Přehrada Bystřička - ekologická havárie na Bečvě
OBSAH
Rozcestník záchranný systém a administrativa
Přehrada Bystřička a ekologická havárie na Bečvě
Rumunsko 70 tých let - ekologická havárie v údolí Geamăna
1. čs. partyzánská brigáda Jana Žižky na Moravě
Rozcestník záchranný systém a administrativa
Státní a veřejná správa a administrativa běžných plateb v domácnosti včetně energií - Blog iDNES.cz
Krátce na téma hašení a požáry - rozcestník na téma záchranný systém - Blog iDNES.cz
Registrace k očkování proti koronaviru, rezervace termínu, náhradní certifikát - Blog iDNES.cz (téma zdravotnictví)
telekomunikace administrativně Léta šedesát šest až šedesát devět - televizní a rozhlasové poplatky - Blog iDNES.cz
Státní a veřejná správa a současně administrativa plateb v domácnosti včetně energií - Blog iDNES.cz
Bezhotovostní bankovnictví a internetové nákupy (Jak se připojit k internetu 9) - Blog iDNES.cz
Jak se připojit k internetu 5 - cyklické platby za internetové aplikace - Blog iDNES.cz
Přehrada Bystřička a ekologická havárie na Bečvě - tento příspěvek (Česká inspekce životního prostředí, vodoprávní úřady)
soudnictví přestupků a nedbalostních záležitostí "Vsetín" Přehrada Bystřička a ekologická havárie na Bečvě - tento příspěvek (soudní přelíčení u okresního soudu Vsetín)
soudnictví přestupků a nedbalostních záležitostí "Praha" (jak řešit televizní poplatky) Léta šedesát šest až šedesát devět - sen o Havlovi a Dubčekovi, televizní poplatky - Blog iDNES.cz
Přehrada Bystřička a ekologická havárie na Bečvě
takže krátká připomínka rekreačního pobytu obrazem
přehrada Bystřička let sedmdesátých
hotel Klenov a restaurace "u Bušů" (George Busch)
a dále pak k ekologické havárii
při likvidace havárie na řece Bečvě - kdy v souvislosti s vypuštěním závadných látek došlo k úhynu značného množství ryb se projevily třeba následující nedostatky (poznámky na základě vystoupení senátorky za KDU ČSL)
1. řízení a provádění prací
řízení prací, koordinace prací nejsou definovány
vymezení kompetencí mezi vodoprávní úpravy
poskytování informace veřejnosti a vodoprávním úřadům
(v některých případech byly varovné informace předány se zpožděním jeden - někdy i čtyři dny - obcím přišla informace až druhý den kolem čtvrté)
do systému jak vodního zákona tak integrovaného záchranného systému by mělo být doplněno,. že je povinností subjektu kterému byla nahlášena havárie na vodách informovat neodkladně dotčené obecní úřady
2.instituce a jejich kompetence
vymezení kompetenci mezi vodoprávní úřady (úřady v rámci krajů)
a další instituce a organizace které se na likvidaci havárie podílely
tedy např. integrovaný záchranný systém
nebo česká inspekce životního prostředí
doplnění o ustanovení orgánu odpovědného za provedení řádného průzkumu havárie
- česká inspekce životního prostředí
- vodoprávní úřad
- povodí
- hasiči
- policie
vyloučení zdvojených kompetencí vodoprávních úřadů a české inspekce životního prostředí- návrh na rozdělení kompetencí a jednoznačné stanovení kdo za co odpovídá (zdvojení se projevilo například, že různé organizace například odebíraly vzorky a podobně - všechny tyto orgány nekordinovaně odebíraly vzorky - z čehož vyplynul problém - už pro velký počet vzorků - navíc odebíraných různým způsobem - vyvodit nějaké závěry)
návrh aby se primárním vodoprávním úřadem k zneškodňování havárií byl Krajský úřad - už pro jeho klíčové postavení v integrovanném záchranném systému
3. registr
návrh na vytvoření veřejného registru všech havárií na vodách(registr je sice zaveden, ale není řádně vedený a je to jen registr závažných havárií)
návrh aby se primárním vodoprávním úřadem k zneškodňování havárií byl Krajský úřad - už pro jeho klíčové postavení v integrovanném záchranném systému
4. kompetence mezi kraji
pokud událost přesahuje hranice kraje - měly by být krajské složky integrovaného záchranného systému různých krajů povinny se informovat
(například se může stát - že na části patřící jednomu kraji se používají jiné prostředky než v druhém kraji - atd)
5. náhrady
konkrétně rybáři nemají zaručeno že dostanou vynaloženy náklady vynaložené na likvidaci čtyřiceti tun ryb - předpolkládá se - že bude uhrazen z krajských fondů pro tyto případy - ovšem až bude nalezen viník)
6. soudní přelíčení
Společnost Energoaqua podle rozsudku vsetínského okresního soudu způsobila otravu řeky Bečvy z 20. září 2020. Trest jí však soud neuložil. Právnická osoba podle soudkyně Ludmily Gerlové není v tomto případě objektivně trestně odpovědná. Firma se však podle rozsudku při havárii mohla dopustit přestupku, věc proto soud postoupil České inspekci životního prostředí. Ředitele podniku Oldřicha Havelku soud obžaloby z otravy řeky zprostil. Rozsudek není pravomocný, soudkyně Ludmila Gerlová jej nyní odůvodňuje.
Za poškození a ohrožení životního prostředí a neoprávněné nakládání s chráněnými volně žijícími živočichy a planě rostoucími rostlinami hrozil Havelkovi jeden rok až pět let vězení, společnosti zákaz činnosti a peněžitý trest. Zmocněnec podniku Vladimír Kurka i Havelka vinu opakovaně odmítli.
Podle státního zástupce Jiřího Sachra řeku otrávily kyanidy a šestimocný chrom. Firmě Energoaqua navrhoval uložit peněžitý trest 21 milionů korun. Pro Havelku žádal podmíněný trest zhruba ve třetině zákonné trestní sazby a pokutu milion korun. Obžalovaní i jejich obhájce Jiří Obluk požadovali zproštění obžaloby. Neexistuje podle nich žádný důkaz, který by svědčil o vině společnosti a jejího ředitele.
Soud mediálně velmi sledovaný případ začal v hlavním líčení projednávat koncem ledna. Od té doby se i s pondělkem uskutečnilo 29 jednacích dní. Vypovídaly desítky svědků, soud předvolal také několik soudních znalců. Spis k případu má přibližně sedm tisíc stran.
Společnost Energoaqua spravuje tovární areál bývalé Tesly v Rožnově pod Radhoštěm na Vsetínsku, kde zajišťuje i čištění odpadních vod. Z areálu vytékají přes 13 kilometrů dlouhým kanálem, který ve Valašském Meziříčí ústí do Bečvy. Podle obžaloby se znečištění do řeky dostalo právě tímto kanálem. Zástupci firmy to odmítli. Uvedli, že první ryby začaly hynout zhruba 3,5 kilometru od této vyústi, je tedy podle nich vyloučeno, aby původcem ekologické havárie byla Energoaqua. Zapravdu jim dávají i někteří vědci a rybáři. Blíže místu úhynu prvních ryb má výusť například valašskomeziříčská chemička Deza.
Podle státního zástupce způsobila Energoaqua znečištění Bečvy jedovatými kyanidy a šestimocným chromem nejméně na 37 kilometrech řeky. Obžaloba uvádí, že to mělo za důsledek masivní úhyn více než 39 tun ryb. Otrava zasáhla řeku v úseku pod Valašským Meziříčím na Vsetínsku až po Přerov.
přidružené album
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.276241029647656&type=1&l=d58b8ee92f
a dále ještě na motivy dřívějších cest
Obrázky z Valaška - chalupa někde mezi Bystřičkou a Rožnovem - a neotáčivý větrný mlýnek na obilí v Brňově
Dále by mohly být zmíněny Moravskoslezské Beskydy, v českém úzu obvykle jen Beskydy. V běžném pojetí se do Beskyd často počítá i hornatina kolem Vsetína - Vsetínské vrchy. Radhošť sice mení zcela nejvyšší horou - ale patrně je horou nejnavštěvovanější Východiskem k obvyklé tůře po Pustevenském hřbetu je lokalita Pustevny - se zajímavě pojatými dřevěnými domy z dob první republiky. Pohoří s názvem Beskydy je povícero - s Beskydy je možno nalézt v Polsku i na Východním Slovensku.
Rumunsko 70 tých let - ekologická havárie v údolí Geamăna
původní příspěvek o havárii v rumunských měděných dolech Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko - iDNES.cz
1. čs. partyzánská brigáda Jana Žižky na Moravě
1. čs. partyzánská brigáda Jana Žižky působila na Moravě na Vsetínsku a Valašsku.
Z původních asi 110–120 mužů, kteří přešli roku 1944 ze Slovenska, síla brigády postupně narůstala již během října, kdy se intenzívně připravovalo Valašské povstání proti fašismu a očekávaly se letecké dodávky zbraní prvního sledu. Po porážce Slovenského národního povstání Slovenské národní povstání (29. srpna 1944 – 28. října 1944) se činnost odboje přes zimu 44/45 utlumila a většina nových rekrutů byla vývojem hodně zklamána a opět se zapojila až na jaře roku 1945.
Partyzánská brigáda Jana Žižky na Moravě byla největší partyzánskou skupinou v protektorátě, která měla provádět diverzní a sabotážní činnost. Zejména poškozování železničních tratí a mostů, ke kterým docházelo od 16. října do 20. dubna 1945. Brigáda shromažďovala také zpravodajské informace a svou přítomností zneklidňovala německé policejní složky, které také napadala a odzbrojovala. Brigáda ve svém vlastním propagačním materiálu v lednu i únoru uvádí : „Katastrofální nedostatek zbraní, munice, zákaz přijímat další členy.“ Některé ozbrojené části oddílu se aktivně podílely na boji za osvobození Zlína, Vsetína, Vizovic, Přerova a jiných měst a obcí nejen v regionu Valašska. Vzhledem k nevýhodným teritoriálním podmínkám v protektorátě, nebylo možné podle Murzina a jeho kolegů z Ruska rozvíjet vojenskou činnost v týlu nepřítele takovým způsobem, jako na Ukrajině, v Rusku, Bělorusku, Polsku a Pobaltí, kde se nacházel velký neosídlený prostor a bylo možné přepadat zásobovací konvoje bez rizika postihu obyvatelstva a rovněž zásobování zbraněmi a materiálem bylo průběžné, pravidelné a řízené armádou.
„Nelze zpochybnit lidské hrdinství všech, kteří nebyli ochotni snášet se skloněnou hlavou nástup nacismu, ačkoliv se mohli v klidu a relativním pohodlí dožít konce války. Lidí, kteří se rozhodli vyčlenit se z řad obyčejných lidí a stali se tím neobyčejnými.“ Sovětští vojáci, kteří utekli ze zajateckých táborů, museli bojovat a přidat se k partyzánům, protože Stalin neuznával zajatce a hrozil jim nejtvrdší postih. Desant z Kyjeva plnil také především hlavní politický úkol zahraničního komunistického odboje v Moskvě – existenci „vojenského odboje a velké osvobozenecké války Československa.“
Brigáda postupně narůstala, nejvíce v březnu a dubnu,největší skok v počtu nastal až v květnu, kdy se najednou vyrojilo tolik partyzánů o kterých nikdo nevěděl. Na konci války dosáhl počet víc než tisíc bojovníků, avšak jsou zde započítány také skupiny prakticky z celé východní, střední a jihovýchodní Moravy, které byly přiřazeny do počtu spíše z politických důvodů. a Partyzánské hnutí nemělo standardní vojenskou organizační hierarchii a strukturu. Rámcově se sdružovala do praporů a čet, avšak prakticky vojenský systém neměla. Většina skupin nevedla přímý boj v terénu, ale byla v záloze a pomáhala zajišťovat nové úkryty polních oddílů, které musely měnit stanoviště. Zajišťovali jim munici, potraviny, tabák, alkohol, léky, ošacení, obuv a další potřeby. Většina příslušníků podpůrných oddílů chodila do zaměstnání a kontakt navazovala se štábem jednou až dvakrát za měsíc. Poválečná zpráva mjr. Murzina uvádí 1 533 bojovníků, kteří měli zbraně, 304 padlých a popravených, 208 zraněných. Provedla okolo 43 destrukčních a přepadových akcí. Podle evidence k 5. květnu měla brigáda 1 229 členů se zbraní z toho 927 Čechů. Partyzáni brigády Jana Žižky se tak stali jedním z pilířů vznikající Národní fronty. Celkový význam a úspěchy brigády byly hned po válce neúměrně zveličovány nejen komunisty, ale i samotnými členy oddílu.
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Jan Tomášek
Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky
základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost
Jan Tomášek
Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I
Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.
Jan Tomášek
Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská
Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.
Jan Tomášek
C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody
V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .
Jan Tomášek
Matematické úvahy u sázení brambor
některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování
Jan Tomášek
Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29
Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)
Jan Tomášek
Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna
Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.
Jan Tomášek
Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142
Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...
Jan Tomášek
Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna
Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.
Jan Tomášek
Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou
Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru
Jan Tomášek
Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině
Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu
Jan Tomášek
A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy
Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...
Jan Tomášek
Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"
Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...
Jan Tomášek
Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda
Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda
Jan Tomášek
Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína
Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x