Posázavský Pacifik a lokomotiva 714
OBSAH
Výtopna a stanice Ledečko
Železniční rozcestník
Rozcestník železniční trakce - především motorová
Posázavský Pacifik a lokomotiva 714
Struktura lokomotivy 714 - přední představek
Struktura lokomotivy 714 - kabina
Struktura lokomotivy 714 - zadní kapota (představek)
Struktura lokomotivy 714 - podvozek
Brzdění lokomotivy 714
Brzdění lokomotivy 714 - ČÁSTI BRZDY - 1. brzdiče a ovladače
Brzdění lokomotivy 714 - ČÁSTI BRZDY - 2. PNEUMATICKÁ ČÁST BRZDY
Brzdění lokomotivy 714 - ČÁSTI BRZDY - 3. MECHANICKÁ ČÁST BRZDY - brzdový element, vlastní brzda
Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNÉ SYSTÉMY - ruční brzda
Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNÉ SYSTÉMY - přímočinná brzda
Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNÉ SYSTÉMY - samočinná brzda
Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNĚ SYSTÉMY - elektrodynamická brzda
Atlas a podrobný rozcestník na téma motorová trakce
Výtopna a stanice Ledečko
Cesta Posázavským Pacifikem začala v Ledečku - pozornost byla věnována především zdejší výtopně.
Ledečko - chátrající výtopna + starý vagón Posázavského Pacifiku s otevřenou plošinou...
Výtopna Ledečko byla uvedena do provozu roku 1901 a nejedná se o objekt zcela neznámý, neboť se po desítkách let stala předlohou pro model železničního kolejiště. Stav. Výtopna Ledečko H0. Stavebnice se skládá z vodárny, výtopny a přístavby. Celá budova leží na umělém nástupišti.
stanice Ledečko
v pozadí vykukuje motorový vůz M152 B1O
Železniční rozcestník
železniční rozcestník 1 normální a široký rozchod Přestupy mezi dálkovou a městskou dopravou - jízdní řády a dopravní architektura - Blog iDNES.cz
železniční rozcestník 2 úzkorozchodky Úzkokolejkou do České Kanady, likérka Mariazell a Vídeň - rozcestník Rakousko a dráhy - Blog iDNES.cz
železniční rozcestník užitková vozidla Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - a hornictví uhlí, uranu a energetika - trojpříspěvek - Blog iDNES.cz
horské dráhy Horské a lanové dráhy v Čechách a blízkém zahraničí - mechanika KFD - Blog iDNES.cz
rozcestník lokomotivy podle druhu pohonu Dvousystémové elektrické lokomotivy ESO a dvousystémová jednotka Škoda 440, druhy trakcí - Blog iDNES.cz
Rozcestník železniční trakce - především motorová
hlavní příspěvek, rozcestník pro elektrickou trakci nádraží Havlíčkův brod
parní trakce
motorová trakce
Posázavský Pacifik a lokomotiva 714 (tento příspěvek)
Elektřina na železnici 2 - stanice na neelektrifikované trati + spínače VN, motorová železniční vozidla: vozy motorový vůz M152 B1O a přípojný vůz BaAFX 010 pro lokální tratě, motorový vůz 842 (diesel, hydromechanický pohon) a motorový vůz 843 (dieselelektrický) Elektřina na železnici 2 - stanice na neelektrifikované trati + spínače VN, motor. vozy - Blog iDNES.cz
Posázavský Pacifik a lokomotiva 714
(po příspěvku by měl následovat malý atlas lokomotiv a vlaků)
Soupravy tvoří obvykle několik přípojných vozů známých Btax - známých především jako druhý - případně třetí vůz standartních lokálek. Soupravu červenobílých vagónů muže táhnout například modročervená motorová lokomotiva 714 - připomínající spíše posunovací lokomotivu (ostatně posun je jednou z funkcí této lokomotivy).
Lokomotiva řady 714 vznikla rekonstrukcí a přestavbou lokomotivy řady 735 (do roku 1988: T 466.0) - což byla dieselelektrická lokomotiva (dieselová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu) určená pro osobní i nákladní vlaky. Vyráběly ji v letech 1971–1979 Turčianske strojárne Martin.
Z původní lokomotivy 735 byl zachován především podvozek - rámy konstrukce a byly využity ho stejnosměrné elektromotory v nápravách. Nejpodstanější změnou byla změna výchozího pohonu - tedy naftového motoru.
Původní motor Pielstick se ukázal jako poruchový a nehospodárný - a během rekonstrukce byl nahrazen dvěma automobilovými motory LIAZ M2, později pak LIAZ M 1.2 C. Další změnou byla změna generátoru - který na motor navazoval - ze stejnoměrného na střídavý alternátor.
***
Struktura lokomotivy 714
Struktura lokomotivy 714 - přední představek
(M jako mechanika) mechanická část
Dva šestiválcové přeplňované naftové motory (mototorgenerátory) LIAZ.
(EM jako elektromechanika) elektromechanická část
K zajištění ideální spolupráce vznětového motoru a trakčního alternátoru je určen elektronický regulátor, zajišťující zároveň ochranu proti skluzu.
(E jako elektro) elektrická část
- Trakční alternátory jsou střídavé třífázové stroje typu TA 611, které po usměrnění proudu v individuálních usměrňovačích PA 17 napájejí čtyři trakční motory TE 005 E. Jedná se o stejnosměrné sériové čtyřpólové elektromotory.
(trakční alternátory jsou spolu s naftovými motory uloženy na pryžových silenblocích).,
VENTILÁTORY TRAKČNÍCH MOTORŮ
(V jako vzduchotechnika) kompresory
KOMPRESORY
Stlačený vzduch vyrábějí dva mechanicky poháněné tříválcové kompresory 3 DSK 100.
Na lokomotivách je instalován zpravidla hlavní a pomocný kompresor (případně dva hlavní kompresory). Pomocný kompresor je poháněn elektromotorem napájeným z lokomotivní baterie a slouží k výrobě stlačeného vzduchu potřebného pro zdvižení sběračů. Teprve poté může začít pracovat hlavní kompresor.
Lokomotivní kompresory slouží nejen k výrobě stlačeného vzduchu pro pneumatickou brzdu, ale i pro ovládání sběračů, stěračů, převodovek, případně pneumotorů kontrolérů.
POMOCNÝ VZDUCHOJEM
Je obvykle jeden, případně dva. Z pomocného vzduchojemu je tlakový vzduch přepouštěn do brzdových válců. Objem pomocného vzduchojemu je několikanásobně menší, než objem hlavního vzduchojemu. Tento vzduchojem bývá umístěn ve strojovně.
HLAVNÍ VZDUCHOJEM
Lokomotiva má dva hlavní vzduchojemy o celkovém objemu 1 000 l (p = 10 bar) a tři pomocné vzduchojemy o objemu celkem 120 l. Hlavní vzduchojem bývá umístěn nad podvozkem.
Struktura lokomotivy 714 - kabina
(E jako elektro) elektrická část
V kabině strojvedoucího jsou diagonálně umístěny dva nové řídicí pulty s elektronickými rychloměry a pákovými řídicími kontroléry. K dispozici je 9 jízdních a 9 brzdových stupňů. Na řídicích pultech jsou dále instalovány ampérmetry trakčních alternátorů, ampérmetr trakčních motorů a otáčkoměry spalovacích motorů. Ostatní ukazatele (teploměry chladicí vody, tlakoměry oleje, voltmetry a ampérmetry jednotlivých sítí a jejich dobíjení), spínače, jističe a signalizační panel poruch jsou umístěny ve skříni jističů, umístěné ve stěně kabiny blíže k zadnímu (kratšímu) představku.
OVLÁDÁNÍ BRZD
Elektrodynamická brzda je odporová se stupňovitou regulací. Ovládá se řídicím kontrolérem. Brzdový odporník je uložen v zadní kapotě.
Struktura lokomotivy 714 - zadní kapota (představek)
(E jako elektro) elektrická část
- Elektrický rozváděč je také umístěn v zadním kratším představku.
- Odporník elektrodynamické brzdy
- Zařízení brzdy tlakovzdušné
Struktura lokomotivy 714 - podvozek
- Uprostřed pod lokomotivním rámem v místě původně uložené vodní nádrže pro parní generátor je zavěšena nová palivová nádrž na naftu.
- Naftu z nádrže upravuje čerpadlo u každého motoru do vstřikovacího čerpadla.
(E jako elektro) elektrická část
- Po stranách jsou skříně s akumulátorovou baterií 110 V a startovací baterií 24V.
(V jako vzduchotechnika)
HLAVNÍ VZDUCHOJEMY
Jsou zpravidla dva a slouží potřebám pneumatické brzdy. Provozní tlak v nich dosahuje zpravidla 8 až 10 bar (podle typu lokomotivy). Jejich objem se liší v závislosti na typu a určení lokomotivy, u traťových lokomotiv dosahuje objem hlavního vzduchojemu nejčastěji 450 až 500 l. Nejčastěji jsou hlavní vzduchojemy zavěšeny pod lokomotivním rámem.
***
Brzdění lokomotivy 714
Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou soustavy DAKO DK-GP, přímočinnou brzdou a elektrodynamickou brzdou.
***
Brzdění lokomotivy 714 - ČÁSTI BRZDY
Brzdění lokomotivy 714 - ČÁSTI BRZDY - 1. brzdiče a ovladače
BRZDY SE OVLÁDAJÍ BRZDIČEM - u novějších strojů JÍZDNÍ PÁKOU
Brzdič je přístroj, kterým se ovládá brzda. Kromě brzdiče samočinné brzdy bývá současně na vozidle instalován i brzdič přímočinné brzdy.
Starší vozidla mívají stanoviště strojvedoucího vybavené brzdičem, u novějších vozidel je instalován elektricky ovládaný brzdič mimo stanoviště a na stanovišti je pouze ovladač brzdiče, případně je ovládání integrováno do hlavní jízdní páky.
V případě stupňovitě odbrzďovatelných brzd udržuje brzdič požadovaný tlak v brzdovém potrubí samočinně. V případě stupňovitě neodbrzďovatelných brzd nesmí brzdič ztráty vzduchu doplňovat, protože by mohlo dojít k odbrzdění.
Brzdění lokomotivy 714 - ČÁSTI BRZDY - 2. PNEUMATICKÁ ČÁST BRZDY
V principu se pneumatická část samočinné tlakové brzdy skládá ze
-zdroje stlačeného vzduchu
-hlavních a pomocných vzduchojemů
POMOCNÝ VZDUCHOJEM
V pomocném vzduchojemu je na vozidle uchovávána zásoba stlačeného vzduchu pro brzdění. Zpravidla je doplňován z hlavního potrubí přes rozvaděč.
RUČNÍ ODBRŽĎOVAČ
Ručním odbrzďovačem se odvětrává pomocný a rozvodový vzduchojem.
REGULAČNÍ PRVKY A POTRUBÍ
Při sestavě vlaku se propojí brzdová potrubí všech vozidel soupravy
BRZDOVÉ VÁLCE
Brzdové válce (respektive jejich písty) působí přímo na brzdový element - vlastní brzdu.
Brzdění lokomotivy 714 - ČÁSTI BRZDY - 3. MECHANICKÁ ČÁST BRZDY - brzdový element, vlastní brzda
Brzdy působící přímo na železniční kolo...
ŠPALÍKOVÁ (čelisťová) BRZDA - brzdové čelisti (oficiálně špalíky - ale svým tvarem spíše připomínají čelisti - které svým tlakem působí na obvod kola).
KOTOUČOVÁ BRZDA - brzdové kotouče (oficiálně čelisti) působí na kolo jako svěrky.
***
Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNÉ SYSTÉMY
Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNÉ SYSTÉMY - ruční brzda
Zajišťovací brzda brzda která se spíná při odstavení lokomotivy - čelisti mechanicky sevřou železniční kolo (svou funkcí obdoba parkovací brzdy - i když některé lokomotivy brzdu přímo označovanou jako parkovací).
Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNÉ SYSTÉMY - přímočinná brzda
Z hlediska použití přídavná brzda - která se užívá například při rozjezdu nebo popojíždění po stanici.
Lokomotiva má potom ještě přímočinnou brzdu, kde tlak z hlavního vzduchojemu působí přes brzdič na její vlastní brzdový válec a brzdí tedy ji samotnou (nikoli zbytek vlaku).
Přímočinná brzda je řízena elektrickým brzdičem DAKO BPE, ovládaným ovladači ČKD OBP-2E.
Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNÉ SYSTÉMY - samočinná brzda
Hlavní brzda pro lokomotivu a celou soupravu vlaku. Má vlastní brzdič a do značné míry má v lokomotivě společný rozvod s přímočinnou brzdou a navíc je napojována i na vagóny vlakové brzdy. Nepřímou součásti systému - tedy rozvodů samočinné brzdy je i záchranná brzda - ale spíš než o samostatnou brzdu se jedná o jiný brzdič v systému.
Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNĚ SYSTÉMY - elektrodynamická brzda
Zcela jiný systém způsob brzdění. V podstatě se jedná o brzdění (elektro)motorem - který lze přepínat v režimu pohon - brzda.
OBSAH
Výtopna a stanice Ledečko
Železniční rozcestník
Rozcestník železniční trakce - především motorová
Posázavský Pacifik a lokomotiva 714
Struktura lokomotivy 714 - přední představek
Struktura lokomotivy 714 - kabina
Struktura lokomotivy 714 - zadní kapota (představek)
Struktura lokomotivy 714 - podvozek
Brzdění lokomotivy 714
Brzdění lokomotivy 714 - ČÁSTI BRZDY - 1. brzdiče a ovladače
Brzdění lokomotivy 714 - ČÁSTI BRZDY - 2. PNEUMATICKÁ ČÁST BRZDY
Brzdění lokomotivy 714 - ČÁSTI BRZDY - 3. MECHANICKÁ ČÁST BRZDY - brzdový element, vlastní brzda
Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNÉ SYSTÉMY - ruční brzda
Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNÉ SYSTÉMY - přímočinná brzda
Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNÉ SYSTÉMY - samočinná brzda
Brzdění lokomotivy 714 - BRZDNĚ SYSTÉMY - elektrodynamická brzda
Lokomotiva 714 návod k obsluze
Atlas a podrobný rozcestník na téma motorová trakce
Lokomotiva 714 návod k obsluze
nejprve je třeba lokomotivu nastartovat
a vyvézt z depa - k čemuž například slouží režim pomocný pojezd
,
Atlas a podrobný rozcestník na téma motorová trakce
M152 B1O a přípojný vůz BaAFX 010
Stanice Janovice nad Úhlavou před peronizací
a takovou typickou soupravou na lokálních neelektrifikovaných tratích je dvojice vozů - motorák - vlečný vůz a to konkrétně motorový vůz M152 B1O a přípojný vůz BaAFX 010
příspěvek především na téma motorové železniční vozy Českých a Československých drah Elektřina na železnici 2 - stanice na neelektrifikované trati + spínače VN, motor. vozy - Blog iDNES.cz
(30) How a Diesel-Electric Locomotive Works - YouTube
hlavní příspěvek na téma ČKD Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz v části 3 - produkty ČKD různého druhu
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Jan Tomášek
Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky
základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost
Jan Tomášek
Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I
Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.
Jan Tomášek
Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská
Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.
Jan Tomášek
C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody
V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .
Jan Tomášek
Matematické úvahy u sázení brambor
některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování
Jan Tomášek
Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29
Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)
Jan Tomášek
Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna
Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.
Jan Tomášek
Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142
Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...
Jan Tomášek
Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna
Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.
Jan Tomášek
Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou
Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru
Jan Tomášek
Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině
Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu
Jan Tomášek
A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy
Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...
Jan Tomášek
Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"
Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...
Jan Tomášek
Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda
Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda
Jan Tomášek
Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína
Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x