Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa)

Příspěvek je zároveň rozcestník na téma mechanika pohybu /kinematika a dynamika/. Porvovnání mechanických a elektrických převodů - tedy pastorek - kolo a transformátorů. Základními veličinami převodů je rychlost nebo napětí.

Kdy je člen 1 a 2 převodu ve jmenovateli a kdy v čitateli zlomku. V převodovém poměru obecně platí že se druhý člen dělí prvním - a to v mechanickém "i" i v elektrickém "k" tedy u transformátoru , ale byl dohledán vzorec pro výkon transformátoru- zde by vlastně mělo jít o Ohmův zákon (pro transformátor)  a zde je poměr naopak 1. člen se dělí 2. (podrobněji na závěr části převody elektrické)...

 

 

Motto: síla pohonu se zvýšit nedá - dá se jen pohonu ulehčit  - tím, že se druhým velkým kolem převodu sníží osová rychlost (rychlostnost, úhlová rychlost omega, potenciál rychlosti a síly) - a vlastně se tímto druhým velkým kolem převodu vytvoří něco jako páka k ose kola, a tím se i poměrně zvýší síla - což se používá při jízdě do kopce

nebo se naopak zvyšuju úhlová rychlost omega na ose - tím že se řadí na vyšší rychlostní stupně, tedy druhé kolo převodu se zmenšuje 

 

obsah

odkazy

první část převody mechanické (kolo a pastorek) 

první část "123"  pohon (1) - převod (2) - rychlost a výkon vozidla (3)

druhá část převody elektrické (trafa)

první část, doplněk jedna - příklady mechanických převodů 

převody mlýnů, dřevařských pil a hamrů

druhá část, doplněk jedna -  příklady elektrických převodů 

druhá část a třetí část, doplněk dva  přepočty dalších veličin v mechanice a elektrotechnice - odpor a měrný odpor + rychlost a úhlová rychlost

třetí část vozy Mercredes

čtvrtá část "a" vojenství v časech první republiky v Pošumaví a osvobozování Šumavy 1945 - dále americká vojenská technika

čtvrtá část "d"  vojenství a vojenská technika - zejména německá + odkazy

čtvrtá část "o" odkazy tanky 

vlastní příspěvek

 

Převody mechanické (kolo a pastorek)  a  elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství

nejprve malá anotace, neboli jádro problému

-který převod je do pomala, a který do rychla?

v mechanice, jako v dalších oborech je řada protimluvů,

konkrétním převodový poměrem se mění spíš  rychlost  než síla

ovšem výstupem převodu v principu není obvodová rychlost - potažmo tedy i rychlost celého vozidla

ale počet otáček na ose kola - veličina dle zavedeného označení pojmenovaná jako úhlová rychlost "omega" - ale možná výstižnější by bylo označení osová rotace - nebo ještě výstižnějším označením by byla například rychlostnost

 

 

rozčlenění jízdy vozidla a přiřazení jednotlivých dějů dle veličin mechaniky pohybu (kinematiky a dynamiky)

 

1 pohon je spíše záležitost síly F

(síla se zvýšit nedá - dá se jen ulehčit pohonu - tím, že se druhým velkým kolem převodu sníží osová rychlost (rychlostnost,úhlová rychlost) - a vlastně se tímto druhým velkým kolem převodu vytvoří něco jako páka k ose kola, a tím se i poměrně zvýší síla)

ale

2 převod -  je spíš záležitost rychlosti a poměru mezi rotací ( nepřesně frekvencí) pastorku a druhého kola - pokud se uskutečňuje od osy - hřídele / ale spíše síly F - pokud se uskutečňuje z obvodu kola, například zuby ozubeného kola 

druhý důvod, proč je převod spíš záležitost rychlosti - je pravidlo zachování rovnosti momentu síly na  prvním i druhém kole převodu

výsledek je ovšem tentýž - moment síly, neboli otáčení, který má maximum na ose?

jak je to možné, když pro moment síly (otáčení) - který se počítá z obvodu podle vzorce síla krát páka platí vzorec úhlová rychlost omega krát páka? na ose je totiž nulová páka... snad jedině přepočtem přes obvodovou rychlost na kole (ta je ostatně stejná jako výsledná lineární rychlost celého vozu) - pokud se obvodová rychlost počítá přepočtem tzv. úhlové rychlosti od osy - pro obvodovou rychlost vychází (přibližně) čtverec poloměru - tedy omega x poloměr na druhou = obvodová rychlost "vé" - moment síly/otáčení - angl.  Torque se pak tedy počítá zpětným přepočtem z rychlosti na obvodu - o po těchto přepočtech by měla pro moment   otáčení/síly vyjít po vykrácení tentýž vzorec jako pokud by se počítal ze síly při pohonu zuby ozubených kol z vně 

úhlová rychlost a moment síly

převod do síly
nebo převod do rychlosti ?

Je jistý rozdíl, jedná li se o převod z osy - nebo o převod z obvodu - například zuby ozubených kol vně.

Pokud je převod z obvodu - pak by se mělo jednat o převod do síly, kdy na obvodu působí síla a na ose se vytváří moment síly, což je vlastně teprve výsledný čintel síly. V tomto případě by tedy mělo jít o převod do síly. 

Pokud by se jednalo o převod z osy - pak by je k je poháněcím činitelem tzv. úhlová rychlost omega - zde také nazývaná rychlostnost - a v zásadě se jedná o podobnou veličinu jako síla - a pokud se vynásobí OMEGA poloměrem kola - vytvoří se moment síly. Problém je ovšem, že moment síly působí na ose, stejně jako OMEGA. Bylo by tedy z hlediska posloupnosti správné přepočíst moment otáčení neboli síly přes obvodovou rychlost. Jelikož při zdrojem pohybu převodu z osy je úhlová rychlost - pak by prvotně vlastně mělo jít o převod do rychlosti - pokud vychází z osy.

převod do rychlosti - nebo do síly?

Pokud známe sílu a poloměr - je tedy možno spočítat moment síly (otáčení, angl. Torque) jak vypočítat úhlovou rychlost OMEGA na ose a obvodovou rychlost na obvodu - což je současně i výsledná lineární rychlost celého vozu?

Vzorec vychází z rovnosti momentu otáčení/síly pokud se počítá ze síly i úhlové rychlosti OMEGA, Jenomže pokud se počítá ze síly - tak se poloměrem nejprve násobí - a pokud by se z momentu otáčení měla zjistit úhlová rychlost - pak se naopak dělí...

Po vykrácení by pro přepočet síly na rychlost měl vyjít následující vzorec...

rychlost v =síla F krát poloměr r na druhou...

 

 

výkon jako výsledek je ovšem přibližně či principielně  součin síly pohonu a rychlosti pohonu  - dané převodem (pokud se počítá výkon od osy kola - ostatně na "ose kola" má výkon také maximum - výkon lze však rovněž vypočítat z obvodu kola z výchozí tlaku - po přepočtu na veličinu práce - tedy podle vzorce ... výkon = práce krát frekvence pohonu, neboli práce lomeno čas

ovšem asi nejvýstižnější je výkon vyjadřovat sice na principu síla krát rychlost (ovšem síla spíš zatupuje zdroj - tedy sílu přepočíst na rychlost - vznikne pak vzorec výkon = rovná se rychlost x rychlost x nějaké přepočtové koeficienty dané poloměry - a to je možno jak rychlostí obvodovou kola / lineární vozu - nebo úhlovou omega na ose hřídele) Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky - Blog iDNES.cz

na ose převodového kola je všechno naopak než by napovídala velikost kola

 

pokud by se funkce vozidla přirovnala k fotbalovému míči - zkoumaný děj by mohl mít následující průběh

kinematika fotbalového míče

3

výkonsílyrychlosti

2

rychlosti

1

síly

 

rychloběžný pohon (motocyklový pohon)  - první malé kolo pastorek (na ose velká rotace, "rychlostnost" formálně OMEGA) - a druhé velké kolo malá rotace - na druhém velkém kole převodu se snížením rychlostnosti pohonu sníží i rychlost vozidla  - tento převod je výhodný zejména pro šetření síly při jízdě do kopců (na kole se vzadu přehazuje na velké kolečko), ale hlavně u motorových pohonů snižuje rychloběžnost motoru - neboť druhé velké zadní kolo převodu snižuje osovou rotaci - tedy vnitřní úhlovou rychlost omega na ose druhého kola - tedy tento převod lze označit jako lehká či pomalá, případně nevýkonná síla (i 1)

pomaluběžný pohon (cyklistický pohon)  - z velkého kola (pastorku) na malé - zvyšuje rotaci (úhlovou rychlost omega - zde také nazývanou jako rychlostnost) - na ose druhého kola, která se charakterem vozidla uplatňuje zejména v rovinách a pro velkou rychlost v rovinách -  tedy tento převod lze označit jako těžká rychlost , eventuelně výkonnostní rychlost, případně rychlost daná výkonem - převodový poměr (1), vlastně i výstupní silový účinek /moment síly = úhlová rychlost (rotace) x poloměr/ se dá navýšit jedině zvýšením rotace

Převody nejsou přímo součástí mechaniky pohybu - tedy oborů kinematika a dynamika - ale tuto disciplínu prakticky doplňují. Jinak jsou převodovky například tématem předmětu "části strojů".

rozdělovník převodů 

zhruba lze konstatovat, že vnějšek převodového kola sice zprostředkovává samotný převod, ale účinek převodu - tedy zejména rotační (a nepřímo silový) se projevuje uvnitř

rozdělovník převodů

tedy například, pokud je pastorek větší než druhé kolo, jak je tomu často u nevýkonných cyklistických pohonů, znamená to,  že se převod se jen zdánlivě zpomalí -  a to pouze na obvodu menšího duhého kola převodu - rychlost v1,v2 je defacto totéž, co počet zubů z1, z2 - nebo poloměr kolar1,r2- tedy převodová jednotka,  ale při zachování rovnosti momentu síly (neboli momentu otáčení torque) se snížením poloměru "r" zvýší tzv. úhlová, neboli vnitřní rychlost označovaná jako OMEGA - tedy v podstatě rotace ...

 

... vnější - obvodová rychlost se na malém kole sice sníží, avšak pouze poměrně - na malém kole se navýší vnitřní rotace na ose - tzv. úhlová rychlost omega - zde nazývaná také jako rychlostnost

cyklistický převod z velkého na malé kolo tedy zvyšuje rotaci omega (tedy nepřímo i moment síly daný rotací a poloměrem bicyklových šlapátek) - čímž se tento převod jeví jako těžký, vhodný pro velkou rychlost v rovinách

motocyklový převod sníží  rychloběžnost motoru z malého pastorku  na velké kolo převodu a naopak snižuje vnitřní rotaci omega, (i když na pastorku je obvodová rychlost menší než na tomto druhém kole)...! 

účinnost převodu se ovšem projevuje na ose - při menším poloměru se (při zachování rovnosti momentu síly) se zvýší vnitřní rychlost na ose - tedy úhlová rychlost což je v podstatě rotace - rychlostnost 

 

mechanika- rozdělení tématických línií

mechanika pohybu - rozdělení tématických okruhů

 

obsah

odkazy

první část převody mechanické (kolo a pastorek) 

první část "123"  pohon (1) - převod (2) - rychlost a výkon vozidla (3)

druhá část převody elektrické (trafa)

první část, doplněk jedna - příklady mechanických převodů 

převody mlýnů, dřevařských pil a hamrů

druhá část, doplněk jedna -  příklady elektrických převodů 

druhá část a třetí část, doplněk dva  přepočty dalších veličin v mechanice a elektrotechnice - odpor a měrný odpor + rychlost a úhlová rychlost

třetí část vozy Mercredes

čtvrtá část "a" vojenství v časech první republiky v Pošumaví a osvobozování Šumavy 1945 - dále americká vojenská technika

čtvrtá část "d"  vojenství a vojenská technika - zejména německá + odkazy

čtvrtá část "o" odkazy tanky 

 

rozcestník pohon a převod v mechanice 

0. převody 

Kladkostroj Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky - Blog iDNES.cz převody I

Převody mechanické (pastorek a kolo)  a  elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství (tento příspěvek) převody II

03)  Mechanika DPM /W výkon okamžitý z frekvence a statistický z práce - nákladní vozy 3 - Blog iDNES.cz automobilová převodovka

I. pohon lidskou či jinou živou sílou

Mechanika KFD 2,a cyklistika 2  - pomalu- nebo rychlo - běžný motor, cyklistické a motoristické  závody, druhy motocyklových pohonů  - Blog iDNES.cz

kinematika a dynamika jezdec "0", pastorek "první kolo v převodu 1", "druhé kolo převodu "2", kolo vozidla a silnice "3" Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / kinematika fotbalového míče / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz

 

II. tepelný motor pro  silniční a pozemní vozidla a stroje 

motory s vnějším spalováním

Parní stroj - pro parní automobily a další stroje - Blog iDNES.cz

motory s vnitřním spalováním

2.0) motocykly s pomocným motorkem 

Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení /kinematika fotbalového míče - proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz

2) cyklistický a motocyklový pohon

čtyřdobý motor Honda pro motocykl i traktor
"dvoutaktat JAWA pro moped Stadión"
pneumatický pohon pro motocykl

Mechanika KFD 2,a cyklistika 2  - pomalu- nebo rychlo- běžný motor, cyklistické a motoristické  závody, druhy motocyklových pohonů  - Blog iDNES.cz

Eelektrický pohon silničních vozidel 

Akumulace elektrické energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům pro elektromobil - Blog iDNES.cz

 

III. letecký mechanický pohon

3p) letecký pístový pohon

pístové letecké motory Praga

U Madridu se bojuje za Prahu a francouzský stíhač Dewotine D.510 - Blog iDNES.cz

 

III. letecký mechanický pohon

3p) letecký pístový pohon

pístové letecké motory Zlín

Mechanika DAV(PM): Holešov - rychlost letounu Z 142 - okamžitá a statistická, zrychlení - Blog iDNES.cz

pístové letecké motory Praga

U Madridu se bojuje za Prahu a francouzský stíhač Dewotine D.510 - Blog iDNES.cz

3t) turbovrtulový pohon

Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz

 

rozcestníky a odkazy mechanika pohybu /kinematika a dynamika/

rozcestník pro matematikumechaniku pohybu - kinematiku a dynamiku

A3 přepočty veličin na ose a obvodu kola - přepočty síly a rychlosti  Mechanika A3/ KFD 3 rozcestník matematická mechanika a jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz" rovněž přepočty: obvod kola (rychlost) - obvod kola (síla); osa kola (úhlová rychlost) - osa kola (moment otáčení); osa kola (úhlová rychlost) - obvod kola (rotační rychlost a rychlost celého vozidla); osa kola (moment otáčení) - obvod kola (síla nebo rotační rychlost) 

Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / kinenatika fotbalového míče/ proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz

 

Strojírenství: rozcestník převody

Převody mechanické (kolo a pastorek) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství - Blog iDNES.cz (tento příspěvek)

Návštěva staré tiskárny - části strojů a mechanismy - Blog iDNES.cz

Mechanika pohybu

hlavní rozcestník pro mechaniku pohybu  Vlak a mechanika integrálních a diferenciálních počtů - rozcestník pro mechaniku pohybu - Blog iDNES.cz

Mechanika pohybu dílčí rozcestníky

ROZCESTNÍK Mechanika KDF (kinematika - dynamika - frekvence) - výpočet rychlosti cestou frekvence

KDF 1

Mechanika KFD - perioda, frekvence, obvodová rychlost / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz  doplňující příspěvek tohoto příspěvku - ovšem více zaměřený matematicky

KDF 2

Mechanika KFD 2 - pomaluběžný nebo rychloběžný motor, cyklistické závody - Blog iDNES.cz KDF 3

síla lze vypočíst z času? jakkoliv to může znít nepravděpodobně, o kolik se například za pootočí siloměr - takový může být rozdíl v síle

Mechanika KFD 3 - kinematika: frekvence - dynamika: síla, moment síly, rychlost a siloměr - Blog iDNES.cz současně rozcestník pro matematiku

další příspěvek spíše související s matematikou

Vysokorychlostní dráhy, nekonvenční dráhy, lanovky, vleky, lyžování - mechanika pohybu - Blog iDNES.cz

jinak se jeví změřitelné veličiny divákovi vně - a řekněme cyklistovi na závodní trati

divák vlastně vnímá derivaci - zlomek cyklistova úsilí

Mechanika DAV - Čím se liší frekvence, rychlost , zrychlení a rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz  příspěvek by také mohl mít název čím se liší tachometr a otáčkoměr (zde se zkoumá rychlost a zrychlení) a protože značná část příspěvku je věnována přepočtům perioda  frekvence  rychlost mohl by se příspěvek rovněž nazývat mechanika KFD

silné vozy - tahače a traktory  "sesterský příspěvek " - moment síly - tedy záběr síly má maximum na středu kola, proto také tahače mají povícero kol o nevelkém průměru

Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz

"podrozcestník pro rozjezd" - zejména nákladních vozů 

Mechanika DPM/W výkon okamžitý z frekvence, nebo statistický z práce - nákladní vozy - Blog iDNES.cz

Mechanika A - oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány, rozjezd vozu - Blog iDNES.cz který tvoří dvoupříspěvek s příspěvkem Mechanika A/ KFD - Ludolfovo číslo a radián - přepočty různých druhů frekvence - Blog iDNES.cz

podrozcestník KDF bicyklu - kinematika a dynamika zaměřená na výzkum rychlosti bicyklu

cyklistika 1 bicykly a motokola podle továrních značek 

Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo radiány - přepočet rychlosti, značky bicyklů - Blog iDNES.cz součástí příspěvku je také alternativní výpočet rychlosti z frekvence nebo dráhy, a také výpočet vstupní a výstupní rychlosti bicyklu

cyklistika 2 - druhy cyklistických a motocyklových pohonů Mechanika KFD 2 - pomaluběžný nebo rychloběžný motor, cyklistické závody - Blog iDNES.cz

mechanika DPM - dynamika - přepočty sil a momentů (rozjezd - jízda - výkon)

Mechanika - elektrotechnika MFE 5 - výkon - jako moment třetího stupně, kruhový diagram - Blog iDNES.cz  hlavní příspěvek pro výkon

moment třetího stupně -výkon Mechanika DPM Výkon z frekvence nebo práce - Blog iDNES.cz a tahače a kamiony

Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz

mechanika DAV (PM)  - dynamika - rychlost a zrychlení

Mechanika DAV(PM) - Holešov - vzlet letounu Z 142 a okamžitá a statistická rychlost - Blog iDNES.cz

Mechanika A/ DAV (PM) - zrychlení neboli vzlet - Blog iDNES.cz

mechanika DHM - mechanika hybnosti a méně obvyklých veličin (dvojitých momentů) 

Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz

(mechanika JB - mechanika jeřábů a bagrů - více praktická verze mechaniky hybnosti)

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz

Mosty od klenbových po vysuté (statika 2) - soustava staticky (ne, pře) určitá - Blog iDNES.cz album stavebních strojů 

Mechanika JB2 - Cesty elektrické energie 8 (pojistky 3 + mostové jeřáby) - Blog iDNES.cz 

Mechanika JB /DPMW přístavní jeřáb - jak se připojit k internetu 4 (přirovnání k přístavu) - Blog iDNES.cz

matematická mechanika

matematická mechanika A  - úhly a míry

Mechanika A3 / KFD 3 rozcestník matematická mechanika a jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz

Eulerova konstanta (Co se děje kolem matematiky, fyziky a elektrotechniky 11) - Blog iDNES.cz

Mechanika A/ KFD 3 rozcestník matematická mechanika a jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz

trojpříspěvek "Ludolfovo číslo" 

Mechanika A - oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány, úhlové míry a obvod, rozjezd vozů 1 - Blog iDNES.cz který tvoří dvopříspěvek jako (1) s příspěvkem Mechanika A/ KFD - Ludolfovo číslo a radián - přepočty různých druhů frekvence, rozjezd vozů 2 - Blog iDNES.cz mechanika a matematika rozjezdu motoru (2), příspěvek (3) Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo a radiány a přepočet rychlosti bicyklu - Blog iDNES.cz součástí příspěvku alternativní výpočet rychlosti z frekvence nebo dráhy

statika

mechanika SK  - statika staveb a konstrukcí

Cesty elektrické energie 10/ stavba 3 - rozvody a stavba - administrativa a výkres - Blog iDNES.cz

mechanika SM  - statika mostů

odkaz na původní rozcestník "mechanika" - tedy i statika

Nad ohybovými momenty u jednoduchých mostů (statika 1) -rozcestník pro mechaniku - Blog iDNES.cz

vojenská technika

rozcestník vojenství

"vojenská vozba" Převody mechanické (kolo a pastorek)  a  elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství (tento příspěvek) 

vojenské ženijní a železniční stavby Nad ohybovými momenty u jednoduchých mostů (statika 1) -rozcestník pro mechaniku - Blog iDNES.cz

odkaz na rozcestník vojenské letectví Letecké měřící přístroje a odpovídající veličiny, letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz

 

 

 

 

průběžný obsah

odkazy

první část převody mechanické (kolo a pastorek) 

první část "123"  pohon (1) - převod (2) - rychlost a výkon vozidla (3)

druhá část převody elektrické (trafa)

první část, doplněk jedna - příklady mechanických převodů 

převody mlýnů, dřevařských pil a hamrů

druhá část, doplněk jedna -  příklady elektrických převodů 

druhá část a třetí část, doplněk dva  přepočty dalších veličin v mechanice a elektrotechnice - odpor a měrný odpor + rychlost a úhlová rychlost

třetí část vozy Mercredes

čtvrtá část "a" vojenství v časech první republiky v Pošumaví a osvobozování Šumavy 1945 - dále americká vojenská technika

čtvrtá část "d"  vojenství a vojenská technika - zejména německá + odkazy

čtvrtá část "o" odkazy tanky 

 

 

první část m 

Převody mechanické (kolo a pastorek)  a  elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství

převody mechanické

Mechanické, či elektrické převody jsou prvotně rychlostní (mechanické převody)- nebo napěťové (elektrické převody) 

Základní (prvotní) převáděné veličiny - . OBVODOVÁ rychlost nebo počet zubů Z jsou na obvodě kola, a podle těchto veličin se také určuje převodová poměr "i" - že se velikost či rychlost druhého kola dělí prvním.

Výkonná veličina převodu ovšem není rychlost na obvodu,  ale  na ose kola, veličina nazývaná úhlová rychlost OMEGA  (možná výstižnější by byl název vnitřní rychlost nebo rotace - nebo asi nejvýstižnější by bylo označení rychlostnost)

Těžký cyklistický převod (převodový koeficient i menší než 1 - druhý menšíí člen lomeno prvním větším pastorkem - tedy druhé kolo převodu je malé)  je podle své základní konstrukční funkce převodem  pro zvýšení vnitřní tzv. úhlové  rychlosti OMEGA  na ose kola - veličiny zde nazývané jako rychlostnost) . 

při relativním snížení obvodové rychlosti se ovšem relativně navyšuje úhlová rychlost na ose kola

Z tohoto nazírání nelze formulovat buď síla - nebo rychlost  "těžkým převodem do rychlosti se vlastně navyšuje obojí - tedy úhlová rychlost na ose OMEGA (možná přesněji ROTACE, to by bylo to přesné označení).- z čehož plyne

MECHANICKÉ PŘEVODY PŘENÁŠÍ POHYBOVO ENERGII NIKOLI SILOU -ale RYCHLOSTÍ ROTACE - veličinou zde dále nazvanou jako R Y C H L O S T N O S T

Velikost obvodové rychlosti však obsahuje jistý klam - u VĚTŠÍHO KOLA je sice větší obvodová rychlost než u menšího kola - ale když by se u velkého kola vzal jen stejný průměr jako na malém kole - tak by výsledná rychlost na obvodu tohoto neúplného poloměru byla menší, než na malém kole - tímto se vlastně skrytě převáděná rychlost zvyšuje, OBVODOVÁ RYCHLOST na malém kole je poměrně VĚTŠÍ ale ještě přesněji se zvyšuje tzv. úhlová rychlost OMEGA, možná výstižněji označená jako rotace  

mechanický převodový poměr "i"

 

VELIKOST PŘEVEDOVÉHO POMĚRU "i"

přepočtový koeficient "i" - poměr převodu mezi druhým kolem a pastorkem - je sice určen podle obvodové rychlosti (nebo také průměru, či počtu zubů)  - ale při zachování velikosti momentu síly na všech kolech v převodu - tedy moment síly je roven poloměr "r" krát úhlová rychlost "omega" se při snížení obvodové rychlosti u menšího poloměru zvýší vnitřní tzv. úhlová rychlost na ose 

i
i

obvodová rychlost na převodovém kole - je v podstatě totéž - co počet zubů na kole - či poloměr kola - jenom upravuje převodová poměr

pohybová energie se ovšem přináší vnitřkem - osou kola - oficiálně se tato veličina nazývá úhlová rychlost - ovšem není to čistá rychlost - ale spíš rotace - možná by byl docela výstižný pojem i dejme tomu r y c h l o s t n o s t

u cyklistických převodů DRUHÉ malé KOLO v převodu ZVYŠUJE  r o t a c i (úhlovou rychlost) OMEGA - r y c h l o s t n o s t

motocyklových převodů DRUHÉ VELKĚ  KOLO v převodu snižuje r o t a c i (úhlovou rychlost) OMEGA -  snižuje r y c h l o s t n o s t 

druhý člen převodu s VELKÝm POLOMĚRem - sice se nepřímo navýší  moment síly na úkor nižší síly  poháněcího kola převodu - pastorku - avšak nelze nazvat, že by tento převod navyšoval sílu - pouze vytváři nevýkonný moment síly - na kole vhodný pro jízdu do kopců - vzhledem v faktu - že mechanické převody jsou v první řadě o rychlosti - dal by se tento převodový poměr nazvat jako z p o m a l u p o s i l ň u j í c í  

 

druhý člen převodu s malým poloměrem - velká vnitřní rotace -    osová úhlová rychlost omega - r y c h l o s t n o s t

účinnost mechanických převodů - tedy převodový poměr "i" je dána velikostí druhého kola převodu 
při rozjezdu, nebo při jízdě do kopce je druhé kolo velké  - převodový poměr vychází jako vélké "i" ,
převodový poměr je tedy inverzní veličina - která začíná na maximu a snižuje se na minimum

automobilová převodovka a převodový poměr

převodový poměr "I" je tedy dán velikostí druhého kola převodu - velké "i" pro rozjezd - či jízdu do kopce

 

převody mechanické - převody pro kolo

Pokud se bude chtít cyklist(k)a dostat v Brně k obelisku v Dennisových sadech od Červeného kostela - pak je na místě převod po roviny - tedy s převodovým poměrem malé "i" - ale pokud tamtéž z dola od nádraží - pak převodový poměr s velkým "i

 

Převod z menšího pastorku na velké druhé kolo - je sice do rychlosti - obvodová rychlost má maximum na obvodu  -  (síla má maximum na ose) - tedy uprostřed kola (směrem k obvodu nabývá rychlost). 

tank 23 a 24 - variace na kresbu na ZDŠ na téma osvobození

počet zubů zobvodová rychlost v -- jako obvodové veličiny spíš vymezují převodový poměr - ale záběr a  výsledek se projevuje na ose - a tovnitřní rotace -    osová úhlová rychlost omega - r y c h l o s t n o s t

 

V mechanice je základní převáděnou veličinou rychlost a v elektrotechnice zase napětí.

Když je druhý člen větší než první - zkoumaná veličina - tedy rychlost v mechanice - nebo napětí v elektrotechnice se zvyšuje

Při znázornění v kartézské soustavě obě veličiny - jako by se promítaly do osy x

 

Druhou (pouze nepřímo) převáděnou veličinou by byla síla (jejímž ekvivalentem v elektrotechnice by byl elektrický proud) a v elektrotechnice zase napětí - jejímž ekvivalentem v mechanice by byl elektrický proud.

Při znázornění v kartézské soustavě obě veličiny - jako by se promítaly do osy y

převod malý pastorek - velké druhé kolo a malé třetí kolo - s velkým momentem síly - používané tedy u tahačů

 

SÍLA  v MECHANICE jako by BYLA až DRUHOTNOU (odvozenou) VELIČINOU, PŘEVODY v MECHANICE jsou spíš o RYCHLOSTI - ale OBVODOVÁ RYCHLOST  má v podstatě stejný význam jako POČET ZUBŮ - nebo POLOMĚR KOLA - pro VYMEZENÍ PŘEVODOVÉHO POMĚRU - VÝSTUPNÍ - či VÝSLEDNOU PŘEVÁDĚNOU VELIČINOU je vlastně  VNITŘNÍ ROTACE (na výstupním kole) - neboli tzv. ÚHLOVÁ RYCHLOST OMEGA  R Y C H L O S T N O S T 

mechanické převody

Převodový poměr v mechanice se nazývá "I" a je to poměr mezi poloměrem či obvodem druhého členu lomeno poloměrem či obvodem prvního členu (nebo také počtem zubů Z2/Z1) - nebo alternativně obvodovou  rychlostí  druhého  členu v2 lomeno obvodovou rychlostí prvního členu - tedy v1. , ale obvodová rychlost má úponě stejný význam jako počet zubů ... jenom pro vytvoření poměru převodu

 

VELKÉ KOLO (v případě, že se jedná o první kolo - tak pastorek) = poměrně VELKÁ obvodová RYCHLOST.- avšak malá rotace  -  r y c h l o s t n o s t

malé kolo

poměrně malá obvodová rychlost - avšak VELKÁ ROTACE

tank Scherman a převodové poměry

 

Velké kolo (v případě, že se jedná o první kolo - tak pastorek) a malé druhé kolo se rovná velká rotace, což je příklad bicyklu. , 

Bicyklový převod co na ose navyšuje r y c h l o s t n o s t, po obvodu převodového kola tedy ze síly do rychlosti   . podle nejnovějších poznatků je ještě konkrétněji  navýšenou veličinou vnitřní úhlová rychlost OMEGA - neboli rotace - takže cyklistický převod se hodí v mnoha případech zejména pro velkou rychlost v rovinách, ale poměrně často se využívá i jako tzv. těžký převod do rychlosti - v tomto případě je poměrně opodstatněné prve uvedené označení pro bicyklový převod jako převod ze síly do rychlosti

 

cyklistický převod\: i < 1 ... je tedy menší než jedna... v2 jako z2 jsou malé - druhé kolo převodu je malé - s nízkým převodovým poměrem malé "i"

 

 

Motocyklový převod\: i >1 ... je tedy s prvním kolečkem malým, a druhým velkým vychází při dělení druhého elementu s větším kolem prvním elementem s menším kolem jako větší jedna

Tímto převodem se vlastně zmenšuje výstupní rotace uvnitř kola  takzvaná ÚHLOVÁ RYCHLOST OMEGA,  možná méně názorně lze konstatovat, že se na větší kolo č. 2 přenáší z výkonu pohonu víc síla než rychlost - neboli jde o z p o m a l u p o s i l ň u j í c í   převod

To znamená, že tímto převodem (z malého na velké kolo) se obvykle přenáší (alespoň) v cyklistice, než převodem (kdy je druhé kolo malé) - tedy lehkým převodem, kdy je i druhé kolo v převodu relativně malé. 

/tento typ převodu je pouze mechanickou záležitostí - v elektrotechnice pro něj není ekvivalent - ekvivalentem by byl pouze standartní obousměrný vodič/

u motorů je vstupní převod v motoru zpravidla zpomalující (zpomaluje rychloběžnost motoru), ovšem z toho důvodu aby pohon mohl zabrat větší silou (odvozenou z momentu síly, který je zase odvozen z rotace a poloměru kola)  - pro výslednou velkou rychlost (obvodovou kola, i lineární celého vozu - což je ta samá rychlost, jen rozvinutá do roviny) 

 

A co výsledná výstupní rychlost vozidla?

lineární rychlost vozidla (jak již konstatováno)  je ta samá veličina jako obvodová rychlost na kole vozu

obvodovou rychlost (a lineární rychlost vozidla) vytváří

PŘENOS OTÁČIVÉHO POHYBU OD STŘEDU NA OKRAJ /názorně např. Kohoutkovo vysoké kolo či zadní kolo bicyklu/ - s poloměrem kola vazu narůstá rychlost...

Moment síly nebo moment otáčení (torque)?

,,,

 

Malé upřesnění - moment síly moment otáčení (torque) jsou sice označovány jako ta samá veličina, ale podle bádání zde by moment síly by mohl být něco jako "zrcadlová" veličina k momentu otáčení -moment otáčení by se měl vytvářet z rotace (OMEGAkterou vytváří síla moment síly by se měl vytvářet přepočtem z výkonu což je vlastně síla krát rychlost) - a dále z práce, což je jako výkon vynásobený časem práce, a z práce vydělením dráhy a dalšími přepočty by měl vzniknout moment síly- stejná veličina jako moment otáčení.

rozdělení momentů v dynamice

Pokud se počítá výkon, moment otáčení, síla nebo rychlost  - časem se nenásobí, ale dělí - jelikož je obsažen ve frekvenci - tedy jmenovateli zlomku - výchozí hodnota času na ose x jako by byla jedna (což je i interval frekvence)...

Poprvé se frekvencí dělí když se počítá rychlost (úhlová na ose) - i obvodová na obvodu kola - potažmo i moment otáčení (síly) na ose kola.

Jelikož výkon je tlak - přepočítaný na sílu (síla je tlak děleno plochou) - síla přepočítaná na práci vynásobením dráhou - a práce přepočítaná na výkon - vydělením práce časem (de facto frekvencí pohonu) -   tedy výkon je na obvodu v principu jednosložková veličina vycházející z tlaku - výkon se ovšem na obvodu jenom počítá - jeho "sídlem" je osa kola - kde se výkon projevuje (a počítá) jako dvousložková veličina - vycházející z přepočtu  síla x rychlost (ovšem převedena z obvodu na střed kola) a vzorec se tedy modifikuje na veličiny působící na ose - což je  moment síly krát  úhlová rychlost ,  což jsou v principu ty samé samé veličiny - jenom moment otáčení je rovněž úhlová rychlost  navíc vynásobená  poloměrem kola, tedy úhlová rychlost se ve výpočtech vyskytuje  vlastně dvakrát...

 

 

na ilustraci výše zobrazena původníchybná verze kde se časem (při pohybu v grafu proti směru hodin) jakoby násobilo (čas je obsažen ve frekvenci - je tedy inverzní - časem se tedy  směrem od osy X (vpravo) k ose Y dělí  - a od osy Y k ose X vlevo opět násobí...

PŘENOS OTÁČIVÉHO POHYBU OPAČNÝM SMĚREM - OD  OKRAJE  - DO STŘEDU  /páka/ - roste síla
 

mechanické převody

 

 

související příspěvek - zaměřený na bicyklové převody

Mechanika KFD 2 kinematika frekvence dynamika - měřící přístroje pro sport a zdraví - Blog iDNES.cz

ještě jedna informace - převody v mechanice jsou o rychlosti (která se vytváří na základě rotace), nikoli o síle (síla "F" se vytváří jednak nikoli na základě rotace - ale tlaku - a v kartézských souřadnicích XY se nezobrazuje síla ale moment síly - který má sice jako úhlová (neboli vnitřní) rychlost maximum na ose - ale účinky obou veličin - tedy momentu síly a úhlové rychlosti jsou odlišné - u rychlosti je to jak již zmíněno rotace, a u momentu síly spíše tlak

převodový poměr v mechanice "i" je tedy záležitostí buď délky obvodu (nebo počtu zubů) - a nebo obvodové rychlosti 

přehled převodů elektrických a mechanických

 

průběžný obsah

odkazy

první část převody mechanické (kolo a pastorek) 

první část "123"  pohon (1) - převod (2) - rychlost a výkon vozidla (3)

druhá část převody elektrické (trafa)

první část, doplněk jedna - příklady mechanických převodů 

převody mlýnů, dřevařských pil a hamrů

druhá část, doplněk jedna -  příklady elektrických převodů 

druhá část a třetí část, doplněk dva  přepočty dalších veličin v mechanice a elektrotechnice - odpor a měrný odpor + rychlost a úhlová rychlost

třetí část vozy Mercredes

čtvrtá část "a" vojenství v časech první republiky v Pošumaví a osvobozování Šumavy 1945 - dále americká vojenská technika

čtvrtá část "d"  vojenství a vojenská technika - zejména německá + odkazy

čtvrtá část "o" odkazy tanky 

první část  "123"

pohon (1) - převod (2) - rychlost a výkon vozidla (3)

Převody mechanické (kolo a pastorek)  a  elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství

 

 

 

průběh veličin pohon (1)

převod (2) -

rychlost a výkon celého vozidla (3)

pohon - převod a výkon tanku

 

druhá část

Převody mechanické (kolo a pastorek)  a  elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství

Kdy je člen 1 a 2 převodu ve jmenovateli a kdy v čitateli zlomku. V převodovém poměru obecně platí že se druhý člen dělí prvním - a to v mechanickém "i" i v elektrickém "k" tedy u transformátoru , ale byl dohledán vzorec pro výkon transformátoru- zde by vlastně mělo jít o Ohmův zákon (pro transformátor)  a zde je poměr naopak 1. člen se dělí 2. (podrobněji na závěr části převody elektrické) - této části příspěvku...

 

převody elektrotechnické

převody elektrotechnické

Co se týče elektrických převodů  - sekundár s vyšším napětím lomeno primár s nižším napětím podávají informaci, že se jedná o transformátor navyšující napětí) - ovšem pro navýšení i proudu se rovněž používá několik paralelně zapojených transformátorů - čím se navýší i proud - což je pro přenos elektřiny patrně ještě důležitější veličina. 

Podobně jako rychlost a sílu  - nelze poměřovat napětí a proud - napětí - při znázornění v kartézské soustavě se spíše přimyká k ose "x" - zatímco proud zase k ose "y" - tedy tyto dvě veličiny vlastně nejde porovnávat - zejména ve smyslu "buď a nebo".

Podobně je tomu u elektrických transformátorů 

elektrotechnické převody - transformátory

Převodový poměr v elektrotechnice  se nazývá "k" a je to poměr mezi počtem závitů "sekundáru" transformátoru  a počtem závitů "primáru" transformátoru - hlavní převáděnou veličinou je ovšem napětí - což je převedeno do karteziánské soustavy xy jiný druh veličiny, než síla u mechanických převodů.. 

 

PŘEVOD: VZESTUPNÝ /dvoučlennému mechanickému převodu do rychlosti - v elektrotechnice by byl ekvivalentem transformátor navyšující napětí/

převodový poměr "k" větší než 1 - jde o transformátor navyšující napětí 

transformátor - svou základní konstrukcí napěťový

základní veličina - napětí "U" roste - vzrůstá - platí přímá úměra

Méně závitů (například na primáru transformátoru) - menší napětí- VÍCE závitů (VYŠŠÍNAPĚTÍ) .

Transformátor snižující napětí - který je běžnému uživateli známější má tedy na tzv. sekundáru méně závitů, tedy niřžší napětí - a hodnotu koeficientu k = počet závitů 2/ počet závitů 1 menší než 1.

 

transformátor jednofázový a třífázový

Druhá veličina - což ale může být v podstatě hlavní veličina  (u mech. převodů síla) - u elektrotechnických transformátorů proudI - zde platí nepřímá úměra -  neboli vyjádřeno vlastními slovy  protichůdná sestupná úměra.

Při této transformaci - tedy na vyšší napětí se sice sníží poměr napětí k proudu - ale jelikož se transformuje (navašuje) nižžší napětí na vyšší - a v elekrárně je obvykle spřaženo více transformátorů - u výstupní rozvod přenáší obvykle nejen vyšší napětí - ale i odpor.

Přímo úměrné převody je asi vhodné brát jako výchozí - protože nastává zcela základní vzestupné převody v souladu s přímou úměrou veličin.

- buďto  pro rychlost (u mechanického převodu malý pastorek - velké kolo)

- nebo pro napětí (u transformátoru)

ilustrace: výchozí převod (přímá úměra převodů) - mechanický do síly - elektrický navyšující napětí  (+ přímá úměra veličin)

SMLUVNÍMI HLAVNÍMI VÝSTUPNNÍMI VELIČINAMI u mechanických a elektrických převodů by mohly být SÍLA F a NAPĚTÍ U - v tomto úzu by RYCHLOST "v" - eventuálně PROUD "I"  měli být asi brány jako druhé - či druhotné výstupní veličiny.

Rumunská elektrická lokomotiva řady 060 EA

Bukurešť severní nádraží

Dohledán vzorec pro výkon transformátoru- zde by vlastně mělo jít o Ohmův zákon (pro transformátor)  a zde je poměr naopak - člen 1 se dělí členem 2. 

transformátor pro lokomotivu 060 EA

U1 (napětí) / U2 = N1 (primár transformátoru, počet závitů) / N2 = P (výkon)

V tomto případě - tedy výpočtu výkonu transformátoru se dělí "primár" transformátoru "sekundárem" a to jak v případě napětí, tak počtu závitů - což je naopak než při výpočtu převodového koeficientu "k" výše. 

Jinak samotné lokomotivě 060 EA věnována závěrečná část příspěvku Paříž východu - rozcestník na téma Rumunsko, divadlo a literatura - Blog iDNES.cz.

 

2F/ mechanický převod - bicyklový převod (sestupný převod)

(výstupní veličiny - sestupná přímá úměra)
z hlediska síly F - přímá úměra sestupná 

(nebo nepravá přímá úměra - čil zdánlivá přímá úměra - zdánlivě vzestupná přímá úměra)
z hlediska rychlosti "v" - přímá úměra nepravá nebo zdánlivě vzestupná.

2U/ elektrický převod - transformátor snižující napětí (sestupný převod)

Pro odpovídající transformátory (snižující napětí) by funkce převodu byla platná pro veličiny.

 

Pro napětí "U" sestupná přímá úměra (tedy nepřímá úměra)..
(napěťově sestupný transformátor teoreticky navyšuje proud "I" - ovšem proudové transformátory jsou poměrně vyjímečná záležitost). 

 

druhý převod - mechanický snižující sílu  - tedy do rychlosti (bicykl) - transformátor snižující napětí 

 

průběžný obsah

odkazy

první část převody mechanické (kolo a pastorek) 

první část "123"  pohon (1) - převod (2) - rychlost a výkon vozidla (3)

druhá část převody elektrické (trafa)

první část, doplněk jedna - příklady mechanických převodů 

převody mlýnů, dřevařských pil a hamrů

druhá část, doplněk jedna -  příklady elektrických převodů 

druhá část a třetí část, doplněk dva  přepočty dalších veličin v mechanice a elektrotechnice - odpor a měrný odpor + rychlost a úhlová rychlost

třetí část vozy Mercredes

čtvrtá část "a" vojenství v časech první republiky v Pošumaví a osvobozování Šumavy 1945 - dále americká vojenská technika

čtvrtá část "d"  vojenství a vojenská technika - zejména německá + odkazy

čtvrtá část "o" odkazy tanky 

první část, doplněk jedna

Převody mechanické (pastorek a kolo)  a  elektrické (trafa) - vozy mercedes a vojenství

příklady mechanických převodů 

převody mlýnů, dřevařských pil a hamrů

mlýn o jednom českém složení

mlýn o jednom českém složení

vodní hamr

vodní hamr

horní Vorotovský mlýn a pila

 

 

průběžný obsah

odkazy

první část převody mechanické (kolo a pastorek) 

první část "123"  pohon (1) - převod (2) - rychlost a výkon vozidla (3)

druhá část převody elektrické (trafa)

první část, doplněk jedna - příklady mechanických převodů 

převody mlýnů, dřevařských pil a hamrů

druhá část, doplněk jedna -  příklady elektrických převodů 

druhá část a třetí část, doplněk dva  přepočty dalších veličin v mechanice a elektrotechnice - odpor a měrný odpor + rychlost a úhlová rychlost

třetí část vozy Mercredes

čtvrtá část "a" vojenství v časech první republiky v Pošumaví a osvobozování Šumavy 1945 - dále americká vojenská technika

čtvrtá část "d"  vojenství a vojenská technika - zejména německá + odkazy

čtvrtá část "o" odkazy tanky 

Převody mechanické (pastorek a kolo)  a  elektrické (trafa) - vozy mercedes a vojenství

první a druhá část - doplněk 2

PŘEPOČTY DALŠÍCH VELIČIN v MECHANICE a ELEKTROTECHNICE   měrný odpor a odpor + rychlost a úhlová rychlost

 

některé fyzikální jednotky mají charakter konstant -- jiné jsou zase proměnné

u "příbuzných" jednotek zpravidla odlišuje nějaký přívlastek konstantu od proměnných

Druhá aktualizace - měrný odpor a odpor + rychlost a úhlová rychlost (pokračování)

MECHANIKA

tak například "úhlová rychlost" například na bicyklu má stále stejnou rychlost bez ohledu na vzdálenosti (či poloměru) zjišťovaného místa na kole od středu otáčení 

v podstatě se dá říci - že úlová rychlost je rychlostí motoru (neboli šlapání) a již se nemění

naopak rychlost (míněno standartní rychlost) nárůstá s poloměrem otáčení

Druhá aktualizace - měrný odpor a odpor + rychlost a úhlová rychlost (pokračování)

ELEKTROTECHNIKA

podobná situace je i  v elektrotechnice - například vztah mezi měrným elektrickým odporem - a standartním elektrickým odporem

"měrný odpor - rezistivita" je odvislý pouze od druhu materiálu - u odporu jako takového se navíc přidávají i rozměry materiálu - tedy délka vodiče a jeho průřez

 

průběžný obsah

odkazy

první část převody mechanické (kolo a pastorek) 

první část "123"  pohon (1) - převod (2) - rychlost a výkon vozidla (3)

druhá část převody elektrické (trafa)

první část, doplněk jedna - příklady mechanických převodů 

převody mlýnů, dřevařských pil a hamrů

druhá část, doplněk jedna -  příklady elektrických převodů 

druhá část a třetí část, doplněk dva  přepočty dalších veličin v mechanice a elektrotechnice - odpor a měrný odpor + rychlost a úhlová rychlost

třetí část vozy Mercredes

čtvrtá část "a" vojenství v časech první republiky v Pošumaví a osvobozování Šumavy 1945 - dále americká vojenská technika

čtvrtá část "d"  vojenství a vojenská technika - zejména německá + odkazy

čtvrtá část "o" odkazy tanky 

Převody mechanické (pastorek a kolo)  a  elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství

třetí část 

O vozech Mercedes

počátky firmy Mercedes - Benz (vznik či vynález benzínového motoru) nastíněny v příspěvku Benzínky a další čerpací stanice - ropa a zemní plyn, a také rozvody vody - Blog iDNES.cz

 

 

průběžný obsah

odkazy

první část převody mechanické (kolo a pastorek) 

první část "123"  pohon (1) - převod (2) - rychlost a výkon vozidla (3)

druhá část převody elektrické (trafa)

první část, doplněk jedna - příklady mechanických převodů 

převody mlýnů, dřevařských pil a hamrů

druhá část, doplněk jedna -  příklady elektrických převodů 

druhá část a třetí část, doplněk dva  přepočty dalších veličin v mechanice a elektrotechnice - odpor a měrný odpor + rychlost a úhlová rychlost

třetí část vozy Mercredes

čtvrtá část "a" vojenství v časech první republiky v Pošumaví a osvobozování Šumavy 1945 - dále americká vojenská technika

čtvrtá část "d"  vojenství a vojenská technika - zejména německá + odkazy

čtvrtá část "o" odkazy tanky 

Převody mechanické (pastorek a kolo)  a  elektrické (trafa) - vozy mercedes a vojenství

čtvrtá část

Vojenství a vojenská technika - zejména při osvobozování Šumavy - tedy hlavně americká technika - rozcestník "Druhá světová válka a doba poválečná na Šumavě"

znovu

rozcestník vojenství

"vojenská vozba" Převody mechanické (kolo a pastorek)  a  elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství (tento příspěvek) 

vojenské ženijní a železniční stavby Nad ohybovými momenty u jednoduchých mostů (statika 1) -rozcestník pro mechaniku - Blog iDNES.cz

odkaz na rozcestník vojenské letectví Letecké měřící přístroje a odpovídající veličiny, letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz

 

 

První republika a rok 1939

Lehký tank LT 35 (výrobci Škoda Plzeň a ČKD Praha v sublicenci)

LT vzor 35

 

Osvobozování Šumavy (zejména americkou armádou)

 

Nejprve ovšem pár střípků z první republiky. Pošumaví oplývá krásnou krajinou - která láká k výletům a turistice. Ty zdatnější pak ke sportu - a často je žádoucí aby se zapojili i ostatní, Skrze využití volného času a všestrannému rozvoji zde byl založen ještě za monarchie Sokol. Sokoli se scházeli nejprve v hostincích - posléze v dobách první republiky byla postavena Sokolovna,

lomek Němčák a Hostinec u Šumavy - kde probíhala cvičení Sokola - před výstavbou Soklovny.

A co se týče vojenství - ve městě Klatovy byly v dobách první republiky troje kasárna. Ale doba první republiky měla ke stabilitě daleko - a v roce 1933 došlo v Německu ke změnám - a první konflikty na sebe nedaly dlouho čekat,

Incident Železná Ruda 1935

Nádraží Železná Ruda-Alžbětín (německy Markt Eisenstein-Elisenthal/Bayerisch Eisenstein) je železniční stanice na pomezí jihovýchodního Německa a Česka. Tvoří spojnici mezi bavorskou železnicí z Plattlingu do Bavorské Železné Rudy a tratí Plzeň – Klatovy – Železná Ruda, původně Plzeňsko-březenskou dráhu pro kterou bylo tehdy postaveno. Státní hranice prochází přímo prostředkem staniční budovy, která je rozdělena na českou a německou část. Na nádraží v roce 1935 probíhala celní a pasová kontrola tím způsobem, že cestující museli vystoupit a projít kontrolou a vrátit se na perón o několik desítek dál a nastoupit do železniční soupravy sousedního státu. Jednoho dne zde konal službu příslušník četnictva příjmením Manoch. S jistou naléhavostí se ho dotázal cizí státní příslušník "jak se nejrychleji dostat do Nýrska". Mimochodem Nýrsko - ač většinu obyvatel tvořili Němci a zajišťovali také politickou správu - tak tuto německou správu představovala Německá sociálně demokratická strana v Československu. Nýrsko bylo tedy cílem německé emigrace a opozice. Také zde byly zřízeny dobrovolnické branné jednotky zvané Rotwhare - o občas došlo k potyčkám s bojůvkami oddanými národního socialismu. Ale zpět k nádraží Železná ruda v roce 1935. Dotyčný který prošel odbavením na nádraží a dotazoval se četníka Manocha byl nejspíš zpravodajec a příslušník sociální demokracie. Nicméně - než Manoch stihl odpovědět, zjistil že se poblíž strhla nečekaná potyčka. Několik chlapíků v kožených kabátech - typických pro formující se tajnou policii v Německu se snažilo běžence z Německa zmocnit a přetáhnout ho zpět do Německa. Manoch se snažil usilovně bránit až k hraniční závoře které se prchající mladík velmi dlouho usilovně  držel, nicméně podlehl přesile a jeho osud byl patrně neblahý.  Další rok - v roce byla mezinárodní situace už velmi vyhrocená - vzniklo ředitelství opevňovacích prací. Původně měl u Nýrska měl vzniknout pás těžkých pevností - takzvaných srubů - kategorie 2 pro 17 vojáků a kategorie 1 pro 35 vojáků. Nicméně výstavba tak těžkých objektů přesáhla dobové možnosti - a místo těžkého opevnění se začaly v následujícím roce budovat podstatně menší "řopíky" a v trochu jiném umístění.

incident nádraží Železná ruda 1935

Na sklonku roku 1944 při postupu fronty dovnitř Německa  na Klatovsku přibyli tzv. "národní hosté" - tedy Němci ze Slezska a z Banátu - uprchlíci před podstupující frontou - a v Klatovech a okolí byli různě ubytováni. Bylo na ně ovšem pohlíženo jinak než na místní Němce - byly pro ně vytvořeny Stangastaichtuge (? - pravděpodobně nepřesný výraz)  speciální matriky - kam byli utenčeci zaznamenávání - včetně pohřbívaných. Vyjímkou byla Poleň - kde se místní farář proti tomuto opatření vzbouřil - a uprchlíky zaznamenával do běžných farních matrik. Uprchlíci si rozhodně nepolepšili - ve svých domovinách patřili k místní honoraci - a zde je čekali nuzné podmínky závěru války. Na jaře roku 1945 se však již blížila fronta - a nebylo jisté zda Klatovsko osvobodí od nacismu Američani nebo Rudá armáda - a znovu se schylovalo k dalšímu přesídlení - tentokrát do Svaté Kateřiny při původní česko - bavorské hranici - proti čemu uprchlíci protestovali. Asi je namístě také zmínit případy zcela zavrženíhodné krutosti, které se nacističtí okupanti dopustili například ve vztahu k zajatcům, kdy byli třeba přivazování k vagónům - v toto smyslu byli velmi vynalézaví. 

 

osvobození Janovic nad Úhlavou

Závěr války provázely četné nálety - tzv. hloubkové nálety - během kterých bylo například zničeno původní nádraží Klatovy.

odkaz Klatovy původní nádraží http://www.zanikleobce.cz/index.php?detail=332227

 

 

odkaz Osvobození Klatov a stíhací letoun North American P-51 Mustang  https://at.tumblr.com/archivace/osvobozen%C3%AD-klatov-a-st%C3%ADhac%C3%AD-letoun-north-american/tg8imyvisdlo

zde vyobrazen stíhací letoun North American P-51 Mustang byl jednomístný stíhací letoun dlouhého doletu, který během druhé světové války sloužil na straně spojenců. Jednalo se o jeden z nejúspěšnějších typů stíhacích letounů.

odkaz Indická jednotka "AZAD" při osvobozování Šumavy

 

Na osvobození Šumavy se podílela  i jednotka Azad - vytvořená z Indů z Barmy,

Po porážce  Britů v Singapúru  se skupina Indů dostala se spojenci do Evropy. 

Vše začalo invazí Japonska proti Britům v Barmě. 

Zimu 1944/45 Indové strávili v polních leženích v linii hřeben Pustina - Dobrá voda. Američané měli obsazeny pouze průsmyky a postup zahájili podél jižních svahů.

US 95 divize, 712 tankový prapor. 

Památná místa: Památník konce války Všeruby, v Dobré vodě pohřbeno 30 indů....

indická jednotka AZAD

Azad na FCB 
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.746116123293325&type=3

https://at.tumblr.com/archivace/indick%C3%A1-jednotka-azad-na-%C5%A1umav%C4%9B-a-p%C5%99i/oka6gnf4p4bb

Americký tank M4 Sherman (oficiální označení americké armády Medium Tank, M4) byl nejznámější americký tank ve druhé světové válce a krátce po ní. Pojmenován byl britskými vojsky po americkém generálu Shermanovi. S téměř padesáti tisíci vyrobenými kusy to byl druhý nejpočetnější tank války, předčil jej pouze ruský T-34.

tank Scherman a převodové poměry

 

tank M4 Scherman a převodové poměry

Osvobození Šumavy a poválečná léta v Pošumaví - album nevytřiděných podkladů na FCB

https://www.facebook.com/media/set/?vanity=100036848335876&set=a.746116123293325

Druhá světová válka  - odkazy na volně související příspěvky

Vlak dojel do Gienu - inspirováno příběhem poručíka Kohna z Chomutova a novelou Vlak dojel přesně Heinrich Bölla

https://at.tumblr.com/archivace/vlak-dojel-do-gienu-inspirov%C3%A1no-p%C5%99%C3%ADb%C4%9Bhem/1eyaae1k92ck

3. doba poválečná až padesátá léta na Klatovsku

Legendou padesátých let se stala Janovická kasárna, tématika jejihž tématika se námětem třeba různých literárních adaptací...

Janovická kasárna vlastní kresby https://at.tumblr.com/archivace/janovick%C3%A1-kas%C3%A1rna-vojensk%C3%BD-%C3%BAtvar-v%C3%BA-4460/yccjg75fwge0

 

 

průběžný obsah

odkazy

první část převody mechanické (kolo a pastorek) 

první část "123"  pohon (1) - převod (2) - rychlost a výkon vozidla (3)

druhá část převody elektrické (trafa)

první část, doplněk jedna - příklady mechanických převodů 

převody mlýnů, dřevařských pil a hamrů

druhá část, doplněk jedna -  příklady elektrických převodů 

druhá část a třetí část, doplněk dva  přepočty dalších veličin v mechanice a elektrotechnice - odpor a měrný odpor + rychlost a úhlová rychlost

třetí část vozy Mercredes

čtvrtá část "a" vojenství v časech první republiky v Pošumaví a osvobozování Šumavy 1945 - dále americká vojenská technika

čtvrtá část "d"  vojenství a vojenská technika - zejména německá + odkazy

čtvrtá část "o" odkazy tanky 

 

vlastní příspěvek pokračování

čtvrtá část  "d"

vojenství a vojenská technika - zejména německá

Převody mechanické (kolo a pastorek)  a  elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství

Tiger a Leopard 2

tanky "Tiger a "Leopard 2" - s ohledem na situaci na Ukrajině 2023

čtvrtá část  "o"

odkazy - zejména tanky

(30) ČESKOSLOVENSKÝ PROJEKT TVP 50/51: Zakázáno Moskvou - YouTube

Japonsko (30) CHALCHYN-GOL 1939: JAPONCI NAPADLI SOVĚTY! - YouTube

Zimní válka SSSR - Finsko (30) SSSR ÚTOČÍ NA FINSKO! - Zimní válka, aneb David proti Goliášovi v roce 1939 - YouTube

námořní bitva  (30) Tarawa 1943: 72 hodin pekla - YouTube

(30) Banderovci v ČSR: 1945-1947 - YouTube

Autor: Jan Tomášek | pátek 9.7.2021 23:26 | karma článku: 5,90 | přečteno: 824x
  • Další články autora

Jan Tomášek

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů

Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje

13.1.2023 v 5:39 | Karma: 5,08 | Přečteno: 330x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Kamna na piliny - "piliňák"

Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.

10.12.2022 v 11:03 | Karma: 5,07 | Přečteno: 513x | Diskuse| Hobby

Jan Tomášek

Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy

Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.

28.8.2022 v 5:43 | Karma: 6,96 | Přečteno: 940x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most

Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.

24.8.2022 v 21:48 | Karma: 0 | Přečteno: 560x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola

Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.

20.7.2022 v 16:09 | Karma: 5,75 | Přečteno: 794x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky

základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost

22.6.2022 v 10:12 | Karma: 5,19 | Přečteno: 649x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I

Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.

25.5.2022 v 15:47 | Karma: 10,67 | Přečteno: 489x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská

Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.

17.4.2022 v 20:29 | Karma: 10,11 | Přečteno: 657x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody

V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .

7.3.2022 v 4:36 | Karma: 8,32 | Přečteno: 545x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Matematické úvahy u sázení brambor

některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování

1.3.2022 v 6:16 | Karma: 8,53 | Přečteno: 525x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29

Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)

24.1.2022 v 21:22 | Karma: 8,69 | Přečteno: 965x | Diskuse| Ostatní

Jan Tomášek

Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna

Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.

1.1.2022 v 9:43 | Karma: 8,11 | Přečteno: 858x | Diskuse| Cestování

Jan Tomášek

Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142

Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...

15.12.2021 v 10:12 | Karma: 4,99 | Přečteno: 447x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna

Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.

10.12.2021 v 11:04 | Karma: 10,49 | Přečteno: 1791x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou

Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru

5.12.2021 v 8:49 | Karma: 5,50 | Přečteno: 586x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině

Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu

2.12.2021 v 5:19 | Karma: 6,42 | Přečteno: 621x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy

Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...

19.11.2021 v 9:35 | Karma: 12,00 | Přečteno: 1323x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"

Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...

13.11.2021 v 2:55 | Karma: 6,33 | Přečteno: 518x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda

Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda

6.10.2021 v 13:25 | Karma: 4,68 | Přečteno: 1435x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína

Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.

23.9.2021 v 11:29 | Karma: 4,55 | Přečteno: 252x | Diskuse| Věda
  • Počet článků 192
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1043x
Zajímám se o spoustu témat - která se trochu mění podle let a období.

Seznam rubrik