Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mosty od klenbových po vysuté (statika 2) - soustava staticky (ne, pře) určitá

Statika mostů 2 (Mechanika SM2( jak je to s těmi ohybovými momenty u mostů - či nosníků. Takže zde pokračování nad úvahami z oboru statika, dále stroje pro stavbu silnic a dálnic..

obsah

Kolik je v Českých zemích mostů? Obloukové mosty

ABC ročník 28 (1983) č. 4

Naše vlast je velmi členitá, protkaná sítí řek, říček a potoků. Na našem území je 26 000 mostů, jejichž celková délka činí přes 236 km, K těm velmi malým klenbovým mostům patří můstek u Opavy - je úměrně klenutý z kamene a byl postaven neznámým řemeslníkem v 19. století. 

Naopak mostem který svým rozpětím patří mezi světovou špičku, patří naopak most přes přehradní nádrž Orlík, který překonává jediným ocelovým obloukem vzdálenost 330m a nese silnici o celkové délce přes 500m.

most v Písku

 

rozcestník mechanika

rozdělení momentů v mechanice

 

vlastní příspěvek

 

předčást / cvičení z goniometrie a geometrie

 

statika 2 / část 1

mosty se sdruženou zátěží mostovky (zejména ohyb) a podpor (zejména tlak) - tedy  mosty klenbové, vysuté, dálniční  mosty šikmými  podporami realizované v sedmdesátých letech - pokračování statiky 1

 

statika 2  / část 2

soustava staticky přeurčitá, určitá a neurčitá

 

statika 2  / část 3

základní druhy namáhání ve statice mostů 

 

statika 2  / část 4

klenbové, visuté a další mosty - se se sdruženou (sjednocenou zátěží)

 

statika 2 - mosty 1 /  část 5

příhradové mosty které zahrnují mostovku i podpory (mosty kde příhradová konstrukce zahrnuje jen mostovku jsou námětem mostů - statiky 1)

ROZCESTNÍK STAVBA a STAVEBNÍ MECHNIKA

Administrativa a výkres

Cesty elektrické energie 10/ stavba 3 - rozvody a stavba - administrativa a výkres - Blog iDNES.cz

malé stavby

Toulky se skicákem - obchod s výtvarnými potřebami, skici malých staveb - Blog iDNES.cz

stany, polní stavby

V cirkuse, Brněnský Prátr, jak vypočítat a postavit stan - Blog iDNES.cz

Nejúžasnější mosty na světě (msn.com) odkaz vně

ROZCESTNÍK MECHANIKA

Mechanika silnic a stavebních strojů

rozcestník silnice, dálnice, mosty, stavební stroje

 

"mosty 1+1" - a vojenské ženijní a železniční stavby -  také statika 1

mosty typu "Nuselský most" - tedy mosty s rozdělenou zátěží mostovky (ohyb) a zátěží podpor (tlak) - Statika 1 - mosty 2 (oddělený ohyb mostovky a tlak podpory) - rozcestník pro mechaniku - Blog iDNES.cz , tedy například mosty podle původního projektu dálnice Praha - Brno z roku 1939 + a vojenské ženijní a železniční stavby

"mosty 2 v jednom" - také statika 2

mosty se sdruženou zátěží mostovky a podpor - tedy mosty nejrůznějších typů od klenbových, visutých nebo třeba dálniční mosty budované na dálnici D1 zejména v 70tých letech - tedy s šikmými podpěrami - které přenáší část ohybových momentů podobně jako například klenbové nebo visuté mosty - tento příspěvek

"mosty a stroje 3" - Dálniční most přes Křešické údolí 3 ( neboli kinematika mostů a mechanismů 3

Kinematika - doplňková disciplína dalších oborů mechaniky což je statika a dynamika (ačkoli mosty jsou zdánlivě bez pohybu - obvykle je pevně ukotvená pouze jedna podpěra - a druhá je často situována na nějakém pohybujícím se elementu) 

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz

 

rozdělení momentů v mechanice

 

otázka může znít - co je to vlastně moment v mechanice? mohlo by se říct moment síly\- ale to je možná příliš zúžený pojem - ale proč ne ...

moment síly je vlastně záběr síly - síla, či tíha působící na nějaký předmět - nejnázorněji automobil projíždějí po mostě  by přímo a stoprocentně patrně zabírala jen v místě, když automobil přejíždí právě přes podpěru - pokud síla nezabírá přímo proti sobě - ale záběr se děje s nějakým posunem - vytváří se moment - který lze s jistým zjednodušením označit jako moment síly

 

základní rozdělení momentů ve statice

 

momenty v mechanice by bylo možno rozdělit

na momenty zcela bez času - což jsou zejména momenty ve statice - neboli momenty 0tého stupně - důležité zejména u konstrukcí mostů

a pak by následovaly momenty u pohybujících se mechanizmů - které lze rozdělit zda je zde veličina čas zastoupena pouze jednou na momenty 1.stupně - neboli kinematické momenty

jistou zajímavostí jemoment setrvačnosti - podobně jako statické momenty zcela bez času - platný zejména pro rozjezd strojů  u strojů v provozů pak platí již moment otáčení - což je standartní moment v kinematice, kde veličina čas figuruje jednou

momenty 2. stupně - výkony - které by bylo možno zařadit jako momenty v dynamice, u kterých veličina čas figuruje dvakrát 

již vlastní příspěvek 

 

statika 2 -předčást 

goniometrické funkce: sinus, cosinus, tangens, kotangens - a jejich odlišné uplatnění při aritmetických a geometrických výpočtech  

tedy funkce sinus, cosinus ... tangens, kotangens

sinus, cosinus, tangens a kotangens .... a ohybový moment

alespoň stručně...

sinus je protilehlá ku přeponě
cosinus je přilehlá k přeponě
tangens je protilehlá ku přilehlé
cotangens pak přilehlá ku protilehlé

 

při některých výpočtech je potřeba rozdělit trojúhelník na dva, nebo nahradit sečnu tečnou, zkrátka je na místě určité zjednodušování výpočtů

výpočet tangens

 

využití trojúhelníků při konstrukci mostů

k obrázku níže - výpočet vycházel z rovnoměrné zátěže silou G (např. zde na příkladu kbelíku) 

kuriozita: co je v aritmetice sinus, takovou funkci má v geometrii cosinus 

ohybový modul mostu - a funkce sinus a cosinus při výpočtech

 

...a

 

statika 2 - mosty 2(1) / část 1

mosty se  sdruženou zátěží mostovky (ohyb) a podpor (tlak) - dálniční mosty realizované v sedmdesátých letech - pokračování statiky 1

nad ohybovými momenty u jednoduchých mostů a statickou určitostí 

Základním rozdílem mezi mosty z roku 1939 a mosty budované na dálnicích v sedmdesátých letech byl

sklon podpor. 

Předchozí příspěvek se zabývá především mosty s oddělenou zátěží mostovky a podpor - tedy mosty typu "Nuselský most"  - tento příspěvek by se tedy měl zabývat mosty se sdruženou zátěží mostovky a podpor, což jsou například historické klenbové mosty - nebo naopak třeba mosty vysuté.  

Výsledkem bylo, že ohybový moment má vlastně dvě složky - a to jednak ve vztahu k podpoře č.1 a jednak podpoře č.2 - tedy na nosník by měly působit dva ohybové momenty - které - i když působí proti sobě - tak se vzájemně neruší - ale působí současně.

Ohybové momenty momenty vlastně vytváří dvě smykové síly - které mají tendenci předmět na který působí přetvářet - například průhybem.

Síly - které vytváří přímo ohybový moment - jsem si zcela soukromě nazval náhradní síla za ohybový moment - která by měla být kolmá ke křivce průběhu ohybového momentu (přesněji k její tečně).

Teprve její průmět do osy nosníku by měla být vlastní tangenciální - či smyková síla. A protože tyto síly vždy vytváří dvojice - jde vlastně o čtyři různé síly.

 

 

statika 2 - mosty 2 v jednom / část 2

soustava staticky přeurčitá, určitá a neurčitá 

 

Tolik tedy k úvaze o ohybových momentech - a nyní k jiné záležitosti z oboru statiky - což může být třeba statická určitost a neurčitost.

Tři různé pojmy - statická neurčitost, statická určitost a statická přeurčitost - a co že vlastně znamenají.

Zda je soustava staticky určitá či nikoli vlastně stanoví trojic rovnic - přesněji podmínek rovnováhy.

1. podmínka či rovnice rovnováhy v ose X

2. podmínka rovnováhy v ose Y

3. momentová podmínka rovnováhy

 

V tomto případě je nosník brán jako celek a podmínky v rovnováhy vlastně stanoví zda je v souladu akce a reakce - tedy zátěž mostu a odpor který konstrukce mostu klade.

Problematická je vlastně jen zátěž v ose X - neboť je několik způsobů upevnění podpor mostu k terénu - od zcela pevných po pohyblivé. Jinak různým podporám náleží různé stupně volnosti.

Dvěma pevným podporám odpovídá soustava staticky neurčitá.

Staticky určitá soustava to je jedna pevná a jedna posuvná podpora.

A konečně staticky přeurčitou soustavu tvoří dvě posuvné podpory.

/ono je to přesně naopak než jsem si myslel - ale což už/

Ještě kresba pro názornost...

 

a přehled nosníků...

různé průběhy ohybových momentů

průběh ohybových momentů

 

 

statika 2 - mosty 2 v jednom / část 3

 

základní namáhání ve statice mostů 

statika - přehled namáhání

namáhání v ose x

tah/tlak -> který mezi podporami vytváří ohyb

tah/tlak  -> mohou vytvářet ovšem i kroucení (při přesahu  - spíše vyjímečně)

název "kroucení" se v mechanice ovšem používá pro povícero (trochu odlišných) jevů

namáhání v ploše xz 
- "smyk" - dvojice sil působících posunutě proti sobě jako by měla tendenci vozovku přesmýknout 

namáhání v ploše "yz" 
- "krut" - vozovka jako by měla tendenci se proti sobě  pootáčet - krut lze považovat za vzdálreného příbuzného smyku

odkazy:

statika 1

Nad ohybovými momenty u jednoduchých mostů - Blog iDNES.cz

statika na stránce Zaniklé obce (při dálniční most přes Křešické údolí)

Města, obce, osady, samoty a objekty zaniklé nebo částečně zaniklé (dobové pohlednice, historie, vojenské mapy, místopis) (zanikleobce.cz)

statika na FCB

ještě odkaz na více podobných malůvek ze statiky na FCBhttps://www.facebook.com/media/set/?vanity=101341581569399&set=a.166338245069732

statika 2 - mosty 2 v jednom / část 4

Mosty se sdruženou zátěži mostovky a podpor? Po staletí, alespoň  co se týče větších mostů -  byl typickým představitelem této kategorie kamenný klenbový most, jako například Starý most v Písku.

most v Písku

V 19. století se objevila také konstrukční novinka - řeťězový, či vysutý most, kterých v Čechách vyrostlo povícero - třeba původní řetězový most na Vltavě v Podolsku. 

empírový řetězový most

album mostů v rámci předchozího příspěvku

Statika 1 - mosty 2 (oddělený ohyb mostovky a tlak podpory) - rozcestník pro mechaniku - Blog iDNES.cz

statika 2 - mosty 2 v jednom / část 5

příhradové mosty mostovka i podpory 

původní příspěvek pro část 5 tohoto příspěvku  OBRAZEM: Pražský železniční most se záchrany zřejmě nedočká. Kupka vyzývá k rychlému řešení - CNN Prima NEWS (iprima.cz)

příhradové konstrukce mohou zahrnovat jenom mostovku (v tom případě se jedná o námět  příspěvku - statika 1 Statika 1 - mosty 1 + 1 (oddělený ohyb mostovky a tlak podpory), vojenské stavby - Blog iDNES.cz  - kde je pojednán i v pořadí první - jednokolejný železniční most Smíchov -

- nebo příhradový most může zahrnovat i podpory (v tom případě se jedná o mosty "2 v jenom" - kterými se zabývá tento příspěvek "mosty 2 Mosty od klenbových po vysuté (statika 2) - soustava staticky (ne, pře) určitá.

 

Historický železniční most na pražském Vyšehradě zřejmě bude muset být odstraněn a nahrazen novým. Správa železnic (SŽ) jej totiž považuje za kapacitně nevyhovující a odmítá alternativní studii, podle níž je zachování stávajícího mostu možné. SŽ přišla se svou vlastní architektonickou studií nové stavby, která více respektuje podobu současného historického mostu, než jak tomu bylo u původního návrhu. Na nutnost rychlého řešení apeluje také ministr Martin Kupka (ODS).

Železniční most Smíchov

„Správa železnic představila aktuální podobu rozpracované architektonické studie nového trojkolejného mostu na Výtoni, který se v mnoha aspektech liší od původního návrhu a lépe zasazuje novou stavbu do místa,“ napsal ministr na Facebook.

 

„Ať už bude zvoleno jakékoliv řešení, musí to být řešení rychlé. Most na Výtoni opravdu není v dobrém stavu, a pokud chceme mít železniční most, který bude plnit svou dopravní funkci, musíme k akci přistoupit co nejdříve,“ doplnil Kupka po setkání s pražskými zastupiteli. Jeho mluvčí Filip Medelský pro CNN Prima NEWS uvedl, že by se ministr měl rozhodnout do konce roku.

Bez nového mostu to nepůjde, říká Hlaváček
Mezi příznivce nové podoby mostu patří například pražský náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN). „Debata okolo nového Výtoňského mostu by měla být především o tom, zda Praha chce být městem krátkých vzdáleností s udržitelnou hromadnou dopravou, pěšími a cyklo vazbami nebo bezbariérovými přístupy. Já v tom mám osobně jasno, takovou Prahu chci,“ napsal na sociální síti X.

1/3
Debata okolo nového Výtoňského mostu by měla být především o tom, zda Praha chce být městem krátkých vzdáleností s udržitelnou hromadnou dopravou, pěšími a cyklo vazbami nebo bezbariérovými přístupy.

Já v tom mám osobně jasno, takovou Prahu chci!

„Je třeba další kolej. Frekvence přejezdů se zde v budoucnu zdvojnásobí. Názory, že bude stačit stavba metra D, jdou proti datům, která máme. Jít za hranici kapacit by znamenalo pravidelné zpožďování vlaků a diskomfort cestujících. Historický most bude zachráněn a přesunut,“ doplnil náměstek.

S tím však nesouhlasí bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). „Nedovedu si představit, že v 21. století stát nechá zbourat svou kulturní památku. To by dal návod všem majitelům, jak se ke kulturnímu dědictví naší země mají chovat. Už dávno by takto zbourali Nádraží Vyšehrad, vily v Bubenči a mnohé další, kde by se jim hodilo vybudovat velké developerské projekty. Za město jsme nechal provést nedávno rekonstrukci obou lávek pro pěší a podobně posudky ukazují, že most se dá rekonstruovat s moderními technologiemi a materiály tak, aby vyhovoval i budoucímu provozu,“ sdělil pro CNN Prima NEWS.

„Samozřejmě je to složitější a náročnější cesta, ale to je obecně u všech kulturních památek, kterým chceme vdechnout nový život. Nakonec se bojím, že projekt zbourání se potáhne dlouhými povolovacími procesy, kdy proti již 2x vystoupilo UNESCO, obě městské části, občanské spolky i Zastupitelstvo hlavního města. Proto nerozumím, proč pan ministr dopravy Kupka a Správa železnic tak moc tlačí na bourání,“ doplnil zastupitel.

Most zachovat lze, tvrdí spolek
Správa železnic aktualizovaným návrhem reaguje na kritiku, kterou vzbudily původní vizualizace zveřejněné před rokem. Zásadním rozdílem je především barva, ta byla původně bílá, ale nová více respektuje současný historický most.

VYŠEHRADSKÝ ŽELEZNIČNÍ MOST@Spravazeleznic představila veřejnosti vítězný návrh budoucí podoby tříkolejného přemostění přes Vltavu v místě stávajícího železničního mostu na pražské Výtoni. 1/6
Konkrétně se však jedná o odpověď na novou studii sdružení Nebourat, která tvrdí, že současný most není potřeba likvidovat. „Realizací vhodných úprav infrastruktur lze zajistit dostatečnou kapacitu pro výhledový rozsah provozu i na dvoukolejné trati. Rozhodující pro počet vlaků bude požadavek na obsluhu Výtoně a Albertova železniční dopravou. Při vhodném kolejovém řešení dopravny Praha-Vyšehrad, uspořádání s nástupištěm u všech tří kolejí, je možné navýšení kapacity ze současných cca 11 vlaků za hodinu a směr na cca 20 vlaků za hodinu a směr,“ píše sdružení.

TECHNOLOGIE MÍSTO BETONU bylo heslo naší dnešní TK, kde jsme představili dopravní studii kolektivu odborníků na dopravních technologie. Závěr je jasný - při chytrém a moderním zabezpečení, se zastávkou Vyšehrad (2 nástupiště, 3 hrany) není 3. kolej potřeba.

Se závěry studie však Správa železnic nesouhlasí. „Zpracovatel studie prezentované spolkem Nebourat chybně interpretuje vstupy do výpočtu kapacity vlaků a také účelově opomíjí některé výhledové linky. Rovněž zavádí nepřípustné zjednodušení odpovídající provozu metra, kdy všechny vlaky jedou spořádaně za sebou, což v případě železniční dopravy není možné. Navrhovaná stanice Praha Vyšehrad je umístěna zcela nevhodně s ohledem na dopravní obslužnost území a vazby na páteřní linky povrchové MHD,“ píše v tiskové zprávě.,,

následující příspěvek

mosty 3

by měl zahrnovat - mimo jiné - album stavebních strojů a jejich kinematiku

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů - Blog iDNES.cz

 

Autor: Jan Tomášek | úterý 20.10.2020 12:53 | karma článku: 11,27 | přečteno: 742x
  • Další články autora

Jan Tomášek

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů

Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje

13.1.2023 v 5:39 | Karma: 5,08 | Přečteno: 332x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Kamna na piliny - "piliňák"

Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.

10.12.2022 v 11:03 | Karma: 5,07 | Přečteno: 516x | Diskuse| Hobby

Jan Tomášek

Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy

Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.

28.8.2022 v 5:43 | Karma: 6,96 | Přečteno: 941x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most

Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.

24.8.2022 v 21:48 | Karma: 0 | Přečteno: 561x | Diskuse| Věda

Jan Tomášek

Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola

Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.

20.7.2022 v 16:09 | Karma: 5,75 | Přečteno: 796x | Diskuse| Věda
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval nožem

23. dubna 2024  15:03,  aktualizováno  24.4 7:53

Policisté zadrželi ve škole v Tachově mladíka, který nožem vyhrožoval zabitím. Při incidentu se...

V březnu by ze Sněmovny vypadla TOP 09. Vyhrává ANO, posilují malé strany

24. dubna 2024  6:22,  aktualizováno  6:32

Podle nejnovějšího volebního modelu Median by se v březnu do Sněmovny dostalo pět stran a hnutí. V...

Balík pomoci pro Ukrajinu či Izrael schválil Senát USA. Zbývá už jen Bidenův podpis

24. dubna 2024  6:24

Americký Senát schválil balík s pomocí pro Ukrajinu, Izrael či Tchaj-wan v hodnotě 95 miliard...

Soud potrestá brutální útok na dívku, bodnutá do krku skončila v pytli v lese

24. dubna 2024

Krajský soud v Plzni dnes vynese rozsudek nad devatenáctiletým Ukrajincem Viktorem Veselovským,...

  • Počet článků 192
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1043x
Zajímám se o spoustu témat - která se trochu mění podle let a období.

Seznam rubrik