Letiště Žatec a Mig 23 - rozcestník letectví
rozcestník letectví a kosmonautika
Jak měří letecký tachometr rychlost letounu 2, letiště Žatec a Mig 29, mechanika DPMW - Blog iDNES.cz a současně rozcestník vojenství
Letoun Avia Av-57 - Blog iDNES.cz
Letiště Holešov - vzlet letounu Z 142 a diagram XY jako statistika provozu a výkonu - Blog iDNES.cz
Junkers 52 a letecká rádiostanice LR dvojpříspěvek s pokračováním Cesty elektrické energie 10 (se zaměřením příkon - výkon) a dodatek k vysílači pro Junkers - Blog iDNES.cz
Messerschmitt Me 262 v Žatci - Blog iDNES.cz
Mechanika 4 - hybnost, moment hybnosti a změna hybnosti a letadla Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz mechanika dvojitých momentů - moment hybnosti a impuls síly, turbovrtulový a turbodmychadlový motor, rozdělení leteckých motorů
letadla Aero (pokračování tohoto příspěvku) Aero továrna na letadla / kompozity - konstrukční materiál pro letectví a kosmonautiku - Blog iDNES.cz
letectví - doplňkové aktivity
paragliding, parašutismus, padák, skoky s padákem - hlavní a záložní padák parašutismus a paragliding Krásné staré zemědělné stroje a letní čtení na táboře - Blog iDNES.cz část 3. Odboj 1939 - 45 a partizánská brigáda Jan Hus, skupina Vpřed v druhé části příspěvku
vzduchoplavba
Krásné staré zemědělné stroje a letní čtení na táboře - Blog iDNES.cz část 2 "pionýrský kompas"
kosmonautika
matematika kosmických letů Hallův efekt, matematika kosmických letů ; autoelektrika a elektromobil - Blog iDNES.cz
matematika kosmických letů (logaritmická rovnice) A11V Eulerova konstanta, integrály, derivace, logaritmy (Co se děje kolem matematiky 11) - Blog iDNES.cz
satelitní přenos internetu V zajetí počítačů 6 "h" - prakticky vzato - jak zprovoznit počítač po technické stránce - Blog iDNES.cz
podrozcestník Boeing
V rakouské pustě, Letiště Vídeň - Schwechat a letoun Boeing 707 / 737 / 777 - Blog iDNES.cz
Letouny Boeing 737 v Brně a letecký navigační systém - Blog iDNES.cz
Letiště Brno, Mig 21 a elektrotechnické a radiotechnické vybavení letadel - Blog iDNES.cz
Letiště Žatec a Mig 23 - tento příspěvek
Letecké měřící přístroje a odpovídající veličiny, letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz
Mechanika A/ DAV (PM) - zrychlení neboli vzlet, katalog letišť - Blog iDNES.cz spíše úvahy na téma veličiny pohybu - tedy frekvence, rychlost, výkon, zrychlení + katalog letišť - včetně malých
podrozcestník letecký průmysl
Vzducholodě a vzduchoplavba osmdesátých let - Blog iDNES.cz
rozcestník měření rychlosti v letectví
kinematické přepočty otáčky - rychlost - na pístovém motoru i tachometru (tedy spíše obor kinematika) Letoun Avia Av-57, jak se počítá na tachometru rychlost letounu 4 - Blog iDNES.cz
veličiny rychlost, zrychlení a výkon (tedy spíše obor dynamika) Jak měří letecký tachometr rychlost letounu 2, letiště Žatec a Mig 29, mechanika DPMW - Blog iDNES.cz
veličiny frekvence, rychlost, zrychlení především z hlediska matematiky Mechanika DAV(PM): Holešov - rychlost letounu Z 142 - okamžitá a statistická, zrychlení - Blog iDNES.cz
letiště Žatec a Mig 23
V Žatci se vystřídaly snad všechny typy proudových letounů - co sloužily v československém letectvu.
Letiště tvořil systém několik drah - v rovnoběžném - či pravoúhlém uspořádání. Nejblíž k provozním budovám se nacházela pojezdová dráha - souběžně s jistým odstupem hlavní vzletová a přistávací dráha - podél které vedl takzvaný nouzový pás. Druhá vzletová a přistávací dráha poněkud porušovala zavedenou symetrii a pravoúhlost - neboť tangenciálně vybíhala někam k okraji areálu - s ostatními dráhami propojena pouze krátkou spojkou.
V areálu nemohly chybět ani podzemní hangáry - úly - takzvané zodolněné úkryty letounů. Některé skupiny podzemních úlů byly určeny pro letouny Mig 21 - jiné Mig 23.
Mig 23 by se dal možná nazvat mladším příbuzným přelomového nadzvukového letounu Mig 21 - který se stal jistou legendou jednak svou koncepcí s šípovitými křídly - a dále i třeba svým reálným nasazením ve Vietnamské válce.
Mig 23 svého předchůdce v několika parametrech převyšuje - nejen v rozměrech - či rychlosti. Dále letové vlastnosti ovlivňuje třeba měnitelná geometrie křídel.
Po provoz letounu jsou důležité nejen jeho technické parametry a vlastnosti - protože jak známo rychle a snadno se kazí nejen zuby - ale podstatná je třeba i údržba.
takže jak tedy probíhá taková údržba u útvaru...
NEJPRVE JEDNOTLIVÉ ODBORNOSTI
A. ÚDRŽBA Z HLEDISKA ODBORNOSTÍ...
Bojové letadlo současnosti je velice složitým výtvorem lidského umu - a k jeho provozu je potřeba tým specialistů.
A1 ODBORNOST - DRAK A MOTOR
Nejdelší tradici v inženýrské letecké službě má odbornost "drak a motor". Montérky zamaštěné od oleje a paliva - stejně jako šroubovák, kleště a drát zůstaly dodnes znakem stavovské příslušnosti leteckého údržbáře. V prvním období specialisté v tomto oboru vykonávali všechny práce spojené s údržbou a provozem letadel.
V současnosti však proniká i do této specializace elektronika - zejména v systémech regulace proudových motorů.
Technik specializace "drak a motor" obstarává údržbu a zabezpečuje provoz:
- nosné konstrukce
- a potahu letounu
systémů palivových
systémů vzduchových
vzduchových
olejových
hydraulických
systému řízení letadla
a ovládání motoru
Mimoto "technik motoru" organizuje, kontroluje a dozoruje specializaci jiných odborností, při přípravě letadla k letu.
A2 DRUHÁ ODBORNOST ELEKTROÚDRŽBA
Druhá odbornost se zabývá elektrickým a speciálním vybavením letadel. U složitějších typů letadel bývá tato odbornost ještě dále rozdělena. Hlavním úkolem těchto specialistů je zajistit údržbu a provoz elektrických zařízení.
Technici elektro zabezpečují například
-zdroje elektrické energie (generátory, alternátory)
-elektrické snímače
-řídící prvky
-elektronickou automatiku
-systémy automatického řízení letu
***
specialisté pro elektrické vybavení navíc zajišťují
- elektrické vybavení
- kyslíkové vybavení
A3 ODBORNOST- RÁDIOVÉ A RADIOTECHNICKÉ VYBAVENÍ LETOUNU
- údržba a provoz všech prostředků spojení
- radionavigačních prostředků
- zařízení pro radiotechnický průzkum
- zařízení pro rádiový průzkum
- systému pro radiotechnický boj
- další rádiové i radiotechnické systémy
A4 ODBORNOST - ČINNOSTI SPOJENÉ S LETECKOU VÝZBROJÍ A PYROMECHANISMY LETOUNU
jejich příslušníci zajišťují provoz zbraňového provozu letadla
a všech jeho pyromechanismů
***
Pro všechny specializace je v současnosti typické, že dochází k jejich zbližování s potřebou těsné součinnosti. Na druhé straně se prohlubuje jejich specializace.
DÁLE ÚDRŽBA Z HLEDISKA ČASOVÉ POSLOUPNOSTI...
B ÚDRŽBA Z HLEDISKA ČASOVÉ POSLOUPNOST A DRUHY ÚDRŽBY
podrobněji alespoň dva druhy údržby (z hlediska časové posloupnosti) - 1. předběžná kontrola a příprava a 3. příprava k opakovanému letu
B1 (ÚDRŽBA) PŘEDBĚŽNÁ KONTROLA A PŘÍPRAVA
SYSTÉM ÚDRŽBY LETADEL LETECTVA ČSLA
je preventivní, periodický, nezávislý na stavu letecké techniky
provádí je inženýři letecké služby letky
***
U - ÚDRŽBA U ÚTVARU
U1 - PŘEDBĚŽNÁ KONTROLA A PŘÍPRAVA
U2 - předletová příprava
U3 - příprava k opakovanému vzletu
U4 - poletová příprava
U5 - celková prohlídka a předepsané práce
U6 - účelová prohlídka
U7 - příprava letecké techniky na zimní (letní) období
V - ÚDRŽBA VNĚ ÚTVARU
V1 - předepsané práce
V2 - střední opravy (uskutečňují se v leteckých vojskových opravnách)
V3 - generální oprava (letecké opravárenské podniky - po g.o. je letado z provozního hlediska považováno za nové)
***
U - ÚDRŽBA U ÚTVARU
U1 - PŘEDBĚŽNÁ KONTROLA A PŘÍPRAVA
- každá práce na technice začíná úpravou pracoviště
- z letounu jsou snímány ochranné kryty a povlaky
- technik letounu otevře a zajistí kabinu
- na místa potahu kam je potřeba stoupat položí ochranné rohože
- před započetím práce technik zkontroluje kompletnost a stav nářadí
- pracovní oblek mechanika by měl být přiměřeně čistý a neporušený (tím se zabrání vypadnutí předmětů do letadla - kde by mohly způsobit vážnou nehodu - například zablokováním táhel
- sejmutím podvěšené výzbroje a poodkrytím kontrolních krytů letadla , může začít KONTROLNÍ PROHLÍDKA jejímž účelem je zjistit, zda se kontrolované součásti, agregáty a systémy neodlišují od předepsaného stavu - posláním kontroly je odhalit co nejvíce vad a poruch
- zjišťovat je třeba i mechanická poškození - která vznikají vlivem vnějších podmínek - nebo vlivem práce letadlových systémů
- charakteristickým poškozením jsou například deformace a trhliny na namáhaných částech přistávacího zařízení - nebo vypadávání nýtů a šroubků v důsledku vibrací letounu
- vyhledávají se netěsnosti u potrubí různých instalací - vyskytují se především v místech spojů - nebo tam, kde je potrubí mechanicky namáhané
- při prohlídce se zkouší funkčnost různých systémů - tato funkce je typická především pro odbornosti elektrického a speciálního vybavení a pro odbornosti rádiového a raditechnického vybavení a týká se i kontroly letecké výzbroje
- po zjištění stavu letadla začíná odhalovaní zjištěných vad - a odstraňování zjištěných poruch - a u složitějších systémů - vyhledání vadného bloku - či agregátu
- v závislosti na závažnosti vady a na možnostech jejího odstranění dochází k výměně buďto celého agregátu - nebo jen součástí
- po provedení opravy se vyzkouší činnost opraveného agregátu - či součásti a prověří se funkčnost celého systému
- pro zachování co nejdelší životnosti je třeba zabránit dlouhodobě působícím negativním vlivům - aby nepoškozovaly letadlo, nezbytné je provádět důkladné čištění - od odstraňování koroze po čištění od prachu
- jakmile je letadlo očištěno -je možné začít s ošetřováním
- obnovují se nátěry
- na funkční plochy pícnic se nanáší mazadla, která chrání jejich povrch
- je nutné promazat všechny kloubové spoje a ložiska
- na závěr přípravy seřizuje technik jednotlivé agregáty i celé systémy
- každá práce na letadle musí být zapsána do průvodní dokumentace letounu
- technická dokumentace je velmi důležitá například i z důvodu, aby například letoun odstartoval s agregátem - který je již na hranici životnosti - což se pozná například podle kontroly hodin
- na úplný závěr předběžné kontroly je třeba provést úklid pracoviště, kontrolu úplnosti nářadí včetně prohlídky opravovaných úseků - aby se takovýmto způsobem případně identifikovaly zapomenuté předměty - které by se mohly stát příčinnou nehody
B2 (ÚDRŽBA) PŘÍPRAVA K OPAKOVANÉMU LETU
SYSTÉM ÚDRŽBY LETADEL LETECTVA ČSLA
je preventivní, periodický, nezávislý na stavu letecké techniky
provádí je inženýři letecké služby letky
***
U - ÚDRŽBA U ÚTVARU
U1 - předběžná kontrola a příprava
U2 - předletová příprava
U3 - PŘÍPRAVA K OPAKOVANÉMU LETU
U4 - poletová příprava
U5 - celková prohlídka a předepsané práce
U6 - účelová prohlídka
U7 - příprava letecké techniky na zimní (letní) období
V -ÚDRŽBA VNĚ ÚTVARU
V1 - předepsané práce
V2 - střední opravy (uskutečňují se v leteckých vojskových opravnách)
V3 - generální oprava (letecké opravárenské podniky - po g.o. je letado z provozního hlediska považováno za nové)
***
U - ÚDRŽBA U ÚTVARU
U3 - PŘÍPRAVA K OPAKOVANÉMU LETU
- při přípravě k opakovanému letu se provádí podobné úkony jako při "předletové přípravě"
- přibívá k nim pouze odstranění závad zjištěných při předchozí kontrolní prohlídce - tedy "poletové přípravě"
- letadlo je doplňováno palivem, plyny, speciálními kapalinami nebo oleji
- po provedení příprav podepíše technik záznam o připravenosti letadla
volně podle Provoz a údržba letadel (dokument armádního filmu)
různé varianty výcvikových osnov - různých letectev pro letouna Mig 23, Aero L29 a Aero L39
(pojednání o letadlech Aero je vlastně pokračováním tohoto příspěvku)
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy
Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...
Nepříjemné svědectví. Bulvární boss popsal, jak Trumpovi pomohl s kampaní
Bývalý vydavatel bulvárního listu National Enquirer v úterý u newyorského soudu popsal porotě, jak...
Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu
Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...
Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem
Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...
Prodej rodinného domu 142 m2, pozemek 655 m2
Těšetice, okres Znojmo
7 975 000 Kč
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x