Krátce ze Šlapanic u Brna - počátky výroby turbín a Ohmův zákon pro trolejbus 31

19. 01. 2019 18:36:04
První Brněnská strojírna vlastně vznikla ve Šlapanicích - dodnes samostatného městyse, považovaného často za součást Brna, třeba také z důvodu že sem vede z Brna trolejbus.

obsah příspěvku

rozcestník brněnská doprava

rozcestník turbíny

rozcestník elektro

první část příspěvku - městys Šlapanice u Brna, Blümegenův zámeček a výroba turbín

Ohmův zákon pro trolejbus 31 (zejména přepočet napětí na výkon a proud) a rozcestník Ohmův zákon

druhá část příspěvku - elektrické rozvody pro trolejbus a Ohmův zákon druhého stupně pro příkon a elektrický proud

třetí (pod)část příspěvku - kterým směrem vlastně probíhá tok elektřiny ze zdroje do elektrobusu

(pod)část 21 - trolejbusová linka č. 21

rozcestník brněnská doprava

tramvaje 1 Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna - Blog iDNES.cz

tramvaje "12 "linka k brněnské Tesle Co se děje kolem elektřiny 4 - osciloskop a měřící přístroje, Tesla Brno a Metra Blansko - Blog iDNES.cz

trolejbusy Krátce ze Šlapanic u Brna - počátky výroby turbín a Ohmův zákon pro trolejbus 31 (tento příspěvek)

rozcestník na téma "turbíny"

Když je zmíněna výroba turbín v Brně – někomu trochu znalému se pravděpodobně vybaví První brněnská strojírna. Tato továrna vzešla původně z přádelny ve Šlapanicích, později se strojírenská výroba přesunula na Olomouckou do Brna.

ČKD Blansko http://www.zanikleobce.cz/index.php?obec=27863

Administrativa a domácí minielektrárna - kombinované zdroje elektřiny různých druhů - Blog iDNES.cz především turbíny pro malé vodní elektrárny (v druhé části příspěvku)

turbíny pro velké vodní elektrárny Loď do Prahy a Hamburku, hydroelektrárny na Vltavě - Blog iDNES.cz

rozcestník elektro

Městská elektrárna v Brně Cesty elektrické energie 23H - Městská elektrárna v Brně, transformovna Černovice - Blog iDNES.cz

Zbrojovka a Zetor (strojírenství a a elektro) Cesty elektrické energie 11 - rozvody a jištění v průmyslu (Zetor a Zbrojovka) - Blog iDNES.cz

Cesty energie 5 - elektřina v bytě a na cestách, běžný elektrický i indukční vařič - Blog iDNES.cz

první část příspěvku

Šlapanice u Brna, průmyslová revoluce v původně zemědělské vsi

Blümegenův zámeček byl postaven v první polovině 18. století. Za majitele správce Kajetána Blümegena došlo k přestavbě na jednopatrovou budovu.

Později zde bylo sídlo paulánů. V roce 1816 zakládají ve Šlapanicích Johann Reiff a Jakuba Friedricha Schöll - původem z Württemberku přádelnu „Johann Reiff & Comp“. Tato malá venkovská továrna se stala základem jednoho z největších brněnských výrobních podniků – První brněnské strojírny. V roce 1818 se k nim připojuje Heinrich Alexander Luz. Po Reiffovi smrti přebírá v roce 1821 podnik právě Luz a začíná se věnovat v první řadě výrobě parních strojů a to jako první firma v Rakousku-Uhersku.

V roce 1836 dochází k přesunu výroby na Olomoucku ulici. 16. srpna 1836 koupil Luz pozemek od dosavadního majitele Andrease Schimmela z Černovic za 1 100 zlatých konv. měny. Ve stejném roce se definitivně oddělila strojírna v Olomoucké ulici od původní přádelny a firma fungovala pod názvem “K.k. priv. Maschinenfabrik H. A. Luz, Brünn”.

Podnik byl nejvýznamnějším výrobcem parních strojů v Brně. V roce 1872 se firma spojuje s firmou “Thomas Bracegirdle & Sohn” (měl strojírnu v dnešní Mlýnské ulici)a vzniká První Brněnská strojírna (Erste Brünner Maschinen-Fabriks-Gesellschaft).

Původní objekt ve Šlapanicích... V roce 1873 udeřila celosvětová krize a provoz původní Bracegirdleovy továrny ve Šlapanicích byl úplně zrušen a její výroba byla zcela přesunuta na ulici Olomoucká. Původní šlapanická budova různým výrobním účelům sloužila až do konce 19.stol – 1901 ji nahradila budova školy - dnes gymnázium.

První brněnská strojírenská společnost na Olomoucké měla výrobu zaměřena zejména na vysokotlaké parní kotle a turbíny a stroje pro cukrovarnický a keramický průmysl. Továrnou prošly dějiny 20tého století s bombardováním za 2. světové války, pozdějším znárodněním atd. Největší počet zaměstnanců v r. 1960, kdy jich v podniku pracuje 7 421. Vedle brněnské výroby byla založena řada pobočných závodů PBS – dodnes patrně nejvýznamnější je výroba ve Velké Bíteši.

První brněnská strojírna v Brně na Olomoucké

Krátce o brněnských turbínách - aneb ze zápisníku na sekretariátu ředitele podniku První Brněnská strojírna

Když je zmíněna výroba turbín v Brně – někomu trochu znalému se pravděpodobně vybaví První brněnská strojírna. Tato továrna vzešla původně z přádelny ve Šlapanicích, později se strojírenská výroba přesunula na Olomouckou do Brna.

První brněnská strojírenská společnost měla výrobu zaměřenou zejména na vysokotlaké parní kotle a turbíny a stroje pro cukrovarnický a keramický průmysl. Továrnou prošly dějiny 20tého století s bombardováním za 2. světové války, pozdějším znárodněním atd. Největší počet zaměstnanců v r. 1960, kdy jich v podniku pracuje 7 421. Vedle brněnské výroby byla založena řada pobočných závodů PBS – dodnes patrně nejvýznamnější je výroba ve Velké Bíteši.

obsah příspěvku

Pozornost turbínám věnují i státní a straničtí činitelé (více v historicko-politických příspěvcích)...

obsah příspěvku

rozcestník brněnská doprava

rozcestník turbíny

rozcestník elektro

první část příspěvku - městys Šlapanice u Brna, Blümegenův zámeček a výroba turbín

Ohmův zákon pro trolejbus 31 (zejména přepočet napětí na výkon a proud) a rozcestník Ohmův zákon

druhá část příspěvku - elektrické rozvody pro trolejbus a Ohmův zákon druhého stupně pro příkon a elektrický proud

třetí (pod)část příspěvku - kterým směrem vlastně probíhá tok elektřiny ze zdroje do elektrobusu

(pod)část 21 - trolejbusová linka č. 21

Ohmův zákon "31" a rozcestník Ohmův zákon

Proč je v mnoha případech v Ohmově zákoně napětí na DRUHOU? Co se kdy píše na levé a kdy na pravé straně rovnice? To by se měl pokusit odpovědět následující příspěvek...

odpovědi by měly být hned tři...

1/ napětí U je vlastně také elektrický proud (respektive proud I je projev napětí)
2/ vlastně se jedná o matematickou funkci se dvěma neznámými - tedy exponenciální funkci
3/ pravděpodobně nejnázornějším důvodem dvojího napětí ve výpočtech je ovšem "kohabitace" mezi výrobou elektřiny v elektrárně a odběrem, či spotřebou elektřiny v síti a spotřebiči, čili tatáž veličina napětí U jednou zastupuje napětí z výroby, podruhé napětí U pro spotřebu

Ohmův zákon - rozdělovník veličin

Jakkoliv se může zdát být veličin mnoho - podle různých propočtů - řada veličin je duplicitních - nebo téměř duplicitních (liší se například jen poměrným přepočtem - typu přepočet 8 hodin na 2 hodiny)

Ohmův zákon - rozdělovník veličin - a paralela s vojenskými hodnostmi

generálové

vyšší důstojníci

nižší důstojníci

brigadýr pro kapacitu baterie = brigadýr pro příkon

plukovník pro výkon

podplukovník pro příkon

generál (spotřeby v kWh) = general proudu

major pro proud

armádní generál (napětí)

kapitán či poručík pro napětí

proč jsou některé veličiny téměř duplicitní...?

při nazíraní na nákresy a tabulky do leva vycházejíce zprava vysvětlení by měla být následující

z matematického hlediska je zkoumaná veličina nejprve násobena z jakéhosi bezčasí řekněme na jednu hodinu pro napětí U - pak znovu dělena časosběrným intervalem frekvence řekněme na jedu vteřinu platnou pro sinusovku proudu a výkonu - a následně (při směru pohybu proti směru hodin) opět je například výkon přepočítáván na spotřebu na elektroměru - a to tentokrát násobením časosběrným intervalem - čímž vzniknou populární kilowatthodiny na elektroměrných hodinách na tzv. antoníčku - a podle výpočtů by kilowatthodiny ta samá veličina jako elektrický proud I - přesněji suma odebraného proudu za jednu hodinu...

proč je v Ohmově zákoně napětí vlastně na druhou

proč je v Ohmově zákoně napětí vlastně dvakrát (přesněji na druhou) ?

(není ovšem míněn Ohmův zákon jako všeobecně poměrně známý rozdělovací kotouč - ale o tři vlastní verze Ohmova zákona kam byla ovšem většina rovnic z rozdělovací kotouče začleněna)

důvodem je tzv. kohabitace mezi napětím U (a výkonem P) z výroby a mezi napětím (a výkonem) v rozvodné síti

z tohoto důvodu byl (zde v příspěvcích) Ohmův zákon rozdělen na tři stupně

Ohmův zákon pro elektrárnu (O.z. 3. stupně) s kohabitací mezi výkonem elektrárny a spotřebou rozvodné sítě

Ohmův zákon pro rozvodnou síť (Ohmův zákon 2. stupně) s kohabitací mezi napájením sítě a s napájením jednoho pole v rozvodné sítí (tedy kohabitací mezi celkovým výkonem, či spíše celkovým příkonem sítě a odebíraným proudem - potažmo i příkonem spotřeby - v tomto případě vozidla trolejbusu) - o Ohmově zákoně 2. stupně by měl právě pojednávat tento příspěvek

a konečně Ohmův zákon pro spotřebitele (Ohmův zákon 1. stupně) s jedním napětím na jedné straně a výkonem, proudem a odporem (impedancí) na druhé straně rovnice (tedy Ohmův zákon v obecně známém tvaru "URI" - napětí rovná se odpor krát proud - zde ovšem modifikovný na tvar "PRPI" - tedy napětí rovná se odpor krát výkon dělený proudem...

Ohmův zákon pro rozvodnou síť (Ohmův zákon 2. stupně) s kohabitací mezi napájením sítě a s napájením jednoho pole v rozvodné sítí (tedy kohabitací mezi celkovým výkonem, či spíše celkovým příkonem sítě a odebíraným proudem - potažmo i příkonem spotřeby - v tomto případě vozidla trolejbusu)

rozcestník na téma Ohmův zákon obecně a praktické výpočty podle Ohm. z.

1

Ohmův zákon - když je obvod pouze pod napětím

Co se děje kolem elektřiny 8 - Ohmův zákon (1) pro nezapojený obvod - Blog iDNES.cz

nezapojený obvod - tedy obvod jen pod napětím, nikoliv s odebíraným proudem, a tudíž tedy bez i výkonu - úvodní příspěvek

2

Ohmův zákon a elektrárna

Cesty elektrické energie 2 - tepelná elektrárna Oslavany, Západomoravské elektrárny - Blog iDNES.cz

v elektrárně se měl vytvářet takový výkon, aby se udržovalo téměř stejné napětí v síti a udržovala se při tom "kohabitace" s odběrem, či spotřebou elektřiny v síti - což je také důvod proč se zde napětí v řadě vzorců vyskytuje ve tvaru na druhou - tedy exponenciálním tvaru

Ohmův zákon a kombinovaná elektrárna (veřejná + domácí) Domácí minielektrárna technicky vzato - kombinované zdroje elektřiny různých druhů - Blog iDNES.cz

3 a 31

Ohmův zákon - čtyři hlavní veličiny: napětí a výkon, proud, odpor neboli impedance

Co se děje kolem elektřiny 7 - Ohmův zákon (3) a tři verze pro zapojený obvod, osciloskop - Blog iDNES.cz (hlavní příspěvek na téma Ohmův zákon)

Ohmův zákon "2. stupně"

Krátce ze Šlapanic u Brna - počátky výroby turbín a Ohmův zákon pro trolejbus 31 (tento příspěvek)

4

Ohmův zákon - další hlavní veličiny

Mechanika A/ DPMW Co se děje kolem elektřiny 11 - Ohmův zákon (4) - watthodiny a ampérhodiny - Blog iDNES.cz aktualizovaný rozdělovník veličin - také hierarchie elektrotechnických veličin a porovnání vojenských hodností

praktické výpočty výkonu pro konkrétní spotřebič

5

Co se děje kolem elektřiny 12 - Ohmův zákon pro zvídavé 5 - napětí a výkon baterky a tři metody stanovení výkonu- Blog iDNES.cz

6

Co se děje kolem elektřiny 6 - malá vodní elektrárna na 12V a přívoz u Senoradskýho mlýna - Blog iDNES.cz (část 3 - proč rychlovarná konvice vyhazuje pojistky)

výkon - příkon podrobněji v příspěvcích

Mechanika A/ DPMW Co se děje kolem elektřiny 11 - Ohmův zákon 4 - watthodiny a ampérhodiny - Blog iDNES.cz rozdělovník veličin Ohmova zákona

Mechanika - elektrotechnika MFE 5 - výkon - jako moment třetího stupně, kruhový diagram - Blog iDNES.cz veličina výkon v mechanice i elektrotechnice

výkon a příkon zase zkoumají příspěvky

Co se děje kolem elektřiny 3 - Zenerova dioda proti nadměrnému odběru, výkon a příkon - Blog iDNES.cz (výkon, příkon, účiník, účinost a další méně obvyklé veličiny v elektrárně a elektrotechnice)

druhá část příspěvku

ELEKTRICKÉ ROZVODY PRO TROLEJBUSOVOU DOPRAVU / OHMŮV ZÁKON 2. stupně pro příkon

Ohmův zákon pro trolejbus 131

3. stupeň elektrárna/rozvod

2. st. větvení rozvodu

1. st. napájení

popis k obrázku výše - pod sebou všechny tři stupně Ohmova zákona pro napětí...

v čem by se měly lišit?

zcela nahoře Ohmův zákon 1. stupně pro uživatele (napětí ze zásuvky - Ohmův zákon ve tvaru "URI", přesněji "URP/I")
pod ním Ohmův zákon 3.stupně pro kohabitaci mezi výrobou v elektrárně a odběrem sítě pro napětí na druhou (napětí na druhou a jeden výkon pro síť i elektrárnu) ve tvaru U na druhou = odpor na druhou krát výkon)
a zcela dole Ohmův zákon 2. stupně s kohabitací v rámci sítě mezi výkonem sítě a napájecím proudem jednoho pole, přesněji příkonem a odebraným proudem (a to ve dvou verzích - napětí na druhou je rovno odpor krát výkon lomeno proud - alternativně napětí je odmocnina odpor krát výkon lomeno proud)

na obrázku níže

celý zjednodušený rozvod elektrárna - rozvodná sít pro trolejbus

od hora dolů

- Ohmův zákon 3. stupně s kohabitací elektrárna - celá rozvodná síť

tvar z napětím vlevo (zde označený jako pořadový tvar) by zněl

napětí U na druhou = R (odpor neboli impedance) na druhou krát P výkon(přesněji zde zavedená novoveličina dilatační výkon, či proud jako podíl mezi výkonem a proudem)

"pořadový tvar"zjednodušeně napětí U na druhou = přibližně P výkon na prvou

- Ohmův zákon 2. stupně s kohabitací mezi celkovým výkonem P(či přesněji příkonem S) sítě a proudem I v rámci jednoho pole - tesy mezi celkovým výkonem sítě a proudem v pří větvení rozvodů - výpočty se tedy týkají zejména proudu pro jedno napájecí pole rozvodů elektřiny pro trolejbus

"pořadový tvar" zjednodušeně napětí U na druhou = přibližně P výkon na druhou(s otazníkem - tato varianta Ohmova zákona je nejméně probádána)

a pak obecně známá formule Ohmova zákona pro napětí ve tvaru "URI" - zde jen modifikovaná na celý výkon, tedy tvar "URP/I", verze Ohmova zákona zde nazvaná jako

- Ohmův zákon 1. stupně tedy v podstatě poměr mezi vstupním napětím elektrického napájení pro trolejbus a výkonem trolejbusu - jinak také vlastně poměr mezi nárazovým zkratem a ustáleným proudem

kohabitací mezi celkovým výkonem P(či přesněji příkonem S) sítě a proudem I v rámci jednoho pole - tedy současně i proudu pro trolejbus

kromě výchozího, či výsledného tvaru, zde označený jako pořadový tvar,

"pořadový tvar" zjednodušeně napětí U bez mocniny = přibližně P výkon bez mocniny

napětí U = R (odpor) krát dilatační výkon neboli R (odpor) krát dilatační výkon neboli R x P/I

je zde Ohmův zákon 1. stupně navíc rozepsán v dalších tvarech

a to ve výkonnostním zátěžovém tvaru pro výkon P = napětí U krát proud I

a v pracovním tvaru pro ustálený odběr, přesněji ustálený odběr proudu - nebo také jen ve tvaru pro proud - tedy...v tvaru vhodném například pro výpočet velikosti pojistek (které jsou vlastně dimenzovány podle velikosti proudu I).

I = P/U ... proud rovná se výkon lomeno napětím ... z čehož také vyplývá velikost pojistek, dimenzovaných podle velikosti proudu

Ohmův zákon 2. stupně podle odebraného proudu z jednoho pole rozvodu: "pořadový tvar" zjednodušeně napětí U na druhou = přibližně P výkon na druhou ...

Ohmův zákon 3. stupně s kohabitací elektrárna - celá rozvodná síť

"pořadový tvar" zjednodušeně napětí U na druhou = přibližně P výkon na prvou

Ohmův zákon 2. stupně podle odebraného proudu z jednoho pole rozvodu

"pořadový tvar" zjednodušeně napětí U na druhou = přibližně P výkon na druhou

Ovšem určit pro tento stupeň Ohmova zákona - tvar s napětím na levé straně rovnice (zde označený jako "pořadový tvar"), stejně tak tvar s výkonem vlevo (zde označený jako "zátěžový tvar") je poněkud nejednoznačné - pro větvení rozvodu elektřiny pro trolejbus je typický tvar s proudem vlevo (zde označený jako "pracovní tvar")

Ohmův zákon 1. stupně, tedy v podstatě poměr mezi vstupním výkonem a elektrickým proudem pro trolejbus

"pořadový tvar" zjednodušeně napětí U bez mocniny = přibližně P výkon bez mocniny

obsah příspěvku

rozcestník brněnská doprava

rozcestník turbíny

rozcestník elektro

první část příspěvku - městys Šlapanice u Brna, Blümegenův zámeček a výroba turbín

Ohmův zákon pro trolejbus 31 (zejména přepočet napětí na výkon a proud) a rozcestník Ohmův zákon

druhá část příspěvku - elektrické rozvody pro trolejbus a Ohmův zákon druhého stupně pro příkon a elektrický proud

třetí (pod)část příspěvku - kterým směrem vlastně probíhá tok elektřiny ze zdroje do elektrobusu

(pod)část 21 - trolejbusová linka č. 21

třetí (pod) část

Tok elektřiny z elektrárny první trolejí do trolejbusu a zpět druhou trolejí ve funkci nulového či zpětného vodiče...

Jakým směrem probíhá vlastně tok elektrického náboje do trolejbusu. Předně nabitý elektrobus - tedy i trolejbus má kladný náboj a tento kladný náboj by měl vycházet i z kladného pólu elektrárny (stejně pokud by se trolejbus teoreticky nabíjel z akumulátoru - baterie) Problém, že pro kladný ból baterie je v literatuře někdy používá označení katoda a někdy anoda - z toho důvodu zde toto označení vynecháno.

Ohmův zákon pro trolejbus 131

3. stupeň elektrárna/rozvod

2. stupeň větvení rozvodu

1. stupeň napájení trolejbusu

Nicméně nabitý elektrobus je kladný - z čehož plyne nosičem elektřiny by podle ideálního značení měly být kladné protony - nicméně historicky bylo označení zavedeno jakoby naopak - nosičem elektřiny jsou podle reálného značení záporné elektrony - tedy trolejbus, či obecný elektrobus se stává kladným vlastně tím způsobem že podle kombinace reálného a ideálního značení vlastně elektrony putují zpět z trolejbusu na kladný pól zdroje (baterie či elektrárny) a tento kladný pól baterie se při výrobě elektřiny přechází z kladu poněkud do záporu - stejně tak zpětný vodič trolejbusového vedení kterým putují zpět vybité - eventuelně kladné náboje zpět na záporný kontakt zdroje (záporný kontakt neboli katoda přechází ze záporu do mírně kladu - přesněji záporný kontakt sestává o něco méně záporným ) - výrobou elektřiny jakoby vnitřkem zdroje z katody putoval kladný náboj - tedy proton putoval na kladný kontakt anodu - a z kladného kontaktu anody pak do rozvodu je vypuzen záporný náboj elektron.

Shrnuto - podle této teorie vnějškem, tedy rozvodem putují elektrony (ve směru hodin) - zatímco ve směru hodin vnitřkem zdroje putují protony ze záporného kontaktu na kladný - nebo ještě jinak - pokud by se zkoumal pouze pohyb elektronů - elektrony z anody putují na obě strany - jak směrem na záporný kontakt vnitřkem zdroje - tak směrem vně ke sběračům trolejbusu.

Reálně je ovšem tok elektřiny značen tak - jakoby tok elektronů probíhal směrem od kladného kontaktu zdroje - např. elektrárny do trolejbusu.

obsah příspěvku

rozcestník brněnská doprava

rozcestník turbíny

rozcestník elektro

první část příspěvku - městys Šlapanice u Brna, Blümegenův zámeček a výroba turbín

Ohmův zákon pro trolejbus 31 (zejména přepočet napětí na výkon a proud) a rozcestník Ohmův zákon

druhá část příspěvku - elektrické rozvody pro trolejbus a Ohmův zákon druhého stupně pro příkon a elektrický proud

třetí (pod)část příspěvku - kterým směrem vlastně probíhá tok elektřiny ze zdroje do elektrobusu

(pod)část 21 - trolejbusová linka č. 21

(pod)část 21

Na konečné trolejbusů ve Šlapanicích

Linka č.21 byla vůbec první trolejbusovou linkou města Brna. Zkušební jízda odborné komise, schvalující provoz na prvním úseku od nádraží do Slatiny, na kterých pak po pěti letech navázalo pokračování do Šlapanic, se uskutečnila 23.července 1949. Za týden od 30.července, pak linka začala sloužit veřejnosti. Ještě do konce téhož roku byl zahájen provoz na dalších dvou trolejbusových linkách, a to z tehdejšího náměstí Rudé Armády do Králova Pole a od konečné zastávky tramvaje v Komárově do Tuřan. Zatím co trolejbusová linka do Tuřan byla po letech zrušena, linka č.21 (dnes č.131) nám slouží dodnes.

O pět let později byla linka prodloužena do Šlapanic.

popis k obrázku výše - pod sebou všechny tři stupně Ohmova zákona pro napětí...

Trolejbusová linka č.21 mezi brněnským nádražím ČSD a Slatinou byla tehdy, v roce 1954, od 21.května prodloužena až do Šlapanic. Budování linky se ve Šlapanicích setkalo s mimořádným zájmem občanů. Kdo měl krompáč, rýč, či lopatu hloubil podél silnice ze Šlapanic do Slatiny jámy ke kotvení sloupů trolejového vedení. Takové spontánní nadšení a ochotu občanů přiložit ruku k dílu, šlo-li o společnou dobrou věc, Šlapanice od té doby snad už nikdy nezažily. V neuvěřitelně krátké době byla trolejbusová linka hotová.

Konečná zastávka trolejbusové linky byla ve Šlapanicích na náměstíčku "U Trojice", nazvaného podle pomníku, kolem kterého se trolejbus otáčel. Tento kamenný pamětník byl nedávno po mnoha letech v tomto prostoru znova instalován. Linka vedla ze Šlapanic po stejné trase jako dnešní č.131 až ke slatinské kapličce, pak projela celou Slatinou na státní silnici Brno - Olomouc (dnes Hviezdoslavova), a po ní směřovala (Olomoucká, Křenová, viadukt) k brněnskému nádraží. Samoobslužný prodej a označování jízdenek se tehdy ještě nepraktikovaly. Jízdenky prodával průvodčí, nejčastěji veselé, hovorné, šarmantní ženy, a to z otevřené "kukaně", umístěné vpravo u zadních dveří trolejbusu. Ani se nechce věřit, že řidič i průvodčí tehdy jezdili v jednotných uniformách, jak tomu bývalo ostatně v celé městské dopravě, a že jízdné bylo ve srovnání s dnešním za pakatel (trolejbus 21 - převzatá, zkrácená pasáž z internetu)

Autor: Jan Tomášek | sobota 19.1.2019 18:36 | karma článku: 14.79 | přečteno: 759x

Další články blogera

Jan Tomášek

Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů

Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje

13.1.2023 v 5:39 | Karma článku: 5.08 | Přečteno: 322 | Diskuse

Jan Tomášek

Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy

Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.

28.8.2022 v 5:43 | Karma článku: 6.96 | Přečteno: 921 | Diskuse

Jan Tomášek

Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most

Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.

24.8.2022 v 21:48 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 541 | Diskuse

Jan Tomášek

Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola

Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.

20.7.2022 v 16:09 | Karma článku: 4.43 | Přečteno: 782 | Diskuse

Další články z rubriky Brno

Horst Anton Haslbauer

V hicu dnešních dnů

Rád zavzpomínám na sníh. Mladšímu bráškovi jsme pomáhali stavět srubovou chatu na Stříbrné u Kraslic. V zimní čas jsme tam jezdili lyžovat na kopce vedle chaty. Děti se to tam teprve učily a my dva s bráchou tam spalovali

2.7.2022 v 7:16 | Karma článku: 14.34 | Přečteno: 284 | Diskuse

Martina Burýšková

Dřinu, nebo raději inspiraci?

Ráda zkouším nové věci. Díky tomu mám možnost se potkávat s inspirativními lidmi. Poznávat jejich odlišné úhly pohledu, zkušenosti, rozšiřovat si obzory a přijímat od života výzvy, o kterých jsem si dřív třeba jen nechávala zdát.

23.6.2022 v 11:19 | Karma článku: 8.47 | Přečteno: 195 | Diskuse

Martina Burýšková

Adrenalin? Bungee jumping Brno je v Česku legendární

Pro někoho šílenství, pro jiné návykový adrenalin. A co vy? Znáte ten pocit, kdy vám srdce buší nadoraz, tep se zrychluje a napětí roste a... JUMP! Nepopsatelný let střemhlav dolů, uvolnění a nálož endorfinů, které zaplaví tělo.

23.6.2022 v 10:17 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 66 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Lidé zasadili desítky nových dubů. Cílem akce Stromy pro Brno byla pomoc brněnským lesům

Na místě, kde kdysi stál smrkový les, dnes rostou nové duby zimní. Zasadit si vlastní strom mohli návštěvníci sobotní akce Sázíme stromy pro Brno. Tu pořádala společnost Lesy města Brna v oboře Holedná.

9.5.2022 v 13:07 | Karma článku: 11.56 | Přečteno: 134 | Diskuse

Stisk Studentský deník

Jízdu mezi stromy si v novém brněnském pumptracku užijí i nejmladší

V brněnské části Bystrc město otevřelo vítězný projekt participativního rozpočtu Dáme na vás. Dráha, která je plná vln a prudkých zatáček, umožňuje aktivní relaxaci v přírodní památce Pekárna.

3.5.2022 v 15:46 | Karma článku: 9.29 | Přečteno: 95 | Diskuse
Počet článků 153 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 678

Zajímám se o spoustu témat - která se trochu mění podle let a období.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...