Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Letoun Avia Av-57, jak se počítá rychlost letounu s vrtulovým pohonem a letiště Čakovice

Opět jeden nenaplněný sen - dokonce sen o létání. Letoun - který svou koncepcí mohl být na špici doby. Jak počítá letecký tachometr rychlost letounu - zejména přepočty otáčky - rychlost...

obsah

rozcestník letectví, letiště a kinematika - dynamika v letectví

rozcestník AVIA

rozcestník rychlost a měření rychlosti v letectví 

rozcestník  matematika

Letoun Avia Av-57

U Madridu se bojuje za Prahu

Letoun Dewoitine D.510

jak  se počítá na tachometru rychlost letounu

rozcestník letectví a letiště

nejprve odkaz vně

Jak přistát s letadlem v případě nouze (msn.com)

firma AERO

letecká pošta a letiště Kbely Jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ), letecká pošta - Blog iDNES.cz

Aero továrna na letadla / kompozity - konstrukční materiál pro letectví a kosmonautiku - Blog iDNES.cz

firma Avia

Letoun Avia Av-57, jak se počítá na tachometru rychlost letounu 4, letiště Čakovice  (tento příspěvek)

letadla Praga 

Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz (automobilce Praga ovšem věnován příspěvek Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz )

letiště  Brno

Letiště Brno a polská LOT a Fokker F-VII/1m

Vojenské letiště Brno Letiště Brno, Mig 21 a elektrotechnické a radiotechnické vybavení letadel - Blog iDNES.cz

firma Baťa - Zlín Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Z 142 - Blog iDNES.cz

parašutismus a paragliding Krásné staré zemědělné stroje a letní čtení na táboře - Blog iDNES.cz část 3. Odboj 1939 - 45 a partizánská brigáda Jan Hus, skupina Vpřed

odkaz na rozcestník letectví Jak měří letecký tachometr rychlost letounu 2, letiště Žatec a Mig 29, mechanika DPMW - Blog iDNES.cz

rozcestník Avia

stíhací dolnoplošník Avia BH3  z dvacátých let Letecká pošta, jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ) - Blog iDNES.cz

Letoun Avia Av-57, jak se počítá rychlost letounu s vrtulovým pohonem - letiště Čakovice  (tento příspěvek)

sanitky a nákladní automobily Avia Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia - Blog iDNES.cz( výkon, moment otáčení, moment setrvačnosti, přepočty úhlů, zejména zkoumán radián - a jeho dvě složky (úhel a poloměr a tři účely - úhel, poloměr kružnice a délka oblouku) - tento příspěvek 

U Madridu se bojuje za Prahu a francouzský stíhač Dewotine D.510, Avia B - 534 - Blog iDNES.cz

sanitky a nákladní automobily Avia  Mechanika A3/KFD - radián, druhy frekvence, rozjezd a výkon sanitky, texty zdravotnictví - Blog iDNES.cz přepočty úhlů, zejména zkoumán radián - a jeho dvě složky (úhel a poloměr a tři účely - úhel, poloměr kružnice a délka oblouku)

rozcestník rychlost a měření rychlosti v letectví

rychlost letounu s vrtulovým pohonem Letoun Avia Av-57, jak se počítá rychlost letounu s vrtulovým pohonem a letiště Čakovice (tento příspěvek)

zrychlení letounu s vrtulovým pohonem  Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142 - Blog iDNES.cz

prostorová rychlost letecké vrtule (jedna složky na obvodu a druhá složka ve směru letu) Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz turbovrtulový a turbodmychadlový motor, rozdělení leteckých motorů

rychlost, zrychlení a výkon letounu s proudovým motorem  Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu , letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz

rozcestník kinematika - dynamika 

odkaz na rozcestník kinematika Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz

odkaz na rozcestník dynamika Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz

 

rozcestník matematika

vnitřní matematika – matematika přepočtů

 

vnější matematika – matematické funkce (i pro jiné obory)

 

 

Letoun Avia Av-57

 

Při zalétávání však zkušební piloti upozorňovali na řadu nedostatků - co se týče letových vlastností jako jsou třeba vibrace při vyšších rychlostech a tak dále...

Návrh stroje vyšel z konstrukční kanceláře ing Nebesáře - tedy méně známé ze tří konstrukčních skupin továrny Avia.

Posloupnost zkušebních letů ukončil start z továrního letiště Čakovice - v dubnu roku 1935. Letoun se na letiště už nevrátil - kuriózní je - že stejný osud potkal další letoun který z letiště startoval v rozdílu několika desítek minut - a to letoun Avia Av-156 z produkce téže konstrukční  skupiny. Na počátku vyšetřování havárie se dokonce mělo téměř jisté - že došlo ke strážce obou strojů - což se ovšem při dalším shromažďování fakt nepotvrdilo.

U Madridu se bojuje za Prahu

rozcestník první republika Z parlamentních kuloárů aneb nad dobovou satirou, "první a třetí republika" - Blog iDNES.cz

Roku 1931 Španělsko opustil král Alfonzo XIII a v zemi byla ustanovena republika označovaná jako druhá. Změnu přinesl rok 1936 kdy volby vyhrála Lidová fronta - což znamenalo výrazný posun republiky doleva. 

 

Španělský stát a generál Franco

Téhož vojenského povstání proti Lidové frontě a republice. Na jedné straně vláda socialistů, komunistů, anarchistů a části liberálů oficiálně podporovaná SSSR a celou Komiternou, dále například Mexikem a dobrovolníky - interbrigadisty z různých zemí Evropy - i z Československa -  a na druhé straně propuknuvší občanské války byli pravicoví povstalci (monarchisté a nacionalisté) podporovaní Itálií a Německem.  Do čela povstaleckých legií byl ustanoven generál Franco - který zajistil dopravu vojáků a vojenského materiálu do Španělska z Maroka. Německá podpora vstopila do dějin  například náletem a bombardováním města Guernica roku 1937 - které se stalo námětem různých uměleckých zpracování - poměrně známý je například Picasův obraz - méne známá je píseň Guernica https://www.tumblr.com/archivace/746374938992181248/guernica?source=shareod brněnské skupiny Futurum - jak se jmenoval první text pro píseň Juliet.

Letoun Dewoitine D.510

Československý letoun Avia B 534 tak trochu může připomínat francouzský letoun Dewoitine D.500 - ovšem v případě francouzského letounu se jednalo o jednoplošník, a to s otevřeným kokpitem a pevným podvozkem. Letoun byl zaveden v roce 1935, aby brzy byl nahrazen novou generací letounů s uzavřeným kokpitem a zatahovatelným podvozkem, mezi ně patřil i přímý následovník letounu – Dewoitine D.520.

Podle dostupných informací tyto dva letouny - tedy Dewoitine D.510 a Avia B 534 se nejenom podobaly - ale i spolu létaly - a to s největší pravděpodobností právě na letišti v Čakovicích - kde se setkali tovární piloti z Prahy a Francie. 

Letoun Dewoitine používalo v druhé polovně třicátých let během občanské války ve Španělsku  Letectvo Španělské republiky (španělsky Fuerzas Aéreas de la República Espanola, zkratkou FARE) byly vzdušné síly druhé Španělské republiky, státního zřízení Španělska legálně existujícího v letech 1931–1939.

Vývoj a popis

Dewoitine D.510, Francie
Letoun D.500 navrhl zakladatel, technický ředitel a hlavní konstruktér společnosti Émile Dewoitine na základě specifikací C1, které vydalo francouzské ministerstvo letectví v roce 1930 na letoun, který měl nahradit stroje Nieuport-Delage NiD 62. V té době bylo ještě očekáváno vítězství dvouplošníku, ale Dewoitine navrhl na svou dobu revoluční celokovový jednoplošník, který poháněl nový motor Hispano-Suiza 12Xbrs s max. výkonem 507 kW ve výšce 4 000 m. Prototyp D.500-01 poprvé vzlétnul 18. června 1932. Zkušební lety odhalily potíže s chlazením motoru, vysokou přistávací rychlost (letoun neměl klapky) a potíže s ovladatelností ve vývrtce.[1] Přesto byl letoun vybrán jako vítěz soutěže. V listopadu 1933 bylo objednáno prvních 60 kusů, přičemž první sériový letoun D.500-C1 poprvé vzlétnul 29. listopadu 1934.[2] Výzbroj letounu tvořily dva synchronizované kulomety Vickers ráže 7,7 mm a později Darne ráže 7,5 mm montované nad motor, přičemž bylo možné namontovat ještě dva kulomety do křídla.[1] Další verzí byl letoun vyzbrojený leteckým kanónem Hispano-Suiza S7 ráže 20 mm, který střílel osou vrtule. Kanón byl namontován mezi válci motoru Hispano-Suiza 12Xcrs. Tato verze byla označena D.501-C1. Další dva kulomety byly neseny v křídle.

obsah

rozcestník letectví, letiště a kinematika - dynamika v letectví

rozcestník AVIA

rozcestník rychlost a měření rychlosti v letectví 

rozcestník  matematika

Letoun Avia Av-57

U Madridu se bojuje za Prahu

Letoun Dewoitine D.510

jak  se počítá na tachometru rychlost letounu

Jak počítá rychlost letounu s vrtulovým pohonem 

FYZIKÁLNÍ VELIČINY VÝKONOVÉ A DEFINIČNÍ

k jedné fyzikální veličině se lze obvykle dobrat několikerým způsobem, a jedna veličina může částečně popisovat poněkud odlišný jev - jisté odlišnosti způsobuje zejména časový interval ke kterému se tato veličina vztahuje

například rychlost na tachometru jako okamžitá (neboli výkonová) veličina je rychlost, která vyjadřuje poněkud něco jiného než statistická rychlost daná definicí dráha /lomeno/ čas

výkonová rychlost (rychlost na tachometru) je odvoditelná z výkonu, přesněji okamžitého výkonu - i když čistě teoreticky by dráha (například letu) dělená mikrointervalem snímače tachometru - měla být ta samá velikost jako rychlost přímo odečtená na tachometru - nebo rychlost přepočtená z výkonu

měřící letecké přístroje a zkoumané veličiny na diagramu XY

z tohoto důvodu zde opět připomenut diagram XY kde jsou jednotlivým osám přičleněny různé fyzikální veličiny - lišící se především intervalem času - ke kterému jsou tyto veličiny snímány

osa Y výkonová osa - čas t - mikrointerval snímače

mezi osa XY provozní osa - perioda T - jedna sekunda

(a ještě při pokusu u úplnou přesnost - ještě jedna meziosa - meziosa XXY rozjezdová osa - kde se mění moment setrvačnosti na moment otáčení - čas dle intervalu od startu do rozjezdu)

osa x statistická osa - celkový čas, doba letu, doba jízdy ... případně zdolaná vzdálenost

 

z hlediska uživatele jsou důležité výkonové veličiny na ose y

obvykle nejvíc sledovaná rychlost

 

z provozních veličin na ose XY pak zejména otáčky motoru

(přísně pojato - otáčkoměr vlastně neměří frekvenci - ale obvodovou rychlost - frekvence je ostatně - jako další provozní veličiny - třeba moment otáčení poměrně nenázorná veličina - protože frekvence je stejná bez ohledu na poloměr - kdežto obvodová rychlost se s poloměrem mění)

 

nu a z veličin na ose X - tedy statistických veličin je nejsledovanější především výška na výškoměru

 

jak se tedy liší výkonové a definiční veličiny...

alespoň jeden příklad - a právě veličina VÝKON

P(výkon definiční) = práce /lomeno/ čas

P(výkon definiční celkový) = práce /lomeno/ čas celkový

P(výkon definiční částečný) = práce /lomeno/ zkoumaný interval času

P výkon (okamžitý) = frekvence podruhé (otáčky za minutu) x frekvence poprvé (otáčky za minutu) x moment setrvačnosti

 

!!!

TOTO JE DE FACTO HLAVNÍ VZOREC PRO VÝPOČET VÝKONU - VÝKONU JAKO OKAMŽITÉ VÝKONOVÉ VELIČINY - PŘIŘAZENÝ K OSE Y - VÝKON VYPOČTENÝ Z PRÁCE (DEFINIČNÍ VÝKON) JE DE FACTO STATISTICKÁ VELOČINA - PŘIŘAZENÁ K OSE X

ještě stručněji vyjádřená veličina výkon (de-fakto hlavní vzorec pro výpočet výkonu)

P výkon (okamžitý) = frekvence podruhé (otáčky za minutu) x frekvence poprvé (otáčky za minutu) x zátěž

P výkon (okamžitý) = frekvence podruhé (otáčky za minutu) x moment otáčení

 

poměrně důležitá fyzikální kuriozita VE VELIČINĚ VÝKON JE VELIČINA ČAS ZAHRNUTA DVAKRÁT

tedy i ve výkonové rychlosti (na tachometru, na ose y) je veličina čas dvakrát

na rozdíl od (statistické) rychlosti dráha/lomeno/čas na ose y kde je čas jen jednou

i když se jedná o tutéž fyzikální veličinu - vzájemně převoditelnou - liší se ale fyzikálním vyjádřením

no ale ze zkoumaných skutečností plyne, že výkonná rychlost (na tachometru) může mít jistou příbuznost se  zrychlením (i když zrychlení má jiné fyzikální vyjádření než výkonová rychlost)

dále ze zkoumaných jevů může plynout, že 

druhé násobení časem pro výpočet výkonu 

P výkon (okamžitý) = frekvence podruhé (otáčky za minutu) x frekvence poprvé (otáčky za minutu) x zátěž

(aktualizovaná úvaha - výkon je dvouveličina - na které se podílí dvě složky určující pohyb: tedy tlak -> a z něj vyplývající moment síly či síla a frekvence - a z ní vyplývající rychlost)

tedy frekvence podruhé (otáčky za minutu)

může mít vliv zda jde o 

POHYB ROVNOMĚRNÝ nebo POHYB ROVNOMĚRNĚ ZRYCHLENÝ nebo POHYB NEROVNOMĚRNĚ ZRYCHLENÝ nebo jiný

a když byl zmíněn výkon, znovu budiž připomenuta rychlost jako výkonová veličina odvozená z výkonu

výkonová rychlost (rychlost na tachometru) je odvoditelná z výkonu, přesněji okamžitého výkonu - i když čistě teoreticky by dráha (například letu) dělená mikrointervalem snímače tachometru - měla být ta samá velikost jako rychlost přímo odečtená na tachometru - nebo rychlost přepočtená z výkonu

 

novější úvaha na stejné téma - tedy frekvence, rychlost, výkon, zrychlení

prostorová rychlost letecké vrtule (jedna složky na obvodu a druhá složka ve směru letu) Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz

Mechanika A/ DAV (PM) - zrychlení neboli vzlet, katalog letišť - Blog iDNES.cz

poměrně důležitou veličinou v mechanice pohybu je úhlová rychlost omega - což je veličina v posloupnosti někde mezi frekvencí a rychlostí (frekvence například letecké vrtule je stejná bez ohledu na průměr vrtule - celou vrtuli by jakoby nahradil rotující hmotný bod)

kinematika a dynamika pístového motoru

úhlová rychlost je frekvence navíc vynásobená úhlovou dráhou (neboli úhlovým potočením) - veličinou danou poměrem mezi periodou při roztočení vrtule a periodou otáčky ve zkoumaném čase - čili poměrem T0/T1

mechanika bicyklu

ještě k úhlové rychlosti na hřídeli - úhlová rychlost by měla být úplně ta samá veličina jako síla - liší se jen působištěm - úhlová rychlost na hřídeli - síla na obvodu

moment síly - neboli moment otáčení je vlastně jenom něco jako  přepočtová veličina mezi hřídelí (respektive osou) a obvodem - v tomto případě leteckou vrtulí 

Moment otáčení (neboli Torque) by měl být jednou ze dvou veličin přes kterou lze přepočítat rychlost a sílu. Tou druhou veličinou by měla bát "ˇuhlová dráha PSÍ"- z principu - čím větší úhel otáčení - tím větší výsledná síla - lze se velmi názorně představit na principu otáčení gumy - kterou se dodává energie jednoduchým letadélkům na hraní - čím více otáček - tím větší enegie - větší síla letecké vrtule a výsledný dolet letadélka. 

moment otáčení (síly) torque ramene a čelisti - momentová věta

ovšem moment otáčení je stejně tak definován druhou veličinou výše zmíněnou veličinou - nazývanou úhlová rychlost - která se od síly vlastně liší jenom působištěm - nikoli na obvodu - ale na ose

aby však jisté posloupnosti bylo učiněno za dost - k momentu otáčení neboli síly na ose je možno ze síly na hřídeli - tzv. úhlové rychlosti se dostat přes obvod - tedy obvodovou, či rotační rychlost - například letecké vrtule - měřenou na konci listu vrtule

v rotační = omega (úhlová rychlost)  krát poloměr na druhou

moment otáčení = obvodová rychlost (v rotační) lomeno poloměr

moment otáčení = omega (úhlová rychlost)  krát poloměr

 

Autor: Jan Tomášek | pondělí 26.10.2020 16:59 | karma článku: 11,98 | přečteno: 746x
  • Další články autora

Jan Tomášek

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů

Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje

13.1.2023 v 5:39 | Karma: 5,08 | Přečteno: 330x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Kamna na piliny - "piliňák"

Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.

10.12.2022 v 11:03 | Karma: 5,07 | Přečteno: 513x | Diskuse| Hobby

Jan Tomášek

Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy

Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.

28.8.2022 v 5:43 | Karma: 6,96 | Přečteno: 940x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most

Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.

24.8.2022 v 21:48 | Karma: 0 | Přečteno: 560x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola

Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.

20.7.2022 v 16:09 | Karma: 5,75 | Přečteno: 794x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky

základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost

22.6.2022 v 10:12 | Karma: 5,19 | Přečteno: 649x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I

Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.

25.5.2022 v 15:47 | Karma: 10,67 | Přečteno: 489x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská

Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.

17.4.2022 v 20:29 | Karma: 10,11 | Přečteno: 657x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody

V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .

7.3.2022 v 4:36 | Karma: 8,32 | Přečteno: 545x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematické úvahy u sázení brambor

některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování

1.3.2022 v 6:16 | Karma: 8,53 | Přečteno: 525x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29

Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)

24.1.2022 v 21:22 | Karma: 8,69 | Přečteno: 965x | Diskuse| Ostatní

Jan Tomášek

Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna

Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.

1.1.2022 v 9:43 | Karma: 8,11 | Přečteno: 858x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142

Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...

15.12.2021 v 10:12 | Karma: 4,99 | Přečteno: 447x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna

Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.

10.12.2021 v 11:04 | Karma: 10,49 | Přečteno: 1790x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou

Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru

5.12.2021 v 8:49 | Karma: 5,50 | Přečteno: 586x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině

Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu

2.12.2021 v 5:19 | Karma: 6,42 | Přečteno: 621x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy

Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...

19.11.2021 v 9:35 | Karma: 12,00 | Přečteno: 1323x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"

Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...

13.11.2021 v 2:55 | Karma: 6,33 | Přečteno: 518x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda

Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda

6.10.2021 v 13:25 | Karma: 4,68 | Přečteno: 1435x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína

Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.

23.9.2021 v 11:29 | Karma: 4,55 | Přečteno: 252x | Diskuse| Věda
  • Počet článků 192
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1043x
Zajímám se o spoustu témat - která se trochu mění podle let a období.

Seznam rubrik