Loděnice Libeňský ostrov a sací bagry, ledoborce, speciální a užitková plavidla
Libeňský ostrov
Libeňský ostrov je dnes ostrovem jen jménem. Připojením k libeňskému břehu se z něj stal poloostrov.Dnešní podoba tohoto území je výsledkem regulace z let 1927–1928. Prostor bývalého širokého koryta Vltavy západně od Libně a severně od Libeňského mostu se nazývá Libeňský ostrov. Přestože má v názvu ostrov Tehdy byl vybudován Libeňský most a upraven Libeňský přístav. Koryto Vltavy bylo v místech holešovického meandru přeloženo k západu (k Holešovicům) a zkráceno asi o 1100 metrů.
Prostor bývalého širokého koryta Vltavy západně od Libně a severně od Libeňského mostu se nazývá Libeňský ostrov. Přestože má v názvu ostrov, je spojen zemí s Libní i Rohanským ostrovem, který je zase zemí spojen s Karlínem. Problém názvu vznikl tím, že se zde Vltava často rozlévala a měnila své koryto. Při terénních úpravách se část koryta zaslepila a vybudovaly se několikeré zátoky pro holešovický a libeňský přístav. Mizí starý, romantický, někdy dost zanedbaný svět a nastupuje nová zástavba.
Ostatně Libeňský ostrov je nedaleko stanice metra "B" Palmovka - kde v 70tých a 80letech 20 stol bylo možno nalézt tu pravou atmosféru hrabalovské Libně.
Na Libeňský ostrov 90. let, zejména do zdejší hospůdky U Budyho, je zasazen děj filmové komedie U mě dobrý na motivy povídek Petra Šabacha, kterou podle scénáře Petra Jarchovského natočil v roce 2008 Jan Hřebejk.
OBSAH
Libeňský ostrov
rozcestník plavidla podle druhu pohonu
říční přístav Libeň a železniční vlečka do přístavu
rozcestník pražské přístavy
rozcestník plavidla podle druhu pohonu
loděnice Libeňský ostrov
účelová plavidla -
sací bagry
vojenské vodní stavby a vojenská říční plavidla
rozcestník vojenská říční plavidla
pracovní lodě a soulodí
ledoborce a polární výpravy
plavidla podle druhu pohonu
odkaz na rozcestník na téma "plavba a mořeplavba" Loď do Prahy a Hamburku - Blog iDNES.cz
říční kolesový parník Mississipi/ Missouri Válka rozvodů Edison - Tesla a Malá vodní elektrárna Strž Kroměříž + střední elektrárny - Blog iDNES.cz parník Ben Campebell
parní turbína (Titanic) CEE 16 - DC magnet pro nakládku kovů - přístav Wilhelmshaven a ponorky - Blog iDNES.cz
Čs. námořní flotila Loď do Prahy a Hamburku, hydroelektrárny na Vltavě - Blog iDNES.cz
jaderná ponorka Cesty elektrické energie 16 - DC magnet pro nakládku kovů - přístav Wilhelmshaven a ponorky - Blog iDNES.cz
Libeňský přístav s železniční vlečkou
Libeňský přístav byl vybudován v Libni v Praze v letech 1893–1896.
První návrh na zřízení přístavu v Libni vypracoval roku 1891 Jan Kaftan, libeňská obec však rozhodla návrh přepracovat. Nový návrh Antonína Smrčka z roku 1893 počítal s větší hloubkou (1,8 m) a rozlohou vodních ploch (20 000 m2) a s přeložením toku Rokytky mimo vlastní přístav. Návrh počítal také s budoucím napojením vlečkou na nádraží na Rohanském ostrově - tehdy nádraží Rakouské severozápadní dráhy, či Severozápadního nádraží Praha. Bývalá vlečka do libeňského přístavu vycházela (pravděpodobně) z nákladové stanice Rohanský ostrov - jak se také nazývá nákladová část nádraží Praha - Těšnov.
Přístav byl dimenzován na současné vykládání 15 velkých labských lodí (o nosnosti 700 tun). Měl dvě ramena oddělená rozšiřujícím se molem. Při Vltavě byla vybudována ochranná hráz. Přístav stavěla firma Lanna: Mohutné parní rýpadlo pozemní, které druhdy pracovalo v přístavu holešovickém, nabírá silnými železnými putnami hmoty zemní z přístavního vodojemu a sype je do vozíků, které jím projíždějí jako železnou branou a sepjaty ve vlak a taženy lokomotivou vozí náklad svůj až k Bulovce ku zřízení náspu silničního.
V konkurenci protilehlého přístavu holešovického však význam libeňského přístavu postupně upadal. Roku 1924 přístav zakoupila Vltavsko-labská společnost a zřídila zde opravnu lodí. Později rozšířila svou činnost i na stavbu nových plavidel. Asi v letech 1927–1928 byl východní bazén přístavu zasypán, druhý bazén byl upraven pro potřeby loděnice. Pro odstavování lodí bylo možno využít nyní zaslepené rameno Vltavy na západě přístavu.
V roce 1931 se oddělil samostatný podnik Loděnice Praga. Po roce 1945 byl podnik znárodněn a jako České loděnice vyráběl sací bagry a jiná specializovaná plavidla. V 90. letech byly loděnice zrušeny.
Po kolejích v Praze ale nejezdí jen tramvaje. Jezdí po nich též vlaky, které ale také v průběhu let zmizely z mnoha míst, kde dříve bývaly běžně k vidění. Jde hlavně o zrušené vlečky, ale zaniklo i několik tratí, po kterých jezdily osobní vlaky. Poměrně důležitou vlečkou byla vlečka do libeňského přístavu která vycházela z výhybny na Rohanském ostrově - nákladové části nádraží Praha Těšnov.
Vlaky přestaly na Těšnov jezdit již v roce 1972, ale po nějkou dobu dál fungoval nákladní okruh nádraží, kde začínala vlečka do libeňského přístavu. Zbytek trati byl zrušen až v roce 1984.
rozcestník přístavy v Praze
Karlínský přístav a další přístavy české říční, říčně námořní a námořní plavby Loď do Prahy a Hamburku, hydroelektrárny na Vltavě - Blog iDNES.cz
Holešovický přístav Lokomotivy stejnosměrné trakce E 144.0 a E 144.1 - úkony při odstavení a zprovoznění - Blog iDNES.cz
Libeňský přístav Loděnice Libeňský ostrov a sací bagr, ledoborce, plavidla podle druhu pohonu (tento příspěvek)
Loděnice Libeňský ostrov
Loděnice na Libeňském ostrově – které vzešly z opravny lodí za první republiky nesly název Loděnice Praga – později byly přejmenovány na České loděnice a kromě sacích bagrů vyráběly další specializovaná plavidla. Sací bagry hloubily koryta řek – například až na dalekém Amuru, za jejich pomocí vznikaly zavlažovací kanály, nebo se používaly například k těžbě písku.
Sací bagry
Nástrojem sacího bagru byla bagrovací lopata, neboli výložník – který se skládal z frézy a čerpadla. Vytěžená zemina byla transportována na úložiště například plovoucím potrubím na pontonech, pásových dopravnících nebo jiným způsobem. Strojovna sacího bagru se nacházela v podpalubí – na přídi – zatímco strojovna lodi na zádi – pokud se jednalo o bagr s vlastním pohonem. Na palubě se nacházela nástavba pro ubytování posádky, velín a další zařízení.
Výroba sacích bagrů skončila v devadesátých letech, kdy loděnice na Libeňském ostrově ukončily provoz a zanikly.
OBSAH
Libeňský ostrovrozcestník plavidla podle druhu pohonuříční přístav Libeň a železniční vlečka do přístavurozcestník pražské přístavyrozcestník plavidla podle druhu pohonuloděnice Libeňský ostrovúčelová plavidla - sací bagryvojenské vodní stavby a vojenská říční plavidlarozcestník vojenská říční plavidlapracovní lodě a soulodí ledoborce a polární výpravyplovoucí elektrárny
vojenské vodní a ženijní stavby
rozcestník vojenské vodní stavby a říční lodě
Loděnice Libeňský ostrov a sací bagr, ledoborce, plavidla podle druhu pohonu (tento příspěvek)
Statika 1 - mosty 1 + 1 (oddělený ohyb mostovky a tlak podpory), vojenské stavby - Blog iDNES.cz
Jak se staví pontonový most
vojenské ženijní a železniční stavitelství často souvisí s budováním mostních provizorií, staveb pontonových mostů, případně překonávání vodních toků jinými prostředky
Ledoborce a polární výpravy
parní ledoborce
odkaz na příspěvek parní stroj Parní stroj - od čerpání vody ze zatopených dolů po parní lokomotivy a lokomotiva 312.4 - Blog iDNES.cz
k jižnímu pólu
Australský (nebo britský?) ledoborec - pravděpodobně poháněný jako plachetnice - možná s parním strojem.
k severnímu pólu
ledoborec Krasin a záchrana polární výpravy se vzducholodí Italia Loď do Prahy a Hamburku, hydroelektrárny na Vltavě - Blog iDNES.cz (epizody z dějin české plavby a mořeplavby)
V chladných vodách Severního ledového oceánu by bylo možno se například setkat s obřími plavidly jakým je například ledoborec pro dopravu zemního plynu (více k tématu ropa a zemní plynBenzínky a další čerpací stanice - ropa a zemní plyn, a také rozvody vody - Blog iDNES.cz).
k jižnímu pólu
První Čech se do Antarktidy dostal s expedicí admirála Byrda, vnutil se mu jako topič
Vyhodili ho dveřmi, ale on se vrátil oknem. Tak by se dala charakterizovat urputnost, s níž si chtěl mladý historik a geograf Václav Vojtěch zajistit místo v polární expedici.
Když byl Václav Vojtěch v roce 1922 služebně v Paříži, uviděl náhodou film o tragické výpravě Roberta Scotta k jižnímu pólu. Touha po objevování nových krajů jej zasáhla natolik, že začal budovat kariéru polárníka. Díky své vytrvalosti se doslova vnutil do výpravy amerického admirála Richarda Byrda a stal se tak prvním Čechem, který stanul na území šestého kontinentu – Antarktidy. Stalo se tak 27. ledna 1929 na břehu Velrybího zálivu Rossova moře.
Cesta k naplnění snu o výpravě do krajů věčného sněhu a ledu nebyla vůbec jednoduchá. Rodák ze Skřivan u Nového Bydžova vystudoval zeměpis a dějepis a v Paříži pátral ve službách Českého zemského archivu po tamních stopách Čechů z první světové války. Svůj sen si začal plnit poté, co roku 1927 obhájil doktorát z historie a nastoupil jako redaktor tiskové kanceláře. Peníze na výpravu získával psaním pro několik časopisů, finančně jej podpořili i prezident T. G. Masaryk a Tomáš Baťa.
Vojtěch se nejprve marně pokusil dostat do výpravy norského polárníka Fridtjofa Nansena, nakonec se mu ale podařilo přesvědčit Byrda. Ten o nezkušeného nadšence původně nestál, po sérii dopisů jej nakonec pozval na Nový Zéland, což mělo Vojtěcha odradit. Když snílek z Čech se schůzkou u protinožců souhlasil, Byrd ji odvolal. To však již Vojtěcha nezlomilo, na Nový Zéland dorazil ještě dřív než Byrdova výprava. Po několikerém odmítnutí admirál nakonec podlehl a tvrdohlavého historika zařadil do výpravy.
Mohlo by vás také zajímat: Místo na Zemi, které známe méně než Mars. Vědci odhalili krajinu pod antarktickým ledovcem
Antarktidu přežil, ale utopil se v Labi
Vojtěch k mrazivému kontinentu odplul začátkem prosince 1928 jako topič na zásobovací lodi Eleanor Bolling, dřinu v kotelně později vyměnil za místo stewarda. Při vykládání zásob 27. ledna 1929 konečně stanul jako první Čech na území Antarktidy. V únoru 1929 byl poslán do výcvikového tábora psovodů v novozélandských Alpách. Do Antarktidy se pak znovu dostal až počátkem následujícího roku. Po zamrzlém moři vozil na saních náklady ze zásobovací lodi do základny Malá Amerika.
Naposledy pobyl v Antarktidě tři dny v únoru 1930, kdy odvážel poslední obyvatele Malé Ameriky na loď. Po návratu do Československa Vojtěch studoval, trénoval a snažil se sehnat prostředky na vlastní polární výpravu. Dokonce si pořídil i letadlo a právě se chystal s profesorem Alešem Hrdličkou studovat polární klima a geologii na Aljašce. Osud však rozhodl jinak – při projížďce kánoí na Labi u Sadské se v srpnu 1932 Vojtěch převrhl a po úderu do hlavy utonul. Bylo mu pouhých 30 let.
Plovoucí elektrárny
Plovoucí jaderná elektrárna Akademik Lomonosov se nachází v přístavním městě Pevek na Čukotce a zásobuje region elektřinou. Komerční provoz zahájila v květnu 2020. Má dva malé reaktory, z nichž každý generuje 35 megawattů elektřiny. Jedná se o nejseverněji položenou jadernou elektrárnu.
více podrobností k technologii - příspěvek na téma jaderná energie Cesty elektrické energie 2JED/T - jaderná elektrárna a těžba uranu - Blog iDNES.cz
OBSAH
rozcestník plavidla podle druhu pohonu
říční přístav Libeň a železniční vlečka do přístavu
rozcestník pražské přístavy
rozcestník plavidla podle druhu pohonu
loděnice Libeňský ostrov
účelová plavidla -
sací bagry
vojenské vodní stavby a vojenská říční plavidla
rozcestník vojenská říční plavidla
pracovní lodě a soulodí
ledoborce a polární výpravy
plovoucí elektrárny
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Jan Tomášek
Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky
základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost
Jan Tomášek
Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I
Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.
Jan Tomášek
Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská
Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.
Jan Tomášek
C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody
V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .
Jan Tomášek
Matematické úvahy u sázení brambor
některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování
Jan Tomášek
Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29
Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)
Jan Tomášek
Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna
Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.
Jan Tomášek
Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142
Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...
Jan Tomášek
Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna
Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.
Jan Tomášek
Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou
Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru
Jan Tomášek
Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině
Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu
Jan Tomášek
A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy
Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...
Jan Tomášek
Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"
Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...
Jan Tomášek
Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda
Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda
Jan Tomášek
Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína
Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x