Mechanika 6 - frekvence, perioda, amplituda, výkon a čas
tedy jak zmíněno pokračování v bádání nad vzájemnými převody veličin typu frekvence, rychlost, výkon...příspěvek by mohl například alespoň částečně objasnit proč se z pozice výkonu frekvence jeví jako rovnoměrně přímočarý pohyb - a naopak perioda - což vlastně veličina vypočtená - či spíš vydělená, vyderivovaná z výkonu dalším dělením - či derivací - se jeví jako pohyb rovnoměrně periodický
frekvence jako provozní veličina na meziose XY s jednokovým časem T0 o hodnotě jedna -a její integrování (případně násobení) přes moment otáčení na výkon o jmenovitém čase T2 na výkonové ose Y - a naopak derivováfní (nebo alespoň dělení) na opačnou stranu směrem k ose X na výpočet intervalu frekvence - tedy času T1
1. část - čas ve výpočtech mechaniky - hodnoty času ve výkonu, frekvenci a periodě, časová konstanta "delta T" pro přepočty mezi veličinami a kladné a záporné znaménko u hodnot ve výpočtech
Krátce k předchozím úvahám, Byla zde zmíněna teze - že čas v některých případech může mít jen hodnotu jedním směrem - tedy například čas časosběrný - v digramech znázorňovaný obvykle na ose "X" - a v některých případech jako by nabýval hodnot kladných i záporných - jako čas například obsažený v rychlosti - nebo výkonu - tedy hodnot plus - nebo mínus.
ale asi nejpodstatnější zjištění v tomto příspěvku by bylo
PROVOZNÍ ČAS ve FREKVENCI by měl mít hodnotu JEDNA, nikoli NULA - jak by mohlo vyplynout z označení času T0 - COŽ JE TAKÉ DŮVOD, PROČ SE FREKVENCE Z PROVOZNÍHO HLEDISKA jeví jako BEZČASOVÁ - neboť při hodnotě "1" jakoby se nenásobilo, a vozidlo vykonává rovnoměrně přímočarý pohyb
kladná a záporná znaménka u času
Jednosměrný čas časosběrný by asi měl být pocitově označen znaménkem "plus" - jenže jak zmíněno v pertexu - možná větší význam mají u některých vzorců význam zdánlivé maličkosti - například zda je před vzorce znaménko mínus - či nikoli => a například právě na základě těchto znamének by časosběrný čas být asi označován spíše než plus znaménkem mínus.
A ten druhý - obousměrný čas ve výkonu a rychlosti by na základě zde prezentovaných úvah pak by mohl mít znaménko jak mínus, tak plus.
odlišný význam hodnoty času a rozdílu hodnot času
další dost podstatnou záležitostí ve výpočtech by měla být skutečnost - zda se jedná o hodnotu času - nebo rozdíl v hodnotách času
DVĚ HODNOTY ROZDÍLU delta T (? T)
? T2 a ? T1 jsou (rozdílové) hodnoty - konstanty času při přepočtech - z fyzikálního hlediska by mělo jít o periodu otáček motoru - kdežto T2 k(hodnota času ve výkonu), T0 jednotkový čas v provozní frekvenci o hodnotě jedna a T1- skutečný čas konkrétní frekvence, respektive interval frekvence na časosběrné ose - při přepočtu na jednu sekundu pak perioda jedné otáčky motoru
tedy
1/ výkon -> frekvence
násobením (nepřímo frekvence - přímo pak momentu otáčení) konstantou ? T2 (což je v podstatě velikost periody při daných otáčkách motoru) se s frekvence vypočítá výkon P, ( s časem T2) z něhož pak lze odvodit rychlost "v"
2/ frekvence -> interval frekvence (perioda)
a interval - konstanta ? T1 mezi časem ve frekvenci označeným zde jako T0 a časem T1 na časosběrné ose - což je vlastně interval frekvence a při přepočtu na jednu sekundu i hodnota periody otáček motoru,
která se z frekvence o času T0 zjišťuje
d e r i v a c í
ještě jeden poměrně podstatný údaj - rozdíl mezi označením "1" a "2" v údajích o čase
? T2, T2 se vztahují spíš k pohybu celého vozidla - přesto, že se, a zcela konkrétně v případě ? T2 jedná o periodu otáček motoru
ale
? T1, T1 se vztahují k rotačnímu pohybu v motoru - kdy je vlastně přímo perioda motoru ? T1
podrobněji
+T2, -T2 ( čas ve výkonu s dvousměrným označením označení času podle směru kterým se například motor otáčí)
? T2 (perioda otáček motoru při výpočtu výkonu z frekvence - násobením, případně integrováním frekvence - přesněji momentu otáčení jako odvozené jednotky frekvence by měl vyjít výkon - potažmo čas ve výkonu+T2, -T2)
- ? T2 (konstanta času pro přepočet výkonu na moment otáčení - nebo naopak výpočet výkonu z momentu otáčení - výkonnostních časů +T2,-T2 by měl vyjít moment otáčení - a dalším přepočtem frekvence rovnoměrně přímočarého pohybu vozidla)
T0 (provozní čas ve frekvenci - čas z hlediska vozidla při rovnoměrně přímočarém jakoby měl jednotkovou hodnotu "jedna" - tedy velikost času rovnou jedné, kdy pohyb vozidla se jeví jako rovnoměrně přímočarý, další informaci o výpočtu skutečného intervalu frekvence - tedy periodě by měla přinést až přepočet níže)
- ? T1 (konstanta času pro výpočet intervalu frekvence - kdy podílem, případně derivováním frekvence s jednotkovou hodnotou provozního času jedna - by měl vyjít interval v časosběrné ose - tedy čas frekvence - v podstatě perioda frekvence).
-T1 (interval frekvence na časosběrné ose nebo také čas z hlediska pozorovatele vně - vlastně se jedná o periodu - neboli velikost frekvence - z hlediska matematického výpočtu se jedná o derivaci jednotkové hodnoty provozního času)
možná poněkud zestručněněji
pokud se výkon vozidla počítá jen z pohybu vozidla je výpočtech čas (přesněji časový rozdíl)
? T2 jen jedenkrát
pokud se výkon vozidla ovšem počítá už z motoru s periodickým rotačním pohybem ve výpočtech by měla figurovat i perioda tohoto rotačního pohybu
? T2 - ? T1 čas ve výpočtech (přesněji časový rozdíl) by měl být dvakrát
záporné znaménko u rozdílu v čase - ? T1 neponecháno jen náhodou, protože
úhel / lomeno / násobek (? T2krát - ? T1) je v podstatě zjednodušený zápis pro
ú h l o v é z r y c h l e n í .
které je definováno také
druhá derivace úhlové dráhy podle času
poněkud vágní pojem úhlová dráha by možná bylo možno vyjádřit jako úhel sešlápnutí pedálu plynu
2. část - rozdělení momentů - záběru síly - z hlediska statiky
z hlediska času (rozdílu v čase ? T1) momety - záběry síly jsou tři -
dvakrát s časem
výkon z výchozí hodnoty T1 přes T0 na T2 dvakrát násoben časem - konstantami ? T2 a - ? T1 při opačném směru výpočtu - z výkonu s časem T1 přes čas ve frekvenci s časem T0 na čas v periodě T1 se vlastně jedná u druhou derivaci výkonu konstantami času ?T - a touto druhou derivací výkonu by se mělo dát čas periody T1- a tato druhá (či dvojitá) derivace vlastně vytváří veličinu nazývanou
ú h l o v é
z r y c h l e n í .
Ještě zpětná malá poznámka k názvu "rozdělení momentů - záběru síly - z hlediska statiky"- v příspěvku jsou zahrnuty i veličiny, které se ve statice nevyskytují - mělo by se jednat o rozdělení všech momentů v mechanice - nejen o momentů ve statice)
jedenkrát s časem
moment otáčení (provozní veličina) - jednou s časem ? T1 , moment otáčení je provozní - příbuznou veličinou frekvence ale nikoli totožnou s frekvencí - jistým rozdílem je právě postavení času mezi oběma veličinami
z cela bez času
v kinematice
moment setrvačností (rozjezdový kinematický moment) - zcela bez času - možno zjednodušeně vyjádřeno - jen hmotnost zátěže a délková jednotka
ve statice
ohybový moment (základní moment statiky) - hlavní, nebo nejznámější statický moment ve směru osy X, v případě přesahu přes podpěru se ohybový moment modifikuje na moment kroucení
smyk - v ose YX - dvě síly proti sobě - mají tendenci most jakoby přesmýknout
krut - v ose YZ - kdy začátek a konec mostu jakoby se proti sobě kroutil
mimochodem se objevuje i v kinematice - a má jiný význam něž ve statice - jedná se o otáčení kladky - a vlastně se jedná o variantu momentu setrvačnosti
3. část - rozdělení momentů - záběru síly - z hlediska kinematiky - ad část 1 hodnoty času ve výpočtech mechaniky
výkonová osa y - výkon a rychlost
z hlediska kinematiky by asi bylo výhodnější jako nulovou provozní meziosu XY s frekvencí - a časem z hlediska provozu celého vozidla jako by nulovou hodnotou
výkon by se tedy zjišťoval přenásobením hodnotou ? T2
(hodnota ? T2 vlastně není nic jiného než perioda odpovídající sešlápnutí plynu - nebo-li více odborně řečeno úhlové dráze)
provozní meziosa XY, pohyb vozidla jako jednotky vykonávající rovnoměrný přímočarý pohyb
s těmito veličinami:
frekvence s hodnotou času z provozního hlediska - tedy odpovídající pohybu celého vozu T0 s jednotkovou hodnotou času rovnou jedné- kdy vozidlo vykonává rovnoměrně přímočarý pohyb
moment otáčení by měl vyjít
buď
1. cestou shora dolů - vydělením výkonu hodnotou odpovídající periody otáček motoru ? T2
nebo
1. cestou zdola nahoru - přepočtem z frekvence motoru
časosběrná osa X , pohyb vozidla zjišťován již od motoru - a na ose X se odečítají otáčky motoru
perioda - neboli interval frekvence ? T1 k této hodnotě času možno dospět dvojím způsobem - buďto jednou derivací či jedním vydělením výkonu - případně ? T1 ? T2 dvojí derivací výkonu - čili pro zopakování derivováním úhlovým zrychlením
pokud by měl diagram výše jiný popis - kdy by jako nulová byla brána mezosa XY s frekvencí jako provozní bezčasovou hodnotou - na ose x by bylo možno odečítat velikost periody (tedy čas jedné otáčky motoru)
ještě poznámka ke dvěma bezčasovým kinematickým momentům - tedy rozjezdovému momentu setrvačnosti a momentu kroucení (kladky) - tak tyto dva bezčasové momenty by šly znázornit jen v této podobě diagramu pro statiku - pokud by se diagram upravil pro kinematiku - tak aby nulová hodnota času byla na meziose XY - pak by v takto upraveném diagramu bezčasové momenty nešly znázornit vůbec - a na ose x - stále časosběrné zobrazovala perioda otáček - pokud by počty měly být důsledné - tak by tato perioda měla mít zápornou hodnotu
4. část frekvence - perioda - amplituda v ilustracích
jeden z podstatných rozdílů mezi periodou a amplitudou...
frekvence s hodnotou času z provozního hlediska - tedy odpovídající pohybu celého vozu T0 s jednotkovou hodnotou času rovnou jedné - kdy vozidlo vykonává rovnoměrně přímočarý pohyb
perioda se skutečnou hodnou času T1 (což je v podstatě interval frekvence - tedy čas jedné otáčky frekvence - což už je téměř perioda -> perioda je pak už navíc jen přepočítaný interval frekvence na sekundu)
(ještě zopakováno - hodnou času T1 byla vypočtena z frekvence derivováním a pro přesnější vymezení by vypočtená hodnotě mohlo příslušet označení mínus - tedy -T1)
a ještě jednou frekvence, perioda, amplituda - i v elektrotechnice a rozhlasovém vysílání
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média
Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...
S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti
Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...
Experta Antoše srazilo auto. Je mimo ohrožení života, MS komentovat nebude
Hokejový expert České televize Milan Antoš už na domácím světovém šampionátu komentovat nebude. V...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Na jihu Ruska vykolejil nákladní vlak. Po útoku zvenčí, tvrdí Moskva
Sledujeme online V jihoruské Volgogradské oblasti v úterý vykolejil nákladní vlak, podle ruských železnic je na vině...
Dárek pro starostu Řeporyjí. Před úřad mu aktivisté vysypali kupu hnoje
Aktualizujeme Před městským úřadem v pražských Řeporyjích se v úterý ráno objevila hromada hnoje. Starostovi...
V Česku se loni s obtěžováním setkalo 63 procent LGBT+ komunity, nejvíc z EU
V Česku se loni s nějakou formou obtěžování včetně výhrůžek násilím nebo urážlivých komentářů kvůli...
Šéf americké diplomacie dorazil do Kyjeva. Blinken chce ujistit Ukrajince o podpoře
Americký ministr zahraničí Antony Blinken v úterý dorazil na neohlášenou návštěvu Ukrajiny. V...
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x