220-300 (dříve CS300), první let typu byl proveden 16. září 2013. Na komerční lince byl uveden typ A220-100 poprvé 15. července 2016 společností Swiss Air International Lines, prodloužená verze A220-300 byla uvedena komerčně poprvé u lotyšské společnosti airBaltic 14. prosince 2016.

Náběžná hrana křídla pro A220 je dlouhá 17 metrů a složená z téměř 3000 částí. Aero se podílelo i na jejím vývoji a od roku 2011 do současnosti v podniku zniklo více než 370 náběžných hran. "S ohledem na stále se zvyšující poptávku po letounech A220 a rostoucím množství objednávek Airbusu od finálních zákazníků lze očekávat požadavek v dalších letech na zvýšení produkce Aero i nad dnešních rekordních 100 náběžných hran ročně," doplnil ředitel výrobních programů Aera Michal Krofta. Podle něj to bude pro společnost znamenat další zvýšení potenciálu programu a zároveň výzvu udržet si postavení takzvaného single source dodavatele (tedy jediného dodavatele) v budoucnu.
Airbus A220 je jednouličkové dopravní letadlo pro 100 až 150 cestujících využívané na krátké a střední vzdálenosti.

V Aeru také pokračuje sériová výroba proudových cvičných letounů L-39NG. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na řadě projektů.

 

OBSAH

rozcestník letectví 1. republika
část 1 továrna Aero 
rozcestník letectví, kosmonautika, materiálové inženýrství
část 2 kompozity a materiálové inženýrství
část 2 vrtulové letouny první republika
část 4 vrtulové letouny další generace a proudové letouny - proudový (tryskový, reakční) motor Motorlet / Walter M701 - přepočet tah (síla)a tlak -výpočet rychlosti podle druhu pohonu - rychlost v rovnici a kartézských souřadnicích 
Část 5 proudová letadla L29 Delfín, L39 Albatros, L159 Alca
Část 6 Aero Vodochody a dopravní letoun A220 
rozcestník materiálové inženýrství

odkazy - hutnictví, metalurgie, materiálové inženýrství, chemie

 

železo

Železo z Moravy - v okolí Adamova a na Blanensku - Blog iDNES.cz

Ocelárny Hoffers ve Švédsku a zpracování kovů a metalurgie celkově

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.4775588925839158&type=3

album na FCB

Nitinol a flexinol  kovy s pamětí

https://www.fler.cz/blog/nitinol-a-flexinol-kovy-s-pameti-kovy-s-pameti-52906

archeologie a železářství

Klafar – na Starém městě ve Žďáru https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.2195473374002449&type=3

barevné kovy

bronz, metalurgie doby bronzové

Jeden den jízdy koňmo k moři / Baltští Prusové / výroba Bronzu - Blog iDNES.cz ( závěr příspěvku) 

příspěvky vně 

(112) Dokument o Měděneckém dole - YouTube

Historickou zlatokopeckou chatrč převlékli do moderního kabátku (msn.com)

hliník 

Malá přírodovědecká zastávka u vysokého smrku a metalurgie barevných kovů Žiar nad Hronom - Blog iDNES.cz

těžké kovy

olovo a například zvyk vánočního lití olova

Halič a severní Slovensko 1997, zapomenutý etnograf Haliče - Blog iDNES.cz

 

 

 

Autor: Jan Tomášek | úterý 12.1.2021 21:01 | karma článku: 8,63 | přečteno: 606x
  • Další články autora

Jan Tomášek

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů

Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje

13.1.2023 v 5:39 | Karma: 5,08 | Přečteno: 330x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Kamna na piliny - "piliňák"

Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.

10.12.2022 v 11:03 | Karma: 5,07 | Přečteno: 513x | Diskuse| Hobby

Jan Tomášek

Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy

Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.

28.8.2022 v 5:43 | Karma: 6,96 | Přečteno: 940x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most

Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.

24.8.2022 v 21:48 | Karma: 0 | Přečteno: 560x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola

Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.

20.7.2022 v 16:09 | Karma: 5,75 | Přečteno: 794x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky

základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost

22.6.2022 v 10:12 | Karma: 5,19 | Přečteno: 649x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I

Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.

25.5.2022 v 15:47 | Karma: 10,67 | Přečteno: 489x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská

Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.

17.4.2022 v 20:29 | Karma: 10,11 | Přečteno: 657x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody

V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .

7.3.2022 v 4:36 | Karma: 8,32 | Přečteno: 545x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematické úvahy u sázení brambor

některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování

1.3.2022 v 6:16 | Karma: 8,53 | Přečteno: 525x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29

Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)

24.1.2022 v 21:22 | Karma: 8,69 | Přečteno: 965x | Diskuse| Ostatní

Jan Tomášek

Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna

Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.

1.1.2022 v 9:43 | Karma: 8,11 | Přečteno: 858x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142

Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...

15.12.2021 v 10:12 | Karma: 4,99 | Přečteno: 447x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna

Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.

10.12.2021 v 11:04 | Karma: 10,49 | Přečteno: 1789x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou

Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru

5.12.2021 v 8:49 | Karma: 5,50 | Přečteno: 586x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině

Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu

2.12.2021 v 5:19 | Karma: 6,42 | Přečteno: 621x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy

Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...

19.11.2021 v 9:35 | Karma: 12,00 | Přečteno: 1323x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"

Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...

13.11.2021 v 2:55 | Karma: 6,33 | Přečteno: 518x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda

Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda

6.10.2021 v 13:25 | Karma: 4,68 | Přečteno: 1435x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína

Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.

23.9.2021 v 11:29 | Karma: 4,55 | Přečteno: 252x | Diskuse| Věda
  • Počet článků 192
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1043x
Zajímám se o spoustu témat - která se trochu mění podle let a období.

Seznam rubrik