Akumulace elektrické energie 3 - oprava baterií
odkaz na tématický rozcestník autoelektrika celkově Hallův efekt, autoelektrika a elektromobil - Blog iDNES.cz
odkaz na tématický rozcestník autobaterie - elektromobil Akumulace elektrické energie 1 - autobaterie a elektromobily - Blog iDNES.cz
odkaz na příspěvek na téma elektrické rozvody v letadlech Boeing 707, letiště Wien - Schwechat V rakouské pustě, Letiště Vídeň - Schwechat a letoun Boeing 707 / 737 / 777 - Blog iDNES.cz elektrické rozvody v letadlech - letecká navigace
obsah
1. přejímka baterie s drobnými opravami a posouzením elektrolytu
2. měření upotřebitelnosti baterie (zjišťování použitelného napětí, měření elekrolytu, zjišťování kapacity)
3. Oprava baterie
3s sulfitace
3z zkrat
4. nabíjení baterie
5. rozdělení elektrických okruhů v automobilu
,Autobaterie je vlastně výchozím elementem pro celou instalaci ve vozidlech, nejprve tedy nástin průběhu celé elektroinstalace v automobilu Škoda Octavia (1959)
nejprve trochu teorie na téma znaménka u elektřiny
Autobaterie jako zdroj elektřiny s výchozím kontaktem kladnou anodou - a zápornými elektrony jako nosiči elektrického proudu
nabitá autobaterie má kladný náboj - nosičem elektrického proudu jsou ovšem elektrony se záporným nábojem mínus -> z čehož vyplívá jistý protimluv
historicky bylo zavedeno značení jakoby naopak - což vede k mnoha protimluvům v názvosloví
podle reálného značení
--------------------------
(protony plus, elektrony minus) jakoby nosičem elektrického proudu byly (podle označení zdroj spotřebič) kladné protony - jelikož při nabíjení se autobaterie stává kladnou, a zároveň se kapalina uvnitř náboje z technické vody přetváří na kyselinu - ovšem současně jako reálný nosič náboje elektřiny jsou označovány záporné elektrony - z čehož plyne - elektřina jakoby se přenášela přes kladný kontakt (tedy spojení anoda plus zdroje - tedy autobaterie - na kladný kontakt spotřebiče - což by měl být v případě automobilu kladný kontakt - tedy anoda zapalovací svíčky)
(záporný kontakt - tedy katoda minus je vlastně podružný kontakt - a slouží jako zemnění nebo zpětný vodič) - při nabíjení autobaterie z jednoho vozu na druhý se také zapojují kontakty plus na plus - minus na kostru)
výhodnější, či ideální
-----------------------
by bylo značit kladným znaménkem nosiče elektřiny, tedy elektrony
podle reálného - reálného značení - kdy jakoby nosičem elektřiny byly kladné protony - ale i podle ideálního značení - podle kterého by byly nosičem proudu kladné elektrony - je základním kontaktem PLUS - kladná anoda - a druhý kontakt MINUS (záporná katoda) je vlastně podružný kontakt - a slouží jako zemnění - či zpětný vodič
vzhledem k tom. že PLUS JE HLAVNÍ KONTAK ze kterého proudí elektřina (podle reálného zavedeného značení jakoby se znaménkem PLUS pro protony - PLUS by při ideálním značení se znaménky naopak a kladnými protony odpovídalo i danému ději jak funkčně - tak elektrofyziálně)
tedy PLUS je hlavní kontakt -
a zapojuje se PLUS na PLUS jak při nabíjení se zdroje na automobil, tak při nabíjení z jednoho automobilu na druhý
zatímco MINUS je vedlejší kontakt pro zemnění - či zpětný odvod vybitého náboje (nulování) - ovšem aby byl elektrický okruh uzavřen - zapojuje se minus z prvního automobilu na kostru druhého automobilu (nebo na kontakt mínus - při nabíjení ze zdroje)
vlastní příspěvek
Akumulace elektrické energie 3 - oprava baterií
Spíše se jedná o záležitost pro profesionální opraváře-údržbáře. A dokonce zdaleka ne opraváře ve všech opravnách - ale pouze v těch opravnách, které jsou sloučeny s nabíjecími stanicemi - jak tomu bývá u velkých podniků - nebo traktorových stanic.
Oprava baterie se člení do tří fází...
- přejímka baterie s drobnými opravami a posouzením elektrolytu
- měření upotřebitelnosti baterie (zjišťování použitelného napětí, měření elekrolytu, zjišťování kapacity)
- případná oprava baterie
- nabíjení baterie
Autobaterie v podnikových opravnách dokonce mívají svou evidenční kartu - na které jsou zaznamenávány veškeré zásahy a opravy.
ad1 - přejímka baterie
Při přejímce se baterie nejprve baterie zhruba prohlédne - aby se zjistilo zda baterie není viditelně poškozená, takzvaná zalévací hmota - což je v podstatě pryskyřičný lep - užívaný na víku baterie jako lepidlo či těsnění - tedy zda není zalévací hmota popraskaná (zde se pro případnou opravu uplatňuje elektrická lopatka - což je pájka s násadkou - kterou se dá popraskaná zalévací hmota nahřát a rozetřít.
Dále se kontroluje jaký je stav mezičlánkových spojek - či můstků - plus jaký je stav pólových vývodů elektrod a zda nejsou uvolněny. Rovněž se čistí povrch elektrolytu při zašroubovaných zátkách do jednotlivých článků baterie.
A ještě se při přejímce zkoumá výška hladiny roztoku elektrolytu. Měříme ji skleněnou trubičkou, po ponoření a naplnění roztokem se horní konec ucpe a trubička vytáhne na světlo a odečte hodnota na stupnici.
ad2 - měření elektrolytu a zjištění odvozených veličin - kapacita, napětí atd
Posléze se zjišťuje stupeň vybití elektrolytu - a to trojím způsobem...
Možná je na začátku vhodné zmínit několik obvyklých závad baterie - které obvykle snižují její kapacitu
- sulfitace (při měření se projevuje nižším napětím a zpožděním)
- zkrat (se naopak projevuje vyšším napětím)
- zmenšení kapacity baterie - projevující se snížením podílu na aktivní hmoty elektrody
ad2A - měření elektrolytu podle hustoty. Hustota roztoku je dále patrná podle vyloučeného sirníku na elektrodách.
Při vlastním měření se využívá faktu - že při vybíjení klesá hustota rovnoměrně.
Jak přibývá v baterii vody - hustota povolí!
Je-li známa hustota elektrolytu baterie v nabitém stavu například při minulém měření po nabití - zjistí se stupeň vybití baterie z rozdílu hustot mezi minulým a aktuáním měřením.
stupeň vybití se odvodí z tabulky podle hustoty
Je-li ovšem teplota vody odlišná od jmenovité - či normované teploty 25C - přepočte se naměřená hustota na normovanou hustotu podle další tabulky
ad2B - . kontrola stavu vybití měřením napětí
Zkoušečka napětí je vlastně zařízení - které je konstruováno aby z baterie odebíralo proud
voltmetr + regulační odpor - přičemž, toto zkoušecí zařízení by mělo odebírat proud - který by měl odpovídat startovacímu proudu - a velikost odebíraného proudu záleží právě na odporu zkoušečky.
Aby bylo měření spolehlivé - je třeba aby odebíraný proud zkoušečkou odpovídal startovacímu proudu - zkoušečka však ne vždy je v tomto smyslu s baterií v koherenci a musí se provádět přepočty.
Voltmetr měří vlastně napětí na vybíjecím odporu - který je o něco menší než u článků (o rozdílnou v napětí na odběrných hrotech a odporu) - takže i zde je třeba provést odpočet.
Napěťový zkoušeč se používá asi 5s - pokud během tohoto intervalu napětí rychle klesá - svědčí to poruše článku.
Voltmetr je třeba přitlačit ke oválným kovovým vývodkám elektrod
ad2C
Nejlépe a nejpřesněji se dá stav napětí akumulátorové baterie zjistit kapacitní zkouškou.
Kapacita je hodnota - která se udává v ampérhodinách.
Ampérhodina (značka Ah) je jednotka elektrického náboje v oboru elektrotechniky odpovídající potenciálu dodávat proud 1 ampér po dobu 1 hodiny. Používá se pro vyjádření kapacity galvanických článků nebo akumulátorů, zatímco u kondenzátorů se udává elektrická kapacita s jednotkou farad. Ampérhodina není jednotka SI a ve fyzice se proto používá odpovídající odvozená jednotka SI coulomb (1 Ah = 3600 C).
Protože proud je na základě Ohmova zákona závislý na napětí, je pro srovnání kapacity baterií o různém napětí nutné použít hodnotu ve watthodinách (Wh), která se určí vynásobením kapacity v ampérhodinách jmenovitým napětím.
P = U . I
C= T(2+(P/10))
z čehož plyne - že při výpočtu výkonu a následně i kapacity je měřením potřeba zjistit veličiny napětí (U) a čas (T) zatímco velikost zkušebního proudu se nastaví regulačním obvodem měřícího zařízení - a odpovídá 1/10 startovacího proudu.
Před vlastní kapacitní zkouškou se musí akumulátorová baterie dokonale nabít, a připojí se v opravně k a nabíjí jmenovitým regulačním proudem o velikosti 1/10 kapacity - tzv. PŘÍPRAVNÉ NABÍJENÍ.
Přípravné nabíjení probíhá až do konečných příznaků nabitého stavu - který se pozná podle
- ustáleného napětí (měřeného voltmetrem)
- hustoty elekrolytu (což lze zjistit pohledem nebo hustoměrem).
Již při tomto PŘÍPRAVNÉM NABÍJENÍ lze identifikovat řadu závad na jednotlivých článcích, které může způsobit
- sulfitace (při měření se projevuje nižším napětím a zpožděním)
- zkrat (se naopak projevuje vyšším napětím).
Pokud jeden článek při dobíjení "zaostává" lze dobít dodatečně - ovšem elektrolyt v tomto článku má i zpravidla odlišnou hustotu - a je potřeba například zahustit (část elektrolytu článku se odsaje a nahradí elektrolytem ze zásoby o nižší koncentraci)- nebo je elektrolyt potřeba naopak naředit - nejčastěji při zkratu - doleje se tedy destilovanou vodou.
Po úpravě koncentrace se pak nabíjí ještě 50 až 60 minut a další 30 minut trvá než se může změřit hustota elektrolytu v tomto konkrétním článku.
Po dalších dvou hodinách se provede vlastní kapacitní zkouška.
Výsledek kapacitní zkoušky se porovná s předchozí kapacitní zkouškou.
Kapacita baterie také odráží způsob jakým je baterie používána - tedy například na způsobu jízdy - zda jde například o jízdu na krátké úseky s častým startováním - nebo jsou jízdní úseky spíše dlouhé - bez přestávek.
Při jízdních cyklech - baterie opakovaně nabíjí a vybíjí
Kapacita baterie při prvních třech cyklech postupně roste ze dvou třetin na téměř 100procent - a následně se opět snižuje - ale pak začne pozvolna klesat například v důsledku opotřebení elektrodových desek - provázené úbytkem aktivní hmoty
3. Oprava baterie
ad3s sulfitace
Některé závady je možné odstranit bez rozebrání - například při nepříliš rozsáhlé sulfitaci je možno odstranit krystalický sulfid olovnatý elektrickou cestou.
Z baterie se vyleje elektrolyt a několikrát propláchne destilovanou vodou.
Během naplnění destilovanou vodu se baterie se baterie nabíjí slabým elektrickým proudem (asi jedna desetina hodnoty jmenovitého proudu)...
- přičemž se rozpouští zkrystalizovaná vrstva sulfidu olova - dovnitř elektrody se rozšiřuje zkrystalizovaná vrstva elektrolytu - a směrem do roztoku destilované vody probíhá okyselování - tedy se ve vodě vytváří kyselina sýrová a vlastně elektrolytický roztok - což se provádí - dokud hustota elektrolytu nedosáhne hodnotu 1,1 - kdy se nabíjení přeruší a roztok vyleje.
Celý cyklus se několikrát opakuje - baterie se znovu naplní destilovanou vodou - celý proces se ukončí - až hustota roztoku přestane narůstat - a po vylití poslední várky elektrolytu se baterie naplní například novým elektrolytem o odpovídající koncentraci pro správnou funkci.
ad3z zkrat
v určitých případech lze naopak odstranit i zkrat bez rozebrání...
(obvykle se jedná o odstranění zkratující kalové vrstvy při dně).
Při tomto procesu se naopak hustota roztoku snižuje - baterie je potřeba částečně vybít - zapojí se tedy tak - aby z ní vedl vybíjecí proud.
Vybíjení probíhá až do vybíjecího napětí 1.75V.
Pro odstranění zkratu je třeba baterii ale ve většině případů rotebrat.
K tomu je třeba uvolnit mezičlánkové spojovací můstky
a zároveň provrtat kovové vývody elektrod...
(nejlépe speciální dutou frézou - zručný pracovník může i vrtákem),
4. nabíjení baterie
Opravenou baterii je tedy možno nabít...
5. rozdělení elektrických okruhů v automobilu
AUTOELEKTRIKA
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Jan Tomášek
Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky
základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost
Jan Tomášek
Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I
Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.
Jan Tomášek
Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská
Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.
Jan Tomášek
C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody
V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .
Jan Tomášek
Matematické úvahy u sázení brambor
některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování
Jan Tomášek
Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29
Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)
Jan Tomášek
Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna
Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.
Jan Tomášek
Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142
Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...
Jan Tomášek
Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna
Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.
Jan Tomášek
Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou
Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru
Jan Tomášek
Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině
Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu
Jan Tomášek
A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy
Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...
Jan Tomášek
Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"
Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...
Jan Tomášek
Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda
Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda
Jan Tomášek
Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína
Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x