Krátce na téma hašení a požáry - rozcestník na téma záchranný systém
OBSAH
ČÁST 1 PREVENCE A POŽÁRNÍ OCHRANA V ORGANIZACÍCH A POŽÁRNÍ SIGNALIZACE
bezpečnost práce a požární prevence ve dřevozpracujícím průmyslu...
bezpečnost práce a požární prevence v těžkém průmyslu...
- bez zvýšeného požárního nebezpečí
- se zvýšeným požárním nebezpečím
- s vysokým požárním nebezpečím
požární signalizace
požární hlásiče
požární prevence při práci a úkonech s elektřinou
ČÁST 2 HAŠENÍ POŽÁRŮ
požár jednoduché ubytovny v Brně Trnkova v roce 2008
hašení lesních požárů
vrtulníky Mi2
vrtulníky MI 4 (Mi4L, MIRVL)
Hasičské letadlo Canadair CL-215 by
ČÁST 3 INTEGROVANNÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM a záložní letiště v Líních u Plzně
rozcestník letectví a letiště
ČÁST 4 HASIČSKÁ TECHNIKA
hasící přístroje
VOZIDLA A DALŠÍ POŽÁRNÍ TECHNIKA
(1:"Šéf hasičů" - což v 80tých letech byl automobil GAZ Volha nebo terénní "gazík")
2. základní výjezdový vůz AVIA 30 - DVS 12
3. druhý vůz - Škoda 706 - cisterna CAS _ 25 RTH
(4. třetí výjezdový vůz - Tatra 138 - cisterna CAS 32)
ČÁST 4 HASIČSKÉ STEJNOKROJE a HASIČSKÉ SBORY
ČÁST 5 hasičky a základny
ROZCESTNÍK NA TÉMA ZÁCHRANNÝ SYSTÉM
Státní a veřejná správa a administrativa běžných plateb v domácnosti včetně energií - Blog iDNES.cz
Hasiči a integrovaný záchranný systém (tento příspěvek)
Registrace k očkování proti koronaviru, rezervace termínu, náhradní certifikát - Blog iDNES.cz (téma zdravotnictví)
Přehrada Bystřička a ekologická havárie na Bečvě - Blog iDNES.cz (Česká inspekce životního prostředí, vodoprávní úřady)
zdravotní záchranná služba Mechanika A1/KFD - radián, druhy frekvence, nákladní vozidla Avia a jejich rozjezd 1 - Blog iDNES.cz (v příspěvku zmíněno například stanoviště sanitek "28. října v Brně")
odkazy vně
(32) How a Fire Engine Works - YouTube Jak funguje hasičský vůz...
ČÁST 1 PREVENCE A POŽÁRNÍ OCHRANA V ORGANIZACÍCH A POŽÁRNÍ SIGNALIZACE
bezpečnost práce a požární prevence ve dřevozpracujícím průmyslu..
.proč musí být bezpečnosti práce ve dřevozpracujících závodech věnována zvýšená pozornost?
pravidla bezpečnost práce v lakovnách...
protipožární prevence při strojním obrábění...
odkaz na příspěvek dřevozpracující průmysl Chalupa v Kameničkách - rozcestník na téma časopis Domov a dřevostavby a stavební povolení - Blog iDNES.cz
rozcestník průmysl podle oborů Návštěva staré tiskárny - části strojů a mechanismy - rozcestník pro průmysl - Blog iDNES.cz
Je jistým omylem spoléhat pouze na profesionální hasiče, jisté zásady zásady by se měly dodržovat například i v různých objektech a budovách - od obydlí po těžký průmysl.
Těžký průmysl ke vzniku požárů asi nejnáchylnější - největší pozornost budiž směřována sem. Různé - především výrobní činnosti lze se podle míry požárního nebezpečí dělí do tří kategorií:
- bez zvýšeného požárního nebezpečí
- se zvýšeným požárním nebezpečím
- s vysokým požárním nebezpečím
Těmto kategoriím odpovídá i četnost pravidelných preventivních prohlídek, které provádí profesionální hasičský záchranný sbor a to pravidelné tříměsíční prohlídky, půlroční prohlídky a roční prohlídky podle požárního nebezpečí v pořadí jak bylo uvedeno výše.
Organizace, zejména, výrobní a zejména pak v těžkém průmslu se spolupodíĺí budování systému požární bezpečnosti - nebo jistou požární ochranu alespoň zajišťují - zejména do doby příjezdu profesionálních hasičů.
Za tímto účelem organizace zřizuje podle okolností třeba i profese na plný úvazek, nebo jako doplňkovou pracovní činnost vyplývající pro zaměstnance z povinností vůči organizaci - nebo i jako činnost vysloveně dobrovolnickou´
povinnosti organizace
Z HLEDISKA POŽÁRNÍ OCHRANY MÁ ORGANIZACE MIMO JINÉ ZA POVINNOST...
- ad A - požární ochranu z hlediska organizačně-personálního
V rámci požární ochrany v závislosti na své velikosti a zaměření výrobní ustonovuje následující kolektivní orgány, kterými jsou...
Požárně technická komise - která je poradním orgánem vedoucího organizace podílí se na vypracování koncepce požární ochrany neboli požárně-bezpečnostního řešení.
Závodní požární útvar - vlastní hasičský sbor je zřizován pouze v některých výrobních organizacích, zejména v těch větších nebo s vysokým nebezpečím požáru.
Požární hlídka - také požární hlídky nemusí být zřizovány úplně všude - jedna z podmínek je aby se v dané prostoře zdržovali nejméně tři zaměstnanci.
Dále za stanovených podmínek má organizace povinnost zřizovat určité specializované profese pro jednotlivce - jako je technik požární ochrany, specialista požární ochrany - případně požární preventista.
dále je organizace povinna aby byla zajištěna...
- ad B požární ochrana z hlediska technicko - metodického
Organizace, zvláště pokud se jedná o větší výrobní organizaci v souladu se zákony a opatřeními, a v součinnosti z hasičským záchranným vypracovává vlastní koncepci požární ochrany a metodiku postupu při hašení když by k požáru opravdu došlo.
Tato koncepce se nazývá požárně bezpečnostní řešení.
Následné vybráno několik (z mnoha dalších) zásad pro požárně-bezpečnostní řešení...
Z hlediska stavebního řešení a využití stavby - koncepce vychází vychází se z výšky budov, počtu podlaží a stavební konstrukce...
Dále je zhodnocováno technologické zařízení - inženýrské sítě, rozvody, potrubí a tak dále.
Podle konkrétních podmínek probíhá instalace elektrické požární signalizace (například požárních hlásičů), hasících zařízení (tedy kupříkladu hasících přístrojů, hydrantů a podobně). Instalace těchto zařízení by měla probíhat z obvyklými zákonnými i zvykovými zásadami například o snadné přístupnosti těchto zařízení a také jejich umístění předpokládaného potencionálního ohniska požáru. Vše by mělo být následně prověřeno hasičským záchranným sborem který rovněž provádí periodickou revizi těchto zařízení ať už jde kupříkladu o hasící přístroje nebo hlásiče.
V neposlední řadě je součásti požárního řešení vytvoření co nejlepších podmínek pro hasičský záchranný sbor pokud by požár opravdu vypukl včetně určení například vhodného místa pro nástup hasičské techniky při začátku zásahu.
plán středu města Klatovy a koncepce požární ochrany zubní ordinace ve třetím nadzemním podlaží bývalého výrobního areálu JOKA Klatovy - umístěného jižně od centrální části města Klatovy
Hasiči Královo pole z °1. republiky a norma 73 08 xx kam patří i zabezpečení budov z požárního hlediska...
požární signalizace
zatímco v soukromí se protipožární předpisy omezují pouze na rámcové pokyny - typu rozmístění hasících přístrojů - u organizací - s ohledem na jejich velkost jsou předpisy poněkud obsáhlejší
ve větších organizacích bývá instalován systém
EPS - Elektrická požární signalizace
jedná se se o systém hlásičů různých druhů - instalovaných v jednotlivých provozech
celý systém má ústřednu - nebo několik ústředen - v rámci organizace - například na vrátnici - nebo v recepci
na systém EPS směrem ven z organizace
navazuje Zařízení dálkového přenosu (ZDP)
- kterým se přivolává jednotka požární ochrany (PO)
požární hlásiče
ionozační hlásič
tepelný hlásič
hlásič reagující na jas plamene
tlačítkový hlásič
-
kterým se přivolává jednotka požární ochrany (PO)
požární prevence při práci a úkonech s elektřinou
bezpečnostní předpisy pří práci s elektrotechnockými zařízeními...
Velikost proudu závisí nejen na dotykovém napětí - ale i na odporu lidského těla a předmětů s ním spojených (Ohmův zákon). Odpor lidského těla je příblžně 500 až 3000 Ohmů. Odpor závisí na vlhkosti - a proto na vlhkých místech dochází k úrazům nečastěji.
odkaz na rozcestník Ohmův zákon Co se děje kolem elektřiny 11 - Ohmův zákon 4 - watthodiny a ampérhodiny a další veličiny - Blog iDNES.cz
ČÁST 2 HAŠENÍ POŽÁRŮ
požár jednoduché ubytovny v Brně Trnkova v roce 2008
HAŠENÍ LESNÍCH POŽÁRŮ
vrtulníky Mi2
Užitkové vrtulníky Mi 2 plniky univerzální záchranýřskiz funkci u leteckého oddílu ministerstva vnitra, později letecké záchranné služby v rámci integrovaného systému 112.
vrtulníky MI 4 (Mi4L, MIRVL)
Variace vrtulníků určená k hašení lesních požárů s nádrží na vodu a smáčedlo až 1200 l, Jako nepříliš účinné se ukázalo vodní dělo v godole pod vrtulníkem. Vrtulník se dále užíval jako transportní až pro 8m hasičů.
Hasičské letadlo Canadair CL-215 byl prvním typem série letounů firmy Canadair Ltd. z Montréalu (od roku 1986 Bombardier Aerospace) přímo určených k hašení požárů.
aktualita 18. 12. 2023
Vlakvedoucí pohotovou reakcí zachránil cestujícím v Olomouci život
Hasiči: Vlakvedoucí pohotovou reakcí zachránil cestujícím v Olomouci život (msn.com)
Olomouc - Pohotovou reakcí zachránil vlakvedoucí Roman Juřena život cestujícím z osobního vlaku, do kterého v úterý ráno narazil v Olomouci kamion. Podařilo se mu včas zprůchodnit východ z prvního vagonu, který se po nárazu ocitl v plamenech. Lidé tak rychle mohli přejít do druhého vozu a poté ven. Podle zasahujících hasičů by se lidé bez jeho rychlé pomoci z hořícího vlaku včas a bezpečně nedostali. Přístup vlakvedoucího ocenil dnes i krajský ředitel hasičů Karel Kolářík, sdělila dnes ČTK mluvčí hasičů Lucie Balážová.
aktualita 04.01. 2024Velká nákladní loď naložená hromadou lithium-iontových baterií se vznítila a počátkem ledna u pobřeží Aljašky.
Velká nákladní loď naložená hromadou lithium-iontových baterií se vznítila a počátkem ledna byla udržována 3,9 kilometrů od pobřeží Aljašky. Kvůli požáru, který probíhal několik dní, úřady vytvořily kolem plavidla bezpečnostní zónu do vzdálenosti až 1,9 kilometrů. Podrobnosti o nepříjemném incidentu přináší weby Interesting Engineering a The Maritime Executive.
Pbřežní stráž Spojených států amerických potvrdila, že plavidlo, které ohlásilo požár, se jmenuje Genius Star XI. V tuto chvíli zůstává bezpečně zakotveno v zátoce Broad Bay na Aljašce a „plní aktuální pokyny kapitána přístavu“. Příčina požáru zatím není známa, neboť vyšetřování bude zahájeno až po ukončení zásahu.
Probíhající operace
Loď Genius Star XI, vlastněná tchajwanskou společností Wisdom Wise Group, převážela lithium-iontové baterie z Vietnamu do San Diega. Podle pobřežní stráže bylo v nákladovém prostoru více než 800 tun baterií.
25. prosince, když plavidlo plulo v severním Pacifiku, objevila posádka požár v nákladovém prostoru číslo 1. Požár se následně objevil i v nákladovém prostoru číslo 2. Posádka dle protokolu využila k uhašení stacionární hasicí systém využívající oxid uhličitý.
Následně se objevil druhý požár v nákladovém prostoru číslo 2, ale zásoby oxidu uhličitého již byly vyčerpány. Zbývaly tak jen omezené možnosti, jak s červeným kohoutem na palubě bojovat. Námořníci použili chlazení pomocí hasicích hadic a ve snaze omezit přístup vzduchu uzavřeli nákladní prostory.
Zásah pobřežní stráže
Pobřežní stráž obdržela první hlášení o požáru 28. prosince, kdy se Genius Star XI nacházel asi 370 kilometrů jihozápadně od Dutch Harboru. Vyslala proto letoun HC-130 z letecké stanice Kodiak a člun pobřežní stráže, s úkolem posoudit závažnost situace. Loď se pohybovala vlastním pohonem, proto pobřežní stráž navrhla, její odklonění k přístavu Dutch Harbor.
Genius Star dorazil k pobřeží 29. prosince a dostal pokyn zůstat na moři, dokud budou probíhat operace na likvidaci a vyhodnocení požáru. Pobřežní stráž později potvrdila, že požár na palubě byl uhašen a všech 19 členů posádky je v bezpečí.
Skupina odborníků na hašení požárů ze záchranné služby T&T Salvage a Resolve Marine se 29. prosince nalodila na loď, aby zkontrolovala její stav. Zjistili, že s konstrukcí lodi nejsou žádné problémy a mimo určitou oblast nedošlo k žádnému poškození. Situaci označili jako stabilní s tím, že v nákladovém prostoru nejsou žádné další známky požáru.
„Situace je nyní stabilní a udržování lodi Genius Star XI na kotvišti poskytuje našemu týmu bezpečnější prostředí pro práci a snižuje riziko pohybu nebezpečného nákladu. Loď zůstává v provozu a může se okamžitě vydat na cestu,“ uvedl v prohlášení kapitán přístavu Chris Culpepper.
V rámci bezpečnostních opatření dalo velení pokyn k pohotovosti systému nouzového odtahu pro případ, že by loď Genius Star XI měla problémy se svým pohonem a bylo by nutné ji odtáhnout.
Náročná situace
Výsledek záchranné operace byl sice úspěšný, ale požár ukázal vážné problémy spojené s hašením požáru nákladu na moři, které jsou umocňovány rizikem hořících lithium-iontových baterií.
Hašení požáru lithiových baterií je obtížné, protože tyto baterie jsou reaktivní a při nesprávném zacházení se mohou znovu vznítit. K hašení požáru lithiových baterií se nedoporučuje používat vodu, protože může reagovat s lithiem a potenciálně požár zesílit. Tato reakce navíc může vést k uvolňování škodlivých plynů, což situaci ještě více zhorší.
Podle pobřežní stráže se nyní bude čekat na to, až bude vyloučeno riziko opětovného vzniku požáru. Teprve poté bude moci loď zakotvit v Dutch Harbor – jednom z nejrušnějších rybářských přístavů v zemi. Smyslem tohoto opatření je zabránit případné kontaminaci způsobené lithium-iontovými bateriemi.
aktualita 01.12. 2022
Policie obvinila muže ze založení požáru hal v Mladé Boleslavi se škodou tři miliardy.
ČÁST 3 INTEGROVANNÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM a záložní letiště v Líních u Plzně
Gigafactory u Plzně by nemělo omezit leteckou záchrannou službu...
Pojmem integrovaný záchranný systém (IZS) se rozumí koordinovaný postup jeho složek při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací. Základním právním předpisem je zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému. Integrovaný záchranný systém (IZS) existuje v Česku od roku 2001, ačkoliv jeho základy vznikly již v roce 1993.
Integrovaný záchranný systém v některých případech nahradil a sloučil samostatně působící sbory - jako jsou hasiči nebo ambulance - což se týká především záchranářských letek, neboť například k úrazům a jiným neodkladným zdravotním případům, kde včasnost zásahu hraje podstatnou roli, měly letecké zásahy zajišťovat hasičské vrtulníky - a nahradit helikoptéry letecké záchranky.
Hlavním koordinátorem integrovaného záchranného systému v Česku je Hasičský záchranný sbor České republiky. Pokud na místě zásahu není ustanoven velitelem zásahu velitel jednotky požární ochrany nebo příslušný funkcionář hasičského záchranného sboru s právem přednostního velení, velitelem zásahu se stává vedoucí člen složky IZS, jejíž činnost je na místě převažující.
Případný vznik tzv. gigafactory u Plzně neomezí provoz tamní letecké záchranné služby. Ve Sněmovně to řekl při debatě o rozpočtu ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS). Továrnu na baterie do elektromobilů zhruba za 120 miliard korun plánuje postavit v Česku, Polsku, nebo Maďarsku automobilový koncern Volkswagen. Zvažovaným místem pro vznik továrny v Česku je záložní armádní letiště v Líních u Plzně, které využívají právě i letečtí záchranáři.
Takhle to vypadá ve vznikající gigafactory Volkswagenu v Salzgitteru.
"Pokud bude realizována investice gigafactory, neznemožňuje to nadále fungování letecké záchranné služby," řekl Stanjura poslancům. "Počítá se s tím, že v případě realizace to tam zůstane, pokud nebude například jiné řešení. Ale není důvod, aby tam byla ukončena letecká záchranná služba z důvodu potenciální investice do gigafactory," doplnil.
Na neveřejném vnitrostátním a mezinárodním letišti v Líních fungují desítky leteckých škol a letecká záchranná služba. Plzeňský kraj, město Plzeň, okolní obce i letecké školy chtějí letiště zachovat. Musí se podle něj posoudit, jestli by továrna mohla stát vedle letištní plochy.
Gigafactory Volkswagen v Česku: Jaká jsou možná pozitiva a negativa?
Vláda před týdnem podpořila záměr, vybudovat gigafactory na letišti Líně. Tato investice by podle ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely (za STAN) mohla přinést do veřejných rozpočtů 71 miliard korun. Předpokládané náklady státu spojené s přípravou lokality a kompenzačními opatřeními v regionu by podle něj nepřesáhly devět miliard. Podle předsedy představenstva Škody Auto Klause Zellmera by rozhodnutí o umístění gigafactory mohlo padnout do konce roku.
Volkswagen chce po celé Evropě vybudovat šest gigafactory na baterie do elektroaut. Škoda Auto, která do koncernu patří, bude jejich významným odběratelem. V roce 2030 očekává, že 70 procent jejích prodejů v Evropě budou tvořit elektromobily.
ČÁST 4 HASIČSKÁ TECHNIKA
HASÍCÍ PŘÍSTROJE
1. vodní, nejšastěji používaný k hašení běžných materiálů
2. sněhový, který je vhodný na elektrická zařízení
3. pěnový - uhasí benzín, naftu a oleje
4. tetrachlórový - či nejnověji halogenový, který by neměl chybět v žádném autě
halogenový (tetrachlórový) hasící přístroj XN 100 Hf
vodní hasící přístroj XT2 Lf
tetrahlórový:držadlonádržtryska | vodní: |
---|
co který přístroj dobře hasí - srovnávací tabulka: hasící přístroj vodní, pěnový, sněhový, práškový, halogenový
VOZIDLA A DALŠÍ POŽÁRNÍ TECHNIKA
hasičský zásah (pořadí vozidel)
(1:"Šéf hasičů" - což v 80tých letech byl automobil GAZ Volha nebo terénní "gazík")
2. základní výjezdový vůz AVIA 30 - DVS 12
3. druhý vůz - Škoda 706 - cisterna CAS _ 25 RTH
(4. třetí výjezdový vůz - Tatra 138 - cisterna CAS 32)
A ještě zcela aktuální soudobá požární technika...
ČÁST 4 HASIČSKÉ STEJNOKROJE a HASIČSKÉ SBORY
stejnokroj Protipožární ochrany Československo 1984
Francie druhé císařství
Německo a Čechy - konec 19. století
Československo 80tá léta
hasičské sbory
Sbor dobrovolných hasičů Královo pole (první republika - přesný název sboru není znám)
foto z alba (původně se jednalo o celé album sboru královopolských hasičů, včetně různých říkání k jednotlivým členům)
Sbor dobrovolných hasičů Velká Bukovina
https://www.facebook.com/profile.php?id=100064454333616
ČÁST 5 hasičky a základny
venkovská dřevěná hasička (pravděpodobně Vacovy)
OBSAH
ČÁST 1 PREVENCE A POŽÁRNÍ OCHRANA V ORGANIZACÍCH A POŽÁRNÍ SIGNALIZACE
bezpečnost práce a požární prevence ve dřevozpracujícím průmyslu...
bezpečnost práce a požární prevence v těžkém průmyslu...
- bez zvýšeného požárního nebezpečí
- se zvýšeným požárním nebezpečím
- s vysokým požárním nebezpečím
požární signalizace
požární hlásiče
požární prevence při práci a úkonech s elektřinou
ČÁST 2 HAŠENÍ POŽÁRŮ
požár jednoduché ubytovny v Brně Trnkova v roce 2008
hašení lesních požárů
vrtulníky Mi2
vrtulníky MI 4 (Mi4L, MIRVL)
Hasičské letadlo Canadair CL-215 by
ČÁST 3 INTEGROVANNÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM a záložní letiště v Líních u Plzně
rozcestník letectví a letiště
ČÁST 4 HASIČSKÁ TECHNIKA
hasící přístroje
VOZIDLA A DALŠÍ POŽÁRNÍ TECHNIKA
(1:"Šéf hasičů" - což v 80tých letech byl automobil GAZ Volha nebo terénní "gazík")
2. základní výjezdový vůz AVIA 30 - DVS 12
3. druhý vůz - Škoda 706 - cisterna CAS _ 25 RTH
(4. třetí výjezdový vůz - Tatra 138 - cisterna CAS 32)
ČÁST 4 HASIČSKÉ STEJNOKROJE a HASIČSKÉ SBORY
ČÁST 5 hasičky a základny
Tragédie v Rusku: Při požáru v domě pro seniory zemřelo 20 lidí! (msn.com)
Páteční neštěstí v Kemerovu patří k nejhorším svého druhu v posledních letech v Rusku. V prosinci 2020 zemřelo 11 lidí při požáru domova důchodců v obci Išbuldino v Baškirsku, týž rok v květnu si devět obětí vyžádal požár v soukromém domově pro seniory v Krasnogorsku, rovněž tento dům nebyl zaregistrován. V Kemerovu hořel dům pro seniory také letos v lednu, evakuováno bylo pět desítek osob, čtyři lidé zemřeli.
Sibiřské město Kemerovo, které má asi 550.000 obyvatel, zažilo také jeden z nejhorších požárů v Evropě za poslední léta. V březnu 2018 tam v důsledku požáru v obchodním centru zemřelo 60 lidí, z toho čtyři desítky dětí.
Sibiř a právě Kemerovská oblast jsou zmíněny v příspěvku Rusko sever - Miranda – romský holokaust / Na vlnách Tomu / Kemerovská oblast Sibiř - Blog iDNES.cz
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Jan Tomášek
Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky
základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost
Jan Tomášek
Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I
Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.
Jan Tomášek
Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská
Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.
Jan Tomášek
C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody
V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .
Jan Tomášek
Matematické úvahy u sázení brambor
některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování
Jan Tomášek
Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29
Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)
Jan Tomášek
Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna
Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.
Jan Tomášek
Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142
Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...
Jan Tomášek
Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna
Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.
Jan Tomášek
Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou
Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru
Jan Tomášek
Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině
Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu
Jan Tomášek
A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy
Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...
Jan Tomášek
Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"
Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...
Jan Tomášek
Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda
Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda
Jan Tomášek
Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína
Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x