Letoun Avia Av-57, jak se počítá rychlost letounu s vrtulovým pohonem a letiště Čakovice

26. 10. 2020 16:59:25
Opět jeden nenaplněný sen - dokonce sen o létání. Letoun - který svou koncepcí mohl být na špici doby. Jak počítá letecký tachometr rychlost letounu - zejména přepočty otáčky - rychlost...

obsah

rozcestník letectví, letiště a kinematika - dynamika v letectví

rozcestník AVIA

rozcestník rychlost a měření rychlosti v letectví

rozcestník matematika

Letoun Avia Av-57

jak se počítá na tachometru rychlost letounu

rozcestník letectví a letiště

nejprve odkaz vně

Jak přistát s letadlem v případě nouze (msn.com)

firma AERO

letecká pošta a letiště Kbely Jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ), letecká pošta - Blog iDNES.cz

Aero továrna na letadla / kompozity - konstrukční materiál pro letectví a kosmonautiku - Blog iDNES.cz

firma Avia

Letoun Avia Av-57, jak se počítá na tachometru rychlost letounu 4, letiště Čakovice (tento příspěvek)

letadla Praga

Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz (automobilce Praga ovšem věnován příspěvek Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz )

letiště Brno

Letiště Brno a polská LOT a Fokker F-VII/1m

Vojenské letiště Brno Letiště Brno, Mig 21 a elektrotechnické a radiotechnické vybavení letadel - Blog iDNES.cz

firma Baťa - Zlín Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Z 142 - Blog iDNES.cz

parašutismus a paragliding Krásné staré zemědělné stroje a letní čtení na táboře - Blog iDNES.cz část 3. Odboj 1939 - 45 a partizánská brigáda Jan Hus, skupina Vpřed

odkaz na rozcestník letectví Jak měří letecký tachometr rychlost letounu 2, letiště Žatec a Mig 29, mechanika DPMW - Blog iDNES.cz

rozcestník Avia

stíhací dolnoplošník Avia BH3 z dvacátých let Letecká pošta, jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ) - Blog iDNES.cz

Letoun Avia Av-57, jak se počítá rychlost letounu s vrtulovým pohonem - letiště Čakovice (tento příspěvek)

sanitky a nákladní automobily Avia Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia - Blog iDNES.cz( výkon, moment otáčení, moment setrvačnosti, přepočty úhlů, zejména zkoumán radián - a jeho dvě složky (úhel a poloměr a tři účely - úhel, poloměr kružnice a délka oblouku) - tento příspěvek

U Madridu se bojuje za Prahu a francouzský stíhač Dewotine D.510, Avia B - 534 - Blog iDNES.cz

sanitky a nákladní automobily Avia Mechanika A3/KFD - radián, druhy frekvence, rozjezd a výkon sanitky, texty zdravotnictví - Blog iDNES.cz přepočty úhlů, zejména zkoumán radián - a jeho dvě složky (úhel a poloměr a tři účely - úhel, poloměr kružnice a délka oblouku)

rozcestník rychlost a měření rychlosti v letectví

rychlost letounu s vrtulovým pohonem Letoun Avia Av-57, jak se počítá rychlost letounu s vrtulovým pohonem a letiště Čakovice (tento příspěvek)

zrychlení letounu s vrtulovým pohonem Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142 - Blog iDNES.cz

prostorová rychlost letecké vrtule (jedna složky na obvodu a druhá složka ve směru letu) Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz turbovrtulový a turbodmychadlový motor, rozdělení leteckých motorů

rychlost, zrychlení a výkon letounu s proudovým motorem Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu , letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz

rozcestník kinematika - dynamika

odkaz na rozcestník kinematika Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz

odkaz na rozcestník dynamika Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz

rozcestník matematika

vnitřní matematika – matematika přepočtů

A0 rozcestník pro kinematiku, dynamiku a mechanickou matematiku

Mechanika A0/ KFD 3 rozcestník matematická mechanika a jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz

A matematika doplňkových výpočtů (Škoda Jihlava) a současně rozcestník pro auto - moto

Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda - Blog iDNES.cz

A11V Eulerova konstanta, Pythagorova věta, sinus, cosinus (Co se děje kolem matematiky 11)

A11V Eulerova konstanta, integrály a derivace (Co se děje kolem matematiky 11) - Blog iDNES.cz

AVC matematika ploch a objemů

Eden, Afrika, V cirkuse, Brněnský Prátr - jak vypočítat a postavit stan - Blog iDNES.cz

A1 / KFD „sanitky Avia radián při přepočtech různých druhů frekvence

Mechanika A1/KFD - radián, druhy frekvence, rozjezd a výkon sanitky - Blog iDNES.cz

C1 „cyklistika 1přepočty úhlů, stupně minuty hodiny, dekadenty, radiány

C1 Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo radiány - přepočet rychlosti, značky bicyklů - Blog iDNES.cz

vnější matematika – matematické funkce (i pro jiné obory)

A11V Integrál, exponenciální funkce, funkce, derivace

A11V Eulerova konstanta, integrály a derivace (Co se děje kolem matematiky 11) - Blog iDNES.cz

AV Integrál, exponenciální funkce, funkce, derivace

Nádraží a vlak - rychlost a zrychlení - mechanika integrálních a diferenciálních počtů AV - Blog iDNES.cz

AVE Integrální a diferenciální počet – a průběh elektrotechnický veličin

Cesty elektrické energie a Ohmův zákon 2 - elektrárna Oslavany, Západomoravské elektrárny - Blog iDNES.cz

AVs matematika posloupností úkonů a současně kuchařka

"AVs" Matematická zamyšlení aneb jak se sází brambory a vaří bramborový guláš - Blog iDNES.cz

Letoun Avia Av-57

Při zalétávání však zkušební piloti upozorňovali na řadu nedostatků - co se týče letových vlastností jako jsou třeba vibrace při vyšších rychlostech a tak dále...

Návrh stroje vyšel z konstrukční kanceláře ing Nebesáře - tedy méně známé ze tří konstrukčních skupin továrny Avia.

Posloupnost zkušebních letů ukončil start z továrního letiště Čakovice - v dubnu roku 1935. Letoun se na letiště už nevrátil - kuriózní je - že stejný osud potkal další letoun který z letiště startoval v rozdílu několika desítek minut - a to letoun Avia Av-156 z produkce téže konstrukční skupiny. Na počátku vyšetřování havárie se dokonce mělo téměř jisté - že došlo ke strážce obou strojů - což se ovšem při dalším shromažďování fakt nepotvrdilo.

Jak počítá rychlost letounu s vrtulovým pohonem

FYZIKÁLNÍ VELIČINY VÝKONOVÉ A DEFINIČNÍ

k jedné fyzikální veličině se lze obvykle dobrat několikerým způsobem, a jedna veličina může částečně popisovat poněkud odlišný jev - jisté odlišnosti způsobuje zejména časový interval ke kterému se tato veličina vztahuje

například rychlost na tachometru jako okamžitá (neboli výkonová) veličina je rychlost, která vyjadřuje poněkud něco jiného než statistická rychlost daná definicí dráha /lomeno/ čas

výkonová rychlost (rychlost na tachometru) je odvoditelná z výkonu, přesněji okamžitého výkonu - i když čistě teoreticky by dráha (například letu) dělená mikrointervalem snímače tachometru - měla být ta samá velikost jako rychlost přímo odečtená na tachometru - nebo rychlost přepočtená z výkonu

z tohoto důvodu zde opět připomenut diagram XY kde jsou jednotlivým osám přičleněny různé fyzikální veličiny - lišící se především intervalem času - ke kterému jsou tyto veličiny snímány

osa Y výkonová osa - čas t - mikrointerval snímače

mezi osa XY provozní osa - perioda T - jedna sekunda

(a ještě při pokusu u úplnou přesnost - ještě jedna meziosa - meziosa XXY rozjezdová osa - kde se mění moment setrvačnosti na moment otáčení - čas dle intervalu od startu do rozjezdu)

osa x statistická osa - celkový čas, doba letu, doba jízdy ... případně zdolaná vzdálenost

z hlediska uživatele jsou důležité výkonové veličiny na ose y

obvykle nejvíc sledovaná rychlost

z provozních veličin na ose XY pak zejména otáčky motoru

(přísně pojato - otáčkoměr vlastně neměří frekvenci - ale obvodovou rychlost - frekvence je ostatně - jako další provozní veličiny - třeba moment otáčení poměrně nenázorná veličina - protože frekvence je stejná bez ohledu na poloměr - kdežto obvodová rychlost se s poloměrem mění)

nu a z veličin na ose X - tedy statistických veličin je nejsledovanější především výška na výškoměru

jak se tedy liší výkonové a definiční veličiny...

alespoň jeden příklad - a právě veličina VÝKON

P(výkon definiční) = práce /lomeno/ čas

P(výkon definiční celkový) = práce /lomeno/ čas celkový

P(výkon definiční částečný) = práce /lomeno/ zkoumaný interval času

P výkon (okamžitý) = frekvence podruhé (otáčky za minutu) x frekvence poprvé (otáčky za minutu) x moment setrvačnosti

!!!

TOTO JE DE FACTO HLAVNÍ VZOREC PRO VÝPOČET VÝKONU - VÝKONU JAKO OKAMŽITÉ VÝKONOVÉ VELIČINY - PŘIŘAZENÝ K OSE Y - VÝKON VYPOČTENÝ Z PRÁCE (DEFINIČNÍ VÝKON) JE DE FACTO STATISTICKÁ VELOČINA - PŘIŘAZENÁ K OSE X

ještě stručněji vyjádřená veličina výkon (de-fakto hlavní vzorec pro výpočet výkonu)

P výkon (okamžitý) = frekvence podruhé (otáčky za minutu) x frekvence poprvé (otáčky za minutu) x zátěž

P výkon (okamžitý) = frekvence podruhé (otáčky za minutu) x moment otáčení

poměrně důležitá fyzikální kuriozita VE VELIČINĚ VÝKON JE VELIČINA ČAS ZAHRNUTA DVAKRÁT

tedy i ve výkonové rychlosti (na tachometru, na ose y) je veličina čas dvakrát

na rozdíl od (statistické) rychlosti dráha/lomeno/čas na ose y kde je čas jen jednou

i když se jedná o tutéž fyzikální veličinu - vzájemně převoditelnou - liší se ale fyzikálním vyjádřením

no ale ze zkoumaných skutečností plyne, že výkonná rychlost (na tachometru) může mít jistou příbuznost se zrychlením (i když zrychlení má jiné fyzikální vyjádření než výkonová rychlost)

dále ze zkoumaných jevů může plynout, že

druhé násobení časem pro výpočet výkonu

P výkon (okamžitý) = frekvence podruhé (otáčky za minutu) x frekvence poprvé (otáčky za minutu) x zátěž

(aktualizovaná úvaha - výkon je dvouveličina - na které se podílí dvě složky určující pohyb: tedy tlak -> a z něj vyplývající moment síly či síla a frekvence - a z ní vyplývající rychlost)

tedy frekvence podruhé (otáčky za minutu)

může mít vliv zda jde o

POHYB ROVNOMĚRNÝ nebo POHYB ROVNOMĚRNĚ ZRYCHLENÝ nebo POHYB NEROVNOMĚRNĚ ZRYCHLENÝ nebo jiný

a když byl zmíněn výkon, znovu budiž připomenuta rychlost jako výkonová veličina odvozená z výkonu

výkonová rychlost (rychlost na tachometru) je odvoditelná z výkonu, přesněji okamžitého výkonu - i když čistě teoreticky by dráha (například letu) dělená mikrointervalem snímače tachometru - měla být ta samá velikost jako rychlost přímo odečtená na tachometru - nebo rychlost přepočtená z výkonu

novější úvaha na stejné téma - tedy frekvence, rychlost, výkon, zrychlení

prostorová rychlost letecké vrtule (jedna složky na obvodu a druhá složka ve směru letu) Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz

Mechanika A/ DAV (PM) - zrychlení neboli vzlet, katalog letišť - Blog iDNES.cz

poměrně důležitou veličinou v mechanice pohybu je úhlová rychlost omega - což je veličina v posloupnosti někde mezi frekvencí a rychlostí (frekvence například letecké vrtule je stejná bez ohledu na průměr vrtule - celou vrtuli by jakoby nahradil rotující hmotný bod)

úhlová rychlost je frekvence navíc vynásobená úhlovou dráhou (neboli úhlovým potočením) - veličinou danou poměrem mezi periodou při roztočení vrtule a periodou otáčky ve zkoumaném čase - čili poměrem T0/T1

ještě k úhlové rychlosti na hřídeli - úhlová rychlost by měla být úplně ta samá veličina jako síla - liší se jen působištěm - úhlová rychlost na hřídeli - síla na obvodu

moment síly - neboli moment otáčení je vlastně jenom něco jako přepočtová veličina mezi hřídelí (respektive osou) a obvodem - v tomto případě leteckou vrtulí

Moment otáčení (neboli Torque) by měl být jednou ze dvou veličin přes kterou lze přepočítat rychlost a sílu. Tou druhou veličinou by měla bát "ˇuhlová dráha PSÍ"- z principu - čím větší úhel otáčení - tím větší výsledná síla - lze se velmi názorně představit na principu otáčení gumy - kterou se dodává energie jednoduchým letadélkům na hraní - čím více otáček - tím větší enegie - větší síla letecké vrtule a výsledný dolet letadélka.

ovšem moment otáčení je stejně tak definován druhou veličinou výše zmíněnou veličinou - nazývanou úhlová rychlost - která se od síly vlastně liší jenom působištěm - nikoli na obvodu - ale na ose

aby však jisté posloupnosti bylo učiněno za dost - k momentu otáčení neboli síly na ose je možno ze síly na hřídeli - tzv. úhlové rychlosti se dostat přes obvod - tedy obvodovou, či rotační rychlost - například letecké vrtule - měřenou na konci listu vrtule

v rotační = omega (úhlová rychlost) krát poloměr na druhou

moment otáčení = obvodová rychlost (v rotační) lomeno poloměr

moment otáčení = omega (úhlová rychlost) krát poloměr

Autor: Jan Tomášek | pondělí 26.10.2020 16:59 | karma článku: 11.98 | přečteno: 734x

Další články blogera

Jan Tomášek

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů

Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje

13.1.2023 v 5:39 | Karma článku: 5.08 | Přečteno: 322 | Diskuse

Jan Tomášek

Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy

Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.

28.8.2022 v 5:43 | Karma článku: 6.96 | Přečteno: 921 | Diskuse

Jan Tomášek

Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most

Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.

24.8.2022 v 21:48 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 541 | Diskuse

Jan Tomášek

Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola

Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.

20.7.2022 v 16:09 | Karma článku: 4.43 | Přečteno: 782 | Diskuse

Další články z rubriky Věda

Dana Tenzler

Barvy v kuchyni (3) - přírodní červená

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)

28.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 13.19 | Přečteno: 130 | Diskuse

Zdenek Slanina

Problém co začal už Arrhenius: Kysličník uhličitý a doba ledová - a teď i sopečné aktivity

Už S. Arrhenius řešil vztah obsahu CO2 v atmosféře i k době ledové. Tehdy hlavně ukázal, že jeho navyšování v atmosféře povede k nárůstu její teploty. Nyní výzkumy z univerzity v Sydney ukazují na roli sopek v nástupu ochlazování.

26.3.2024 v 5:22 | Karma článku: 25.00 | Přečteno: 519 |

Martin Tuma

Berte Viagru, dokud si na to vzpomenete

Rozsáhlá studie odhalila významné snížení výskytu Alzheimerovi nemoci u pravidelkných uživatelů Viagry

25.3.2024 v 14:17 | Karma článku: 13.60 | Přečteno: 303 | Diskuse

Dana Tenzler

Barvy v kuchyni (2) - průmyslová žlutá

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)

25.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 14.44 | Přečteno: 189 | Diskuse

Dana Tenzler

Barvy v kuchyni (1) - přírodní žlutá

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? První díl seriálu o barvách.

21.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 18.12 | Přečteno: 293 | Diskuse
Počet článků 153 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 678

Zajímám se o spoustu témat - která se trochu mění podle let a období.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...