Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna

Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.

Válka rozvodů Edison - Tesla a industriální Kroměříž - Malá vodní elektrárna Strž firmy Křižík a Simonova továrna

obsah

rozcestník silnoproudrozcestník elektrárny, alternativní zdroje elektřinyrozcestník magnetismus

1. část

DC motor

2. část

AC/DC (elektro)magnetismus a AC/DC napětí pro přenos proudu - Tzv. "Válka rozvodů" - T. A. Edison (zastánce DC napětí), Nikola Tesla (zastánce AC napětí)

3. část

DC rozvody (jako menšinový rozvod) i po válce rozvodů

4. část

firma František Křižík, rozcestník firma František Křižík 

5. část

Městská vodní elektrárna Kroměříž  a firma František Křižík

6 část

Elektrárna na slunce Kroměříž (70tá léta 20. století)

7. část

Fotovoltaická elektrárna 

8. část

další Industriální Kroměříž
bývalá Simonova továrna na uzeniny

9. část
automobilka Simca

10. část
Vodní mlýn, později Městská elektrárna Planá u Mariánských lázní 

část 10d
další malé elektrárny různých míst 

11. část B? dvojelektrárna -  E1 veřejná  + E2 soukromá - kombinovaná elektrárna  a Ohmův zákon třetího stupně pro kohibitaci mezi výrobou (elektrárnou) a spotřebou, zapojení domovních rozvodů do veřejné sítě 

11. část D jak propojit  domácí elektrárnu s veřejnou sítí (projekce domácí elektrárny pojednána také v části 7 zde v příspěvku)

11. část A + SB - jak postavit domácí elektrárnu zcela nezávislou -  diesel agregát na 400v + solární panel a autobaterií na 12V

11. část A "malé rozvody" - neboli propojování různých sítí

část 11A rovněž pojednána v příspěvku  Cesty elektrické energie 3p - rozvody a jištění v průmyslu (Zetor a Zbrojovka) - Blog iDNES.cz

a na závěr příspěvku 

část "auto na slunce"  rozcestník automobil, elektromobil, autoelektrika

 

 

nejprve 

ROZCESTNÍK SINOPROUD a ELEKTROTECHNIKA celkově

 

"elektrické kolo" - vstupní příspěvek pro elektrotechniku, zejména teorii Co se děje kolem elektřiny 16 - cívka, kondenzátor - předbíhání, zpožďování proudu, napětí - Blog iDNES.cz

 "od elekrárny po spotřebičCo se děje kolem elektřiny 1 AC, DC proud - rozcestník na téma elektro spotřebiče - Blog iDNES.cz 

"Cesty elektrické energie" - rozcestník pro distribuci a rozvody elektřinyCesty elektrické energie 1 - přenosová a distribuční soustava energie - Blog iDNES.cz

AC rozvody

Cesty elektrické energie 3p - rozvody a jištění v průmyslu - Blog iDNES.cz (současně odkaz na rozcestník pro jištění)

místní rozvody 4 Cesty elektrické energie 4 - průběh místních rozvodů elektřiny, výtahy, Vlněna Svitávka - Blog iDNES.cz

místní a domovní rozvody 5 Cesty elektrické energie 5 - v elektřina v domě a na cestách - Blog iDNES.cz

domovní rozvody 4 - nabíjecí dům pro elektromobil  Cesty elektrické energie 4 - místní a domovní rozvody elektrické energie, výtahy - Blog iDNES.cz

rozvody pro větrné elektrárny v Německu Větrné elektrárny Východní Frísko - Zenerova dioda proti nadměrnému odběru, účinnost - Blog iDNES.cz

Elektřina na železnici 1 - vlakem znovu do Židlochovic - stanice na elektrifikované trati - Blog iDNES.cz

Elektřina na železnici 2 - stanice na neelektrifikované trati + spínače VN - Blog iDNES.cz

Lokomotivy střídavé trakce řady S 489.0, S 499.0 a S 699.0 - Blog iDNES.cz

 

rozcestník elektrárny

mapka elektráren zde v příspěvcích

velké elektrárny

jaderná elektrárna

Jaderná elektrárna Dukovany a Temelín, přečerpávací elektrárna Dalešice a Mohelno  - Blog iDNES.cz

tepelné elektrárny

tepelná elektrárna na černé uhlí 

Městská elektrárna Brno Cesty elektrické energie 9 (systém spínání transformačních stanic) - ZME v Brně - Blog iDNES.cz

elektrárna Oslavany Cesty elektrické energie 2 - tepelná elektrárna - Blog iDNES.cz

Hornictví hnědého a černé uhlí - Blog iDNES.cz 

elektrárna Holešovice Boříkova parta versus Zátoráci, pražské tramvaje - Blog iDNES.cz (pravděpodobně černé uhlí z Kladna) 

tepelná elektrárna na hnědé uhlí

hnědouhelná elektrárna je zde v příspěvcích vlastně třikrát 

Cesty energie E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HUE - Blog iDNES. hnědouhelná elektrárna- se zaměřením na ekonomiku a spotřebu

elektrárna ekonomicky a elektrárna při rozdílu mezi výkonem a spotřebou elektřiny  Cesty energie E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HUTE - Blog iDNES.cz - a to část EK (elektrárna při kolísavém odběru energie) 

Hornictví hnědého a černé uhlí - Blog iDNES.cz hnědouhelná elektrárna- se zaměřením na proces odsíření a odprášení při spalování uhlí 

Kolín nad Rýnem 1998 a průmysl v Porýní - Blog iDNES.cz hnědouhelná elektrárna obecné schéma a energetika v Německu

 

alternativní zdroje elektřiny

alternativní zdroje elektřiny

sluneční elektrárny
fotovoltaika
malé hydroelektrárny
tepelná čerpadla
kombinované elektrárny (vodní + větrná)
kombinované elektrárny (akumulátorová + větrná)
elektrárna na vzdušném balónu
vozidla na solární pohon

větrné elektrárny

větrné elektrárny, účinnost větrné elektrárny Co se děje kolem elektřiny 3 - Zenerova dioda proti nadměrnému odběru, větrná elektrárna, účinnost vrtule - Blog iDNES.cz

tepelné čerpadlo 

domácí elektrárna 5 tepelné čerpadlo Co se děje kolem elektřiny 12 - Ohmův zákon pro zvídavé 5 - napětí a výkon baterky, tepelná čerpadla - Blog iDNES.cz

sluneční kolektory a fotovoltaika

dvoupříspěvek - jednak tento příspěvek - Malá vodní elektrárna Strž firmy Křižík a Sluneční elektrárna z Kroměříže -  (především malé vodní elektrárny na běžné napětí "220", dále "sluneční elektrárny" - tedy sluneční kolektory nebo fotovoltaické elektrárny)

domácí elektrárnou může například být nabíjecí dům pro elektromobil nabíjecí dům pro elektromobil Akumulace elektrické energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům pro elektromobil - Blog iDNES.cz

malá vodní elektrárna 

Co se děje kolem elektřiny 6 - malá vodní elektrárna na 12V a Přívoz u Senoradskýho mlýna - Blog iDNES.cz

 

rozcestník magnetismus 

 

(elektro)magnetismus zahrnuje čtyři příspěvky + příspěvky o mikrovlnce

elektromagnetismus 1 

Co se děje kolem elektřiny 9 - elektromagnetismus jako takový - jak na mikrovlnku 5 - Blog iDNES.cz

elektromagnetismus 2 

Elektrické a magnetické pole (2) - magnetizace, elektromagnetismus v továrnách - Blog iDNES.cz

obsah příspěvku 2

em2/ díl 1 - magnetizace

část 1 - je je magnetizace

část 2  - magnetické momenty

část 3 - metodika označování grafů s fyzikálními a elektrotechnickými funkcemi

em2/ díl 2 elektromagnetismus v továrnách

 

elektromagnetismus 3 

Elektrické a magnetické pole - pravidlo tří kolmostí a náhradní směrové schéma - Blog iDNES.cz

elektromagnetismus 4 (část 2 tohoto příspěvku)

Industriální Kroměříž - Malá vodní elektrárna Strž firmy Křižík a Simonova továrna (tento příspěvek)

konkrétně "válka rozvodů" a "Nikola Tesla a elektromagnetismus"

elektromagnetismus 5 

Loď do Prahy a Hamburku, hydroelektrárny na Vltavě - Blog iDNES.cz

námořní DC magnet

elektromagnetismus 6 

průmyslový elektromagnet v přístavu, magnet pro nakládku kovů přísta Wilhelmshaven, průmyslové DC rozvody CEE 16 - DC rozvody a magnet / Brémy a Východní Frísko 1999 - Blog iDNES.cz

elektromagnetismus 7 

indukční vařič Cesty elektrické energie 17 - jak vařit elektricky doma i na cestách - Blog iDNES.cz

elektromagnetismus 8 

Co se děje kolem elektřiny 6 - jak na mikrovlnku 2 - Blog iDNES.cz  především magnetron 

elektromagnetismus 9

Hallův efekt  pro přenos elektřiny nya krátkou vzdálenost - Blog iDNES.cz (tento příspěvek) 

konec rozcestníku pro magnetismus, pokračování rozcestníku elektrotechnika

 

Elektromobil a autoelektrika

Akumulace elektrické energie 1 - autobaterie a elektromobily - Blog iDNES.cz

 

 

vlastní příspěvek

Industriální Kroměříž - Malá vodní elektrárna Strž firmy Křižík a Simonova továrna

 

část 1

Stejnosměrný motor

Stejnosměrný motor (DC) je v elektrotechnice točivý elektrický stroj na stejnosměrný proud, s vnitřní komutací cívek v rotoru. Může pracovat v režimu elektromotor nebo generátor (dynamo). Princip stejnosměrného motoru objevil v roce 1873 Zénobe Gramme, je tedy nejstarším typem elektromotoru. Stejnosměrný motor má čtyři hlavní díly, společný magnetický obvod statoru a rotoru, buzení magnetického toku statoru, komutátor s kartáči a rotor - kotvu s vinutím rotoru. Napájení rotoru je realizováno přes sběrací kartáče na komutátor, který přepíná vinutí rotoru. Na statoru je budicí vinutí, které vytváří magnetický tok. Budicí vinutí je nahrazováno u nových konstrukcí permanentním magnetem. 

 

Kromě napájecího proudu o stejnosměrném napětí - má DC motor  oproti AC motorům ještě jeden podstatná rozdíl... u střídavých motorů je zpravidla jen napájen stator jako pohon a na rotor jako magnet se elektřina přenáší indukcí - zatímco u stejnosměrných motorů pohon i magnet (pokud není použit permanentní magnet - ale elektromagnet) jsou napájeny samostatně.

 

Stejnosměrný motor (DC motor) je historicky z dřívějška než AC motor...

 

Stejnosměrný motor pracuje na principu DC magnetismu - kdy výkonná složka elektromagnetu je bílá (či žlutá) elektronová - u vodiče či elektromagnetu vycházející z kladné anody (tedy červeného jižního pólu) a směřující k záporné anodě (tedy bílému severnímu pólu), přičemž bíle značené elektrony se přitahují k červenému kovovému jižnímu pólu - například permanentního magnetu.

(námořní magnet jako by měl opačnou funkčnost než magnet na přitahování kovů - výkonným magnetem jakoby byl elektronový zemský pól magnetu - ke kterému se přitahuje kovová, zpravidla červeně značená složka námořního magnetu)

 

Stejnosměrný motor - druhy zapojení: derivační paralelní, sériový, koupadní - smíšený, samostatný zdroj pro rotor a stator. Paralelní a sériové zapojení se liší - že na jeden uzel jsou napojeny dvě odbočky, zatímco u sériového motoru z uzlu vychází jedna odbočka - tudíš jsou dvě odbočky po sobě - jedna na stator - druhá na rotor. Ovšem zde je míněno, že do série jsou zapojeny dva motory pro každou nápravu na podvozku - paralelně pak dvě dvojice motorů pro každý podvozek. 

DC motor byl vyvinut dříve než střídavý AC motor - a byl také hmotnější - ostatně i DC rozvody jsou podstatně robusnější než AC rozvody. DC motor má vždy napájená rotor i stator - DC proud se za komutátorem mění na quaziAC proud. U AC motorů elektrický proud ze statoru na rotor se přenáší indukcí - tudíž může stačit jenom když je napájen stator. 

Každý typ motoru pracuje jinak, ale všechny využívají sílu elektromagnetického pole, ale i u DC motorů je potřeba vytvořit v podstatě střídavý proud AC – k čemuž sloužilo zařízení, zvané komutátor. 

Tedy stejnosměrný proud - komutátor - pak quazi-střídavý proud  za komutátorem - i když o pravý střídavý proud se nejedná - protože DC magnetismus - na rozdíl od AC magnetismu je magnetismus bez indukce - tedy v případě DC motorů se používá buď kombinace přírodní - tzv. permanentní magnet - třeba jako vnější stator - ke kterému se přitahuje elektromagnet rotoru - nebo kombinace dvou elektromagnetů, z nichž každý musí být napájen - na rozdíl od střídavého motoru - kde stačí napájet jen stator - a kotva rotoru se zmagnetizuje indukcí...

OTÁZKA?

PROČ BYLY DC MOTORY PRVNÍ, KDYŽ JSOU KONSTRUKČNĚ SLOŽITĚJŠÍ, A V PODSTATĚ JDE TAKÉ (QUAZI) AC MOTOR?

 

POKUS O ODPOVĚĎ

DC motor = komutátor + (rozvod pro quazi AC proud + magnet)

AC motor = rozvod pro AC proud + ELEKTROmagnet + TRANSFORMÁTOR

transformátor byl také vynalezen později než elektromotor

 

Ovšem, ani po poměrném vítězství střídavého proudu - stejnosměrné napájecí soustavy zcela nezanikly...

DC rozvody měly podstatně robusnější konstrukci než AC rozvody - tudíž se hodily například pro funkci průmyslových elektromagnetů...

Nebo naopak DC rozvody zůstaly doménou slaboproudu - elektroniky - tedy aktuálně je stejnosměrný proud doménou těchto dvou extrémů (pokud se nepočítá doprava - tedy tramvaje, trolejbusy, metro, část železnic) ...

Synchronní třífázový stroj jako komparátor

Zálohování elektrické energie v době "sedla" na dobu "odběrové špičky"

Elektrická energie se jak známo příliš akumulovat nedá, a pokud ano - tak stejnosměrný proud  u baterií, či akumulátorů

Ale i střídavý proud lze v menší míře zálohovat. Součástkou, která fungue jako druhý zdroj je kondenzátor. Podstatně větším zařízením - která je schopno zálohovat elektřinu v době sedla na odběrovou špičku je třífázový synchronní stroj. Jinak v elektrotechnice se pojem synchronní motor používá pro dva rozličné druhy pohonu - třífázový synchronní stroj - a jakákoliv stejnosměrný motor alternativně také může být označován jako synchronní - a to ve smyslu - že u stejnosměrného mototru lze regulovat otáčky - což u střídavých strojů regulovat nelze. 

Nicméně třífázový střídavý stroj může fungovat v různých režimech a to:generátor - motor - komparátor ... a právě v režimu komparátor synchronní stroj energii akumuluje... 

 

2. část

Tzv. "Válka rozvodů" - T. A. Edison (zastánce DC napětí), Nikola Tesla (zastánce AC napětí) a DC a AC magnetismus

Válka rozvodů DC – AC

první DC rozvody  osvětlení a motory

první AC rozvody jen osvětlení, motory až po zdokonalení AC motorů Teslou

 

Pracovní napětí ve střídavých obvodech bylo o řád větší než ve stejnosměrných obvodech 3000V, na rozdíl od DC rozvodů na 120V – AC rozvody byly tedy považovány ze nebezpečnější – bylo zde také více úrazů, včetně smrtelných.  

Jako důkaz kvality DC obvodů nechal nepřímo Edison (respektive spojenec Brown) usmrcovat zvířata

DC rozvody měly podstatně robusnější konstrukci než AC rozvody - tudíž se hodily například pro funkci průmyslových elektromagnetů...

Rozdíl elektřina DC a AC napětí

V současnosti je elektřina DC napětí známá především z baterií a AC napětí z běžných rozvodů.
Zastáncem stejnosměrných rozvodů byl Thomas Alva Edison.
U DC napětí není frekvence a indukce - na stejnou výkon DC rozvody potřebují podstatně větší průměr drátů - z čehož vyplívá DC elektřina jakoby by byla "líná" - AC elektřina jakoby by byla podstatně rychlejší - což je dáno frekvencí. Pro střídavou AC elektřinu lze použít i stejnosměrné rozvody - z čehož plyny typicky střídavá je elektřina až z vysokou frekvencí,
Popis náčrtu výše
DC elektřina
v jednom případě je zdrojem plochá baterka 3R12 která tvoří jednoduchý obvod s žárovkou
1 - jak se baterka vybíjí - napětí se snižuje
2 - elektrický proud (pro zajištění výkonu žárovky) si drží stále stejnou úroveň - ovšem jen do určité velikosti napětí - pak začne rychle klesat
v dalším sítě se jedná o DC elektrické v běžné síti vyráběnou stejnosměrnou elektrárnou
3 - DC napětí má lineární průběh
4 - DC proud má rovněž lineární průběh - pravděpodobně se bude lišit velikost napětí a proudu - pokud by se zobrazovaly do stejného grafu
Dále v nákresu zobrazen přepočet napětí "U" zdroje na výkon spotřebiče "P" se započtením odporu "R" a proudu "I" jako matematická funkce - pro kterou byl upraven Ohmův zákon.
Pokud se v grafu zkoumá matematický funkce - tak napětí "U" by se jako "y" v matematické funkci zobrazovalo na ose "y" - zatímco na ose "x" by se zobrazoval výkon "P" spotřebiče.
Pokud by se v grafu kartézských souřadnic ale zkoumal časosběrný průběh napětí nebo proudu (což je názornější ovšem u AC elektřiny - která vytváří sinusovku), pak na ose "x" by se zobrazoval časosběrný průběh, jednalo by se tedy o osu času "t".
K pravé části nákresu, kde je zobrazena střídavá elektřina "AC".
Poměrně podstatný faktorem pro "střídavost" elektřiny je velikost frekvence. Elektrické napětí má stejnou frekvenci jako elektrický proud. Vedení pro spotřebič je pod napětím, pokud se například zapojí do zásuvky. Napětí by mělo mít stejnou frekvenci jako elektrický proud, který se začne vytvářet když se zprovozní spotřebič. Čím se u AC elektřiny od napětí liší elektrický proud - by měla být amplituda.   

A co se týče polarity "+" a "-" která je důležitá především u střídavé elektřiny - takzvaně záporná fáze sinusovky podle určitých indicií vychází také jako kladná - neboť při výrobě elektřiny ve zdroji elektřiny - dynamu - pozice při záporné fázi sinusovky zrcadlově převrátí - a druhou indicií proč by se pravděpodobně mohl průběh AC elektřiny zobrazovat jen v kladné části grafu je fakt že při nízké frekvenci se AC elektřina vpodstatě podobá stejnosměrné. 

DC a AC magnetismus

podrobněji v příspěvku Co se děje kolem elektřiny 9 - DC a AC magnetismus - jak na mikrovlnku 5 - Blog iDNES.cz, zde v příspěvku spíše o Teslově badatelství celkově. 

Válka rozvodů byla asi nejvíce vyhrocena v USA - kde zastánci jednotlivých druhů napětí své vize demonstrovali prostředky mající daleko k humanismu - k nimž například patřilo i usmrcování zvířat elektrickým proudem - i to je na místě zmínit.

Nicméně Nikola Tesla - než se dostal do USA nějakou dobu studoval a působil i v Praze - kde je však elektrifikace spojena především s firmou František Křižík.

 

průběhu napětí pro AC/DC proud je věnován příspěvek 

Co se děje kolem elektřiny 5/ na rádiových vlnách 6 - AC/DC napětí, frekvence, amplituda - Blog iDNES.cz

„Chudý milionář“ Nikola Tesla v Praze

Co se týče elektrotechniky, jako zastánce AC proudu řešil Tesla dva zásadní problémy
1/
AC proud pro svícení
zvýšení frekvence – aby obloukovky „nehučely“
2/
AC proud elektro motory
konstrukce funkčního AC motoru

 

TESLOVA CÍVKA
Šlo v podstatě o resonanční transformátor – tedy transformátor bez jádra.
TESLA se začal zabývat vysokofrekvenčními proudy – způsoby jejich generování a využití. 
TESLOVA EXPOZICE na veletrhu v Chicagu roku 1892
Který byl pořádán u příležitosti objevení Ameriky Kryštofem Columbem. 
Veletrh byl osvětlen střídavým proudem – takže Tesla si zde mohl zřídit vlastní stánek, což mu zprostředkoval jeho obchodní partner
Westinghouse: Nikola Tesla, a Serbian mathematician and engineer, was a valuable partner with the genius to make AC work, while Westinghouse had the business 

Tesla experimentoval s různými výbojkami – a potřeboval dosáhnout co nejvyšší frekvence elektřiny – tedy proudu střídavého napětí AC – kvůli odstranění nepříznivého hukotu výbojek – aby výbojky bylo možno například použít i v interiérech. 

 
TESLOVA CÍVKA byl v podstatě resonanční transformátor – defacto 
generátor na výrobu elektrického proudu o vysoké frekvenci. Tesla vymontoval z resonančního transformátoru jádro – a takto vyrobený transformátor dokázal vyprodukovat střídavý proud o podstatně vyšší frekvenci – než by dokázal mechanický generátor.

 
„Chudý milionář“ Nikola Tesla v USA
Když se Teslovi podařilo dojednat kontrakt s Wesinghausem – a prodat mu své čtyři patenty na indukční motory – tak se s Tesla dostal do širšího povědomí veřejnosti – a byl také uveden mezi smetánku. 
Teslovi se podařilo seznámit s Markem Twainem – spisovatelem, idolem z mládí, kterému Tesla v laboratoři při sklence předváděl své vynálezy.
Tesla v USA se setkal třeba s Antonínem Dvořákem, a pochlubil se mu svou zdatnou češtinou, které se naučil během půl roku pobytu v Praze. 

TESLA konstruuje AC motor

 

rozcestník AC motor

Hvězda - trojúhelník (Co se děje kolem elektřiny 5, Cesty elektrické energie 11) - Blog iDNES.cz

Hvězda - trojúhelník 2 (Co se děje kolem elektřiny 7, Cesty elektrické energie 12) - Blog iDNES.cz

Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou - Blog iDNES.cz hlavní příspěvek na téma AC motor

 

 

Tesla vycházel z  rozšířeného názoru, že za stejnosměrný motor za komutátorem je vlastně střídavý, tak jednou z variant pro konstrukci AC motoru bylo segregovat část stejnosměrného motoru, a vytvořit takto střídavý motor (dále zkoušel ještě další tři metody konstrukce střídavého motoru)

Každý typ motoru pracuje jinak, ale všechny využívají sílu elektromagnetického pole, ale i u DC motorů je potřeba vytvořit v podstatě střídavý proud AC – k čemuž sloužilo zařízení, zvané komutátor. 

Tedy stejnosměrný proud - komutátor - pak quazi-střídavý proud  za komutátorem - i když o pravý střídavý proud se nejedná - protože DC magnetismus - na rozdíl od AC magnetismu je magnetismus bez indukce - tedy v případě DC motorů se používá buď kombinace přírodní - tzv. permanentní magnet - třeba jako vnější stator - ke kterému se přitahuje elektromagnet rotoru - nebo kombinace dvou elektroagnetů, z nichž každý musí být napájen - na rozdíl od střídavého motoru - kde stačí napájet jen stator - a kotva rotoru se zmagnetizuje indukcí...

OTÁZKA?

PROČ BYLY DC MOTORY PRVNÍ, KDYŽ JSOU KONSTRUKČNĚ SLOŽITĚJŠÍ, A V PODSTATĚ JDE TAKÉ (QUAZI) AC MOTOR?

 

POKUS O ODPOVĚĎ

DC motor = komutátor + (rozvod pro quazi AC proud + magnet)

AC motor = rozvod pro AC proud + ELEKTROmagnet + TRANSFORMÁTOR

transformátor byl také vynalezen později než elektromotor

vývojově dřívější DC motor je také popsán například...

DCmotor  v  rámci příspěvku  Cesty elektrické energie 17 - jak vařit elektricky doma i na cestách - Blog iDNES.cz

jíná zařízení na stejnosměrný proud - zejména průmyslový magnet  CEE 16 - DC rozvody, stejnosměrný motor a magnet / Brémy a Východní Frísko 1999 - Blog iDNES.cz 

 

TESLŮV OSCILÁTOR pro navýšení frekvence

kromě velkosti napětí (a potažmo i proudu) při výrobě elektřiny je druhou podstatnou elektrotechnickou veličinou frekvence.

s veličinou frekvence se názorně lze setkat například u domovních zvonků - nebo u dříve běžně rozšířených analogových telefonů

frekvence má významů více, než vytváření zvuku - tento význam je hlavní u spotřebičů na nízké napětí - jako jsou rozhlasové přijímače nebo telefony

u vysokého napětí - navýšení frekvence může mít význam pro snížení robusnosti přenosové soustavy - což bylo zejména v počátcích - v období tzv. války rozvodů - kdy výrazně méně nákladné rozvody na proud střídavého napětí (AC) začaly nahrazovat podstatně nákladnější a hmotnější rozvody na proud stejnosměrného napětí (DC)

Teslův oscilátor pro navýšení frekvence
--------------------------------------------

Tesla vymyslel oscilátor ještě před cívkou, ale patentoval ho až po cívce
- jednalo se o
vysokofrekvenční lineární oscilátor - generátor (alternátor) napětí o vysoké frekvenci

 

NIKOLA TESLA A ELEKTROMAGNETISMUS (elektromagnetismus 4)

Pro Teslu je typické - že (alespoň) v případě magnetismu nerozlišoval mezi AC a DC napětím a takto vytvářeným proudem.

Teslův patent - logický obvod "AND"

 

„Chudý milionář“ Nikola Tesla v USA

Po odcestování do Ameriky se splnil jeden z Teslových snů - což byla krajina knížek Marka Twaina kolem řeky Mississippi. 

Na ilustraci výše motiv kolesových parníků kolem řeky Mississippi - parník Ben Campebell. 

Saint Luis blues limeric

Jakmile přestoupíš
a zjišťíš 
že všichni tu zpívají 
Saint Luis blues
veškeré dotazy 
přehluší Saint Luis blues

 

Tesla se „viděl“ v Edisonovi, třebaže Edison byl zastáncem stejnosměrného, a Tesla střídavého – třeba způsobem, 
Tesla udržoval kontakty s vědeckou komunitou,  ale sám byl spíš aplikátorem vědy.

Nebezpečnost střídavého proudu byla spíš v napětí, které bylo o řád větší. 

„Chudý milionář“ Nikola Tesla v USA

Elektrifikace zlatého dolu Ames Colorado
V tomto dole c Coloradu v horách potřebovali buchar, který jim bude rozbíjet rudu
Buchar byl původně parní,
ale protože do hor nebylo možné zavést železnici
museli uhlí v jutových pytlích
tahat soumarama
Bylo rozhodnuto
Vybudovat dole na řece hydroelektrárnu
Která bude posílat nahoru elektřinu
Zvolený
AC PROUD
Dole generátor, pak vedení o přenosovém napětí 3OOOV a nahoře napětí, které se sníží na pracovní a zvýší proud

Elektrifikace střídavým proudem byla propočítána na jednu setinu nákladů.
DC proud -velmi masivní vedení
I když bylo zvednuto napětí ze 110V na 200V
Bylo potřeba velmi robusní vedení a sloupy

 

Ames Colorado generator alternating current power plant 1891 Gold King 3 km) that acted as a motor to drive a stamp mill at the Gold King Mine.
 Workers pose in 1891 with 100-hp Westinghouse synchronous alternator at the Ames power plant located near Ophir, Colorado. At the time it was the largest alternator Westinghouse made. It was used as a generator, connected by belt drive to a six-foot Pelton water wheel driven by water from water from the San Miguel River. It produced 3000 volt, 133 Hertz, single phase alternating current to drive a similar alternator connected by copper power line s 2.6 miles (4.2 km) that acted as a motor to drive a stamp mill at the Gold King Mine. It replaced an existing steam mill that was difficult to run because of a lack of timber to use as fuel.

 Workers pose in 1891 with 100-hp Westinghouse synchronous alternator at the Ames power plant located near Ophir, Colorado. At the time it was the largest alternator Westinghouse made. It was used as a generator, connected by belt drive to a six-foot Pelton water wheel driven by water from water from the San Miguel River. It produced 3000 volt, 133 Hertz, single phase alternating current to drive a similar alternator connected by copper power line s 2.6 miles (4.2 km) that acted as a motor to drive a stamp mill at the Gold King Mine. It replaced an existing steam mill that was difficult to run because of a lack of timber to use as fuel.

 

Ames Colorado hydroelektrárnastřídavého proudu z roku 1891, která fungovala jako zdroj pro pohon 3km vzdálen=eho  drtiče zlatodolu Gold King.
Synchronním alternátore Westinghouse o výkonu 100 hp v elektrárně Ames poblíž Ophiru v Coloradu. V té době to byl největší alternátor vyrobená firmou Westinghouse. Používal se jako generátor, spojený řemenovým pohonem s šestistopým Peltonovým vodním kolem poháněným vodou z vody z řeky San Miguel. Vyráběl 3000 voltů, 133 Hz, jednofázový střídavý proud. 

část 3

Stejnosměrné rozvody (i po válce rozvodů)...

elektrické spotřebiče na stejnosměrný proud, případně  malé rozvody na prod DC  napětí

Co se děje kolem elektřiny... (2) - elektronické součástky dioda, tranzistor, triak, domovní DC rozvody - Blog iDNES.cz / Cesty elektrické energie 5 - jak vařit elektricky doma i na cestách - Blog iDNES.cz

průmyslové stejnosměrné rozvody CEE 16 - DC rozvody a průmyslový elektromagnet / Brémy a Východní Frísko 1999 - Blog iDNES.cz

rozvody na stejnosměrný proud v dopravě

Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramavají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna - Blog iDNES.cz

Co se děje kolem elektřiny... (2) - elektronické součástky dioda, tranzistor, triak, domovní DC rozvody - Blog iDNES.cz

DC rozvody v dolech

Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - a hornictví uhlí, uranu a energetika - trojpříspěvek - Blog iDNES.cz hornictví hnědého a černého uhlí

kromě toho - že elektrárna v Oslavanech vyrábělo třífázový AC proud - v dolech se rovněž uplatˇboval DC proud - například na pohon důlních výtahů Cesty elektrické energie a Ohmův zákon 2 - elektrárna Oslavany, Západomoravské elektrárny - Blog iDNES.cz

 

DC rozvod vysokého napětí

DC proud má dokonce svoje paralelní rozvody vysokého napětí - o čemž svědčí například stejnosměrný přenos vysokého napětí - Rakousko - ČSSR - původně určený pro Polsko
od rozvodný Dürnrohr (Rakousko - měnič - usměrňovač) do rozvodny Slavětice (nyní ČR měnič - střídač).

část tři - DC rozvody v domě

aktuálně jsou rozvody na stejnosměrné napětí spíš záležitostí elektroniky, což znamená, že se AC proud, zpravidla již jednofázový "220, 230 V" transformuje a současně usměrňuje na DC napětí 

 

AC/DC měnič (nahoře)

 

zapojení domácích spotřebičů AC variantně DC

 

AC rozvod na střídavé napětí
TN-S
třívodičová rozvodná síť
se separovaným ochranným vodičem

tříkolíková vidlice se zemněním (tři kontakty)  - L,N,PE ( L - fáze neboli kotakt "+", N - nulák neboli kontakt "minus" a "PE" ochranný vodič případně zeměná)

 

DC rozvod na stejnosměrné napětí pro elektroniku - elektrický proud pro elektroniku vytvořením usměrněním proudu AC napětí - spíše teoretická možnost
TN-S
třívodičová rozvodná síť
se separovaným ochraným vodičem

dvoukolíková vidlice bez zemnění (dva kontakty) 

související příspěvek

 

průmyslový DC magnet a další DC motor a další stejnosměrné stroje CEE 16 - DC rozvody, stejnosměrný motor a magnet / Brémy a Východní Frísko 1999 - Blog iDNES.cz

 

AC MOTOR – je v zásadě TRANSFORMÁTOR a ELEKTROMAGNET

 

4. část

firma František Křižík

Akumulace el. energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům, firma Křižík Karlín - Blog iDNES.cz

Boříkova parta versus Zátoráci, pražské tramvaje, firma František Křižík - Blog iDNES.cz

Praha elektro Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz 

Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/  MVE Strž Kroměříž + střední elektrárny (tento příspěvek - část 4 firma František Křižík)

V Čechách je domácí elektrotechnický průmysl spojen s firmou František Křižík.

František Křižík začínal podnikat v Plzni. Později ve spolupráci se strojírnou Breifield - Daněk jako elektrotechnickou továrnou v Praze - Karlíně,

/V Brně zastával obdobnou pozici jako křižíkův závod  Strojírenský závod T. Bracegirdle Brno. Spoluzakládali R. Bartelmus a J. Donát. Továrna se stala nejvýznamnější továrnou na Moravě/

FRANTIŠEK KŘIŽÍK a jeho OBLOKOVKA

OBLOKOVÁ LAMPA je v podstatě ZÁŘIVKA
pro spuštění potřebuje startér, ale elektrody jsou ve vzduchu
startér nepotřebuje běžná ŽÁROVKA
VÝBOJKA nefunguje ve vzduchu, ale p l y n e c h

Už roku 1806 zjistil britský vynálezce Humphry  Davy, že když elektrický proud prochází štěrbinou mezi dvěma uhlíkovými elektrodami – vzniká světlo.
Křižík navrhl – aby se vzdálenost mezi elektrony měnila – či regulovala – v závislosti na velikosti procházejícího proudu – čili oblouková lampa bylo poměrně složité zařízení. 

 

https://nationalprojectsoman.com/services_group/home-services/

komplexní veličina elektrického obvodu vyjádřená reálnou rezistancí a imaginární reaktancí,
odkazy jeřáby
https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.1773986229293547&type=1

What is a sawdust stove?
Výsledek obrázku pro sawdust stove
The whole range of relax Woodburning stoves can burn workshop offcuts and waste sawdust; hence the reason a workshop stove is often called a sawdust stove, or sawdust burning stove.

 

 

 

5. část

Městská vodní elektrárna a firma František Křižík

 

Když se řekne elektřina - co se vlastně vyrábí? Napětí U  je na prvním místěElektrická energie Eelektrický výkon P  a proud I jsou vlastně odvozené veličiny které se dají vyjádřit násobky či odmocninami napětí U+ dalšími neelektrickými veličinami - délka či poloměr nebo průměr, délka jako funkce času - tedy dráha a časoběrný interval.

Z hlediska spotřebitele je pak podstatnou veličinou zase výkon spotřebiče P.

Možná lze konstatovat, že elektrárna vyrábí elektrickou energii způsobem, že v síti udržuje stále stejné? napětí- s nadsázkou a jistým zkresklením - tedy že v sítistále udržuje 220V- v době špičky - s předpokládaným navýšením spotřeby - tedy výkonu spotřebičů na druhé straně se do sítě přidávají další elektrické reaktory - které se zapojují jen ve špičce - což je typické zejména pro vodní elektrárny, které lze snadno spustit - na rozdíl například od tepelných elektráren.

Ve vedení vysokého napětí se sice z hlediska kupeckých počtů navyšuje napětí na úkor proud - ovšem do vedení se zapojuje několik vedení o nižším napětí  tedy prakticky se u vysokého napětí navyšuje i proud. 

 

Vodní elektrárna Strž

S výstavbou elektrárny bylo započato v roce 1920. Do provozu byla dána v červenci 1923. Dvě tehdy instalované turbíny vyráběly ročně pět miliónů kilowatthodin elektrické energie. Oběžná kola kaplanových turbín o průměru 2,2 metru znamenala výrazný pokrok proti dosavadním. V roce 1948 byla elektrárna doplněna o třetí turbínu. Náklady na její výstavbu ve výši téměř 14 milionů korun byly na svou dobu enormní. Na její elektrifikaci se podílela i slavná firma Františka Křižíka z Prahy.

Vodní elektrárna na Strži představovala ve své době vrcholné energetické dílo v Československu a patřila k nejmodernějším svého druhu na světě. Stala se vzorem pro pozdější vodní elektrárny v naší zemi. Nebyla však ceněna pouze pro svou technickou úroveň, ale již ve své době byla obdivována pro svou elegantní architekturu a stala se oblíbeným výletním místem. Projekt vypracovali zemští úředníci, inženýři Gustav Madlmayr a Karel Mikeš, kteří strojovnu ukryli do kultivovaného klasicizujícího pláště s „jednoduchou, ale výraznou fasádou“. Pilastry a půlkruhově klenutá okna nižšího křídla evokují renesanční altány, ve vyšším křídle se protažené arkády spojují do odlehčené podoby empírových staveb. Objekt má přehledné technické uspořádání, jedná se o účelnou a esteticky dobře působící stavbu. Je umístěna na pravém břehu řeky. K ní odbočuje široký náhon, opatřený ledolamy a hrubými česly.

Malou vodní elektrárnu na Strži provozovala společnost Energo-Pro. Začátkem roku 2016 dochází ve společnosti Energo-Pro ke změně vlastnických vztahu a vlastníkem se stává společnost Czech Hydro s.r.o.. Elektrárna má výkon 2,8 MW a v roce 2009 vyprodukovala 9,2 GWh.

 

Výletní hostinec poblíž malé městské elektrárny 

jak asi mohl vypadat generátor elektrárny...

a rozvod elektrárny (zde se ovšem jedná o parní elektrárnu)

 

6 část

trocha relativně nedávné historie 

Elektrárna na slunce Kroměříž a další alternativní zdroje elektřiny 20. století

Možná poněkud překvapující informace - ale právě v Kroměříži se vyráběly malé elektrárny - fungující na sluneční kolektory - konkrétně Okresní podnik služeb Kroměříž.  Ohřívání vody ve slunečních kolektorech na střeše bylo vlastně jakýmsi předvojem fotovoltaiky. 

Sluneční kolektory z Kroměříže

Mezi nejznámější výrobce slunečních kolektorů v ČSSR patřil Okresní podnik služeb (OPS) v Kroměříži. Technické parametry nového slunečního kolektoru SP 80/08, vyráběného již sériově jsou srovnatelné s mnoha zahraničními výrobky. Rozměry slunečního kolektoru jsou 1570 x 650 x 80 mm, hmotnost jednoho kusu 17kg bez vodní nápně (0.8l). Efektivní plocha panelu je 1m čtvereční a maximální provozní přetlak je 0.4 MPa.

Zařízení se dodává s elektrickým zásobníkem teplé vody typu EZ 200 s beztlakovým teplovodním zásobníkem, s pojistným zařízením, regulátorem teoloty včetně dvou kolektorů a montáže. Na obr. 49 je příklad instalace tří slunečních kolektorů s možnosti napojení na klasické topné zařízení (s cirkulací teplé vody).

1 – sluneční kolektor, 2 – zpětné vedení solárního okruhu, 3 – přívodní vedení solárního okruhu, 4 – výparník, 5 – rozvod teplé vody, 6 – rozvod studené vody, 7 – přívod studené vody do zásobníku, 8 – zásobník vody s automatickou regulací, 9 – propojení s hlavním topným systémem, 10 – hlavní topné zařízení

Sluneční farma o výkonu 10kW z NSR (firma MBB)

V tomto případě horká voda ze slunečních kolektorů slouží k výrobě elektřiny.

7 část

Fotovotaická elektrárna

 

Domácí elektrárna na solární panely

rodinný dům a domek se solárními panely

Zde by měly být informace jak postavit malou elektrárnu spíše po technické stránce 

 

Jiná věc je postavit malou elektrárnu - a současně ji propojit s veřejnou elektrickou sítí - neboť domácí elektrárna je pak považována za veřejnou elektrárnu - jelikož dodává přebytky elektřiny do veřejné sítě, čímž se zabývá část 11 tohoto příspěvku.

 Na obrázku výše fotovoltaická elektrárna zapojená poněkud neobvykle do ampéerových pojistek k veřejnému rozvodu – ovykle se zapojuje za elekroměr a vnitřní rozvaděč – viz detail níže...

Jak získat dotaci 90 tisíc na fotovotaiku...

 

Fotovotaické panely mohou mít i mobilní podobu - produkovaná elektřina o DC napětí se přes invertor mění na běžnější elektřinu o AC napětí...

mobilní výrobě elektřiny - například na cestách je ovšem věnován příspěvek Cesty energie 5 - elektřina v bytě a na cestách, běžný elektrický i indukční vařič - Blog iDNES.cz

8. část

další Industriální Kroměříž

bývalá Simonova továrna na uzeniny

Poměrně nenápadný průchod spojuje Velké náměstí v Kroměříži s ulicí Křižnou. Na sklonku 19. stol. se tato oblast stala místem podnikatelských aktivit uzenáře a hostinského Jana Simona. Na náměstí provozoval hotel a v ulici Křižné byla vybudována továrna na uzeniny – možná nejproslulejší provoz tohoto druhu v Rakousku – Uhersku. V současnosti je hotel opraven – avšak nadstaven nesourodou nadstavbou – bývalá továrna chátrá a zdivo je zbaveno omítky a všech detailů.

9. část

automobilka Simca

Simca (Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile) byla francouzská automobilka, kterou v listopadu roku 1934 založila společnost Fiat. Vyráběla zprvu licenčně modely Fiat pro francouzský trh, od roku 1945 i vlastní modely. Až do roku 1963 společnost vedl Henri Pigozzi. V roce 1970 se Simca stala dceřinou společností firmy Chrysler Europe jako Chrysler France. Název Simca se přestal používat v roce 1979.
(Wikipedie)

vyobrazeny modely
Simca 1301 s
Simca 8 1200 a Vendre

 

 

a změna místa a času .... z Moravy do západních Čech

 

10. část

Městská elektrárna Planá u Mariánských lázní

Planá u Mariánských lázní, vodní mlýn (s malou výklenkovou kaplí)

Malé elektrárny, často z počátku elektrifikace se staly součástí měst a venkova, postupně se výroba elektřiny centralizovala a koncentrovala - a malé elektrárny složí svému účelu již vyjímečně, někde chátrají, v lepším případě slouží jinému účelu...

Planá u Mariánských lázní

Tak je tomu například v Plané u Mariánských lázní - kde vodní mlýn nahradila malá elektrárna, i ta aktuálně chátrá bez využití

 

mimochodem, v Plané byl za Velké války zajatecký tábor ... o kterém je krátká zmínka v příspěvku Pozdrav z Bledu, rozcestník "Velká válka" a Rakousko - Uhersko - Blog iDNES.cz

část 10d

další malé elektrárny

Elektrárna Hoffeld u Haabergu v dolním Rakousku- měnírna - železniční rozvod pro Horské a lanové dráhy v Čechách a blízkém zahraničí - mechanika KFD - Blog iDNES.cz

 

Při stavbě Höllentalbahn byly postaveny tři nádražní budovy, dvě sklady zboží a měnírnu v Reichenau s technologií od firmy Siemens-Schuckert z Vídně. Ten přeměňoval vysokonapěťovou elektřinu z elektrárny Hoffeld u Haabergu na trakční napětí stejnosměrného proudu 500 voltů (rozcestník elektřina DC napětí v dopravě Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna - Blog iDNES.cz ) a přiváděl ji do trakčního vedení uprostřed vedení. Pro osobní dopravu si LBPH objednala dva elektrické motorové vozy (uspořádání náprav BoBo, 4 lokomotivy o výkonu 26,5 kW) a čtyři podobné sajdkáry od Grazer Waggonfabrik, které byly ve zkušebním provozu od 26. dubna 1926. Dne 1. září 1926 zahájila Lokalbahn pravidelnou osobní dopravu mezi Payerbachem a Hirschwangem.

 

11. část

Postavit malou elektrárnu - pokud není koncipována jako zcela nezávislá, izolovaná znamená i řešit, jak ji propojit s veřejnou sítí. Domácí fotovoltaická elektrárna se poměrně často buduje u domu, který je již na elektřinu zapojen - a to právě elektřinu z veřejné sítě.  Pokud je pak domácí elektrárna propojena  s veřejnou elektrickou sítí technicky propojena, znamená, že domácí elektrárna je pak považována za veřejnou elektrárnu - jelikož přebytky svojí elektřiny dodává do veřejné sítě, čímž se zabývá tato -  11. část tohoto příspěvku.

část 11B dvouelektrárna E1 veřejná  + E2 soukromá

 

nejprve ovšem jisté vyjasnění pojmů...   

dodavatel/prodejce elektřinu "prodává" - může jich být několik v okrese - cena za energii při tom obsahuje "pružnou" část, která se liší podle dodavatele (vlastně dodavatel takto předklá zákazníkovi různé výhody a benefity) + cena zahrnuje také fixní část pro distributora, danou distributorem v konkrétním okrese...

distributor elektřinu dodává prakticky a technicky - v okrese je jenom jeden

 

a kde se propojuje domácí elektrárna s  veřejnou sítí  ???

domácí elektrárny se propojují s veřejnou rozvodnou sítí v místech za hlavním jističem (a elektroměrnými hodinami) a před proudovými pojistkami - tedy v místech mezi hlavním jističem a pojistkami 

připojení (stanice koncového odběratele) může být v případě domovních rozvodů na400V, ze kterých se oděkuje 230V, nebo jen na 230V

spotřeba - například žárovka  které by se daly asi nejvíc přiřadit veličiny elektrický výkon Pa elektrický proud I které spolu vytváří určitou dvojici - v případě, že spotřebič je zprovozněn a odebírá energii (svým způsobem jde o veličiny velmi příbuzné s podobným významem jednak při přenosu energie a jednak vlastní spotřebě - sotva lze přiřadit proud jen přenosu a výkon pro spotřebu na vykonanou práci - výkon se projevuje i v rozvodech kde platí také Ohmův zákon a proud zase ve spotřebiči - tím že se při malých poruchách vypnou jen běžné "ampérové" pojistky a při velkých poruchách a zkŕatech zase výkonový či zátěžový vypínač v tzv. antoníčku u měřících hodin - čili zde jse spíš o "wattový"jistič.

 

 

z obvyklých 3 vodičůL1,L2,L3(tedy v podstatě zapojení trojúhelník) se v místních transformátorech mění rozvod na čtyřvodičový  L1,L2,L3,PEN (ochraný vodič se zeměním), který je ze sloupu elektrického vedení jako odbočka sveden do domovní přípojky - tzv "antoníčku"...

ve svorkovnici se v antoníčku obvykle dále větví "ochranný vodič se zeměním PEN"  namodrývodič "N" tzv. nulák - ale spíš střední, možná ještě přesněji zpětný vodič a dále zemnění neboli ochranný vodičPE- obvykle značenýzelenou barvou

spotřeba - například žárovka  které by se daly asi nejvíc přiřadit veličiny elektrický výkon Pa elektrický proud I které spolu vytváří určitou dvojici - v případě, že spotřebič je zprovozněn a odebírá energii (svým způsobem jde o veličiny velmi příbuzné s podobným významem jednak při přenosu energie a jednak vlastní spotřebě - sotva lze přiřadit proud jen přenosu a výkon pro spotřebu na vykonanou práci - výkon se projevuje i v rozvodech kde platí také Ohmův zákon a proud zase ve spotřebiči - tím že se při malých poruchách vypnou jen běžné "ampérové" pojistky a při velkých poruchách a zkŕatech zase výkonový či zátěžový vypínač v tzv. antoníčku u měřících hodin - čili zde jse spíš o "wattový"jistič.

 

kombinovaná elektrárna: veřejná elektrárna + tepelné čerpadlo

popisek:
E elektrárna, E1 veřejná, E2 domácí elektrárna -- zde tepelné čerpadlo
1 přípojnicová skříň tzv. antoníček pro veřejnou elektrárnu
2 elektroměrná skříň (tzv. hodiny a hlavní jistič - výkonový jistič)

teprve za elektroměrnou skříní je propojení s domácí elektrárnou

3 pojistky (přesněji proudové pojistky) již společné pro obě elektrárny

 

část 11D

Jak postavit domácí elektrárnu propojenou s veřejnou sítí

Zde by měly být informace jak vytvořit propojení veřejné sítě a rozvodu domácí elektrárny po technické stránce. 

Samotnou malou elektrárnou - třeba domácí se zabývá příspěvek Malá elektrárna Křižík Kroměříž jak si postavit domácí elektrárnu (elektřina VN a NN 14) - Blog iDNES.cz., po ekonomické zase blogový příspěvek Cesty energie E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika - Blog iDNES.cz .

Zde by mělo být pojednáno především propojování dvou - či více rozvodných sítí...například domácí elektrárna + veřejná síť

Zde propojení elektrického rozvodu domácí minielektrárny a veřejné sítě na principu vysunutých rozvoden jaké se používají v továrnách.

podrobněji Cesty elektrické energie 11 - rozvody a jištění v průmyslu - Blog iDNES.cz

Jištění na zařízení napájeného z usměrňovačů - 1. jistič, 2. bočník, 3. odporník, 4. stykač.

Proč tolik Čechů instaluje tepelná čerpadla?
Mnoho majitelů domácností si neuvědomuje, kolik peněz by mohli ušetřit na platbách za vytápění!

 

 

část 11 A + AB

Jak postavit domácí elektrárnu zcela nezávislou na veřejné síti

Provoz domu na agregát 400 V + solárním panelem dobíjená autobaterie (svítidla + výpočetní technika)

Jaroslav (65) se odstřihl od elektřiny: Po roce si lebedí, funguje z vlastních zdrojů

(převzatý text)

Je vůbec možné v současné době fungovat bez připojení k elektrické síti a nevzdat se přitom moderních vymožeností? Jaroslav Hofmann (65) z Tachovska dokazuje, že ano! Dodávku elektřiny si vyřešil po svém a je spokojený. Vyžaduje to podle něj ale propočty a plánování.

Kutil Jaroslav Hofmann nechal dům odstřihnout od elektřiny, i tak v pohodě funguje.

Důchodce se cestou nezávislosti na energetických společnostech vydal loni v únoru. Natáhl po chalupě dvanáctivoltové rozvody, ty napojil na autobaterii dobíjenou solárním panelem, nechal odmontovat elektroměr. Svítí úspornými LED žárovkami. Anténa na internet, rádio, mobil i notebook jede na 12 V přes měnič napětí.  

Spotřebiče vyžadující 230 V zásobuje „šťávou“ benzínový agregát. „Funguje to náramně, jen jsem přes zimu musel upravit sklon solárního panelu. Pokaždé si také naplánuji, co vše zapojit, když nahodím agregát, aby neběžel jen kvůli jednomu spotřebiči. To pak naráz třeba peru, čerpám vodu do nádrže, nabíjím baterie aku nářadí,“ vypočetl. K dispozici má i záložní agregát na 400 V.

 

Kutil Jaroslav Hofmann se pustil do stavby pece, ta v chalupě původně bývala.
Stínění se solárním pohonem a dotací místo klimatizace

Pohoda za pecí
Vodu ohřívá teplo z krbových kamen, a kutil se pustil i do stavby pece. „Zjistil jsem, že v téhle chalupě kdysi stála, takže ji vracím na původní místo. Mám tam už nachystané i lůžko, jako to dříve bývalo, a spí se mi parádně,“ popsal Hofmann.

Počítá i s tím, že na kamnech pece bude možné vařit, a v troubě, která je jejich součástí, péci i ohřívat jídlo. Vodu má důchodce z vlastní studny, ledničku zastoupila spíž v nejchladnějším místě domu. „Letos jsem zasadil i brambory, abych je nemusel kupovat,“ pochvaloval si kutil.

Nová centrum pro energie v Brně: Odborníci zdarma poradí, jak na účty za plyn a elektřinu

Propočítal provoz
„Přes léto mě provoz domu přijde tak na dvě, tři stovky měsíčně. V zimě to byl dvojnásobek. Je to cena benzínu do agregátu. Za dřevo, kterým topím v krbu a zároveň tak ohřívám vodu, zaplatím za celý rok asi 12 tisíc,“ vypočetl Hofmann.

Kromě úprav domku se věnuje i svému velkému koníčku, automobilovým veteránům. Ty sám opravuje. „V dílně používám stroje na 230  i 400 V, drobné nářadí mám na dobíjecí baterie. Známí mě popichují, jestli už mám zpátky elektroměr, a pokaždé je zklamu, že ne. Vím, že tohle mé řešení není pro každého, rodina s dětmi by to asi měla složité, ale já jsem spokojený,“ dodal s úsměvem důchodce. 

Proč tolik Čechů spěchá s instalací solárních panelů – EcoExperts (theecoexperts.com)

Proč tolik Čechů spěchá s instalací solárních panelů
Díky štědrým vládním dotacím ve výši až 200 000 Kč pro rodinné domy nastala skvělá doba přejít na solární panely.

neprodané solární panely se prodávají takřka za nic solar-systems-panels-78307.com

Spolehlivé elektrocentrály za super ceny (mobler.cz)

Online kalkulačka cen fotovoltaiky | Woltair

 

část 11 A  Malé rozvody a metodika tvorby (projekce) elektrických obvodů - původní příspěvek

 

 Propojování dvou různých rozvodů je poměrně častý případ - ať už v továrnách - nebo v případě veřejná síť - domácí elektrárna...

část A  Malé rozvody a metodika tvorby (projekce) elektrických obvodů - pokračování

část A 1. POZNÁMKA NA ÚVOD

 

K pojmenování malé rozvody - zde se jedná spíš o části rozvodů - kdy je v pozornosti několik spotřebičů - například dva paralelně zapojené zapojené transformátory - nikoliv rozvod jako celek - místo malé rozvody by tedy mohlo být použito například pojmenování části rozvodů

část A 2. POZNÁMKA NA ÚVOD  rozdělení malých rozvodů

rozdělení malých rozvodů (nebo části rozvodů) z hlediska účelu nebo metodiky jak jsou tyto elektrické obvody vytvářeny

"A1" - teoretické porovnání dvou různých zapojení jednoho spotřebiče

"A2"  praktické souběžné zapojení dvou - či více spotřebičů (např dva transformátory)

"A3" "malé rozvody" vytvořené vyčleněním z celého rozvodu   kdy je zkoumána pouze část obvodu

"A23" "malé rozvody" vytvořené vyčleněním z celého rozvodu   kdy je zkoumána pouze omezená  část obvodu - že schémata připomínají spíš částečné rozvody vytvořené seskupením přístrojů jako u šasy 2 

část A  Malé rozvody a metodika tvorby (projekce) elektrických obvodů - pokračování

VÝPISKY na téma malé rozvody - metodika tvorby elektrických obvodů z knihy "elektrotechnika XIII" 

 

V následujících ilustracích by mělo jít výběr z knihy na dané téma. V podstatě jde o prosévaní knihy a zachytávání příspěvků k tématu.

Pro názornost jsou zmíněny i kapitoly které se tématu netýkají.

Tak např.

A oddíl B 

kapitola 10 - kabely a vodiče o "malých obvodech" není zmínka

kapitola 11 "přístroje vysokého napětí" - zde jsou teoreticky porovnány různé zapojení přistrojů (v tomto konkrétním případě jističů VN) - pro zachycení informací na téma malé rozvody je zde šasy "1" - teoretické porovnání dvou různých zapojení jednoho spotřebiče  označené fialovým obdélníkem zatímco výsledek by měl být označen oranžovým kroužkem.

kapitola 16 - paralelní zapojení transformátorů - což by odpovídalošasy 2  praktické souběžné zapojení dvou - či více spotřebičů 

A oddíl D provedení a modernizace rozvodu

kapitola 46 - Zásady modernizace a rekonstrukce

zde se zase uplatnilo šasy "3" "malé rozvody (části rozvodů) " vytvořené vyčleněním z celého rozvodu 

 

dále pak výběr z knihy bez komentáře

a ještě jednou rozdělení

A... označení zde v příspěvku/ B,E kapitoly z literatury 

A1"B1" - teoretické porovnání dvou různých zapojení jednoho spotřebiče

A2"B2"  praktické souběžné zapojení dvou - či více spotřebičů (např dva transformátory)

A3"E3" "malé rozvody" vytvořené vyčleněním z celého rozvodu   kdy je zkoumána pouze část obvodu

A23  "E23"  "malé rozvody" vytvořené vyčleněním z celého rozvodu   kdy je zkoumána pouze omazená  část obvodu - že schémata připomínají spíš částečné rozvody vytvořené seskupením přístrojů jako u šasy 2 

písmena B, E jsou jen z názvů dílů knihy - a nemají jiný rozlišovací význam

A4 MALÉ OBVODY (části rozvodů) 1 - teoretické porovnání dvou modelů 

zde je varanta jedna - pouze teoretické porovnání dvou zapojení - schéma ovšem připomíná dva reálně - tedy paralelně zapojené přístroje

A4(2)  MALÉ OBVODY (části rozvodů) 2 - několik souběžně prakticky zapojených přístrojů

zde varianta dvě  schéma dvou reálně zapojených transformátorů

A4(3)  MALÉ OBVODY (části rozvodů) 3 vytvořené vyčleněním z celého obvodu

Zde by měla být varianta tři - tedy schémata vytvořená vyčleněním z celého obvodu - například při rekonstrukci části rozvodu. Dále by zde mohla být i přechodná varianta "tři  dva" vytvořené sice vyčleněním z celého obvodu  ale připomínající spíše zapojení dvou přístrojů.  Zatím alespoň trochu teorie pro vytváření obvodů.

Závodní rozvody je vlastně možno konstruovat podle dvou východisek

1 jsou známy objemy výroby

2 jsou známy výkony strojů

dále pak základní půdorysná schémata rozvodů - která ovšem pro výpočet mají pouze orientační význam - plus sestava transformátorů, třeba v rámci tohoto rozvodu - což je vlastně ukázka šasy  E23 - tedy malého rozvodu  či části rozvody  vytvořeného vyčleněním z celého rozvodu - ovšem připomínající spíš část rozvodu vytvořenou seskupením přístrojů 

 

zatím alespoň ukázka rekonstrukce jednoho rozvodu

 

A ještě jednou úvodní rozdělení v ilustraci. 

 

část A  Malé rozvody a metodika tvorby (projekce) elektrických obvodů - konec

 a na závěr

část "auto na slunce"  

vozidla na solární pohon 

Vozidla a stanice na solární pohon mění solární energii v udržitelný zdroj energie pro každodenní dojíždění a snižují závislost na fosilních palivech.

-

 

obsah

rozcestník silnoproudrozcestník elektrárny, alternativní zdroje elektřinyrozcestník magnetismus

1. část

DC motor

2. část

AC/DC (elektro)magnetismus a AC/DC napětí pro přenos proudu - Tzv. "Válka rozvodů" - T. A. Edison (zastánce DC napětí), Nikola Tesla (zastánce AC napětí)

3. část

DC rozvody (jako menšinový rozvod) i po válce rozvodů

4. část

firma František Křižík, rozcestník firma František Křižík 

5. část

Městská vodní elektrárna Kroměříž  a firma František Křižík

6 část

Elektrárna na slunce Kroměříž (70tá léta 20. století)

7. část

Fotovoltaická elektrárna 

8. část

další Industriální Kroměříž
bývalá Simonova továrna na uzeniny

9. část
automobilka Simca

10. část
Vodní mlýn, později Městská elektrárna Planá u Mariánských lázní 

část 10d
další malé elektrárny různých míst 

11. část B? dvojelektrárna -  E1 veřejná  + E2 soukromá - kombinovaná elektrárna  a Ohmův zákon třetího stupně pro kohibitaci mezi výrobou (elektrárnou) a spotřebou, zapojení domovních rozvodů do veřejné sítě 

11. část D jak propojit  domácí elektrárnu s veřejnou sítí (projekce domácí elektrárny pojednána také v části 7 zde v příspěvku)

11. část A + SB - jak postavit domácí elektrárnu zcela nezávislou -  diesel agregát na 400v + solární panel a autobaterií na 12V

11. část A "malé rozvody" - neboli propojování různých sítí

část 11A rovněž pojednána v příspěvku  Cesty elektrické energie 3p - rozvody a jištění v průmyslu (Zetor a Zbrojovka) - Blog iDNES.cz

a na závěr příspěvku 

část "auto na slunce"  rozcestník automobil, elektromobil, autoelektrika

část 11A rovněž pojednána v příspěvku  Cesty elektrické energie 3p - rozvody a jištění v průmyslu (Zetor a Zbrojovka) - Blog iDNES.cz

a na závěr příspěvku 

část "auto na slunce"  rozcestník automobil, elektromobil, autoelektrika

 

 

Autor: Jan Tomášek | sobota 1.1.2022 9:43 | karma článku: 8,11 | přečteno: 858x
  • Další články autora

Jan Tomášek

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů

Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje

13.1.2023 v 5:39 | Karma: 5,08 | Přečteno: 330x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Kamna na piliny - "piliňák"

Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.

10.12.2022 v 11:03 | Karma: 5,07 | Přečteno: 513x | Diskuse| Hobby

Jan Tomášek

Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy

Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.

28.8.2022 v 5:43 | Karma: 6,96 | Přečteno: 940x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most

Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.

24.8.2022 v 21:48 | Karma: 0 | Přečteno: 560x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola

Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.

20.7.2022 v 16:09 | Karma: 5,75 | Přečteno: 794x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky

základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost

22.6.2022 v 10:12 | Karma: 5,19 | Přečteno: 649x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I

Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.

25.5.2022 v 15:47 | Karma: 10,67 | Přečteno: 489x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská

Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.

17.4.2022 v 20:29 | Karma: 10,11 | Přečteno: 657x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody

V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .

7.3.2022 v 4:36 | Karma: 8,32 | Přečteno: 545x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematické úvahy u sázení brambor

některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování

1.3.2022 v 6:16 | Karma: 8,53 | Přečteno: 525x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29

Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)

24.1.2022 v 21:22 | Karma: 8,69 | Přečteno: 965x | Diskuse| Ostatní

Jan Tomášek

Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142

Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...

15.12.2021 v 10:12 | Karma: 4,99 | Přečteno: 447x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna

Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.

10.12.2021 v 11:04 | Karma: 10,49 | Přečteno: 1789x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou

Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru

5.12.2021 v 8:49 | Karma: 5,50 | Přečteno: 586x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině

Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu

2.12.2021 v 5:19 | Karma: 6,42 | Přečteno: 621x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy

Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...

19.11.2021 v 9:35 | Karma: 12,00 | Přečteno: 1323x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"

Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...

13.11.2021 v 2:55 | Karma: 6,33 | Přečteno: 518x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda

Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda

6.10.2021 v 13:25 | Karma: 4,68 | Přečteno: 1435x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína

Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.

23.9.2021 v 11:29 | Karma: 4,55 | Přečteno: 252x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

C1 Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo radiány - přepočet rychlosti, značky bicyklů

Bádání nad úhlovými mírami a jednotkami a výpočtem délky oblouku nebo celého obvodu kruhu. Druhým tématem je cyklistika a motorismus - podle továrních značek. Cyklistika 1.

19.9.2021 v 8:16 | Karma: 4,86 | Přečteno: 623x | Diskuse| Věda
  • Počet článků 192
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1043x
Zajímám se o spoustu témat - která se trochu mění podle let a období.

Seznam rubrik