Mechanika - elektrotechnika MFE9 - Ohmův zákon pro zvídavé 5 - převodové poměry
na úvod rozdělení příspěvků na téma mechanika
aktualizované dělení
půvoní dělení
vlastní příspěvek
1. mechanické převody
Nejprve tedy tedy mechanické převody. Mechanický převod v principu není v podstatě nic jiného než převodní páka do síly. Obvyklý převod (ne ovšem vždy) je převod mezi zpravidla menším hnacím zvaným pastorek a větším druhým hnaným kolem. Pro zjištění převodového kola se vždy dělí průměr druhého kola - průměrem pastorku - a pakliže vyjde hodnota větší než nula je zřejmé - že se jedná o standartní převod do síly.
Jistou vyjímkou je poměrně známý cyklistický převod - kde je pastorek větší než ozubené kolo vzadu - jde tedy o převod do rychlosti s převodovým poměrem (i - malé í) menším než jedna. Ovšem vyjímkou pouze zdánlivou - neboť zadní ozubené kolo je pouhým mezi převodem na vlastní kolo s pláštěm pneumatiky - kde je již převod do síly.
U motocyklu je to jinak - zde je vlastně dvakrát převod do síly za sebou. Z většiny okolností vyplývá - že u mechanických převodů je převod do síly prioritou. Ostatně - mám dojem - že i při rychlostních cyklistických přeborech závodníci častěji převod do síly . Stručně řečeno - lze konstatovat - že převod do rychlosti je pouhou inverzní variantou mechanických převodů - jedná se tedy o převod příměrný kde se srovnává výstupní díl se vstupním.
2. elektrické převody
Převod napětí
Pro srovnání zmínka o převodech napětí - tedy transformátorech. I zde - velikost převodového poměru (v tomto případě k - malé ká) něco napovídá o druhu transformátoru. Obvyklá hodnota převodového poměru je menší než jedna - jedná se tedy o obvyklý převod z většího napětí na menší. I zde se dělí parametry druhého členu (velikost napětí, počet závitů na cívce) parametry prvního členu zkoumaného systému.
3. Ohmův zákon v elektrických obvodech bez proudu
Ještě krátce k Ohmově zákonu v nezapojených elektrických obvodech. Vše naznačuje - že elekrické napětí lze rozdělit přibližně na dvě složky - jedna je daná elektrickým nábojem zdroje a druhá parametry vodiče jako jsou jeho rozměry a vodivost nebo odpor. Příměr napětí k cestě - alespoň co se týče druhé složky napětí (tedy vodičové složce) napovídá o napětí jako veličině alespoň něco trochu konkrétního - třeba, podle druhu vedení je možno odhadnout o jaké napětí se jedná.
Druhá věc - jak stanovit velkost napětí bez proudu - tedy bez Ohmova zákona. Cesta by pravděpodobně vedla přes elektrickou sílu - viz paralela s mechanickým napětím - které je podílem mechanické síly a rozměrů plochy na kterou tato síla působí.
Vzhledem k faktu - že v nezapojeném elektrickém obvodu absentuje veličina času - napětí by bylo možno třeba být popsáno jako elektrická síla v "bezčasí", zatímco proud - kde už čas figuruje by bylo možno třeba označit za účinek elektrické síly v konkrétním čase.
OPRAVA
(na základě poznámek)
1o mechanické převody
výše jisté pochybení - převodový poměr - tedy "i" není páka - tedy něco jako poloměr mezi působištěm a účinkem síly na jednom kole
"i" je pouze převodový poměr mezi standartním dvoučlenným převodem
v rámci jednoho kola se tedy nejedná o převod - ale jen přenos pohybu - kdy při konstantní úhlové rychlosti (omega) se navyšuje (faktická) rychlost "v"zatímco síla F, stejně jako úhlová rychlost zůstává konstantní
jistou variací přenosu pohybu v rámci jednoho kola je ovšem dobře známá páka
nárust síly na držadle páky je z fyzikálního hlediska pouze zdánlivý - jedná o moment síly - který by možná více vystihovalo označení činitel síly - ale to jen pro doplnění
platí ovšem - že převody jsou prvotně koncipovány jako převody do síly, pokud tedy je "i" větší než jedna pak se jedná o standartní převod do síly - vždy se porovnává druhý člen s prvním - tedy hnané kolo s pastorkem
2o elektrické převody
obdobně je tomu i transformátorů - transformátory jsou ovšem primárně koncipovány jako zařízení ke snižování napětí - pokud tedy převodový poměr "k" je menší než jedna - pak se jedná o obvyklý transformátor pro snižování napětí
motocykl má tedy běžnější druh převodu řetězem do síly (pak na kolo s pneumatikou se už vlastně jen jedná o přenos otáček - kdy s narůstajícím poloměrem narůstá rychlost)
bicykl pak má méně obvyklý převod do rychlosti - kdy je pastorek - tedy talíř o větším poloměru než hnané druhé kolo
OPRAVA č.2
při přenosu práce - či energie bez převodu - tedy v rámci jednoho kola od středu po obvod (stejně je tomu i u páky) se mění nejen rychlost - ale i síla
zatímco rychlost se zvyšuje od středu ven - u síly je tomu přesně naopak
v místě kde zabírá páka či klíč - tedy v pomyslném středu kružnice má síla maximální hodnotu - zatímco směrem ven - tedy k držadlu klíče - se síla (kterou je nutno vynaložit) zmenšuje
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Vyšetřování Vrbětic končí. Nemůžeme očekávat spolupráci Ruska, řekl Rakušan
Přímý přenos „Je prokázáno, že oba výbuchy provedli příslušníci ruské zpravodajské služby GRU. Jejich motivem...
Neodstoupím, řekl Sánchez po kauze manželky. Zlepšeme politickou kulturu, vyzval
Španělský premiér Pedro Sánchez oznámil, že demisi nepodá. Zvažoval ji s ohledem na kauzu, v níž je...
Za výbuchy ve Vrběticích stojí Rusko. NCOZ kvůli nespolupráci kauzu odložila
Kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) odložili případ výbuchů skladů...
Většina práv jako u manželů a přiosvojení dětí. Pavel podepsal zákon o svazcích LGBT+
Stejnopohlavní páry budou moci od příštího roku uzavírat partnerství s většinou práv, jaká mají v...
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x