Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Statika 1 - mosty 1 + 1 (oddělený ohyb mostovky a tlak podpory), vojenské stavby

Příspěvek se zabývá jednak statikou celkově - a vlastně i celou mechanikou - ovšem zejména deskovými dálničními mosty podle původního projektu z roku 1939 - vyznačující se oddělenou zátěží mostovky a podpor...

mosty 1 by měly pojednávat především o mostech s oddělenou zátěží mostovky a podpor - jako jsou například deskové dálniční mosty 

obsah příspěvku

statika 1/ část 1
co je moment v mechanice
druhy zátěže ve statice 

statika 1/ část 1
ohybový moment  

statika 1/ část 3
mosty 1+1 mosty podle původního projektu z roku 1939 - tedy z oddělenou zátěží mostovky a podpor

statika 1/ část 4
příhradové mosty 1+1 - tedy s oddělenou zátěží mostovky a podpor - železniční most Smíchov - Vyšehrad

statika 1/ část 5
album mostů

statika 1/ část 6
vojenské a ženijní stavby

 

 

 

ROZCESTNÍK STAVBA

 

Rozcestník mosty 

"statika 1" - Dálniční most přes Křešické údolí  ( mosty 1+1 s oddělenou zátěží mostovky a podpor ) 

mosty typu "Nuselský most" - tedy mosty s rozdělenou zátěží mostovky (ohyb) a zátěží podpor (tlak) - tento příspěvek

"mosty 2" - Dálniční most přes Křešické údolí 2 ( mosty se sdruženou zátěží mostovky a podpor 2v jednom) 

mosty se sdruženou zátěží mostovky a podpor - tedy mosty nejrůznějších typů od klenbových, visutých nebo třeba dálniční mosty budované na dálnici D1 zejména v 70tých letech - tedy s šikmými podpěrami - které přenáší část ohybových momentů podobně jako například klenbové nebo visuté mosty

v odkazované příspěvku rovněž začleněno gonioemetrické cvičení z matematiky "goniometrické funkce: sinus, cosinus, tangens, kotangens - a jejich odlišné uplatnění při aritmetických a geometrických výpočtech"

Mosty od kembových po vysuté (statika 2) - soustava staticky (ne, pře) určitá - Blog iDNES.cz

"mosty a stroje 3" - Dálniční most přes Křešické údolí 3 ( neboli kinematika mostů a mechanismů 3

Kinematika - doplňková disciplína dalších oborů mechaniky což je statika a dynamika (ačkoli mosty jsou zdánlivě bez pohybu - obvykle je pevně ukotvená pouze jedna podpěra - a druhá je často situována na nějakém pohybujícím se elementu) 

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz

Nejúžasnější mosty na světě (msn.com) odkaz vně

Administrativa a výkres

Cesty elektrické energie 10/ stavba 3 - rozvody a stavba - administrativa a výkres - Blog iDNES.cz

malé stavby

Toulky se skicákem - obchod s výtvarnými potřebami, skici malých staveb - Blog iDNES.cz

stany, polní stavby

V cirkuse, Brněnský Prátr, jak vypočítat a postavit stan - Blog iDNES.cz

 

 

Mechanika silnic a stavebních strojů

rozcestník silnice, dálnice, mosty, stavební stroje

 

 

mechanika pohybu - rozdělení tématických okruhů

 

ROZCESTNÍK MECHANIKA

Statika viz stavba

Mechanika pohybu

Mechanika KFD - linie frekvence - rychlost (linie kinematika - dynamika)

silné vozy - tahače a traktory  "sesterský příspěvek " - moment síly - tedy záběr síly má maximum na středu kola, proto také tahače mají povícero kol o nevelkém průměru

Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz

síla lze vypočíst z času? jakkoliv to může znít nepravděpodobně, o kolik se například za pootočí siloměr - takový může být rozdíl v síle

Mechanika KFD 3 - kinematika: frekvence - dynamika: síla, moment síly, rychlost a siloměr - Blog iDNES.cz

jinak se jeví změřitelné veličiny divákovi vně - a řekněme cyklistovi na závodní trati

divák vlastně vnímá derivaci - zlomek cyklistova úsilí

Mechanika KFD 2 kinematika frekvence dynamika - měřící přístroje pro sport a zdraví - Blog iDNES.cz

Mechanika DPM - dynamika - přepočty sil a momentů (rozjezd - jízda  výkon)

Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz

Mechanika A1 - úhlové míry a míry obvodu - Výkon nebo točivý moment ? Mechanika DPM - Blog iDNES.cz 

Mechanika - elektrotechnika MFE 5 - výkon - jako moment třetího stupně, kruhový diagram - Blog iDNES.cz

Mechanika DPMW- mechanika porovnávání různých metodik výpočtů výkonu, rychlosti a dalších veličin 

Mechanika DPMW výkon okamžitý z frekvence, nebo statistický z práce - nákladní vozy - Blog iDNES.cz rozcestník pro mechaniku porovnávání

Letecké měřící přístroje a odpovídající veličiny, letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz zde především porovnávána hybnost a moment hybnosti

Mechanika KFD 2 - pomaluběžný nebo rychloběžný motor, cyklistické závody - Blog iDNES.cz porovnání dvou metodik výpočtu rychlosti - převodem z frekvence a rychlost jako dráha lomeno čas

Mechanika DAV (PM)  - dynamika - rychlost a zrychlení

rychlé vozy "velká kola" - kola s velkou obvodovou rychlostí která se zvětšuje právě směrem k obvodu

Mechanika DAV - Čím se liší frekvence, rychlost , zrychlení a rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz  příspěvek by také mohl mít název čím se liší tachometr a otáčkoměr (zde se zkoumá rychlost a zrychlení) a protože značná část příspěvku je věnována přepočtům perioda  frekvence  rychlost mohl by se příspěvek rovněž nazývat mechanika KFD

Mechanika DHM - mechanika hybnosti a méně obvyklých veličin (dvojitých momentů) 

Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz

(Mechanika JB - mechanika jeřábů a bagrů - více praktická verze mechaniky hybnosti) 

Matematická mechanika

Mechanika A  - úhly a míry a matematická kinematika a dynamika 

Mechanika A/ KFD - Ludolfovo číslo a radián - přepočty různých druhů frekvence - Blog iDNES.cz

Mechanika A - oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány (výkon a točivý moment 3) - Blog iDNES.cz

Mechanika A - oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány (výkon a točivý moment 3) - Blog iDNES.cz  pojednává stejné téma jako předchozí příspěvek

Mechanika integrálů a derivací v rámci mechaniky DPM - dynamika - přepočty sil a momentů) 

rozcestník na téma matematika V zajetí počítačů, elektroniky a kybernetiky 4 - rozcestník na téma matematika - Blog iDNES.cz

pět nejdůležitějších čísel v matematice - nulajednaEulerova konstanta, Ludolfovo číslo ("pí") a imaginární jednotka

Eulerova konstanta (Co se děje kolem matematiky, fyziky a elektrotechniky 11) - Blog iDNES.cz

Mechanika DAV (PM) - rychlost a zrychlení - veličina "čas" jako dělitel - Blog iDNES.cz

 

Statika

Mechanika SK  - statika staveb a konstrukcí

statika 2 / mosty "2 v jednom"  pokračování tohoto příspěvku

Mosty "2 v jednom" (statika 2) - soustava staticky (ne, pře) určitá - mosty od klenbových po vysuté - Blog iDNES.cz

statika na FCB

ještě odkaz na více podobných malůvek ze statiky na FCB https://www.facebook.com/media/set/?vanity=101341581569399&set=a.166338245069732

Mechanika SM  - statika mostů

odkazy stavba mostů a stavebnictví celkově

odkaz na rozcestník stavebnictví "FASD" -> Cesty elektrické energie 10/ stavba 3 - rozvody a stavba - administrativa a výkres - Blog iDNES.cz

Nedělní toulka do Ivančic a Moravských Bránic - Babákův Mlýn v Moravských Bránicích, Ivančický viadukt a dráha Steg z Brna do Vídně, Státní nádraží ve Vídni https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.2283699478513171&type=3

nádraží, železnice a mosty  v Praze https://www.facebook.com/media/set/?vanity=nabdazplus&set=a.655816882916951  album na FCB

Cesty elektrické energie 10/ stavba 3 - rozvody a stavba - administrativa i technologie - Blog iDNES.cz

 

konec rozcestníku

obsah příspěvku

statika 1/ část 1
co je moment v mechanice
druhy zátěže ve statice 

statika 1/ část 1
ohybový moment  

statika 1/ část 3
mosty 1+1 mosty podle původního projektu z roku 1939 - tedy z oddělenou zátěží mostovky a podpor

statika 1/ část 4
příhradové mosty 1+1 - tedy s oddělenou zátěží mostovky a podpor - železniční most Smíchov - Vyšehrad

statika 1/ část 5
album mostů

statika 1/ část 6
vojenské a ženijní stavby

 

 

následuje 

vlastní příspěvek 

Statika 1  - mosty 1 + 1 (oddělený ohyb mostovky a tlak podpory)

statika 1/ část 1

co je moment v mechanice
druhy zátěže ve statice 

 

 

Otázka může znít - co je to vlastně moment v mechanice? mohlo by se říct moment síly\- ale to je možná příliš zúžený pojem - ale proč ne. ...

Moment síly je vlastně záběr síly - síla, či tíha působící na nějaký předmět - nejnázorněji automobil projíždějí po mostě  by přímo a stoprocentně patrně zabírala jen v místě, když automobil přejíždí právě přes podpěru - pokud síla nezabírá přímo proti sobě - ale záběr se děje s nějakým posunem - vytváří se moment - který lze s jistým zjednodušením označit jako moment síly.

empírový řetězový most

Polemika v hodině matematiky byl následující....

Když přes most přejíždí automobil, je zcela nesporné, že most je zatížen ve svislém - tedy y-novém směru ... zátěž zde označená jako y-nový tlak

složka y

Tímto y-novým tlakem se vytváří vlastně ohyb mostu... tedy síla krát rameno - čímž se vytváří ohybový moment.

Navíc ohybový moment se vytváří ke každé podpoře, takže tyto ohybové momenty jsou vlastně dva, souhrnný ohyb lze označit jakoohybový dvoumoment(hypotéza).

složka x

Most je ovšem zatížen i ve směru x - jedná se o tzv. podélný tlak/tlak - kdy je část mostovky buď smršťována nebo roztahována, a v místech kde se mění tlak/tlah, respektive obrací z horní části mostovky na dolní se i mění ohybový moment z kladného na záporný. V tomto bodě je v podélném  x-ovém směru pravděpodobně nulový ohybový moment - a zde se budují typické šíkmé podpory mostů podle novějšího projektu ze sedmdesátých let...

Otázka, či polemika na hodině matematiky zněla - zda x-sová složka - tedy podélný tah/tlak v mostovce se vytváří až při ohybu, nebo pro tento případ je třeba vytvořitnáhradní schéma za ohybový moment  kde je "simulován" ohyb - i když mostovka není prohnutá (osobně zastávám názor klonící se k náhradnímu schématu za ohybový moment). 

Následně vyjádřen souhrn (či pokus o souhrn hlavních sil působících na most - alespoň v rovině xy)

souhrn sil působících na most - zejména pak ohyb

 

 

 

 

momenty v mechanice by bylo možno rozdělit

moment 0ého stupně (bez času) - momenty ve statice + moment setrvačnosti 

na momenty zcela bez času - což jsou zejména momenty ve statice - neboli momenty 0tého stupně - důležité zejména u konstrukcí mostů

momenty 1.stupně - neboli kinematické momenty

a pak by následovaly momenty u pohybujících se mechanizmů - které lze rozdělit zda je zde veličina čas zastoupena pouze jednou na momenty 1.stupně - neboli kinematické momenty

jistou zajímavostí jemoment setrvačnosti - podobně jako statické momenty zcela bez času - platný zejména pro rozjezd strojů  u strojů v provozů pak platí již moment otáčení - což je standartní moment v kinematice, kde veličina čas figuruje jednou

momenty 2. stupně - výkony neboli momenty dynamiky

momenty 2. stupně - výkony - které by bylo možno zařadit jako momenty v dynamice, u kterých veličina čas figuruje dvakrát - typickým momentem dynamiky je výkon P -  kde se násobí rychlost "vkrát moment otáčení (neboli síly) Mt

 

rozdíly mezi další

základní rozdělení momentů ve statice

mi disciplínami mechaniky -kinematikou dynamikou

by se měly zabývat příspěvky

Mechanika DAV - Čím se liší frekvence, rychlost , zrychlení a rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz

 

základní druhy namáhání ve statice mostů

z cela bez času

/v kinematice

moment setrvačností (rozjezdový kinematický moment) - zcela bez času - možno zjednodušeně vyjádřeno - jen hmotnost zátěže a délková jednotka/

ve statice

ohybový moment  (základní moment statiky) - hlavní, nebo nejznámější statický moment ve směru osy X, v případě přesahu přes podpěru se ohybový moment modifikuje na moment kroucení

 

smyk  - v ose YX - dvě síly proti sobě - mají tendenci most jakoby přesmýknout

 

krut - v ose YZ - kdy začátek a konec mostu jakoby se proti sobě kroutil

mimochodem  se objevuje i v kinematice - a má jiný význam něž ve statice - jedná se o otáčení kladky - a vlastně se jedná o variantu momentu setrvačnosti

 

 

 

statika - přehled namáhání

namáhání v ose x

tah/tlak -> který mezi podporami vytváří ohyb

tah/tlak  -> mohou vytvářet ovšem i kroucení (při přesahu  - spíše vyjímečně)

název "kroucení" se v mechanice ovšem používá pro povícero (trochu odlišných) jevů

namáhání v ploše xz 
- "smyk" - dvojice sil působících posunutě proti sobě jako by měla tendenci vozovku přesmýknout 

namáhání v ploše "yz" 
- "krut" - vozovka jako by měla tendenci se proti sobě  pootáčet - krut lze považovat za vzdálreného příbuzného smyku

 

ohybový modul průřezu mostu 

 

ohybový modul mostu - a funkce sinus a cosinus při výpočtech

 

Pokračováním teorie - zejména statickou (ne-, pře- ) určitostí by se měl zabývat následující příspěvek Mosty 1 (statika 2) - soustava staticky (ne, pře) určitá - mosty od klenbových po vysuté - Blog iDNES.cz

 

obsah příspěvku

statika 1/ část 1
co je moment v mechanice
druhy zátěže ve statice 

statika 1/ část 1
ohybový moment  

statika 1/ část 3
mosty 1+1 mosty podle původního projektu z roku 1939 - tedy z oddělenou zátěží mostovky a podpor

statika 1/ část 4
příhradové mosty 1+1 - tedy s oddělenou zátěží mostovky a podpor - železniční most Smíchov - Vyšehrad

statika 1/ část 5
album mostů

statika 1/ část 6
vojenské a ženijní stavby

 

 

statika 1/ část 2

ohybový moment 

jak se začaly stavět mosty - aneb nad ohybovými momenty u jednoduchých mostů 

Možná někdo v dávných časech dostal nápad přelézt například rokli

přes kmen stromu po polomu.

Zátěž je dvojí

– jednak zatížení vlastního kmenu – ohyb (ohybový moment – či dokonce spíše dvoumoment)

– a pak zatížení podpor (tíha respektive tlak)

Zda je tato zátěž dohromady – nebo zvlášť – pak mosty dělíme

mosty nosníkové – kde je rozdělen ohybový moment na nosník a tlak na podpory - mosty 1 + 1 (tento příspěvek)

mosty obloukové, visuté, řetězové  – které ohyb a tlak přenáší současně - mosty "2 v 1" (navazující příspěvek)

 

železniční most přes bývalé rameno Vltavy s Karlínským přístavem - poblíž se měla  nacházet zastávaka Karlín - přístav

Ke studiu statiky jsem měl k  dispozici jsem měl asi troje podklady - leccos osvětlily - přesto byly objeveny jisté rozpory - a pokusil jsem je poněkud objasnit vlastními - ne zcela ověřenými hypotézami.

Podle všeho by průběh ohybového momentu u jednoduchého měl mít následující průběh...

vlastní nosník - průběh parabolický - tedy ohybový moment druhého řádu 

podpory (které z hlediska osy x mají nulový rozměr) by měl namáhat ohybový moment prvního řádu - což je vlastně statický moment - a jeho průběh by měl být lineární

na obrázku výše je průběh ohybových momentů u krakorce

- přičemž vetknutá část by se měla chovat podobně jako ideální nosník a být namáhána pouze lineárně statickým momentem - zatímco volná část krakorce by měla být namáhána parabolicky

moment síly

je poměrně důležitou veličinou v celé mechanice

moment síly (statika) je vlastně ohybový moment

moment síly (kinematika, dynamika) je vlastně moment otáčení - moment otáčení se může počítat jednak přepočtem z tlaku - jednak podobným výpočtem jako obvodová rychlost (tedy přepočtem perioda, frekvence - následně takzvaná úhlová rychlost (defakto vnitřní rychlost na ose kola) - ovšem na rozdíl od obvodové rychlosti kola - maximální účinnost momentu síly (otáčení) je nikoli na obvodě - nýbrž na ose kola  - tedy reálně jakoby pomyslný klíč spočíval rukojetí na obvodu a vlastní klíč do středu - ovšem síla na rukojeti je vlastně tatáž veličina přenesená na obvod - takže pro přepočet vnitřní úhlové rychlosti na vnější sílu na obvodu platilo pravidlo "židovského přepočtu" - že se rukojeť klíče umístila dovnitř kola - a vlastní klíč jakoby působil na obvodě 

 

ohybový moment prvního a druhého řádu
reakce - aneb náhradní síla za ohybový moment

A zde jedena z vlastních úvah - podle všeho "reakce" není pouhým negativem "akce" - tedy zátěže - ale zohledňuje vlastnosti objektu na který působí - v tomto případě jde o nosník, kde pod zátěží vzniká namáhání ohybovým momentem - reakce - či reakční síla by měla odpovídat průběhu ohybového momentu - vlastně s geometrického hlediska by měla být kolmice na křivku znázorňující průběh ohybového momentu. Osobně se mi pro reakční sílu zalíbil pojem náhradní síla za ohybový moment.

 

různé průběhy ohybových momentů

průběh ohybových momentů

Jisté upozornění - v tomto případě je nosník pojímán jako ideální nosník - průběh momentu se tedy odlišuje nákresu č. 1 - tuším,. že oba nákresy vznikly na podkladě jiných zdrojů.

A zde základní úvaha dumání nad touto oblastí statiky

- ohybový moment - či reakční sílu vytváří vlastně dvě složky - normálová ve vertikálním směru - která je vlastně bezprostřední reakcí na zátěž - a smyková - neboli tangenciální složka - či síla - která je vlastně reakcí na tvar nosníku.

takže vlastní avizovaná úvaha... 

nosník je namáhán zároveň dvěma ohybovými momenty - jedním ve vztahu k podpoře č.1 a druhým ve vztahu k podpoře č.2 - na nosník tedy působí současně tři síly:

normálová sila (v ose Y) + smyková síla (v ose X ve vztahu k podpoře č.1) + druhá smyková síla  (rovněž v ose X - avšak k  podpoře č.2) a nelze říct - že by se smykové síly sčítaly - či rušily - nosník podle všeho by měl být namáhán ve třech směrech.

 

Pro zopakování ještě jednou nákres č. 1 a myslím,

 průběh ohybových momentů

 

 

obsah příspěvku

statika 1/ část 1
co je moment v mechanice
druhy zátěže ve statice 

statika 1/ část 1
ohybový moment  

statika 1/ část 3
mosty 1+1 mosty podle původního projektu z roku 1939 - tedy z oddělenou zátěží mostovky a podpor

statika 1/ část 4
příhradové mosty 1+1 - tedy s oddělenou zátěží mostovky a podpor - železniční most Smíchov - Vyšehrad

statika 1/ část 5
album mostů

statika 1/ část 6
vojenské a ženijní stavby

 

statika 1/ část 3
 

mosty 1+1 (mosty podle původního projektu z roku 1939 - tedy z oddělenou zátěží mostovky a podpor)

Základním rozdílem mezi mosty z roku 1939 a mosty budované na dálnicích v sedmdesátých letech byl

sklon podpor. 

Tento příspěvek se zabývá především mosty s oddělenou zátěží mostovky a podpor - tedy mosty typu "Nuselský most"  - ostatními mosty by se měl zabývat pak následující příspěvek  Mosty 1 (statika 2) - soustava staticky (ne, pře) určitá - mosty od klenbových po vysuté - Blog iDNES.cz

 

Výsledkem bylo, že ohybový moment má vlastně dvě složky - a to jednak ve vztahu k podpoře č.1 a jednak podpoře č.2 - tedy na nosník by měly působit dva ohybové momenty - které - i když působí proti sobě - tak se vzájemně neruší - ale působí současně.

Ohybové momenty momenty vlastně vytváří dvě smykové síly - které mají tendenci předmět na který působí přetvářet - například průhybem.

Síly - které vytváří přímo ohybový moment - jsem si zcela soukromě nazval náhradní síla za ohybový moment - která by měla být kolmá ke křivce průběhu ohybového momentu (přesněji k její tečně).

Teprve její průmět do osy nosníku by měla být vlastní tangenciální - či smyková síla. A protože tyto síly vždy vytváří dvojice - jde vlastně o čtyři různé síly.

 

Tolik tedy k úvaze o ohybových momentech - a nyní k jiné záležitosti z oboru statiky - což může být třeba statická určitost a neurčitost.

Tři různé pojmy - statická neurčitost, statická určitost a statická přeurčitost - a co že vlastně znamenají.

Zda je soustava staticky určitá či nikoli vlastně stanoví trojic rovnic - přesněji podmínek rovnováhy.

1. podmínka či rovnice rovnováhy v ose X

2. podmínka rovnováhy v ose Y

3. momentová podmínka rovnováhy

 

obsah příspěvku

statika 1/ část 1
co je moment v mechanice
druhy zátěže ve statice 

statika 1/ část 1
ohybový moment  

statika 1/ část 3
mosty 1+1 mosty podle původního projektu z roku 1939 - tedy z oddělenou zátěží mostovky a podpor

statika 1/ část 4
příhradové mosty 1+1 - tedy s oddělenou zátěží mostovky a podpor - železniční most Smíchov - Vyšehrad

statika 1/ část 5
album mostů

statika 1/ část 6
vojenské a ženijní stavby

 

Statika 1 - mosty 1 + 1 / část 4
příhradové mosty, železniční most Smíchov - Vyšehrad

 původní příspěvek pro část 5 tohoto příspěvku  OBRAZEM: Pražský železniční most se záchrany zřejmě nedočká. Kupka vyzývá k rychlému řešení - CNN Prima NEWS (iprima.cz)

příhradové konstrukce mohou zahrnovat jenom mostovku (v tom případě se jedná o námět  příspěvku - statika 1 Statika 1 - mosty 1 + 1 (oddělený ohyb mostovky a tlak podpory), vojenské stavby - Blog iDNES.cz  - kde je pojednán i v pořadí první - jednokolejný železniční most Smíchov -

- nebo příhradový most může zahrnovat i podpory (v tom případě se jedná o mosty "2 v jenom" - kterými se zabývá tento příspěvek "mosty 2 Mosty od klenbových po vysuté (statika 2) - soustava staticky (ne, pře) určitá.

příhradové železniční mosty

příhradové konstrukce mohou zahrnovat jenom mostovku (v tom případě se jedná o námět tuhoto příspěvku - což jsou most či statika 1  - nebo i podpory (v tom případě se jedná o mosty "2 v jenom" - kterými se zabývá příspěvek "mosty 2" Mosty od klenbových po vysuté (statika 2) - soustava staticky (ne, pře) určitá - Blog iDNES.cz

původní železniční most Smíchov

původní železniční most Smíchov

 

Historický železniční most na pražském Vyšehradě zřejmě bude muset být odstraněn a nahrazen novým. Správa železnic (SŽ) jej totiž považuje za kapacitně nevyhovující a odmítá alternativní studii, podle níž je zachování stávajícího mostu možné. SŽ přišla se svou vlastní architektonickou studií nové stavby, která více respektuje podobu současného historického mostu, než jak tomu bylo u původního návrhu. Na nutnost rychlého řešení apeluje také ministr Martin Kupka (ODS).

Železniční most Smíchov

„Správa železnic představila aktuální podobu rozpracované architektonické studie nového trojkolejného mostu na Výtoni, který se v mnoha aspektech liší od původního návrhu a lépe zasazuje novou stavbu do místa,“ napsal ministr na Facebook.

 

„Ať už bude zvoleno jakékoliv řešení, musí to být řešení rychlé. Most na Výtoni opravdu není v dobrém stavu, a pokud chceme mít železniční most, který bude plnit svou dopravní funkci, musíme k akci přistoupit co nejdříve,“ doplnil Kupka po setkání s pražskými zastupiteli. Jeho mluvčí Filip Medelský pro CNN Prima NEWS uvedl, že by se ministr měl rozhodnout do konce roku.

Bez nového mostu to nepůjde, říká Hlaváček
Mezi příznivce nové podoby mostu patří například pražský náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN). „Debata okolo nového Výtoňského mostu by měla být především o tom, zda Praha chce být městem krátkých vzdáleností s udržitelnou hromadnou dopravou, pěšími a cyklo vazbami nebo bezbariérovými přístupy. Já v tom mám osobně jasno, takovou Prahu chci,“ napsal na sociální síti X.

1/3
Debata okolo nového Výtoňského mostu by měla být především o tom, zda Praha chce být městem krátkých vzdáleností s udržitelnou hromadnou dopravou, pěšími a cyklo vazbami nebo bezbariérovými přístupy.

Já v tom mám osobně jasno, takovou Prahu chci!

„Je třeba další kolej. Frekvence přejezdů se zde v budoucnu zdvojnásobí. Názory, že bude stačit stavba metra D, jdou proti datům, která máme. Jít za hranici kapacit by znamenalo pravidelné zpožďování vlaků a diskomfort cestujících. Historický most bude zachráněn a přesunut,“ doplnil náměstek.

S tím však nesouhlasí bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). „Nedovedu si představit, že v 21. století stát nechá zbourat svou kulturní památku. To by dal návod všem majitelům, jak se ke kulturnímu dědictví naší země mají chovat. Už dávno by takto zbourali Nádraží Vyšehrad, vily v Bubenči a mnohé další, kde by se jim hodilo vybudovat velké developerské projekty. Za město jsme nechal provést nedávno rekonstrukci obou lávek pro pěší a podobně posudky ukazují, že most se dá rekonstruovat s moderními technologiemi a materiály tak, aby vyhovoval i budoucímu provozu,“ sdělil pro CNN Prima NEWS.

„Samozřejmě je to složitější a náročnější cesta, ale to je obecně u všech kulturních památek, kterým chceme vdechnout nový život. Nakonec se bojím, že projekt zbourání se potáhne dlouhými povolovacími procesy, kdy proti již 2x vystoupilo UNESCO, obě městské části, občanské spolky i Zastupitelstvo hlavního města. Proto nerozumím, proč pan ministr dopravy Kupka a Správa železnic tak moc tlačí na bourání,“ doplnil zastupitel.

Most zachovat lze, tvrdí spolek
Správa železnic aktualizovaným návrhem reaguje na kritiku, kterou vzbudily původní vizualizace zveřejněné před rokem. Zásadním rozdílem je především barva, ta byla původně bílá, ale nová více respektuje současný historický most.

VYŠEHRADSKÝ ŽELEZNIČNÍ MOST@Spravazeleznic představila veřejnosti vítězný návrh budoucí podoby tříkolejného přemostění přes Vltavu v místě stávajícího železničního mostu na pražské Výtoni. 1/6
Konkrétně se však jedná o odpověď na novou studii sdružení Nebourat, která tvrdí, že současný most není potřeba likvidovat. „Realizací vhodných úprav infrastruktur lze zajistit dostatečnou kapacitu pro výhledový rozsah provozu i na dvoukolejné trati. Rozhodující pro počet vlaků bude požadavek na obsluhu Výtoně a Albertova železniční dopravou. Při vhodném kolejovém řešení dopravny Praha-Vyšehrad, uspořádání s nástupištěm u všech tří kolejí, je možné navýšení kapacity ze současných cca 11 vlaků za hodinu a směr na cca 20 vlaků za hodinu a směr,“ píše sdružení.

TECHNOLOGIE MÍSTO BETONU bylo heslo naší dnešní TK, kde jsme představili dopravní studii kolektivu odborníků na dopravních technologie. Závěr je jasný - při chytrém a moderním zabezpečení, se zastávkou Vyšehrad (2 nástupiště, 3 hrany) není 3. kolej potřeba.

Se závěry studie však Správa železnic nesouhlasí. „Zpracovatel studie prezentované spolkem Nebourat chybně interpretuje vstupy do výpočtu kapacity vlaků a také účelově opomíjí některé výhledové linky. Rovněž zavádí nepřípustné zjednodušení odpovídající provozu metra, kdy všechny vlaky jedou spořádaně za sebou, což v případě železniční dopravy není možné. Navrhovaná stanice Praha Vyšehrad je umístěna zcela nevhodně s ohledem na dopravní obslužnost území a vazby na páteřní linky povrchové MHD,“ píše v tiskové zprávě.,,

 

železniční most přes bývalé rameno Vltavy s Karlínským přístavem - poblíž se nacházela železniční zastávka Karlín - přístav

železniční most přes bývalé rameno Vltavy s Karlínským přístavem - poblíž se měla  nacházet zastávaka Karlín - přístav

statika 1/ část 5

album mostů

středověký padací most na hrad Zlenice již nahradila lávka

kamenné klenbové mosty

 

most v Písku - původně rovněž s věžemi

Zlatá stezka - fantazie na motivy dobové rytiny

KamennýStarý či Jelení most v Písku

Podle legendy bylo běhemstředověkurozhodnuto pojmenovat ji po prvním, kdo přes most přejde.  Nikdo nepředpokládal, že první bude jelen zatoulaný z okolních lesů, a proto je také z znám jako Jelení most. Rodáci v Písku ho však častěji Starým  nazývají  mostem. V roce 2007 bylo rozhodnuto, že most bude oficiálně Kamenným most.

Nejstarší kamenný oblokový most v Čechách - Juditin most byl postavn mezi lety 1158 a 1172 za krále Vladislava I (II) nazvaný na pořest jeho choti. 

Po více jak století v čechách přibyl další kamenný most - právě v Písku přes Otavu  postaven ve třetí čtvrtinět řináctého stoletíza vlády Přemysla Otakara II. Poprvé je však v písemných pramenec zmiňována v roce 1348 v souvislosti nařízením Karla IV., který nařizoval, že pokuty zaplacené ve městě musí být použity na opravu mostu.

Zajímavé je, že most byl stavěn na suchu, řeka Otava byla odvedena bočním umělým kanálem.  Po jeho výstavbě byla řeka přesunuta do nového umělého kanálu, který procházel pod mostem. Písecký most se stal důležitým bodem na solné stezce, která spojovala Baltské moře se Středozemním mořem.

Má délku 109,75 m a šířku 6,25 m. Má 6 pilířů a 7 oblouků. Jeden z oblouků je větší než ostatní (všechny jsou 8,15 m široké, ale tento je 13,1 m) za účelem proplouvání vorů.  
Most měl dvě věže, jedna z nich se zřítila v roce 1768 při povodni a druhá byla záměrně zbourána, aby se most mohl využít pro dopravu. Na levém břehu je možné vidět fragmenty věží, které byly zachráněny ze dna řeky při jedné z mnoha oprav mostu.

most v Písku - již bez věží

most v Písku

 

Ivančický viadukt 

 

Ivančický viadukt

Nový Ivančický viadukt 

původní železniční viadukt Náměšť nad Oslavou

Náměšť nad Oslavou - původní železniční viadukt

stavba mostu

betonové mosty

jak se staví Barandovský most

Jak se dělá dálnice - autojeřáb Tatra 148 / ČKD

k jednotlivým stavebním strojům

autojeřeb na podvozku Tatra 148 s nástavbou jeřábu ČKD

další stavební stroje

buldozer
rypadla (bagry) - pásový a kolový (rypadlo jako autonástavba)
grejdr
pojízdný exkavátor
skrejpr

 

 

dálniční mosty

dálniční mosty pro německé a projektované československé dálnice podle projektu z roku 1939
1. deskové mosty z přepjatého betonu
2. obloukové betonové mosty
3. kratší mosty, mostky a propustky

dálniční mosty podle projektu 1939

zobrazen deskový most Průhonoce,

obloukový most Senohraby

 

kuriózní patrový dálniční u Bystrce most pro nedostavěnou německou Exteritoriální dálnici tedy patří do kategorie 3

dálniční most v Údolí oddechu

 

 

v 19. století se objevila také konstrukční novinka - řeťězový, či vysutý most

 

empírový řetězový most

vyobrazen původní řetězový most z Podolska na Vltavě

Objevte nejdelší visutý most na světě na Dolní Moravě (msn.com)

obsah příspěvku

statika 1/ část 1
co je moment v mechanice
druhy zátěže ve statice 

statika 1/ část 1
ohybový moment  

statika 1/ část 3
mosty 1+1 mosty podle původního projektu z roku 1939 - tedy z oddělenou zátěží mostovky a podpor

statika 1/ část 4
příhradové mosty 1+1 - tedy s oddělenou zátěží mostovky a podpor - železniční most Smíchov - Vyšehrad

statika 1/ část 5
album mostů

statika 1/ část 6
vojenské a ženijní stavby

 

 

 

statika 1/ část 6

vojenské a ženijní stavby

 Železniční most u Náměště
původní příhradový most u Náměště nad Oslavou nahrazen mostem s jedním nosníkem
nový most most posunut asi 15m proti proudu Oslavy (souběžně s původním mostem)
původní most byl poškozen partyzánským odbojem v roce 1945
ženijní oprava mostu
- při poškození mostu je třeba míru poškození posoudit nejprve staticky
- pokud je poškozeno například pouze několik výstuží u podpěr - stačí vyměnit pouze tyto výstuže
- při rozsáhlejším poškození je třeba most alespoň částečně strhnout a vybudovat prozatímní - zpravidla dřevěné podpěry - případně i podpůrné lešení

železniční viadukt Náměšť nad Oslavou

vojenské železniční a ženijní stavby

 

rozcestník vojenské ženijní stavby a práce na vodě

Loděnice Libeňský ostrov a sací bagr, ledoborce, plavidla podle druhu pohonu - Blog iDNES.cz

Statika 1  - mosty 1 + 1 (oddělený ohyb mostovky a tlak podpory), vojenské stavby - tento příspěvek

Jak se staví pontonový most

stavba pontonového mostu
vojenské ženijní a železniční stavby

vojenské ženijní a železniční stavitelství často souvisí s budováním mostních provizorií, staveb pontonových mostů, případně překonávání vodních toků jinými prostředky

Kohnův provizorní most - zatěžkávací zkouška Týniště nad Orlicí

stavba jiného provizorního mostu

stavba provizorního mostu

zdvihání mostu

pracovní soulodí

pracovní soulodí

přeprava vojenského mostu - konstrukce ŽTM 10

přeprava vojenského mostu

stavba provizorního mostu

stavba provizorního mostu

oprava mostu Ostřihom - Štůrovo zničeného za války

oprava mostu Ostřihom - Štůrovo

vojenský vodní výcvik

vodní výcvik

 

odkazy vně

Mostní provizorium přes Svratku v Brně funguje bez potíží, přejely desítky vlaků

https://www.msn.com/cs-cz/zpravy/dom%C3%A1c%C3%AD/mostn%C3%AD-provizorium-p%C5%99es-svratku-v-brn%C4%9B-funguje-bez-pot%C3%AD%C5%BE%C3%AD-p%C5%99ejely-des%C3%ADtky-vlak%C5%AF/ar-AA15CM6y?ocid=msedgntp&cvid=f678b4d894ef4877873562956397e153

 

Některé z nejkrásnějších mostů na světě, o kterých jste možná nevěděli. (msn.com)

Carrick-a-Rede lanový most , Ballintoy (Severní Irsko)
Pouhých 20 metrů dlouhá visutá lávka spojuje Carrick Island s pevninou. Na most může najednou vstoupit maximálně osm lidí. Přestože se ještě nikdy nestalo, že by někdo spadl, někteří návštěvníci neměli odvahu most přejít a museli je na pevninu dopravit čluny.

Kintai Bridge, Iwakuni (Japonsko)
Most byl postaven v roce 1673, aby překročil řeku Nishiki a dostal se na horu Yokoyama, na níž stojí hrad Iwakuni. Tajfun Kijia most v roce 1950 zničil, ale v roce 1953 byl obnoven a v roce 1992 byl prohlášen za národní poklad.

Sölvesborg Bridge, Sölvesborg (Švédsko)
Jedná se o nejdelší most pro pěší v Evropě (760 metrů). Otevřen byl v roce 2013 a v roce 2016 jej CNN vybrala jako jeden z 11 nejpozoruhodnějších mostů na světě.

Most větru a deště, Chengyang (Čína)
Tento most, který je symbolem čínské architektury, byl postaven ze dřeva a kamene asi před 100 lety. Vizuálně působivou stavbu tvoří 19 verand, které jsou vzájemně propojeny.

Python Bridge, Amsterdam (Nizozemsko)
Python Bridge měří přibližně 90 metrů a byl slavnostně otevřen v roce 2001. V následujícím roce získalo toto architektonické dílo cenu International Footbridge Award.

 

Pont du Gard, Vers-Pont-du-Gard (Francie)
Tento most se klene přes řeku Gardon a byl postaven asi 19 let před narozením Krista. Most je dlouhý 275 metrů a skládá se ze tří oblouků: na třetí úrovni je dokonce akvadukt. Pont du Gard inspirovaly most nakreslený na bankovce 5 EUR.

 

Meydan Bridge, Dubaj (Spojené arabské emiráty)
Meydan Bridge spojuje luxusní Meydan Hotel s centrem Dubaje. Most má zvlněnou barevnou výzdobu a nabízí úchvatný výhled na dubajský skyline.

 

 

 

Autor: Jan Tomášek | pondělí 19.10.2020 19:56 | karma článku: 8,68 | přečteno: 1181x
  • Další články autora

Jan Tomášek

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů

Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje

13.1.2023 v 5:39 | Karma: 5,08 | Přečteno: 330x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Kamna na piliny - "piliňák"

Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.

10.12.2022 v 11:03 | Karma: 5,07 | Přečteno: 513x | Diskuse| Hobby

Jan Tomášek

Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy

Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.

28.8.2022 v 5:43 | Karma: 6,96 | Přečteno: 940x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most

Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.

24.8.2022 v 21:48 | Karma: 0 | Přečteno: 560x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola

Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.

20.7.2022 v 16:09 | Karma: 5,75 | Přečteno: 794x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky

základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost

22.6.2022 v 10:12 | Karma: 5,19 | Přečteno: 645x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I

Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.

25.5.2022 v 15:47 | Karma: 10,67 | Přečteno: 488x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská

Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.

17.4.2022 v 20:29 | Karma: 10,11 | Přečteno: 657x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody

V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .

7.3.2022 v 4:36 | Karma: 8,32 | Přečteno: 545x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematické úvahy u sázení brambor

některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování

1.3.2022 v 6:16 | Karma: 8,53 | Přečteno: 524x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29

Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)

24.1.2022 v 21:22 | Karma: 8,69 | Přečteno: 965x | Diskuse| Ostatní

Jan Tomášek

Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna

Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.

1.1.2022 v 9:43 | Karma: 8,11 | Přečteno: 858x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142

Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...

15.12.2021 v 10:12 | Karma: 4,99 | Přečteno: 447x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna

Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.

10.12.2021 v 11:04 | Karma: 10,49 | Přečteno: 1784x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou

Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru

5.12.2021 v 8:49 | Karma: 5,50 | Přečteno: 586x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině

Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu

2.12.2021 v 5:19 | Karma: 6,42 | Přečteno: 621x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy

Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...

19.11.2021 v 9:35 | Karma: 12,00 | Přečteno: 1323x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"

Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...

13.11.2021 v 2:55 | Karma: 6,33 | Přečteno: 518x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda

Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda

6.10.2021 v 13:25 | Karma: 4,68 | Přečteno: 1435x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína

Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.

23.9.2021 v 11:29 | Karma: 4,55 | Přečteno: 252x | Diskuse| Věda
  • Počet článků 192
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1043x
Zajímám se o spoustu témat - která se trochu mění podle let a období.

Seznam rubrik