Toulky po Žabovřeskách - Architekt Fuchs a funkcionalismus, rozcestník "První republika"
OBSAH
OBSAH
rozcestník Brno
rozcestník první republika
rozcestník architektura
rozcestník třetí republika
28. říjen 1918
Žabovřesky v dobách první republiky - architekt Fuchs a funkcionalismus (první část příspěvku)
první republika architektura (nejen v Brně)
první republika hospodářský rozcestník
kapličky v Žabovřeskách a Vinohrádkách - Žabovřesky v dobách monarchie (druhá část příspěvku)
brněnské tramvaje Graz (třetí část příspěvku)
rozcestník doprava v Brně
ROZCESTNÍK BRNO
stavebnictví, zahradnictví, textilní průmysl Brno se staví - parky a zahrady - a také cihelny pro Moravský Manchester - Blog iDNES.cz
výškové budovy (mrakodrapy) z dob první republiky Pošta Brno, na bleším trhu v Alfa pasáži , výškové budovy, fotografie - Blog iDNES.cz
brněnské telekomunikace V zajetí počítačů 6 "h" - jak zprovoznit počítač technicky, telekomunikační úřad Brno - Blog iDNES.cz
Domy a domky z hlíny a se žundry a brněnská nářečí - Blog iDNES.cz etnografie a rozcestník hrady a zámky Moravy
policejní v Brně ředitelství za první republiky Případ civilního strážmistra Vavrouška a policie, četnictvo a bezpečnost v českých zemích - Blog iDNES.cz
ROZCESTNÍK PRVNÍ REPUBLIKA
nejprve průmysl, technologie, infrastruktura, letectví
Městská elektrárna v Brně na ulici Vlhká (první elektrárna v Brně), posléze rozvody Západomoravských elektráren včetně transformovny Černovice Cesty elektrické energie 9 (spínání transformační stanice Černovice) - ZME v Brně - Blog iDNES.cz
tramvajová zastávka v Brně na ulici Údolní (z dob 1. republiky) a současně příspěvek na téma mhd v Brně Co mi prozradily tramvajové zastávky - aneb malé kovové stavby - Blog iDNES.cz
telefonní síť a telefonní zesilovací stanice Olomouc Haló, haló 1 - telefon elektromechanický, elektronický, bezšňůrový, mobilofon, MNT - Blog iDNES.cz
původní letiště Brno z časů první republiky Letiště Brno a polská LOT a Fokker F-VII/1m, Junkers 52 a letecká rádiostanice LR 10 - Blog iDNES.cz
tovární letiště koncernu Škoda - Avia Praha Čakovice Letoun Avia Av-57, jak se počítá na tachometru rychlost letounu 4 - Blog iDNES.cz
motoristická část příspěvku, původně pod názvem Toulky po Žabovřeskách - Architekt Fuchs a motocykly Ogar sloučena s příspěvkem Původní Masarykův okruh a Velká cena 1984 - Blog iDNES.cz
výrobci jízdních kol a motocyklů z první republiky (Brno například zastoupeno značkou FNBFrank und Neufield Brün) C1 Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo radiány - přepočet rychlosti, značky bicyklů - Blog iDNES.cz
první republika v datech
28. říjen 1918
Čechové. přesněji Čechoslováci, nebo podle poněkud dřívějšího názvosloví "Čechoslované" budou největším národem v Evropě s jistou nadsázkou zněla nová idea státu který byl vyhlášen v Praze 28. října. Byla sice vyhlášena nezávislost, počítalo se, že státním národem budou Čechoslováci - ale na Slovensku o vyhlášení nezávislosti a státnosti ještě nevěděli.
30. října 1918
Slováci se přepojili až 30 října v Martině - kdy představitelé veřejnosti podepsali Martinskou deklaraci (podle názoru slovenských nacionalistů měla platit jen na deset let) - a název Republika Česko - Slovenská byl přijat až o několik dnů později - čímž se vyjasnilo, že nový stát nebude monarchií - ale republikou.
Provinz Deutschböhmen
Tramvají z Liberce do Jablonce - Blog iDNES.cz
10. prosince 1918
Právě před 105 lety se nově vzniklý československý stát vypořádal poměrně nelaskavým způsobem se šlechtickými rody žijícími na jeho území. V úterý 10. prosince 1918 přijal zákon o zrušení šlechtictví, řádů a titulů, který vešel v platnost o osm dní později. Šlechta však na republiku přesto nezanevřela.
Už od samého vzniku nové Československé republiky existovalo určité napětí mezi ní a mezi těmi vrstvami, které byly v nové politické konstelaci vnímány jako nositelé dědictví monarchie. To se týkalo zejména šlechty a katolické církve. Na církvi vadilo tehdejší republikánsky naladěné veřejnosti její těsné sepětí s Rakouskem-Uherskem, vyjádřené heslem „unie trůnu a oltáře“, na šlechtě zase fakt, že v monarchii představovala privilegovanou vrstvu
Spor o Těšínsko aneb Východní Slezsko
odkaz na rozcestník Polsko Na skok do Zhořelce, velkoměsto textilu Lodž, rozcestník Polsko a Německo - Blog iDNES.cz
Jedním z významných faktorů rozepře byla Košicko-bohumínská dráha, která od roku 1872 spojovala Těšínsko přes Jablunkovský průsmyk s východním Slovenskem a po vzniku samostatného Československa představovala jediné železniční spojení Čech s Košicemi. Slovensko ale po rozpadu Rakousko-Uherska ovládala maďarská armáda a nový stát musel o přidělené území tvrdě bojovat.
Přečtěte si také: Spor o Těšínsko vedl k vypráskání Poláků československou armádou. Násilí se vymklo kontrole
Právě po Košicko-bohumínské dráze se s pomocí obrněného vlaku podařilo Čechoslovákům do konce roku 1918 postoupit až do Košic a obsadit je. V cestě jim kromě Maďarů stáli i Poláci, kteří měli zálusk na Spiš. Byl to však teprve začátek konfrontace mezi Československem a Polskem, které na začátku roku 1919 kontrolovalo většinu Těšínska včetně klíčového Jablunkovského průsmyku a podstatné části zásob uhlí. Na konec ledna 1919 navíc Poláci naplánovali volby do polského Sejmu a volit se mělo i ve sporném Těšínsku, kde zároveň probíhaly odvody do polské armády.
Československo protestovalo a 21. ledna odeslalo do Varšavy pro Poláky nepřijatelnou výzvu ke stažení polského vojska a orgánů z Těšínska. O dva dny později 23. ledna se v 11:00 vydal velitel československých vojsk na Těšínsku podplukovník Josef Šnejdárek za polským generálem Franciszkem Latinikem a žádal vyklizení oblasti až k řece Bělé. Ultimátum mělo vypršet ve 13:00.
Sedm dní bojů
Poláci nereagovali a československé oddíly zahájily postup na Bohumín a Karvinou. Začal boj o území o rozloze 2282 kilometrů čtverečních, na kterém žilo přes 400 000 lidí. Polsko bylo v tu chvíli v nevýhodě, většina jeho čerstvě zformované armády byla vázaná boji s Ukrajinou ve východní Haliči.
Čechoslováci se naproti tomu mohli opřít o legionáře z Francie a Itálie, kterým se podařilo rychle obsadit Bohumín a Orlovou a po těžkých bojích i Karvinou. Těšín byl dobyt 27. ledna prakticky bez boje. Polské jednotky ustoupily k Visle, ale československá vojska je pronásledovala i tam. Na bojiště proudily stále další a další posily a Šnejdárek plánoval velký útok na polské město Skočov. K tomu už ale nedošlo. Dohodové mocnosti zasedající v té době v Paříži nebyly z války mezi dvě sousedy nadšené a 31. ledna 1919 přinutily obě strany konflikt ukončit.
Po sedmi dnech bojů zaznamenalo československé vojsko 53 mrtvých a 187 zraněných vojáků, zajmout se podařilo 593 Poláků. Ti měli 92 padlých, 855 zraněných a kolem 800 dezertérů. Poláci nezajali žádného československého vojáka, zato ale na svém území internovali 551 českých civilistů, z nichž 39 zemřelo v táboře Dabiu u Krakova.
Mohlo by vás také zajímat: Polsko žádá stovky hektarů české půdy. Varšava s nadějí hledí na kabinet premiéra Fialy
Spor o Těšínsko měl neblahý vliv na sudetskou krizi
Mezinárodní arbitráž o rok později přiřkla část Těšínska obsazeného československými jednotkami v sedmidenní válce Polsku. I tak ale Československo udrželo kontrolu nad podstatnou částí uhelné pánve a také nad strategickou železnicí na Slovensko. Poláci také neobhájili své nároky na Oravu a Spiš.
Rozdělení Těšínska Polsko neuznalo a v září 1938 se s požadavkem na jeho připojení ohlásilo v Praze ve chvíli, kdy vrcholila sudetoněmecká krize. Polský diplomatický tlak podpořený soustřeďováním početných jednotek na polsko-československé hranici byl jedním z důvodů, proč se prezident Edvard Beneš rozhodl vydat Německu pohraničí bez boje.
železniční a vodní doprava, veřejné dění a volný čas
Provinz Böhmerwaldgau
Rakousko a česko - rakouské pomezí Úzkokolejkou do České Kanady, likérka Mariazell a Vídeň - rozcestník Rakousko a dráhy - Blog iDNES.cz
Česko - rakousko - německé pomezí Sokol, hody, jarmarky, kultura v Pošumaví - Blog iDNES.cz první republika na Klatovsku
Meziválečné Rakousko - rozcestník Rakousko - Blog iDNES.cz
první republika Z parlamentních kuloárů aneb nad dobovou satirou, "třetí republika" - Blog iDNES.cz
a část příspěvku Historie začíná u Kaštanů - Blog iDNES.cz
první republika filatelie Na bleším trhu v Alfa pasáži na Poštovské v Brně - Blog iDNES.cz a současně příspěvek na téma pošta
přehrady Štěchovice a Slapy podle původního projektu z 1. republiky Loď do Prahy a Hamburku, hydroelektrárny na Vltavě - Blog iDNES.cz
soumrak první republiky Vlak do Berlína a nástin německé správy na území tehdejší ČSR - Blog iDNES.cz
ROZCESTNÍK ARCHITEKTURA A VÝTVARNO 1918 - 1938
rozcestník zejména historických slohů v architektuře Copový sloh – Karel Müller – zámeček Černousy (rozcestník na téma architektura a výtvarno) - Blog iDNES.cz
výškové budovy (mrakodrapy) v Brně a ČSR Na bleším trhu v Alfa pasáži na Poštovské v Brně - Blog iDNES.cz
příspěvky z Prahy
automobilka Praga (architekt Záboj Merz) Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz
pražský funkcionalismus Kulturní Praha - Osvobozené divadlo - Blog iDNES.cz
ROZCESTNÍK TŘETÍ REPUBLIKA 1945 - 1948
Z parlamentních kuloárů aneb nad dobovou satirou, "třetí republika" - Blog iDNES.cz
Jako ordonanc na Špilberku - vojenská posádka na Brněnském hradě za 1. a 3. republiky - Blog iDNES.cz
toulky po Žabovřeskách - architekt Fuchs a funkcionalismus (první část příspěvku, současně rozcestník architektura první republiky)
Když už byla načnuta první republika - tak architektura a výstavba zahrnuje objekty pro obyvatelstvo různých sociálních úrovní - jinak řečeno vrstev.
BRNO
Třeba slovo kolonie může být spojeno jednak s nouzovou výstavbou určenou například pro chudinu - někdy přímo nezaměstnané - ale může rovněž zahrnovat bydlení z opačné strany sociálního spekra - například vzorovou kolonii nějakého architekta. V Brně je ovšem k nalezení i kolonie určená spíše pro chusší, ovšem vytvořená nikoliv nějak živelně - ale podle projektu renomovaného prvorepublikového architekta.
Takovým příkladem je například
Dělnická kolonie v Novém Lískovci - kterou nechal vyprojektovat Spolek pro laciné a zdravé bydlení od architekta Dušana Jurkoviče.
https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.2252271464989306&type=3
odkaz na příspěvky "třetí republika 1945 - 48"
Z parlamentních kuloárů aneb nad dobovou satirou, "třetí republika" - Blog iDNES.cz
brněnský funkcionalismus
Poměrně dost obytných domů, či veřejných budov stále stojí – některé projekty byly realizovány pouze částečně (autobusové nádraží u Grandu), některé vůbec (vlakové nádraží) – samozřejmě i ty dnes existující stavby mají postupem času tendenci se měnit – ať už přestavbami – či jiným způsobem – jako například domy v Petřvaldské ulici v Žabovřeskách.
Vůbec - čtvrť Žabovřesky jsou takovým sborníkem architektury v komornějším pojetí - kde lze dohledat ostrůvky původní venkovské zástavby, ale také architekturu městského typu, ovšem v komornějším pojetí. Což platí jak pro doznívající tradicionalismus počátku dvacátého století - tak pro funkcionalismus první republiky. Dokonce panelová výstavba sedmdesátých let má v Žabovřeskách poněkud komornější podobu.
podobný příspěvek na téma brněnský venkov - který je zároveň rozcestníkem na téma folklór a tradice
Domy a domky z hlíny a se žundry a brněnská nářečí - Blog iDNES.cz
do architektury první republiky lze zařadit i volnočasové a sportovní areály
třeba zmíněný Původní Masarykův okruh a Velká cena 1984 - Blog iDNES.cz a poblíž https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.2252271464989306&type=3
PRAHA
automobilka Praga Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz
Letná a sportovní stadióny Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou" - Blog iDNES.cz
Toulky podvečerními Radlicemi - na funkcionalistickou architekturu první republiky v Praze zacílen příspěvek https://www.facebook.com/media/set?set=oa.2647704195255075&type=3
ÚSTÍ nad Labem
Masarykova nemocnice ústí nad Labem a současně rozcestník na téma zdravotnictví Registrace k očkování proti koronaviru, rezervace termínu, náhradní certifikát - Blog iDNES.cz
tedy zpět ke čtvrti Žabovřesky, částečně do časů monarchie
kapličky v Žabovřeskách a Vinohrádkách (druhá část příspěvku)
Původní venkovskou zástavbu připomenou různé venkovské domky, a protože k vankovu patřily malé kostely a kaple - v Žabovřeskách je situace následující dvě malé kaple v Žabovřeskách zničeny zcela - kaple sv. Václava ve Vinohrádkách zachována a zrekonstruována.
Jak se postupně prodlužovaly tramvajové linky v Brně - tak svého času tramvaj končila v Žabovřeskách na ulici Sochorova - pak byla prodloužena dále do Jundrova, Komína, a posléze až do Bystrce.
brněnské tramvaje Graz série 59 - 73 (třetí část příspěvku)
Poslední tramvaje dodané do Brna ze štýrské Hradce. Vozová skříň byla tvořena ocelovým roštem a dřevěnou kostrou. Z předchozí tramají z Grazu - série 50–55 vycházel půdorys skříně, který byl však zúžen na 2,3 m, a konstrukce střechy (dřevěné palubky pokryté plátnem). Vstup na uzavřené plošiny byl zajištěn posuvnými dveřmi, které byly vpředu na pravé straně ve směru jízdy dvojdílné a vzadu jednodílné. Prostor pro cestující byl od plošin oddělen přepážkami s posuvnými dveřmi. Odběr proudu byl zajištěn pomocí tyčového sběrače s kladkou, posléze rekonstruovanou na lyru, a po válce na pantograf. Skříň spočívala na dvounápravovém nýtovaném podvozku z ocelových plechů a válcovaných profilů. Odpružení zajišťovaly listové pružiny, nápravy byly uchyceny pomocí kluzných ložisek. Elektrickou část dodala firma AEG, její součástí byly osvědčené kontroléry B6-30 s jedenácti jízdními stupni (šest pro zapojení motorů do série a pět pro paralelní zapojení motorů) a šesti stupni elektrodynamické brzdy. O samotnou regulaci výkonu se staraly na střeše umístěné litinové odporníky. Pohon vozů zajišťovaly dva motory typu DU 158 o výkonu 40,5 kW. Napájecí napětí pro tramvaje v Brně je DC 600 Voltů - stejnosměrný motor teoreticky umožňuje regulaci rychlosti a výkonu - u tramvají se však používá regulace výkonu jako celek - prostřednictvím odporníků.
nu a z Žabovřesk se tramvaj dál prodlužovala směr Bystrc... tradičně obsluhována tramvajemi číslo "3" nebo "10" - zde však pojednává příspěvek Co mi prozradily tramvajové zastávky v Brně - aneb malé kovové stavby - Blog iDNES.cz
rozcestník tramvaje a elektrická doprava v Brně
tramvaje 2 Co mi prozradily tramvajové zastávky v Brně - aneb malé kovové stavby - Blog iDNES.cz
tramvaje 3 Toulky po Žabovřeskách - Architekt Fuchs a funkcionalismus, rozcestník "První republika" (tento příspěvek)
tramvaje 4 "brněnská čtverka na Údolní" Miranda – romský holokaust / Na vlnách Tomu / Kemerovská oblast Sibiř - Blog iDNES.cz
tramvaje "n" / nákladní tramvaj v Brně Brno se staví - parky a zahrady - a také cihelny pro Moravský Manchester, nákladní tramvaj - Blog iDNES.cz
trolejbusy Krátce ze Šlapanic u Brna - počátky výroby turbín a Ohmův zákon pro trolejbus 31 - Blog iDNES.cz
OBSAH
rozcestník Brno
rozcestník první republika
rozcestník architektura
rozcestník třetí republika
28. říjen 1918
Žabovřesky v dobách první republiky - architekt Fuchs a funkcionalismus (první část příspěvku)
první republika architektura (nejen v Brně)
první republika hospodářský rozcestník
kapličky v Žabovřeskách a Vinohrádkách - Žabovřesky v dobách monarchie (druhá část příspěvku)
brněnské tramvaje Graz (třetí část příspěvku)
rozcestník doprava v Brně
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Jan Tomášek
Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky
základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost
Jan Tomášek
Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I
Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.
Jan Tomášek
Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská
Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.
Jan Tomášek
C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody
V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .
Jan Tomášek
Matematické úvahy u sázení brambor
některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování
Jan Tomášek
Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29
Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)
Jan Tomášek
Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna
Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.
Jan Tomášek
Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142
Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...
Jan Tomášek
Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna
Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.
Jan Tomášek
Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou
Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru
Jan Tomášek
Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině
Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu
Jan Tomášek
A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy
Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...
Jan Tomášek
Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"
Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...
Jan Tomášek
Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda
Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda
Jan Tomášek
Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína
Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x