Na Neštěstí se už asi nesejdeme, letiště Brno - Medlánky, paragliding
náhodné setkání na zastávce s veteránem z Afriky ("Na neštěstí" je název jedné hospůdky v Brně - Bystrci)
obsah
rozcestník vzduchoplavba
rozcestník letiště
rozcestník plachtění a paragliding
1/ letiště Medlánky
2/ Perlan - kluzák do extrémních výšek
3/ paragliding
4/ "Na Neštěstí se asi nesejdeme" - původní vyprávěnka
rozcestník letiště
letiště Slatina
Letiště Brno - Černovice Letiště Brno a polská LOT a Fokker F-VII/1m, Junkers 52 a letecká rádiostanice LR 10 - Blog iDNES.czLetiště Brno - Tuřany Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz
Letiště Medlánky Na Neštěstí se už asi nesejdeme, letiště Brno - Medlánky, paragliding (tento příspěvek)
katalog letišť a Milovice Mechanika A/ DAV - rychlost, zrychlení, vzlet 3, katalog letišť, An - 12 a paragliding - Blog iDNES.cz
odkaz na rozcestník vojenství a vojenské letectví Jak měří letecký tachometr rychlost letounu 2, letiště Žatec a Mig 29, mechanika DPMW - Blog iDNES.cz
rozcestník závěsné kluzáky. paragliding a vzduchoplavba
Letiště Medlánky Na Neštěstí se už asi nesejdeme, letiště Brno - Medlánky, paragliding (tento příspěvek)
Vzducholodě a vzduchoplavba osmdesátých let - Blog iDNES.cz
1/
Letiště Medlánky
Letiště Medlánky je veřejné vnitrostátní civilní letiště v Brně, které leží v městských části Brno-Medlánky a Brno-Komín. Je určeno pro letouny, vrtulníky, kluzáky, ultralehká letadla, volné balony nebo vzducholodě.
střípky z historie
II. národní soutěž plachtových letadel
u Brna a to ve dnech 4. – 19. 4. 1925.
V zimě roku 1925 postavil ing. Rudolf Dohnálek z brněnské pobočky M.A.K. svůj kluzák Nina, s nímž ještě před soutěží provedl asi 100 letů s nejdelší dobou letu 55 s.
II. národní soutěže plachtových letadel u Brna se zúčastnilo celkem 7 kluzáků (z toho dva zahraniční kluzáky Dewoitine).
2/
Perlan - kluzák do extrémních výšek
Jak se zrodil Perlan?
Celý příběh začíná u Einara Enervoldsona, který byl pilotem proudových letadel a kluzáků, v mládí se podílel na projektu Sierra a provedl první vědeckou studii horských atmosférických vln – obrovských vln způsobených silnými větry nad horami.
Enervoldson se domníval, že na časosběrných fotografiích spatřil v extrémních výškách ve stratosféře podivné poruchy, které se nacházely mnohem výše, než kam dosahují troposférické horské vlny. To odstartovalo jeho celoživotní misi, jejímž cílem bylo odhalit a důkladně prozkoumat tyto podivné jevy.
O rok později Fossett zahynul při havárii lehkého letadla a projekt bez financí ztroskotal. Na stavbu druhé generace Perlanu se později vybralo více než 2,8 milionu dolarů. V listopadu 2013 byla spuštěna crowdfundingová kampaň a v srpnu 2014 se partnerem projektu stala společnost Airbus.
Cílem Perlanu 2 je let ve výšce přesahující 27 kilometrů (90 000 stop). Stroj má sloužit ke studiu severního polárního víru a jeho vlivu na globální vývoj počasí. Kluzák je vyroben z kompozitních materiálů, je dlouhý 10,16 metrů a má rozpětí křídel 25,55 metrů.
Role polárního víru
V dalším příběhu hraje zásadní roli polární vír (též polární vortex) - velká oblast nízkého tlaku a studeného vzduchu, která obklopuje oba zemské póly. Během zimy zesiluje kvůli zvětšujícímu se rozdílu teplot mezi polárními oblastmi a rovníkem a tento rozdíl teplot pak přitahuje vzduch z vyšších zeměpisných šířek směrem k pólu. Coriolisova síla tento vzduch roztáčí a jeho rychlost přesahuje 240 km/h.
Pokud se polární vír spojí s vysokými troposférickými větry a horským pásmem, může se horská vlna rozšířit a zvětšit na stratosférickou vlnu, která vrcholí ve výšce až 100 000 stop. Tak vznikají větrné proudy, které můžeme označit jako „schody do nebe“. Právě na této vlně hodlal Enevoldson „surfovat“.
Přetlakové obleky, které fungovaly v případě Perlanu 1, vyžadovaly náročnou údržbu a jejich špatná ohebnost byla pro posádku vyčerpávající. Pro nový kluzák byla proto navržena přetlaková kabina s čistým kyslíkem o tlaku 8,5 psi a zásuvnými poklopy.
Bylo však nutné vyřešit další problém. Perlan 2 byl navržen pro ekvivalentní rychlost letu (EAS) 48 uzlů. EAS je kalibrovaná rychlost opravená o vliv stlačitelnosti vzduchu a mění se s druhou odmocninou hustoty, která se snižuje s výškou. S tím souvisí skutečnost, že rychlost zvuku s výškou klesá.
Řešení problémů s rychlostí zvuku
Když se dostanete dostatečně vysoko, stane se Perlan 2 transsonickým a nad křídlem se vytvoří ráz. Rázová síla posune střed vztlaku dozadu, čímž se kluzák vychýlí dopředu. To způsobí, že stroj nabere rychlost, což situaci ještě zhorší. Ve výšce 90 000 stop se to stane i při mírném manévrování a ve výšce 96 000 stop by k tomu došlo i během vodorovného letu.
Do hry tak vstupuje Reynoldsovo číslo, což je bezrozměrná veličina, která dává do souvislosti setrvačné síly a viskozitu. Je pomocí něj možné určit, zda je proudění tekutiny laminární, nebo turbulentní. Když se turbulentní harmonické proudění vzduchu spojí s rezonancí pružné konstrukce, dochází k třepetání, které může být náhlé a katastrofální.
Bylo tedy nutné zaměřit se na jev, při kterém dochází k nechtěnému a potenciálně nebezpečnému kmitání struktur, jako jsou křídla letadla, ocasní plochy i jiné části konstrukcí. K tomu dochází s ohledem na skutečnou rychlost pohybu. Pro potlačení tohoto jevu je Perlan 2 vybaven wolframovými protizávažími v řídicích plochách a akcelerometry, které sledují rezonance.
Surfování na vzdušných vlnách
Stejně jako vlna na moři, i stratosférická vlna se může vlnit a lámat. Na rozdíl od troposférické vlny je však její hřeben neviditelný. Čekají tu turbulence a velké zrychlení. Perlan 2 byl na takové podmínky navržen, nicméně byl to stále neprozkoumaný „terén“.
Posádka Perlanu 2 nemá padáky. Bylo by příliš obtížné je protáhnout skrz poklopy a jejich použití ve výšce nad 20 000 stop by bylo nebezpečnější než zůstat v letadle. Padáky tak dostal samotný letoun.
Perlan 2 poprvé vzlétl 23. září 2015 na městském letišti Redmond v Oregonu.
3. září 2017 dosáhl výšky 52 172 stop (15,9 km), čímž vytvořil nový světový rekord.
O tři roky později (2. září 2018) se svezl na stratosférických vlnách polárního víru až do výšky 76 124 stop (23,2 km). V této výšce odpovídá tlak mrazivého vzduchu pouze 3 % tlaku na úrovni hladiny moře. Podmínky se tedy v tomto směru podobají spíše Marsu než Zemi.
Výška 90 000 stop zatím nebyla dosažena, ale není kam spěchat: Perlan 2 už překonal několik rekordů, létá každý rok a má před sebou ještě pořádný kus práce. Ale hlavně nejde primárně o rekordy, Perlan 2 je především vědecká platforma pro odběr vzorků znečišťujících látek a výzkum stratosférického počasí ve velkých výškách. Zdokumentoval události vedoucí k sezóně požárů v Austrálii v roce 2019, kosmické záření, či vliv stratosférických vln na úbytek ozonu.
3/
paragliding
závěsný kluzák
4/
"Na Neštěstí" se asi nesejdeme...
jméno o té země jsem přeslechl
asi ani jméno neměla
ale světadíl vím jistě
je to Afrika
a to Afrika předsaharská...
i tak
z Československa pěkná dálka
kterou zvládnou
jen tažní ptáci
nebo
tmavomodří jezdci
ale
když by
na 28. dubna
neměl poruchu automat na kafe
tak by mi to asi uniklo
ale o zastávku dál
všechno bylo
jak má být
ke kafi i mírka dýmu
a to s dalším čekatelem
na spoj
a k tomu
krátký rozhovor
našly se
i jisté
shody
třeba
že dopady i pády
nemusí mít
vždy následky fatální
takže výsadek
bylo možno považovat
za poměrně úspěšný
ani jsem se nedozvěděl
zda ten pán
osobně také pilotoval
nebo zastával
jen řadovou výsadkovou službu
protože
zrovna přijížděl trolejbus
a byla tu důležitější otázka
a to
zda zajde někam do hospody
a on
že ani ne
na „Neštěstí“
mají od loňska zavřeno
ale to vím také
totiž
když jsem se nastěhoval do této čtvrti
tak jsem zde začínal
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Jan Tomášek
Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky
základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost
Jan Tomášek
Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I
Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.
Jan Tomášek
Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská
Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.
Jan Tomášek
C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody
V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .
Jan Tomášek
Matematické úvahy u sázení brambor
některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování
Jan Tomášek
Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29
Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)
Jan Tomášek
Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna
Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.
Jan Tomášek
Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142
Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...
Jan Tomášek
Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna
Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.
Jan Tomášek
Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou
Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru
Jan Tomášek
Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině
Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu
Jan Tomášek
A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy
Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...
Jan Tomášek
Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"
Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...
Jan Tomášek
Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda
Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda
Jan Tomášek
Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína
Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x