Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Krátce ze Šlapanic u Brna - počátky výroby turbín a Ohmův zákon 2. stupně pro trolejbus 31

První Brněnská strojírna vlastně vznikla ve Šlapanicích - dodnes samostatného městyse, považovaného často za součást Brna, třeba také z důvodu že sem vede z Brna trolejbus. 

 

obsah příspěvku

rozcestník brněnská doprava

rozcestník turbíny

rozcestník elektro

první část příspěvku - městys Šlapanice u Brna, Blümegenův zámeček a výroba turbín ve Šlapanicích a následně v První brněnské strojírně

druhá část příspěvku - elektrické rozvody pro trolejbus a Ohmův zákon druhého stupně pro větvení rozvodu a příkon a elektrický proud "Ohmův zákon pro trolejbus 31

rozcestník Ohmův zákon

třetí část příspěvku - kterým směrem vlastně probíhá tok elektřiny ze zdroje do elektrobusu

část 21 - trolejbusová linka č. 21

rozcestník brněnská doprava

tramvaje 1 Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna - Blog iDNES.cz

tramvaje "12 "linka k brněnské Tesle Co se děje kolem elektřiny 4 - osciloskop a měřící přístroje, Tesla Brno a Metra Blansko - Blog iDNES.cz

trolejbusy Krátce ze Šlapanic u Brna - počátky výroby turbín a Ohmův zákon pro trolejbus 31 (tento příspěvek)

rozcestník na téma "turbíny

Když je zmíněna výroba turbín v Brně – někomu trochu znalému se pravděpodobně vybaví První brněnská strojírna. Tato továrna vzešla původně z přádelny ve Šlapanicích, později se strojírenská výroba přesunula na Olomouckou do Brna.

ČKD Blansko http://www.zanikleobce.cz/index.php?obec=27863

Jaderná elektrárna Dukovany a Temelín  - Blog iDNES.cz především turbíny pro jaderné elektrárny (parogenerátory a turbogenerátory)

turbíny pro velké vodní elektrárny Loď do Prahy a Hamburku, hydroelektrárny na Vltavě - Blog iDNES.cz

 

rozcestník elektro

Městská elektrárna v Brně Cesty elektrické energie 23H - Městská elektrárna v Brně, transformovna Černovice - Blog iDNES.cz

Zbrojovka a Zetor (strojírenství a a elektro) Cesty elektrické energie 11 - rozvody a jištění v průmyslu (Zetor a Zbrojovka) - Blog iDNES.cz

rozhlasové přijímače z Brna Co se děje kolem elektřiny 5.6/ na rádiových vlnách 6 - AC/DC napětí, frekvence, amplituda, oscilační proměnná, firma Iron rádio Brno - Blog iDNES.cz 

 

první část příspěvku 

Šlapanice u Brna, průmyslová revoluce v původně zemědělské vsi

Blümegenův zámeček byl postaven v první polovině 18. století. Za majitele správce Kajetána Blümegena došlo k přestavbě na jednopatrovou budovu.

Později zde bylo sídlo paulánů. V roce 1816 zakládají ve Šlapanicích Johann Reiff a Jakuba Friedricha Schöll - původem z Württemberku přádelnu „Johann Reiff & Comp“. Tato malá venkovská továrna se stala základem jednoho z největších brněnských výrobních podniků – První brněnské strojírny. V roce 1818 se k nim připojuje Heinrich Alexander Luz. Po Reiffovi smrti přebírá v roce 1821 podnik právě Luz a začíná se věnovat v první řadě výrobě parních strojů a to jako první firma v Rakousku-Uhersku.

V roce 1836 dochází k přesunu výroby na Olomoucku ulici. 16. srpna 1836 koupil Luz pozemek od dosavadního majitele Andrease Schimmela z Černovic za 1 100 zlatých konv. měny. Ve stejném roce se definitivně oddělila strojírna v Olomoucké ulici od původní přádelny a firma fungovala pod názvem “K.k. priv. Maschinenfabrik H. A. Luz, Brünn”.

Podnik byl nejvýznamnějším výrobcem parních strojů v Brně. V roce 1872 se firma spojuje s firmou “Thomas Bracegirdle & Sohn” (měl strojírnu v dnešní Mlýnské ulici)a vzniká První Brněnská strojírna (Erste Brünner Maschinen-Fabriks-Gesellschaft).

Původní objekt ve Šlapanicích... V roce 1873 udeřila celosvětová krize a provoz původní Bracegirdleovy továrny ve Šlapanicích byl úplně zrušen a její výroba byla zcela přesunuta na ulici Olomoucká. Původní šlapanická budova různým výrobním účelům sloužila až do konce 19.stol – 1901 ji nahradila budova školy - dnes gymnázium.

První brněnská strojírenská společnost na Olomoucké měla výrobu zaměřena zejména na vysokotlaké parní kotle a turbíny a stroje pro cukrovarnický a keramický průmysl. Továrnou prošly dějiny 20tého století s bombardováním za 2. světové války, pozdějším znárodněním atd. Největší počet zaměstnanců v r. 1960, kdy jich v podniku pracuje 7 421. Vedle brněnské výroby byla založena řada pobočných závodů PBS – dodnes patrně nejvýznamnější je výroba ve Velké Bíteši.

První brněnská strojírna v Brně na Olomoucké

Krátce o brněnských turbínách - aneb ze zápisníku na sekretariátu ředitele podniku První Brněnská strojírna

Když je zmíněna výroba turbín v Brně – někomu trochu znalému se pravděpodobně vybaví První brněnská strojírna. Tato továrna vzešla původně z přádelny ve Šlapanicích, později se strojírenská výroba přesunula na Olomouckou do Brna.

První brněnská strojírenská společnost měla výrobu zaměřenou zejména na vysokotlaké parní kotle a turbíny a stroje pro cukrovarnický a keramický průmysl. Továrnou prošly dějiny 20tého století s bombardováním za 2. světové války, pozdějším znárodněním atd. Největší počet zaměstnanců v r. 1960, kdy jich v podniku pracuje 7 421. Vedle brněnské výroby byla založena řada pobočných závodů PBS – dodnes patrně nejvýznamnější je výroba ve Velké Bíteši.

 

obsah příspěvku

První  brněnská

Pozornost turbínám věnují i státní a straničtí činitelé (více v historicko-politických příspěvcích)...

 

 

obsah příspěvku

rozcestník brněnská doprava

rozcestník turbíny

rozcestník elektro

první část příspěvku - městys Šlapanice u Brna, Blümegenův zámeček a výroba turbín ve Šlapanicích a následně v První brněnské strojírně

druhá část příspěvku - elektrické rozvody pro trolejbus a Ohmův zákon druhého stupně pro větvení rozvodu a příkon a elektrický proud "Ohmův zákon pro trolejbus 31

rozcestník Ohmův zákon

třetí část příspěvku - kterým směrem vlastně probíhá tok elektřiny ze zdroje do elektrobusu

část 21 - trolejbusová linka č. 21

 

druhá část příspěvku 

Ohmův zákon 2. stupně pro trolejbus "31" a rozcestník Ohmův zákon

Trolejbus je napájen stejnosměrným proudem o napětí 600 V / 750 V (stejné jako tramvaj; 600 V na území České republiky - pravděpodobně i v Brně), který vzniká mezi dvěma horními přívody elektrického proudu (trolejové vedení). Tato konstrukce stejnosměrného napájení umožňuje provozovat trolejbus i v prostředí městských komunikací. Sběrač je zpravidla tyčový s botkou, což je vylepšení koncepce kladkového sběrače, umožňující vybočení vozidla z osy trolejového vedení. Nevýhodou tohoto způsobu napájení je znehodnocení prostoru měst dráty trolejí.
V sedmdesátých letech začala být využívána tyristorová (pulzní) regulace výkonu trolejbusů, stejně jako u tramvají. Její výhodou byla úspora energie a plynulá regulace výkonu. Moderní 
trolejbusy využívají také princip rekuperace, spočívající v přeměně pohybové energie zpět na využitelnou elektrickou energii při brždění. /převzatý text/

Proč je v mnoha případech v Ohmově zákoně napětí na DRUHOU?  Co se kdy píše na levé a kdy na pravé straně rovnice? To by se měl pokusit odpovědět následující příspěvek...

proč je v Ohmově zákoně napětí vlastně na druhou

odpovědi by měly být hned tři...

1/ napětí U je vlastně také elektrický proud (respektive proud I je projev napětí)
2/ vlastně se jedná o matematickou funkci se dvěma neznámými - tedy exponenciální funkci
3/ pravděpodobně nejnázornějším důvodem dvojího napětí ve výpočtech je ovšem "kohabitace" mezi výrobou elektřiny v elektrárně a odběrem, či spotřebou elektřiny v síti a spotřebiči, čili tatáž veličina napětí U jednou zastupuje napětí z výroby, podruhé napětí U pro spotřebu, ovšem tento vzorec platí jen pro elektrárnu (kvadratická funkce) - dál už následuje běžná lineární funkce s napětím U na prvou

Ohmův zákon 3. stupně pro elektrárnu, Ohmův zákon 2. stupně pro větvení rozvodu, Ohmův zákon 1. stupně pro spotřebič zapojený do sítě

Ohmův zákon - rozdělovník veličin

Jakkoliv se může zdát být veličin mnoho - podle různých propočtů - řada veličin je duplicitních - nebo téměř duplicitních (liší se například jen poměrným přepočtem - typu přepočet 8 hodin na 2 hodiny)

přepočty elektrotechnických veličin by se měl zabývat především příspěvek Co se děje kolem elektřiny 11 - Ohmův zákon 4 - watthodiny a ampérhodiny a další veličiny - Blog iDNES.cz

Ohmův zákon - rozdělovník veličin - a paralela s vojenskými hodnostmi

generálové
příkonvýkonpříkon
prouduproud
napětí)napětí
Ohmův zákon - spektrum veličin v závislosti kolikrát jsou děleny časem periody (míněno inverzí frekvence napětí) - respektive pak zńovu tímto časem periody násobeny

proč jsou některé veličiny téměř duplicitní...?

při nazíraní na nákresy a tabulky do leva vycházejíce zprava vysvětlení by měla být následující

z matematického hlediska je zkoumaná veličina nejprve dělena z jakéhosi bezčasí řekněme nepřesně  na jednu hodinu pro napětí U - pak znovu dělena časosběrným intervalem frekvence řekněme na jedu vteřinu platnou pro sinusovku proudu a výkonu - a následně (při směru pohybu proti směru hodin) opět je například výkon přepočítáván na spotřebu na elektroměru - a to tentokrát násobením časosběrným intervalem - čímž vzniknou populární kilowatthodiny na elektroměrných hodinách na tzv. antoníčku - a podle výpočtů by kilowatthodiny ta samá veličina jako elektrický proud I - přesněji suma odebraného proudu za jednu hodinu...

proč je v Ohmově zákoně napětí vlastně na druhou

proč je v Ohmově zákoně napětí vlastně na druhou

 

přepočty elektrotechnických veličin by se měl zabývat především příspěvek Co se děje kolem elektřiny 11 - Ohmův zákon 4 - watthodiny a ampérhodiny a další veličiny - Blog iDNES.cz

Ohmův zákon 3. stupně pro elektrárnu, Ohmův zákon 2. stupně pro větvení rozvodu, Ohmův zákon 1. stupně pro spotřebič zapojený do sítě

proč je v Ohmově zákoně napětí vlastně dvakrát (přesněji na druhou) ?

(není ovšem míněn Ohmův zákon jako všeobecně poměrně známý rozdělovací kotouč - ale o tři vlastní verze Ohmova zákona kam byla ovšem většina rovnic z rozdělovací kotouče začleněna)

důvodem je tzv. kohabitace mezi napětím U (a výkonem P) z výroby a mezi napětím (a výkonem) v rozvodné síti

z tohoto důvodu byl (zde v příspěvcích) Ohmův zákon rozdělen na tři stupně

Ohmův zákon pro elektrárnu (O.z. 3. stupně) s kohabitací mezi výkonem elektrárny a spotřebou rozvodné sítě - kvadratická funkce. Toto je právě případ kdy by napětí mělo být na druhou.

dále již by napětí mělo být jen na prvou

Ohmův zákon pro rozvodnou síť (Ohmův zákon 2. stupně) s rozdělováním napájení sítě a s napájením jednoho pole v  (tedy přepočtem mezi celkovým výkonem, či spíše celkovým příkonem sítě a odebíraným proudem - potažmo i příkonem spotřeby - v tomto případě vozidla trolejbusu) - o Ohmově zákoně 2. stupně by měl právě pojednávat tento příspěvek - v tomto případě by ovšem měla platit pravděpodobně jenom lineární funkce...

a konečně Ohmův zákon pro spotřebitele (Ohmův zákon 1. stupně) s jedním napětím na jedné straně a výkonem, proudem a odporem (impedancí) na druhé straně rovnice (tedy Ohmův zákon v obecně známém tvaru "URI" - napětí rovná se odpor krát proud - zde ovšem modifikovný na tvar "PRPI" - tedy napětí rovná se odpor krát výkon dělený proudem... rovněž lineární funkce.

ze základní lineární matematické funkce pro napětí vychází

Ohmův zákon prvního stupně -   lineární funkce pro elektřinu pro spotřebič UIU = dilatační, UPU = I 

z graficky více strmé lineární matematické funkce pro proud

Ohmův zákon druhého stupně -  lineární funkce pro větvení a   pro příkon spotřebiče (například jedno napájené pole - například u tramvaje)  U x R / U , P = U na druhou / R na druhou ?

a konečně - z kvadratickéí matematické funkce pro výkon vychází 

Ohmův zákon třetího stupně -  kvadratická funkce pro elektrárnu  P = U krát U / R

Ohmův zákon v modifikovaném tvaru (místo proudu "dilatace" neboli "dilatační proud" - který vyjadřuje poměr mezi výkonem a proudem)
Ohmův zákon

Ohmův zákon pro rozvodnou síť (Ohmův zákon 2. stupně) s kohabitací mezi napájením sítě a s napájením jednoho pole v rozvodné sítí (tedy kohabitací mezi celkovým výkonem, či spíše celkovým příkonem sítě a odebíraným proudem - potažmo i příkonem spotřeby - v tomto případě vozidla trolejbusu)

rozcestník na téma Ohmův zákon obecně a praktické výpočty podle Ohm. z.

1

Ohmův zákon - když je obvod pouze pod napětím

Co se děje kolem elektřiny 8 - Ohmův zákon (1) pro nezapojený obvod - Blog iDNES.cz

nezapojený obvod - tedy obvod jen pod napětím, nikoliv s odebíraným  proudem, a tudíž tedy bez i  výkonu - úvodní příspěvek

2

Ohmův zákon a elektrárna

Cesty elektrické energie 2 - tepelná elektrárna Oslavany, Západomoravské elektrárny - Blog iDNES.cz

v elektrárně se měl vytvářet takový výkon, aby se udržovalo téměř stejné napětí v síti a udržovala se při tom  "kohabitace" s odběrem, či spotřebou elektřiny v síti - což je také důvod proč se zde napětí v řadě vzorců vyskytuje ve tvaru na druhou - tedy exponenciálním tvaru

Ohmův zákon a kombinovaná elektrárna (veřejná + domácí) Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Strž Kroměříž / veřejná a domácí elektrárna - Blog iDNES.cz

 

3 a 31

Ohmův zákon - čtyři hlavní veličiny: napětí a výkon, proud, odpor neboli impedance 

Co se děje kolem elektřiny 7 - Ohmův zákon (3) a tři verze pro zapojený obvod, osciloskop - Blog iDNES.cz (hlavní příspěvek na téma Ohmův zákon)

Ohmův zákon "2. stupně" 

Krátce ze Šlapanic u Brna - počátky výroby turbín a Ohmův zákon pro trolejbus 31 (tento příspěvek)

4

Ohmův zákon - další hlavní veličiny

Mechanika A/ DPMW Co se děje kolem elektřiny 11 - Ohmův zákon (4) - watthodiny a ampérhodiny - Blog iDNES.cz aktualizovaný rozdělovník veličin - také hierarchie elektrotechnických veličin a porovnání vojenských hodností 

 

praktické výpočty výkonu pro konkrétní spotřebič

5

Co se děje kolem elektřiny 12 - Ohmův zákon pro zvídavé 5 - napětí a výkon baterky a tři metody stanovení výkonu- Blog iDNES.cz

 

Co se děje kolem elektřiny 6 - malá vodní elektrárna na 12V a přívoz u Senoradskýho mlýna - Blog iDNES.cz (část 3 - proč rychlovarná konvice vyhazuje pojistky)

výkon - příkon podrobněji v příspěvcích 

Mechanika A/ DPMW Co se děje kolem elektřiny 11 - Ohmův zákon 4 - watthodiny a ampérhodiny - Blog iDNES.cz rozdělovník veličin Ohmova zákona

Mechanika - elektrotechnika MFE 5 - výkon - jako moment třetího stupně, kruhový diagram - Blog iDNES.cz veličina výkon v mechanice i elektrotechnice

výkon příkon zase zkoumají příspěvky

Co se děje kolem elektřiny 3 - Zenerova dioda proti nadměrnému odběru, výkon a příkon - Blog iDNES.cz (výkonpříkonúčiníkúčinost a další méně obvyklé veličiny v elektrárně a elektrotechnice)

 

 

druhá část příspěvku 

ELEKTRICKÉ ROZVODY PRO TROLEJBUSOVOU DOPRAVU / OHMŮV ZÁKON 2. stupně pro příkon

 

2. st. větvení rozvodu

větvení rozvodů

popis k obrázku výše - pod sebou všechny tři stupně Ohmova zákona pro napětí...

v čem by se měly lišit?

zcela nahoře Ohmův zákon 1. stupně pro uživatele (napětí ze zásuvky - Ohmův zákon ve tvaru "URI", přesněji "URP/I")
pod ním Ohmův zákon 3.stupně pro kohabitaci mezi výrobou v elektrárně a odběrem sítě pro napětí na druhou (napětí na druhou a jeden výkon pro síť i elektrárnu) ve tvaru U na druhou = odpor na druhou krát výkon)
a zcela dole Ohmův zákon 2. stupně s rozdělováním v rámci sítě mezi výkonem sítě a napájecím proudem jednoho pole, přesněji příkonem a odebraným proudem (a to ve dvou verzích - napětí na druhou je rovno odpor krát výkon lomeno proud - alternativně napětí je odmocnina odpor krát výkon lomeno proud)

na obrázku níže

celý zjednodušený rozvod elektrárna - rozvodná sít pro trolejbus

Ohmův zákon 2. stupně pro trolejbus 31

od hora dolů

 - Ohmův zákon 3. stupně s kohabitací elektrárna - celá rozvodná síť

tvar z napětím vlevo (zde označený jako pořadový tvar) by zněl

napětí U na druhou = R (odpor neboli impedance) na druhou krát P výkon(přesněji zde zavedená novoveličina dilatační výkon, či proud jako podíl mezi výkonem a proudem) 

"pořadový tvar"zjednodušeně napětí U na druhou = přibližně  P výkon na prvou

-  Ohmův zákon 2. stupně s rozdělováním mezi celkovým výkonem P(či přesněji příkonem S) sítě a proudem I v rámci jednoho pole - tesy mezi celkovým výkonem sítě a proudem v pří větvení rozvodů -  výpočty se tedy týkají zejména proudu pro jedno napájecí pole rozvodů elektřiny pro  trolejbus 

Větvení rozvodů a proud pro jedno napájecí pole...

větvení rozvodů

Při větvení rozvodů - napětí zůstává stejné (tedy napětí U = 600V) - ovšem proudy se sčítají - a napětí v síti by mělo pokrýt výkon předpokládaného množství trolejbusů v napájeném obvodu - v tomto případě jako by výkon odpovídal jednomu trolejbusu

větvení, případně jištění rozvodů

 

"pořadový tvar" zjednodušeně napětí U na druhou = přibližně  P výkon na druhou(s otazníkem - tato varianta Ohmova zákona je nejméně probádána)

a pak obecně známá formule Ohmova zákona pro napětí ve tvaru "URI" - zde jen modifikovaná na celý výkon, tedy tvar "URP/I", verze  Ohmova zákona zde nazvaná jako 

-  Ohmův zákon 1. stupně  tedy v podstatě poměr mezi vstupním napětím elektrického napájení pro  trolejbus a výkonem trolejbusu - jinak také vlastně poměr mezi nárazovým zkratem a ustáleným proudem 

 kohabitací mezi celkovým výkonem P(či přesněji příkonem S) sítě a proudem I v rámci jednoho pole - tedy současně i proudu pro trolejbus 

kromě výchozího, či výsledného tvaru, zde označený jako pořadový tvar,

"pořadový tvar" zjednodušeně napětí U bez mocniny = přibližně  P výkon bez mocniny

napětí U = R (odpor) krát dilatační výkon neboli R (odpor) krát dilatační výkon  neboli R x P/I 

je zde Ohmův zákon 1. stupně navíc rozepsán v dalších tvarech 

a to ve výkonnostním zátěžovém tvaru pro výkon P napětí U krát proud I

a v pracovním  tvaru pro ustálený odběr, přesněji ustálený odběr proudu - nebo také jen ve tvaru pro proud - tedy...v tvaru vhodném například pro výpočet velikosti pojistek (které jsou vlastně dimenzovány podle velikosti proudu I). 

I = P/U ... proud rovná se výkon lomeno napětím ... z čehož také vyplývá velikost pojistek, dimenzovaných podle velikosti proudu 

 

Ohmův zákon 2. stupně pro trolejbus 31

Ohmův zákon 2. stupně podle odebraného proudu z jednoho pole rozvodu: "pořadový tvar" zjednodušeně napětí U na druhou = přibližně  P výkon na druhou ...

trolejbus pro Šlapanice

Ohmův zákon 3. stupně s kohabitací elektrárna - celá rozvodná síť

"pořadový tvar" zjednodušeně napětí U na druhou = přibližně  P výkon na prvou

Ohmův zákon 2. stupně podle odebraného proudu z jednoho pole rozvodu

"pořadový tvar" zjednodušeně napětí U na druhou = přibližně  P výkon na druhou 

Ovšem určit pro tento stupeň Ohmova zákona - tvar s napětím na levé straně rovnice (zde označený jako "pořadový tvar"), stejně tak tvar s výkonem vlevo (zde označený jako "zátěžový tvar") je poněkud nejednoznačné - pro větvení rozvodu elektřiny pro trolejbus je typický tvar s proudem vlevo (zde označený jako "pracovní tvar")

Ohmův zákon 1. stupně, tedy v podstatě poměr mezi vstupním výkonem a elektrickým proudem pro trolejbus 

"pořadový tvar" zjednodušeně napětí U bez mocniny = přibližně  P výkon bez mocniny

obsah příspěvku

rozcestník brněnská doprava

rozcestník turbíny

rozcestník elektro

první část příspěvku - městys Šlapanice u Brna, Blümegenův zámeček a výroba turbín

Ohmův zákon pro trolejbus 31 (zejména přepočet napětí na výkon a proud) a rozcestník Ohmův zákon

druhá část příspěvku - elektrické rozvody pro trolejbus a Ohmův zákon druhého stupně pro příkon a elektrický proud 

třetí (pod)část příspěvku - kterým směrem vlastně probíhá tok elektřiny ze zdroje do elektrobusu

(pod)část 21 - trolejbusová linka č. 21

třetí část příspěvku 

kterým směrem vlastně probíhá tok elektřiny z elektrárny do elektrobusu

 

Tok elektřiny z elektrárny první trolejí do trolejbusu a zpět druhou trolejí ve funkci nulového či  zpětného vodiče...

Ohmův zákon 2. stupně pro trolejbus 31

 

Jakým směrem probíhá vlastně tok elektrického náboje do trolejbusu. Předně nabitý elektrobus - tedy i trolejbus má kladný náboj a tento kladný náboj by měl vycházet i z kladného pólu elektrárny (stejně pokud by se trolejbus teoreticky nabíjel z akumulátoru - baterie) Problém, že pro kladný pól baterie je v literatuře někdy používá označení katoda a někdy anoda - z toho důvodu zde toto označení vynecháno.

 

 

Ohmův zákon pro trolejbus č. 1

Nicméně nabitý elektrobus je kladný - z čehož plyne nosičem elektřiny by podle ideálního značení měly být kladné protony - nicméně historicky bylo označení zavedeno jakoby naopak - nosičem elektřiny jsou podle reálného značení záporné elektrony - tedy trolejbus, či obecný elektrobus se stává kladným vlastně tím způsobem že podle kombinace reálného a ideálního značení vlastně elektrony putují zpět z trolejbusu na kladný pól zdroje (baterie či elektrárny) a tento kladný pól baterie se při výrobě elektřiny přechází z kladu poněkud do záporu - stejně tak zpětný vodič trolejbusového vedení kterým putují zpět vybité - eventuelně kladné náboje zpět na záporný kontakt zdroje (záporný kontakt neboli katoda  přechází ze záporu do mírně kladu - přesněji záporný kontakt sestává o něco méně záporným ) - výrobou elektřiny jakoby vnitřkem zdroje z katody putoval kladný náboj - tedy proton putoval na kladný kontakt anodu - a z kladného kontaktu anody pak do rozvodu je  vypuzen záporný náboj elektron.  

Shrnuto - podle této teorie vnějškem, tedy rozvodem putují elektrony (ve směru hodin) - zatímco ve směru hodin vnitřkem zdroje putují protony ze záporného kontaktu na kladný - nebo ještě jinak - pokud by se zkoumal pouze pohyb elektronů  -  elektrony z anody putují na obě strany - jak směrem na záporný kontakt vnitřkem zdroje  - tak směrem vně ke sběračům trolejbusu. 

Reálně je ovšem tok elektřiny značen tak - jakoby tok elektronů probíhal směrem od kladného kontaktu zdroje - např. elektrárny do trolejbusu.

obsah příspěvku

obsah příspěvku

rozcestník brněnská doprava

rozcestník turbíny

rozcestník elektro

první část příspěvku - městys Šlapanice u Brna, Blümegenův zámeček a výroba turbín ve Šlapanicích a následně v První brněnské strojírně

druhá část příspěvku - elektrické rozvody pro trolejbus a Ohmův zákon druhého stupně pro větvení rozvodu a příkon a elektrický proud "Ohmův zákon pro trolejbus 31

rozcestník Ohmův zákon

třetí část příspěvku - kterým směrem vlastně probíhá tok elektřiny ze zdroje do elektrobusu

část 21 - trolejbusová linka č. 21

část 21

Na konečné trolejbusů ve Šlapanicích

Linka č.21 byla vůbec první trolejbusovou linkou města Brna. Zkušební jízda odborné komise, schvalující provoz na prvním úseku od nádraží do Slatiny, na kterých pak po pěti letech navázalo pokračování do Šlapanic, se uskutečnila 23.července 1949. Za týden od 30.července, pak linka začala sloužit veřejnosti. Ještě do konce téhož roku byl zahájen provoz na dalších dvou trolejbusových linkách, a to z tehdejšího náměstí Rudé Armády do Králova Pole a od konečné zastávky tramvaje v Komárově do Tuřan. Zatím co trolejbusová linka do Tuřan byla po letech zrušena, linka č.21 (dnes č.131) nám slouží dodnes.   

O pět let později byla linka prodloužena do Šlapanic.

popis k obrázku výše - pod sebou všechny tři stupně Ohmova zákona pro napětí...

 

Trolejbusová linka č.21 mezi brněnským nádražím ČSD  a Slatinou byla tehdy, v roce 1954, od 21.května prodloužena až do Šlapanic. Budování linky se ve Šlapanicích setkalo s mimořádným zájmem občanů. Kdo měl krompáč, rýč, či lopatu hloubil podél silnice ze Šlapanic do Slatiny jámy ke kotvení sloupů trolejového vedení. Takové spontánní nadšení a ochotu občanů přiložit ruku k dílu, šlo-li o společnou dobrou věc, Šlapanice od té doby snad už nikdy nezažily. V neuvěřitelně krátké době byla trolejbusová linka hotová.

Konečná zastávka trolejbusové linky byla ve Šlapanicích na náměstíčku "U Trojice", nazvaného podle pomníku, kolem kterého se trolejbus otáčel. Tento kamenný pamětník byl nedávno po mnoha letech v tomto prostoru znova instalován. Linka vedla ze Šlapanic po stejné trase jako dnešní č.131 až ke slatinské kapličce, pak projela celou Slatinou na státní silnici Brno - Olomouc (dnes Hviezdoslavova), a po ní směřovala (Olomoucká, Křenová, viadukt) k brněnskému nádraží. Samoobslužný prodej a označování jízdenek se tehdy ještě nepraktikovaly. Jízdenky prodával průvodčí, nejčastěji veselé, hovorné, šarmantní ženy, a to z otevřené "kukaně", umístěné vpravo u zadních dveří trolejbusu. Ani se nechce věřit, že řidič i průvodčí tehdy jezdili v jednotných uniformách, jak tomu bývalo ostatně v celé městské dopravě, a že jízdné bylo ve srovnání s dnešním za pakatel (trolejbus 21 - převzatá, zkrácená pasáž z internetu)

Autor: Jan Tomášek | sobota 19.1.2019 18:36 | karma článku: 14,79 | přečteno: 779x
  • Další články autora

Jan Tomášek

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů

Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje

13.1.2023 v 5:39 | Karma: 5,08 | Přečteno: 330x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Kamna na piliny - "piliňák"

Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.

10.12.2022 v 11:03 | Karma: 5,07 | Přečteno: 512x | Diskuse| Hobby

Jan Tomášek

Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy

Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.

28.8.2022 v 5:43 | Karma: 6,96 | Přečteno: 940x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most

Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.

24.8.2022 v 21:48 | Karma: 0 | Přečteno: 559x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola

Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.

20.7.2022 v 16:09 | Karma: 5,75 | Přečteno: 794x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky

základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost

22.6.2022 v 10:12 | Karma: 5,19 | Přečteno: 643x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I

Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.

25.5.2022 v 15:47 | Karma: 10,67 | Přečteno: 488x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská

Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.

17.4.2022 v 20:29 | Karma: 10,11 | Přečteno: 657x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody

V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .

7.3.2022 v 4:36 | Karma: 8,32 | Přečteno: 545x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematické úvahy u sázení brambor

některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování

1.3.2022 v 6:16 | Karma: 8,53 | Přečteno: 524x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29

Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)

24.1.2022 v 21:22 | Karma: 8,69 | Přečteno: 963x | Diskuse| Ostatní

Jan Tomášek

Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna

Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.

1.1.2022 v 9:43 | Karma: 8,11 | Přečteno: 858x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142

Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...

15.12.2021 v 10:12 | Karma: 4,99 | Přečteno: 447x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna

Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.

10.12.2021 v 11:04 | Karma: 10,49 | Přečteno: 1780x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou

Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru

5.12.2021 v 8:49 | Karma: 5,50 | Přečteno: 586x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině

Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu

2.12.2021 v 5:19 | Karma: 6,42 | Přečteno: 620x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy

Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...

19.11.2021 v 9:35 | Karma: 12,00 | Přečteno: 1323x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"

Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...

13.11.2021 v 2:55 | Karma: 6,33 | Přečteno: 518x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda

Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda

6.10.2021 v 13:25 | Karma: 4,68 | Přečteno: 1435x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína

Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.

23.9.2021 v 11:29 | Karma: 4,55 | Přečteno: 252x | Diskuse| Věda
  • Počet článků 192
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1043x
Zajímám se o spoustu témat - která se trochu mění podle let a období.

Seznam rubrik