Kolín nad Labem, rozcestník železniční stanice a dopravní cesta
rozcestník železniční stanice
rozcestník na téma cestování a navigace Na cestu s telefonní mapou - Haló, haló 4 - Blog iDNES.cz
Smíchov původní nádraží Parní stroj - od čerpání vody ze zatopených dolů po parní lokomotivy a lokomotiva 312.4 - Blog iDNES.cz
Praha Smíchov, Praha hl. n., Praha Masarykovo nádraží nákup jízdenek Přestupy mezi dálkovou a městskou dopravou - jízdní řády a dopravní architektura - Blog iDNES.cz
Praha Masarykovo nádraží Letecká pošta, jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ) - Blog iDNES.cz
Praha Holešovice Boříkova parta versus Zátoráci, literární Holešovice, pražské tramvaje, Praha podle čtvrtí - Blog iDNES.cz
Praha Bubny, Praha Holešovice zastávka Lokomotivy stejnosměrné trakce E 144.0 a E 144.1 - stanice Praha Bubny a Choceň - Blog iDNES.cz
Praha Libeň Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz
Praha Vysočany Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz a současně rozcestník ČKD
Praha Vršovice Haló haló 3 Jak se připojit k internetu 12- tarify, aplikace, telefon místo počítače - Blog iDNES.cz část příspěvku
Choceň Lokomotivy stejnosměrné trakce E 144.0 a E 144.1 - stanice Praha Bubny a Choceň - Blog iDNES.cz
Brno hlavní nádraží Nádraží a vlak - rychlost a zrychlení - mechanika integrálních a diferenciálních počtů AV - Blog iDNES.cz pouze okrajová zmínka
Brno Rosické nádraží Brno - Moravský Manchester 19. a 20. století + nákladní tramvaj - Blog iDNES.cz
Plzeň h. n. Architektura devadesátých let a "sci-fi architektura budoucnosti", doprava Plzeň, plasty - Blog iDNES.cz
Karlovy vary dolní nádraží Karlovarská - Blog iDNES.cz
Planá u Mariánských lázní Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Strž Kroměříž + ME Planá - Blog iDNES.cz
Železná ruda Sokol, hody, jarmarky, kultura v Pošumaví - střípky z historie Klatovska - Blog iDNES.cz
Nejprve ovšem nádraží v Kolíně (nad Labem) - které se nachází na předměstí Hroby, s poněkud zapomenutým kostelíkem Všech Svatých - zvaným Havířský.
První nádraží v Kolíně bylo postaveno podle návrhu vrchního inženýra Antona Jünglinga, který v roce 1844 předložil ke schválení stavební projekt s rozpočtem 40 526 zlatých. Firma bratří Kleinů začala se stavbou na počátku roku 1845. Oproti původnímu rozpočtu nabídla společnost Klein Brothers Entrepreneurship slevu 21/2 procenta. Kolínské nádraží nebylo ve svých počátcích plně doceněno, i když jeho poloha v blízkosti Labe svědčila o průmyslovém rozmachu města. Stanice byla postavena u Labe na nábřeží, které bylo chráněno kamennou dlažbou v rozmezí 2 až 3 sáhů. Byla to malá železniční stanice o délce 200 sáhů se třemi kolejemi, klasifikovaná jako IV. Kategorie stanice s pořadovým číslem 21.
Nádraží v Kolíně začalo svoji historii psát v roce 1845. Na státní dráze bylo postaveno první nádraží podle návrhu vrchního inženýra Antona Jünglinga, který v roce 1844 předložil ke schválení stavební projekt s rozpočtem 40 526 zlatých. Firma bratří Kleinů začala se stavbou na počátku roku 1845. Oproti původnímu rozpočtu nabídla společnost Klein Brothers Entrepreneurship slevu 21/2 procenta. Kolínské nádraží nebylo ve svých počátcích plně doceněno, i když jeho poloha v blízkosti Labe svědčila o průmyslovém rozmachu města. Stanice byla postavena u Labe na nábřeží, které bylo chráněno kamennou dlažbou v rozmezí 2 až 3 sáhů. Byla to malá železniční stanice o délce 200 sáhů se třemi kolejemi, klasifikovaná jako IV. Kategorie stanice s pořadovým číslem 21. V
Budova recepce byla postavena z cihel, k jejímuž jednopatrovému středu přiléhala dvě přízemní křídla. Byla 25 sáhů dlouhá, 6 sáhů široká. Střecha budovy byla pokryta anglickou břidlicí. Směrem k trati se nacházel přízemní přístavek, který byl pokryt plechem. V přízemí budovy se nacházela strojírna, pošta, přístřešek obsluhy čerpadel, byty výpravčího a výhybkáře. V přístavbě se nacházela čekárna s pokladnou. Původní přijímací budova vydržela na stejném místě asi 85 let, i když později již nesloužila původnímu účelu. Naproti přijímací budově za kolejemi byla postavena vodárenská věž se studnou hlubokou 5 sáhů. Odtud ruční pumpa čerpala vodu do nádrže ve věži. Voda pak byla vedena ke dvěma vodním jeřábům, ze kterých čerpala vodu parní lokomotiva. V Pardubicích byla umístěna parní pumpa. Na nádraží byla také vybudována vozovna pro dva záložní stroje o délce 20 a šířce 6 sáhů. Tento dům však byl brzy nahrazen skladištěm.
Slavnostní otevření Severní dráhy císaře Ferdinanda se konalo 20. srpna 1845. První vlak přijel odpoledne, byl tažen lokomotivami "Praha" a "Olomouc". Lokomotiva "Bohemia" jela jako předvoj pět minut v doprovodu hlavního strojvůdce Jana Pernera. Zastávky slavnostního vlaku na malých nádražích byly zkráceny na minimum. I když v Kolíně létaly prapory, hudba hrála za přítomnosti čestného oddílu Palombiniho pluku. Ani při slavnostním otevření se nádraží nesetkalo s plným doceněním místních obyvatel. Kutnohorští přivítali slavnostní vlak v Záboří nad Labem, podle místních s radostí, že trať nevedla přes jejich město. Dne 1. září 1845 byla zahájena osobní doprava, o měsíc později nákladní doprava.
Před rokem 1855 byla na nádraží vybudována soukromá vlečka Uhelné společnosti císaře Ferdinanda I. Tato společnost také provozovala obchody na nádražích. V roce 1858 došlo k velkolepé přestavbě, která v průběhu času změnila nádraží na obrovský železniční uzel. V roce 1861 byla původní vodárenská věž nahrazena novou. Ruční vodní pumpa čerpající vodu přímo z Labe byla nahrazena parní. Obě čerpadla se však nepřežila větší přestavby v roce 1871.
Výpravní budova sloužila až do roku 1871 kdy se v Kolíně ke státní dráze křížením připojila Rakouská severozápadní dráha ÖNWB z Vídně, Znojma a Jihlavy, která pokračovala do Litoměřic, Ústí nad Labem - Sřekova a Děčína-Východ. Císařská královská privilegovaná rakouská státní dráha (StEG) a Rakouská severozápadní dráha (ÖNWB) dohodly na dvou samostatných nádražích, která vedle sebe sousedí s nově postavenou odjezdovou budovou, a to kvůli křížení nové trati ÖNWB. Novou budovu navrhl architekt ÖNWB Carl Schlimp. Jednalo se o přízemní trakt, zakončený svislými křídly. Z obou stran přiléhala k budově krytá nástupiště, budova byla situována v ostrovní poloze mezi dvěma stanicemi StEG a ÖNWB. Jižní nástupiště obsluhovala společnost StEG, severní společnost ÖNWB.
Uzel rakouské severozápadní dráhy mezi Golčovým Jeníkovem a Kolínem byl zprovozněn 6. prosince 1869, do Mladé Boleslavi 29. října 1870. V roce 1871 proběhla stavba druhé dráhy z Peček do Kolína, v roce 1885 byla vedena železniční trať z Přelouče do Kolína. Podle jízdního řádu severní větve StEG z roku 1868 přijel do Pardubic v 10:38 vlak č. 4 s pravidelným odjezdem z Kolína v 9:28. Opačným směrem přijel do Prahy v 7:37 vlak č. 3 s pravidelným odjezdem z Kolína v 5:48. Po dokončení nové přijímací budovy sloužila původní budova pouze k obytným účelům. V letech 1872 až 1886 nesla stanice název Nový Kolín.
V roce 1908 byla zahájena stavba druhé koleje rakouské severozápadní dráhy z Kolína do Sedlce u Kutné Hory (dnešní místo kutnohorského hlavního nádraží), o rok později do Velkého Oseka. Originál IV. Z nádraží třídy se rázem stal důležitý dopravní uzel. V té době došlo k průmyslovému rozmachu a během několika desetiletí se město Kolín proměnilo v průmyslové město s mnoha továrnami, i když nádraží nebylo zpočátku plně doceněno. V roce 1909 byly rakouské soukromé železniční společnosti ÖNWB a StEG znárodněny společností Rakouských spolkových drah, která se stala jediným vlastníkem kolínského nádraží. Před první světovou válkou byl ve stanici instalován systém pákových rámů. Ve stanicích ve směru na Prahu a Záboří nad Labem byl instalován poloautomatický blok brány.(text nádraží zdroje Wikipedie a Zaniklé obce)
a pak dál do centra, na jehož okraji se nachází vilová čtvrť s penziónem u Nováků
.
Vlastně tehdy Kolín fungoval jako taková křižovatka Českých zemí. Za federace tuto úlohu plnila Olomouc, respektive zdejší nádraží.
například Libice nad Cidlinou se Slavníkovským hradištěm - před kterým byla zhruba po tisíci letech - pravděpodobně v 80. letech 20. století vyhloubena pískovna - takže tenkrát si stačilo půjčit miniaturní foťák FUJI DL Mini - a daly se očekávat poměrně kvalitní snímky...
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Jan Tomášek
Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky
základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost
Jan Tomášek
Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I
Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.
Jan Tomášek
Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská
Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.
Jan Tomášek
C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody
V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .
Jan Tomášek
Matematické úvahy u sázení brambor
některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování
Jan Tomášek
Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29
Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)
Jan Tomášek
Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna
Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.
Jan Tomášek
Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142
Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...
Jan Tomášek
Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna
Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.
Jan Tomášek
Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou
Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru
Jan Tomášek
Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině
Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu
Jan Tomášek
A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy
Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...
Jan Tomášek
Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"
Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...
Jan Tomášek
Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda
Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda
Jan Tomášek
Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína
Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x