Z Lisabonu do Indie, portugalská mořeplavba kolem roku 1492
rozcestník Portugalsko
Z Lisabonu do Indie, portugalská mořeplavba kolem roku 1492
Bartoloměj Dias
Vasco Da Gama
Pvní plavba Vasco da Gamy (1497–1499). zvaná také "plavba ze Zanzibaru do Kalikatu"
Druhá cesta do Indie roku 1502
rozcestník plavba a mořeplavba
rozcestník Indie, Asie a exotické země
Slavné plavby Portugalců o několik let předstihy objevy Španělů. Významným letopočtem je rok 1487. Letopočet který se váže ke jménu Bartoloměj Dias, a který znamenal otevření cesty do Indie.
Významným mezníkem při plavbách do Indie se stal Mys bouří - který ovšem vzápětí nechal král Jan II přejmenovat na Mis dobré naděje.
Dalším poměrně známým jménem je Vasco Da Gama. Jako syn venkovského šlechtice, k mořeplavbě přilnul v přístavnm města Sines na jihozápadě Portugalska, kde působil jako guvernér,
Portugalský král Manuel I. se rozhodl získat přístup do Asie obeplutím Afriky. Touto cestou byl pověřen posléze Vasco da Gama. Jeho úspěch byl přelomový. Hlavním produktem zpočátku získaným z jihovýchodní Asie byl pepř a skořice, ale brzy zahrnoval další produkty. Portugalsko si udrželo obchodní monopol na tyto komodity po několik desetiletí, což znásobilo jeho bohatství.
Za datum kde do Indie doplula výprava kterou pořádal Vasco de Gama je pokládán rok
Pvní plavba Vasco da Gamy (1497–1499). zvaná také "plavba ze Zanzibaru do Kalikatu".
Výprava provázela řada mezipřistání a předkládkou zboží na pobřeží Afriky i ostrovech.
Alespoň krátce zmíněn Zanzibar. Když v roce 1499 přistál na ostrově Vasco da Gama, nalezl zde krásná města, ve kterých pulsoval obchod s Indií. V roce 1503 založili Portugalci na pobřeží obchodní stanici.
Indie. V květnu 1498 Da Gamovy tři lodě dopluli až do Kalikutu na jihozápadním pobřeží Indie. Město bylo hlavním a nejbohatším obchodním centrem Malabarského pobřeží. Vládce Kalikutu, Samorin, přijal Portugalce laskavě. Muslimští obchodníci v v Indii se však obávali evropské konkurence a da Gamovi se podařilo předejít konfliktu když obchodníkům nalhal, že jeho tři lodě jsou pouhým předvojem mnohem větší flotily.
Návrat
Když se Da Gama v srpnu 1499 vrátil do Portugalska, byl štědře odměněn za úspěšnou misi, která trvala 80 let. Da Gama byl oceněn titulem "Admirál Indického oceánu". V indii však zůstala menší posádka.
Do Portugalska však pronikly zvěsti, že Portugalci v Indii měli být napadeni a pobyti.
Druhá cesta do Indie roku 1502 a měka být vlastně odvetou za napadené Portugalce v Indii a měla zde upevnit pozice Portugalska. Ovšem řada konfliktů a násilností již vznikala během vlastní cesty - nejhorší byl na arabskou loď jménem Mirim, který stál život většiny poutníků do Mekky.
Z vojenského hlediska druhá výprava mohla být pojímána jako úspěch -Portugalská flotila rozdrtila Kalikatskou flotilu 29 lodí a dobyl přístav.
Nicméně násilnostmi utrpěla Gamova pověst.a Král Manuel I. ho při jmenování guvernéra a místokrále Indie v roce 1505 opomenul a titul získal Francisco de Almeida.
Titul místokrále Indie však Vasco da Gama přeci jen získal, a to v roce 1524 byl novým králem Janem III.
Portugalská državy v Indii získaly oficiální název Estado da Índia, tedy „Indický stát“. Situace se postupně vyvíjela způsobem, že v prosazování vlivu v Indii byli úspěšnější spíše Angličané - a Portugalská Indie se omezila na dejdemu tomu řetězec vzájemně oddělených přístavů jako prstenec podél celého pobřeží - nanejvýš s několika kilometry přilehlé pevniny. Po vzniku nezávislé Indie v polovině dvacátého století se z Portugalské Indie dodatečně zformoval indický stát Goya - o kterém se říká, že má poněkud jinou tvářnost - než další státy Indie.
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Jan Tomášek
Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky
základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost
Jan Tomášek
Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I
Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.
Jan Tomášek
Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská
Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.
Jan Tomášek
C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody
V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .
Jan Tomášek
Matematické úvahy u sázení brambor
některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování
Jan Tomášek
Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29
Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)
Jan Tomášek
Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna
Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.
Jan Tomášek
Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142
Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...
Jan Tomášek
Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna
Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.
Jan Tomášek
Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou
Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru
Jan Tomášek
Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině
Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu
Jan Tomášek
A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy
Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...
Jan Tomášek
Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"
Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...
Jan Tomášek
Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda
Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda
Jan Tomášek
Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína
Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x