Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mechanika - elektrotechnika MFE9 - Ohmův zákon pro zvídavé 5 - převodové poměry

Další pokračování v bádání nad Ohmovým zákonem - tentokrát současně s bádáním nad mechanikou - zejména nad převody mezi různými stupni energie...

na úvod rozdělení příspěvků na téma mechanika

aktualizované dělení

 

mechanika - podle oborů

půvoní dělení

 

 

vlastní příspěvek

1. mechanické převody

Nejprve tedy tedy mechanické převody. Mechanický převod v principu není v podstatě nic jiného než převodní páka do síly. Obvyklý převod (ne ovšem vždy) je převod mezi zpravidla menším hnacím zvaným pastorek a větším druhým hnaným kolem. Pro zjištění převodového kola se vždy dělí průměr druhého kola - průměrem pastorku - a pakliže vyjde hodnota větší než nula je zřejmé - že se jedná o standartní převod do síly.

Jistou vyjímkou je poměrně známý cyklistický převod - kde je pastorek větší než ozubené kolo vzadu - jde tedy o převod do rychlosti s převodovým poměrem (i - malé í) menším než  jedna. Ovšem vyjímkou pouze zdánlivou - neboť zadní ozubené kolo je pouhým mezi převodem na vlastní kolo s pláštěm pneumatiky - kde je již převod do síly.

U motocyklu je to jinak - zde je vlastně dvakrát převod do síly za sebou. Z většiny okolností vyplývá - že u mechanických převodů je převod do síly prioritou. Ostatně - mám dojem - že i při rychlostních cyklistických přeborech závodníci častěji převod do síly . Stručně řečeno - lze konstatovat - že převod do rychlosti je pouhou inverzní variantou mechanických převodů - jedná se tedy o převod příměrný kde se srovnává výstupní díl se vstupním. 

převody

 

2. elektrické převody

Převod napětí

Pro srovnání zmínka o převodech napětí - tedy transformátorech. I zde - velikost převodového poměru (v tomto případě k - malé ká) něco napovídá o druhu transformátoru. Obvyklá hodnota převodového poměru je menší než jedna - jedná se tedy o obvyklý převod z většího napětí na menší. I zde se dělí parametry druhého členu (velikost napětí, počet závitů na cívce) parametry prvního členu zkoumaného systému.

 

3. Ohmův zákon v elektrických obvodech bez proudu

Ještě krátce k Ohmově zákonu v nezapojených elektrických obvodech. Vše naznačuje - že elekrické napětí lze rozdělit přibližně na dvě složky - jedna je daná elektrickým nábojem zdroje a druhá parametry vodiče jako jsou jeho rozměry a  vodivost nebo odpor. Příměr napětí k  cestě - alespoň co se týče druhé složky napětí (tedy vodičové složce) napovídá o napětí jako veličině alespoň něco trochu konkrétního - třeba, podle druhu vedení je možno odhadnout o jaké napětí se jedná.

 

Druhá věc - jak stanovit velkost napětí bez proudu - tedy bez Ohmova zákona. Cesta by pravděpodobně vedla přes elektrickou sílu - viz paralela s mechanickým napětím - které je podílem mechanické síly a rozměrů plochy na kterou tato síla působí.

Vzhledem k faktu - že v nezapojeném elektrickém obvodu absentuje veličina času - napětí by bylo možno třeba  být  popsáno jako elektrická síla v "bezčasí", zatímco proud - kde už čas figuruje by bylo možno třeba označit za účinek elektrické síly v konkrétním čase.

OPRAVA 

(na základě poznámek)

 

1o mechanické převody

výše jisté pochybení - převodový poměr - tedy "i" není páka - tedy něco jako poloměr mezi působištěm a účinkem síly na jednom kole

"i" je pouze převodový poměr mezi standartním dvoučlenným převodem

v rámci jednoho kola se tedy nejedná o převod - ale jen přenos pohybu - kdy při konstantní úhlové rychlosti  (omega) se navyšuje (faktická) rychlost "v"zatímco síla F, stejně jako úhlová rychlost zůstává konstantní

jistou variací přenosu pohybu v rámci jednoho kola je ovšem dobře známá páka

nárust síly na držadle páky je z fyzikálního hlediska pouze zdánlivý - jedná o moment síly - který by možná více vystihovalo označení činitel síly - ale to jen pro doplnění

platí ovšem - že převody jsou prvotně koncipovány jako převody do síly, pokud tedy je "i" větší než jedna pak se jedná o standartní převod do síly - vždy se porovnává druhý člen s prvním - tedy hnané kolo s pastorkem

2o elektrické převody

obdobně je tomu i transformátorů - transformátory jsou ovšem primárně koncipovány jako zařízení ke snižování napětí - pokud tedy převodový poměr "k" je menší než jedna - pak se jedná o obvyklý transformátor pro snižování napětí

 

 

motocykl má tedy běžnější druh převodu řetězem do síly (pak na kolo s pneumatikou se už vlastně jen jedná o přenos otáček - kdy s narůstajícím poloměrem narůstá rychlost)

bicykl pak má méně obvyklý převod do rychlosti - kdy je pastorek - tedy talíř o větším poloměru než hnané druhé kolo

OPRAVA č.2

při přenosu práce - či energie bez převodu - tedy v rámci jednoho kola od středu po obvod (stejně je tomu i u páky) se mění nejen rychlost - ale i síla

zatímco rychlost se zvyšuje od středu ven - u síly je tomu přesně naopak

v místě kde zabírá páka či klíč - tedy v pomyslném středu kružnice má síla maximální hodnotu - zatímco směrem ven - tedy k držadlu klíče - se síla (kterou je nutno vynaložit) zmenšuje

Autor: Jan Tomášek | pondělí 21.12.2020 21:09 | karma článku: 7,54 | přečteno: 601x
  • Další články autora

Jan Tomášek

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů

Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje

13.1.2023 v 5:39 | Karma: 5,08 | Přečteno: 325x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Kamna na piliny - "piliňák"

Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.

10.12.2022 v 11:03 | Karma: 5,05 | Přečteno: 500x | Diskuse| Hobby

Jan Tomášek

Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy

Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.

28.8.2022 v 5:43 | Karma: 6,96 | Přečteno: 931x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most

Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.

24.8.2022 v 21:48 | Karma: 0 | Přečteno: 552x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola

Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.

20.7.2022 v 16:09 | Karma: 5,75 | Přečteno: 792x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky

základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost

22.6.2022 v 10:12 | Karma: 5,19 | Přečteno: 637x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I

Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.

25.5.2022 v 15:47 | Karma: 10,67 | Přečteno: 478x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská

Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.

17.4.2022 v 20:29 | Karma: 10,11 | Přečteno: 646x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody

V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .

7.3.2022 v 4:36 | Karma: 8,30 | Přečteno: 535x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematické úvahy u sázení brambor

některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování

1.3.2022 v 6:16 | Karma: 8,53 | Přečteno: 520x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29

Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)

24.1.2022 v 21:22 | Karma: 8,69 | Přečteno: 945x | Diskuse| Ostatní

Jan Tomášek

Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna

Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.

1.1.2022 v 9:43 | Karma: 8,11 | Přečteno: 842x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142

Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...

15.12.2021 v 10:12 | Karma: 4,99 | Přečteno: 447x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna

Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.

10.12.2021 v 11:04 | Karma: 10,49 | Přečteno: 1768x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou

Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru

5.12.2021 v 8:49 | Karma: 5,50 | Přečteno: 576x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině

Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu

2.12.2021 v 5:19 | Karma: 6,42 | Přečteno: 603x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy

Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...

19.11.2021 v 9:35 | Karma: 12,00 | Přečteno: 1316x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"

Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...

13.11.2021 v 2:55 | Karma: 6,32 | Přečteno: 509x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda

Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda

6.10.2021 v 13:25 | Karma: 4,68 | Přečteno: 1427x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína

Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.

23.9.2021 v 11:29 | Karma: 4,55 | Přečteno: 242x | Diskuse| Věda
  • Počet článků 193
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1038x
Zajímám se o spoustu témat - která se trochu mění podle let a období.

Seznam rubrik