obsah
rozcestník letectví, letiště a kinematika - dynamika v letectví
rozcestník AVIA
rozcestník rychlost a měření rychlosti v letectví
rozcestník matematika
Letoun Avia Av-57
jak se počítá na tachometru rychlost letounu
rozcestník letectví a letiště
nejprve odkaz vně
Jak přistát s letadlem v případě nouze (msn.com)
firma AERO
letecká pošta a letiště Kbely Jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ), letecká pošta - Blog iDNES.cz
firma Avia
Letoun Avia Av-57, jak se počítá na tachometru rychlost letounu 4, letiště Čakovice (tento příspěvek)
letadla Praga
Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz (automobilce Praga ovšem věnován příspěvek Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz )
letiště Brno
Letiště Brno a polská LOT a Fokker F-VII/1m
Vojenské letiště Brno Letiště Brno, Mig 21 a elektrotechnické a radiotechnické vybavení letadel - Blog iDNES.cz
firma Baťa - Zlín Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Z 142 - Blog iDNES.cz
parašutismus a paragliding Krásné staré zemědělné stroje a letní čtení na táboře - Blog iDNES.cz část 3. Odboj 1939 - 45 a partizánská brigáda Jan Hus, skupina Vpřed
odkaz na rozcestník letectví Jak měří letecký tachometr rychlost letounu 2, letiště Žatec a Mig 29, mechanika DPMW - Blog iDNES.cz
rozcestník Avia
stíhací dolnoplošník Avia BH3 z dvacátých let Letecká pošta, jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ) - Blog iDNES.cz
Letoun Avia Av-57, jak se počítá rychlost letounu s vrtulovým pohonem - letiště Čakovice (tento příspěvek)
sanitky a nákladní automobily Avia Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia - Blog iDNES.cz( výkon, moment otáčení, moment setrvačnosti, přepočty úhlů, zejména zkoumán radián - a jeho dvě složky (úhel a poloměr a tři účely - úhel, poloměr kružnice a délka oblouku) - tento příspěvek
U Madridu se bojuje za Prahu a francouzský stíhač Dewotine D.510, Avia B - 534 - Blog iDNES.czsanitky a nákladní automobily Avia Mechanika A3/KFD - radián, druhy frekvence, rozjezd a výkon sanitky, texty zdravotnictví - Blog iDNES.cz přepočty úhlů, zejména zkoumán radián - a jeho dvě složky (úhel a poloměr a tři účely - úhel, poloměr kružnice a délka oblouku)
rozcestník rychlost a měření rychlosti v letectví
rychlost letounu s vrtulovým pohonem Letoun Avia Av-57, jak se počítá rychlost letounu s vrtulovým pohonem a letiště Čakovice (tento příspěvek)
zrychlení letounu s vrtulovým pohonem Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142 - Blog iDNES.cz
prostorová rychlost letecké vrtule (jedna složky na obvodu a druhá složka ve směru letu) Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz turbovrtulový a turbodmychadlový motor, rozdělení leteckých motorů
rychlost, zrychlení a výkon letounu s proudovým motorem Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu , letiště Žatec a Mig 29 - Blog iDNES.cz
rozcestník kinematika - dynamika
odkaz na rozcestník kinematika Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz
odkaz na rozcestník dynamika Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz
rozcestník matematika
vnitřní matematika – matematika přepočtů
A0 rozcestník pro kinematiku, dynamiku a mechanickou matematiku | |
A matematika doplňkových výpočtů (Škoda Jihlava) a současně rozcestník pro auto - moto | |
A11V Eulerova konstanta, Pythagorova věta, sinus, cosinus (Co se děje kolem matematiky 11) | A11V Eulerova konstanta, integrály a derivace (Co se děje kolem matematiky 11) - Blog iDNES.cz |
AVC matematika ploch a objemů | Eden, Afrika, V cirkuse, Brněnský Prátr - jak vypočítat a postavit stan - Blog iDNES.cz |
A1 / KFD „sanitky Avia“ radián při přepočtech různých druhů frekvence | Mechanika A1/KFD - radián, druhy frekvence, rozjezd a výkon sanitky - Blog iDNES.cz |
C1 „cyklistika 1“ přepočty úhlů, stupně – minuty – hodiny, dekadenty, radiány |
vnější matematika – matematické funkce (i pro jiné obory)
A11V Integrál, exponenciální funkce, funkce, derivace | A11V Eulerova konstanta, integrály a derivace (Co se děje kolem matematiky 11) - Blog iDNES.cz |
AV Integrál, exponenciální funkce, funkce, derivace | |
AVE Integrální a diferenciální počet – a průběh elektrotechnický veličin | |
|
|
AVs matematika posloupností úkonů a současně kuchařka | "AVs" Matematická zamyšlení aneb jak se sází brambory a vaří bramborový guláš - Blog iDNES.cz |
Letoun Avia Av-57
Při zalétávání však zkušební piloti upozorňovali na řadu nedostatků - co se týče letových vlastností jako jsou třeba vibrace při vyšších rychlostech a tak dále...
Návrh stroje vyšel z konstrukční kanceláře ing Nebesáře - tedy méně známé ze tří konstrukčních skupin továrny Avia.
Posloupnost zkušebních letů ukončil start z továrního letiště Čakovice - v dubnu roku 1935. Letoun se na letiště už nevrátil - kuriózní je - že stejný osud potkal další letoun který z letiště startoval v rozdílu několika desítek minut - a to letoun Avia Av-156 z produkce téže konstrukční skupiny. Na počátku vyšetřování havárie se dokonce mělo téměř jisté - že došlo ke strážce obou strojů - což se ovšem při dalším shromažďování fakt nepotvrdilo.
Jak počítá rychlost letounu s vrtulovým pohonem
FYZIKÁLNÍ VELIČINY VÝKONOVÉ A DEFINIČNÍ
k jedné fyzikální veličině se lze obvykle dobrat několikerým způsobem, a jedna veličina může částečně popisovat poněkud odlišný jev - jisté odlišnosti způsobuje zejména časový interval ke kterému se tato veličina vztahuje
například rychlost na tachometru jako okamžitá (neboli výkonová) veličina je rychlost, která vyjadřuje poněkud něco jiného než statistická rychlost daná definicí dráha /lomeno/ čas
výkonová rychlost (rychlost na tachometru) je odvoditelná z výkonu, přesněji okamžitého výkonu - i když čistě teoreticky by dráha (například letu) dělená mikrointervalem snímače tachometru - měla být ta samá velikost jako rychlost přímo odečtená na tachometru - nebo rychlost přepočtená z výkonu
z tohoto důvodu zde opět připomenut diagram XY kde jsou jednotlivým osám přičleněny různé fyzikální veličiny - lišící se především intervalem času - ke kterému jsou tyto veličiny snímány
osa Y výkonová osa - čas t - mikrointerval snímače
mezi osa XY provozní osa - perioda T - jedna sekunda
(a ještě při pokusu u úplnou přesnost - ještě jedna meziosa - meziosa XXY rozjezdová osa - kde se mění moment setrvačnosti na moment otáčení - čas dle intervalu od startu do rozjezdu)
osa x statistická osa - celkový čas, doba letu, doba jízdy ... případně zdolaná vzdálenost
z hlediska uživatele jsou důležité výkonové veličiny na ose y
obvykle nejvíc sledovaná rychlost
z provozních veličin na ose XY pak zejména otáčky motoru
(přísně pojato - otáčkoměr vlastně neměří frekvenci - ale obvodovou rychlost - frekvence je ostatně - jako další provozní veličiny - třeba moment otáčení poměrně nenázorná veličina - protože frekvence je stejná bez ohledu na poloměr - kdežto obvodová rychlost se s poloměrem mění)
nu a z veličin na ose X - tedy statistických veličin je nejsledovanější především výška na výškoměru
jak se tedy liší výkonové a definiční veličiny...
alespoň jeden příklad - a právě veličina VÝKON
P(výkon definiční) = práce /lomeno/ čas
P(výkon definiční celkový) = práce /lomeno/ čas celkový
P(výkon definiční částečný) = práce /lomeno/ zkoumaný interval času
P výkon (okamžitý) = frekvence podruhé (otáčky za minutu) x frekvence poprvé (otáčky za minutu) x moment setrvačnosti
!!!
TOTO JE DE FACTO HLAVNÍ VZOREC PRO VÝPOČET VÝKONU - VÝKONU JAKO OKAMŽITÉ VÝKONOVÉ VELIČINY - PŘIŘAZENÝ K OSE Y - VÝKON VYPOČTENÝ Z PRÁCE (DEFINIČNÍ VÝKON) JE DE FACTO STATISTICKÁ VELOČINA - PŘIŘAZENÁ K OSE X
ještě stručněji vyjádřená veličina výkon (de-fakto hlavní vzorec pro výpočet výkonu)
P výkon (okamžitý) = frekvence podruhé (otáčky za minutu) x frekvence poprvé (otáčky za minutu) x zátěž
P výkon (okamžitý) = frekvence podruhé (otáčky za minutu) x moment otáčení
poměrně důležitá fyzikální kuriozita VE VELIČINĚ VÝKON JE VELIČINA ČAS ZAHRNUTA DVAKRÁT
tedy i ve výkonové rychlosti (na tachometru, na ose y) je veličina čas dvakrát
na rozdíl od (statistické) rychlosti dráha/lomeno/čas na ose y kde je čas jen jednou
i když se jedná o tutéž fyzikální veličinu - vzájemně převoditelnou - liší se ale fyzikálním vyjádřením
no ale ze zkoumaných skutečností plyne, že výkonná rychlost (na tachometru) může mít jistou příbuznost se zrychlením (i když zrychlení má jiné fyzikální vyjádření než výkonová rychlost)
dále ze zkoumaných jevů může plynout, že
druhé násobení časem pro výpočet výkonu
P výkon (okamžitý) = frekvence podruhé (otáčky za minutu) x frekvence poprvé (otáčky za minutu) x zátěž
(aktualizovaná úvaha - výkon je dvouveličina - na které se podílí dvě složky určující pohyb: tedy tlak -> a z něj vyplývající moment síly či síla a frekvence - a z ní vyplývající rychlost)
tedy frekvence podruhé (otáčky za minutu)
může mít vliv zda jde o
POHYB ROVNOMĚRNÝ nebo POHYB ROVNOMĚRNĚ ZRYCHLENÝ nebo POHYB NEROVNOMĚRNĚ ZRYCHLENÝ nebo jiný
a když byl zmíněn výkon, znovu budiž připomenuta rychlost jako výkonová veličina odvozená z výkonu
výkonová rychlost (rychlost na tachometru) je odvoditelná z výkonu, přesněji okamžitého výkonu - i když čistě teoreticky by dráha (například letu) dělená mikrointervalem snímače tachometru - měla být ta samá velikost jako rychlost přímo odečtená na tachometru - nebo rychlost přepočtená z výkonu
novější úvaha na stejné téma - tedy frekvence, rychlost, výkon, zrychlení
prostorová rychlost letecké vrtule (jedna složky na obvodu a druhá složka ve směru letu) Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině - Blog iDNES.cz
Mechanika A/ DAV (PM) - zrychlení neboli vzlet, katalog letišť - Blog iDNES.cz
poměrně důležitou veličinou v mechanice pohybu je úhlová rychlost omega - což je veličina v posloupnosti někde mezi frekvencí a rychlostí (frekvence například letecké vrtule je stejná bez ohledu na průměr vrtule - celou vrtuli by jakoby nahradil rotující hmotný bod)
úhlová rychlost je frekvence navíc vynásobená úhlovou dráhou (neboli úhlovým potočením) - veličinou danou poměrem mezi periodou při roztočení vrtule a periodou otáčky ve zkoumaném čase - čili poměrem T0/T1
ještě k úhlové rychlosti na hřídeli - úhlová rychlost by měla být úplně ta samá veličina jako síla - liší se jen působištěm - úhlová rychlost na hřídeli - síla na obvodu
moment síly - neboli moment otáčení je vlastně jenom něco jako přepočtová veličina mezi hřídelí (respektive osou) a obvodem - v tomto případě leteckou vrtulí
Moment otáčení (neboli Torque) by měl být jednou ze dvou veličin přes kterou lze přepočítat rychlost a sílu. Tou druhou veličinou by měla bát "ˇuhlová dráha PSÍ"- z principu - čím větší úhel otáčení - tím větší výsledná síla - lze se velmi názorně představit na principu otáčení gumy - kterou se dodává energie jednoduchým letadélkům na hraní - čím více otáček - tím větší enegie - větší síla letecké vrtule a výsledný dolet letadélka.
ovšem moment otáčení je stejně tak definován druhou veličinou výše zmíněnou veličinou - nazývanou úhlová rychlost - která se od síly vlastně liší jenom působištěm - nikoli na obvodu - ale na ose
aby však jisté posloupnosti bylo učiněno za dost - k momentu otáčení neboli síly na ose je možno ze síly na hřídeli - tzv. úhlové rychlosti se dostat přes obvod - tedy obvodovou, či rotační rychlost - například letecké vrtule - měřenou na konci listu vrtule
v rotační = omega (úhlová rychlost) krát poloměr na druhou
moment otáčení = obvodová rychlost (v rotační) lomeno poloměr
moment otáčení = omega (úhlová rychlost) krát poloměr