CEE 2K hnědouhelné elektrárny a další průmysl v Porýní - Kolín nad Rýnem 1998
část 1
Hnědouhelné elektrárny a další průmysl v Porýní - Kolín nad Rýnem 1998
část 2
Výroba benzínu z uhlí
Průmysl v Porýní
Porýní není Porůří - ovšem kromě historie a přírody je součástí krajiny také průmysl.
odkaz na rozcestník Německo Večer v Hamburku, rozcestník němčina a Německo - Blog iDNES.cz
mapka elektráren shora dolů (příspěvky o elektrárnách většinou označeny CEE2)
- bíle ohraničeno Malá vodní elektrárna Strž Kroměříž, elektrárna na slunce z Kroměříže, současně válka rozvodů a jeden o firmě Křižík (bíle vpravo nahoře) + Městská elektrárna Planá u Mariánských lázní Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Strž Kroměříž + střední elektrárny - Blog iDNES.cz- zahraniční elektrárny (černý obdélník) Německo - jednak hnědouhelné elektrárny v Porýní jednak větrné elektrárny Východní Frísko Větrné elektrárny Východní Frísko - Zenerova dioda proti nadměrnému odběru, účinnost - Blog iDNES.cz , CEE 2K hnědouhelné elektrárny a další průmysl v Porýní - Kolín nad Rýnem 1998 (tento příspěvek)
- hnědouhelné elektrárny (hnědě čárkovaně) - především Severočeský hnědouhelný revír - Hnědouhelná elektrárna Tisová Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy - Blog iDNES.cz (druhá část příspěvku Sněhový pluh) - další hnědouhelné elektrárny při příspěvku Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most - Blog iDNES.cz (CEE2E - energie a ekonomika) - a to elektrárny Ervěnice 1 a 2, Komořany a Počerady - rovněž zmíněna i elektrárna Tušimice již vně severočeského revíru) - uprostřed oranžově ohraničen příspěvek CEE2JEDTJaderná elektrárna Dukovany a Temelín, přečerpávací elektrárna Dalešice a Mohelno - Blog iDNES.cz "od domácí mini elektrárny - po jadernou elektrárnu" - včetně odkazu "Lidé od Temelína" - dále na mapce více vpravo příspěvek CCE2 - tepelná černouhelná elektrárna Oslavany Cesty elektrické energie a Ohmův zákon 2 - elektrárna Oslavany, Západomoravské elektrárny - Blog iDNES.cz - elektrárny v Praze: Boříkova parta versus Zátoráci, Holešovická elektrárna "centrála" - Blog iDNES.cz - dále několik vodních elektráren počínaje Elektrárnou Praha štvanice Karlínský přístav, loď do Prahy a Hamburku, hydroelektrárny na Vltavě - Blog iDNES.cz a některými elektrárnami Vltavské kaskády v rámci příspěvku "Loď dp Prahy a do Hamburku" - dále samostatný příspěvek Malá vodní elektrárna Senoradský mlýn Cesty elektrické energie 23H - Městská elektrárna v Brně, transformovna Černovice - Blog iDNES.cz
níže na mapce navazují zařízení přenosové a distribuční soustavy (rozvodny a transformovny) - příspěvek CEE2H (historie) - pojednává především o historii elektrifikace v Brně (transformovna Černovice a Městská elektrárna v Brně na ulici Vlhká) Cesty elektrické energie 9 (spínání transformačních stanice Černovice) - ZME v Brně - Blog iDNES.cz , v příspěvku 23S pojednána zejména aktuální rozvodná síť v Brně (rozvodna Sokolnice a transformovna Lesná)Cesty elektrické energie 3 (spínače VN) - rozvodna Sokolnice a transformační stanice Lesná - Blog iDNES.cz- a2,3 spínání transformační stanice pro Uranové doly Dolní Rožínka Cesty elektrické energie 2,3 "spínání transformační stanice" - Uranové doly D. Rožínka - Blog iDNES.cz
3p rozvody v průmyslu (Zetor a Zbrojovka) Cesty elektrické energie 5p - rozvody a jištění v průmyslu - Blog iDNES.cz
4 místní rozvody Svitávka + rozvody v domě + výtahy Cesty elektrické energie 4 - průběh místních rozvodů elektřiny, výtahy, Vlněna Svitávka - Blog iDNES.cz5 místní rozvody 2 - rozvody v domě a bytě - jak elektricky vařit na cestách se děje kolem elektřiny 17 - EJF a místní rozvody Brno, elektromagnetická indukce, ekologické a humanitární iniciativy, jak vařit elektricky doma a na cestách - Blog iDNES.cz
a zcela dole dva speciální příspěvky - jak si sám vlak vyrábí elektřinu a to v příspěvcích
Sněhový pluh KSP 411Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy - Blog iDNES.cza zejména v příspěvku "nádraží a vlak - integrální a diferenciální počet" - jak si lokomotiva sama vyrábí elektřinu Nádraží a vlak - rychlost a zrychlení - mechanika integrálních a diferenciálních počtů AV - Blog iDNES.cz
rozcestník elektrárny elektrárna Oslavany Cesty elektrické energie a Ohmův zákon 2 - elektrárna Oslavany, Západomoravské elektrárny hlavní příspěvek na téma elektrárny, válka rozvodů AC/DC Industriální Kroměříž - Malá vodní elektrárna Strž firmy Křižík a Simonova továrna - Blog iDNES.cz , Cesty elektrické energie a Ohmův zákon 2 - elektrárna Oslavany, Západomoravské elektrárny - Blog iDNES.cz , větrné elektrárny Východní Frísko Větrné elektrárny Východní Frísko - Zenerova dioda proti nadměrnému odběru, účinnost - Blog iDNES.cz /jaderné elektrárny Jaderná elektrárna Dukovany a Temelín, přečerpávací elektrárna Dalešice a Mohelno - Blog iDNES.cz / Holešovická elektrárna nebo centrála Holešovice a pražské tramvaje - Blog
odkaz na rozcestník těžba hnědého a černého uhlí Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - železniční rozcestník a hornictví hnědého a černé uhlí - Blog iDNES.cz a rozcestník těžba a paliva Benzínky a další čerpací stanice - ropa a zemní plyn, a také rozvody vody - Blog iDNES.cz
Rahainmetall Düsseldorf - odkaz na rozcestník parní stroj a parní lokomotiva Parní stroj - od čerpání vody ze zatopených dolů po parní lokomotivy a lokomotiva 312.4 - Blog iDNES.cz
firma Daimler - Benz zmíněna v příspěvku Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství - Blog iDNES.cz
část 1
Hnědouhelné elektrárny a další průmysl v Porýní - Kolín nad Rýnem 1998
Těžba hnědého uhlí v Německu
konkrétně v zemi Severní Porýní - Vestfálsko
Hnědouhelné doly Hambach a Garzweiler
Essen (dpa/lnw) - Ve sporu o přesídlení do hnědého povrchového dolu Garzweiler se energetická skupina RWE domnívá, že je potvrzena znaleckým posudkem. Studie zadaná společností RWE ukazuje, že do roku 2038 bude muset být z povrchových dolů Hambach a Garzweiler vytěženo až 780 milionů tun hnědého uhlí, uvedla společnost ve středu. To vyplývá z dohod o postupném ukončení využívání uhlí.
Vzhledem k tomu, že Hambachský les bude zachován, mohlo by zde být vytěženo pouze 150 milionů tun. Zbývajících více než 600 milionů tun by muselo pocházet z povrchového dolu Garzweiler, aby zásobovalo zbývající elektrárny a rafinerie, podle poradenské firmy Frontier economics. Přesídlení do povrchového dolu Garzweiler by proto muselo být dokončeno podle plánu.
V roce 2038 má být výroba elektřiny z uhlí v Německu postupně ukončena.
Zveřejněním studie RWE reagovala na zprávu Německého institutu pro ekonomický výzkum (DIW) pro ekologickou organizaci Greenpeace. Uvádí, že v Hambachu a Garzweileru lze vytěžit pouze 280 milionů tun hnědého uhlí, pokud chce Německo dodržovat mezinárodní dohody o klimatu. Není zapotřebí energetické politiky pro přesídlení dalších vesnic a úplné vyhloubení dvou povrchových dolů.
Ende Gelände je souhrnné označení protestních akcí proti hnědouhelnému průmyslu v Německu. Od roku 2015 je každoročně organizuje hnutí Ende Gelände. Jde o masivní protestní akce, využívající formu občanské neposlušnosti. Wikipedie
17. Januar 2023 Nachdem gestern das Dorf Lützerath trotz heftigen Widerstands geräumt wurde, blockieren heute Klimaaktivist*innen des Bündnisses Ende Gelände ...
Hnědé uhlí má nižší energetickou hustotu, přibližně 3 kilowatthodiny na kilogram , což je tedy asi 3x nižší energetická hustota, než má dobré černé uhlí. To znamená, že přepravovaný objem je také větší o faktor 3 - což znamená, že uhlí je potřeba dopravit asi 3x víc, než když by palivem bylo černé uhlí. Hnědouhelné elektrárny se proto staví v místech, kde se při povrchové těžbě těží domácí hnědé uhlí. Zároveň by poblíž měla být řeka, která elektrárny ochlazuje. To vysvětluje, proč je například v regionu Cáchy a Kolín nad Rýnem provozováno mnoho elektráren spalujících hnědé uhlí: k dispozici jsou ložiska hnědého uhlí a řeka Rýn slouží jako dodavatel chladicí vody.
takže tedy hnědouhelné elektrárny v Porýní
na ilustraci výše město Kolín pojato jako zjednodušená hnědouhelná elektrárna
takže
Braunkohlekraftwerk
hnědouhelná elektrárna - základní schéma
U. okruh: cesta uhlí - kotel
Kohle - uhlí
Kohlestaub - uhelný prach
gebläsemotor - motor větráku (fukar)
Kessel - kotel
PE. okruh: pára a výroba elektřiny
Dampf - pára
Turbine - turbína (3x)
Generátor (AC alternátor)
Kessel - kotel
Trafo - transformátor
rozvod vysokého napětí
PC. okruh: chlazení páry
Kondensator - kondenzátor
Kühlturm - chladící věž
Fluss - (vodní) tok
Luft + Wasserdampf - vzduch a vodní pára
K - okruh komín a čištění zplodin
Denox anlange - denitrifikace (snížení obsahu dusíku)
Rauchgasentstaubung - odprášení zplodin
Rauchgasentschwefelung - odsíření zplodin
Generátor (AC alternátor)
Kessel - kotel
Trafo - transformátor
Kamin - koímín
odkaz ne tématickou stránku v němčině
https://www.rheinische-industriekultur.com/seiten/objekte/orte/koeln/objekte/Zugwegzentrale.html
k o n e c technické části příspěvku
následuje původní cestopis
Kolín nad Rýnem 1998
Kolín je rozlehlé město s charakteristickou katedrálou, hlavním nádražím v jejím těsném sousedství avšak relativně malým městským středem, město samotné se naopak táhne do širokého okolí.
Příležitost k osvěžení po náročném dnu jsme našli hospodě na jednom nároží v centru, která představovala klasický podnik, který u nás téměř vymizel, nebo upadl. Pozoruhodné bylo zdejší sklo, které připomínalo laboratorní zkumavky - zřejmě místní specifikum, takže zde o tom máme krátkou básničku...
dobrý den
dnes tedy nad Rýnem
kde se připíjí zkumavkou
nikoliv korbelem
fotky si můžete prohlédnout i na Rajčeti https://gogin.rajce.idnes.cz/Kolin_nad_Rynem_1998/
část 2
Výroba benzínu z uhlí
Německo ovšem též nemělo vlastní zdroje nafty, a i tento problém se stal předmětem syntetického řešení, známo jako Fischer-Tropschův proces, opět reakce v plynné fázi katalyzovaná kovy, vedoucí od kysličníku uhelnatého a vodíku na uhlovodíky, např. oktan:
8CO + 17H2 = C8H18 + 8H2O
a tím k syntetickému benzinu. Zde zatím ještě jde o jedovatý CO, nikoliv o nejedovatý CO2. Kysličník uhelnatý býval obsažen např. i ve svítiplynu, tyto otravy však ustoupily s přechodem na zemní plyn. Tento syntetický proces vyvinuli Franz Fischer a Hans Tropsch ve dvacátých letech.
A teprve nyní se dostáváme od kysličníku uhelnatého ku kysličníku uhličitému, CO2, hlavnímu agentu v skleníkovém jevu oteplujícím zemskou atmosféru. I CO2 může být, společně s vodíkem, surovinou pro produkci uhlovodíků, a tedy paliv včetně benzinu, a to v rámci modifikovaného (dvoustupňového) Fischer-Tropschova procesu. Nejprve je ale třeba provést konverzi CO2 na CO:
CO2 + H2 = CO + H2O
A pak už je možné v rámci Fischer-Tropschovy reakce produkovat různé uhlovodíky, kondenzovaně zapsáno:
CO + 2H2 = (1/n)(CnH2n) + H2O.
A opět jde o reakce v plynné fázi, a pro obě je opět klíčová katalýza, a kolem té dnes dál probíhají výzkumy - zase jde o katalýzu na bázi kovů (jako železa, kobaltu, manganu, mědi), nebo s pomocí zeolitů.
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží, a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Jan Tomášek
Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky
základními veličinami v mechanice pohybu je síla a rychlost - ovšem síla jakoby více zastupovala zdroj pohybu - rychlost zase vlastní mechanismus - z tohoto důvodu zde bude tendence převádět většinu veličin na rychlost
Jan Tomášek
Hradiště Tetín a první Přemyslovci: Bořivoj I - Spytihněv I. a Vratislav I
Vyšehrad, Kazín, Tetín, Libušín - podle kronikáře Kosmy tato hradiště ve vnitřních Čechách byla postavena už někdy na počátku slovanského osídlení Čech pro příbuzné vládnoucího knížete.
Jan Tomášek
Donínsko - někdejší český poloostrov v Německu / Svatá říše římská
Toulky českou minulostí. V ranném středověku k Čechám již dávno ztracený územní výběžek - či poloostrov zvaný Donínsko - s hrady Donín a Königstein.
Jan Tomášek
C2 Mechanika KFD 2 - pomalu a rychlo - běžný motor, druhy motopohonů, cyklistické závody
V příspěvku by měl být nastíněn průběh mechanických veličin od prvního našlápnutí jízdního kole (případně zážehu motoru) až po výsledek - otáčení kola bicyklu. Pomyslný pohled na kolem projíždějící bicykl při závodech. .
Jan Tomášek
Matematické úvahy u sázení brambor
některé zemědělské činnosti - jako třeba sázení nebo sbírání brambor mohou připomínat třeba počty - nebo spíš matematiku - například integrování, nebo derivování
Jan Tomášek
Rychlost, zrychlení, tah a výkon proudového letounu, letiště Žatec a Mig 29
Alespoň stručně jak fungují letecké měřící přístroje a jaké veličiny jim odpovídají a především jak se liší od fyzikálních definic, především jak se zjišťuje rychlost a zrychlení (měří nebo počítá)
Jan Tomášek
Válka rozvodů Edison - Tesla / DC motor/ MVE Kroměříž / FVE / veřejná a domácí elektrárna
Malá vodní elektrárna postavená firmou Křižík, Simonova továrna na uzeniny, a také automobily Simca. Nejen podobně znějící názvy firem mohou být důvodem ke sloučení více námětů v jeden. Pro Kroměříž trochu netypická turistika.
Jan Tomášek
Mechanika DAV(PM): Holešov - vzlet a zrychlení letounu Zlín XIII a Z 142
Vzlet letadla a matematicko - mechanické veličiny - především se zaměřením zrychlení, pohyb rovnoměrný a rovnoměrně či nerovnoměrně zrychlený...
Jan Tomášek
Na konečné v Řečkovicích - proč byl u tramvají zaveden stejnosměrný proud a co je měnírna
Kromě informací o stejnosměrné napájecí trakce pro tramvaje, též pojednání o liniových stavbách jako jsou třeba různé rozvody, třeba elektrické - takovou typickou liniovou stavbou je ovšem plynovod nebo ropovod.
Jan Tomášek
Mechanika DPM 2 - elektro MFE 5 - výkon a kruhový diagram, asynchronní motor s kotvou
Další pokračování v bádání nad veličinami mechaniky - a to zejména statiky a dynamiky - především z matematického hlediska, v příspěvku rovněž zmíněna elektrotechnika - a kruhový diagram asynchronního indukčního motoru
Jan Tomášek
Mechanika DHM - hybnost, moment hybnosti, změna hybnosti a letouny Iljušin v Brně Slatině
Historie letiště Brno a zejména výzkum veličiny hybnost - moment hybnosti - změna hybnosti jsou vlastně dvoj veličiny (dvojitá síla), u celého letounu působí proti sobě - u letecké vrtule v ose a po obvodu
Jan Tomášek
A11V Rovnice, funkce, derivace, integrály, logaritmy
Jaký je vlastně rozdíl mezi levou a pravou rovnice a rovnicí, funkcí a veličinou - a dále pak integrálem a derivací - logaritmem a logaritmickou funkcí - na to by se měl pokusit odpovědět tento příspěvek...
Jan Tomášek
Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou"
Pražská Letná byla po dlouhou dobu Sokolským cvičištěm, posléze ze bylo postaveno několik stadiónů, závodní dráhy a tak dále...
Jan Tomášek
Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda
Především matematická mechanika - doprovodné veličiny a vzorce které se uplatňují v mechanice pohybu - což je kinematika a dynamika - dále rozcestník pro vozy Škoda
Jan Tomášek
Specializované mikroprocesory pro průmysl, vědu a výzkum - hradlová pole FPGA, Čína
Na rozdíl od univerzálních mikroprocesorů například pro běžné stolní počítače - mikroprocesory pro průmyslové stroje nebo například zkušební přístroje jsou více specializované podle účelu.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x