Kolín nad Labem, rozcestník železniční stanice a dopravní cesta

dosud nepublikováno
Sekaná přes ulici, bramboráčky na nádraží, podvečerní pivko v penziónu u Nováků a vlastivědné výlety po okolí. Pozdní léto a mladý podzim v Kolíně nad Labem. Kolín trochu fungoval jako železniční křižovatka republiky...

rozcestník železniční stanice

rozcestník na téma cestování a navigace Na cestu s telefonní mapou - Haló, haló 4 - Blog iDNES.cz

Smíchov původní nádraží Parní stroj - od čerpání vody ze zatopených dolů po parní lokomotivy a lokomotiva 312.4 - Blog iDNES.cz

Praha Smíchov, Praha hl. n., Praha Masarykovo nádraží nákup jízdenek Přestupy mezi dálkovou a městskou dopravou - jízdní řády a dopravní architektura - Blog iDNES.cz

Praha Masarykovo nádraží Letecká pošta, jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ) - Blog iDNES.cz

Praha Holešovice Boříkova parta versus Zátoráci, literární Holešovice, pražské tramvaje, Praha podle čtvrtí - Blog iDNES.cz

Praha Bubny, Praha Holešovice zastávka Lokomotivy stejnosměrné trakce E 144.0 a E 144.1 - stanice Praha Bubny a Choceň - Blog iDNES.cz

Praha Libeň Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz

Praha Vysočany Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz a současně rozcestník ČKD

Praha Vršovice Haló haló 3 Jak se připojit k internetu 12- tarify, aplikace, telefon místo počítače - Blog iDNES.cz část příspěvku

Choceň Lokomotivy stejnosměrné trakce E 144.0 a E 144.1 - stanice Praha Bubny a Choceň - Blog iDNES.cz

Brno hlavní nádraží Nádraží a vlak - rychlost a zrychlení - mechanika integrálních a diferenciálních počtů AV - Blog iDNES.cz pouze okrajová zmínka

Brno Rosické nádraží Brno - Moravský Manchester 19. a 20. století + nákladní tramvaj - Blog iDNES.cz

Plzeň h. n. Architektura devadesátých let a "sci-fi architektura budoucnosti", doprava Plzeň, plasty - Blog iDNES.cz

Karlovy vary dolní nádraží Karlovarská - Blog iDNES.cz 

Planá u Mariánských lázní Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Strž Kroměříž + ME Planá - Blog iDNES.cz

Klatovy Elektřina na železnici 2 - stanice na neelektrifikované trati + spínače VN, motor. vozy - Blog iDNES.cz

Železná ruda Sokol, hody, jarmarky, kultura v Pošumaví - střípky z historie Klatovska - Blog iDNES.cz

Tábor Úzkokolejkou do České Kanady, likérka Mariazell a Vídeň - rozcestník Rakousko a dráhy - Blog iDNES.cz

 

Nejprve ovšem  nádraží v Kolíně (nad Labem) - které se nachází na předměstí Hroby, s poněkud zapomenutým kostelíkem Všech Svatých - zvaným Havířský.

První nádraží v Kolíně bylo postaveno podle návrhu vrchního inženýra Antona Jünglinga, který v roce 1844 předložil ke schválení stavební projekt s rozpočtem 40 526 zlatých. Firma bratří Kleinů začala se stavbou na počátku roku 1845. Oproti původnímu rozpočtu nabídla společnost Klein Brothers Entrepreneurship slevu 21/2 procenta. Kolínské nádraží nebylo ve svých počátcích plně doceněno, i když jeho poloha v blízkosti Labe svědčila o průmyslovém rozmachu města. Stanice byla postavena u Labe na nábřeží, které bylo chráněno kamennou dlažbou v rozmezí 2 až 3 sáhů. Byla to malá železniční stanice o délce 200 sáhů se třemi kolejemi, klasifikovaná jako IV. Kategorie stanice s pořadovým číslem 21.

Nádraží v Kolíně začalo svoji historii psát v roce 1845. Na státní dráze bylo postaveno první nádraží podle návrhu vrchního inženýra Antona Jünglinga, který v roce 1844 předložil ke schválení stavební projekt s rozpočtem 40 526 zlatých. Firma bratří Kleinů začala se stavbou na počátku roku 1845. Oproti původnímu rozpočtu nabídla společnost Klein Brothers Entrepreneurship slevu 21/2 procenta. Kolínské nádraží nebylo ve svých počátcích plně doceněno, i když jeho poloha v blízkosti Labe svědčila o průmyslovém rozmachu města. Stanice byla postavena u Labe na nábřeží, které bylo chráněno kamennou dlažbou v rozmezí 2 až 3 sáhů. Byla to malá železniční stanice o délce 200 sáhů se třemi kolejemi, klasifikovaná jako IV. Kategorie stanice s pořadovým číslem 21. V

Budova recepce byla postavena z cihel, k jejímuž jednopatrovému středu přiléhala dvě přízemní křídla. Byla 25 sáhů dlouhá, 6 sáhů široká. Střecha budovy byla pokryta anglickou břidlicí. Směrem k trati se nacházel přízemní přístavek, který byl pokryt plechem. V přízemí budovy se nacházela strojírna, pošta, přístřešek obsluhy čerpadel, byty výpravčího a výhybkáře. V přístavbě se nacházela čekárna s pokladnou. Původní přijímací budova vydržela na stejném místě asi 85 let, i když později již nesloužila původnímu účelu. Naproti přijímací budově za kolejemi byla postavena vodárenská věž se studnou hlubokou 5 sáhů. Odtud ruční pumpa čerpala vodu do nádrže ve věži. Voda pak byla vedena ke dvěma vodním jeřábům, ze kterých čerpala vodu parní lokomotiva. V Pardubicích byla umístěna parní pumpa. Na nádraží byla také vybudována vozovna pro dva záložní stroje o délce 20 a šířce 6 sáhů. Tento dům však byl brzy nahrazen skladištěm.

Slavnostní otevření Severní dráhy císaře Ferdinanda se konalo 20. srpna 1845. První vlak přijel odpoledne, byl tažen lokomotivami "Praha" a "Olomouc". Lokomotiva "Bohemia" jela jako předvoj pět minut v doprovodu hlavního strojvůdce Jana Pernera. Zastávky slavnostního vlaku na malých nádražích byly zkráceny na minimum. I když v Kolíně létaly prapory, hudba hrála za přítomnosti čestného oddílu Palombiniho pluku. Ani při slavnostním otevření se nádraží nesetkalo s plným doceněním místních obyvatel. Kutnohorští přivítali slavnostní vlak v Záboří nad Labem, podle místních s radostí, že trať nevedla přes jejich město. Dne 1. září 1845 byla zahájena osobní doprava, o měsíc později nákladní doprava.

Před rokem 1855 byla na nádraží vybudována soukromá vlečka Uhelné společnosti císaře Ferdinanda I. Tato společnost také provozovala obchody na nádražích. V roce 1858 došlo k velkolepé přestavbě, která v průběhu času změnila nádraží na obrovský železniční uzel. V roce 1861 byla původní vodárenská věž nahrazena novou. Ruční vodní pumpa čerpající vodu přímo z Labe byla nahrazena parní. Obě čerpadla se však nepřežila větší přestavby v roce 1871. 

Výpravní budova sloužila až do roku 1871 kdy se v Kolíně ke státní dráze křížením připojila Rakouská severozápadní dráha ÖNWB z Vídně, Znojma a Jihlavy, která pokračovala do Litoměřic, Ústí nad Labem - Sřekova a Děčína-Východ. Císařská královská privilegovaná rakouská státní dráha (StEG) a Rakouská severozápadní dráha (ÖNWB) dohodly na dvou samostatných nádražích, která vedle sebe sousedí s nově postavenou odjezdovou budovou, a to kvůli křížení nové trati ÖNWB. Novou budovu navrhl architekt ÖNWB Carl Schlimp. Jednalo se o přízemní trakt, zakončený svislými křídly. Z obou stran přiléhala k budově krytá nástupiště, budova byla situována v ostrovní poloze mezi dvěma stanicemi StEG a ÖNWB. Jižní nástupiště obsluhovala společnost StEG, severní společnost ÖNWB.

Uzel rakouské severozápadní dráhy mezi Golčovým Jeníkovem a Kolínem byl zprovozněn 6. prosince 1869, do Mladé Boleslavi 29. října 1870. V roce 1871 proběhla stavba druhé dráhy z Peček do Kolína, v roce 1885 byla vedena železniční trať z Přelouče do Kolína. Podle jízdního řádu severní větve StEG z roku 1868 přijel do Pardubic v 10:38 vlak č. 4 s pravidelným odjezdem z Kolína v 9:28. Opačným směrem přijel do Prahy v 7:37 vlak č. 3 s pravidelným odjezdem z Kolína v 5:48. Po dokončení nové přijímací budovy sloužila původní budova pouze k obytným účelům. V letech 1872 až 1886 nesla stanice název Nový Kolín.

V roce 1908 byla zahájena stavba druhé koleje rakouské severozápadní dráhy z Kolína do Sedlce u Kutné Hory (dnešní místo kutnohorského hlavního nádraží), o rok později do Velkého Oseka. Originál IV. Z nádraží třídy se rázem stal důležitý dopravní uzel. V té době došlo k průmyslovému rozmachu a během několika desetiletí se město Kolín proměnilo v průmyslové město s mnoha továrnami, i když nádraží nebylo zpočátku plně doceněno. V roce 1909 byly rakouské soukromé železniční společnosti ÖNWB a StEG znárodněny společností Rakouských spolkových drah, která se stala jediným vlastníkem kolínského nádraží. Před první světovou válkou byl ve stanici instalován systém pákových rámů. Ve stanicích ve směru na Prahu a Záboří nad Labem byl instalován poloautomatický blok brány.(text nádraží zdroje Wikipedie a Zaniklé obce)

 

a pak dál do centra, na jehož okraji se nachází vilová čtvrť s penziónem u Nováků

 

 

.

Vlastně tehdy Kolín fungoval jako taková křižovatka Českých zemí. Za federace tuto úlohu plnila Olomouc, respektive zdejší nádraží.

 

například Libice nad Cidlinou se Slavníkovským hradištěm - před kterým byla zhruba po tisíci letech - pravděpodobně v 80. letech 20. století vyhloubena pískovna - takže tenkrát si stačilo půjčit miniaturní foťák FUJI DL Mini - a daly se očekávat poměrně kvalitní snímky...

 

 

Autor: Jan Tomášek | pondělí 1.1.0001 0:00 | karma článku: 6,52 | přečteno: 254x
  • Další články autora

Jan Tomášek

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů

Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje

13.1.2023 v 5:39 | Karma: 5,08 | Přečteno: 332x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Kamna na piliny - "piliňák"

Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.

10.12.2022 v 11:03 | Karma: 5,07 | Přečteno: 517x | Diskuse| Hobby

Jan Tomášek

Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy

Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.

28.8.2022 v 5:43 | Karma: 6,96 | Přečteno: 942x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most

Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.

24.8.2022 v 21:48 | Karma: 0 | Přečteno: 562x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola

Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.

20.7.2022 v 16:09 | Karma: 5,75 | Přečteno: 796x | Diskuse| Věda
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  19:40

Nejvyšší soud USA se poprvé zabývá otázkou, zda mají bývalí prezidenti absolutní imunitu vůči...

Trvalo to měsíc. Baltimore otevřel kanál pro lodě uvězněné po zřícení mostu

25. dubna 2024  19:34

Měsíc po zřícení přístavního mostu proplula nově otevřeným plavebním kanálem v Baltimoru první loď....

Chcete peníze? Máme otázky! Jourová jménem Bruselu griluje Ficovu vládu

25. dubna 2024  19:25

Nikdo si nepřeje, aby Slovensko přišlo o peníze z evropských fondů, řekla ve čtvrtek...

  • Počet článků 192
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1043x
Zajímám se o spoustu témat - která se trochu mění podle let a období.

Seznam rubrik