Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142

Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený... 

 

Momenty z letiště Holešov a letadla Zlín XIII a Z-142

okruh A (matematika a mechanika)

rozcestník zrychlení v letectví, pohyb rovnoměrný, rovnoměrně a nerovnoměrně zrychlený  

první část - diagram xy a průměty času
druhá část  - rychlost a vzlet letounu
třetí část - pohyb rovnoměrně zrychlený
čtvrtá část - pohyb nerovnoměrně zrychlený 

okruh L (letiště, letadla)

rozcestník letecké motory a mechanické převody
rozcestník letadla a letiště

okruh M (matematika a mechanika)

 

 

 

rozcestník matematika

cyklistika pohonů a závodů - rozdělení příspěvků

zařazení tohoto příspěvku "A4s" mezi ostatními příspěvky na téma matematika

úvodním příspěvkem a na téma matematika s označením "A" a současně rozcestník pro automobily Škoda původně pro automobilovou opravnu vozů Škoda (Representace Škodových závodů v Jihlavě v Žižkově ulici) Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost - Škoda - Blog iDNES.cz

A0 odkaz na rozdělovník příspěvků a hlavní příspěvek pro matematiku Mechanika A3/ KFD 3 rozcestník matematická mechanika a jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz

pak tedy tento příspěvek A1" se zaměření na přepočty různých druhů frekvence Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz

A2 rozjezd nákladních automobilů 2 Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz

A3 rozjezd nákladních automobilů a sanitek Avia 3 Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia - Blog iDNES.cz

AS integrální a diferenciální počet  slovesně "AS" Matematika a mechanika slovesně - aneb jak se vaří bramborový guláš - Blog iDNES.cz

AV integrální a diferenciální počet Nádraží a vlak - rychlost a zrychlení - mechanika integrálních a diferenciálních počtů "AV - Blog iDNES.cz

A4s pravé a nepravé dělení (porcování a poměřování) - matematické úvahy Matematické úvahy u sázení brambor (bramborárna Vatín na Vysočině) - Blog iDNES.cz

rozcestník matematika

vnitřní matematika – matematika přepočtů

 

vnější matematika – matematické funkce (i pro jiné obory)

 

rozcestník rychlost a měření rychlosti v letectví

odkaz vně

Jak přistát s letadlem v případě nouze (msn.com)

rychlost letounu s vrtulovým pohonem Letoun Avia Av-57, jak se počítá rychlost letounu s vrtulovým pohonem a letiště Čakovice - Blog iDNES.cz-  čtvrtá verze příspěvku 

zrychlení letounu s vrtulovým pohonem  Mechanika DAV(PM): Mechanika DAV(PM):  Holešov -  vzlet a zrychlení letounu  Zlín XIII a Z 142 

prostorová rychlost letecké vrtule (jedna složky na obvodu a druhá složka ve směru letu) Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz turbovrtulový a turbodmychadlový motor, rozdělení leteckých motorů

rychlost, zrychlení a výkon letounu s proudovým motorem  Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu , letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz 

rozcestník zrychlení (mechanika DAV)pohyb rovnoměrný a rovnoměrně a nerovnoměrně zrychlený

zrychlení letounu s vrtulovým pohonem  Mechanika DAV(PM): Mechanika DAV(PM):  Holešov -  vzlet a zrychlení letounu  Zlín XIII a Z 142 

Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz

Nádraží a vlak - rychlost a zrychlení - mechanika integrálních a diferenciálních počtů AV - Blog iDNES.cz

úhlové zrychlení je definováni jako derivace úhlové dráhy podle času C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, cyklistické závody, druhy motopohonů - Blog iDNES.czz

 

obsah a navigace

okruh A (matematika a mechanika)

rozcestník zrychlení v letectví, pohyb rovnoměrný, rovnoměrně a nerovnoměrně zrychlený  

první část - diagram xy a průměty času
druhá část  - rychlost a vzlet letounu
třetí část - pohyb rovnoměrně zrychlený
čtvrtá část - pohyb nerovnoměrně zrychlený 

okruh L (letiště, letadla)

rozcestník letecké motory a mechanické převody
rozcestník letadla a letiště

 

momenty z letiště Holešov a letadla Zlín XIII a Z-142

 

obsah a navigace

okruh A (matematika a mechanika)

rozcestník zrychlení v letectví, pohyb rovnoměrný, rovnoměrně a nerovnoměrně zrychlený  

první část - diagram xy a průměty času
druhá část  - rychlost a vzlet letounu
třetí část - pohyb rovnoměrně zrychlený
čtvrtá část - pohyb nerovnoměrně zrychlený 

okruh L (letiště, letadla)

rozcestník letecké motory a mechanické převody
rozcestník letadla a letiště

 

okruh M (matematika a mechanika)

 

aktualizovaná úvodní informace pro okruh matematika a mechanika (který tvoří většinu příspěvku)

podle aktualizovaných poznatků spoustu názorů dále lze pokládat za správné - ale používají se zde jiné pojmy ... například zde zavedené pojmy - pravé a nepravé dělení připomínají pojmylichá funkce (jen s neznámou y) a sudá funkce (s neznámou x a y - tedy plnohodnotná funkce - matematická funkce i pro jiné obory) 

co je v příspěvku dále nazýváno jako dva časy - tedy čas časosběrný a provozní souvisí s pojmy lichá funkce (v podstatě neúplná funkce - kde figuruje pouze jedna neznámá a to y, a sudá funkce - kde figurují neznámé y, x případně z)

novelizovanými úvahami se zabývají jiné matematické příspěvky... rozcestník pro matematiku Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda - Blog iDNES.cz

první část - diagram xy
třetí část rychlost a zrychlení
třetí část - veličina čas jako doba a provozní čas
čtvrtá část - veličina čas jako dělitel (pravé dělení - porcování, nepravé dělení)

první část - diagram xy

aktualizace

podle aktualizovaných poznatků se časem v matematicko-mechanických výpočtech vlastně nenásobí - ale dělí - protože výchozí veličina je frekvence a zde se čas vyskytuje ve jmenovateli (rychlost a síla tedy zahrnují jednou inverzní čas ve jmenovateli - ale výkon už dvakrát inverzní čas ve jmenovateli)v = rychlost "v" = . 1/  ale výkon P = 1/t na druhou 

 

osa x

osa x jako statistická osa

(typickými veličinami jsou vzdálenost - nebo doba trvání nějakého úkonu - například doba letu - na této ose může být z časosběrného času - tedy doby provozu vyčleněn nějaký interval - ke kterým se vztahují provozní veličiny - typickým takovým intervalem je jedna sekunda - a provozními veličinami vztaženými k sekundovému intervalu frekvence a perioda)

mimochodem - zde ilustrován kokpit letounu Z - 142, zkoumané fyzikální děje je tedy možno ztotožnit s letem letadla

osa x jako  osa statických veličin

typickými veličinami přiřazené k ose x jsou například momenty ve statice (ohybový moment - ve kterých ne nevyskytuje veličina čas, z momentů u pohyblivých zařízení je to moment setrvačnosti - což je vlastně rozjezdový, či  roztáčecí moment mechanismů

JEDNÁ SE O VSTUPNÍ VELIČINY ZKOUMANÉHO ZAŘÍZENÍ - JAKÝMI JSOU TŘEBA VÝŠE ZMÍNĚNÉ STATICKÉ MOMENTY - ALE HLAVNĚ POTENCIÁLNÍ ENERGIE  (POTENCIÁLNÍ ENERGII by také měla odpovídat VÝSLEDNÁ PRÁCE)

osa y (osa y ještě jednou zmíněna níže v příspěvku - jelikož na ose y jsou zobrazovány výstupní veličiny) 

osa y jako výkonnostní osa

přímo na ose y jsou zobrazovány čistě výkonnostní veličiny jako rychlost, nebo přímo výkon - přesněji - jejich okamžité hodnoty - i maximální rychlost - nebo maximální výkon jsou de facto okamžité hodnoty - a to při maximálních provozních hodnotách - například otáčkách motoru

osa y jako  osa odečtu provozních veličin

na ose y lze ovšem odečíst i jiné hodnoty - než přímo výkonnostní - tedy a to hodnoty fyzikálních veličin kdekoliv v prostoru mezi osami - typickou provozní veličinou - jejíž průběh se neznázorňuje na ose y - ale pouze na ní odečítá - je frekvence

(frekvence, úhlová frekvence, i otáčky za minutu jsou v podastatě jedna veličina - hodnoty se jenom přepočítávají - i úhlová rychlost je spíš frekvence - jen s proměnlivým úhlem)

pomyslná osa xy

zóna provozních veličin

první násobení časem DELTA t1 (ze VSTUPNÍCH statických veličin - momentů 0tého stupně, na provozní veličiny - momenty síly, či momenty 1. stupně) 

 

 

typickou provozní veličinou je například frekvence, z již poněkud komplikovanějších například momenty síly - u motoru moment otáčení

 

malá odbočka

- přepočty perioda - frekvence - vnitřní rychlost- obvodová rychlost  se zabývají jiné příspěvky,

například 

Mechanika DAV - perioda, frekvence, obvodová rychlost / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz

opět původní příspěvek

provozní veličiny - jsou na rozdíl od výkonnostních veličin nenázorné

při pozorování roztočené vrtule letadla pozorovatel nazírá spíše rychlost, než frekvenci - třebaže zdání může být jiné - třebaže se vrtule po celé otáčí se stejnou frekvencí - její rychlost narůstá se vzdálenosti od osy - kraje vrtule jsou tedy více rozmazané než střed

moment otáčení - je vlastně transformovaný moment setrvačnosti - vynásobené rychlostí (v kterém okamžiku k této transformaci dochází není jednotný názor - viz popisek na ilustraci)

při změně (statického) momentu setrvačnosti (moment nultého stupně) na silový moment otáčení se veličina poprvé násobí časem (čas - délka intervalu od startu k příslušné velikosti frekvence v okamžiku, kdy se tato frekvence odečítá - nepřímo a jistou nadsázko lze přirovnat i k době sešlápnutí plynu a určitému úhlu

druhé násobení časem DELTA t2 (z provozních veličin - momentů 1tého stupně, na výkonostní veličiny zobrazené přímo na ose Y - kinetické momenty , či momenty 2. stupně) což jsou koncové VÝSTUPNÍ VELIČINY zkoumaného zařízení

podruhé se intervalem času (čas DELTA t2) násobí při přepočtu momentu síly na výkon, což je jedna z výstupních veličin 

osa y p o d r u h é

hlavní a v podstatě jedinou veličinou která se přímo zobrazuje na ose y je V´Ý K O N - což je v podstatě moment 2. stupně, neboli kinetický moment

(doplňující poznámek - výkon je vlastně veličina dvakrát násobená téměř sama sebou - například výkon rovná se rychlost krát síla)

z veličin, které by se měly zobrazovat na ose y nepřímo - by měla být kinetická energie - tedy veličina příbuzná výkonu - ale nikoliv přímo výkonnostní

odvozenou veličinou, kterou by mělo být možno přiřadit také ose y je rychlost

rychlost lze vypočítat - konkrétně vydělit a odmocnit buď z výkonu, ale i z kinetické energie, neboť v obou zmíněných veličinách je rychlost zobrazena - a to jako rychlost mocnina na druhou

 

okruh M (matematika a mechanika)

první část - diagram xy
třetí část rychlost a zryhlení
třetí část - veličina čas jako doba a provozní čas
čtvrtá část - veličina čas jako dělitel (pravé dělení - porcování, nepravé dělení)

část 2 RYCHLOST A ZRYCHLENÍ

Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz

podčást 2v RYCHLOST 

Rychlost je popis pohybu, 
změna polohy tělesa (hmotného bodu) v z hlediska času,.
graficky se rychlost znázorňuje na ose "X" zleva doprava.

Průměrná rychlost je podíl změny dráhy a času (nebo zcela zjednodušeně dráha vydělená časem), průměrná rychlost je běžný podíl..

Okamžitá rychlost je podíl derivace (přesněji derivace prvního řádu)

Pokud dva běžci závodí na stejné trati,  pak se pohybují po stejné trajektorii a po skončení závodu mají za sebou také stejnou dráhu.. Pokud však jeden ze závodníků doběhne do cíle dříve, nebudou pohyby obou závodníků stejné. 

kdy se potká vlak s letadlem...
Závodníci urazí tedy danou dráhu v rozdílném čase. Veličina charakterizující jejich pohyb je okamžitá rychlost, případně průměrná rychlost.
Průměrná rychlost je běžný podíl

podčást 2a ZRYCHLENÍ

Zrychlení je změna rychlosti (změna změny).

veličina zrychlení a veličina výkon zahrnují frekvenci (neboli inverzní čas vlastně dvakrát) - v obou případech je to však z jiného důvodu - zatímco v případě zrychlení jakoby veličina reálně zahrnovala dvojí periodu - jedna výchozí - a  druhá perioda by měla zahrnovat měnící se periodu v užším smyslu - tak v případě výkonu má dvojí čas - přesně dvojí perioda jiný význam - podle všeho jedná se o exponenciální rovnici - kde čas jakoby platil "na druhou" - tedy jinak než vnímá pozorovatel vně

aktualizovaný poznatky se zabývá například příspěvek 

Průměrné zrychlení  objektu za určitou dobu je jeho změna rychlosti

Z hlediska matematiky se jedná o podíl k rychlosti, nebo dvojí podíl času k dráze.

Z hlediska matematiky se jedná o podíl k rychlosti, nebo dvojí podíl k dráze.

Okamžité zrychlení 
je limitem průměrného zrychlení v nekonečně malém časovém intervalu. 

 

Z hlediska integrálních a diferenciálních počtů je okamžité zrychlení derivací vektoru rychlosti vzhledem k času, v nekonečně malém časovém intervalu.
Z hlediska integrálních a diferenciálních počtů  jdeo deravici druhého řádu k dráze. v nekonečně malém časovém intervalu.

Nelze však vyloučit - a je dokonce pravděpodobné - že zrychlení lze vypočítat nikoliv jako derivaci vektoru - ale možno říci jako skalární veličinu z měnící se doby otáčky tedy periody T - nebo také změny frekvence vrtule pístového letounu při zrychlování nebo zpomalování letu. 

 

Z hlediska integrálních a diferenciálních počtů je okamžité zrychlení derivací vektoru rychlosti vzhledem k času, v nekonečně malém časovém intervalu.
Z hlediskaintegrálních a diferenciálních počtů o deravici druhého řádu k dráze. v nekonečně malém čase

 

 

ú h l o v é  zrychlení.

které je definováno také

druhá derivace úhlové dráhy podle času

poněkud vágní pojem úhlová dráha by možná bylo možno vyjádřit jako  úhel sešlápnutí pedálu plynu, počet otáček při natahování hodin a tak dále 

nejnovější poznatky na téma mechanika - kinematika 

zejména rozdíl rychlost - úhlová rychlost - frekvence

C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, cyklistické závody, druhy motopohonů - Blog iDNES.czz

 

alternativní (možná i názornější) výpočty zrychlení 

- zrychlení jako frekvence krát poloměr

Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz

- přičemž rychlost při zkoumaném výpočtu je vlastně z matematického hlediska vydělené  zrychlení dobou zkoumanou dobou - například podle předem stanovené dráhy, ostatně tímto způsobem zjišťovala rychlost "VB" 

zjišťování rychlosti policií

zrychlení jako složka rychlosti tvořenápohybrovnoměrnýazrychlený, což zase zkoumá  příspěvek Nádraží a vlak - rychlost a zrychlení - mechanika integrálních a diferenciálních počtů - Blog iDNES.cz

 

okruh M (matematika a mechanika)

první část - diagram xy
třetí část rychlost a zryhlení
třetí část - veličina čas jako doba a provozní čas
čtvrtá část - veličina čas jako dělitel (pravé dělení - porcování, nepravé dělení)

třetí část - veličina čas jako doba a provozní čas

nová aktualizace

co je v příspěvku dále nazýváno jako dva časy - tedy čas časosběrný a provozní souvisí s pojmy lichá funkce (v podstatě neúplná funkce - kde figuruje pouze jedna neznámá a to y, a sudá funkce - kde figurují neznámé y, x případně z)

novelizovanými úvahami se zabývají jiné matematické příspěvky... rozcestník pro matematiku Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda - Blog iDNES.cz

 

aktualizace

podle aktualizovaných poznatků se časem v matematicko-mechanických výpočtech vlastně nenásobí - ale dělí - protože výchozí veličina je frekvence a zde se čas vyskytuje ve jmenovateli (rychlost a síla tedy zahrnují jednou inverzní čas ve jmenovateli - ale výkon už dvakrát inverzní čas ve jmenovateli)v = rychlost "v" = . 1/  ale výkon P = 1/na druhou 

 

 

malá poznámka k veličině jako takové - ve výpočtech či znázorněních jako by se bylo možno setkat vlastně se  dvěma formami času

1.(časo)sběrný čas - čili doba (ve směru osy x) - neboli čas, který jak známo jde pouze jedním směrem 

upřesnění - na časosběrné ose X by čas byl jakoby vyderivován - na osu x se veličiny pouze promítají - a hodnota na ose x je v podstatě jen číselná záležitost - neboli jen KŘIVKA

2. čas provozní (spíš subčas - protože "provozní čas" je součástí jiných veličin, jako rychlost, nebo výkon)- který není směrově omezen, neboť motor, jak rovněž známo, může mít i zpětný chod
- tento provozní čas v podstatě lze pojmout jako totožný s frekvencí - rozsah od 0lové frekvence kdy osa provozního času přiléhá k ose X a stáčí se k ose Y - čímž připomíná sešlápnutí pedálu s plynem od minima po maximum

upřesnění - na provozní mezi ose  XY jako by čas ve zkoumané veličině byl přímo obsažen - a to jedenkrát - ovšem ZOBRAZOVANÉ VELIČINĚ NIKOLI  - zobrazovaná veličina je vlastně jen KŘIVKA

přiřazení různých času k různým veličinám (veličiny zcela bez času - tedy derivace, průnět do osy x, jednou s časem - tedy frekvence, rychlost, - případně dvakrát s časem se zabývá příspěvek ...

Vlak a mechanika integrálních a diferenciálních počtů - rozcestník pro mechaniku pohybu - Blog iDNES.cz

což je hlavní příspěvek a rozcestník pro mechaniku pohybu

co se týče veličiny čas - je zde ještě jedna zajímavost - a to čas jako dělitel, či jako matematický operátor

 

okruh M (matematika a mechanika)

první část - diagram xy
třetí část rychlost a zrychlení
třetí část - veličina čas jako doba a provozní čas
čtvrtá část - veličina čas jako dělitel (pravé dělení - porcování, nepravé dělení)

čtvrtá část - veličina čas jako dělitel

tato část příspěvku sloučena s příspěvkem 

nová aktualizace

co je v příspěvku dále nazýváno jako dva časy - tedy čas časosběrný a provozní souvisí s pojmy lichá funkce (v podstatě neúplná funkce - kde figuruje pouze jedna neznámá a to y, a sudá funkce - kde figurují neznámé y, x případně z)

novelizovanými úvahami se zabývají jiné matematické příspěvky... rozcestník pro matematiku Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda - Blog iDNES.cz

aktualizace

podle aktualizovaných poznatků se časem v matematicko-mechanických výpočtech vlastně nenásobí - ale dělí - protože výchozí veličina je frekvence a zde se čas vyskytuje ve jmenovateli (rychlost a síla tedy zahrnují jednou inverzní čas ve jmenovateli - ale výkon už dvakrát inverzní čas ve jmenovateli)v = rychlost "v" = . 1/  ale výkon P = 1/na druhou 

 

čas jako matematický operátor

 

ČAS JAKO DĚLITEL (nikoli jako  FYZIKÁLNÍ VELIČINA,  ale ČAS jako matematická veličina - konstanta, tedy "ČAS JAKO DĚLITEL a to pravý dělitel (kvantifikátor), nepravý dělitel (kvalifikátor) druhy ČASu jako dělitele - prostý dělitelčinitel násobeníintegrantderivant

 

jak zmíněno výše - veličina časje níže zkoumána která je zkoumána nikoli z fyzikálního hlediska jako fyzikální veličina, ale z matematického hlediska jako DĚLITEL (případně násobící činitel) - a to i jako integrál nebo derivant

NEPRAVÉ DĚLENÍ (něco jako poměr mezi pruhy na vlajce, poměřování )

Veličina čas zde ČAS jako NEPRAVÝ DĚLITEL - KVALITIFIKÁTOR (matematická operace dělení zde ve smyslu ZMĚNA - podobající se chemickým reakcím při vytváření nových látek) .

U veličiny která s časem nemá nic společného (jako například dráha) pokud se tato veličina dělí veličinou čas vznikne veličina zcela nová - v toto případě rychlost

Dráha jako samostatná fyzikální veličina zde vlastně zaniká -> podílem dráhy a času se vytváří KVALITATIVNĚ zcela NOVÁ VELIČINA - RYCHLOST.

Zde ČAS, přesněji  matematická hodnota (konstanta), kterou se dělí, násobí či provádí jiné matematické výpočty tedy třeba DĚLITEL (neboderivant) ROZMĚRU - (třeba DRÁHY PRO VÝPOČET RYCHLOSTI- tedy ČAS jako DĚLITEL FYZIKÁLNÍ VELIČINY která s časem "NEMÁ NIC SPOLEČNÉHO", DĚLENÍ ve významu ZMĚNA - tedy znovu shrnuto - při výpočtech rychlosti a zrychlení operand s hodnotou ČASu (jmenovitě  DELTA T2 a DELTA T1 ) funguje jako NEPRAVÝ DĚLITEL - KVALITIFIKÁTOR .

 

PRAVÉ DĚLENÍ (něco jako porcování dortu)

část 3.21 podčást 2, dílčí podčást 1 (DVA druhy operandů ČASu při přepočtech mezi odlišnými druhy fyzikálních MOMENTů)

 

Veličina ČAS  ( konkrétně jmenovitě hodnoty - konstanty)  DELTA T2 a DELTA T1 ) se zde uplatňuje jako PRAVÝ DĚLITEL - KVANTIFIKÁTOR (matematická operace dělení zde ve smyslu PODÍL - připomínající například krájení dortu) ..

Pokud krájíme chléb na krajíce z matematického hlediska se jedná o dělení- (matematická operace dělení zde ve smyslu PODÍL - připomínající například krájení dortu) .Tedy příslušný nástroj dělení  - dělitel  zde vystupuje, jak již zmíněno  jako PRAVÝ DĚLITEL - KVANTIFIKÁTOR.

obsah a navigace

okruh A (matematika a mechanika)

rozcestník zrychlení v letectví, pohyb rovnoměrný, rovnoměrně a nerovnoměrně zrychlený  

první část - diagram xy a průměty času
druhá část  - rychlost a vzlet letounu
třetí část - pohyb rovnoměrně zrychlený
čtvrtá část - pohyb nerovnoměrně zrychlený 

okruh L (letiště, letadla)

rozcestník letecké motory a mechanické převody
rozcestník letadla a letiště

okruh L (letiště, letadla)

 

okruh ML (letecké motory a mechanické převody)

 

Rozcestník pohon a převod mechanice 

0. převody a mechanismy

0) Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství - Blog iDNES.cz

Návštěva staré tiskárny - části strojů a mechanismy - Blog iDNES.cz

I. pohon lidskou či jinou živou sílou

Mechanika KFD 2,a cyklistika 2  - pomalu- nebo rychlo - běžný motor, cyklistické a motoristické  závody, druhy motocyklových pohonů  - Blog iDNES.cz

kinematika a dynamika jezdec "0", pastorek "první kolo v převodu 1", "druhé kolo převodu "2", kolo vozidla a silnice "3" Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / kinematika fotbalového míče / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz s současně druhý příspěvek pro původně pro automobilovou opravnu vozů Škoda (Representace Škodových závodů v Jihlavě v Žižkově ulici)

II. spalovací pohon silničních a pozemních vozidel a strojů 

2.0) motocykly s pomocným motorkem 

kinematika a dynamika jezdec "0", pastorek "první kolo v převodu 1", "druhé kolo převodu "2", kolo vozidla a silnice "3" Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / kinematika fotbalového míče / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz s současně druhý příspěvek pro původně pro automobilovou opravnu vozů Škoda (Representace Škodových závodů v Jihlavě v Žižkově ulici)

2) cyklistický a motocyklový pohon

čtyřdobý motor Honda pro motocykl i traktor
"dvoutaktat JAWA pro moped Stadión"
pneumatický pohon pro motocykl

Mechanika KFD 2,a cyklistika 2  - pomalu- nebo rychlo- běžný motor, cyklistické a motoristické  závody, druhy motocyklových pohonů  - Blog iDNES.cz

 

III. letecký mechanický pohon

3p) letecký pístový pohon

pístové letecké motory Zlín

(tento příspěvek - v přípravě)

pístové letecké motory Praga

Fler BLOG | archivace.kvalitne / Letadla Praga a pražská tovární letiště ve Vysočanech

3t) turbovrtulový pohon

Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz turbovrtulový a turbodmychadlový motor, rozdělení leteckých motorů

 

 

okruh M (matematika a mechanika)

 

 

firma AERO

letecká pošta a letiště Kbely Jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ), letecká pošta - Blog iDNES.cz

Aero továrna na letadla / kompozity - konstrukční materiál pro letectví a kosmonautiku - Blog iDNES.cz

firma Avia

Letoun Avia Av-57, jak se počítá na tachometru rychlost letounu 4, letiště Čakovice - Blog iDNES.cz

letiště  Brno

Letiště Brno a polská LOT a Fokker F-VII/1m, 

Vojenské letiště Brno Letiště Brno, Mig 21 a elektrotechnické a radiotechnické vybavení letadel - Blog iDNES.cz

parašutismus a paragliding Krásné staré zemědělné stroje a letní čtení na táboře - Blog iDNES.cz část 3. Odboj 1939 - 45 a partizánská brigáda Jan Hus, skupina Vpřed

rozcestník letectví a letecké měřící přístroje Letecké měřící přístroje a odpovídající veličiny, letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz

odkaz na příspěvek na téma elektrické rozvody v letadlech Boeing 707, letiště Wien - Schwechat V rakouské pustě, Letiště Vídeň - Schwechat a letoun Boeing 707 / 737 / 777 - Blog iDNES.cz elektrické rozvody v letadlech - letecká navigace

soupis letišť a paragliding, parašutismus Mechanika A/ DAV - rychlost, zrychlení, vzlet 3, katalog letišť, An - 12 a paragliding - Blog iDNES.cz

 

Autor: Jan Tomášek | středa 15.12.2021 10:12 | karma článku: 4,99 | přečteno: 447x
  • Další články autora

Jan Tomášek

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů

Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje

13.1.2023 v 5:39 | Karma: 5,08 | Přečteno: 325x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Kamna na piliny - "piliňák"

Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.

10.12.2022 v 11:03 | Karma: 5,05 | Přečteno: 502x | Diskuse| Hobby

Jan Tomášek

Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy

Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.

28.8.2022 v 5:43 | Karma: 6,96 | Přečteno: 931x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most

Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.

24.8.2022 v 21:48 | Karma: 0 | Přečteno: 552x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola

Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.

20.7.2022 v 16:09 | Karma: 5,75 | Přečteno: 792x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky

základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost

22.6.2022 v 10:12 | Karma: 5,19 | Přečteno: 638x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I

Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.

25.5.2022 v 15:47 | Karma: 10,67 | Přečteno: 478x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská

Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.

17.4.2022 v 20:29 | Karma: 10,11 | Přečteno: 647x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody

V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .

7.3.2022 v 4:36 | Karma: 8,31 | Přečteno: 538x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematické úvahy u sázení brambor

některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování

1.3.2022 v 6:16 | Karma: 8,53 | Přečteno: 520x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29

Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)

24.1.2022 v 21:22 | Karma: 8,69 | Přečteno: 953x | Diskuse| Ostatní

Jan Tomášek

Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna

Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.

1.1.2022 v 9:43 | Karma: 8,11 | Přečteno: 852x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna

Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.

10.12.2021 v 11:04 | Karma: 10,49 | Přečteno: 1778x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou

Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru

5.12.2021 v 8:49 | Karma: 5,50 | Přečteno: 578x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině

Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu

2.12.2021 v 5:19 | Karma: 6,42 | Přečteno: 610x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy

Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...

19.11.2021 v 9:35 | Karma: 12,00 | Přečteno: 1316x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"

Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...

13.11.2021 v 2:55 | Karma: 6,32 | Přečteno: 509x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda

Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda

6.10.2021 v 13:25 | Karma: 4,68 | Přečteno: 1429x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína

Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.

23.9.2021 v 11:29 | Karma: 4,55 | Přečteno: 242x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

C1 Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo radiány - přepočet rychlosti, značky bicyklů

Bádání nad úhlovými mírami a jednotkami a výpočtem délky oblouku nebo celého obvodu kruhu. Druhým tématem je cyklistika a motorismus - podle továrních značek. Cyklistika 1.

19.9.2021 v 8:16 | Karma: 4,86 | Přečteno: 623x | Diskuse| Věda
  • Počet článků 192
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1043x
Zajímám se o spoustu témat - která se trochu mění podle let a období.

Seznam rubrik