V rakouské pustě, Letiště Vídeň - Schwechat a letoun Boeing 707 / 737 / 777

Nenechme se mýlit titulkem – pusta je i v Rakousku. Prostě to léto to už tak přišlo, zatímco v Maďarsku jsme jezdili do hor, tak v Rakousku jsme zacílili do úplných rovin.

OBSAH

1/ V rakouské pustě a stepní jezera, slovanské vsi v "Masarykově koridoru"
2/ Letiště Wien - Schwechat a Boeing 707
2v/ výpočet rychlosti proudového motoru - rychlost jako funkce výkonu a rychlost v kartézských souřadnicích jako časosběrná veličina
2/ Letiště Wien - Schwechat a Boeing 707 (pokračování)
3/ letecký navigační systém (ovšem pro Boeing 707)

 

 

odkaz na rozcestník na téma Maďarsko

Mátra – aneb třetí vrcholek dvou státních znaků - rozcestník Maďarsko - Blog iDNES.cz

rozcestník rakouská němčina a Rakousko

 

rozcestník letectví, kosmonautika a firma Boeing

V rakouské pustě, Letiště Vídeň - Schwechat a letoun Boeing 707 / 737 / 777 (tento příspěvek)

Jak měří letecký tachometr rychlost letounu 2, letiště Žatec a Mig 29, mechanika DPMW - Blog iDNES.cz

Letouny Boeing 737 v Brně a letecký navigační systém - Blog iDNES.cz

matematika kosmických letů Hallův efekt, matematika kosmických letů ; autoelektrika a elektromobil - Blog iDNES.cz

matematika kosmických letů (logaritmická rovnice) A11V Eulerova konstanta, integrály, derivace, logaritmy (Co se děje kolem matematiky 11) - Blog iDNES.cz

satelitní přenos internetu V zajetí počítačů 6 "h" - prakticky vzato - jak zprovoznit počítač po technické stránce - Blog iDNES.cz

Letiště Brno, Mig 21 a elektrotechnické a radiotechnické vybavení letadel - Blog iDNES.cz

ponorky Boeing CEE 16 - DC magnet pro nakládku kovů - přístav Wilhelmshaven a ponorky - Blog iDNES.cz

1/

V rakouské pustě - slovanské vsi v Burgenlandu

 

Uplynulo sotva pár týdnů – a už jsme opět vyráželi k maďarským hranicím. Ve stejné sestavě jako na Mátru  - tedy 3 dospělí a jedno dítě.  Tentokrát bylo cílem Neziderské jezero na rakousko – maďarském pomezí.

Vlastně jsme projížděli pásmem slovanských vesnic - o kterém například TG Masaryk po vzniku republiky uvažoval jako o koridoru který by spojil ČSR a Jugoslávii - umožnil tak přístup  k moři a oddělil Rakousko a Maďarsko. 

Parndorf (slovensky Pandorf, maďarsky Pándorfalu, chorvatsky Pandrof) je obec v rakouské spolkové zemi Burgenland v okrese Neusiedl am See. Obec leží na plošině na okraji Karnuntské brány, 7 km severně od Neziderského jezera. Střední nadmořská výška činí 182 metrů a žije zde přibližně 4 700 obyvatel.

nápis v Chorvatštině

Vesnice Pandorf zaujala účastníky výpravy mimořádným tichem a klidem. 

 

Ubytování jsme si domluvili na maďarské straně ve vsi Fertőrákos nedaleko Šoproně. Druhý den po poledni jsme se přesunuli k rakouské části jezera, tentokrát ovšem z východu. Po krátké projížďce jsme zakotvili v městečku Illmitz – konkrétně v jeho přístavu.

Pás chorvatský vsí se vlastně táhl až na Moravu (Moravská charvátská ves a další). Chorvaté do tohoto pásu byli nuceni přesídlit během tureckých válek Islám na Moravě - Měsíc autorského čtení 2018 se zaměřením na literaturu Turecka - Blog iDNES.cz

 

Zde jsme jen tak poposedávali, popíjeli víno a pozorovali poklidný provoz přístaviště. Když jsme se zvedali k odjezdu, nastalo to, čemu se říká kouzlo okamžiku. Někde v dálce přistával letoun… Ve zlatavém odpoledním slunci se objevila vahadla dřevěné pumpy. Prostě pusta jako vyšitá.

Na druhý den – když jsme se loučili a odjížděli jsem navrhl, abychom pro návrat na Moravu zvolili rovněž východní stranu jezera. A to prej, že NE! Zbytečně bychom prý jen rozmělňovali včerejší zážitek. Nu což – na tomto argumentu bylo kus pravdy. +

OBSAH

1/ V rakouské pustě a stepní jezera, slovanské vsi v "Masarykově koridoru"
2/ Letiště Wien - Schwechat a Boeing 707
2v/ výpočet rychlosti proudového motoru - rychlost jako funkce výkonu a rychlost v kartézských souřadnicích jako časosběrná veličina
2/ Letiště Wien - Schwechat a Boeing 707 (pokračování)
3/ letecký navigační systém (ovšem pro Boeing 707)

2/ Letiště Wien - Schwechat a Boeing 707

odkaz na rozcestník letectví Jak měří letecký tachometr rychlost letounu 2, letiště Žatec a Mig 29, mechanika DPMW - Blog iDNES.cz

podrozcestník Boeing

Letouny Boeing 737 v Brně a letecký navigační systém - Blog iDNES.cz

CEE 16 - DC stejnosměrný přístavní magnet / Brémy, Wilhelmshaven a Východní Frísko 1999 - Blog iDNES.cz

 

A na závěr cesty do Maďarska a Rakouska z Vídně z letiště Letiště Wien - Schwechat.

U letiště trochu připomněl etapu šedesátých a prudký rozvoj proudového letectví instalovaný Boeing 707 (jako pomník). Firmě Boeing pomohl stát se jedním z největších výrobců osobních letadel a vedl k pozdější řadě letadel s označením „7x7“ a model 707 se stal ve své době komerčně nejúspěšnějším letounem. 

Pokus u přiblížení letiště Wien - Schwechat a Boeingu 707 v barvách Pan American v kresbě. 

Boeing 707 Pan Am

přepočet tah (tlak) proudového motoru "p"  a síla "F"

motor Pratt and Whitne JT3C
překonal tah 10 000 liber (lb, lbf)

Mezinárodní jednotkou tahu, obecně síly, je Newton (N), běžně se ale používá tisícinásobek, tedy kilonewton (kN). Větší představu o velikosti tahu ovšem v neanglické literatuře dává vyjádření v kilogramech (kg), správnější je ale používat kilopondy (kp). Anglicky psaná literatura používá imperiální měrný systém a pro tah je zde používanou jednotkou libra (lb, lbf).

Tah není tlak. Tah = obecnějčí veličina - která nezahrnuje průměr trysky. 
Tah prodového motoru je v podstatě tatáž veličina jako síla - také se udává v Newtonech. Tlak je síla dělená plochou. Motor o menším průměru by měl větší tlak - což ovšem není zas tak podstatné, jelikož pro vzet letounu je postatnější veličinou tah proudového motoru. 

Mezinárodní jednotkou tahu, obecně síly, je Newton (N), běžně se ale používá tisícinásobek, tedy kilonewton (kN). Větší představu o velikosti tahu ovšem v neanglické literatuře dává vyjádření v kilogramech (kg), správnější je ale používat kilopondy (kp). Anglicky psaná literatura používá imperiální měrný systém a pro tah je zde používanou jednotkou libra (lb, lbf).

Kilo (symbol k) je předpona soustavy SI a znamená mocninu 103, tj. tisícinásobek hodnoty základní jednotky. Předpona pochází z řeckého ??????, což znamená tisíc.

 

1 kp = 1 kg
1 kp = 9,80665 N
1 lb = 0,453592 kp
1 lb = 4,448217 N
1 kN = 1000N = 101,9716 kp = 224,8091 lb (liber)

Příklad: 9500 kp = 93,16 kN = 20944 lb.

libra je tedy přibližně polovina newtonu - tedy newton ´= 2 libry

Klasický tah se měří v nulové výšce, při nulové rychlosti, při teplotě 15°C a tlaku 101,3 kPa, tedy při normálních fyzikálních podmínkách. 

2v/ výpočet rychlosti proudového motoru - rychlost jako funkce výkonu a rychlost v kartézských

výpočty rychlosti podle druhu pohonu

výkon P je rychlost v  krát síla F

rychlost v síla F  jsou veličiny které lze vzájemně přepočítat 

z čehož vychází, že výkon lze například vypočítat pouze přepočtem z rychlosti

obecná rovnice pro výpočet výkonu z rychlosti

výkon P je rychlost v  na ntou 

jinak vychází rychlost u automobilu (zde se počítá podle síla a poloměru kola) a jinak u proudového motoru (tryskáče) - zde se počítá jenom ze síly 

rychlost u automobilu podle poloměru kolav=Fx r (poloměr kola) na druhou

rychlost u proudového letounu v=Fx k (což je obecná či předpokládaná) přepočtová konstanta

přepočty výkonsílarychlost automobilu se zabývají například příspěvky DPM například  Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz, nebo Mechanika A3/ KFD 3 rozcestník matematika/kinematika - jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz

o přepočtu výkonsílarychlost proudových motorů by zase měly pojednávat příspěvky Jak měří letecký tachometr rychlost letounu 2, letiště Žatec a Mig 29, mechanika DPMW - Blog iDNES.cz a Aero továrna na letadla / kompozity - konstrukční materiál pro letectví a kosmonautiku - Blog iDNES.cz a zejména příspěvek V rakouské pustě, Letiště Vídeň - Schwechat a letoun Boeing 707 / 737 / 777 (tento příspěvek)

x a y v kartézských souřadnicích a x a y v rovnici (tedy funkci)

odkazy matematika 

rozdíl mezi x a y v kartézských souřadnicích a rozdíl mezi x a Y v rovnici (či funkci) se zabývají příspěvky 

A11V Eulerova konstanta, integrály, derivace, logaritmy (Co se děje kolem matematiky 11) - Blog iDNES.cz

Nádraží a vlak - rychlost a zrychlení - mechanika integrálních a diferenciálních počtů AV - Blog iDNES.cz

2/ Letiště Wien - Schwechat a Boeing 707 (pokračování)

Boeing 707 před letem

Boeing 707 příprava k letu

když se Boeing připravuje k letu

Boeing 707

palivo pro letadla podrobněji Benzínky a další čerpací stanice - ropa a zemní plyn, a také rozvody vody - Blog iDNES.cz

Boeing 707 schéma interiéru 

Boeing 707 interiér

Nedlouho po Boeingu inovovala svůj program i firma Douglas. 
Douglas DC-8 (známý i jako McDonnell Douglas DC-8) je americký čtyřmotorový proudový úzkotrupý dopravní letoun pro střední a dlouhé tratě. Šlo o první proudové letadlo od společnosti Douglas Aircraft. Výroba probíhala v letech 1958 až 1972, přičemž se vyrobilo 556 kusů letadel tohoto typu. DC-8 byl uveden takřka paraelně s letounem obdobné koncepce Boeing 707, čímž si firma  Douglas udržela postavení na trhu s letadly.  V sedmdesátých letech se změnila koncepce a na leteckých linkách se objevily kapacitnější širokotrupé letouny.

Přestože provoz letadel lze hodnotit jako úspěšný, neobešel se zcela bez nehod. Například u Letounu DC - 8 při jenom startu se začaly tavit pneumatiky a po zasunutí podvozku se letadlo vzneslo ohroženo vznikem požáru - k čemuž také došlo - požár nejprve vyřadil elekroinstalaci, letadlo se stalo nejprve neovladatelným a vzápětí se požár rozčířil i na vlastní letadlo a let skončil pro posádku a cestující tragicky. 

3/ letecký navigační systém (pro Boeing 737)

Letouny Boeing 737 v Brně a letecký navigační systém 

Letouny Boeing brázdí oblohu pod českou vlajkou už několik desítek let - ostatně typy Boeing 727 a 737 jsou provozovány už řadu desetiletí - osobně jsem si tyto dva typy strojů poněkud pletl. Tuším, že původní model typu 737 byl nazýván "létající prase". Boeing 737 je aktuálně nejfrekventovanějším strojem na letišti v Brně - vlastně jeden ze dvou typů, které sem létají pravidelně. 

Tématika letecké navigace je poněkud obsáhlá a vlastně i letecká navigace v užším smyslu - tedy za letu bez nějakých zásadních výkyvů počasí lze rozdělit na dva okruhy...,

1. na jaké metodice je založena

2. jak prakticky funguje v letadle (a patrně i analogicky  na letišti)

 

3/1. metodika letecké navigace

 

Letecká navigace - tedy určování polohy letadla se ustálila na radio-navigaci - tedy určování polohy prostřednictvím radarů.

Umístění radarů je v zásadě trojí - pozemní, letecké, družicové - a čtyři formy jak a kde se získaný signál zpracovává - zda na letišti - či v letounu - a jejich vzájemný podíl.

Nezávislé sledování zajišťuje pouze primární radar na letišti - či v oblastní primární radary.

Nezávislé korporativní sledování - kde "primární radar" na letišti upřesňuje "sekundární radar" - který zpracovává rovněž signál vysílaný radarem letadla.

Pasivní radiolokace je obdobou vojenských pasivních zaměřovacích systémů - letiště radarový signál nevysílá - pouze zpracovává signál vysílaný radarem letounu.

vlastní kresba

3/2. jak navigace funguje v letadle

Vstupním zařízením v letounu je letový radar - respektive anténa radaru.

Signál je třikrát upravován - z čehož asi nejdůležitější sekundární úprava v  zařízení zvaném tracker - což je něco jako lokalizátor letové polohy, která je již udávaná v souřadnicích azimutu.

Z trackeru postupuje signál jednak do "řídící jednotky" (úvozovky - jelikož se jedná o vlastní - ne zcela ověřený výraz) a jednak do pilotní kabiny - kde se zobrazuje na čtveřici monitorů.

Pokud let probíhá podle letového kursu - má signál spíše informativní charakter - jiná věc je - pokod senzory zaznamenají výchylku.

jistá nepřesnost - z trakeru by rovněž měla vést spojka k řídící jednotce
Klepněte a táhněte pro přesunutí

3/3. ILS - elektronický přistávací systém

Přistávání letadla - je jak známo nejkritičtější částí letu - a největší zátěž pro pilota.

Přistání za běžných podmínek probíhá za elektronické  dvojice radarů - přesněji dvou párů radarů - přistávacího a kursového - umístěných na letišti.

3/4. radar počasí

Rovněž počasí je potřeba za letu bedlivě monitorovat - k čemuž slouží speciální radar.

elektřina v Boeing 777

elektřina Boeing 777

není tracker jako tracker

a to už je opět Boeing 737

a ještě foto s letadlem jako pomníkem

https://www.facebook.com/photo/?fbid=995388071699461&set=a.981611139743821 v albu na FCB

 

Autor: Jan Tomášek | pátek 16.6.2017 13:06 | karma článku: 11,03 | přečteno: 454x