C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody
na začátek cyklistické, motoristické a podobné závody - původním číslováním jako část 3
na začátek 3/ KFD 2sm - frekvence pro sport a zdraví, cyklistické a motoristické závody
rozcestník cyklistické a motoristické závody
Původní Masarykův okruh a Velká cena 1984 - Blog iDNES.cz
C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody (cyklistické a motoristické závody všeho druhu) tento příspěvek
1. mistrovsví ČSSR v jízdě minikár 1968
ABC č. 23/ r. 32 (1988)
v Mariánském údolí u Olomouce se konalo celostátní setkání automodelářů a v jeho rámci se jelo první mistrovství ČSSR v jízdě minikár - tehdy ještě nazývané hurtovnice. Spolupořadatelem bylo ábičko, neboť právě na jeho stránkách vyšel plánek na stavbu minikáry a má tento sport vlastně na svědomí.
1988 jubileum 20 let minikár v ČSSR
9 a 10 září 1988 v Mariánském údolí u Olomouce bylo na programu sportovní setkání s názvem "Pohár 20 let minikár".
Ve dnech 26. a 27. srpna je v programu uvedeno mistrovství ČSSR minikár a při něm by se mělo vzpomínat na dvacet let s minikárami. Pořadatelé pozvali i význačné jezdce minulosti a tak se noví mistři budou moci setkat s hvězdami jako byli Mirka Kohoutová, Jirka Sedlář (mimochodem pozdější přeborník v motokárách). Připravena je výstava o vývoji minikár a kulturní program.
dále cyklistika a cyklista Vlastimil Moravec a Závod míru ročník 1972
zcela jinou disciplínou cyklistiky je "kolová" - hrála se především v menších halách - obvykle dvojice sportovců na kolech proti sobě - soupeřila o míč - legendou kolové byli bratři Šťastní
Z Vídně do Brna - tak někdo nazval dálkový cyklistický závod - který se konal asi v roce 1980, kdy cestovat do Rakouska bylo možno jen na vízum a příslib.
Motokros Bělá pod Bezdězem
Závod srpen 2011
Z různých kategorii byly zajímavostí třeba kategorie "dvouválce nad 600cm"
jistou zajímavostí byly třeba i motokrosové stroje JAWA o kubatuře 400 ccm
Enduro, dvoudenní, šestidenní
Enduro v případě motocyklů není motokros, i když jsou si stroje poměrně podobné - motocykly pro dálkové soutěže rally mají přeci nějaké prvky silničních strojů, neboť nejezdí jenom krátké uzavřené okruhy v terénu - trasy soutěžních motocyklů (na rozdíl od motokrosu - kde se závodí na poměrně malých okruzích) vedou sice rovněž terénem - ale tratě tvoří dlouhé mnohakilometrové etapy, kdy cíl může být někde zcela jinde než start. Dalším rozdílem mezi motokrosem a soutěženi enduro bylo rozdělení závodů mezi dva české dominantní výrobce - motokros byl záležitostí spíše značky ČZ (Čézet) než továrny JAWA - dvoudenní a šestidenní soutěže byly výhradně záležitosti JAWy. A jelikož u mezinárodních soutěží platilo pravidlo, že každý stát musí být zastoupen alespoň dvěma výrobci - byla pro účely mezinárodních soutěží rejstříkově vzkříšena značka již zaniklého výrobce motocyklů Ogar.
Na nádržích motocyklů se místo emblému JAWA objevil emblém Ogar.
V létě roku 2023 proběhlo například dvoudenní enduro v Mšeně u Mělníka, trať měřila 400 km.
a jako přídavek ještě Šestidenní v Krkonoších (pravděpodobně někdy v 70tých letech), přesněji nezjištěno.
https://www.facebook.com/media/set?vanity=nabdazplus&set=a.846241697207801 album nezpracovaných podkladů na FCB
Šlapačky, trial, cyklotrial
Další terénní disciplínou jak pro motocykly tak jízdní kola jsou například šlapačky případně cyklotrial. Biketrial, také cyklotrial nebo jen trial, je technicky zaměřená sportovní disciplína provozovaná na speciálních kolech, při které jezdci zdolávají různé umělé i přírodní překážky, aniž by se jakoukoli části svého těla dotkli země. Za kontakt se zemí se udělují trestné body. Trial existuje jak ve variantě čistě závodní, tak i „pouliční“, čili s pevnějším typem kol, které mohou i nemusí mít sedlo.
ŠLAPAČKY na motocyklu cestou necestou
Což je název článku, který vyšel v časopisu ABC č. 13 / r. 30 v roce 1986
Šlapačkové soutěže jsou nejpomalejším. nejtišším a také nejpomalejším druhem motocyklového sportu. Tam kde projede dobrý jezdec na motocyklu se často dá jen s obtížemi projít pěšky (píše se v článku).
Memoriál Míry Pancera XVI ročník
závod pořádaný speciálně pro mopedy JAWA Stadión
Brněnský pumptrack Pekárna
V brněnské části Bystrc město otevřelo vítězný projekt participativního rozpočtu Dáme na vás. Dráha, která je plná vln a prudkých zatáček, umožňuje aktivní relaxaci v přírodní památce Pekárna.
původní příspěvek
Cyklistika 2 - Mechanika KFD 2 - pomaluběžný nebo rychloběžný motor, cyklistické závody - nebo motoristické závody - druhy cyklistických, či motocyklových - či podobných pohonů
Otázka zní - dva hráči kopnou do dvou míčů - nebo udeří do koule kulečníku - na začátku se míče kotálí se stejnou frekvencí - jeden se však rychleji zpomalí - a druhý dokotálí dál ... proč to? - čímž by se měl zabývat obdobný příspěvek Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz .
obsah podruhé
K/ KFD mechanika - kinematika a dynamika Kohoutkova vyského kola
B/ KFD mechanika - kinematika a dynamika koloběžky a bicyklu
V/ KFD mechanika - kinematika a dynamika bicyklu - přepočet rychlosti pohonu (šlapání) na rychlost bicyklu
MB/ KFD mechanika - kinematika a dynamika motocyklu - motocyklový pohon benzínový dvou a čtyřdobý
"čtyřtakt" Honda pro motocykl a malotraktor
dvoutakt" Jawa
motocykl s pneumatickým pohonem
2/ KFD 2p kinematika frekvence dynamika - původní verze
na začátek 3/ KFD 2sm - frekvence pro sport a zdraví, cyklistické a motoristické závody
Pasáž věnovaná především převodům a převodovkám na bicyklech - jinak převodům obecněji - jak v mechanice, tak elektrotechnice rovněž věnován příspěvek v odkazu zde
do příspěvku by mohly rovněž přibýt informace o cyklistických, či motoristických závodech
4/ KFD 2s - frekvence a měřící přísroje
zařazení příspěvku mezi ostatními příspěvky matematika "A" - mechanika a motorismus - cyklistika "C"
obsah potřetí
K/ KFD mechanika - kinematika a dynamika Kohoutkova vyského kola
B/ KFD mechanika - kinematika a dynamika koloběžky a bicyklu
V/ KFD mechanika - kinematika a dynamika bicyklu - přepočet rychlosti pohonu (šlapání) na rychlost bicyklu
MB/ KFD mechanika - kinematika a dynamika motocyklu - motocyklový pohon benzínový dvou a čtyřdobý
"čtyřtakt" Honda pro motocykl a malotraktor
dvoutakt" Jawa
motocykl s pneumatickým pohonem
2/ KFD 2p kinematika frekvence dynamika - původní verze
na začátek 3/ KFD 2sm - frekvence pro sport a zdraví, cyklistické a motoristické závody
Pasáž věnovaná především převodům a převodovkám na bicyklech - jinak převodům obecněji - jak v mechanice, tak elektrotechnice rovněž věnován příspěvek v odkazu zde
do příspěvku by mohly rovněž přibýt informace o cyklistických, či motoristických závodech
4/ KFD 2s - frekvence a měřící přísroje
Mechanika KFD 2 kinematika dynamika - měřící přístroje pro sport a zdraví - jak se děje jeví uvnitř a vně - zejména pak frekvence - mechanika měřících přístrojů pro sport a zdraví - převody a přepočty veličin
anotace na úvod
malá anotace - veličina frekvence (což je celá otáčka za vteřinu i odvozené veličiny - úhlová frekvence k radiánu a úhlová rychlost - neboli frekvence k proměnlivému úhlu nebo RPM otáčky za minutu) jako veličina není vlastně nic jiného - než rotující hmotný bod, jako například sonda v ose bicyklu
příspěvek je současně rozcestník pro cyklistiku a motorismus
zatím alespoň několik ukázek v závěru příspěvku
odkaz na rozcestník na téma sport Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou" - Blog iDNES.cz
a na úvod ještě rozdělení příspěvků na téma mechanika
cyklistika a motorismus
silniční motocykly Původní Masarykův okruh a Velká cena 1984 - Blog iDNES.cz, Velká cena Brna a motocykly Kawasaki - Blog iDNES.cz
"Cyklistika 1 - motokola" cyklistika podle značek, motorismus podle značek Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo a radiány a přepočet rychlosti bicyklu - Blog iDNES.cz
Cyklistika 2 - různé druhy motocyklových pohonů, silniční cyklistika, sálová cyklistika, motokros, enduro Mechanika KFD 2 - pohon lidskou silou, pomaluběžný nebo rychloběžný motor, cyklistické a motoristické závody (tento příspěvek)
silniční cyklistika Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo a radiány a přepočet rychlosti bicyklu - Blog iDNES.cz
cyklokros, šlapačky Oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány a přepočet rychlosti vstup - výstup - Blog iDNES.cz součástí příspěvku je také alternativní výpočet rychlosti z frekvence nebo dráhy, a také výpočet vstupní a výstupní rychlosti bicyklu
rozcestník pohon a převod v mechanice
0. převody
I. pohon lidskou či jinou živou sílou
Mechanika KFD 2 - pohon lidskou silou, pomaluběžný nebo rychloběžný motor, cyklistické a motoristické závody (tento příspěvek)
kinematika a dynamika jezdec "0", pastorek "první kolo v převodu 1", "druhé kolo převodu "2", kolo vozidla a silnice "3" Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / kinematika fotbalového míče / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz
II. tepelný motor pro silniční a pozemní vozidla a stroje
motory s vnějším spalováním
Parní stroj - pro parní automobily a další stroje - Blog iDNES.cz
motory s vnitřním spalováním
plynový, diesel, benzínový, vodíkový motor Benzínky a další čerpací stanice - ropa a zemní plyn, a také rozvody vody - Blog iDNES.cz
motocykly s pomocným motorkem
cyklistický a motocyklový pohon
čtyřdobý motor Honda pro motocykl i traktor
"dvoutaktat JAWA pro moped Stadión"
pneumatický pohon pro motocykl (tento příspěvek)
E.elektrický pohon silničních vozidel
Mechanika KFD 2 - pohon lidskou silou, pomaluběžný nebo rychloběžný motor, cyklistické a motoristické závody (tento příspěvek)
III. letecký mechanický pohon
3p) letecký pístový pohon
pístové letecké motory Zlín
pístové letecké motory Praga
Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz
pístové letecké motory Dewotine
U Madridu se bojuje za Prahu a francouzský stíhač Dewotine D.510 - Blog iDNES.cz
3t) turbovrtulový pohon
Kinematika a dynamika bicyklu
Oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány a přepočet rychlosti vstup - výstup - Blog iDNES.cz součástí příspěvku je také alternativní výpočet rychlosti z frekvence nebo dráhy, a také výpočet vstupní a výstupní rychlosti bicyklu
Mechanika KFD 2 - pomaluběžný nebo rychloběžný motor, cyklistické závody (tento příspěvek)
Strojírenství
parní stroj Parní stroj - od čerpání vody ze zatopených dolů po parní lokomotivy a lokomotiva 312.4 - Blog iDNES.cz
Návštěva staré tiskárny - části strojů a mechanismy - Blog iDNES.cz
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz
Mechanika pohybu
hlavní rozcestník pro mechaniku pohybu Vlak a mechanika integrálních a diferenciálních počtů - rozcestník pro mechaniku pohybu - Blog iDNES.cz
Mechanika KFD - linie frekvence - rychlost (linie kinematika - dynamika)
rychlé vozy "velká kola" - kola s velkou obvodovou rychlostí která se zvětšuje právě směrem k obvodu Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz
podrozcestník pro zkoumání rychlosti bicyklu
Mechanika KFD 2 - pomaluběžný nebo rychloběžný motor, cyklistické závody (tento příspěvek)
Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo a radiány a přepočet rychlosti bicyklu - Blog iDNES.cz
Mechanika DPM - mechanika porovnávání momentů v mechanice - moment setrvačnosti, otáčení, výkon
přepočet sil, momentů, rychlostí na ose i na obvodu a výkonu (mechanika DPM) na kole vozu i celém vozidle
"první díl" Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz (přepočet síla a momenty) - v části 3 odkazovaneho příspěvku
"druhý díl" pokračování přepočtů "druhý díl" - se zaměřením úhlová rychlost, moment setrvačnosti a moment otáčení na ose - a síla na obvodu kola v příspěvku Mechanika DPM 3 /W moment setrvačnosti /úhlová rychlost - moment síly - síla / výkon okamžitý z frekvence a statistický z práce - nákladní vozy 3 - Blog iDNES.cz(v části 3 odkazovaného příspěvku)
a další pokračování "třetí díl" - kde přepočty doplní i přepočet úhlová rychlost - rotační rychlost a síla na obvodu Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / kinematika fotbalového míče / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz
nákladní vozidla různých značek a jejich výkony zase zkoumají příspěvky
nákladní vozidla 1 /AVIA/
Mechanika A1/KFD - radián, druhy frekvence, nákladní vozidla Avia a jejich rozjezd 1 - Blog iDNES.cz
nákladní vozidla 2
nákladní vozidla 3 /Škoda, Praga, Liaz/
Mechanika DPMW - mechanika porovnávání různých metodik výpočtů výkonu, rychlosti a dalších veličin
Letecké měřící přístroje a odpovídající veličiny, letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz zde především porovnáváno měření a výpočet rychlosti
Mechanika KFD 2 - pomaluběžný nebo rychloběžný motor, cyklistické závody - Blog iDNES.cz porovnání dvou metodik výpočtu rychlosti - převodem z frekvence a rychlost jako dráha lomeno čas
a také hlavní rozcestník pro mechaniku pohybu Vlak a mechanika integrálních a diferenciálních počtů - rozcestník pro mechaniku pohybu - Blog iDNES.cz
podrozcestník pro zkoumání rychlosti bicyklu Mechanika DPM 2 - elektrotechnika MFE 5 - výkon - moment třetího stupně, kruhový diagram - Blog iDNES.cz
Mechanika KFD 2 - pomaluběžný nebo rychloběžný motor, cyklistické závody (tento příspěvek)
Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo a radiány a přepočet rychlosti bicyklu - Blog iDNES.cz
Mechanika DAV (PM) - dynamika - přepočty rychlost a zrychlení
v pořadí "1" pro rychlost v letectví Mechanika A/ DAV (PM) - matematika slovesně, zrychlení neboli vzlet 1, katalog letišť - Blog iDNES.cz
"2" pro rychlost v letectví, rovněž zde pojednávána především rychlost - jednak jejívýpočet a jednak zjišťování leteckými přístroji Letecké měřící přístroje a odpovídající veličiny (2), letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz
výpočtům rychlosti je poměrně podrobně věnován příspěvek Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo a radiány a přepočet rychlosti bicyklu - Blog iDNES.cz
Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz zde zejména pojednáno zrychlení
Mechanika DAV(PM) - Holešov - vzlet letounu Z 142 a okamžitá a statistická rychlost - Blog iDNES.cz
zejména rozdíl rychlost - úhlová rychlost - frekvence v příspěvku Mechanika a elektrotechnika 17 - jak se děje jeví uvnitř a vně - zejména pak frekvence - Blog iDNES.cz
Letecké měřící přístroje a odpovídající veličiny, letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz zde především porovnáváno měření a výpočet rychlosti
Mechanika DHM - mechanika hybnosti a méně obvyklých veličin (dvojitých momentů)
(Mechanika JB - mechanika jeřábů a bagrů - více praktická verze mechaniky hybnosti)
Matematická mechanika
Mechanika A - úhly a míry
Mechanika A/ KFD - Ludolfovo číslo a radián - přepočty různých druhů frekvence - Blog iDNES.cz
(Mechanika integrálů a derivací - v rámci mechaniky DPM)
Statika
Mechanika SK - statika staveb a konstrukcí
Mechanika SM - statika mostů
Mechanika a části strojů
níže odkaz na jiný příspěvek z oblasti elektrotechniky - ovšem zabývající se rovněž frekvencí - a to v souvislosti s jevem nazývaným předbíhání a zpožďování proudu vůči napětí
Co se děje kolem elektřiny 16 - indukčnost cívky, kdy se proud zpožďuje za napětím - Blog iDNES.cz
po čtvrté obsah
K/ KFD mechanika - kinematika a dynamika Kohoutkova vyského kola
B/ KFD mechanika - kinematika a dynamika koloběžky a bicyklu
V/ KFD mechanika - kinematika a dynamika bicyklu - přepočet rychlosti pohonu (šlapání) na rychlost bicyklu
MB/ KFD mechanika - kinematika a dynamika motocyklu - motocyklový pohon benzínový dvou a čtyřdobý
"čtyřtakt" Honda pro motocykl a malotraktor
"dvoutakt" Jawa
motocykl s pneumatickým pohonem
2/ KFD 2p kinematika frekvence dynamika - původní verze
na začátek 3/ KFD 2sm - frekvence pro sport a zdraví, cyklistické a motoristické závody
Pasáž věnovaná především převodům a převodovkám na bicyklech - jinak převodům obecněji - jak v mechanice, tak elektrotechnice rovněž věnován příspěvek v odkazu zde
do příspěvku by mohly rovněž přibýt informace o cyklistických, či motoristických závodech
vlastní příspěvek
Mechanika KFD 2 - pomaluběžný nebo rychloběžný motor, cyklistické závody - nebo motoristické závody - druhy cyklistických, či motocyklových - či podobných pohonů
K/ KFD mechanika - kinematika a dynamika Kohoutkova vyského kola
Kohoutkové vysoké kolo má výhodu - že všechny zkoumané veličiny - kinematiky a dynamiky lze nalézt na jednom kole - od šlapátek po obvody.
jezdec takt šlapadel
T perioda - tak šlapadel - doba jedné otáčky
kinematika
jezdec takt šlapadel
f - frekvence - jedna sekunda poměřená proměnnou dobou otáčky (periodou) - bezrozměrná veličina - lze ji tedy přiřadit k ose kola
konstrukce pohonu
psí - úhlová dráha (úhlové pootočení) - přepočtená frekvence (vynásobená jednou sekundou) - která tvoří spolu s frekvencí něco jako dvojici pro další výpočty - rychlosti a výkonu - bezčasová a bezrozměrná veličina - jen úhlová míra
dynamika
pohon a jezdec
"omega" úhlová rychlost (spíš osové otáčení) - součin frekvence a úhlové dráhy - něco jako veličina pohonu bez páky - lze ji tedy nalézt na ose
"F" síla- v zásadě ta samá veličina jenom - a se stejnou funkcí jako úhlová rychlost - jenom s působištěm nikoliv na ose - ale na obvodě kola
ad rozdíl veličiny "omega" úhlová rychlost a "F" síla -
"omega" úhlová rychlost působí od osy na obvod (dle délky poloměru - což je něco jako protipáka) a na obvodu kola lze identifikovat obvodovou rychlost
F" síla - působí od obvodu do středu - čímž jakoby přes páku vytvářela v osemoment síly (otáčení) Mt
kolo vozidla - výstupní veličiny
"v" rotační či obvodová rychlost - má maximum na obvodu kola
"M" moment síly či otáčení - má maximum na středu (k obvodu kola se velikost snižuje)
B/ KFD mechanika - kinematika a dynamika bicyklu
jízdnímu kolu (tedy bicyklu - či velocipédu) ovšem předcházela koloběžka
koloběžka
na rozdíl od íízdního kola - tedy vozidla stabilně poháhěného - měla pohyb založený poněkud na jiném principu - kdy pohon není spojitý, ale založený jen na občasné síle odrazu
pokud by se zkoumalo vozidlo bez pohonu - typu koloběžka, nebo fotbalový míč - pak pohyb zkoumaného vozidla bez pohonu - by ponejvíce definovala veličina úhlová dráha (tedy bez síly a frekvence)
jízdní kolo
popis by byl obdobný jako u Kohoutkova vysokého kola
jezdec a šlapadla
T perioda - tak šlapadel - doba jedné otáčky
pastorek - první kolo pohonu
kinematika
f - frekvence - jedna sekunda poměřená proměnnou dobou otáčky (periodou) - bezrozměrná veličina - lze ji tedy přiřadit k ose kola
psí - úhlová dráha (úhlové pootočení) - přepočtená frekvence (vynásobená jednou sekundou) - která tvoří spolu s frekvencí něco jako dvojici pro další výpočty - rychlosti a výkonu - bezčasová a bezrozměrná veličina - jen úhlová míra
druhé kolo pohonu
dynamika
pohon vlastně tvoří součin dvou kinematických veličin - tedy frekvence a úhlového pootočení
"omega" úhlová rychlost (spíš osové otáčení) - součin frekvence a úhlové dráhy - něco jako veličina pohonu bez páky - lze ji tedy nalézt na ose
"F" síla- v zásadě ta samá veličina jenom - a se stejnou funkcí jako úhlová rychlost - jenom s působištěm nikoliv na ose - ale na obvodě kola
třetí kolo v systému - jízdní kolo bicyklu - a dvě výstupní, či výsledné veličiny směrodatné již pro vlastní jízdu či dopravu - moment síly a rychlost
"v" rotační či obvodová rychlost - má maximum na obvodu kola
"M" moment síly či otáčení - má maximum na středu (k obvodu kola se velikost snižuje)
a již poněkud podrobněji
jenom malé upozornění k následujícím již podrobnějším částem příspěvku - měl by zde být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - tedy otáčení kola bicyklu, případně jiného vozidla za účelem jízdy - přesto, že text může mít jistou informační hodnotu - pokud by příspěvek měl být zpracován znovu, byl by zpracován poněkud stručněji, a byly by zde nemalé změny - to platí pro novelizovanou u původní verzi
V/ KFD mechanika - kinematika a dynamika bicyklu - přepočet rychlosti pohonu (šlapání) na rychlost bicyklu z času ujeté dráhy (přepočet obojí rychlosti)
Kdo se například o svém volnu trochu zajímá obory mechaniky - si může povšimnout, že poměrně mnoho veličin se zde vyskytuje ve dvojicích. Například výkon se počítá jako násobek rychlost krát síla - což - pokud se jedná a jeden systém - například automobil veličiny nijak zásadně rozdílné - a pokud třeba nějaký zanícený matematik chce obě veličiny vzájemně porovnat - může se stát, že po mnoha hodinových výpočtech dojde k téměř té samé veličině - odlišující se jenom nějakým přepočtovým koeficientem.
T perioda - doba jednoho šlápnutí jezdce
delta t - časosběrný interval na stopkách
s zkoumaná dráha mezi zmáčknutím stopek
T perioda - doba jednoho šlápnutí jezdce - by pak měl být obvod kola bicyklu krát dráha daná časem na stopkách, tedy při při rychlosti jeden metr za sekundu - by čas jednoho šlápnutí měl odpovídat obvodu kola - což by při obvodové délce jeden metr byla jedna vteřina
jak již bylo zmíněno - na rozdíl od statiky nebo dynamiky - "kinematika" nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
/ jinak konkrétnější variantou kinematiky - například určení stupňů volnosti stavebních strojů - nebo uzavřených mechanismů - například čerpadel, se zde zabývá jiný příspěvek - například Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz /
MB/ KFD mechanika - kinematika a dynamika motocyklu - motocyklový pohon benzínový dvou a čtyřdobý
"čtyřtakt" Honda pro motocykl a malotraktor
firma Honda preferovala čtyřdobý motor i u závodů silničních motocyklů například v Brně - přesto že z principu své konstrukce má čtyřtakt teoreticky téměř poloviční výkon poloviční výkon - jelikož se jedná o pohon dvouperiodový
Původní Masarykův okruh a Velká cena 1984 - Blog iDNES.cz
motocykl s pneumatickým pohonem
mezi různými druhy motocyklových pohonů by se možná našla i jistá kuriozita - pneumatický pohon
historie čtyřtaktu Benzínky a další čerpací stanice - ropa a zemní plyn, a také rozvody vody - Blog iDNES.cz
1/ KFD 2n novelizovaná verze - kinematika frekvence dynamika
zatím především v ilustracích
rychlost - úhlová rychlost - frekvence - perioda
o rychlosti by měla pojednávat část mechaniky zvaná dynamika
z hlediska mechaniky by rychlost měla být
frekvence (projev pohonu - či motoru jako kinematické veličiny - nezávisejíce od jeho konstrukce) *-x úhlová rychlost (neboli spíše úhlová síla) x úhlová dráha
veličina času v rychlosti,uhlové rychlosti, frekvenci, a periodě
dynamika
rychlost, úhlová rychlost
čas T(nula)
veličiny kde čas vlastně nefiguruje (navzdory používaným jednotkám - na jednotky s časem jako by byly veličiny s časem zpětně dopočítány do fází před vykrácením času ve výpočtech mezi čitatelem a jmenovatelem
rychlost a úhlová rychlost by v podstatě měly být zcela bezčasové veličiny - čas v dynamice vpodstatě roven nule - veličina čas ve finálním dopočtu rychlosti by měla být v předchozí části výpočtu vykrácena mezi čitatelem a jmenovatelem (viz níže)
,
kinematika
frekvence, úhlová frekvence (omega), RPM - otáčky za minutu
čas T1 = 1
v kinematice by měla být podstatnou veličinou frekvence - která se vztahuje k časovému intervalu velikosti jedna, např. sekunda, minuta...
"realita" (vjemy na nástupišti)
a ralným časem, kde by směrodatnou měla být perioda T čas na hodinách
úhlová rychlost (de facto úhlová síla) a úhlová dráha
některé vývody v tomto příspěvku jsou pravděpodobně chybné - například v dynamice se nevyskytuje čas s nulovou hodnotou, ale stejný čas jako ve frekvenci - tedy inverzní čas v sekundách na mínus prvou
výsledná rotační rychlost motoru, či jiného pohonu by vlastně měla tvořit síla (což je vlastně úhlová rychlost - navzdory názvu) a dráha (v případě rotačního pohybu ramen) a frekvence pohonu (úhlová frekvence, frekvence k celému úhlu, RPM - otáčky za minutu)
výpočet úhlové dráhy (přesněji úhlové síly) a krácení veličiny čas v předchozí fázi výpočtu mezi čitatelem a jmenovatelem
proč je pomaluběžný motor "ryhlejší" (nebo silnější) než rychloběžný?
protože pomaluběžný motor na stejný úkon potřebuje méně otáček než rychloběžný
v reálném čase na nástupišti a z hlediska kinematiky veličina čas jakoby měla jiné pojetí
v kinematice - kam spadá veličina frekvence - má čas hodnotu měrného intervalu jedna sekunda (případě minuta) a poměřovaná veličina - frekvence - je rotující veličinou oběma směry
zatímco v reálném čase je směrodatný časový interval periody - které následují postupně za sebou
dynamika: rotační nebo úhlová rychlost (v podstatě) úhlová síla
kinematika: kinematická frekvence (něco jako žravý čas)
běžné vjemy: perioda T
novelizace: rotační rychlost je úhlová rychlost krát poloměr na druhou
v nákresu nesprávně uvedeno...
dynamika: Tnula - nulový čas- veličina čas vykrácena ve výpočtech
(i dráha obsahuje vlastně veličinu čas - na rozdíl od poloměru - který je zcela bezčasový)
chyba v nákresu výše rotační rychlost je vlastně vektorový součin úhlové rychlosti (síly) a poloměru kružnice - neboli ramene
rotační rychlost vychází z momentu síly a zde platí vzorec - moment síly je úhlová rychlost OMEGA krát poloměr - i když obě veličiny mají "sídlo" na ose kola
platí tedy přepočet rotační rychlost na obvodu je moment síly krát poloměr, tedy celý rychlost pro rotační rychlost ba zněl
úhlová rychlost poprvé vynásobena poloměrem na moment síly - po druhé na rotační, či obvodovou rychlost
úhlová rychlost je podíl úhlové dráhy (která zahrnuje veličinu čas - neboť tato je násobkem kinematické frekvence která obsahuje inverzní - neboli- lomeno (či děleno) časem periody T1 - tedy periodou hodin
kinematika - kinematická frekvence (úhlová, k celému úhlu 360, otáčky za minutu RPM)
kinematická frekvence je něco jako žravý čas - na rozdíl od frekvence zpětného chodu - kterou by bylo možno nazvat jako záporný žravý čas
kinematická frekvence je také v následujících krocích přenásobena a vydělena na úhlovou rychlost - sílu - čímž je veličiny vykrácena veličina čas - úhlová síla je - jak bylo zmíněno výše - něco jako quazibezčasová veličina
kinematická frekvence a počet otáček jsou něco jako žravé veličiny
běžný čas "na nástupišti"
perioda T1 jedna otáčka hodin (sekunda, minuta, vteřina)
perioda T = perioda T1 (jedna otáčka hodin) krát "žravý" počet otáček n
periodanarůstá se snižujícím se počtem otáček
2/ KFD 2p půvoní verze - kinematika frekvence dynamika
Pomyslný pohled na fyzikální děje z okna vlaku, kdy se jeví že vlak jede - zatímco jede vlak na protější koleji. Integrální a diferenciální počty - tedy buďto derivace - tedy posunutí děje o úroveń níže - nebo naopak integrace - tedy řekněme navýšení tohoto děje by měly tento klamavý jev ještě zesilovat.
Je něco jiného pokud nějaký pohyb vnímá pozorovatel v krajině a něco jiného je - pokud fyzikální jev vnímá například cestující například ve vlaku.
2/ KFD 2p půvoní verze 1. část - čas v mechanice
statika
Zatímco u statických veličin bylo výhodnější brát jako výchozí osu x - kde se zobrazují veličiny zcela bez času - nejzkoumanějšími statickými veličinami jsou statické momenty síly (sílyakce a reakce obvykle působí proti sobě jen na osobní váze - například zátěž na mostě a pilíř mostu se obvykle nenachází proti sobě - tedy akce a reakce není stejná - výchozí zátěž vůči podpoře se ještě upravuje podle vzdálenosti svého působiště - tzv. ramene - místo pouhé síly se tedy vytváří moment síly - který by také bylo možné nazvat záběr síly)
U statických veličin by tedy výhodnější brát jako základní osu x - kde se zobrazuje délka - druhá zkoumaná veličina která se obvykle zobrazuje no ose x - tedy časosběrný čas - se ve statice nevyskytuje - a tím je záležitost jednodušší.
V dalších oborech mechaniky - tedy kinematice a dynamice přibývá čas - a z hlediska zobrazování se mění situace.
bezčasová mechanika pohybu (spíš záležitost disciplíny dynamika)
na ose x: čas je roven nule - osa x by vlastně měla být "měřidlem" času - které veličinu čas nezahrnuje
v případě rotačního pohybu zastoupena momentem setrvačnosti "MIi" při ose (například kola převodu)
"momenty a rychlost jsou spíš záležitost dynamiky"
kinematika
v souřadnicích XY zobrazovaná při meziose XY
typickými veličinami jsou frekvence, perioda, úhlové pootočení - a zejména úhlová rychlost (na ose) "OMEGA"
Kinematika - analyzuje různé druhy pohybu jako takového - ovšem bez reálných hodnot rychlosti a výkonu.
Lze zjednodušeně konstatovat - že kinematické veličiny jsou násobeny časem - a to časem konstrukčním - který se pohybuje od nuly do konstrukčního
maxima.
V kinematice se "t" čas vyskytuje jednou (ovšem jako inverzní ve - frekvenci neboli jmenovateli zlomku) kinematický čas konstrukční - kterým se vlastně nenásobí - ale dělí !!!!
veličinou čas se v mechanice pohybu vlastně nenásobí "ale dělí" - neboť veličina čas je zastoupena zde jako inverzní - ve frekvenci
dynamika
v souřadnicích XY zobrazovaná k ose Y od meziosy XY
V dynamice se t čas vyskytuje dvakrát (rovněž jako inverzní ve - frekvenci neboli jmenovateli zlomku) a měl by tedy zahrnovat kinematický čas konstrukční - a podruhé skutečný čas - konkrétně za jak dlouho se například pootočí kliková hřídel motoru - kolik času uběhne při jedné otáčce plynu a možná nejnázorněji jaký čas odpovídá úhlu veličiny úhlová dráha.
Dynamika zkoumá především rychlost a výkon mechanismů (možno říci i kinematických mechanismů),- včetně roztáčecího momentu setrvačnosti a momentu otáčení během jízdy přičemž kinematické veličiny jsou rovněž násobeny časem.
Tímto dvojím dělením časem se vytváří poněkud zarážející jev - že v dynamice jsou veličiny časem děleny dvakrát, nebo jinak dvakrát násobeny tou samou veličinou která zahrnuje inverzní čas.
Poprvé se jedná o konstrukční veličinu - podruhé o reálný záběr příslušné veličiny.
Zatímco ve statice jako základní osa x (neboť pohyb se ve statice vpodstatě nevyskytuje), v celé mechanice - tedy včetně kinematiky a dynamiky by jako nejvýhodnější brát jako základní provozní meziosu xy.
přiřazení disciplín a veličin k jednotlivým osám diagramu XY
osa x: statika, momenty nultého stupně - statické momenty síly bez času (nejznámější asi ohybový moment)
meziosa xy: kinematika, momenty prvního stupně - kinematické momenty s konstrukčním časem (nejznámější asi moment otáčení)
osa y: dynamika, momenty druhého stupně - dynamické momenty s konstrukčním i skutečným časem (nejznámější asi výkon)
2/ KFD 2p půvoní verze 2. část - integrální a diferenciální počty v mechanice a elektrotechnice
Znovu tedy příměr se stojícím a jedoucím vlakem v sousedství. Jako výchozí by v pohybové části mechaniky - tedy v kinematice a dynamice bylo výhodnější brát meziosu XY - už třeba z důvodu, že hodnota času ve frekvenci nabývá velikosti jedna - což odpovídá rovnoměrně přímočarému pohybu - a rovnoměrný přímočarý pohyb - tedy rovnoměrně jedoucí vlak - možno brát jako základní jev kinematiky a dynamiky - kdy se z něj ostatní veličiny buďto vydělují (nebo derivují) směrem k pozorovateli vně - nebo naopak násobí nebo integrují směrem nahoru - aby se zjistil výkon a rychlost.
2/ KFD 2p půvoní verze 3. část - veličina frekvence a různé její podoby z hlediska integrálních a diferenciálních počtů
Potřetí příměr stojícího a jedoucího vlaku. Jak známo - při pohled na jedoucí předmět - například na jedoucí vlak dochází k jistému zkreslení - zda se nachází pozorovatel uvnitř - nebo vně.
Dá se říci - že integrální a diferenciální počty tento zkreslující jev ještě posilují.
Jak odlišně vnímá veličiny pozorovatel a jak by se tyto veličiny jevily na kinematické meziose XY - tedy z hlediska pozorovatele v integrovaném stavu,
frekvence otáčejícího kola
Aškoli se to může jevit jinak - frekvence otáčejícího kola je bez rozdílu na vzdálenosti od středu, bez ohledu na průměr pořád stejná. Co se mění je rychlost (která se snižuje se vzdáleností od středu) a síla - která se snižuje, ale frekvence je neměnná - jde vpodstatě o hmotný bod - sondu v ose kola. .
Frekvence - na kinematické meziose XY by bylo možno znázornit snad jen jako rotující hmotný bod.
Dynamické veličiny na ose Y - tedy výkon a rychlost - patrně nelze znázornit vůbec - tyto veličiny jsou neznázornitelné.
4. část - veličina frekvence a její složky
Frekvence jako poměrně důležitá veličina v kinematice a dynamice není jen o čase - i když čas je u frekvence poměrně důležitý - a je zde zastoupen dokonce dvakrát. Jednou jako jednotkový čas - a jednou jako skutečný čas - doba jedné otáčky - perioda.
Kromě času - je ovšem ve frekvenci ovšem ještě dost podstatná další veličina - a to je zdroj pohybu - potenciál frekvence.
Zdroj pohybu - potenciál frekvence - má dokonce u mechanické frekvence otáčejícího kola, nebo u elektrotechnické frekvence střídavého proudu i u radiotechnické frekvence stejné označení -fí ?.
Označení ? přísluší jak úhlu sešlápnutí plynu - tak potenciálu- zdroji elektrotechnického napětí.
Problém je, že tyto tři složky obrazně řečeno - nikdy nejsou dohromady. Zhruba by to bylo jako v Poeově povídce - kdy se sejdou tři neděle v týdnu.
Pro rozlišení, by bylo možná zavést pracovní označené
souhrnná frekvence kterou by tvořila
frekvence f (frekvence v užším slova smyslu, vlastní frekvence) a perioda T
frekvence f (frekvence v užším slova smyslu) je dána jednak potenciálem - úhlem pootočení, nebo potenciálem - jako zdrojem napětí - a za druhé k jednotkovým časem rovnajícím se jedné sekundě na ose x - tedy jednotce ke které se zaznamenává - či poměřuje průběh napětí
perioda T je dána jednak jednotkovým časem t o hodnotě 1s na ose x a dále pak časem periody T na ose Y - čímž vzniká něco jako elipsa daná dvěmi osami s časem - jednotkový čas t jedna sekunda je tedy něco jako kloubem mezi frekvencí a periodou
Problém je - že souhrnná frekvence - tedy tři veličiny (potenciál, jednotkový čas a čas periody) z hlediska integrálních a difernciálních počtů dohromady n e v y s k y t u j í.
frekvence by v diagramu xy zarnující kinamatiku a dynamiku a rovněž integrální a diferenciální počty byla k nalezení na kinematické meziose XY - zatímco perioda na ose pozorovatele - časosběrné ose x.
2/ KFD 2p půvoní verze 5. část - napětí a frekvence střídavého proudu a její různé projevy a využití
Jak bylo zmíněno - jinak se zřejmě fyzikální veličiny jeví pozorovateli na ose X - a jinak by se jevily na kinematické - či provozní meziose XY, kde se zobrazují jakoby hodnoty v integrované podobě.
Povozní či kinematickou meziosu si lze představit jako vodič - a pomyslná pozorovací sonda budiž umístěna uvnitř vodiče - řekněme toto sondou je jeden z elektronů - nesoucí elektrický proud.
Tento průběh napětí je jiný než se znázorňuje pozoravateli na ose x řekněme v osciloskopu. To co nazírá pozorovatel na ose X - ona dobře známá klikatící sínusovka je derivace napětí - defakto se jedná o jakousi meziveličinu mezi frekvencí a periodu - to co nazírá pozorovatel je spíš průběh frekvence střídavého napětí - než střídavé napětí jako takové,
Reálný průběh střídavého napětí je zřejmě následující. Napětí patrně nepulzuje - jak je znázorňováno na osciloskopu - ale střídavé napětí, či spíše střídavý proud ve vodiči pravděpodobně vytváří něco jako spirálu -> zatímco pozorovateli na osciloskopu se znázorňuje derivace - sinusovka frekvence...
Pokud by tomuto takto nějak bylo - že hodnoty střídavého napětí by nepulzovaly .- ale zůstávaly konstantní - ale pulzoval v podobě spirály jen průběh napětí - nikoliv hodnota - či velikost napětí - vysvětlovaly by se mnohé dosud nevysvětlované záležitosti - například - proč žárovka s střídavým napájením nebliká - proč střídavý motor má konstantní průběh otáčení - a už vůbec by se vyvrátila teorie - že napájení střídavým proudem se vlastně přepólovává - a proud jde ve velmi krátkých intervalech z jedné - či druhé strany.
2/ KFD 2p půvoní verze 6. část - různé využití střídavého napětí pro různé funkce
1. ze střídavého napětí se využívá jen napětí jako zdroj (střídavého) proudu - třeba pro pohon střídavých elektromotorů nebo pro svícení
2: ze střídavého napětí se využívá jak napětí tak frekvence přenos (transformaci) elektrického proudu u transformátorů
3. ze střídavého napětí se využívá jen frekvence a perioda například v radiotechnice pro přenos rozhlasového vysílání (napětí je vlastně zanedbatelné ze dvou důvodů - jednak hodnoty napětí u rozhlasového vysílání nejsou vysoké - a pak z matematického hlediska se vlastně jedná o derivaci, kdy se z napětí řekněme jen vyderivuje frekvence s periodou)
2/ KFD 2p půvoní verze 7. část - mechanické převody - rychlost, úhlová rychlost (k radiánu), úhlová frekvence (k radiánu), otáčky za minutu RPM
pozor v nákresu níže zobrazení síly a rychlosti přesně naopak - malé kolo je do síly
(terminologicky přesněji do momentu síly) velké do rychlosti
o převodech podrobněji pojednává příspěvek
rotační rychlost
je výkonnostní veličina, která zohledňuje jak vynaloženou sílu (například při šlapání na bicyklu), - tak velikost - průměr, či poloměr kola
úhlová rychlost - úhlová síla
je veličina v dynamice - která zohledňuje jen vynaloženou sílu - například při šlapání na bicyklu, nebo sešlápnutí pedálu automobilu - ale nezohledňuje poloměr kola - celé kolo jakoby zastupoval jen rotující střed kola - či osa
úhlová rychlost se udává v inverzních sekundách na mínus prvou (tedy jednotce frekvence) je také alespoň teoreticky veličina - jejíž jednotkou může by pro přepočtu radián (ale tato jednotka udává rychlost, či úhel jen nepřímo - při měření síly na siloměru - takže úhlová rychlost je spíš jednotka síly)
frekvence (úhlová frekvence, frekvence a otáčky za minutu)
frekvence je provozní, pozorovateli vně nepříliš náročná veličina - de fakto jen rotující osa - či hmotný bod
různé druhy frekvence se liší, zda je snímána k radiánu, úhlu celé kružnice - a to buď k sekundě, nebo minutě
konec
2/ KFD 2p půvoní verze - kinematika frekvence dynamika
následuje
3/ KFD 2sm - frekvence pro sport a zdraví
původní "3" pojednávala o převodech
převodům je věnován samostatný příspěvek...
pozor v nákresu níže zobrazení síly a rychlosti přesně naopak - malé kolo je do síly
(terminologicky přesněji do momentu síly) velké do rychlosti
z hlediska mechaniky pohybu je cyklistický převod (z koeficientem i menším než 1) vlastně rychlostně snižující
a motocyklový převod rychlostně zvyšující (z koeficintem i větším než 1)
převodový poměr "i" u mechanických převodů
u mechanický převodů se druhý člen (hnané kolo) dělí prvním členem (hnacím kolem) - buďto rozměrem členů (obvodem, počtem zubů) nebo silou který přísluší hnanému a hnacímu kolu
čím menší je hodnota výsledného poměru "i" - tím "více je převod cyklistický" s větším hnacím ozubeným kolem u šlapátek - naopak čím větší je velikost převodového poměru "i" - tím více je převod motocyklový - tedy s velkým hnaným kolem
na začátek 3/ KFD 2sm - frekvence pro sport a zdraví, cyklistické a motoristické závody
většina části "závody" přesunuta na začátek příspěvku
Motokros Bělá pod Bezdězem
Závod srpen 2011
Z různých kategorii byly zajímavostí třeba kategorie "dvouválce nad 600cm"
měla by následovat...
4/ KFD 2s - frekvence a měřící přísroje
v přípravě
odkazy vně
Jízdu mezi stromy si v novém brněnském pumptracku užijí i nejmladší - Blog iDNES.cz
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Jan Tomášek
Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky
základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost
Jan Tomášek
Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I
Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.
Jan Tomášek
Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská
Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.
Jan Tomášek
Matematické úvahy u sázení brambor
některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování
Jan Tomášek
Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29
Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)
Jan Tomášek
Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna
Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.
Jan Tomášek
Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142
Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...
Jan Tomášek
Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna
Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.
Jan Tomášek
Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou
Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru
Jan Tomášek
Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině
Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu
Jan Tomášek
A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy
Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...
Jan Tomášek
Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"
Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...
Jan Tomášek
Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda
Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda
Jan Tomášek
Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína
Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.
Jan Tomášek
C1 Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo radiány - přepočet rychlosti, značky bicyklů
Bádání nad úhlovými mírami a jednotkami a výpočtem délky oblouku nebo celého obvodu kruhu. Druhým tématem je cyklistika a motorismus - podle továrních značek. Cyklistika 1.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x