obsah příspěvku
rozcestník brněnská doprava
rozcestník turbíny
rozcestník elektro
první část příspěvku - městys Šlapanice u Brna, Blümegenův zámeček a výroba turbín
Ohmův zákon pro trolejbus 31 (zejména přepočet napětí na výkon a proud) a rozcestník Ohmův zákon
druhá část příspěvku - elektrické rozvody pro trolejbus a Ohmův zákon druhého stupně pro příkon a elektrický proud
třetí (pod)část příspěvku - kterým směrem vlastně probíhá tok elektřiny ze zdroje do elektrobusu
(pod)část 21 - trolejbusová linka č. 21
rozcestník brněnská doprava
tramvaje "12 "linka k brněnské Tesle Co se děje kolem elektřiny 4 - osciloskop a měřící přístroje, Tesla Brno a Metra Blansko - Blog iDNES.cz
trolejbusy Krátce ze Šlapanic u Brna - počátky výroby turbín a Ohmův zákon pro trolejbus 31 (tento příspěvek)
rozcestník na téma "turbíny"
Když je zmíněna výroba turbín v Brně – někomu trochu znalému se pravděpodobně vybaví První brněnská strojírna. Tato továrna vzešla původně z přádelny ve Šlapanicích, později se strojírenská výroba přesunula na Olomouckou do Brna.
ČKD Blansko http://www.zanikleobce.cz/index.php?obec=27863
Administrativa a domácí minielektrárna - kombinované zdroje elektřiny různých druhů - Blog iDNES.cz především turbíny pro malé vodní elektrárny (v druhé části příspěvku)
turbíny pro velké vodní elektrárny Loď do Prahy a Hamburku, hydroelektrárny na Vltavě - Blog iDNES.cz
rozcestník elektro
Městská elektrárna v Brně Cesty elektrické energie 23H - Městská elektrárna v Brně, transformovna Černovice - Blog iDNES.cz
Zbrojovka a Zetor (strojírenství a a elektro) Cesty elektrické energie 11 - rozvody a jištění v průmyslu (Zetor a Zbrojovka) - Blog iDNES.cz
Cesty energie 5 - elektřina v bytě a na cestách, běžný elektrický i indukční vařič - Blog iDNES.cz
první část příspěvku
Šlapanice u Brna, průmyslová revoluce v původně zemědělské vsi
Blümegenův zámeček byl postaven v první polovině 18. století. Za majitele správce Kajetána Blümegena došlo k přestavbě na jednopatrovou budovu.
Později zde bylo sídlo paulánů. V roce 1816 zakládají ve Šlapanicích Johann Reiff a Jakuba Friedricha Schöll - původem z Württemberku přádelnu „Johann Reiff & Comp“. Tato malá venkovská továrna se stala základem jednoho z největších brněnských výrobních podniků – První brněnské strojírny. V roce 1818 se k nim připojuje Heinrich Alexander Luz. Po Reiffovi smrti přebírá v roce 1821 podnik právě Luz a začíná se věnovat v první řadě výrobě parních strojů a to jako první firma v Rakousku-Uhersku.
V roce 1836 dochází k přesunu výroby na Olomoucku ulici. 16. srpna 1836 koupil Luz pozemek od dosavadního majitele Andrease Schimmela z Černovic za 1 100 zlatých konv. měny. Ve stejném roce se definitivně oddělila strojírna v Olomoucké ulici od původní přádelny a firma fungovala pod názvem “K.k. priv. Maschinenfabrik H. A. Luz, Brünn”.
Podnik byl nejvýznamnějším výrobcem parních strojů v Brně. V roce 1872 se firma spojuje s firmou “Thomas Bracegirdle & Sohn” (měl strojírnu v dnešní Mlýnské ulici)a vzniká První Brněnská strojírna (Erste Brünner Maschinen-Fabriks-Gesellschaft).
Původní objekt ve Šlapanicích... V roce 1873 udeřila celosvětová krize a provoz původní Bracegirdleovy továrny ve Šlapanicích byl úplně zrušen a její výroba byla zcela přesunuta na ulici Olomoucká. Původní šlapanická budova různým výrobním účelům sloužila až do konce 19.stol – 1901 ji nahradila budova školy - dnes gymnázium.
První brněnská strojírenská společnost na Olomoucké měla výrobu zaměřena zejména na vysokotlaké parní kotle a turbíny a stroje pro cukrovarnický a keramický průmysl. Továrnou prošly dějiny 20tého století s bombardováním za 2. světové války, pozdějším znárodněním atd. Největší počet zaměstnanců v r. 1960, kdy jich v podniku pracuje 7 421. Vedle brněnské výroby byla založena řada pobočných závodů PBS – dodnes patrně nejvýznamnější je výroba ve Velké Bíteši.
První brněnská strojírna v Brně na Olomoucké
Krátce o brněnských turbínách - aneb ze zápisníku na sekretariátu ředitele podniku První Brněnská strojírna
Když je zmíněna výroba turbín v Brně – někomu trochu znalému se pravděpodobně vybaví První brněnská strojírna. Tato továrna vzešla původně z přádelny ve Šlapanicích, později se strojírenská výroba přesunula na Olomouckou do Brna.
První brněnská strojírenská společnost měla výrobu zaměřenou zejména na vysokotlaké parní kotle a turbíny a stroje pro cukrovarnický a keramický průmysl. Továrnou prošly dějiny 20tého století s bombardováním za 2. světové války, pozdějším znárodněním atd. Největší počet zaměstnanců v r. 1960, kdy jich v podniku pracuje 7 421. Vedle brněnské výroby byla založena řada pobočných závodů PBS – dodnes patrně nejvýznamnější je výroba ve Velké Bíteši.
obsah příspěvku
Pozornost turbínám věnují i státní a straničtí činitelé (více v historicko-politických příspěvcích)...
obsah příspěvku
rozcestník brněnská doprava
rozcestník turbíny
rozcestník elektro
první část příspěvku - městys Šlapanice u Brna, Blümegenův zámeček a výroba turbín
Ohmův zákon pro trolejbus 31 (zejména přepočet napětí na výkon a proud) a rozcestník Ohmův zákon
druhá část příspěvku - elektrické rozvody pro trolejbus a Ohmův zákon druhého stupně pro příkon a elektrický proud
třetí (pod)část příspěvku - kterým směrem vlastně probíhá tok elektřiny ze zdroje do elektrobusu
(pod)část 21 - trolejbusová linka č. 21
Ohmův zákon "31" a rozcestník Ohmův zákon
Proč je v mnoha případech v Ohmově zákoně napětí na DRUHOU? Co se kdy píše na levé a kdy na pravé straně rovnice? To by se měl pokusit odpovědět následující příspěvek...
odpovědi by měly být hned tři...
1/ napětí U je vlastně také elektrický proud (respektive proud I je projev napětí)
2/ vlastně se jedná o matematickou funkci se dvěma neznámými - tedy exponenciální funkci
3/ pravděpodobně nejnázornějším důvodem dvojího napětí ve výpočtech je ovšem "kohabitace" mezi výrobou elektřiny v elektrárně a odběrem, či spotřebou elektřiny v síti a spotřebiči, čili tatáž veličina napětí U jednou zastupuje napětí z výroby, podruhé napětí U pro spotřebu
Ohmův zákon - rozdělovník veličin
Jakkoliv se může zdát být veličin mnoho - podle různých propočtů - řada veličin je duplicitních - nebo téměř duplicitních (liší se například jen poměrným přepočtem - typu přepočet 8 hodin na 2 hodiny)
Ohmův zákon - rozdělovník veličin - a paralela s vojenskými hodnostmi
generálové |
|
| vyšší důstojníci |
| nižší důstojníci |
|
| brigadýr pro kapacitu baterie = brigadýr pro příkon | plukovník pro výkon podplukovník pro příkon |
|
|
| generál (spotřeby v kWh) = general proudu |
|
| major pro proud |
|
armádní generál (napětí) |
|
|
|
| kapitán či poručík pro napětí |
proč jsou některé veličiny téměř duplicitní...?
při nazíraní na nákresy a tabulky do leva vycházejíce zprava vysvětlení by měla být následující
z matematického hlediska je zkoumaná veličina nejprve násobena z jakéhosi bezčasí řekněme na jednu hodinu pro napětí U - pak znovu dělena časosběrným intervalem frekvence řekněme na jedu vteřinu platnou pro sinusovku proudu a výkonu - a následně (při směru pohybu proti směru hodin) opět je například výkon přepočítáván na spotřebu na elektroměru - a to tentokrát násobením časosběrným intervalem - čímž vzniknou populární kilowatthodiny na elektroměrných hodinách na tzv. antoníčku - a podle výpočtů by kilowatthodiny ta samá veličina jako elektrický proud I - přesněji suma odebraného proudu za jednu hodinu...
proč je v Ohmově zákoně napětí vlastně na druhou
proč je v Ohmově zákoně napětí vlastně dvakrát (přesněji na druhou) ?
(není ovšem míněn Ohmův zákon jako všeobecně poměrně známý rozdělovací kotouč - ale o tři vlastní verze Ohmova zákona kam byla ovšem většina rovnic z rozdělovací kotouče začleněna)
důvodem je tzv. kohabitace mezi napětím U (a výkonem P) z výroby a mezi napětím (a výkonem) v rozvodné síti
z tohoto důvodu byl (zde v příspěvcích) Ohmův zákon rozdělen na tři stupně
Ohmův zákon pro elektrárnu (O.z. 3. stupně) s kohabitací mezi výkonem elektrárny a spotřebou rozvodné sítě
Ohmův zákon pro rozvodnou síť (Ohmův zákon 2. stupně) s kohabitací mezi napájením sítě a s napájením jednoho pole v rozvodné sítí (tedy kohabitací mezi celkovým výkonem, či spíše celkovým příkonem sítě a odebíraným proudem - potažmo i příkonem spotřeby - v tomto případě vozidla trolejbusu) - o Ohmově zákoně 2. stupně by měl právě pojednávat tento příspěvek
a konečně Ohmův zákon pro spotřebitele (Ohmův zákon 1. stupně) s jedním napětím na jedné straně a výkonem, proudem a odporem (impedancí) na druhé straně rovnice (tedy Ohmův zákon v obecně známém tvaru "URI" - napětí rovná se odpor krát proud - zde ovšem modifikovný na tvar "PRPI" - tedy napětí rovná se odpor krát výkon dělený proudem...
Ohmův zákon pro rozvodnou síť (Ohmův zákon 2. stupně) s kohabitací mezi napájením sítě a s napájením jednoho pole v rozvodné sítí (tedy kohabitací mezi celkovým výkonem, či spíše celkovým příkonem sítě a odebíraným proudem - potažmo i příkonem spotřeby - v tomto případě vozidla trolejbusu)
rozcestník na téma Ohmův zákon obecně a praktické výpočty podle Ohm. z.
1
Ohmův zákon - když je obvod pouze pod napětím
Co se děje kolem elektřiny 8 - Ohmův zákon (1) pro nezapojený obvod - Blog iDNES.cz
nezapojený obvod - tedy obvod jen pod napětím, nikoliv s odebíraným proudem, a tudíž tedy bez i výkonu - úvodní příspěvek
2
Ohmův zákon a elektrárna
Cesty elektrické energie 2 - tepelná elektrárna Oslavany, Západomoravské elektrárny - Blog iDNES.cz
v elektrárně se měl vytvářet takový výkon, aby se udržovalo téměř stejné napětí v síti a udržovala se při tom "kohabitace" s odběrem, či spotřebou elektřiny v síti - což je také důvod proč se zde napětí v řadě vzorců vyskytuje ve tvaru na druhou - tedy exponenciálním tvaru
Ohmův zákon a kombinovaná elektrárna (veřejná + domácí) Domácí minielektrárna technicky vzato - kombinované zdroje elektřiny různých druhů - Blog iDNES.cz
3 a 31
Ohmův zákon - čtyři hlavní veličiny: napětí a výkon, proud, odpor neboli impedance
Co se děje kolem elektřiny 7 - Ohmův zákon (3) a tři verze pro zapojený obvod, osciloskop - Blog iDNES.cz (hlavní příspěvek na téma Ohmův zákon)
Ohmův zákon "2. stupně"
Krátce ze Šlapanic u Brna - počátky výroby turbín a Ohmův zákon pro trolejbus 31 (tento příspěvek)
4
Ohmův zákon - další hlavní veličiny
Mechanika A/ DPMW Co se děje kolem elektřiny 11 - Ohmův zákon (4) - watthodiny a ampérhodiny - Blog iDNES.cz aktualizovaný rozdělovník veličin - také hierarchie elektrotechnických veličin a porovnání vojenských hodností
praktické výpočty výkonu pro konkrétní spotřebič
5
6
Co se děje kolem elektřiny 6 - malá vodní elektrárna na 12V a přívoz u Senoradskýho mlýna - Blog iDNES.cz (část 3 - proč rychlovarná konvice vyhazuje pojistky)
výkon - příkon podrobněji v příspěvcích
Mechanika A/ DPMW Co se děje kolem elektřiny 11 - Ohmův zákon 4 - watthodiny a ampérhodiny - Blog iDNES.cz rozdělovník veličin Ohmova zákona
Mechanika - elektrotechnika MFE 5 - výkon - jako moment třetího stupně, kruhový diagram - Blog iDNES.cz veličina výkon v mechanice i elektrotechnice
výkon a příkon zase zkoumají příspěvky
Co se děje kolem elektřiny 3 - Zenerova dioda proti nadměrnému odběru, výkon a příkon - Blog iDNES.cz (výkon, příkon, účiník, účinost a další méně obvyklé veličiny v elektrárně a elektrotechnice)
druhá část příspěvku
ELEKTRICKÉ ROZVODY PRO TROLEJBUSOVOU DOPRAVU / OHMŮV ZÁKON 2. stupně pro příkon
Ohmův zákon pro trolejbus 131 |
3. stupeň elektrárna/rozvod 2. st. větvení rozvodu 1. st. napájení |
popis k obrázku výše - pod sebou všechny tři stupně Ohmova zákona pro napětí...
v čem by se měly lišit?
zcela nahoře Ohmův zákon 1. stupně pro uživatele (napětí ze zásuvky - Ohmův zákon ve tvaru "URI", přesněji "URP/I")
pod ním Ohmův zákon 3.stupně pro kohabitaci mezi výrobou v elektrárně a odběrem sítě pro napětí na druhou (napětí na druhou a jeden výkon pro síť i elektrárnu) ve tvaru U na druhou = odpor na druhou krát výkon)
a zcela dole Ohmův zákon 2. stupně s kohabitací v rámci sítě mezi výkonem sítě a napájecím proudem jednoho pole, přesněji příkonem a odebraným proudem (a to ve dvou verzích - napětí na druhou je rovno odpor krát výkon lomeno proud - alternativně napětí je odmocnina odpor krát výkon lomeno proud)
na obrázku níže
celý zjednodušený rozvod elektrárna - rozvodná sít pro trolejbus
od hora dolů
- Ohmův zákon 3. stupně s kohabitací elektrárna - celá rozvodná síť
tvar z napětím vlevo (zde označený jako pořadový tvar) by zněl
napětí U na druhou = R (odpor neboli impedance) na druhou krát P výkon(přesněji zde zavedená novoveličina dilatační výkon, či proud jako podíl mezi výkonem a proudem)
"pořadový tvar"zjednodušeně napětí U na druhou = přibližně P výkon na prvou
- Ohmův zákon 2. stupně s kohabitací mezi celkovým výkonem P(či přesněji příkonem S) sítě a proudem I v rámci jednoho pole - tesy mezi celkovým výkonem sítě a proudem v pří větvení rozvodů - výpočty se tedy týkají zejména proudu pro jedno napájecí pole rozvodů elektřiny pro trolejbus
"pořadový tvar" zjednodušeně napětí U na druhou = přibližně P výkon na druhou(s otazníkem - tato varianta Ohmova zákona je nejméně probádána)
a pak obecně známá formule Ohmova zákona pro napětí ve tvaru "URI" - zde jen modifikovaná na celý výkon, tedy tvar "URP/I", verze Ohmova zákona zde nazvaná jako
- Ohmův zákon 1. stupně tedy v podstatě poměr mezi vstupním napětím elektrického napájení pro trolejbus a výkonem trolejbusu - jinak také vlastně poměr mezi nárazovým zkratem a ustáleným proudem
kohabitací mezi celkovým výkonem P(či přesněji příkonem S) sítě a proudem I v rámci jednoho pole - tedy současně i proudu pro trolejbus
kromě výchozího, či výsledného tvaru, zde označený jako pořadový tvar,
"pořadový tvar" zjednodušeně napětí U bez mocniny = přibližně P výkon bez mocniny
napětí U = R (odpor) krát dilatační výkon neboli R (odpor) krát dilatační výkon neboli R x P/I
je zde Ohmův zákon 1. stupně navíc rozepsán v dalších tvarech
a to ve výkonnostním zátěžovém tvaru pro výkon P = napětí U krát proud I
a v pracovním tvaru pro ustálený odběr, přesněji ustálený odběr proudu - nebo také jen ve tvaru pro proud - tedy...v tvaru vhodném například pro výpočet velikosti pojistek (které jsou vlastně dimenzovány podle velikosti proudu I).
I = P/U ... proud rovná se výkon lomeno napětím ... z čehož také vyplývá velikost pojistek, dimenzovaných podle velikosti proudu
Ohmův zákon 2. stupně podle odebraného proudu z jednoho pole rozvodu: "pořadový tvar" zjednodušeně napětí U na druhou = přibližně P výkon na druhou ...
Ohmův zákon 3. stupně s kohabitací elektrárna - celá rozvodná síť
"pořadový tvar" zjednodušeně napětí U na druhou = přibližně P výkon na prvou
Ohmův zákon 2. stupně podle odebraného proudu z jednoho pole rozvodu
"pořadový tvar" zjednodušeně napětí U na druhou = přibližně P výkon na druhou
Ovšem určit pro tento stupeň Ohmova zákona - tvar s napětím na levé straně rovnice (zde označený jako "pořadový tvar"), stejně tak tvar s výkonem vlevo (zde označený jako "zátěžový tvar") je poněkud nejednoznačné - pro větvení rozvodu elektřiny pro trolejbus je typický tvar s proudem vlevo (zde označený jako "pracovní tvar")
Ohmův zákon 1. stupně, tedy v podstatě poměr mezi vstupním výkonem a elektrickým proudem pro trolejbus
"pořadový tvar" zjednodušeně napětí U bez mocniny = přibližně P výkon bez mocniny
obsah příspěvku
rozcestník brněnská doprava
rozcestník turbíny
rozcestník elektro
první část příspěvku - městys Šlapanice u Brna, Blümegenův zámeček a výroba turbín
Ohmův zákon pro trolejbus 31 (zejména přepočet napětí na výkon a proud) a rozcestník Ohmův zákon
druhá část příspěvku - elektrické rozvody pro trolejbus a Ohmův zákon druhého stupně pro příkon a elektrický proud
třetí (pod)část příspěvku - kterým směrem vlastně probíhá tok elektřiny ze zdroje do elektrobusu
(pod)část 21 - trolejbusová linka č. 21
třetí (pod) část
Tok elektřiny z elektrárny první trolejí do trolejbusu a zpět druhou trolejí ve funkci nulového či zpětného vodiče...
Jakým směrem probíhá vlastně tok elektrického náboje do trolejbusu. Předně nabitý elektrobus - tedy i trolejbus má kladný náboj a tento kladný náboj by měl vycházet i z kladného pólu elektrárny (stejně pokud by se trolejbus teoreticky nabíjel z akumulátoru - baterie) Problém, že pro kladný ból baterie je v literatuře někdy používá označení katoda a někdy anoda - z toho důvodu zde toto označení vynecháno.
Ohmův zákon pro trolejbus 131 |
3. stupeň elektrárna/rozvod 2. stupeň větvení rozvodu 1. stupeň napájení trolejbusu |
Nicméně nabitý elektrobus je kladný - z čehož plyne nosičem elektřiny by podle ideálního značení měly být kladné protony - nicméně historicky bylo označení zavedeno jakoby naopak - nosičem elektřiny jsou podle reálného značení záporné elektrony - tedy trolejbus, či obecný elektrobus se stává kladným vlastně tím způsobem že podle kombinace reálného a ideálního značení vlastně elektrony putují zpět z trolejbusu na kladný pól zdroje (baterie či elektrárny) a tento kladný pól baterie se při výrobě elektřiny přechází z kladu poněkud do záporu - stejně tak zpětný vodič trolejbusového vedení kterým putují zpět vybité - eventuelně kladné náboje zpět na záporný kontakt zdroje (záporný kontakt neboli katoda přechází ze záporu do mírně kladu - přesněji záporný kontakt sestává o něco méně záporným ) - výrobou elektřiny jakoby vnitřkem zdroje z katody putoval kladný náboj - tedy proton putoval na kladný kontakt anodu - a z kladného kontaktu anody pak do rozvodu je vypuzen záporný náboj elektron.
Shrnuto - podle této teorie vnějškem, tedy rozvodem putují elektrony (ve směru hodin) - zatímco ve směru hodin vnitřkem zdroje putují protony ze záporného kontaktu na kladný - nebo ještě jinak - pokud by se zkoumal pouze pohyb elektronů - elektrony z anody putují na obě strany - jak směrem na záporný kontakt vnitřkem zdroje - tak směrem vně ke sběračům trolejbusu.
Reálně je ovšem tok elektřiny značen tak - jakoby tok elektronů probíhal směrem od kladného kontaktu zdroje - např. elektrárny do trolejbusu.
obsah příspěvku
rozcestník brněnská doprava
rozcestník turbíny
rozcestník elektro
první část příspěvku - městys Šlapanice u Brna, Blümegenův zámeček a výroba turbín
Ohmův zákon pro trolejbus 31 (zejména přepočet napětí na výkon a proud) a rozcestník Ohmův zákon
druhá část příspěvku - elektrické rozvody pro trolejbus a Ohmův zákon druhého stupně pro příkon a elektrický proud
třetí (pod)část příspěvku - kterým směrem vlastně probíhá tok elektřiny ze zdroje do elektrobusu
(pod)část 21 - trolejbusová linka č. 21
(pod)část 21Na konečné trolejbusů ve Šlapanicích
Linka č.21 byla vůbec první trolejbusovou linkou města Brna. Zkušební jízda odborné komise, schvalující provoz na prvním úseku od nádraží do Slatiny, na kterých pak po pěti letech navázalo pokračování do Šlapanic, se uskutečnila 23.července 1949. Za týden od 30.července, pak linka začala sloužit veřejnosti. Ještě do konce téhož roku byl zahájen provoz na dalších dvou trolejbusových linkách, a to z tehdejšího náměstí Rudé Armády do Králova Pole a od konečné zastávky tramvaje v Komárově do Tuřan. Zatím co trolejbusová linka do Tuřan byla po letech zrušena, linka č.21 (dnes č.131) nám slouží dodnes.
O pět let později byla linka prodloužena do Šlapanic.
popis k obrázku výše - pod sebou všechny tři stupně Ohmova zákona pro napětí...
Trolejbusová linka č.21 mezi brněnským nádražím ČSD a Slatinou byla tehdy, v roce 1954, od 21.května prodloužena až do Šlapanic. Budování linky se ve Šlapanicích setkalo s mimořádným zájmem občanů. Kdo měl krompáč, rýč, či lopatu hloubil podél silnice ze Šlapanic do Slatiny jámy ke kotvení sloupů trolejového vedení. Takové spontánní nadšení a ochotu občanů přiložit ruku k dílu, šlo-li o společnou dobrou věc, Šlapanice od té doby snad už nikdy nezažily. V neuvěřitelně krátké době byla trolejbusová linka hotová.
Konečná zastávka trolejbusové linky byla ve Šlapanicích na náměstíčku "U Trojice", nazvaného podle pomníku, kolem kterého se trolejbus otáčel. Tento kamenný pamětník byl nedávno po mnoha letech v tomto prostoru znova instalován. Linka vedla ze Šlapanic po stejné trase jako dnešní č.131 až ke slatinské kapličce, pak projela celou Slatinou na státní silnici Brno - Olomouc (dnes Hviezdoslavova), a po ní směřovala (Olomoucká, Křenová, viadukt) k brněnskému nádraží. Samoobslužný prodej a označování jízdenek se tehdy ještě nepraktikovaly. Jízdenky prodával průvodčí, nejčastěji veselé, hovorné, šarmantní ženy, a to z otevřené "kukaně", umístěné vpravo u zadních dveří trolejbusu. Ani se nechce věřit, že řidič i průvodčí tehdy jezdili v jednotných uniformách, jak tomu bývalo ostatně v celé městské dopravě, a že jízdné bylo ve srovnání s dnešním za pakatel (trolejbus 21 - převzatá, zkrácená pasáž z internetu)