V rakouské pustě, Letiště Vídeň - Schwechat a letoun Boeing 707 / 737 / 777
OBSAH
1/ V rakouské pustě a stepní jezera, slovanské vsi v "Masarykově koridoru"
2/ Letiště Wien - Schwechat a Boeing 707
2v/ výpočet rychlosti proudového motoru - rychlost jako funkce výkonu a rychlost v kartézských souřadnicích jako časosběrná veličina
2/ Letiště Wien - Schwechat a Boeing 707 (pokračování)
3/ letecký navigační systém (ovšem pro Boeing 707)
odkaz na rozcestník na téma Maďarsko
Mátra – aneb třetí vrcholek dvou státních znaků - rozcestník Maďarsko - Blog iDNES.cz
rozcestník rakouská němčina a Rakousko
rozcestník letectví, kosmonautika a firma Boeing
V rakouské pustě, Letiště Vídeň - Schwechat a letoun Boeing 707 / 737 / 777 (tento příspěvek)
Letouny Boeing 737 v Brně a letecký navigační systém - Blog iDNES.cz
matematika kosmických letů Hallův efekt, matematika kosmických letů ; autoelektrika a elektromobil - Blog iDNES.cz
matematika kosmických letů (logaritmická rovnice) A11V Eulerova konstanta, integrály, derivace, logaritmy (Co se děje kolem matematiky 11) - Blog iDNES.cz
satelitní přenos internetu V zajetí počítačů 6 "h" - prakticky vzato - jak zprovoznit počítač po technické stránce - Blog iDNES.cz
Letiště Brno, Mig 21 a elektrotechnické a radiotechnické vybavení letadel - Blog iDNES.cz
ponorky Boeing CEE 16 - DC magnet pro nakládku kovů - přístav Wilhelmshaven a ponorky - Blog iDNES.cz
1/
V rakouské pustě - slovanské vsi v Burgenlandu
Uplynulo sotva pár týdnů – a už jsme opět vyráželi k maďarským hranicím. Ve stejné sestavě jako na Mátru - tedy 3 dospělí a jedno dítě. Tentokrát bylo cílem Neziderské jezero na rakousko – maďarském pomezí.
Vlastně jsme projížděli pásmem slovanských vesnic - o kterém například TG Masaryk po vzniku republiky uvažoval jako o koridoru který by spojil ČSR a Jugoslávii - umožnil tak přístup k moři a oddělil Rakousko a Maďarsko.
Parndorf (slovensky Pandorf, maďarsky Pándorfalu, chorvatsky Pandrof) je obec v rakouské spolkové zemi Burgenland v okrese Neusiedl am See. Obec leží na plošině na okraji Karnuntské brány, 7 km severně od Neziderského jezera. Střední nadmořská výška činí 182 metrů a žije zde přibližně 4 700 obyvatel.
nápis v Chorvatštině
Vesnice Pandorf zaujala účastníky výpravy mimořádným tichem a klidem.
Ubytování jsme si domluvili na maďarské straně ve vsi Fertőrákos nedaleko Šoproně. Druhý den po poledni jsme se přesunuli k rakouské části jezera, tentokrát ovšem z východu. Po krátké projížďce jsme zakotvili v městečku Illmitz – konkrétně v jeho přístavu.
Pás chorvatský vsí se vlastně táhl až na Moravu (Moravská charvátská ves a další). Chorvaté do tohoto pásu byli nuceni přesídlit během tureckých válek Islám na Moravě - Měsíc autorského čtení 2018 se zaměřením na literaturu Turecka - Blog iDNES.cz.
Zde jsme jen tak poposedávali, popíjeli víno a pozorovali poklidný provoz přístaviště. Když jsme se zvedali k odjezdu, nastalo to, čemu se říká kouzlo okamžiku. Někde v dálce přistával letoun… Ve zlatavém odpoledním slunci se objevila vahadla dřevěné pumpy. Prostě pusta jako vyšitá.
Na druhý den – když jsme se loučili a odjížděli jsem navrhl, abychom pro návrat na Moravu zvolili rovněž východní stranu jezera. A to prej, že NE! Zbytečně bychom prý jen rozmělňovali včerejší zážitek. Nu což – na tomto argumentu bylo kus pravdy. +
OBSAH
1/ V rakouské pustě a stepní jezera, slovanské vsi v "Masarykově koridoru"
2/ Letiště Wien - Schwechat a Boeing 707
2v/ výpočet rychlosti proudového motoru - rychlost jako funkce výkonu a rychlost v kartézských souřadnicích jako časosběrná veličina
2/ Letiště Wien - Schwechat a Boeing 707 (pokračování)
3/ letecký navigační systém (ovšem pro Boeing 707)
2/ Letiště Wien - Schwechat a Boeing 707
odkaz na rozcestník letectví Jak měří letecký tachometr rychlost letounu 2, letiště Žatec a Mig 29, mechanika DPMW - Blog iDNES.cz
podrozcestník Boeing
Letouny Boeing 737 v Brně a letecký navigační systém - Blog iDNES.cz
A na závěr cesty do Maďarska a Rakouska z Vídně z letiště Letiště Wien - Schwechat.
U letiště trochu připomněl etapu šedesátých a prudký rozvoj proudového letectví instalovaný Boeing 707 (jako pomník). Firmě Boeing pomohl stát se jedním z největších výrobců osobních letadel a vedl k pozdější řadě letadel s označením „7x7“ a model 707 se stal ve své době komerčně nejúspěšnějším letounem.
Pokus u přiblížení letiště Wien - Schwechat a Boeingu 707 v barvách Pan American v kresbě.
přepočet tah (tlak) proudového motoru "p" a síla "F"
motor Pratt and Whitne JT3C
překonal tah 10 000 liber (lb, lbf)
Mezinárodní jednotkou tahu, obecně síly, je Newton (N), běžně se ale používá tisícinásobek, tedy kilonewton (kN). Větší představu o velikosti tahu ovšem v neanglické literatuře dává vyjádření v kilogramech (kg), správnější je ale používat kilopondy (kp). Anglicky psaná literatura používá imperiální měrný systém a pro tah je zde používanou jednotkou libra (lb, lbf).
Tah není tlak. Tah = obecnějčí veličina - která nezahrnuje průměr trysky.
Tah prodového motoru je v podstatě tatáž veličina jako síla - také se udává v Newtonech. Tlak je síla dělená plochou. Motor o menším průměru by měl větší tlak - což ovšem není zas tak podstatné, jelikož pro vzet letounu je postatnější veličinou tah proudového motoru.
Mezinárodní jednotkou tahu, obecně síly, je Newton (N), běžně se ale používá tisícinásobek, tedy kilonewton (kN). Větší představu o velikosti tahu ovšem v neanglické literatuře dává vyjádření v kilogramech (kg), správnější je ale používat kilopondy (kp). Anglicky psaná literatura používá imperiální měrný systém a pro tah je zde používanou jednotkou libra (lb, lbf).
Kilo (symbol k) je předpona soustavy SI a znamená mocninu 103, tj. tisícinásobek hodnoty základní jednotky. Předpona pochází z řeckého ??????, což znamená tisíc.
1 kp = 1 kg
1 kp = 9,80665 N
1 lb = 0,453592 kp
1 lb = 4,448217 N
1 kN = 1000N = 101,9716 kp = 224,8091 lb (liber)
Příklad: 9500 kp = 93,16 kN = 20944 lb.
libra je tedy přibližně polovina newtonu - tedy newton ´= 2 libry
Klasický tah se měří v nulové výšce, při nulové rychlosti, při teplotě 15°C a tlaku 101,3 kPa, tedy při normálních fyzikálních podmínkách.
2v/ výpočet rychlosti proudového motoru - rychlost jako funkce výkonu a rychlost v kartézských
výpočty rychlosti podle druhu pohonu
výkon P je rychlost v krát síla F
rychlost v a síla F jsou veličiny které lze vzájemně přepočítat
z čehož vychází, že výkon lze například vypočítat pouze přepočtem z rychlosti
obecná rovnice pro výpočet výkonu z rychlosti
výkon P je rychlost v na ntou
jinak vychází rychlost u automobilu (zde se počítá podle síla a poloměru kola) a jinak u proudového motoru (tryskáče) - zde se počítá jenom ze síly
rychlost u automobilu podle poloměru kolav=Fx r (poloměr kola) na druhou
rychlost u proudového letounu v=Fx k (což je obecná či předpokládaná) přepočtová konstanta
přepočty výkon, síla, rychlost automobilu se zabývají například příspěvky DPM například Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz, nebo Mechanika A3/ KFD 3 rozcestník matematika/kinematika - jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz
o přepočtu výkon, síla, rychlost u proudových motorů by zase měly pojednávat příspěvky Jak měří letecký tachometr rychlost letounu 2, letiště Žatec a Mig 29, mechanika DPMW - Blog iDNES.cz a Aero továrna na letadla / kompozity - konstrukční materiál pro letectví a kosmonautiku - Blog iDNES.cz a zejména příspěvek V rakouské pustě, Letiště Vídeň - Schwechat a letoun Boeing 707 / 737 / 777 (tento příspěvek)
odkazy matematika
rozdíl mezi x a y v kartézských souřadnicích a rozdíl mezi x a Y v rovnici (či funkci) se zabývají příspěvky
2/ Letiště Wien - Schwechat a Boeing 707 (pokračování)
Boeing 707 před letem
když se Boeing připravuje k letu
palivo pro letadla podrobněji Benzínky a další čerpací stanice - ropa a zemní plyn, a také rozvody vody - Blog iDNES.cz
Boeing 707 schéma interiéru
Nedlouho po Boeingu inovovala svůj program i firma Douglas.
Douglas DC-8 (známý i jako McDonnell Douglas DC-8) je americký čtyřmotorový proudový úzkotrupý dopravní letoun pro střední a dlouhé tratě. Šlo o první proudové letadlo od společnosti Douglas Aircraft. Výroba probíhala v letech 1958 až 1972, přičemž se vyrobilo 556 kusů letadel tohoto typu. DC-8 byl uveden takřka paraelně s letounem obdobné koncepce Boeing 707, čímž si firma Douglas udržela postavení na trhu s letadly. V sedmdesátých letech se změnila koncepce a na leteckých linkách se objevily kapacitnější širokotrupé letouny.
Přestože provoz letadel lze hodnotit jako úspěšný, neobešel se zcela bez nehod. Například u Letounu DC - 8 při jenom startu se začaly tavit pneumatiky a po zasunutí podvozku se letadlo vzneslo ohroženo vznikem požáru - k čemuž také došlo - požár nejprve vyřadil elekroinstalaci, letadlo se stalo nejprve neovladatelným a vzápětí se požár rozčířil i na vlastní letadlo a let skončil pro posádku a cestující tragicky.
3/ letecký navigační systém (pro Boeing 737)
Letouny Boeing 737 v Brně a letecký navigační systém
Letouny Boeing brázdí oblohu pod českou vlajkou už několik desítek let - ostatně typy Boeing 727 a 737 jsou provozovány už řadu desetiletí - osobně jsem si tyto dva typy strojů poněkud pletl. Tuším, že původní model typu 737 byl nazýván "létající prase". Boeing 737 je aktuálně nejfrekventovanějším strojem na letišti v Brně - vlastně jeden ze dvou typů, které sem létají pravidelně.
Tématika letecké navigace je poněkud obsáhlá a vlastně i letecká navigace v užším smyslu - tedy za letu bez nějakých zásadních výkyvů počasí lze rozdělit na dva okruhy...,
1. na jaké metodice je založena
2. jak prakticky funguje v letadle (a patrně i analogicky na letišti)
3/1. metodika letecké navigace
Letecká navigace - tedy určování polohy letadla se ustálila na radio-navigaci - tedy určování polohy prostřednictvím radarů.
Umístění radarů je v zásadě trojí - pozemní, letecké, družicové - a čtyři formy jak a kde se získaný signál zpracovává - zda na letišti - či v letounu - a jejich vzájemný podíl.
Nezávislé sledování zajišťuje pouze primární radar na letišti - či v oblastní primární radary.
Nezávislé korporativní sledování - kde "primární radar" na letišti upřesňuje "sekundární radar" - který zpracovává rovněž signál vysílaný radarem letadla.
Pasivní radiolokace je obdobou vojenských pasivních zaměřovacích systémů - letiště radarový signál nevysílá - pouze zpracovává signál vysílaný radarem letounu.
3/2. jak navigace funguje v letadle
Vstupním zařízením v letounu je letový radar - respektive anténa radaru.
Signál je třikrát upravován - z čehož asi nejdůležitější sekundární úprava v zařízení zvaném tracker - což je něco jako lokalizátor letové polohy, která je již udávaná v souřadnicích azimutu.
Z trackeru postupuje signál jednak do "řídící jednotky" (úvozovky - jelikož se jedná o vlastní - ne zcela ověřený výraz) a jednak do pilotní kabiny - kde se zobrazuje na čtveřici monitorů.
Pokud let probíhá podle letového kursu - má signál spíše informativní charakter - jiná věc je - pokod senzory zaznamenají výchylku.
jistá nepřesnost - z trakeru by rovněž měla vést spojka k řídící jednotce
Klepněte a táhněte pro přesunutí
3/3. ILS - elektronický přistávací systém
Přistávání letadla - je jak známo nejkritičtější částí letu - a největší zátěž pro pilota.
Přistání za běžných podmínek probíhá za elektronické dvojice radarů - přesněji dvou párů radarů - přistávacího a kursového - umístěných na letišti.
3/4. radar počasí
Rovněž počasí je potřeba za letu bedlivě monitorovat - k čemuž slouží speciální radar.
elektřina v Boeing 777
není tracker jako tracker
a to už je opět Boeing 737
a ještě foto s letadlem jako pomníkem
https://www.facebook.com/photo/?fbid=995388071699461&set=a.981611139743821 v albu na FCB
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Jan Tomášek
Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky
základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost
Jan Tomášek
Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I
Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.
Jan Tomášek
Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská
Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.
Jan Tomášek
C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody
V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .
Jan Tomášek
Matematické úvahy u sázení brambor
některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování
Jan Tomášek
Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29
Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)
Jan Tomášek
Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna
Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.
Jan Tomášek
Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142
Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...
Jan Tomášek
Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna
Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.
Jan Tomášek
Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou
Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru
Jan Tomášek
Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině
Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu
Jan Tomášek
A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy
Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...
Jan Tomášek
Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"
Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...
Jan Tomášek
Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda
Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda
Jan Tomášek
Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína
Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x