Islám na Moravě
Islám na Moravě
ZPĚT PROTI ŘECE ČASU - NEJPRVE (NEJPOZDĚJI) TURCI - PŘED TÍM TATAŘI - A JEŠTĚ DLOUHO PŘED TÍM AVAŘI
Jenomže se jedná o islám imigrace.
Ale o staletí dříve byly poměrně intenzívní tlaky - aby se i například Morava stala ne-li většinově islámskou zemí, tak alespoň zemí řízenou podle islámského práva.
Pro úplnost alespoň krátká zmínka o závěrečné třetině 19. století, a počátku 20. století - kdy byla Rakousko - Uherskem anektována Bosna a Hercegovina - české země se znovu dostaly do přímějšího kontaktu s islámem - což se týkalo především armády - kde se setkávali příslušníci různých konfesí.
přelom 19 a 20 . století
Rakousko - Uhersko a Bosna a Hercegovina
V českých zemích s ornamentikou a architekturou inspirovanou orientem setkávat přibližně od počátku 19. století - v souvislosti s nastupujícím novým slohem - romantismem - prostoupeným v různých tvůrčích svérách - od architektury po hudbu a literatury. Známý je třeba minaret v zámeckém parku v Lednici - další, již méně honosná napodobenina minaretu by se měla nacházet při zámku Lnáře - ale podobné stavby vznikaly i na dalších místech. Třeba nábřeží ve Světlé nad Sázavou přidává na zajímavosti Turecký pavilón.
"Pravý" islám na území Rakousko - Uherska (a nepřímo i do Českých zemí formou imigrace) přibyl až v souvislosti s Rakousko - Uheskou okupační správou země Bosna a Hercgovina (která byla i po obsazení rakousko-uherským vojskem formálně součástí Turecka jako Vilájet Bosna) a formálně bylo toto území Habsburskou monarchií anektováno až v roce 1908. V Českých zemích byl ovšem počet muslimů nevelký- a po nejvíce se příslušníci různých národností a konfesí setkávali například v armádě. Za první světové války se třeba v armádě bylo možno setkat nejen s postem polní kurát, ale i posty polní rabín a pravděpodobně i polní ímán.- a v zajateckém táboře Podhrad na Chebsku je pak doložena i polní mešita.
16. století
počátek novověku - Osmanská říše
Asi nejráznější byly tyto tlaky v souvislosti s Tureckým vpádem do Uher na počátku 16tého století - počínajíc bitvou u Moháče. Vojenský tlak Osmanské říše o pár desítek let později přesáhl uherské hranice a muslimská vojska zaujala postavení před Vídní a přes hřebeny Karpat pronikala i na Moravu - dokonce i do Slezska. Asi nejohroženější byla krajina zvaná Slovácko - která v jistém smyslu inklinovala k Uhrám.
Z tureckých manévrů na Moravě alespoň situace u města Strážnice...
1594 Moravský zemský sněm vydal pokyn k opevnění ohrožených míst a měst - a zejména na nejvíce jihovýchodní Moravě "Opevnění má být budováno bez všelijakých okras - a za co nejnižších nákladů".
Shodou okolností byl majitel strážnického panství Jan III. ze Žerotína jmenován hlavním vojenským velitelem Moravy a podle nařízení opevňoval pohraniční města. Tehdy bylo dobudováno opevnění Strážnice. Stará strážní věž byla důkladně přestavěna a zvýšena. Celé město bylo obehnáno valem a vodním příkopem. Třeba kolem města Strážnice bylo vystavěno opevnění - kde se zděné brány a bašty střídaly s narychlo postavenými palisádami na valech z jílu a vápna.
1594 Moravský zemský sněm vydal pokyn k opevnění ohrožených míst a měst - a zejména na nejvíce jihovýchodní Moravě "Opevnění má být budováno bez všelijakých okras - a za co nejnižších nákladů". Tak se přihodilo - že třeba kolem města Strážnice bylo vystavěno opevnění - kde se zděné brány a bašty střídaly s narychlo postavenými palisádami na valech z jílu a vápna.
Palisády byly budovány rovněž v karpatských průsmycích - k obraně se plánovalo využít i vodních toků - zejména řeky Moravy.
Město Strážnice nakonec turecký nápor neustálo - ale městské radě s tureckým vedením podařilo dojednat výkupné proti odchodu vojsk zvané výpalné - neboť dobývaní měst zpravidla doprovázely i požáry - jako i v případě Strážnice. Alespoň bylo zabráněno aby oheň zasáhl i vnitřní město.
Přestože Turci jako válečníci byli velmi obávaní - v některých ohledech však nevycházeli hůř než než jejich středoevropští protivníci křesťanských armád - ba právě naopak.
Jednak vztahy mezi vojáky byly považovány za lepší nebo alespoň rovnější než u vojáků křesťanských vládců. Dále ani chování tureckých vojáků k zajatcům nevycházelo zas tak nepříznivě. Samotné zajetí trvalo poměrně krátce - i když se zajatci se de rodné země již zpravidla navraceli - bylo poměrně časté - že svému řemeslu - či profesi mohli věnovat i na území Osmanské říše - a není vyjímkou, že ze svého oboru měli větší prospěch - než by tomu bylo doma.
Osmanský vpád na Moravu vítězstvím neskonči - takže lze předpokládat že verše koránu při pobožnostech se ozývaly pouze z polních modliteben při vojenských táborech.
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Jan Tomášek
Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky
základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost
Jan Tomášek
Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I
Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.
Jan Tomášek
Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská
Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.
Jan Tomášek
C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody
V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .
Jan Tomášek
Matematické úvahy u sázení brambor
některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování
Jan Tomášek
Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29
Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)
Jan Tomášek
Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna
Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.
Jan Tomášek
Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142
Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...
Jan Tomášek
Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna
Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.
Jan Tomášek
Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou
Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru
Jan Tomášek
Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině
Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu
Jan Tomášek
A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy
Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...
Jan Tomášek
Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"
Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...
Jan Tomášek
Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda
Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda
Jan Tomášek
Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína
Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x